Connect with us

Actualitate

Schimbări la programul „Rabla Plus” și „Rabla Clasic” în 2024. Modificări propuse

Publicat

Publicitate

Un proiect pus în consultare publică de Ministerul Mediului prevede modificări la derularea programului în acest an. Valoarea ecotichetului va scădea la jumătate pentru mașini electrice. De asemenea, se introduce plafon de preț la ”Rabla clasic”, informează alba24.ro.

Dacă, până acum, la cumpărarea de mașini pur electrice, ecotichetul era de 51.000 de lei, noua valoare propusă este de 25.500 lei. De asemenea, valoarea rămâne aceeași, indiferent de numărul mașinilor uzate casate.

Scade și ecotichetul pentru mașini hibride, de la 26.000 lei la 13.000 lei.

Pentru ”Rabla Clasic”, se propune plafonarea prețului de achiziție.

Modificări la ”Rabla Clasic” 2024

Prețul de achiziție se plafonează la echivalentul în lei a 60.000 de euro, inclusiv TVA, pentru fiecare autovehicul comercializat.

Se modifică regulile de acordare a ecobonusului de 1.500 lei pentru casarea fiecărui autovehicul uzat care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară

Publicitate
  • prin eliminarea vechimei de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei pentru mașina casată.

Alte modificări:

  • reducerea emisiilor pentru acordarea primei de casare, la maximum 150 g
  • introducerea posibilității de a clarifica anumite motive de respingere în etapa de validare a producătorilor
  • aplicarea unui autocolant pe autovehiculele achiziționate, în perioada de monitorizare
  • actualizarea Regulamentului 1.407/2013 privind ajutoarele de minimis cu Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.

Rabla Plus 2024. Modificări propuse

”Cuantumul ecotichetului, indiferent de numărul de autovehicule uzate predate spre casare, este de:

  • a) 25.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta;
  • b) 13.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO_2/km în sistem WLTP;
  • c) 13.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete electrice”, prevede proiectul.

”În vederea maximizării utilizării bugetului Programului, astfel încât din sumele alocate acestuia să fie achiziționate cât mai multe autovehicule prietenoase cu mediul, se propune

  • plafonarea prețului de achiziție la echivalentul în lei a 70.000 euro pentru achiziționarea unui autovehicul electric”.

Până acum plafonul era de 75.000 de euro.

De asemenea, ”pentru o mai bună promovare a instituției și a programelor, se propune aplicarea unui autocolant pe autovehiculele achiziționate, în perioada de monitorizare”.

Rabla Plus, până acum

În cadrul Programului Rabla Plus, solicitantul beneficiază de ecotichet la achiziţionarea unui autovehicul nou în schimbul predării spre casare a cel puţin unui autovehicul uzat.

Se pot preda spre casare maximum două autovehicule uzate.

Cuantumul finanțării este de:

– pentru un autovehicul uzat

  • 51.000 de lei pentru un autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hydrogen
  • 26.000 de lei pentru un autovehicul nou electric hibrid plug-in, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP

– pentru două autovehicule uzate

  • 54.000 de lei pentru un autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen
  • 29.000 de lei pentru un autovehicul electric hibrid plug-in, care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP, pentru achiziționarea unui autovehicul nou

Pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară casat, se adăugă un ecobonus de 1.500 lei.

Ecotichetul se acordă pentru achiziționarea unui autovehicul electric a cărui valoare nu depășește suma de 75.000 euro, cu TVA inclus.

Ecotichet pentru motociclete electrice

Ecotichetul pentru achiziționarea unei motociclete electrice este 26.000 lei,.

Se poate adăuga un ecobonus în valoare de 1.500 lei, pentru casarea unui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.

Alte modificări din proiectul Rabla Plus 2024

Proiectul mai prevede că ecotichetul se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou.

Diferenţa va fi asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare:

  • credite bancare ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar.

Valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou achiziţionat prin program, cu excepţia instituţiilor publice şi a unităţilor administrativ-teritoriale.

Instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale beneficiază de ecotichet în cuantum de 120.000 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou,

  • fără a fi obligate să predea spre casare un autovehicul uzat.

În cazul în care se achiziţionează o motocicletă electrică, solicitantul va preda spre casare un autovehicul uzat, beneficiind de prima de casare.

Context

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat încă de anul trecut că sunt luate în calcul modificări la program.

Se referea la contextul în care ar trebui sprijinită producția internă de autovehicule electrice.

”Cred că atunci când discutăm despre aceste programe ar trebui să luăm în considerare și aceste interese naționale, să folosim cât mai mulți bani către producătorii din România”, a spus acesta.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Începând din iulie, vor fi acordate vouchere de 50 de lei pe lună pentru plata facturilor la energie electrică. Cine este eligibil. Condițiile de acordare

Publicat

Publicitate

Guvernul a aprobat vineri, prin ordonanță de urgență, acordarea unor vouchere electronice pentru plata energiei electrice, în valoare de 50 de lei pe lună. Măsura se adresează consumatorilor vulnerabili și va fi aplicată în perioada 1 iulie 2025 – 31 martie 2026, ca formă de sprijin social, scrie alba24.ro.

Voucherele se acordă pentru persoanele singure cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei și pentru familiile cu un venit net lunar/membru de familie de maximum 1.784 lei.

Tichetele se folosesc doar pentru plata facturilor la energia electrică.

Vouchere de 50 de lei pe lună pentru plata facturilor la curent

Voucherele se acordă la cererea beneficiarului, iar solicitarea se depune online, printr-o aplicație – EPIDS – care va fi dezvoltată și administrată tehnic de către STS, în termen de maximum 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență. De asemenea, solicitarea se poate face și prin intermediul reprezentanților oficiului poștal sau al primăriilor unde beneficiarul ajutorului declară locul de consum. Practic, cel care solicită ajutorul completează datele necesare în formularul de solicitare tipărit, îl depune la oficiul poștal, sau, după caz, la primărie, iar aceste instituții au obligația de a înregistra solicitarea primită în format letric și de a introduce datele în aplicația EPIDS în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia de către solicitant.

Cei care beneficiază de venitul minim de incluziune nu trebuie să completeze  respectiva solicitare, informațiile necesare înregistrării în aplicație vor fi centralizate de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), iar informațiile privind furnizorul de energie electrică vor fi furnizate de către primăria care acordă respectivul venit minim de incluziune.

Publicitate

Sprijinul acordat este asimilat prestațiilor sociale, nu se consideră venit și nu se ia în calcul la stabilirea altor drepturi și obligații, inclusiv obligații de întreținere.

ANPIS va utiliza serviciul de call-center existent, unde solicitanții pot depune petiții și solicitări de clarificare pe toată durata de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență și de unde pot obține informații privind procesul de înregistrare a solicitărilor de sprijin.

Criterii de încadrare în categoria consumatorului afectat de sărăcie energetică

Potrivit proiectului, beneficiază de sprijin sub forma tichetului electronic de energie, următoarele categorii de persoane și familii:

  • a) persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei;
  • b) familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei;

Nu beneficiază de acordarea sprijinului material:

  • a) persoanele care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii;
  • b) persoanele care nu au un act de identitate valabil;
  • c) persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial organizate ca structuri publice sau private.

Veniturile luate în calcul sunt următoarele:

  • venituri din pensii acordate în sistemul public de pensii;
  • venituri din pensii acordate în sistemele neintegrate sistemului public de pensii;
  • venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii și casele de pensii sectoriale;
  • venituri din indemnizația socială pentru pensionari;
  • venituri din activități independente;
  • venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
  • venituri din salarii și asimilate salariilor;
  • venituri din cedarea folosinței bunurilor;
  • venituri din investiții;
  • venituri din premii și jocuri de noroc;
  • venituri din alte surse.

Acordarea sprijinului în valoare de 50 de lei lunar pentru plata facturilor la energie

Sprijinul este în valoare de 50 lei și se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru major al familiei. Solicitarea se depune online, în aplicația EPIDS.

Aplicația urmează să fie dezvoltată și administrată din punct de vedere tehnic de către STS, în termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, conform cerințelor operaționale propuse de ANPIS și aprobate de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale (MMFTSS).

Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar membrii familiei declarați de solicitant nu se regăsesc la alt loc de consum.

Solicitarea va putea fi depusă și prin intermediul reprezentanților oficiului poștal, ori a autorităților administrației publice locale unde acesta declară locul de consum în solicitare, care au obligația de a asigura suportul logistic și de personal calificat necesar pentru acordarea de asistență solicitanților în vederea completării formularului de solicitare a sprijinului și încărcării formularelor/documentelor de solicitare a sprijinului în aplicația EPIDS.

Prin excepție, pentru beneficiarii categoriilor de ajutoare financiare care compun venitul minim de incluziune, nu este necesară completarea unei solicitări în acest scop. Informațiile necesare înregistrării în aplicația EPIDS se centralizează de către ANPIS.

În cazul solicitărilor depuse, solicitantul completează datele necesare în formularul de solicitare tipărit, pe care îl depune la oficiul poștal, sau, după caz, la primăriile unde acesta declară locul de consum. Oficiile poștale și autoritățile administrației publice locale au obligația de a înregistra solicitarea primită în format letric și de a introduce datele în aplicația EPIDS în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia de către solicitant.

Sprijinul se utilizează pentru plata facturilor de energie electrică aferente locului de consum declarat eligibil.

Plata se efectuează prin serviciul de mandat poștal, exclusiv pentru facturile care conțin POD-ul validat prin intermediul aplicației EPIDS.

Vouchere de 50 de lei pe lună pentru plata facturilor la curent

Destinatarul primește tichetul electronic de energie, în format electronic, la adresa de e-mail furnizată în cerere, în momentul validării îndeplinirii condițiilor de acordare a sprijinului, în aplicația EPIDS. Tichetul electronic poate fi printat de către beneficiar sau de către entitatea care a completat solicitarea pentru solicitantul în cauză.

În situația în care solicitantul a optat pentru emiterea tichetului electronic de energie în format fizic, acesta se transmite în termen de maximum 15 zile de la validarea solicitării în aplicația EPIDS.

Pentru fiecare loc de consum se emite un singur tichet electronic de energie care are rol de informare asupra existenței dreptului la sprijin și a valorii disponibile în contul de mandat poștal aferent locului de consum.

Tichetul electronic de energie are înscrise următoarele mențiuni:

  • numele, emitentului, respectiv datele sale de identificare;
  • perioada de valabilitate a sprijinului;
  • numele și prenumele destinatarului și adresa locului de consum;
  • cod de bare/ cod QR;
  • informații privind numărul de telefon ce poate fi apelat în scopul obținerii de informații privind utilizarea tichetelor electronice de energie, precum și pentru transmiterea de sesizări.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Filtru al Poliției Rutiere pentru siguranța în trafic. Amenzi pe capete

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Serviciului Rutier, împreună cu cei ai subunităților de profil au desfășurat, vineri, o acțiune pentru combaterea nerespectării dispozițiilor în vigoare privind regimul legal de viteză pe raza întregului județ.

În  urma neregulilor constatate, au fost aplicate peste 60 de sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 32.000 de lei. Totodată au fost reținute, în vederea suspendării dreptului de a conduce 6 permise de conducere.

 

Recomandăm conducătorilor auto să respecte regimul legal de viteză aplicabil pe tronsonul de drum pe care circulă, să adapteze în permanență viteza la condițiile meteorologice, să circule cu prudență și să respecte semnalele polițiștilor rutieri.

Pietonilor le recomandăm să respecte regulile de circulație aplicabile lor : aceștia trebuie să traverseze strada pe marcajul pietonal, prin dreptul indicatoarelor ”Trecere pentru pietoni”, iar acolo unde sunt instalate semafoare, numai la culoarea verde a acestora, să evite să pună conducătorii de autovehicule în situația de a frâna brusc pentru a le acorda prioritate și să constituie prin comportamentul lor un exemplu pozitiv pentru cei mici.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Haiduc de Darabani. Un bărbat de 34 de ani s-a ales cu dosar penal

Publicat

Publicitate

Vineri, polițiștii din Darabani au oprit pentru control, pe strada Aerodromului, din orașul Darabani, un autovehicul condus de un bărbat de 34 de ani, din același oraș.

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că bărbatul nu posedă permis de conducere pentru nici o categorie de autovehicule, iar polița R.C.A. a autovehiculului este expirată.

Bărbatul a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 4.025 de lei, cercetările fiind continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de conducerea unui vehicul fără permis de conducere.

Citeste mai mult

Eveniment

Un scuterist din Vlăsinești s-a dat în spectacol în fața polițiștilor. Isprava unui bărbat de 33 de ani

Publicat

Publicitate

Vineri, polițiștii din Vlăsinești au oprit pentru control, pe raza comunei Vlăsinești, județul Botoșani, un moped, condus de un bărbat, de 33 de ani, din aceeași comună.

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că bărbatul nu posedă permis de conducere pentru nici o categorie de autovehicule, iar mopedul nu este înmatriculat.

Întrucât acesta emana halenă alcoolică a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată fiind de 1,08 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, acesta a refuzat prelevarea de mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

Cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunilor de conducerea unui vehicul fără permis de conducere, punerea în circulație a unui vehicul neînmatriculat și refuzul sau sustragerea de la prelevarea de mostre biologice.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending