Connect with us

Eveniment

Rezervarea locului la călătoria cu trenul nu mai este obligatorie pentru distanţele sub 40 de kilometri, începând de sâmbătă

Publicat

Publicitate

Rezervarea locului la călătoria cu trenul nu mai este obligatorie pentru distanţele sub 40 de kilometri, începând de sâmbătă, 13 iulie, potrivit noilor prevederi în domeniul tarifării transportului de călători, care vor trebui aplicate de toţi cei şase operatori de transport feroviar de călători care activează pe calea ferată din România.

„Ordinul de ministru (OMTI 1039/2024 – n. r.) care intră în vigoare de sâmbătă, 13 iulie, aduce pentru călători, în primul rând, mai multă transparenţă în partea de formare a tarifelor feroviare, în concordanţă cu prevederile legislaţiei naţionale şi europene. Abonamentele de transport pe calea ferată, suplimentele la vagoanele de dormit, precum şi suplimentele de transport al bicicletelor cu trenul au fost reglementate oficial prin acest ordin al ministrului. Cu această ocazie, tarifele sunt păstrate la nivelul tarifelor deja practicate de operatorul naţional de cale ferată CFR Călători. Deci, nu este vorba de o creştere a costurilor, ci doar de o reglementare oficială şi transparentă a acestor tarife”, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Ştefan Roşeanu.

Potrivit sursei citate, prin acest mecanism, preţul călătoriei cu un abonament pe o lună ajunge la aproximativ jumătate din preţul unei călătorii individuale dus-întors, timp de 22 de zile dintr-o lună.

În ceea ce priveşte tariful de rezervare a locului în tren, acesta devine opţional pentru călător la distanţe parcurse mai mici de 40 de kilometri. Pentru distanţe mai lungi, tariful se aplică diferenţiat pe patru zone kilometrice, pornind de la 1,5 lei la clasa a doua, 2,50 lei la clasa întâi, ajungând în ambele cazuri la 5,5 lei, cât este în prezent tariful de rezervare loc.

„Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor navetiştilor şi a celor sesizate de-a lungul timpului referitor la faptul că pentru cursele de scurt parcurs tarifele practicate de operatori sunt fie mai mari, fie mai mici pe unele rute, această diferenţă de preţ fiind dată de practicarea neuniformă a tarifului de rezervare a locului la trenuri, s-a reglementat prin acest ordin ca la călătoriile sub 40 de km achiziţia rezervării de loc să fie opţională pentru călător, iar pentru călătoriile în general tariful de rezervare este în acest moment împărţit pe patru zone kilometrice, astfel încât preţul începe de la un 1,5 lei la clasa a 2-a, 2,50 lei la clasa întâi şi ajung în ambele cazuri la 5,50 lei, cât este şi în prezent tariful de rezervare loc. Practic, nu vorbim de o mărire de tarif, ci doar de o adaptare a unor situaţii care deja erau practicate de unii operatori pe calea ferată”, a explicat Roşeanu.

El a admis că această reglementare poate însemna o reducere de preţ pentru navetişti, în special, care merg pe distanţe sub 40 de km.

Publicitate

„Un alt ordin de ministru care stabileşte categoriile de trenuri prevedea încă din 2022 ca rezervările la trenurile de tip regional – Regio – să fie opţionale. A fost interpretată această prevedere ca opţiune pentru operator, nu pentru călător. Astfel, acest ordin de ministru prevede foarte clar că opţiunea este a călătorului, astfel încât călătoria pentru navetist să fie cât mai suportabilă atunci când se decide să meargă cu trenul. Practic, acest ordin, pentru navetişti, în viaţa cotidiană poate să ducă la unele reduceri de costuri”, a menţionat şeful ARF.

Totodată, ordinul reglementează oficial abonamentele pe perioade de 5 zile, 14 zile şi o lună, ultimul tip aducând preţul călătoriei la jumătate din preţul achiziţiei zi de zi a biletelor.

„Şi aceste tarife, iarăşi este foarte important, sunt tarife ale căii ferate, deci valabile la toţi operatorii feroviari, indiferent că sunt operatorii privaţi sau operatorul de stat. Sunt corelate, încă o dată spun, cu tarifele deja practicate. Deci, nu s-a urmărit mărirea acestor tarife, ci doar reglementarea mai corectă a acestora”, a subliniat Roşeanu.

În plus, de sâmbătă, se pot achiziţiona biletul de călătorie metropolitan şi abonamentul de călătorie metropolitan, în prima etapă de implementare, aceste titluri emiţându-se doar online, prin Ghişeul Unic, platforma pusă la dispoziţie de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

Practic, cu acest titlu de călătorie, pasagerii nu mai aşteaptă un anumit tren, la o anumită oră, ci se pot urca în prima garnitură care îi poate duce la destinaţie.

„Tot pentru zona aceasta de navetă – şi insist pe acest segment de călători pentru că, până la urmă, navetiştii reprezintă şi în România deja peste 83-85% din totalul călătoriilor efectuate pe calea ferată – s-a introdus biletul de călătorie metropolitan şi abonamentul de călătorie metropolitan. Începând de mâine, călătorii sau cei care locuiesc în zona periurbană a reşedinţelor de judeţ vor putea să-şi identifice titlurile metropolitane respective. Biletul oferă flexibilitate în a utiliza primul tren pe care ţi-l doreşti, să nu te mai intereseze al cui operator este sau care este rangul de tren. Şi, tot pe zona metropolitană, vin abonamentele care-s valabile pe toate liniile, adică pe toată zona metropolitană respectivă, începând cu 3 ore, ceea ce înseamnă în limbaj colocvial un bilet de 3 ore care îţi permite să îl foloseşti pe mai multe trenuri în acel interval, faţă de biletul simplu, care îţi permite călătoria cu un singur tren. Abonamentul lunar îţi permite să îţi organizezi viaţa în zona aceea metropolitană, în condiţiile în care s-ar putea să ai de schimbat destul de frecvent trenurile de pe două linii de cale ferată”, a susţinut Ştefan Roşeanu.

Cel mai bun exemplu în acest sens este ruta Bucureşti – Ploieşti, unde cinci din cei şase operatori feroviari care operează în România au trenuri.

„Sunt în total în jur de 30 de trenuri toată ziua pe această rută şi, astfel, oferta lor combinată îţi aduce un acces foarte bun la serviciile feroviare şi nu mai eşti obligat să-ţi organizezi viaţa după mersul de tren al unui operator sau altuia sau să fii nevoit să-ţi cumperi abonamente de la doi cel puţin doi operatori. Aceeaşi situaţie o avem şi în zona Timişoara, şi în zona Braşovului, şi în zona Iaşiului, Constanţa, Craiova, Cluj-Napoca. Avem multe municipii reşedinţă de judeţ, indiferent de regiunea istorică în care se află, unde avem mai mult de un operator pe o singură pe o linie. Avem linii unde există un singur operator în continuare, iar acolo astfel de titluri metropolitane vor avea o valoare adăugată mai scăzută, dar, încă o dată, mai ales acolo unde deja avem astfel de servicii prestate cu operatori, beneficiile se vor vedea încă din prima zi de implementare a ordinului de ministru. Începem să avem destul de multe zone prin ţară unde avem o ofertă feroviară destul de consistentă, să putem să folosim din nou oferta combinată a tuturor operatorilor şi cetăţenii să folosească serviciul public feroviar aşa cum a şi fost gândit de Ministerul Transporturilor, de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, ca serviciu public naţional, nu serviciul unui operator sau altui operator”, a precizat preşedintele ARF.

Potrivit acestuia, toate aceste reglementări vor ajuta la îmbunătăţirea ofertei feroviare.

„Practic, şi în momentul în care vom reaşeza mersul de tren, ne va fi mult mai uşor să identificăm unde trebuie să completăm serviciile deja existente, unde trebuie să avem anumite ajustări ale orelor de deservire, astfel încât cetăţenii să găsească într-un mod mai predictibil trenurile. Practic, este şi un început în a implementa aşa-numitul mers cadenţat în jurul marilor oraşe din România. De asemenea, ne va permite atât nouă, autoritate centrală, cât şi autorităţilor locale, să colaborăm mai bine în viitorul apropiat, astfel încât acolo unde începe să se dezvolte sau s-a dezvoltat de câţiva ani aşa-numitul transport metropolitan cu ajutorul autobuzelor şi tramvaielor, după modelul pe care l-am implementa din 2022 ca proiect pilot pentru ruta Bucureşti – Otopeni, combinaţia dintre serviciile feroviare cu transportul public de suprafaţă din Bucureşti şi cu metroul din Bucureşti – să putem să oferim călătorilor accesul şi la titluri de transport metropolitane integrate – şi urban şi feroviar”, a arătat el.

În ceea ce priveşte impactul ordinului de ministru asupra operatorilor, acesta va fi creşterea numărului de călători.

„Pentru operatori, pe de o parte, impactul este clar acela al creşterii numărului de călători. Am văzut în ţări vecine, chiar săptămâna trecută am fost în Ungaria şi am avut o discuţie cu cei de la compania de cale ferată de acolo şi ne-au spus că, după implementarea unei politici similare, acum un an şi câteva luni, numărul călătorilor a crescut semnificativ. Veniturile au rămas relativ constante, existând această fluctuaţie între tarife mai mici şi tarife rămase în acelaşi palier. Deci, practic, pe de o parte, călătorul a câştigat în a avea mai multe trenuri, Autoritatea de Transport a câştigat prin aceea că prestează cetăţenilor un serviciu public de o calitate sporită. Din punct de vedere financiar, nu este un impact direct asupra operatorilor, deoarece şi în România aplicăm legislaţia europeană privind stabilirea nivelului compensaţiilor. Toate solicitările făcute de ARF şi Ministerul Transporturilor în alocarea bugetelor pornesc de la regula europeană – cheltuieli eligibile minus venituri plus o marjă de profit. Deci, chiar dacă unii, normal, ca la orice început de drum, sunt speriaţi că le vor scădea veniturile şi aceasta poate să însemne că nivelul compensaţiei trebuie suplimentat, noi ne aşteptăm să rămânem în palierul financiar care a fost estimat încă de la începutul anului”, a subliniat Ştefan Roşeanu. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

„Spor de femeie” pentru bărbați, la o companie de stat din energie. Ce venituri incredibile a avut fostul șef SAPE, în 2024

Publicat

Publicitate

”Spor de femeie” pentru bărbați: Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a anunţat, joi, că a aflat întâmplător că la Societatea de Administrare a Participanţilor în Energie (SAPE), companie de stat, bărbaţii încasează ”spor de femeie”, dacă există cel puţin o femeie în consiliul de conducere. 

”Eram săptămâna trecută la birou, la final de program, pe la opt seara, şi semnam mapa şi am avut curiozitatea să văd care sunt acei indicatori de performanţă, pentru că nu sunt de acord să promovez acte care nu sunt foarte bine verificate înainte. (…)

Am văzut că îşi ating indicatorii de performanţă cei din Consiliul de Administraţie, dacă cei din companie fac cursuri de formare profesională în timpul anului şi pot să demonstreze asta, şi dacă e o femeie în boardul de conducere al companiei şi automat ei o să-şi încaseze sumele aferente, nu ştiu care e exact indemnizaţia, dar câteva mii bune de lei pe lună”, a declarat Bogdan Ivan, joi seară, la Antena 3.

Potrivit informaţiilor prezentate în timpul emisiunii, indemnizaţia este de 56.000 de lei pe lună.

Ministrul Energiei a precizat că, în același timp, modul de organizare al companiei lasă de dorit.

”E o companie pe care am descoperit-o şi eu când am ajuns la minister. Ideea companiei e una deşteaptă, dar modul în care a fost optimizată cred că mai lasă de dorit.

Publicitate

Concret, e un lucru foarte simplu: gestionează un fond de aproximativ 100 milioane euro pentru investiţii în energie care pot fi folosiţi mai departe pentru a-i investi punctual împreună cu băncile în proiecte mari de energie.

Acum sunt nemulţumit de cum arată şi am trimis Corpul de Control la compania SAPE pentru a primi un raport oficial referitor la activitatea de acolo şi la capacitatea managerială a celor care conduc această companie”, a spus Ivan.

”Spor de femeie” pentru bărbați: Ce venituri incredibile a avut fostul șef SAPE, în 2024

Fostul președinte al directoratului SAPE în 2024, Bogdan Codruț Stănescu este unul dintre cei mai bine plătiți bugetari din România. Acesta a condus instituția până în aprilie 2025.

În timp, a ocupat zeci de funcții la stat, dintre care unele concomitent și a strâns o avere uriașă, care cuprinde case, apartamente, terenuri, bijuterii și mașini.

Potrivit declarației rectificative depuse în 2025, acesta a câștigat în anul fiscal trecut sume enorme. În total, a obținut peste un milion de lei.

567.134 a încasat de la SAPE, 254.669 de la SNGN Romgaz SA FIGN Depogaz Ploiești, 168.000 de la Rompetrol Rafinare, 38.000 de lei de la Prefectura Argeș și 2.800 de lei de la Curtea de Arbitraj București.

Veniturile familiei au fost completate de soție, care și ea a adus acasă peste 300.000 de lei, din poziția de consilier juridic la Ministerul Justiției.

Vezi declarația de avere completă AICI.

Deși familia a încasat peste 1,3 milioane de lei, Stănescu nu a declarat nici un ban în conturile bancare.

Citeste mai mult

Eveniment

Wizz Air lansează o funcție prin care poți cere ușor compensații în cazul întârzierilor și anulărilor de zboruri

Publicat

Publicitate

Wizz Air, compania preferată de români în călătoriile cu avionul prin Europa, a lansat oficial funcția „My Journey” în aplicația sa mobilă. Noul serviciu este disponibil începând cu 9 iulie și se actualizează prin aplicație.

Funcția oferă pasagerilor un plus de control și transparență în momentele neplăcute cauzate de întârzieri sau anulări de zbor.

Pasagerii pot astfel să își gestioneze zborurile și să ceară compensații direct prin telefon în cazul întârzierilor sau anulărilor. Funcția oferă actualizări instantanee despre starea zborului, inclusiv check-in, ora îmbarcării și numărul porții.

Noua funcție „My Journey” – control total asupra călătoriei
Prin „My Journey”, clienții pot verifica în timp real statusul zborului, pot face check-in, afla ora exactă de îmbarcare și numărul porții.

În plus, pasagerii pot afla dacă au dreptul la vouchere pentru masă sau cazare la hotel și pot solicita în aplicație toate beneficiile la care sunt îndreptățiți, inclusiv mese, cazare și despăgubiri.

Clienții afectați de perturbări pot examina și selecta alternative de călătorie prin aplicație – de la rezervarea unui alt zbor până la rambursarea biletului sau acceptarea unei noi propuneri de zbor din partea Wizz Air, informează Mirror.

Publicitate

„Nu este vorba doar de zbor, ci de sentimentul de control în acele momente frustrante”, a declarat Boglarka Spak, șefa departamentului de experiență a clienților Wizz Air, potrivit Mediafax.

Ea a subliniat că lansarea vine în perioada de vârf a verii, când mai multe zboruri sunt afectate de perturbări legate de vreme și controlul traficului aerian.

Funcția „My Journey” este lansată ca actualizare a aplicației în etape, începând cu 9 iulie. Aplicația Wizz Air a fost descărcată de 35 de milioane de ori până în prezent.

Citeste mai mult

Educație

A fost publicată ierarhia absolvenților de clasa a VIII-a pentru admiterea la liceu

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației și Cercetării a anunțat vineri că a fost publicată ierarhia la nivel județean/a municipiului București a absolvenților claselor a VIII-a, alături de listele cu specializările, liceele și școlile din județe pe siteul https://admitere.edu.ro/.

Ministerul Educației și Cercetării a informat joi că în urma reevaluării lucrărilor contestate la Evaluarea națională (clasa a VIII-a), ponderea elevilor cu medii mai mari sau egale cu 5 este de 83,2%, în creștere cu 0,1% (122 de elevi) față de rezultatele inițiale.

JUDEȚUL BOTOȘANI: vizualizarea ierarhiei

În anul 2024, rata mediilor mai mari sau egale cu 5 (cinci) a fost 74,5%.

Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Educației și Cercetării, a crescut, de asemenea, numărul elevilor cu media generală 10: de la 75 la 85 față de 74 în anul 2024.

Rata de participare a fost de 95,6%: 152.235 de absolvenți ai clasei a VIII-a prezenți dintr-un total de 159.229 absolvenți înscriși. Dintre aceștia, 25.618 candidați (16,8%) au obținut medii sub 5. Trei elevi au fost eliminați (toți la proba de Limbă și literatură română), lucrările acestora fiind notate cu 1.

Publicitate

În prima etapă a admiterii în învățământul liceal de stat din acest an, completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a, se va derula în perioada 14 – 21 iulie. Tot în acest interval sunt prevăzute și completarea fișelor de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a care doresc să participe la admitere în alt județ, respectiv depunerea/ transmiterea fișelor, conform procedurii stabilite de Comisia națională de admitere.

Repartizarea computerizată a candidaților din seria curentă, precum și a celor din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025 – 2026 va avea loc în data de 23 iulie. Ulterior, între 24 și 29 iulie, dosarele de înscriere vor fi depuse în unitățile de învățământ liceal în care candidații au fost repartizați. Soluționarea situațiilor speciale post-repartizare, la nivelul comisiilor județene de admitere/comisia municipiului București, este programată în zilele de 30 iulie și 1 august.

A doua etapă a admiterii în învățământul liceal de stat, rezervată elevilor din seria curentă, precum și celor din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor în anul școlar 2025 – 2026 se desfășoară în intervalul 1 – 19 august. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Un tânăr de 26 de ani, din Hilișeu Horia, a condus cu o alcoolemie de 1,42 mg/l alcool pur în aerul expirat

Publicat

Publicitate

Miercuri, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Darabani au oprit pentru control, pe drumul public din orașul Darabani, un autoturism condus de un bărbat, din aceeași localitate.

 

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că acesta are exercitarea dreptului de a conduce autoturisme suspendată, din anul 2020.

 

Polițiștii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere fără permis.

Miercuri, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Dorohoi au oprit pentru control, pe o stradă din municipiul Dorohoi, un autoturism condus de un tânăr, de 26 de ani, din comuna Hilișeu Horia, care rula cu viteză peste limită legală.

Publicitate

 

Întrucât emana halenă alcoolică a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată fiind de 1,42 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, acesta a fost condus la o unitate spitalicească pentru recoltarea de probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

 

Polițiștii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending