Connect with us

Eveniment

RCA 2023. Nicolae Ciucă: Dacă va fi nevoie, Guvernul va plafona prețurile la asigurări pentru câteva luni. Îngrijorare în piață

Publicat

Publicitate

Guvernul ar putea interveni prin plafonarea prețului asigurărilor RCA, „dacă va fi nevoie”. Declarația îi aparține premierului Nicolae Ciucă.

Acesta a precizat că plafonarea se poate face doar pentru o perioadă determinată de timp, pentru „câteva luni”.

Ciucă spune că a discutat cu președintele ASF despre „efectele pe care intrarea în insolvență a Euroins le poate produce asupra cetățenilor”, potrivit Agerpres.

Citește și: RCA 2023: De ce cresc tarifele la asigurările auto obligatorii. Calcul în funcție de vârstă și tipul de mașină

„Discutăm de o companie care are o cotă de piață consistentă și este nevoie să vedem care sunt măsurile pe care le ia ASF și care sunt măsurile cu care Guvernul ar putea să vină să compenseze din efecte”, spune premierul.

Discuțiile din spațiul public despre o nouă insolvență pe piața asigurărilor au fost deschise de președintele PSD Marcel Ciolacu, care a vorbit săptămână trecută la Parlament despre „posibilitatea unui nou faliment RCA”.

Publicitate

Grupul bulgar Eurohold, proprietarul Euroins Insurance Group, a anunțat vineri „legat de cele mai recente afirmații și speculații din spațiul public, că a consolidat recent poziția financiară a Euroins România, potrivit Digi24.ro

Potrivit tarifelor de referinţă pentru 2023, publicate de ASF, asigurările obligatorii auto s-au scumpit pentru toate categoriile.

Cea mai ieftină este pentru şoferii cu vârste între 51 şi 60 de ani, cu maşini cu o capacitate cilindrică sub 1200 de centimetri cubi.

Dar şi aceasta depăşeşte cu puţin 1.000 de lei. Iar cea mai scumpă poliţă, poate ajunge până la 4.700 de lei.

Ar urma să o achite proprietarii de maşini cu vârsta sub 30 de ani, dacă autoturismul are o capacitate cilindrică peste 2.500 de centimetri cubi.

Şi dacă ar avea o maşină electrică, asigurarea RCA este tot foarte scumpă – 2.740 de lei.

  • În funcție de categoria autovehiculelor și vârsta șoferului, creșterile primelor RCA variază între 10 și 40% față de tarifele de referință din februarie 2022.

De ce se majorează tarifele la RCA

Deși nimeni nu explică de ce se scumpește RCA, este destul de clar că asta se întâmplă mai ales din cauza politizării.

Președintele Camerei Deputaților și șeful PSD, Marcel Ciolacu, a trădat din greșeală felul în care arată aranjamentele susținerilor politice la o autoritate unde independența e impusă prin lege.

La PNL a revenit președintele ASF, iar vicepreședintele la PSD.

Politizarea excesivă a instituției a generat probleme mari în sistem, de-a lungul anilor.

Sistemul a fost zguduit de mai multe scandaluri generate de falimente. În ultimă instanță au plătiti oamenii.

De remarcat că deodamdată nimeni nu a oferit nici o explicație economică pentru care tarifele RCA trebuie să crească mai mult decât în țările dezvoltate ale UE.

Tarife de referință pentru asigurarea RCA – persoane fizice

Pe segment de vârstă, creșterea cea mai mare este pentru mașini puternice, conduse de tineri sub 30 de ani.

Tarifele de referință pentru șoferii sub 30 de ani

  • <= 1200 cmc – 1.822 lei
  • 1201-1400 cmc – 1.931 lei
  • 1401-1600 cmc – 2.187 lei
  • 1601-1800 cmc – 2.327 lei
  • 1801-2000 cmc – 2.505 lei
  • 2001-2500 cmc – 3.304 lei
  • >2500 cmc – 4.709 lei
  • electric – 2.742 lei

Tarifele de referință pentru șoferii între 31 și 40 de ani

  • <= 1200 cmc – 1.114 lei
  • 1201-1400 cmc – 1.123 lei
  • 1401-1600 cmc – 1.236 lei
  • 1601-1800 cmc – 1.364 lei
  • 1801-2000 cmc – 1.481 lei
  • 2001-2500 cmc – 1.972 lei
  • >2500 cmc – 2.832 lei
  • electric – 1.643 lei

Tarifele de referință pentru șoferii între 41 și 50 de ani

  • <= 1200 cmc – 1.076 lei
  • 1201-1400 cmc – 1.129 lei
  • 1401-1600 cmc – 1.265 lei
  • 1601-1800 cmc – 1.356 lei
  • 1801-2000 cmc – 1.445 lei
  • 2001-2500 cmc – 1.974 lei
  • >2500 cmc – 2.912 lei
  • electric – 1.509 lei

Tarifele de referință pentru șoferii între 51 și 60 de ani

  • <= 1200 cmc – 1.006 lei
  • 1201-1400 cmc – 1.048 lei
  • 1401-1600 cmc – 1.195 lei
  • 1601-1800 cmc – 1.337 lei
  • 1801-2000 cmc – 1.410 lei
  • 2001-2500 cmc – 1.899 lei
  • >2500 cmc – 2.853 lei
  • electric – 1.397 lei

Tarifele de referință pentru șoferii peste 60 de ani

  • <= 1200 cmc – 1.036 lei
  • 1201-1400 cmc – 1.079 lei
  • 1401-1600 cmc – 1.204 lei
  • 1601-1800 cmc – 1.325 lei
  • 1801-2000 cmc – 1.392 lei
  • 2001-2500 cmc – 1.966 lei
  • >2500 cmc – 2.767 lei
  • electric – 1.440 lei

Tarifele de referință pentru asigurarea RCA – persoane juridice

  • <= 1200 cmc – 1.755 lei
  • 1201-1400 cmc – 1.527 lei
  • 1401-1600 cmc – 1.435 lei
  • 1601-1800 cmc – 1.354 lei
  • 1801-2000 cmc – 1.408 lei
  • 2001-2500 cmc – 1.626 lei
  • >2500 cmc – 1.895 lei
  • electric – 2.736 lei

Tarife de referință – autovehicule pentru transportul bunurilor

Tarife de referință – persoane fizice

  • < 3500 kg – 1.677 lei
  • 3500-15999 kg – 2.342 lei
  • >16000 kg – 6.313 lei

Tarife de referință – persoane juridice

  • < 3500 kg – 1.972 lei
  • 3500-15999 kg – 3.181 lei
  • >16000 kg – 8.794 lei

Majorarea RCA: Plafonarea tarifelor

Daniel Apostol, purtător de cuvânt al ASF, spune că Autoritatea ia în calcul plafonarea tarifelor RCA.

”ASF ia în calcul plafonarea tarifelor RCA pentru o perioadă determinată de timp. Vom vedea exact care va fi soluția concretă. Analizăm toate datele necesare unei astfel de decizie”, a spus Apostol, la Digi24.

Anterior, acesta a recunoscut că este justificată îngrijorarea oamenilor referitoare la creșterea tarifelor RCA.

” Este drept ca oamenii să fie îngrijorați cu privire la creșterea tarifelor RCA. Autoritatea de Supraveghere Financiara atrage atenția tuturor companiilor de asigurări să nu speculeze piața, să nu impună tarife exagerate la RCA”.

ASF a luat în calcul toate categoriile de vârstă la fiecare categorie de motorizare.

Tarifele de referință nu sunt prețuri de vânzare. Acest tarif este calculat în funcție de dauna medie, frecvența medie a acesteia, factorul de creștere pentru daune mari, cheltuielile asigurătorului (procent din prima brută), încărcarea prin sistem Bonus-Malus

Majorarea RCA: Sistemul Bonus-Malus

Prețurile finale ale asigurărilor RCA în România sunt influențate și de sistemul Bonus-Malus. Acesta poate influența prețul asigurării, care poate fi mai mic cu 50% sau mai mare cu până la 80%, pentru anul următor.

La început de istoric de asigurare, este nivel B0 (preț 100%). Apoi, pe 8 niveluri Bonus, se poate ajunge, cu câte un nivel de 5% sau 10%, la preț mai mic cu până la 50%.

La Malus, crește cu câte 10%, în funcție de daunele provocate de șofer (dacă au existat daune ce au trebuit suportate de asigurări), până la 80% (8 niveluri).

De regulă pentru asigurările RCA, daunele mari rezultă din evenimente asociate cu vătămări corporale sau decese din accidente de autovehicule, iar celelalte, din evenimente asociate cu pagube materiale asupra autovehiculelor sau a altor bunuri, potrivit ASF.

În raportul Autorității, factorul Bonus-Malus rezultat pentru categoria Autoturisme este 32,3% pentru persoane fizice, 16,6% pentru persoane juridice, respectiv 30,2% per total categorie.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Alegeri în comuna Mihai Eminescu: Alegătorii pot vota doar la secția arondată domiciliului sau reședinței stabilite înainte de 7 iunie

Publicat

Publicitate

Autoritatea Electorală Permanentă reamintește alegătorilor, inclusiv celor din comuna Mihai Eminescu, județul Botoșani, unde pe 7 decembrie au loc alegeri parțiale, că își pot exercita dreptul de vot exclusiv la secția la care sunt arondați potrivit adresei de domiciliu sau, după caz, a adresei de reședință. Reședința trebuie să fi fost stabilită cu cel puțin șase luni înainte de scrutin, respectiv anterior datei de 7 iunie 2025, relatează mediafax.ro.

Instituția precizează că regula este valabilă la nivel național și că alegătorii nu se pot prezenta la o altă secție decât cea la care figurează în Registrul electoral. Pentru verificarea arondării, locuitorii din Mihai Eminescu pot consulta Registrul electoral la adresa www.registrulelectoral.ro, unde pot introduce CNP-ul pentru a afla secția corectă înainte de ziua votului.

În comunicatul AEP se reamintește și situația specială a municipiului București, unde alegătorii pot vota doar în sectorul de domiciliu sau reședință, conform Hotărârii nr. 95/2025. Deși aceste prevederi nu privesc alegătorii din Mihai Eminescu, ele subliniază caracterul strict al regulilor de arondare.

Pentru alegerile locale parțiale – care includ și scrutinul din comuna Mihai Eminescu – au fost înființate 1.771 de secții de votare la nivel național. Votarea va avea loc între orele 7.00 și 21.00, iar AEP recomandă tuturor alegătorilor să verifice din timp secția la care sunt arondați pentru a evita situațiile în care nu li se poate permite votul.

Scrutinul din comuna Mihai Eminescu este unul important pentru comunitate, iar respectarea regulilor privind arondarea secțiilor este esențială pentru buna desfășurare a procesului electoral.

Acte necesare

Alegătorii își pot exercita dreptul de vot în baza unui act de identitate valabil în ziua votării, după cum urmează: cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, paşaportul diplomatic, paşaportul diplomatic electronic, paşaportul de serviciu, paşaportul de serviciu electronic, carnetul de serviciu militar (în cazul elevilor din şcolile militare).

Publicitate

Cetățenii Uniunii Europene cu domiciliul sau reședința în România își pot exercita dreptul de vot la alegerile locale în aceleași condiții ca cetățenii români, cu respectarea obligațiilor legale de înregistrare și de prezentare a documentelor prevăzute de lege. Aceștia prezintă biroului electoral al secţiei de votare documentul de identitate, împreună cu documentul care atestă adresa din România sau certificatul de înregistrare ori cartea de rezidență permanentă, după caz.

Cum se desfășoară votul

La intrarea în secția de votare, actul de identitate este scanat și verificat în Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot (SIMPV). În urma verificării înscrierii alegătorului în listele electorale, acesta semnează în lista corespunzătoare, după care primește buletinul de vot și ștampila cu mențiunea „VOTAT”.

Votul se exprimă în cabina de vot, prin aplicarea ștampilei „VOTAT” în interiorul patrulaterului corespunzător opțiunii alese. Buletinul de vot pliat se introduce în urnă, iar ștampila se restituie membrilor biroului electoral al secției de votare.

Este interzisă fotografierea sau filmarea buletinului de vot, precum și orice formă de divulgare a opțiunii de vot în incinta secției de votare.

Alegătorii care, din motive obiective, nu pot vota singuri pot fi însoțiți în cabina de vot de o persoană aleasă de ei, alta decât membrii biroului electoral, candidații sau persoanele acreditate.

Citeste mai mult

Economie

Delgaz Grid pregătește rețelele pentru hidrogen și biometan. Botoșani, printre județele-cheie în tranziția energetică la gazele verzi

Publicat

Publicitate

Rețelele de gaze naturale din zona Moldovei, inclusiv cele din județul Botoșani, intră pe lista infrastructurilor pregătite pentru tranziția energetică. Delgaz Grid a anunțat astăzi într-un comunicat că cei peste 26.000 de kilometri de conducte pe care le operează sunt 100% compatibile cu biometanul, iar rețelele din polietilenă – care reprezintă aproximativ 70% din total – sunt parțial pregătite pentru utilizarea hidrogenului.

Compania derulează în prezent trei proiecte pilot în domeniul gazelor verzi, un pas important pentru modernizarea sistemelor de distribuție din cel mai mare județ din nordul Moldovei.

Potrivit datelor prezentate la o masă rotundă organizată la Târgu Mureș, biometanul ar urma să aibă o pondere de 5% în rețeaua națională până în 2030 și de 10% până în 2050, iar producția de hidrogen regenerabil ar putea ajunge la 153 kt/an în 2030. Delgaz Grid subliniază că România are un potențial considerabil în domeniul gazelor verzi, iar Moldova, inclusiv județul Botoșani, poate deveni un actor important în adoptarea noilor tehnologii.

Directorul general al Delgaz Grid, Cristian Secoșan, a transmis că rețelele de gaze vor rămâne esențiale în arhitectura energetică a țării, mai ales în contextul tranziției spre energie curată. Investițiile în hidrogen și biometan sunt considerate obligatorii, nu opționale, iar întârzierea modernizării ar duce la costuri mult mai mari în anii următori.

Pentru Moldova și implicit pentru Botoșani, unde Delgaz Grid operează atât rețele de gaze, cât și rețele electrice, proiectele verzi pot genera locuri de muncă și pot consolida siguranța energetică a regiunii. Testele cu hidrogen în concentrații de 20%, 23% și 30%, precum și proiectul HyGrid100, care urmărește utilizarea hidrogenului pur pe tronsoane existente, sunt prezentate ca prime etape ale unei transformări masive la nivel național.

Compania pregătește și un proiect dedicat biometanului, BioMethaneMix, care va testa producția și injectarea gazului verde în rețele de distribuție. Delgaz Grid subliniază că implementarea acestor soluții necesită modernizarea cadrului legislativ și programe de finanțare care să susțină piața gazelor verzi.

Publicitate

Cu o rețea de gaze care acoperă 20 de județe, printre care Botoșani, Delgaz Grid joacă un rol central în pregătirea infrastructurii pentru energia viitorului, iar schimbările anunțate pot avea un impact major în dezvoltarea regională din nord-estul țării.

Citeste mai mult

Eveniment

Poșta Română nu mai vrea să distribuie pensiile. Directorul cere ca serviciul să fie scos la licitație

Publicat

Publicitate

Poșta Română anunță că nu mai dorește să se ocupe de distribuirea pensiilor, un serviciu pe care îl consideră o povară pentru companie. Directorul general, Valentin Ștefan, afirmă că distribuirea pensiilor ar trebui scoasă la licitație, astfel încât statul să aleagă operatorul cu cele mai bune costuri și condiții, relatează agerpres.ro.

„Pentru Poșta Română ducerea de pensii reprezintă o povară. Nu este un business sustenabil, sunt costuri foarte mari. Gândiți-vă că noi pentru toate aceste mașini trebuie să instalăm niște elemente de siguranță conform Legii 333, ceea ce înseamnă că e nevoie de un safe, un buton de panică, de dispecerizare, toate acestea sunt niște costuri pe care noi trebuie să le facem. Avem centre de procesare. Nu exagerez, dar cred că cele mai mari centre de procesare de cash din țară sunt deținute de Poșta Română, nu de bănci comerciale, nu de firme care se ocupă cu acest lucru, ci de Poșta Română. Toate lucrurile acestea reprezintă niște cheltuieli în plus pentru Poșta Română care sunt realizate exclusiv pentru parteneriatul cu Ministerul Muncii.

Așa că înțeleg și într-adevăr este o cheltuială mare pentru un minister, mi-aș dori să fie mai mică, dar îmi doresc să existe această modernizare a statului, dar deocamdată cele 60 de milioane (de lei n.r.) nu reprezintă un venit foarte bun pentru Poșta Română. Din contră, trebuie să folosim bani din alte surse ca să acoperim această activitate”, a declarat, joi, Valentin Ștefan, într-o conferință de presă, citat de Agerpres.

Poșta Română vrea să renunțe la distribuirea pensiilor

Directorul general al companiei a explicat că, deși Poșta primește circa 60 de milioane de lei lunar pentru distribuirea pensiilor, o parte semnificativă din sumă se întoarce către stat sub forma costurilor de procurare a numerarului, motiv pentru care compania ar dori ca acest serviciu să fie scos la licitație.

„Asta este cifra pe care noi o primim de la Ministerul Muncii, lunar (60 de milioane de lei – n.r.), pentru cele două convenții, una cu Casa de Pensii, cealaltă cu ANPIS. În acești bani, compania are undeva spre 20% cheltuieli cu achiziționarea de cash. Ce se întâmplă? Casele teritoriale de pensii ne virează anumite sume în conturile Poștei, din trezorerie în contul Poștei, iar noi trebuie să-i transformăm în cash.

Cumpărăm aproximativ 5% din întreaga masă monetară a țării în fiecare lună, în primele două săptămâni. Banii ăștia trebuie să vină de undeva și nimeni nu ți-i dă gratuit. Nici măcar statul nu ți-i dă gratuit. Motiv pentru care cumpărăm banii și de la băncile comerciale, dar în special de la Trezorerie, de la Banca Națională.

Publicitate

Așa că din acele 60 de milioane, cam 15-20% merg către alți concurenți. În mare măsură către stat. Noi avem undeva la 70% din acești bani. Este nedrept să se spună că acești bani vin către Poștă. Pur și simplu sunt mutați dintr-un buzunar în altul, trec și prin conturi ale Poștei și merg mai departe înapoi la stat. Asta ca o explicație. Mai mult: noi ne-am dori ca Ministerul Muncii să organizeze o licitație pentru distribuirea de pensii”, a explicat Ștefan.

El a adăugat că doar în cazul în care se va organiza o licitație pentru distribuirea de pensii se va știi dacă cele 60 de milioane de lei reprezintă „o sumă mică sau o sumă mare”.

„Eu vă spun din start că dacă se organizează această licitație cele 60 de milioane cheltuite de minister în fiecare lună vor reprezenta un mare discount pentru minister. Deci așteptăm să se facă acea licitație, să dicteze piața care este cifra corectă și vedem după aceea dacă Poșta Română beneficiază nedrept de acești bani sau nu.

În altă ordine de idei, ca și cetățean român sunt de acord, statul român cheltuiește foarte mulți bani, multe instituții ar trebui desființate, o bună parte din activitatea acestor instituții ar trebui preluată de Poșta Română prin ghișeul universal care este tot o concepție a statului român, dar știți cum este: vorbe multe fapte puține”, a afirmat Valentin Ștefan.

Potrivit sursei citate, aproape 4 milioane și jumătate de beneficiari, atât pensionari cât și alte persoane, beneficiază de diferite ajutoare, precum alocații sau indemnizație pentru creștere copil, aproximativ 40-45% dintre pensionari primind încă pensiile cash de la Poșta Română.

Întrebat de jurnaliști dacă se teme că Poșta Română ar putea rămâne fără acest serviciu, Ștefan a menționat că ar reprezenta un lucru pozitiv pentru companie.

Nu în ultimul rând, Valentin Ștefan a adăugat că veniturile realizate de Poștă din partea Ministerului Muncii reprezintă undeva la 36-37% de la Casa de Pensii și undeva 7-8% de la ANPIS, dar sunt și „principala cheltuială a companiei”.

Citeste mai mult

Economie

Autostrada Unirii A8: Situația la zi pe toate cele 13 tronsoane. Lucrările trebuie să fie în plină desfășurare pe tot traseul până în 2027

Publicat

Publicitate

Autostrada Unirii A8, proiect strategic pentru Moldova și una dintre cele mai așteptate conexiuni rutiere ale României, avansează în ritm diferit pe cele 13 tronsoane ale sale.

Două dintre segmente se află deja în execuție, iar majoritatea celorlalte sunt în faza de proiectare sau licitație. Cei care luptă pentru acest proiect transmit că anul 2027 trebuie să găsească utilaje pe întreaga lungime a autostrăzii, de la Târgu Mureș la Ungheni, pentru ca finalizarea să fie posibilă în intervalul 2030–2032.

Primul lot, Tg. Mureș – Miercurea Nirajului (22 km), este în execuție, contractat cu Nurol și gestionat de CNAIR, cu un termen de finalizare în 2026. Următorul tronson, Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km), are proiectarea în curs, realizată de Ozaltin, cu termen martie 2026.

Lotul Sărățeni – Joseni (32,4 km), aflat tot în proiectare, este gestionat de CNIR și contractat cu UMB, în timp ce tronsonul Joseni – Ditrău (14,4 km) a fost atribuit către Danlin XXL – Groma Hold, fiind și acesta în faza de proiectare. UMB lucrează și la segmentele Ditrău – Grințieș (38 km) și Grințieș – Pipirig (31,5 km), ultimul având ordin de începere în martie 2026.

Proiectarea continuă și pe tronsonul Pipirig – Leghin (19,3 km), tot cu UMB, în timp ce segmentul Leghin – Tg. Neamț (29,91 km) se află în execuție, cu o valoare de 1,56 miliarde lei și gestionare CNAIR. În zona Iașului, Moțca – Tg. Frumos (27 km) a fost atribuit Danlin XXL – Groma Hold, iar tronsoanele Tg. Frumos – Lețcani (28,6 km) și Lețcani – Iași Nord (17,7 km) sunt în licitație, cu un total de 18 oferte depuse.

Ultimele două segmente, Iași Nord – Golăiești (12,7 km) și Golăiești – Ungheni, inclusiv podul peste Prut (2,77 km), vor avea licitațiile reluate, ambele fiind gestionate de CNIR.

Publicitate

„În 2027 va trebui să avem utilaje pe toată autostrada de la Tg. Mureș la Ungheni Prut. Aceasta este condiția ca A8 să fie finalizată în perioada 2030–2032. Voi continua să mă implic și să duc mai departe această misiune.”, a transmis Cătălin Urtoi, unul dintre oamenii care au inițiat acest proiect și s-a luptat în ultimii 10 ani pentru ca cele două artere importante, Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8, să devină realitate.

Autostrada Unirii rămâne cea mai importantă promisiune de conectare rapidă a Moldovei cu vestul țării și cu rețeaua europeană de transport.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending