Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (212)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

Citesc „Deschideri metafizice în lirica lui Eminescu” (Editura „Floare Albastră”, Bucureşti, 2007), autor George Popa. Volumul se deschide cu eseul „Apriorismul românesc”. Autorul defineşte „apriorismul” ca fiind „concepţiile originare ale omului despre viaţă, despre destinul nostru în lume, cuprinzând ideile –forţă, tiparele matriciale care vor guverna şi vor modela universul creaţiilor sale culturale”. George Popa consideră că „triada superlativă” a poeziei româneşti este  alcătuită din „Mioriţa”, „Meşterul Manole” şi „Luceafărul” şi că  îşi au rădăcina în poezia populară . Deşi au tematici diferite, George Popa constată că „au o viziune ancestrală comună” şi, pornind de aici, caută înrudirile dintre ele.  Cele trei creaţii amintite, în opinia lui George Popa,  au în comun: 1. deschiderea cosmică (de fapt o caracteristică fundamentală) – „răspunsul omului la condiţia sa de finitudine şi, consecutiv,necesitatea eliberării metafizice. În acest sens, pe de o parte, acţiunea celor trei poeme se desfăşoară pr vrctorul nemărginirii, fiind vorba atât de sublimul matematic, precum şi de cel dinamic: o dinamică apoteotică în „Mioriţa”, o imagine dramatică în „Luceafărul” şi una tragică în balada „Meşterul Manole”. Pe de altă parte, pe orbite cosmice se plasează de asemenea diversele înţelesuri.  În toate cele trei creaţii nu este vorba de tematici mărunte, anecdotice, circumstanţiale, ci de fiecare dată ni se prezintă o problemă existenţială majoră, şi anume, destinul fiinţei alese”; 2. iubirea sub diferite aspecte (în fapt energia care motivează şi pune în dinamică metafizica triadei ca factor iniţial al Creaţiei). În „Meşterul Manole” , spune George Popa,  întâlnim iubirea de Dumnezeu a unui domnitor şi iubirea Anei faţă de Manole, aceasta „fiind mai puternică decât încercările cerului de a o întoarce din cale. Aici divinitatea se află în dilemă – a i se ridica sau nu mănăstire – dilemă pe care nu cerul o rezolvă, ci iubirea figurii feminine celei mai harismatice din literatura noastră”. În „Luceafărul”, identifică George Popa, „iubirea se desfăşoară sub două ipostaze în dinamică antitetică: pe de oparte, iubirea pământească, purtând la împlinire norocul, fericirea muritorilor într-un feeric peisaj al naturii, – de cealaltă parte, iubirea celestă a lui Hyperion, care vrea să refacă statutul ontologic preludic,  pierdut”. În ceea ce priveşte „Mioriţa”, George Popa  asimilează o afirmaţie a lui Jules Michelet, aici întâlnind „o atmosferă de afecţiune, de cea mai pură, mai „înduioşătoare esenţă în care are loc viaţa de fiecare zi a eroului din balada vrânceană”.  3. raportul cu religia (caracteristică semnificativă). Privind moartea din „Mioriţa”,  George Popa apelează la Mircea Eliade: „Aşa cum notează M. E. lipsesc şi satul şi cimitirul şi biserica. Acest lucru dovedeşte, pe de o parte, că în „Mioriţa” moartea reală nu are loc, iar pe de altă parte, că geneza baladei este precreştină, suind din straturile geto-dacice, ancestralitate autohtonă care crede că omul nu moare, ci doar „schimbă locuinţa” Este vorba nu de o anumită religie, ci de o religiozitate cosmică şi anume sacralitatea”.  Privind „Meşterul Manole”, autorul eseului constată că dacă în „Mioriţa” divinitatea este ignorată, „în  balada argeşeană ea este întreit depăşită de către om”: a) „cerul dezlănţuit nu poate opri pe Ana din drum”; b) „pentru a se putea duce la capăt construcţia Casei Domnului a fost nevoie de 12 morţi”; c) „actul zidirii proiectează fapta umană la începuturi, o repetare a cosmogoniei”. Continuă George Popa: „Şi în „Luceafărul” Dumnezeu se delimitează de condiţia umană, restabileşte distanţa ireductibilă imanent-transcendent, pune în cursă ordinea originară care constă în două antiteze ontice, şi anume, aşa cum am amintit, pe de o parte, noroc plătit cu moartea pentru făptura secundă, care este omul, pe de altă parte, nenoroc /nemurire pentru increat pentru Hyperion”.  4. fenomenologia ontologică trifazică de model zalmoxic (regăsită şi la ceilalţi doi zei traci, Orfeu şi Dionysos, fenomenologie constând din viaţă, urmată de moartea iniţiatică, aceasta purtând la renaştere pe un nivel de fiinţare superior): a) „în „Mioriţa”  eroul moldovean parcurge cele trei momente”; b) „Meşterul Manole reînvie în durata eternă a faptei sale creatoare, edificiul sacru”; c) „iar luceafărul, după experimentarea căderii în lumea efemeră, renaşte la o nouă certificare a condiţiei sale nemuritoare”. 5. toate cele trei poeme poartă spre înălţimi: a)„balada vrânceană sfârşeşte deasupra munţilor în pirotihnia făcliilor miilor de stele”; b) „poemul eminescian se termină de asemenea la polul ceresc”; c) „actul icaric al lui Manole este o „cădere în sus” pe vectorul suişului mănăstirii”.

Ca o concluzie spune George Popa:  a) „nu spaţiul desfăşurat molcom şi şovăitor pe orizontală, inducând „resemnare”, „pasivitate”, constituie catalizatorul culturii noaste”; b)în lirica populară este exprimat cu simplitate augustă sentimentul înălţării la români având drept simbol muntele”; c)solidar cu structura zalmoxică, muntele, metaforă interactivă cu geniul, constituie apriorismul matricial definind şi energizând în mod originar şi original deschiderea cosmică a spiritualităţii româneşti”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

La mulți ani! Am trecut în 2025! VIDEO: Fascinația focurilor de artificii a rămas la fel. Bucurie la Botoșani

Publicat

Publicitate

Mii de oameni au umplut astăzi străzile municipiului Botoșani cu ținta de a ajunge pe Pietonalul Unirii, participând cu entuziasm la Revelionul din stradă organizat de Primăria Municipiului.

La 24 de ani de la primul spectacol din Piața Revoluției, botoșănenii s-au adunat din nou, de la cei mai mici până la cei mai mari, pentru a se bucura de un show din nou memorabil oferit de municipalitate.

Atmosfera a fost electrizantă, cu recitaluri diverse ce i-au inclus pe DJ Radu, Academia de Arte „Modus Vivendi”, momente vibrante de muzică populară cu Brândușa Covalciuc, interpretări energice de la CIRO DE LUCA, muzică de petrecere, coveruri internaționale și spectacolele oferite de Holly Molly & Band și Edward Sanda.

Punctul culminant al serii a fost, fără îndoială, focul de artificii impresionant, care a luminat cerul timp de 10 minute, captivând privirile și sufletele tuturor celor prezenți. O sărbătoare a bucuriei și a comunității, într-o noapte de neuitat, ocazie cu care și noi, Redacția Botoșani24.ro, vă transmitem LA MULȚI ANI!

Imaginile cu focurile de artificii surprinse astăzi la Botoșani au fost la fel de uimitoare ca întotdeauna. LA MULȚI ANI!

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Noul an să vă aducă belșug în case. Cum să te bucuri de petreceri fără a face excese. Sfaturi și recomandări pentru a mânca și a bea responsabil de Revelion

Publicat

Publicitate

Noaptea dintre ani este o ocazie de sărbătoare plină de veselie, muzică și mese bogate cu delicii culinare și băuturi variate. Iată câteva recomandări și sfaturi pentru a consuma mâncare și băuturi cu responsabilitate de Revelion făcute de colegii noștri de la alba24.ro

Pentru a te bucura pe deplin de această noapte, trebuie să fii atent la obiceiurile alimentare dar și la consumul de alcool . Iată câteva sfaturi pe care le poți urma, pentru a evita o stare de rău în noaptea de Revelion:

Începe cu un mic dejun sănătos

Dacă îți începi ziua cu un mic dejun echilibrat, îți vei menține nivelul de energie și vei evita să ajungi la masa de Revelion extrem de înfometat.

Nu sări peste mese înainte de petrecere, crezând că vei „compensa” la cină. Aceasta poate duce la excese alimentare.

Hidratează-te corespunzător

Consumul de alcool sau sucuri acidulate poate deshidrata organismul. Asigură-te că bei suficientă apă pentru a rămâne hidratat.

Alternează băuturile alcoolice cu un pahar de apă. Acest obicei te va ajuta să eviți deshidratarea, iar alcoolul nu te va afecta așa tare.

Publicitate

Nu consuma aperitive grele

De obicei, masa de Revelion începe cu aperitive variate: salate, brânzeturi, mezeluri și alte delicii. Deși sunt tentante, evită să le consumi în exces.

Alege aperitive mai ușoare, cum ar fi legumele sau salatele fără sosuri grele și limitează porțiile de alimente grase și prăjite, deoarece acestea pot fi greu de digerat.

Atenție la felul principal

În multe familii, felul principal include preparate bogate, cum ar fi friptura de porc, cârnații sau sarmalele. Deși sunt delicioase, acestea pot fi destul de grele pentru stomac.

Mănâncă încet și savurează fiecare înghițitură. Încearcă pe cât posibil să combini carnea cu garnituri mai ușoare, cum ar fi legumele la tigaie sau salatele proaspete.

Evită excesele de deserturi

Torturile, prăjiturile și alte dulciuri sunt de cele mai multe ori, vedetele mesei de Revelion, dar consumul excesiv de zahăr poate duce la disconfort digestiv și senzație de greutate.

Alege deserturi cât mai ușoare, cum ar fi fructele proaspete sau prăjiturile care nu conțin prea multă cremă. Încearcă să consumi porții mici și evită să combini prăjiturile cu băuturi dulci.

Consumă alcool responsabil

Consumul excesiv de alcool poate cauza deshidratare, mahmureală și probleme digestive. Alege băuturi mai ușoare, cum ar fi vinul sau cocktailurile diluate, în locul băuturilor tari.

Foarte important, nu consuma băuturi alcoolice pe stomacul gol.

Ascultă-ți corpul

Este ușor să te lași dus de val la o masă festivă, dar ascultă semnalele corpului tău. Dacă te simți plin, oprește-te din mâncat.

Ar fi util să faci pauze între felurile de mâncare. Acestea îți vor permite să savurezi mai mult fiecare preparat și să eviți senzația de supraalimentare.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Accident la Mihai Viteazu în Ungureni. Două autoturisme implicate. Circulație blocată de un copac doborât pe un sens de mers

Publicat

Publicitate

O femeie a avut nevoie de îngrijiri medicale, în urma unui accident rutier produs, în această seară,  în localitatea Mihai Viteazu. În eveniment au fost implicate două autoturisme.

La fața locului s-au deplasat pompierii din cadrul Stației Săveni, cu o autospecială de stingere dotată cu modul de descarcerare și o ambulanță SAJ.

Aceștia au constatat faptul că una dintre mașini era răsturnată pe o parte, iar toate persoanele erau ieșite din autoturisme. Un copac era căzut pe partea carosabilă, circulația fiind blocată pe un sens de mers.

Femeia a fost preluată de echipajul medical și transportată la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.

“Pompierii au asigurat măsurile de prevenire a incendiilor”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoşani, Dorina Lupu.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Ce este bine sau nu să faci de Revelion. Superstiții de Anul Nou: Practici și tradiții creștine românești la cumpăna dintre ani

Publicat

Publicitate

Românii țin cu mare grijă la o serie de obiceiuri și credințe legate de trecerea dintre ani, care diferă considerabil de la o regiune la alta. De la evitarea aruncării gunoiului pentru a preveni datoriile, la deschiderea ușii pentru a „elibera” anul vechi, sau la ritualurile care promit să dezvăluie viitorul partener de viață, superstițiile au un rol semnificativ în această perioadă, relatează alba24.ro.

Aceste practici sunt adânc înrădăcinate în tradiții, mituri și interpretări simbolice, fiind adesea considerate un mijloc de a influența soarta. Deși lipsesc dovezile științifice care să le susțină, superstițiile rămân o expresie vie a legăturii oamenilor cu spiritualitatea și dorința de a atrage norocul și prosperitatea în noul an.

Fetele nemăritate își visează ursitul

În ajun de Anul Nou, fetele nemăritate pun într-un vas cu apă un fir de busuioc, o ramură de măr și un ban, iar peste noapte se spune că ele ar trebui să-și viseze ursitul.

La miezul nopții, tradiția spune că e bine să deschizi ușa, pentru ca anul vechi să iasă și să-i lași loc celui nou să intre.

Una dintre tradițiile cunoscute de Anul Nou este sărutul sub vâsc, pentru a fi însoțiți de dragoste tot anul care vine. În noaptea de Revelion este bine să îți pui o dorință și să întâmpini anul care vine cu speranțe mari.

Din bătrâni se știe că la trecerea dintre ani este bine ca fiecare persoană să poarte o haină nouă, dar și ceva roșu ori o altă culoare veselă, întrucât astfel sunt atrase energiile pozitive.

Publicitate

Nu se plânge în Noaptea de Anul Nou

Conform tradiției, în noaptea de Anul Nou, dar și pe 1 ianuarie nu se plânge. Persoanele care plâng în prima zi a anului, vor avea un an nou plin cu evenimente triste.

Una dintre cele mai cunoscute superstiții spune că prima persoană care va trece pragul casei în prima zi a Noului An îți va influența anul care tocmai a început.

Se spune că dacă prima persoană care intră în casă este bărbat, atunci vei avea un an plin de noroc, în schimb, dacă femeia intră prima în casă, Anul Nou va fi plin de ghinion.

Brunetele aduc noroc

Conform tradiţiei, persoanele cu părul blond sau roşcat aduc ghinion, în timp ce cele brunete aduc noroc.

O altă superstiție de Revelion este că atât în ultima zi din an, cât și în prima zi a Noului An, este indicat să nu faci cheltuieli și să nu arunci nimic din casă, nici măcar gunoiul, pentru că, odată cu el, vei arunca și norocul din casă.

Se spune că de Anul Nou nu este bine să ai nicio datorie.

În caz contrar, vei rămâne dator întreg anul. Superstiția spune că cine va dormi în noaptea de Anul Nou, va fi somnoros tot anul.

Nu este bine să mănânci carne de pasăre

Tot o superstiție de Revelion este și aceea că în noaptea dintre ani nu este bine să mănânci carne de pasăre, deoarece este aducătoare de ghinion.

Românii obişnuiesc să consume peşte în noaptea dintre ani, pentru a le asigura o trecere lină şi uşoară în anul ce urmează.

Pe de altă parte, carnea de pasăre este aducătoare de ghinion. Acest lucru se datorează faptului că păsările de curte scormonesc pământul şi îl împrăştie, fapt corelat cu împrăştierea prosperităţii şi a binelui din casă.

Să nu dai bani

Din bătrâni se ştie că nu este bine să fie agăţat calendarul anului nou înainte ca cel în curs să se fi sfârşit, pentru că aduce ghinion. Și tot din bătrâni se spune că nu este bine să dai bani pe 31 decembrie, dar nici pe 1 ianuarie, pentru că, odată cu ei, se duce și sporul la finanțe.

De asemenea, indicat este să ai bani în buzunar la trecerea dintre ani. Bancnotele care au cea mai mare ”putere” sunt cele care încep cu cifra 5.

Tot legat de prosperitatea financiară există și un obicei practicat de gospodine în anumite zone ale țării. Femeile prepară pâini în care pun monede.

Se crede că cel care va nimeni preparatul care conține bani va avea noroc pe plan financiar tot anul.

Ce fructe nu trebuie să lipsească de pe masa de Revelion

Tot pentru noroc, de pe masa de Anul Nou nu trebuie să lipsească strugurii și smochinele, despre care se crede că sunt simbolul belșugului și al vieții împlinite.

Bătrânii susțin că animalele capătă grai omenesc în noaptea de Anul Nou și vorbesc între ele.

Persoana care le va auzi își va găsi sfârșitul în anul respectiv. Tot în noaptea dintre 31 decembrie spre 1 ianuarie, este bine să aprinzi o lumânare sau o candelă lângă o icoană.

Trebuie să o lași aprinsă până se luminează de ziua, acest ritual având rolul de a-l îndupleca pe Dumnezeu să-ți dea un an ușor și luminos.

La români, conform tradiţiei, în noaptea de Anul Nou trebuie să se facă mult zgomot pentru a alunga toate spiritele rele. Unii români merg chiar mai departe şi obişnuiesc să ţină în buzunar o căpăţâna de usturoi, care are menirea de a-i feri de spiritele rele.

O altă datină spune că în Ajunul Anului Nou trebuie să ai mereu în buzunar câteva boabe de grâu, pentru a fi ferit de foamete tot anul.

În noaptea dintre ani este important să ne punem mereu o dorinţă şi să întâmpinăm anul ce vine cu speranţă şi bucurie în suflet. În prima zi de Anul Nou nu se spală și nu se mătură, deoarece aceste lucruri pot atrage sărăcirea casei.

Sărutatul sub vâsc

Preluat mai nou şi de români, obiceiul sărutatului sub vâsc este practicat în noaptea dintre ani de cuplurile de îndrăgostiţi. Aceştia cred că astfel vor fi însoţiţi de dragoste întreg anul.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending