Connect with us

Eveniment

Rezervarea locului la călătoria cu trenul nu mai este obligatorie pentru distanţele sub 40 de kilometri, începând de sâmbătă

Publicat

Publicitate

Rezervarea locului la călătoria cu trenul nu mai este obligatorie pentru distanţele sub 40 de kilometri, începând de sâmbătă, 13 iulie, potrivit noilor prevederi în domeniul tarifării transportului de călători, care vor trebui aplicate de toţi cei şase operatori de transport feroviar de călători care activează pe calea ferată din România.

„Ordinul de ministru (OMTI 1039/2024 – n. r.) care intră în vigoare de sâmbătă, 13 iulie, aduce pentru călători, în primul rând, mai multă transparenţă în partea de formare a tarifelor feroviare, în concordanţă cu prevederile legislaţiei naţionale şi europene. Abonamentele de transport pe calea ferată, suplimentele la vagoanele de dormit, precum şi suplimentele de transport al bicicletelor cu trenul au fost reglementate oficial prin acest ordin al ministrului. Cu această ocazie, tarifele sunt păstrate la nivelul tarifelor deja practicate de operatorul naţional de cale ferată CFR Călători. Deci, nu este vorba de o creştere a costurilor, ci doar de o reglementare oficială şi transparentă a acestor tarife”, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Ştefan Roşeanu.

Potrivit sursei citate, prin acest mecanism, preţul călătoriei cu un abonament pe o lună ajunge la aproximativ jumătate din preţul unei călătorii individuale dus-întors, timp de 22 de zile dintr-o lună.

În ceea ce priveşte tariful de rezervare a locului în tren, acesta devine opţional pentru călător la distanţe parcurse mai mici de 40 de kilometri. Pentru distanţe mai lungi, tariful se aplică diferenţiat pe patru zone kilometrice, pornind de la 1,5 lei la clasa a doua, 2,50 lei la clasa întâi, ajungând în ambele cazuri la 5,5 lei, cât este în prezent tariful de rezervare loc.

„Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor navetiştilor şi a celor sesizate de-a lungul timpului referitor la faptul că pentru cursele de scurt parcurs tarifele practicate de operatori sunt fie mai mari, fie mai mici pe unele rute, această diferenţă de preţ fiind dată de practicarea neuniformă a tarifului de rezervare a locului la trenuri, s-a reglementat prin acest ordin ca la călătoriile sub 40 de km achiziţia rezervării de loc să fie opţională pentru călător, iar pentru călătoriile în general tariful de rezervare este în acest moment împărţit pe patru zone kilometrice, astfel încât preţul începe de la un 1,5 lei la clasa a 2-a, 2,50 lei la clasa întâi şi ajung în ambele cazuri la 5,50 lei, cât este şi în prezent tariful de rezervare loc. Practic, nu vorbim de o mărire de tarif, ci doar de o adaptare a unor situaţii care deja erau practicate de unii operatori pe calea ferată”, a explicat Roşeanu.

El a admis că această reglementare poate însemna o reducere de preţ pentru navetişti, în special, care merg pe distanţe sub 40 de km.

Publicitate

„Un alt ordin de ministru care stabileşte categoriile de trenuri prevedea încă din 2022 ca rezervările la trenurile de tip regional – Regio – să fie opţionale. A fost interpretată această prevedere ca opţiune pentru operator, nu pentru călător. Astfel, acest ordin de ministru prevede foarte clar că opţiunea este a călătorului, astfel încât călătoria pentru navetist să fie cât mai suportabilă atunci când se decide să meargă cu trenul. Practic, acest ordin, pentru navetişti, în viaţa cotidiană poate să ducă la unele reduceri de costuri”, a menţionat şeful ARF.

Totodată, ordinul reglementează oficial abonamentele pe perioade de 5 zile, 14 zile şi o lună, ultimul tip aducând preţul călătoriei la jumătate din preţul achiziţiei zi de zi a biletelor.

„Şi aceste tarife, iarăşi este foarte important, sunt tarife ale căii ferate, deci valabile la toţi operatorii feroviari, indiferent că sunt operatorii privaţi sau operatorul de stat. Sunt corelate, încă o dată spun, cu tarifele deja practicate. Deci, nu s-a urmărit mărirea acestor tarife, ci doar reglementarea mai corectă a acestora”, a subliniat Roşeanu.

În plus, de sâmbătă, se pot achiziţiona biletul de călătorie metropolitan şi abonamentul de călătorie metropolitan, în prima etapă de implementare, aceste titluri emiţându-se doar online, prin Ghişeul Unic, platforma pusă la dispoziţie de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

Practic, cu acest titlu de călătorie, pasagerii nu mai aşteaptă un anumit tren, la o anumită oră, ci se pot urca în prima garnitură care îi poate duce la destinaţie.

„Tot pentru zona aceasta de navetă – şi insist pe acest segment de călători pentru că, până la urmă, navetiştii reprezintă şi în România deja peste 83-85% din totalul călătoriilor efectuate pe calea ferată – s-a introdus biletul de călătorie metropolitan şi abonamentul de călătorie metropolitan. Începând de mâine, călătorii sau cei care locuiesc în zona periurbană a reşedinţelor de judeţ vor putea să-şi identifice titlurile metropolitane respective. Biletul oferă flexibilitate în a utiliza primul tren pe care ţi-l doreşti, să nu te mai intereseze al cui operator este sau care este rangul de tren. Şi, tot pe zona metropolitană, vin abonamentele care-s valabile pe toate liniile, adică pe toată zona metropolitană respectivă, începând cu 3 ore, ceea ce înseamnă în limbaj colocvial un bilet de 3 ore care îţi permite să îl foloseşti pe mai multe trenuri în acel interval, faţă de biletul simplu, care îţi permite călătoria cu un singur tren. Abonamentul lunar îţi permite să îţi organizezi viaţa în zona aceea metropolitană, în condiţiile în care s-ar putea să ai de schimbat destul de frecvent trenurile de pe două linii de cale ferată”, a susţinut Ştefan Roşeanu.

Cel mai bun exemplu în acest sens este ruta Bucureşti – Ploieşti, unde cinci din cei şase operatori feroviari care operează în România au trenuri.

„Sunt în total în jur de 30 de trenuri toată ziua pe această rută şi, astfel, oferta lor combinată îţi aduce un acces foarte bun la serviciile feroviare şi nu mai eşti obligat să-ţi organizezi viaţa după mersul de tren al unui operator sau altuia sau să fii nevoit să-ţi cumperi abonamente de la doi cel puţin doi operatori. Aceeaşi situaţie o avem şi în zona Timişoara, şi în zona Braşovului, şi în zona Iaşiului, Constanţa, Craiova, Cluj-Napoca. Avem multe municipii reşedinţă de judeţ, indiferent de regiunea istorică în care se află, unde avem mai mult de un operator pe o singură pe o linie. Avem linii unde există un singur operator în continuare, iar acolo astfel de titluri metropolitane vor avea o valoare adăugată mai scăzută, dar, încă o dată, mai ales acolo unde deja avem astfel de servicii prestate cu operatori, beneficiile se vor vedea încă din prima zi de implementare a ordinului de ministru. Începem să avem destul de multe zone prin ţară unde avem o ofertă feroviară destul de consistentă, să putem să folosim din nou oferta combinată a tuturor operatorilor şi cetăţenii să folosească serviciul public feroviar aşa cum a şi fost gândit de Ministerul Transporturilor, de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, ca serviciu public naţional, nu serviciul unui operator sau altui operator”, a precizat preşedintele ARF.

Potrivit acestuia, toate aceste reglementări vor ajuta la îmbunătăţirea ofertei feroviare.

„Practic, şi în momentul în care vom reaşeza mersul de tren, ne va fi mult mai uşor să identificăm unde trebuie să completăm serviciile deja existente, unde trebuie să avem anumite ajustări ale orelor de deservire, astfel încât cetăţenii să găsească într-un mod mai predictibil trenurile. Practic, este şi un început în a implementa aşa-numitul mers cadenţat în jurul marilor oraşe din România. De asemenea, ne va permite atât nouă, autoritate centrală, cât şi autorităţilor locale, să colaborăm mai bine în viitorul apropiat, astfel încât acolo unde începe să se dezvolte sau s-a dezvoltat de câţiva ani aşa-numitul transport metropolitan cu ajutorul autobuzelor şi tramvaielor, după modelul pe care l-am implementa din 2022 ca proiect pilot pentru ruta Bucureşti – Otopeni, combinaţia dintre serviciile feroviare cu transportul public de suprafaţă din Bucureşti şi cu metroul din Bucureşti – să putem să oferim călătorilor accesul şi la titluri de transport metropolitane integrate – şi urban şi feroviar”, a arătat el.

În ceea ce priveşte impactul ordinului de ministru asupra operatorilor, acesta va fi creşterea numărului de călători.

„Pentru operatori, pe de o parte, impactul este clar acela al creşterii numărului de călători. Am văzut în ţări vecine, chiar săptămâna trecută am fost în Ungaria şi am avut o discuţie cu cei de la compania de cale ferată de acolo şi ne-au spus că, după implementarea unei politici similare, acum un an şi câteva luni, numărul călătorilor a crescut semnificativ. Veniturile au rămas relativ constante, existând această fluctuaţie între tarife mai mici şi tarife rămase în acelaşi palier. Deci, practic, pe de o parte, călătorul a câştigat în a avea mai multe trenuri, Autoritatea de Transport a câştigat prin aceea că prestează cetăţenilor un serviciu public de o calitate sporită. Din punct de vedere financiar, nu este un impact direct asupra operatorilor, deoarece şi în România aplicăm legislaţia europeană privind stabilirea nivelului compensaţiilor. Toate solicitările făcute de ARF şi Ministerul Transporturilor în alocarea bugetelor pornesc de la regula europeană – cheltuieli eligibile minus venituri plus o marjă de profit. Deci, chiar dacă unii, normal, ca la orice început de drum, sunt speriaţi că le vor scădea veniturile şi aceasta poate să însemne că nivelul compensaţiei trebuie suplimentat, noi ne aşteptăm să rămânem în palierul financiar care a fost estimat încă de la începutul anului”, a subliniat Ştefan Roşeanu. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Circulația rutieră s-a deschis pe tronsonul de 50 de kilometri dintre Focșani și Adjud al Autostrăzii A7

Publicat

Publicitate

Cei 50 de kilometri ai tronsonului dintre Focșani Nord și Adjud al Autostrăzii A7 au fost dați în circulație marți, după finalizarea completă a lucrărilor la partea carosabilă, au anunțat reprezentanții CNAIR.

‘Astăzi am dat drumul la cei 50 kilometri dintre Focșani Nord și Adjud. Stadiul lucrării este de 100% al părții carosabile. Urmează ca în următoarele trei luni de zile să finalizăm și spațiile de servicii, care sunt în curs de execuție’, a declarat Cristian Andrei, director în cadrul CNAIR, responsabil cu întreținerea, siguranța circulației, drumuri și poduri.

 

Pe acest tronson au fost realizate trei noduri rutiere, complet finalizate, care asigură conectivitatea cu rețeaua rutieră națională.

‘Avem trei noduri rutiere care se vor deschide. Sunt finalizate în totalitate din punct de vedere al părții carosabile, al siguranței circulației și al tuturor elementelor necesare unei exploatări în condiții optime. Nu credem că vor apărea probleme, întrucât toate lucrările sunt finalizate’, a adăugat Cristian Andrei.

Publicitate

El a precizat că următorul tronson de pe Autostrada A7, de 25 kilometri dintre Adjud și Răcăciuni, este în curs de finalizare și ar putea fi dat în circulație până la Paște.

‘De la Adjud la Răcăciuni, încă 25 kilometri vor fi finalizați cam până de Paști, iar de la Răcăciuni la Bacău urmează o altă fază, care, în funcție de condițiile meteo, va fi finalizată în lunile mai-iunie’, a mai spus acesta.

Segmentul Bacău – Suceava urmează să intre în execuție într-o fază ulterioară, în funcție de disponibilitatea fondurilor și de condițiile contractuale.

În prezent, de la București la Adjud se poate circula pe autostradă pe o distanță de aproximativ 250 de kilometri. AGERPRES

Citeste mai mult

Administratie

FOTO: „Pădurea de Crăciun”, un proiect care a unit comunitatea botoșăneană

Publicat

Publicitate

Primăria Municipiului Botoșani anunță finalizarea proiectului „Pădurea de Crăciun”, o inițiativă dedicată educației, responsabilității față de mediu și spiritului comunitar, care a reunit numeroase instituții de învățământ, alături de alte instituții și parteneri locali.

În cadrul proiectului, copiii au participat activ la ecologizarea unor zone și la plantarea brăduților, gesturi simbolice care depășesc momentul prezent și transmit un mesaj puternic despre grijă, continuitate și speranță. Brăduții plantați vor rămâne peste ani mărturie a implicării celor mici și a legământului făcut pentru ca spiritul Crăciunului – bunătatea, solidaritatea și respectul pentru natură – să dăinuie.

Primarul Municipiului Botoșani a transmis următorul mesaj:

„Pădurea de Crăciun nu este doar un proiect despre brăduți, ci despre oameni. Despre copii care au învățat, prin fapte simple, ce înseamnă grija față de natură și față de comunitate. Fiecare brad plantat este o promisiune pentru viitor și o lecție de responsabilitate. Le mulțumesc tuturor celor implicați și sunt convins că aceste gesturi vor rămâne vii în inimile copiilor noștri.”

Pentru a marca finalul proiectului, Primăria Municipiului Botoșani a pregătit o galerie foto care surprinde munca, bucuria și implicarea copiilor. Comunitatea botoșăneană este invitată să descopere aceste imagini și să admire efortul și entuziasmul micilor participanți.

Primăria Municipiului Botoșani mulțumește tuturor instituțiilor, cadrelor didactice, elevilor și partenerilor care au contribuit la reușita acestui proiect și urează tuturor botoșănenilor Crăciun Fericit, cu liniște, sănătate și lumină în suflet.

Publicitate

Activitate care face parte din agenda saptamanii ImpactGreen- organizata in cadrul proiectului GREETS- Cross-border green transformations solutions for the mobilization of knowledge and sustainable investments in Botosani and Balti municipalities (Soluții transfrontaliere de transformare verde pentru mobilizarea cunoștințelor și investiții sustenabile în municipiile Botoșani și Bălți).
Proiect implementat de UAT Municipiul Botoșani în parteneriat cu Primăria Municipiului Bălți, în cadrul Programului INTERREG NEXT ROMÂNIA-REPUBLICA MOLDOVA 2021-2027.

Citeste mai mult

Eveniment

Dosar penal pentru un tânăr de 20 de ani din Adășeni, depistat la volan cu toate că nu are permis

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 9 Vlăsinești au oprit pentru control, pe drumul public, din comuna Mitoc, un autoturism condus de către un tânăr, de 20 de ani, din comuna Adășeni.

 

În urma verificărilor efectuate de polițiști, s-a constatat faptul că acesta nu deține permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule.

 

Cercetările sunt continuate sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea unui vehicul fără permis de conducere.

 

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 200 de articole pirotehnice ridicate de polițiștii botoșăneni

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii botoșăneni au identificat, pe raza județului Botoșani, cinci tineri, cu vârste cuprinse între 16-20 de ani, care foloseau articole pirotehnice în scop de divertisment.

 

Asupra lor au fost găsite aproximativ 200 de bucăți de articole pirotehnice, interzise la deținere, acestea fiind confiscate de polițiști în vederea continuării cercetărilor.

 

În cauză, au fost întocmite dosare penale pentru comiterea infracțiunii de prepararea, producerea, experimentarea, deținerea, transmiterea sub orice formă, depozitarea, distrugerea, comercializarea, precum și folosirea de articole pirotehnice din categoriile F2, F3,F4, T1,T2, P1 și P2, efectuate fără drept.

 

Publicitate

Inspectoratul Județean de Poliție Botoșani reamintește faptul că este importantă respectarea legislației în domeniul articolelor pirotehnice și atrage atenția asupra riscurilor majore generate de deținerea și utilizarea neautorizată a acestora.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending