Connect with us
Publicitate

Eveniment

Rezervarea locului la călătoria cu trenul nu mai este obligatorie pentru distanţele sub 40 de kilometri, începând de sâmbătă

Publicat

Publicitate

Rezervarea locului la călătoria cu trenul nu mai este obligatorie pentru distanţele sub 40 de kilometri, începând de sâmbătă, 13 iulie, potrivit noilor prevederi în domeniul tarifării transportului de călători, care vor trebui aplicate de toţi cei şase operatori de transport feroviar de călători care activează pe calea ferată din România.

“Ordinul de ministru (OMTI 1039/2024 – n. r.) care intră în vigoare de sâmbătă, 13 iulie, aduce pentru călători, în primul rând, mai multă transparenţă în partea de formare a tarifelor feroviare, în concordanţă cu prevederile legislaţiei naţionale şi europene. Abonamentele de transport pe calea ferată, suplimentele la vagoanele de dormit, precum şi suplimentele de transport al bicicletelor cu trenul au fost reglementate oficial prin acest ordin al ministrului. Cu această ocazie, tarifele sunt păstrate la nivelul tarifelor deja practicate de operatorul naţional de cale ferată CFR Călători. Deci, nu este vorba de o creştere a costurilor, ci doar de o reglementare oficială şi transparentă a acestor tarife”, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Ştefan Roşeanu.

Potrivit sursei citate, prin acest mecanism, preţul călătoriei cu un abonament pe o lună ajunge la aproximativ jumătate din preţul unei călătorii individuale dus-întors, timp de 22 de zile dintr-o lună.

În ceea ce priveşte tariful de rezervare a locului în tren, acesta devine opţional pentru călător la distanţe parcurse mai mici de 40 de kilometri. Pentru distanţe mai lungi, tariful se aplică diferenţiat pe patru zone kilometrice, pornind de la 1,5 lei la clasa a doua, 2,50 lei la clasa întâi, ajungând în ambele cazuri la 5,5 lei, cât este în prezent tariful de rezervare loc.

“Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor navetiştilor şi a celor sesizate de-a lungul timpului referitor la faptul că pentru cursele de scurt parcurs tarifele practicate de operatori sunt fie mai mari, fie mai mici pe unele rute, această diferenţă de preţ fiind dată de practicarea neuniformă a tarifului de rezervare a locului la trenuri, s-a reglementat prin acest ordin ca la călătoriile sub 40 de km achiziţia rezervării de loc să fie opţională pentru călător, iar pentru călătoriile în general tariful de rezervare este în acest moment împărţit pe patru zone kilometrice, astfel încât preţul începe de la un 1,5 lei la clasa a 2-a, 2,50 lei la clasa întâi şi ajung în ambele cazuri la 5,50 lei, cât este şi în prezent tariful de rezervare loc. Practic, nu vorbim de o mărire de tarif, ci doar de o adaptare a unor situaţii care deja erau practicate de unii operatori pe calea ferată”, a explicat Roşeanu.

El a admis că această reglementare poate însemna o reducere de preţ pentru navetişti, în special, care merg pe distanţe sub 40 de km.

Publicitate

“Un alt ordin de ministru care stabileşte categoriile de trenuri prevedea încă din 2022 ca rezervările la trenurile de tip regional – Regio – să fie opţionale. A fost interpretată această prevedere ca opţiune pentru operator, nu pentru călător. Astfel, acest ordin de ministru prevede foarte clar că opţiunea este a călătorului, astfel încât călătoria pentru navetist să fie cât mai suportabilă atunci când se decide să meargă cu trenul. Practic, acest ordin, pentru navetişti, în viaţa cotidiană poate să ducă la unele reduceri de costuri”, a menţionat şeful ARF.

Totodată, ordinul reglementează oficial abonamentele pe perioade de 5 zile, 14 zile şi o lună, ultimul tip aducând preţul călătoriei la jumătate din preţul achiziţiei zi de zi a biletelor.

“Şi aceste tarife, iarăşi este foarte important, sunt tarife ale căii ferate, deci valabile la toţi operatorii feroviari, indiferent că sunt operatorii privaţi sau operatorul de stat. Sunt corelate, încă o dată spun, cu tarifele deja practicate. Deci, nu s-a urmărit mărirea acestor tarife, ci doar reglementarea mai corectă a acestora”, a subliniat Roşeanu.

Publicitate

În plus, de sâmbătă, se pot achiziţiona biletul de călătorie metropolitan şi abonamentul de călătorie metropolitan, în prima etapă de implementare, aceste titluri emiţându-se doar online, prin Ghişeul Unic, platforma pusă la dispoziţie de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

Practic, cu acest titlu de călătorie, pasagerii nu mai aşteaptă un anumit tren, la o anumită oră, ci se pot urca în prima garnitură care îi poate duce la destinaţie.

“Tot pentru zona aceasta de navetă – şi insist pe acest segment de călători pentru că, până la urmă, navetiştii reprezintă şi în România deja peste 83-85% din totalul călătoriilor efectuate pe calea ferată – s-a introdus biletul de călătorie metropolitan şi abonamentul de călătorie metropolitan. Începând de mâine, călătorii sau cei care locuiesc în zona periurbană a reşedinţelor de judeţ vor putea să-şi identifice titlurile metropolitane respective. Biletul oferă flexibilitate în a utiliza primul tren pe care ţi-l doreşti, să nu te mai intereseze al cui operator este sau care este rangul de tren. Şi, tot pe zona metropolitană, vin abonamentele care-s valabile pe toate liniile, adică pe toată zona metropolitană respectivă, începând cu 3 ore, ceea ce înseamnă în limbaj colocvial un bilet de 3 ore care îţi permite să îl foloseşti pe mai multe trenuri în acel interval, faţă de biletul simplu, care îţi permite călătoria cu un singur tren. Abonamentul lunar îţi permite să îţi organizezi viaţa în zona aceea metropolitană, în condiţiile în care s-ar putea să ai de schimbat destul de frecvent trenurile de pe două linii de cale ferată”, a susţinut Ştefan Roşeanu.

Cel mai bun exemplu în acest sens este ruta Bucureşti – Ploieşti, unde cinci din cei şase operatori feroviari care operează în România au trenuri.

“Sunt în total în jur de 30 de trenuri toată ziua pe această rută şi, astfel, oferta lor combinată îţi aduce un acces foarte bun la serviciile feroviare şi nu mai eşti obligat să-ţi organizezi viaţa după mersul de tren al unui operator sau altuia sau să fii nevoit să-ţi cumperi abonamente de la doi cel puţin doi operatori. Aceeaşi situaţie o avem şi în zona Timişoara, şi în zona Braşovului, şi în zona Iaşiului, Constanţa, Craiova, Cluj-Napoca. Avem multe municipii reşedinţă de judeţ, indiferent de regiunea istorică în care se află, unde avem mai mult de un operator pe o singură pe o linie. Avem linii unde există un singur operator în continuare, iar acolo astfel de titluri metropolitane vor avea o valoare adăugată mai scăzută, dar, încă o dată, mai ales acolo unde deja avem astfel de servicii prestate cu operatori, beneficiile se vor vedea încă din prima zi de implementare a ordinului de ministru. Începem să avem destul de multe zone prin ţară unde avem o ofertă feroviară destul de consistentă, să putem să folosim din nou oferta combinată a tuturor operatorilor şi cetăţenii să folosească serviciul public feroviar aşa cum a şi fost gândit de Ministerul Transporturilor, de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, ca serviciu public naţional, nu serviciul unui operator sau altui operator”, a precizat preşedintele ARF.

Potrivit acestuia, toate aceste reglementări vor ajuta la îmbunătăţirea ofertei feroviare.

“Practic, şi în momentul în care vom reaşeza mersul de tren, ne va fi mult mai uşor să identificăm unde trebuie să completăm serviciile deja existente, unde trebuie să avem anumite ajustări ale orelor de deservire, astfel încât cetăţenii să găsească într-un mod mai predictibil trenurile. Practic, este şi un început în a implementa aşa-numitul mers cadenţat în jurul marilor oraşe din România. De asemenea, ne va permite atât nouă, autoritate centrală, cât şi autorităţilor locale, să colaborăm mai bine în viitorul apropiat, astfel încât acolo unde începe să se dezvolte sau s-a dezvoltat de câţiva ani aşa-numitul transport metropolitan cu ajutorul autobuzelor şi tramvaielor, după modelul pe care l-am implementa din 2022 ca proiect pilot pentru ruta Bucureşti – Otopeni, combinaţia dintre serviciile feroviare cu transportul public de suprafaţă din Bucureşti şi cu metroul din Bucureşti – să putem să oferim călătorilor accesul şi la titluri de transport metropolitane integrate – şi urban şi feroviar”, a arătat el.

În ceea ce priveşte impactul ordinului de ministru asupra operatorilor, acesta va fi creşterea numărului de călători.

“Pentru operatori, pe de o parte, impactul este clar acela al creşterii numărului de călători. Am văzut în ţări vecine, chiar săptămâna trecută am fost în Ungaria şi am avut o discuţie cu cei de la compania de cale ferată de acolo şi ne-au spus că, după implementarea unei politici similare, acum un an şi câteva luni, numărul călătorilor a crescut semnificativ. Veniturile au rămas relativ constante, existând această fluctuaţie între tarife mai mici şi tarife rămase în acelaşi palier. Deci, practic, pe de o parte, călătorul a câştigat în a avea mai multe trenuri, Autoritatea de Transport a câştigat prin aceea că prestează cetăţenilor un serviciu public de o calitate sporită. Din punct de vedere financiar, nu este un impact direct asupra operatorilor, deoarece şi în România aplicăm legislaţia europeană privind stabilirea nivelului compensaţiilor. Toate solicitările făcute de ARF şi Ministerul Transporturilor în alocarea bugetelor pornesc de la regula europeană – cheltuieli eligibile minus venituri plus o marjă de profit. Deci, chiar dacă unii, normal, ca la orice început de drum, sunt speriaţi că le vor scădea veniturile şi aceasta poate să însemne că nivelul compensaţiei trebuie suplimentat, noi ne aşteptăm să rămânem în palierul financiar care a fost estimat încă de la începutul anului”, a subliniat Ştefan Roşeanu. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Dorohoian arestat și trimis în judecată după ce și-a ucis un vecin de bloc după o beție

Publicat

Publicitate

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoşani a anunat că a dispus trimiterea în judecată în stare de arest preventiv a inculpatului I.S.M., în vârstă de 45 de ani, din mun. Dorohoi, jud. Botoşani, cercetat pentru săvârşirea infracţiunii de „omor”.

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoşani a precizat că s-a reţinut că, în noaptea de 15/16.08.2024, în jurul orei 00.15, în timp ce se aflau în fața scării de bloc în care locuia victima B.C.C., pe fondul unui conflict spontan și a consumului de alcool, inculpatul a lovit-o pe aceasta în mod repetat cu pumnii și picioarele, cauzându-i leziuni care au condus la deces, la data de 24.08.2024.

“Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale şi trimiterea rechizitoriului la instanţă spre judecare, situaţie care nu poate în niciun fel să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie”, a transmis Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoşani.

Citeste mai mult

Eveniment

Cometa văzută de oamenii de Neanderthal acum 80.000 de ani poate fi văzută și în aceste zile pe cerul României

Publicat

Publicitate

O cometă care nu s-a mai apropiat de Pâmânt de foarte mult timp, pentru că ultimii care au privit-o au fost oamenii de Neanderthal, acum 80.000 de ani, poate fi văzută în aceste zile pe cerul României. Mai multe fotografii realizate de Ioan Lăpăduș, care au fost postate online, pe Facebook, arată imagini absolut fabuloase.

Cometa poate fi observată și în zilele următoare, imediat după apusul serii.

Cometa poate fi văzută începând cu ora 19 înspre partea de cer în care a apus Soarele. Nu departe de orizont se va vedea, pe măsură ce se întunecă, un astru foarte strălucitor punctiform care este planeta Venus.

În dreapta și sus față de Venus se va vedea un astru mai puțin strălucitor ca o linie difuză cu un capăt mai strălucitor, care este cometa.

„Strălucirea cometei scade, așa că priviți cât mai repede cu putință”, spun specialiștii de la Observatorul Astronomic, citați de alba24.ro.

Publicitate

Ioan Lăpăduș a răspuns în comentarii unei întrebări legate de ora la care se vede cel mai bine.

”Pe la ora 19:00. Dar cel mai bine se vede după ce se întunecă de tot. După ora 20:00. La început se vede șters, slab apoi din ce în ce mai clar. După ora 21:00 apune. Deci fereastra este destul de scurtă a transmis acesta.

Publicitate

Cometă pe cer la Alba Iulia. Foto: Ioan Lăpăduș

”Cometa C/2023 A3 Tsuchinshan-ATLAS și-a făcut apariția și deasupra orașului Alba Iulia. Chiar deasupra dealului Mamut, dacă te uiți dinspre Ciugud.

Vizibilă în această perioadă și cu ochiul liber, trebuie doar să aștepți să apună soarele și să fie cerul senin” a scris el pe Facebook.

Ce este și de unde vine C/2023 A3

Cometa Tsuchinshan-ATLAS a fost vizibilă ultima dată de pe Pământ atunci când pe planeta noastră încă trăiau oamenii de Neanderthal, potrivit Agerpres.

C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) este o cometă descoperită în ianuarie 2023, prin colaborarea dintre două observatoare astronomice: Observatorul Purple Mountain (cunoscut și sub numele de Tsuchinshan) din China și ATLAS (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) din Hawaii, un sistem de monitorizare a asteroizilor și cometelor potențial periculoase pentru Pământ.

Caracteristici cheie ale Cometei C/2023 A3:

  • Orbita: Cometa C/2023 A3 are o orbită eliptică și este pe cale să facă o trecere apropiată de Soare (periheliu) în toamna anului 2024, când a devenit vizibilă cu ochiul liber.
  • Viteza: Cometa se deplasează cu o viteză impresionantă de aproximativ 180.000 km/h.
  • Origine: Provine din Norul lui Oort, o regiune îndepărtată și misterioasă la marginea sistemului nostru solar, plină de corpuri înghețate care se transformă în comete când sunt perturbate și intră pe orbite mai apropiate de Soare.

Citeste mai mult

Eveniment

Vacanță pentru elevi în octombrie. Când începe Modulul 2 în anul școlar 2024-2025

Publicat

Publicitate

Modulul 1 de studiu din anul școlar 2024 – 2025 se încheie pe 25 octombrie. Din 26 octombrie, toți elevii din România intră în vacanță. Doar vacanța din februarie este diferită în funcție de județ.

Toți elevii vor avea vacanță o săptămână, între 26 octombrie – 3 noiembrie.

Modulul al II-lea de cursuri începe pe 4 noiembrie 2024 și se va încheia vineri, 20 decembrie 2024, când intră în vacanță. Vacanța de Crăciun ține până de Sfântul Ion.

Elevii se vor întoarce la școală luni, 8 ianuarie 2025, când va începe al treilea modul de studiu, astfel că elevii au 18 zile libere de Crăciun și Revelion.

Cursuri în anul școlar 2024-2025:
Modul 1: 9 septembrie 2024 – 25 octombrie 2024
Modul 2: 4 noiembrie 2024 – 20 decembrie 2024
Modul 3: 8 ianuarie 2025 – 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025 sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București;
Modul 4: 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025 sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz – 17 aprilie 2025
Modul 5: 28 aprilie 2025 – 20 iunie 2025.

Sursa: realitatea.net

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

A murit scriitoarea Gabriela Melinescu

Publicat

Publicitate

Scriitoarea Gabriela Melinescu a murit, marţi, la vârsta de 82 de ani, la Stockholm, anunţă Institutul Cultural Român.

“Institutul Cultural Român a aflat cu mare întristare vestea trecerii în nefiinţă a Gabrielei Melinescu, una dintre cele mai cunoscute şi apreciate scriitoare din România, stabilită în Suedia din anul 1975. Scriitoarea a decedat, pe data de 15 octombrie, la vârsta de 82 de ani, la Stockholm”, informează sursa citată, într-o postare pe pagina de Facebook.


Potrivit directorului ICR Stockholm, Bogdan Popescu, “Gabriela Melinescu a fost o neobosită promotoare a literaturii române în Suedia timp de aproape cinci decenii, precum şi o adevărată ambasadoare culturală a Suediei în România, după căderea comunismului, când a putut să călătorească în România, să publice din nou şi să restabilească legătura cu ţara natală”. “Îi suntem profund recunoscători pentru moştenirea sa literară şi pentru tot efortul pe care l-a făcut pentru a crea legături culturale trainice între România şi Suedia”, a adăugat Popescu.

Poetă, prozatoare, traducătoare şi graficiană, autoare a peste 20 de volume, Gabriela Melinescu s-a stabilit în Suedia la vârsta de 33 de ani şi s-a impus rapid în elita literară a acestei ţări.

“Poeta a îmbogăţit spaţiul scandinav prin literatura ei, Suedia are motive să îi fie foarte recunoscătoare. Am avut şi bucuria de a colabora în cadrul unor proiecte de traducere a poeziei româneşti, printre care şi opera Ilenei Mălăncioiu. Am fost onorată că am participat la celebrarea operei Gabrielei Melinescu, la Institutul Cultural din Stockholm, când ea a împlinit 80 de ani”, a declarat scriitoarea suedeză Agneta Pleijel, citată de ICR.

În urmă cu doi ani, chiar de ziua ei, pe 16 august 2022, la aniversarea vârstei de 80 de ani, Institutul Cultural Român de la Stockholm a sărbătorit-o pe Gabriela Melinescu printr-un eveniment, care a constat într-o masă rotundă, o expoziţie şi prezentarea unui film documentar din Arhiva de Aur a Televiziunii Române.

Publicitate

***
Gabriela Melinescu s-a născut la 16 august 1942, la Bucureşti. După absolvirea Facultăţii de Filologie a Universităţii din Bucureşti, a fost redactor la revistele “Femeia” şi “Luceafărul”. Între 1965 şi 1975 publică volumele de poezie “Ceremonie de iarnă” (EPL, 1965), “Fiinţele abstracte” (Ed. Tineretului, 1967), “Interiorul legii” (EPL, 1968), “Boala de origine divină” (Albatros, 1970), “Jurământul de sărăcie, castitate şi supunere” (Eminescu, 1972 Premiul Uniunii Scriitorilor), “Îngânarea lumii” (Albatros, 1972) şi “Împotriva celui drag” (Eminescu, 1975). I-au mai apărut un volum de proză, “Bobinocarii” (EPL, 1969), o carte pentru copii, “Catargul cu două corăbii” (Ed. Tineretului, 1969) şi una de reportaje, “Viaţa cere viaţă” (împreună cu Sânziana Pop, Ed. Eminescu, 1975).

A publicat numeroase volume de poezie şi proză în limba suedeză şi a reprezentat, pe parcursul mai multor decenii, literatura română, la cel mai înalt nivel, în spaţiul scandinav. Poeta a înlesnit traducerea unor importanţi scriitori români şi publicarea acestora în suedeză. De asemenea, Gabriela Melinescu a realizat traduceri din autori clasici suedezi, precum Emanuel Swedenborg, Sfânta Birgitta de Vadstena, August Strindberg, dar şi din scriitori contemporani: Katarina Frostenson, Goran Sonnevi, Birgitta Trotzig, Agneta Pleijel, Eva Strom, Stig Dagerman, Gunnar Ekelof şi Kjell Espmark.

În Suedia, unde s-a stabilit din anul 1975, a publicat cinci volume de poezie şi nouă volume de proză, printre care “Zeul fecundităţii” (Coeckelberghs Forlag, 1977), “Lumină spre lumină” (Albert Bonniers Forlag, 1993, poezie), “Copiii răbdării” (Coeckelberghs Forlag, 1979, Oslo), “Lupii urcă în cer” (Coeckelberghs Forlag, 1981), “Regina străzii” (Coeckelberghs Forlag, 1988, apărut şi în franceză la Manya, Paris), “Omul pasăre” (Eva Bonniers Forlag, 1991, Premiul De Nio, acordat de Academia Suedeză pentru proză), “Schimbare de pene” (Albert Bonniers Forlag, 1998), “Acasă printre străini” (Albert Bonniers Forlag, 2003, Premiul De Nio, acordat de Academia Suedeză).

Publicitate

În 2002 i s-a decernat Premiul Albert Bonniers pentru opera omnia.

După 1989, publică din nou în România volumele de poezie “Jurământul de sărăcie, castitate şi supunere” (antologie, Litera, 1993), “Poezii” (antologie, Vitruviu, 1997), “Fiinţele abstracte şi alte poeme” (antologie, România Press, 2001), “Cuvinte nou născute” (Ed. Fundaţiei Culturale Române, 2002) şi “Puterea morţilor asupra celor vii” (Polirom, 2005), romanele “Lupii urcă în cer” (Ed. Fundaţiei Culturale Române, 1993), “Regina străzii” (Univers, 1997 Premiul Uniunii Scriitorilor), “Jurnal suedez I” (1976-1983) (ediţia a II-a, Polirom, 2003), “Jurnal suedez II” (1984-1989) (Polirom, 2002), “Jurnal suedez III” (1990-1996) (Polirom, 2004) – primele trei jurnale au fost coordonate de editoarea Denisa Comănescu, “Jurnal suedez IV” (1997-2002) (Polirom, 2008), romanul “Acasă printre străini” (Polirom, 2004), precum şi volumul de nuvele “Ghetele fericirii” (Polirom, 2006).

La Editura Academiei Române a apărut în 2016 volumul “O sută şi una de poezii”, de Gabriela Melinescu, o antologie coordonată de poeta Ileana Mălăncioiu.

A fost recompensată cu Premiul Uniunii Scriitorilor din România în 1978. În 1991 şi 2003 i s-a conferit Premiul de Nio pentru romanele “Omul pasăre” şi “Acasă printre străini”. În anul 2001, Academia Română i-a decernat Premiul Nichita Stănescu pentru poezie. A fost distinsă cu Premiul Albert Bonniers în 2002 şi cu premiul Institutului Cultural Român pentru întreaga carieră în anul 2004. În 2005 i s-a acordat de către Academia Suedeză Premiul pentru transmiterea valorilor literaturii suedeze în străinătate. Tot în 2005, a fost distinsă cu Premiul Mihai Eminescu pentru Opera Omnia. AGERPRE

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending