Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (195)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Dragoş Pandele în „Observator cultural” nr. 875 din 8-14 iunie 2017: „O remarcă a lui Stalin, cu privire la oportunitatea jucării lui „Hamlet” în condiţiile războiului antifascist, a anulat repetiţiile şi a anulat spectacolul pe termen nedefinit. În viziunea dictatorului, Hamlet nu corespundea idealurilor de optimism, curaj,  acţiune ale publicului sovietic. Cu a sa îndoială tragică şi lipsă de hotărâre, Hamlet sfida nevoile poporului şi nu reprezenta oamenii care, odată ce îşi fixează un scop, acţionează fără să mai reflecteze. Hamlet era, în viziunea acelor vremuri, doar un nebun meditativ, un melancolic, depresiv care trebuie eradicat. Nu ştim dacă, în acel context, el a fost considerat cu adevărat nebun, dar putem spune cu siguranţă că a generat o nebunie oprită doar în momentul în care Stalin a murit. Şi, odată cu acest moment, Hamlet a reapărut din ungherul în care fusese aruncat, mai analizat, mai comentat, oferind umanităţii noi modele culturale”;

Luana Stroe,  în „Observator cultural” nr. 875 din 8-14 iunie 2017, ne face „o scurtă familiarizare cu tematica romanului „Vieţile paralele” de Florina Ilis”: „În anii `60, organele de Securitate devin interesate de manipularea imaginii „poetului naţional”. Diferenţa este aceea că manipularea nu se face retroactiv, aşa cum ne-am aştepta, ci prin intervenţie directă asupra trecutului. Agenţii Securităţii defilează pe axa temporală 1883 până în anii 2000, încercând să distorsioneze viaţa poetului. Tematic, romanul riscă mult. Cel puţin dintr-un punct de vedere fidel „decretului” călinescian, pentru care viaţa unui geniu avea o valoare tipologică nulă. Generic, însă,  „Vieţile paralele” se află în tendinţe. Ca Thomas Pynchon, în „Curcubeul gravitaţiei”, sau ca John Barth în „Letters”, Florin Ilis scrie o istorie apocrifă în care paranoia conspiraţionismului joacă un rol decisiv”;

Erotizarea actului critic la Nora Iuga: „Totul pe lumea asta e suportabil, fiindcă pătrunderea unui corp în alt corp şi înghiţirea unui corp de către alt corp sunt acte barbare de o cruzime maximă. Pătrunderea masculului în femelă e o înjunghiere. Înghiţirea masculului de către o femelă e o devorare. Orice acuplare e un viol. Poate şi actul critic e un viol. Aş zice chiar un asasinat virtual. Cei doi asasini vor amândoi să fie călăi deopotrivă. Hai să acoperim cu o cârpă neagră oglinda, ca la mort. Hai să scoatem raţiunea din joc. Masculul e atacatorul pentru că el e puternic. Femela se teme de el, deşi îl vrea, doar l-a chemat, dar îl respinge. Nu e conştientă că frica ei îl aţâţă. Frica e un sentiment profund erotic. Carnea are caracter. Se ţine de cuvânt. Îşi achită prompt datoriile. Suferinţa e plătită la termen cu bucurie. Critica nu e carne, critica e raţiune. Raţiunea nu-şi achită prompt datoriile” (citat reţinut dintr-un eseu de Ironim Muntean din „Contemporanul – ideea europeană” nr. 6 din 2017);

Mihaela Helmis, în „Contemporanul – Ideea Europeană” nr. 6 din 2017,  publică interviul cu dansatorul şi coregraful Gigi Căciuleanu. Reţin câteva idei ale artistului: 1. „Întotdeauna m-au fascinat liniile. Fie că acestea sunt trasate cu corpul, fie că  le trasezi pe hârtie, fie că le trasezi cu mintea, cu inima, cu creierul”; 2. „Dada este un banc, este bazat pe ideea jocului inteligent. Bancurile nu sunt tâmpite, sunt inteligente, şi felul de a sparge nişte clişee, nişte vase de porţelan pe care după aia le-a lipit în felul lui, mi se pare foarte frumos, şi hai să spun foarte măreţ, pentru cineva venind dintr-un loc al lumii unde nu se crede că ar fi multă artă modernă”; 3. „I-am făcut lui Tristan Tzara ce le-a făcut el altora, adică l-am dadaizat”; 4. „Acest suprarealism este un fel de microscop care se uită la fiinţa umană într-un fel foarte, foarte detaliat, se uită până în străfunduri”; 5. „Suprarealismul merge mai departe decât intelectul, mai departe decât chiar talentul, şi asta mi s-a întâmplat şi mie”; 6. „Întotdeauna mi-am notat dansurile prin poezii, niciodată nu le-am notat prin mişcări descriptive, ci prin metafore, chiar dacă foarte multe le-am aruncat după aceea pentru că n-am mai avut nevoie de ele, dar nu numai că le-am notat aşa, dar le-am şi ţinut minte aşa”; 7. „Acest „Om aproximativ” a lui Tristan Tzara este un om total şi bineînţeles că nimeni nu poate avea totalitatea asta. Şi nici n-ar fi interesant”; 8. „Gândul este un lucru extraordinar pentru că nu ştiu dacă sau ce mai rămâne după ce nu mai suntem. Dar cred că dacă material nu mai rămâne nimic gândurile rămân pe undeva! Şi atunci au realmente o forţă, cred eu…De exemplu eu cred într-un zodiac pe dos, cred că gândurile noastre influenţează mişcarea astrelor”; 9. „Dansul gândului, care mi se pare, încă o dată, mult mai interesant şi mai complet şi mai frumos decât dansul trupesc”; 10. „Metafora este un dans al gândului, nu numai al gândului conştient, ci şi al gândului inconştient, subconştient sau – să-i spunem – hiperconştient, care ne depăşeşte”;

Publicitate

Cristian Hera, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 6 din 2017:Îmi îngădui ca în final să citez câteva dintre reflecţiile făcute de-a lungul timpului de mari personalităţi la care îmi permit să mă ataşez în totalitate într-o Pledoarie pentru SOL: „O naţiune care îşi distruge pământul se distruge pe ea însăşi” (Franklin D. Roosevelt, 1930); „Indiferent cui aparţine, pământul are o funcţie socială. Pământul este veşnic. Dacă dispare pământul, dispare veşnicia” (Gheorghe Ionescu Sişeşti, 1937); „Pământul nu l-am moştenit de la părinţi, ci îl avem împrumutat de la copiii noştri” (Alvin Toffler, 1970); „În templul naturii solul este vitraliu revelator pentru peisajul actual, fereastra clară pentru trecut şi făgaş de lumină spre viitor” (Nicolae Florea, 2007); „Pământul este noul aur, hrana, noul petrol” (Lester Brown, 2012)”;

Andrei Marga, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 6 din 2017, publică eseul „Lumea de după 2010”.  Afirmă profesorul Marga: „Starea lumii din momentul de faţă se lasă, însă, greu prinsă, mai departe, în formule simple, de felul clişeelor căutate de noii adepţi ai dogmelor”. Andrei Marga prezintă patru certitudini existente şi care întăresc cele spuse: 1. „există o dependenţă a ţărilor de societatea mondială”; 2. „dezvoltarea unei ţări nu se atinge doar prin intervenţie din exterior”; 3. „se reorganizează puterile în spaţiul global”; 4. „subiecţi ai istoriei în format mic – indivizi excepţionali – sau în format mare – curente, clase sociale, naţiuni – nu se mai confirmă”;

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

VIDEO: Ziua Națională a României, sărbătorită cu emoție la Școala Gimnazială Miorcani din Rădăuți Prut

Publicat

Publicitate

Ziua Națională a României a fost marcată astăzi într-un mod aparte la Școala Gimnazială din Miorcani – Rădăuți Prut, unde elevii și profesorii au transformat sărbătoarea într-un moment plin de emoție, culoare și respect pentru identitatea românească.

Clasele școlii au prins viață sub steagurile tricolore, iar copiii au demonstrat, încă o dată, că patriotismul adevărat se învață din familie și se consolidează în școală.

Atmosfera festivă a fost creată de elevii din toate clasele, care s-au pregătit pentru această zi cu poezii, cântece patriotice și scenete dedicate Marii Uniri. Momentele artistice oferite de copiii de la Rădăuți Prut și Miorcani au surprins prin naturalețe, autenticitate și implicare. Sub privirile părinților și ale cadrelor didactice, micii artiști au transmis emoție și recunoștință față de înaintașii care au contribuit la formarea României moderne.

Profesorii au apreciat dedicarea copiilor și au subliniat că astfel de activități au un rol esențial în dezvoltarea spiritului civic și în înțelegerea valorilor naționale.

„Este important ca elevii să cunoască trecutul, să înțeleagă simbolurile țării și să fie mândri că sunt români. Școala are un rol decisiv în formarea unei societăți unite, puternice și responsabile”, a explicat directorul unității de învățământ, profesor Oana Gavrilescu.

Întreaga comunitate școlară s-a bucurat de această zi specială, iar evenimentul a devenit un nou prilej de apropiere și colaborare între elevi, profesori și părinți. Activitatea s-a încheiat cu o horă a unirii, în care toți participanții au fost invitați să se prindă de mâini, simbolizând unitatea și continuitatea spiritului românesc.

Publicitate

În cadrul evenimentului s-a derulat și acțiunea „Săptămâna legumelor și fructelor donate”, un gest de solidaritate prin care elevii au sprijinit persoanele vulnerabile din comunitate. Zeci de kilograme de legume și fructe aduse de copii au fost donate unor familii din Miorcani, întărind astfel spiritul de voluntariat și grijă față de cei aflați în nevoie.

Școala Gimnazială Miorcani – Rădăuți Prut demonstrează încă o dată că tradițiile sunt vii și că tânăra generație păstrează cu cinste și bucurie valorile care ne definesc ca națiune.

Iată și câteva imagini surprinse astăzi:

Citeste mai mult

Eveniment

1 decembrie: Slujbe de Te Deum în toate bisericile ortodoxe din țară și din Diaspora, de Ziua Națională a României

Publicat

Publicitate

Slujbe de Te Deum vor fi oficiate luni, 1 decembrie, după Sfânta Liturghie, în semn de recunoștință pentru libertate, unitate și pentru cinstirea eroilor care au înfăptuit Marea Unire națională în anul 1918.

Potrivit Patriarhiei Române, de Ziua Națională a României, luni, 1 decembrie 2025, după Sfânta Liturghie, în catedralele eparhiale, lăcașurile de cult parohiale și cele mănăstirești din țară și de peste hotare va fi oficiată slujba de Te Deum.

Slujba va fi oficiată în semn de recunoștință pentru libertatea și unitatea neamului românesc, precum și de cinstire a eroilor care au înfăptuit Marea Unire națională în anul 1918.

De asemenea, în vederea cinstirii memoriei eroilor români a fost edificată și Catedrala Națională din București, cu hramurile Înălțarea Domnului – Ziua eroilor și Sfântul Apostol Andrei cel întâi chemat, Ocrotitorul României.

Te Deum este o slujbă de mulțumire adusă lui Dumnezeu, în anumite ocazii festive, fără caracter de cerere, ci de recunoștință.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Doi ofițeri și șapte subofițeri jandarmi au fost înaintați în grad înainte de termen, cu ocazia Zilei Naţionale a României

Publicat

Publicitate

Astăzi, 28 noiembrie, în cadrul unei ședinţe festive organizate la sediul Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani, a avut loc acordarea de recompense pentru cadrele militare cu ocazia sărbătoririi Zilei Naționale a României.

Cu această ocazie, au fost prezentate ordinele de înaintare în gradul militar următor, înainte de expirarea stagiului minim, pentru doi ofițeri și șapte subofițeri, care au îndeplinit condiţiile legale şi au obținut rezultate foarte bune în activitate.
Potrivit prevederilor legale în vigoare, înaintarea în gradul următor a jandarmilor, înainte de îndeplinirea stagiului minim în grad, se poate face cu ocazia Zilei Naţionale a României sau a Zilei Jandarmeriei Române.
Felicitări tuturor colegilor înaintați în grad!

Citeste mai mult

Administratie

Mandatul primarului orașului Flămânzi a încetat înainte de termen. Prefectul județului Botoșani a emis ordinul de constatare

Publicat

Publicitate

Prefectul județului Botoșani, Raluca-Ștefania Curelariu, a emis astăzi, 28 noiembrie 2025, Ordinul prin care se constată încetarea de drept, înainte de termen, a mandatului de primar al orașului Flămânzi, deținut de Dan Oloeriu.

Decizia vine după împlinirea termenului de șase luni în care edilul s-a aflat în imposibilitatea exercitării funcției, ca urmare a instituirii măsurii controlului judiciar începând cu data de 15 mai 2025. Pe durata acestei măsuri, lui Dan Oloeriu i-a fost impusă obligația de a nu îndeplini funcția de primar și de a nu se deplasa în incinta Primăriei Flămânzi, restricții prevăzute în cadrul controlului judiciar.

Emiterea Ordinului prefectului are la bază prevederile art. 160 alin. (1) lit. g și alin. (7) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, care reglementează situațiile în care mandatul unui ales local încetează de drept.

Conform legislației în vigoare, Dan Oloeriu poate contesta Ordinul prefectului la instanța de contencios administrativ în termen de 10 zile de la comunicare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending