Connect with us

Eveniment

Rezervarea locului la călătoria cu trenul nu mai este obligatorie pentru distanţele sub 40 de kilometri, începând de sâmbătă

Publicat

Publicitate

Rezervarea locului la călătoria cu trenul nu mai este obligatorie pentru distanţele sub 40 de kilometri, începând de sâmbătă, 13 iulie, potrivit noilor prevederi în domeniul tarifării transportului de călători, care vor trebui aplicate de toţi cei şase operatori de transport feroviar de călători care activează pe calea ferată din România.

„Ordinul de ministru (OMTI 1039/2024 – n. r.) care intră în vigoare de sâmbătă, 13 iulie, aduce pentru călători, în primul rând, mai multă transparenţă în partea de formare a tarifelor feroviare, în concordanţă cu prevederile legislaţiei naţionale şi europene. Abonamentele de transport pe calea ferată, suplimentele la vagoanele de dormit, precum şi suplimentele de transport al bicicletelor cu trenul au fost reglementate oficial prin acest ordin al ministrului. Cu această ocazie, tarifele sunt păstrate la nivelul tarifelor deja practicate de operatorul naţional de cale ferată CFR Călători. Deci, nu este vorba de o creştere a costurilor, ci doar de o reglementare oficială şi transparentă a acestor tarife”, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Ştefan Roşeanu.

Potrivit sursei citate, prin acest mecanism, preţul călătoriei cu un abonament pe o lună ajunge la aproximativ jumătate din preţul unei călătorii individuale dus-întors, timp de 22 de zile dintr-o lună.

În ceea ce priveşte tariful de rezervare a locului în tren, acesta devine opţional pentru călător la distanţe parcurse mai mici de 40 de kilometri. Pentru distanţe mai lungi, tariful se aplică diferenţiat pe patru zone kilometrice, pornind de la 1,5 lei la clasa a doua, 2,50 lei la clasa întâi, ajungând în ambele cazuri la 5,5 lei, cât este în prezent tariful de rezervare loc.

„Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor navetiştilor şi a celor sesizate de-a lungul timpului referitor la faptul că pentru cursele de scurt parcurs tarifele practicate de operatori sunt fie mai mari, fie mai mici pe unele rute, această diferenţă de preţ fiind dată de practicarea neuniformă a tarifului de rezervare a locului la trenuri, s-a reglementat prin acest ordin ca la călătoriile sub 40 de km achiziţia rezervării de loc să fie opţională pentru călător, iar pentru călătoriile în general tariful de rezervare este în acest moment împărţit pe patru zone kilometrice, astfel încât preţul începe de la un 1,5 lei la clasa a 2-a, 2,50 lei la clasa întâi şi ajung în ambele cazuri la 5,50 lei, cât este şi în prezent tariful de rezervare loc. Practic, nu vorbim de o mărire de tarif, ci doar de o adaptare a unor situaţii care deja erau practicate de unii operatori pe calea ferată”, a explicat Roşeanu.

El a admis că această reglementare poate însemna o reducere de preţ pentru navetişti, în special, care merg pe distanţe sub 40 de km.

Publicitate

„Un alt ordin de ministru care stabileşte categoriile de trenuri prevedea încă din 2022 ca rezervările la trenurile de tip regional – Regio – să fie opţionale. A fost interpretată această prevedere ca opţiune pentru operator, nu pentru călător. Astfel, acest ordin de ministru prevede foarte clar că opţiunea este a călătorului, astfel încât călătoria pentru navetist să fie cât mai suportabilă atunci când se decide să meargă cu trenul. Practic, acest ordin, pentru navetişti, în viaţa cotidiană poate să ducă la unele reduceri de costuri”, a menţionat şeful ARF.

Totodată, ordinul reglementează oficial abonamentele pe perioade de 5 zile, 14 zile şi o lună, ultimul tip aducând preţul călătoriei la jumătate din preţul achiziţiei zi de zi a biletelor.

„Şi aceste tarife, iarăşi este foarte important, sunt tarife ale căii ferate, deci valabile la toţi operatorii feroviari, indiferent că sunt operatorii privaţi sau operatorul de stat. Sunt corelate, încă o dată spun, cu tarifele deja practicate. Deci, nu s-a urmărit mărirea acestor tarife, ci doar reglementarea mai corectă a acestora”, a subliniat Roşeanu.

În plus, de sâmbătă, se pot achiziţiona biletul de călătorie metropolitan şi abonamentul de călătorie metropolitan, în prima etapă de implementare, aceste titluri emiţându-se doar online, prin Ghişeul Unic, platforma pusă la dispoziţie de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

Practic, cu acest titlu de călătorie, pasagerii nu mai aşteaptă un anumit tren, la o anumită oră, ci se pot urca în prima garnitură care îi poate duce la destinaţie.

„Tot pentru zona aceasta de navetă – şi insist pe acest segment de călători pentru că, până la urmă, navetiştii reprezintă şi în România deja peste 83-85% din totalul călătoriilor efectuate pe calea ferată – s-a introdus biletul de călătorie metropolitan şi abonamentul de călătorie metropolitan. Începând de mâine, călătorii sau cei care locuiesc în zona periurbană a reşedinţelor de judeţ vor putea să-şi identifice titlurile metropolitane respective. Biletul oferă flexibilitate în a utiliza primul tren pe care ţi-l doreşti, să nu te mai intereseze al cui operator este sau care este rangul de tren. Şi, tot pe zona metropolitană, vin abonamentele care-s valabile pe toate liniile, adică pe toată zona metropolitană respectivă, începând cu 3 ore, ceea ce înseamnă în limbaj colocvial un bilet de 3 ore care îţi permite să îl foloseşti pe mai multe trenuri în acel interval, faţă de biletul simplu, care îţi permite călătoria cu un singur tren. Abonamentul lunar îţi permite să îţi organizezi viaţa în zona aceea metropolitană, în condiţiile în care s-ar putea să ai de schimbat destul de frecvent trenurile de pe două linii de cale ferată”, a susţinut Ştefan Roşeanu.

Cel mai bun exemplu în acest sens este ruta Bucureşti – Ploieşti, unde cinci din cei şase operatori feroviari care operează în România au trenuri.

„Sunt în total în jur de 30 de trenuri toată ziua pe această rută şi, astfel, oferta lor combinată îţi aduce un acces foarte bun la serviciile feroviare şi nu mai eşti obligat să-ţi organizezi viaţa după mersul de tren al unui operator sau altuia sau să fii nevoit să-ţi cumperi abonamente de la doi cel puţin doi operatori. Aceeaşi situaţie o avem şi în zona Timişoara, şi în zona Braşovului, şi în zona Iaşiului, Constanţa, Craiova, Cluj-Napoca. Avem multe municipii reşedinţă de judeţ, indiferent de regiunea istorică în care se află, unde avem mai mult de un operator pe o singură pe o linie. Avem linii unde există un singur operator în continuare, iar acolo astfel de titluri metropolitane vor avea o valoare adăugată mai scăzută, dar, încă o dată, mai ales acolo unde deja avem astfel de servicii prestate cu operatori, beneficiile se vor vedea încă din prima zi de implementare a ordinului de ministru. Începem să avem destul de multe zone prin ţară unde avem o ofertă feroviară destul de consistentă, să putem să folosim din nou oferta combinată a tuturor operatorilor şi cetăţenii să folosească serviciul public feroviar aşa cum a şi fost gândit de Ministerul Transporturilor, de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, ca serviciu public naţional, nu serviciul unui operator sau altui operator”, a precizat preşedintele ARF.

Potrivit acestuia, toate aceste reglementări vor ajuta la îmbunătăţirea ofertei feroviare.

„Practic, şi în momentul în care vom reaşeza mersul de tren, ne va fi mult mai uşor să identificăm unde trebuie să completăm serviciile deja existente, unde trebuie să avem anumite ajustări ale orelor de deservire, astfel încât cetăţenii să găsească într-un mod mai predictibil trenurile. Practic, este şi un început în a implementa aşa-numitul mers cadenţat în jurul marilor oraşe din România. De asemenea, ne va permite atât nouă, autoritate centrală, cât şi autorităţilor locale, să colaborăm mai bine în viitorul apropiat, astfel încât acolo unde începe să se dezvolte sau s-a dezvoltat de câţiva ani aşa-numitul transport metropolitan cu ajutorul autobuzelor şi tramvaielor, după modelul pe care l-am implementa din 2022 ca proiect pilot pentru ruta Bucureşti – Otopeni, combinaţia dintre serviciile feroviare cu transportul public de suprafaţă din Bucureşti şi cu metroul din Bucureşti – să putem să oferim călătorilor accesul şi la titluri de transport metropolitane integrate – şi urban şi feroviar”, a arătat el.

În ceea ce priveşte impactul ordinului de ministru asupra operatorilor, acesta va fi creşterea numărului de călători.

„Pentru operatori, pe de o parte, impactul este clar acela al creşterii numărului de călători. Am văzut în ţări vecine, chiar săptămâna trecută am fost în Ungaria şi am avut o discuţie cu cei de la compania de cale ferată de acolo şi ne-au spus că, după implementarea unei politici similare, acum un an şi câteva luni, numărul călătorilor a crescut semnificativ. Veniturile au rămas relativ constante, existând această fluctuaţie între tarife mai mici şi tarife rămase în acelaşi palier. Deci, practic, pe de o parte, călătorul a câştigat în a avea mai multe trenuri, Autoritatea de Transport a câştigat prin aceea că prestează cetăţenilor un serviciu public de o calitate sporită. Din punct de vedere financiar, nu este un impact direct asupra operatorilor, deoarece şi în România aplicăm legislaţia europeană privind stabilirea nivelului compensaţiilor. Toate solicitările făcute de ARF şi Ministerul Transporturilor în alocarea bugetelor pornesc de la regula europeană – cheltuieli eligibile minus venituri plus o marjă de profit. Deci, chiar dacă unii, normal, ca la orice început de drum, sunt speriaţi că le vor scădea veniturile şi aceasta poate să însemne că nivelul compensaţiei trebuie suplimentat, noi ne aşteptăm să rămânem în palierul financiar care a fost estimat încă de la începutul anului”, a subliniat Ştefan Roşeanu. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Memorialul Ipotești, în parteneriat cu trupa de teatru a studenţilor Facultăţii de arte de la Universitatea de Arte din Târgu Mureș, invită la spectacolul Cehov – 3 Comedii

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești, în parteneriat cu trupa de teatru a studenţilor Facultăţii de arte de la Universitatea de Arte din Târgu Mureș are plăcerea de a vă invita la spectacolul Cehov – 3 Comedii: „Ursul”, „Cerere în căsătorie”, „Jubileu”, care va fi pus în scenă în data de 4 aprilie 2025 în Amfiteatrul interior de la Memorialul Ipoteşti. Spectacolul va avea loc la ora 16:00.

Cehov e un maestru al subtilității. El ne arată absurditatea existenței umane cu o ironie fină, cu un zâmbet complice. Iar actorii au reușit să scoată la iveală comedia din piesele sale, dându-le o nouă viață, o energie proaspătă.

În „Ursul”, au arătat cum pasiunea poate izbucni din mijlocul disperării și resentimentului.

„Cerere în căsătorie” este o lecție savuroasă despre dificultățile comunicării umane.

Iar „Jubileu” este o satiră spumoasă a tensiunilor sociale și a vanității omenești.

Precizăm că spectacolul este oferit gratis.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Rata șomajului a crescut în România: Un sfert dintre tineri nu au de lucru. Date INS

Publicat

Publicitate

Rata șomajului în luna februarie 2025 a fost de 5,6%, în creștere cu 0,1 puncte procentuale față de cea înregistrată în luna ianuarie 2025, arată datele publicate, marți, de Institutul Național de Statistică (INS), scrie alba24.ro.

Rata șomajului la bărbați a fost cu 0,4 puncte procentuale mai mare decât la femei.

Aproape 6.000 de români și-au pierdut locurile de muncă într-o singură săptămână.

Numărul șomerilor (în vârstă de 15-74 ani) estimat pentru luna februarie a anului 2025 a fost de 456.800 persoane, în creștere față de luna precedentă (450.900 persoane), dar și față de aceeași perioadă a anului precedent (436.300 persoane).

Pe sexe, rata șomajului la bărbați a depășit-o cu 0,4 puncte procentuale pe cea a femeilor, valorile fiind 5,7% în cazul persoanelor de sex masculin și 5,3% în cazul celor de sex feminin.

Rata șomajului a crescut: Un sfert dintre tineri nu au de lucru

Publicitate

INS menționează că se menține nivelul ridicat, de 26,3%, al ratei șomajului în rândul tinerilor (15-24 ani), înregistrat în perioada octombrie – decembrie 2024.

Pentru persoanele adulte (25-74 ani), rata șomajului a fost estimată la 4,3% pentru luna februarie 2025 (4,4% în cazul bărbaților și 4,1% în cazul femeilor).

Numărul șomerilor în vârstă de 25-74 ani reprezintă 72,5% din numărul total al șomerilor estimat pentru luna februarie 2025.

Citeste mai mult

Eveniment

Poveste cu săbii și scandal într-un bar din centrul municipiului Botoșani. Doi tineri au fost trimiși în judecată pentru „tentativă la omor”

Publicat

Publicitate

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoşani a dispus trimiterea în judecată în stare de arest preventiv a inculpaților:

– B.D., în vârstă de 23 de ani, din mun./jud. Botoșani, cercetat pentru săvârşirea infracţiunilor de „tentativă la omor”, „tulburarea ordinii și liniștii publice” și „portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase”;

– M.C.S., în vârstă de 19 ani, și P.D., în vârstă de 42 de ani, ambii din mun./jud. Botoșani, cercetați pentru săvârşirea infracţiunilor de „tentativă la omor” și „tulburarea ordinii și liniștii publice”.

S-a reţinut următoarea situație de fapt:

„În ziua de 09.03.2025, în jurul orei 23.15, în timp ce pers. văt. I.D. se afla într-o sală de jocuri/cazinou din zona centrală a mun. Botoșani, a fost agresată fizic de către inc. M.C.S. și P.D., care l-au informat și pe inc. B.D. cu privire la prezența în local a persoanei vătămate. Inc. B.D. a intrat în interior și a lovit pers. văt. cu o sabie în zona capului și la nivel scapular, cauzându-i leziuni pentru vindecarea cărora a necesitat 14-15 de zile de îngrijiri medicale. Prin acțiunile lor violente, inculpații au tulburat liniștea și ordinea publică.

Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale şi trimiterea rechizitoriului la instanţă spre judecare, situaţie care nu poate în niciun fel să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie”, se arată în comunicatul .

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Eliminarea Avizului Tehnic de Racordare, pe masa ANRE. Autoritățile anunță că vor să reducă birocrația

Publicat

Publicitate

Eliminarea Avizului Tehnic de Racordare, pe masa ANRE: Autoritățile analizează o nouă modificare a Regulamentului de racordare la rețea, pentru eliminarea Avizului Tehnic de Racordare la rețelele electrice și de gaze, potrivit președintelui Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), George Niculescu, scrie alba24.ro.

Avizul Tehnic de Racordare (ATR) constituie avizul scris, valabil numai pentru un anumit amplasament, care se emite de operatorul de rețea la cererea unui consumator, asupra posibilităților și condițiilor de racordare la rețeaua electrica sau de gaze.

Operatorul de rețea are obligația să transmită solicitantului avizul tehnic de racordare în maximum 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentației complete de către utilizator, dar el presupune pe lângă timp de așteptare, și costuri, care variază în funcție de operator, lungimea rețelei și puterea instalată.

Eliminarea Avizului Tehnic de Racordare (ATR) este o măsură discutată de ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei) pentru a reduce birocrația în procesul de racordare la rețelele de energie electrică sau gaze naturale.

Ce este ATR

Avizul Tehnic de Racordare este un document obligatoriu care:

  • stabilește condițiile tehnice de racordare la rețea (energie electrică sau gaze);
  • este emis de operatorul de rețea (ex: E-Distribuție, Delgaz Grid etc.);
  • este necesar înainte de obținerea contractului de racordare și a lucrărilor efective.

Ce înseamnă eliminarea ATR

Eliminarea acestui aviz înseamnă că etapa birocratică de obținere a ATR ar putea fi eliminată sau simplificată, iar informațiile din aviz să fie integrate direct în contractul de racordare. Astfel:

Publicitate
  • procesul de racordare ar deveni mai rapid;
  • s-ar reduce numărul de documente și drumuri necesare pentru utilizatori;
  • se facilitează conectarea mai rapidă a noilor consumatori (ex: locuințe, firme, panouri solare etc.).

Pentru că:

  • ATR este considerat un document redundant, întrucât datele tehnice oricum ajung în contractul final;
  • mulți utilizatori au reclamat timpul mare de așteptare și complexitatea procesului;
  • se dorește accelerarea investițiilor în regenerabile, locuințe noi sau alte proiecte care depind de racordarea rapidă la rețea.

Eliminarea Avizului Tehnic de Racordare

”Din punctul de vedere al autorității de reglementare, această rată de rentabilitate trebuie să țină cont de nivelul de suportabilitate al consumatorilor, pentru că ei vor plăti la final pentru aceste investiții și evident nevoia cronică, astăzi acutizată, de investiții în rețelele de distribuție.

Ne dorim să avem acces la rețea în condiții cât mai ușoare și de aceea vreau să fac un anunț, pentru că tot am început seria aceasta de reducere a lui birocrației la nivelul Autorității de Reglementare.

Vreau să vă spun că luăm în considerare, ne-a fost propusă de către colegii din autoritate, o nouă modificare a regulamentului de racordare în sensul eliminării ATR-ului. Este o propunere pe care o am pe masă.

Este un lucru la care încă reflectăm. Îmi permit să-l anunț public astăzi.

Evident că vom trece prin absolut toate procedurile legale de transparență decizională dacă intern această hotărâre vom considera că este fezabilă și că ne atingem dezideratul pe care îl vrem: reducerea birocrației, termene mai mici și în final acces la rețea mai facil atât pentru consumatori, cât și pentru producători, în general pentru toți utilizatorii de rețea”, a spus, marți, Niculescu, potrivit Agerpres.

Cât durează obținerea unui ATR în prezent

  • 15 – 30 de zile lucrătoare (aproximativ 3 – 6 săptămâni), de la depunerea documentației complete.
  • Dacă sunt cerințe suplimentare sau lipsesc acte, se poate ajunge la 2 – 3 luni sau mai mult.

Exemplu practic:

Dacă vrei să-ți instalezi panouri fotovoltaice acasă, în prezent poți aștepta:

  • ATR – 4 săptămâni,
  • Contract de racordare – încă 2 săptămâni,
  • Lucrări și punere în funcțiune – încă 1-2 luni.
  • Total: 2 – 3 luni sau chiar mai mult.

După eliminarea ATR, primul pas (care durează o lună) dispare, deci ai putea termina totul în jumătate de timp.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending