Guvernul ar putea interveni prin plafonarea prețului asigurărilor RCA, „dacă va fi nevoie”. Declarația îi aparține premierului Nicolae Ciucă.
Acesta a precizat că plafonarea se poate face doar pentru o perioadă determinată de timp, pentru „câteva luni”.
Ciucă spune că a discutat cu președintele ASF despre „efectele pe care intrarea în insolvență a Euroins le poate produce asupra cetățenilor”, potrivit Agerpres.
Citește și: RCA 2023: De ce cresc tarifele la asigurările auto obligatorii. Calcul în funcție de vârstă și tipul de mașină
„Discutăm de o companie care are o cotă de piață consistentă și este nevoie să vedem care sunt măsurile pe care le ia ASF și care sunt măsurile cu care Guvernul ar putea să vină să compenseze din efecte”, spune premierul.
Discuțiile din spațiul public despre o nouă insolvență pe piața asigurărilor au fost deschise de președintele PSD Marcel Ciolacu, care a vorbit săptămână trecută la Parlament despre „posibilitatea unui nou faliment RCA”.
Grupul bulgar Eurohold, proprietarul Euroins Insurance Group, a anunțat vineri „legat de cele mai recente afirmații și speculații din spațiul public, că a consolidat recent poziția financiară a Euroins România, potrivit Digi24.ro
Potrivit tarifelor de referinţă pentru 2023, publicate de ASF, asigurările obligatorii auto s-au scumpit pentru toate categoriile.
Cea mai ieftină este pentru şoferii cu vârste între 51 şi 60 de ani, cu maşini cu o capacitate cilindrică sub 1200 de centimetri cubi.
Dar şi aceasta depăşeşte cu puţin 1.000 de lei. Iar cea mai scumpă poliţă, poate ajunge până la 4.700 de lei.
Ar urma să o achite proprietarii de maşini cu vârsta sub 30 de ani, dacă autoturismul are o capacitate cilindrică peste 2.500 de centimetri cubi.
Şi dacă ar avea o maşină electrică, asigurarea RCA este tot foarte scumpă – 2.740 de lei.
- În funcție de categoria autovehiculelor și vârsta șoferului, creșterile primelor RCA variază între 10 și 40% față de tarifele de referință din februarie 2022.
De ce se majorează tarifele la RCA
Deși nimeni nu explică de ce se scumpește RCA, este destul de clar că asta se întâmplă mai ales din cauza politizării.
Președintele Camerei Deputaților și șeful PSD, Marcel Ciolacu, a trădat din greșeală felul în care arată aranjamentele susținerilor politice la o autoritate unde independența e impusă prin lege.
La PNL a revenit președintele ASF, iar vicepreședintele la PSD.
Politizarea excesivă a instituției a generat probleme mari în sistem, de-a lungul anilor.
Sistemul a fost zguduit de mai multe scandaluri generate de falimente. În ultimă instanță au plătiti oamenii.
De remarcat că deodamdată nimeni nu a oferit nici o explicație economică pentru care tarifele RCA trebuie să crească mai mult decât în țările dezvoltate ale UE.
Tarife de referință pentru asigurarea RCA – persoane fizice
Pe segment de vârstă, creșterea cea mai mare este pentru mașini puternice, conduse de tineri sub 30 de ani.
Tarifele de referință pentru șoferii sub 30 de ani
- <= 1200 cmc – 1.822 lei
- 1201-1400 cmc – 1.931 lei
- 1401-1600 cmc – 2.187 lei
- 1601-1800 cmc – 2.327 lei
- 1801-2000 cmc – 2.505 lei
- 2001-2500 cmc – 3.304 lei
- >2500 cmc – 4.709 lei
- electric – 2.742 lei
Tarifele de referință pentru șoferii între 31 și 40 de ani
- <= 1200 cmc – 1.114 lei
- 1201-1400 cmc – 1.123 lei
- 1401-1600 cmc – 1.236 lei
- 1601-1800 cmc – 1.364 lei
- 1801-2000 cmc – 1.481 lei
- 2001-2500 cmc – 1.972 lei
- >2500 cmc – 2.832 lei
- electric – 1.643 lei
Tarifele de referință pentru șoferii între 41 și 50 de ani
- <= 1200 cmc – 1.076 lei
- 1201-1400 cmc – 1.129 lei
- 1401-1600 cmc – 1.265 lei
- 1601-1800 cmc – 1.356 lei
- 1801-2000 cmc – 1.445 lei
- 2001-2500 cmc – 1.974 lei
- >2500 cmc – 2.912 lei
- electric – 1.509 lei
Tarifele de referință pentru șoferii între 51 și 60 de ani
- <= 1200 cmc – 1.006 lei
- 1201-1400 cmc – 1.048 lei
- 1401-1600 cmc – 1.195 lei
- 1601-1800 cmc – 1.337 lei
- 1801-2000 cmc – 1.410 lei
- 2001-2500 cmc – 1.899 lei
- >2500 cmc – 2.853 lei
- electric – 1.397 lei
Tarifele de referință pentru șoferii peste 60 de ani
- <= 1200 cmc – 1.036 lei
- 1201-1400 cmc – 1.079 lei
- 1401-1600 cmc – 1.204 lei
- 1601-1800 cmc – 1.325 lei
- 1801-2000 cmc – 1.392 lei
- 2001-2500 cmc – 1.966 lei
- >2500 cmc – 2.767 lei
- electric – 1.440 lei
Tarifele de referință pentru asigurarea RCA – persoane juridice
- <= 1200 cmc – 1.755 lei
- 1201-1400 cmc – 1.527 lei
- 1401-1600 cmc – 1.435 lei
- 1601-1800 cmc – 1.354 lei
- 1801-2000 cmc – 1.408 lei
- 2001-2500 cmc – 1.626 lei
- >2500 cmc – 1.895 lei
- electric – 2.736 lei
Tarife de referință – autovehicule pentru transportul bunurilor
Tarife de referință – persoane fizice
- < 3500 kg – 1.677 lei
- 3500-15999 kg – 2.342 lei
- >16000 kg – 6.313 lei
Tarife de referință – persoane juridice
- < 3500 kg – 1.972 lei
- 3500-15999 kg – 3.181 lei
- >16000 kg – 8.794 lei
Majorarea RCA: Plafonarea tarifelor
Daniel Apostol, purtător de cuvânt al ASF, spune că Autoritatea ia în calcul plafonarea tarifelor RCA.
”ASF ia în calcul plafonarea tarifelor RCA pentru o perioadă determinată de timp. Vom vedea exact care va fi soluția concretă. Analizăm toate datele necesare unei astfel de decizie”, a spus Apostol, la Digi24.
Anterior, acesta a recunoscut că este justificată îngrijorarea oamenilor referitoare la creșterea tarifelor RCA.
” Este drept ca oamenii să fie îngrijorați cu privire la creșterea tarifelor RCA. Autoritatea de Supraveghere Financiara atrage atenția tuturor companiilor de asigurări să nu speculeze piața, să nu impună tarife exagerate la RCA”.
ASF a luat în calcul toate categoriile de vârstă la fiecare categorie de motorizare.
Tarifele de referință nu sunt prețuri de vânzare. Acest tarif este calculat în funcție de dauna medie, frecvența medie a acesteia, factorul de creștere pentru daune mari, cheltuielile asigurătorului (procent din prima brută), încărcarea prin sistem Bonus-Malus
Majorarea RCA: Sistemul Bonus-Malus
Prețurile finale ale asigurărilor RCA în România sunt influențate și de sistemul Bonus-Malus. Acesta poate influența prețul asigurării, care poate fi mai mic cu 50% sau mai mare cu până la 80%, pentru anul următor.
La început de istoric de asigurare, este nivel B0 (preț 100%). Apoi, pe 8 niveluri Bonus, se poate ajunge, cu câte un nivel de 5% sau 10%, la preț mai mic cu până la 50%.
La Malus, crește cu câte 10%, în funcție de daunele provocate de șofer (dacă au existat daune ce au trebuit suportate de asigurări), până la 80% (8 niveluri).
De regulă pentru asigurările RCA, daunele mari rezultă din evenimente asociate cu vătămări corporale sau decese din accidente de autovehicule, iar celelalte, din evenimente asociate cu pagube materiale asupra autovehiculelor sau a altor bunuri, potrivit ASF.
În raportul Autorității, factorul Bonus-Malus rezultat pentru categoria Autoturisme este 32,3% pentru persoane fizice, 16,6% pentru persoane juridice, respectiv 30,2% per total categorie.