Connect with us

Cultura

Cronica săptămânii: “Același Altfel Eminescu” la Teatrul “Mihai Eminescu” din Botoșani

Publicat

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

Ne-am obișnuit cu sintagma Caragiale este mai actual ca oricând, iar aleșii noștri nu precupețesc niciun efort pentru  a da perenitate ilustrului dramaturg. Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani,  prin spectacolul aniversar pus în scenă pe 15 ianuarie 2022, același altfel Eminescu, a demonstrat că publicistica poetului, al cărui nume se află pe stindardul instituției, este la fel de actuală și la fel de susținută și în vremurile de acum de mai marii nației fie ei oameni politici, negustori, burghezi etc.

Este știut că presa vremii („Curierul de Iași”, „Timpul”, „România liberă”, „Convorbiri literare” etc .) a publicat articolele revoluționare, patriotice, umaniste ale publicistului Eminescu și că acesta și-a exprimat ideile, opiniile și atitudinile vis-à-vis de toată problematica timpului său: istorie, religie, învățământ, cultură, economie, agricultură, dar mai ales politică.

Greșalele în politică sunt crime; căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovați, se-mpiedică dezvoltarea unei țări întregi și se-mpiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei”, scria Eminescu în „Timpul” din 13 februarie 1882.

Dramaturgul Lucian Băleanu, de data aceasta responsabil cu selecția textelor, este primul vinovat pentru contemporaneitatea publicistului cu noi înșine, mesajul antitezei același – altfel fiind, oarecum, descifrat pe măsura derulării spectacolului. Lucian Băleanu, prin selecția făcută, l-a adus pe Eminescu în zilele noastre, prezentând două lumi, care (datorită problematicii lor) parcă sunt trase la xerox. Lui i se poate „reproșa” faptul că a răscolit prin publicistica lui Eminescu, pentru a identifica tematici actuale vremurilor noastre, pentru a le aduce într-un prezent în care singura diferență constă în repoziționarea unui bastonaș într-un șir de cifre romane: sec. XIX –  sec. XXI. În rest, nicio diferență. Astfel încât, ascultând respectivele luări de cuvânt, să avem impresia că actorii imită o conferința de presă a zilelor noastre, în care indivizii parcă sunt blestemați să rămân veșnic în antiteză.

Regizorul artistic Alexandru Vasilache  a gândit acest spectacol ca pe o conferință de presă, la care au fost invitați toți actorii teatrului pentru a multiplica vocea poetului pe scenă. (Grafia afișului, realizată de Lenuș Moraru, chipul poetului vălurit parcă spre un plus infinit sporește această percepție de multiplicare.)

Nimic mai simplu, mai direct, mai relevant, pentru un așa subiect. Astfel, la cele două microfoane, instalate de-a stânga și de-a dreapta meselor de ședință,  prin luările lor de cuvânt, actorii, folosindu-se de diverse registre vocale –  grave, acute, sobre, solemne, profunde, dramatice, fatale, tragice, sentențioase  – , au adus în cotidian nevoia de revoluțiune, generată de nedreptate, hoție, corupție, nepăsare, indolență, îmbuibare, trădare și alte câteva zeci de reproșuri parcă scrise de jurnalistul Eminescu pentru vremurile noastre. Încât ne întrebăm: în situația în care, în sală, s-a simțit careva cu musca pe căciulă a rezistat el oare mai mult de 10 minute? Iar dacă totuși a rezistat până la sfârșit, mesajul scaunelor întoarse posibil că și-a atins ținta. Dacă nu, posibil această cronică, dacă o vor citi,  o să le spună ceva. Spectatorii, în mod sigur, au perceput acest mesaj. Spectatorii, posibil, și ei, la rândul lor, vor întoarce scaunele cândva. O altă interpretare a acestui gest poate fi pusă pe seama scepticismului și nonsensului cu privire la emanciparea socială; prin acest gest colectiv, regizorul, poate, a vrut să spună: Noi ne întoarcem cu spatele, noi ne legăm la ochi dacă este nevoie, faceți ce aveți de făcut atâta timp cât nu mai contăm. Punctum.

Și gestul actorilor de a interpreta rolurile de Eminescu multiplicat, folosind masca chirurgicală, dincolo de protecția impusă SARS-CoV-2, printr-o sigură propoziție este sugestiv:  masca nu ascunde, masca vorbește despre ce ascunde. Iar măștile au vorbit dârz, răspicat, hotărât, revoluționar și chiar instigator. Un plus pentru regie a fost vocea reacționarului din sală, pe care nu l-am văzut, dar l-am auzit, și care suna, oarecum, a la conul Leonida. Oare, să fie vorba doar de intertext, că –  de! –  nenea Iancu nu-i este străin poetului.

Linia melodică posibil să fi pus, la început, în încurcătură spectatorii care se aștepatau, probabil, să aibă ca fond muzical Balada lui Ciprian Porumbescu sau Rapsodia Română a lui George Enescu, în timp ce pe un ecran de fundal se derulau imagini din frumusețile patriei. Însă doar la început, pentru că, pe parcursul demantelării mesajelor, s-a simțit justificată alegerea compoziției lui Maurice Ravel –  Boléro –, care prin linia melodică trebuia să susțină, printr-un crescendo tot mai sonor, tot mai multiplicat, tot mai alert, mesajele. Astfel, sunetele instrumentelor, care se alătură în mod progresiv nucleului orchestrei, completează nevoia de voci multiple. Lectura s-a pliat, în acest mod, pe elementele de variațiune din efectele orchestrei, reliefate printr-un crescendo progresiv și, in extremis, printr-o modulare scurtă în mi major.

În acest spectacol și-au dat silința să-l aducă pe Eminescu pe scenă actorii: Florin Aionițoaei, Cezar Amitroaei, Dana Bucătaru, Petruț Butuman, Lorena-Petronela Chilibuță, Sorin Ciofu, Ioan Crețescu, Alexandru Dobynciuc, Gheorghe Frunză, Cristina Gheorghe, Bogdan Horga, Silvia Luca, Lenuș Moraru, Andreea Moțcu, Bogdan Muncaciu, Crenola Muncaciu, Gina Pătrașcu-Zamfirache, Valentin Popa, Silvia Răileanu, Lidia Uja, Alexandra Vicol.

Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Manole Georgică

    vineri, 21.01.2022 at 19:18

    Felicit redacţia de a fi hotărât să publice un serial de cronici teatrale semnate de poetul Vasile Iftime, un hăneştean de-al meu.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Eveniment

Tot mai periculoși: Infractorii cibernetici folosesc inteligența artificială pentru fraude online

Publicat

Noile tentative de fraudă din mediul online identificate la început de an au la bază texte în limba română din ce în ce mai bine scrise și adaptate rigorilor limbii, relatează alba24.ro.

Este un semn clar că atacatorii folosesc tehnologie din ce în ce mai avansată pentru a obține o rată de succes mult mai mare, inclusiv inteligența artificială, spun specialiștii Directoratului Național de Securitate Cibernetică.

Astfel, mesajele-capcană devin aproape imposibil  de depistat doar prin analiza textului.

Printre cele mai utilizate metode folosite de infractori cibernetici pentru accesarea datelor personale ale utilizatorilor, se numără e-mail-urile de tip phishing prin care se solicită actualizarea datelor, anunțurile privind false investiții sau contractarea unor credite internaționale, dar și „ofertele de nerefuzat”.

Totodată, multe mesaje înșelătoare sunt promovate și pe platformele de social media și motoarele de căutare.

În trecut, greșelile gramaticale și exprimările neadecvate reprezentau semnale de alarmă care dădeau în vileag mesajele frauduloase. Odată cu apariția platformelor de inteligență artificială ce traduc sau pregătesc texte pe baza unor cerințe, tentativele de fraudă devin mai greu de detectat.

Sursă: dnsc.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat din Frumușica, dispărut de ieri după ce a plecat de acasă, este căuta de familie cu poliția

Publicat

Familia și polițiștii din Flămânzi caută un bărbat din Frumușica dispărut în urmă cu o zi și care nu a mai dat niciun semn de viață, înciuda apelurilor disperate ale familiei.

La data de 28 ianuarie 2023, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr.8 Flămânzi au fost sesizați cu privire la faptul că un bărbat, de 69 de ani, din comuna Frumușica, a părăsit domiciliul, la data de 27 ianuarie a.c., în jurul orei 17:00, iar până în prezent nu a revenit.

ROHOZEANU CONSTANTIN are aproximativ 1,80 m înălțime, păr grizonat, ochi căprui, constituție  astenică.

Vestimentație la momentul plecării era geacă de culoare închisă, hanorac de culoare portocalie, cu glugă, pantaloni închiși la culoare, în picioare purta adidași de culoare alb cu albastru.

“Rugăm cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană să apeleze 112 sau să se adrezese celei mai apropiate unități de poliție!”, au transmis polițiștii de la Botoșani.

Citeste mai mult

Administratie

VIDEO. Cosmin Andrei despre lucrările de la Teatrul Mihai Eminescu: Avem parte de un constructor foarte serios

Publicat

Primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, a anunțat că a inspectat astăzi șantierul deschis în urmă cu aproximativ 3 luni de la Teatrul Mihai Eminescu pentru a analiza ritmul lucrărilor și evoluția acestora, și dă asigurări că lucrările sunt în grafic.

Întrucât termenul de finalizare a lucrărilor este decembrie 2023, pentru a se asigura că această dată va fi respectată, constructorii erau la datorie și astăzi în ciuda temperaturilor scăzute și a vremii nefavorabile, desfășurându-și  activitatea cu precădere în interior, a explicat municipalitatea de la Botoșani.

Cosmin Andrei spune lucrările sunt în grafic iar până acum s-a finalizat aproape în totalitate etapa de decapare, atât pe interior cât și pe exterior, în timp ce la etajul al doilea s-au executat lucrările de tencuire și execuție instalație electrică în proporții mari.

De asemenea, cupola exterioară este refăcută în totalitate și pregătită pentru a fi acoperită când vremea va permite, în timp ce instalația electrica de la subsol este făcută în totalitate. De asemenea, se lucrează la restul acoperișului și la refacerea sălii de spectacole, ajunsă într-un grad ridicat de degradare!

“Avem parte de un constructor foarte serios, care astăzi este în grafic cu lucrările, organizând șantierul de așa natură încât vremea să nu reprezinte un factor de stopare a acestora. Vom susține aceste vizite în mod regulat pentru a informa botoșănenii și pentru a-i asigura că vom termina acest șantier așa cum ne-am asumat, la sfârșitul anului 2023”, a precizat primarul Cosmin Andrei.

Edilul botoșănean a dat asigurări că va depune toate diligențele pentru ca toate plățile să fie efectuate la timp, astfel ca lucrările să se desfășoare fără întreruperi.

Citeste mai mult

Eveniment

“Pirat” auto, blocat în trafic de polițiști la Botoșani: Transporta șapte pasageri și nu avea nici asigurare obligatorie

Publicat

Un pirat auto a fost sancționat pentru transport public neautorizat iar mașina i-a fost blocată în trafic de polițiștii rutieri după ce a fost prins transportând nu mai puțin de șapte pasageri și nici măcar nu avea asigurare obligatorie.

La data de 27 ianuarie 2023, polițiștii din cadrul Serviciului Rutier au desfășurat activități pentru prevenirea și combaterea pirateriei auto și pentru depistarea conducătorilor auto care nu respectă regulile de circulație.

Citește și Prins de polițiști: Botoșănean cu permisul ANULAT și 0,73 mg/l alcool pur “la bord”, “zbura” pe șoseaua din Corlăteni

Astfel, în timp ce se aflau pe drumul național D.N. 29 D, în municipiul Botoșani, polițiștii au oprit pentru control, un autoturism condus de un bărbat, de 57 de ani, din municipiul Botoșani.

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că acesta transporta 7 persoane, în regim taxi, fără a fi autorizat în acest sens.

Mai mult decât atât, acesta nu deținea polița de asigurare obligatorie pentru autoturismul pe care îl conducea.

Bărbatul a fost sancționat contravențional cu amendă în cuantum de 1.000 de lei, totodată fiind dispusă suspendarea dreptului de utilizare a autovehiculului.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate