Connect with us

Eveniment

RCA 2023. Nicolae Ciucă: Dacă va fi nevoie, Guvernul va plafona prețurile la asigurări pentru câteva luni. Îngrijorare în piață

Publicat

Publicitate

Guvernul ar putea interveni prin plafonarea prețului asigurărilor RCA, „dacă va fi nevoie”. Declarația îi aparține premierului Nicolae Ciucă.

Acesta a precizat că plafonarea se poate face doar pentru o perioadă determinată de timp, pentru „câteva luni”.

Ciucă spune că a discutat cu președintele ASF despre „efectele pe care intrarea în insolvență a Euroins le poate produce asupra cetățenilor”, potrivit Agerpres.

Citește și: RCA 2023: De ce cresc tarifele la asigurările auto obligatorii. Calcul în funcție de vârstă și tipul de mașină

„Discutăm de o companie care are o cotă de piață consistentă și este nevoie să vedem care sunt măsurile pe care le ia ASF și care sunt măsurile cu care Guvernul ar putea să vină să compenseze din efecte”, spune premierul.

Discuțiile din spațiul public despre o nouă insolvență pe piața asigurărilor au fost deschise de președintele PSD Marcel Ciolacu, care a vorbit săptămână trecută la Parlament despre „posibilitatea unui nou faliment RCA”.

Publicitate

Grupul bulgar Eurohold, proprietarul Euroins Insurance Group, a anunțat vineri „legat de cele mai recente afirmații și speculații din spațiul public, că a consolidat recent poziția financiară a Euroins România, potrivit Digi24.ro

Potrivit tarifelor de referinţă pentru 2023, publicate de ASF, asigurările obligatorii auto s-au scumpit pentru toate categoriile.

Cea mai ieftină este pentru şoferii cu vârste între 51 şi 60 de ani, cu maşini cu o capacitate cilindrică sub 1200 de centimetri cubi.

Dar şi aceasta depăşeşte cu puţin 1.000 de lei. Iar cea mai scumpă poliţă, poate ajunge până la 4.700 de lei.

Ar urma să o achite proprietarii de maşini cu vârsta sub 30 de ani, dacă autoturismul are o capacitate cilindrică peste 2.500 de centimetri cubi.

Şi dacă ar avea o maşină electrică, asigurarea RCA este tot foarte scumpă – 2.740 de lei.

  • În funcție de categoria autovehiculelor și vârsta șoferului, creșterile primelor RCA variază între 10 și 40% față de tarifele de referință din februarie 2022.

De ce se majorează tarifele la RCA

Deși nimeni nu explică de ce se scumpește RCA, este destul de clar că asta se întâmplă mai ales din cauza politizării.

Președintele Camerei Deputaților și șeful PSD, Marcel Ciolacu, a trădat din greșeală felul în care arată aranjamentele susținerilor politice la o autoritate unde independența e impusă prin lege.

La PNL a revenit președintele ASF, iar vicepreședintele la PSD.

Politizarea excesivă a instituției a generat probleme mari în sistem, de-a lungul anilor.

Sistemul a fost zguduit de mai multe scandaluri generate de falimente. În ultimă instanță au plătiti oamenii.

De remarcat că deodamdată nimeni nu a oferit nici o explicație economică pentru care tarifele RCA trebuie să crească mai mult decât în țările dezvoltate ale UE.

Tarife de referință pentru asigurarea RCA – persoane fizice

Pe segment de vârstă, creșterea cea mai mare este pentru mașini puternice, conduse de tineri sub 30 de ani.

Tarifele de referință pentru șoferii sub 30 de ani

  • <= 1200 cmc – 1.822 lei
  • 1201-1400 cmc – 1.931 lei
  • 1401-1600 cmc – 2.187 lei
  • 1601-1800 cmc – 2.327 lei
  • 1801-2000 cmc – 2.505 lei
  • 2001-2500 cmc – 3.304 lei
  • >2500 cmc – 4.709 lei
  • electric – 2.742 lei

Tarifele de referință pentru șoferii între 31 și 40 de ani

  • <= 1200 cmc – 1.114 lei
  • 1201-1400 cmc – 1.123 lei
  • 1401-1600 cmc – 1.236 lei
  • 1601-1800 cmc – 1.364 lei
  • 1801-2000 cmc – 1.481 lei
  • 2001-2500 cmc – 1.972 lei
  • >2500 cmc – 2.832 lei
  • electric – 1.643 lei

Tarifele de referință pentru șoferii între 41 și 50 de ani

  • <= 1200 cmc – 1.076 lei
  • 1201-1400 cmc – 1.129 lei
  • 1401-1600 cmc – 1.265 lei
  • 1601-1800 cmc – 1.356 lei
  • 1801-2000 cmc – 1.445 lei
  • 2001-2500 cmc – 1.974 lei
  • >2500 cmc – 2.912 lei
  • electric – 1.509 lei

Tarifele de referință pentru șoferii între 51 și 60 de ani

  • <= 1200 cmc – 1.006 lei
  • 1201-1400 cmc – 1.048 lei
  • 1401-1600 cmc – 1.195 lei
  • 1601-1800 cmc – 1.337 lei
  • 1801-2000 cmc – 1.410 lei
  • 2001-2500 cmc – 1.899 lei
  • >2500 cmc – 2.853 lei
  • electric – 1.397 lei

Tarifele de referință pentru șoferii peste 60 de ani

  • <= 1200 cmc – 1.036 lei
  • 1201-1400 cmc – 1.079 lei
  • 1401-1600 cmc – 1.204 lei
  • 1601-1800 cmc – 1.325 lei
  • 1801-2000 cmc – 1.392 lei
  • 2001-2500 cmc – 1.966 lei
  • >2500 cmc – 2.767 lei
  • electric – 1.440 lei

Tarifele de referință pentru asigurarea RCA – persoane juridice

  • <= 1200 cmc – 1.755 lei
  • 1201-1400 cmc – 1.527 lei
  • 1401-1600 cmc – 1.435 lei
  • 1601-1800 cmc – 1.354 lei
  • 1801-2000 cmc – 1.408 lei
  • 2001-2500 cmc – 1.626 lei
  • >2500 cmc – 1.895 lei
  • electric – 2.736 lei

Tarife de referință – autovehicule pentru transportul bunurilor

Tarife de referință – persoane fizice

  • < 3500 kg – 1.677 lei
  • 3500-15999 kg – 2.342 lei
  • >16000 kg – 6.313 lei

Tarife de referință – persoane juridice

  • < 3500 kg – 1.972 lei
  • 3500-15999 kg – 3.181 lei
  • >16000 kg – 8.794 lei

Majorarea RCA: Plafonarea tarifelor

Daniel Apostol, purtător de cuvânt al ASF, spune că Autoritatea ia în calcul plafonarea tarifelor RCA.

”ASF ia în calcul plafonarea tarifelor RCA pentru o perioadă determinată de timp. Vom vedea exact care va fi soluția concretă. Analizăm toate datele necesare unei astfel de decizie”, a spus Apostol, la Digi24.

Anterior, acesta a recunoscut că este justificată îngrijorarea oamenilor referitoare la creșterea tarifelor RCA.

” Este drept ca oamenii să fie îngrijorați cu privire la creșterea tarifelor RCA. Autoritatea de Supraveghere Financiara atrage atenția tuturor companiilor de asigurări să nu speculeze piața, să nu impună tarife exagerate la RCA”.

ASF a luat în calcul toate categoriile de vârstă la fiecare categorie de motorizare.

Tarifele de referință nu sunt prețuri de vânzare. Acest tarif este calculat în funcție de dauna medie, frecvența medie a acesteia, factorul de creștere pentru daune mari, cheltuielile asigurătorului (procent din prima brută), încărcarea prin sistem Bonus-Malus

Majorarea RCA: Sistemul Bonus-Malus

Prețurile finale ale asigurărilor RCA în România sunt influențate și de sistemul Bonus-Malus. Acesta poate influența prețul asigurării, care poate fi mai mic cu 50% sau mai mare cu până la 80%, pentru anul următor.

La început de istoric de asigurare, este nivel B0 (preț 100%). Apoi, pe 8 niveluri Bonus, se poate ajunge, cu câte un nivel de 5% sau 10%, la preț mai mic cu până la 50%.

La Malus, crește cu câte 10%, în funcție de daunele provocate de șofer (dacă au existat daune ce au trebuit suportate de asigurări), până la 80% (8 niveluri).

De regulă pentru asigurările RCA, daunele mari rezultă din evenimente asociate cu vătămări corporale sau decese din accidente de autovehicule, iar celelalte, din evenimente asociate cu pagube materiale asupra autovehiculelor sau a altor bunuri, potrivit ASF.

În raportul Autorității, factorul Bonus-Malus rezultat pentru categoria Autoturisme este 32,3% pentru persoane fizice, 16,6% pentru persoane juridice, respectiv 30,2% per total categorie.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Meciul dintre FC Botoșani și Farul Constanța, supravegheat de jandarmi

Publicat

Publicitate

Măsuri de ordine publică adoptate de jandarmi la meciul de fotbal dintre F.C. Botoșani și Farul Constanța

 

În ziua de joi, 30 octombrie 2025, începând cu ora 19.00, pe Stadionul Municipal Botoșani se va disputa partida de fotbal dintre echipele F.C. Botoșani și Farul Constanța, în Cupa României.

Măsurile de ordine și siguranță publică la acest joc sportiv vor fi asigurate de Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani, care va fi sprijinit de reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, Inspectoratului pentru Situații de Urgență al județului Botoșani și Poliției Locale Botoșani.

Accesul spectatorilor în stadion va fi permis începând cu ora 17:00, iar pentru evitarea aglomerației și facilitarea unui acces rapid, recomandăm spectatorilor să se prezinte din timp la porțile de intrare pe stadion.

În conformitate cu prevederile Legii nr.4/2008 privind prevenirea și combaterea violenței cu ocazia competițiilor și a jocurilor sportive, asigurarea măsurilor de ordine și siguranță publică în interiorul stadionului va fi realizată prin personalul unei firme specializate de pază și protecție.

Publicitate

Recomandări pentru spectatori:

• Respectați indicațiile forțelor de ordine și ale organizatorilor.

• Evitați implicarea în incidente care pot afecta ordinea și siguranța publică.

• Nu staționați pe scările de acces sau pe coronamentul arenei.

• Este interzis accesul cu obiecte pirotehnice, recipiente din sticlă sau afișe cu mesaje discriminatorii ori instigatoare la violență.

• Este strict interzisă pătrunderea pe terenul de joc.

Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani aduce la cunoștința spectatorilor că siguranța tuturor participanților este prioritară, iar orice comportament antisocial va fi sancționat conform legii.

Vă mulțumim pentru înțelegere și cooperare și vă dorim să vă bucurați de un spectacol sportiv fără incidente!

Citeste mai mult

Eveniment

Patriarhia: Programul de închinare în Sfântul Altar al Catedralei Naționale, prelungit până pe 5 noiembrie

Publicat

Publicitate

Programul de închinare și trecere prin Sfântul Altar al Catedralei Naționale a fost prelungit, noul termen limită fiind de miercuri, 5 noiembrie, până la miezul nopții.

‘Ținând cont de numărul impresionant de pelerini care doresc să se închine și să treacă prin Sfântul Altar al Catedralei Naționale, Patriarhia Română anunță prelungirea programului de închinare, inclusiv pe timpul nopții, până în ziua de miercuri, 5 noiembrie 2025, la ora 24:00’, a transmis, miercuri, Biroul de Presă al Patriarhiei Române.

Patriarhia face apel la evitarea aglomerării excesive a rândului de așteptare.

‘Având în vedere această prelungire a programului de închinare facem un apel către toți credincioșii care doresc să se închine și să treacă prin Sfântul Altar al Catedralei Naționale să evite aglomerarea excesivă a rândului de așteptare’, precizează Patriarhia.

Timpul de așteptare poate fi consultat prin aplicația de hartă interactivă a Arhiepiscopiei Bucureștilor utilizând următorul link https://arhiepiscopiabucurestilor.ro/stiri/comunicate-si-mesaje/sfintirea-picturii-catedralei-nationale-harta-interactiva.

Peste 80.000 de persoane trecuseră, până miercuri dimineața, prin Sfântul Altar al Catedralei Naționale, numărul pelerinilor dublându-se în 24 de ore.

Publicitate

Potrivit hărții interactive realizate de Arhiepiscopia Bucureștilor, actualizată în timp real, rândul credincioșilor veniți să treacă prin altarul Catedralei Naționale se termină în Piața Constituției.

Anterior, credincioșii ortodocși se mai puteau închina în Sfântul Altar al Catedralei Naționale doar până în ultima zi a lunii octombrie. AGERPRES

Citeste mai mult

Economie

Rabla Auto 2025: AFM anunță noi înscrieri pentru cumpărarea de mașini cu motoare termice sau hibride. Valoarea ecotichetelor

Publicat

Publicitate

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat suplimentarea bugetului pentru persoane fizice și o nouă sesiune de înscrieri,  scrie alba24.ro.

Bugetul pentru autovehiculele termice și hibride din Programul Rabla Auto 2025 – persoane fizice va fi suplimentat cu 45 milioane de lei, potrivit AFM.

”Administrația Fondului pentru Mediu anunță redistribuirea bugetului alocat sesiunii de înscriere în cadrul Programului Rabla auto în vederea suplimentării fondurilor pentru persoanele fizice care doresc să-și achiziționeze autovehicule noi cu motoare termice și hibride.

În contextul cererii ridicate pentru achiziția de autovehicule noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC), motociclete și autovehicule cu sistem de propulsie hibrid, AFM a decis redirecționarea a 45 de milioane de lei către această categorie de autovehicule, prin diminuarea bugetului alocat autovehiculelor electrice”, este anunțul AFM.

Rabla Auto 2025: noi înscrieri

Solicitanții – persoane fizice se vor putea înscrie în aplicația informatică începând de joi, 6 noiembrie, noiembrie, ora 10.00, până la data de 15 decembrie 2025, ora 23.59 sau până la epuizarea fondurilor disponibile.

De asemenea, rămâne disponibilă înscrierea pentru achiziționarea autovehiculelor electrice, în limita noului buget disponibil.

Publicitate

“Dorim să oferim o nouă șansă celor care nu au reușit să se înscrie în prima etapă. O parte din fondurile alocate autovehiculelor electrice rămase neutilizate, precum și sumele rezervate pentru care nu s-au finalizat pașii procedurali conform ghidului de finanțare, vor fi puse la dispoziție pentru noi înscrieri.

Astfel, 45 de milioane de lei sunt transferate către componenta clasică a programului – pentru autovehicule pe benzină sau hibride – pentru ca mai mulți români să poată beneficia de sprijin pentru achiziția unei mașini noi, mai puțin poluante.”, a declarat Florin Bănică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu.

Rabla Auto 2025. Buget total și valoare ecotichete

Programul Rabla Auto 2025 pentru persoane fizice are un buget total de 200 de milioane de lei, iar fondurile destinate autovehiculelor noi cu combustie internă, motocicletelor și celor cu sistem de propulsie hibrid s-au epuizat în data de 30 septembrie 2025, în doar 13 minute de la lansare.

Valoarea ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto pentru persoanele fizice este următoarea:

  • 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen
  • 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice
  • 12.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hybrid
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Citeste mai mult

Eveniment

PSD Botoșani: Drumul Expres Botoșani – Suceava, sabotat de incompetența administrativă a președintelui CJ

Publicat

Publicitate

În lipsa rezultatelor concrete în primul an de mandat, președintele Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, continuă să dezinformeze botoșănenii. Pentru a-și ascunde neputința administrativă și lipsa de acțiune în implementarea celui mai important proiect al județului, Drumul Expres Botoșani – Suceava, legătura municipiului reședință de județ de Autostrada A7, Iftime, împreună cu secretarul de stat Ionel Scrioșteanu, a apelat din nou la Facebook și TikTok, prezentând doar jumătăți de adevăr și selectând informațiile care îl avantajează. După un an de mandat, este clar că nu a înțeles încă cum funcționează administrația și cum se duc proiectele la capăt.

Cei doi contestă punctul de vedere oficial al Ministerului Transporturilor și al Guvernului României, făcut public în urma interpelării adresate premierului Ilie Bolojan de senatorul PSD Doina Federovici, care confirmă finanțarea Drumului Expres. Doar că Iftime și Scrioșteanu amestecă intenționat lucrurile. Ei vorbesc despre aplicația de finanțare pentru realizarea documentației tehnice, ignorând faptul că aceasta este cea care trebuia să furnizeze indicatorii tehnico-economici pentru aplicația de finanțare pentru execuție. Finalizarea la timp a SF-ului era de datoria președintelui CJ. Din păcate, nu s-a întâmplat acest lucru, motiv pentru care nu avem depusă încă aplicația de finanțare europeană pentru execuția lucrărilor.

Din fonduri europene se finanțează doar proiectele prinse în Planul Investițional 2021-2030. Acesta, pe lângă Drumul Expres Suceava – Botoșani, mai include alte șase proiecte de drum expres, Drumuri TransRegio, Variante de Ocolire, reabilitări de poduri și construcții de noduri rutiere cu o valoare totală estimată acum cinci ani de 4,6 miliarde euro. Anvelopa financiară disponibilă, inclusiv supracontractarea, este de 3 miliarde de euro. Toate aceste proiecte sunt în concurență, pentru că sumele disponibile sunt mai mici decât cele necesare, motiv pentru care alocarea fondurilor se face pe principiul „primul venit, primul servit”.

„Dacă președintele Consiliului Județean va continua să caute vinovați în PSD în loc să muncească pentru județ, proiectele Botoșaniului vor eșua rând pe rând, așa cum s-a întâmplat în acest prim an de mandat. Cel care nu a înțeles să facă front comun pentru binele județului este chiar președintele CJ Botoșani, el fiind cel care a încercat, împreună cu secretarul de stat Ionel Scrioșteanu, să oprească Drumul Expres la Corni. Valeriu Iftime trebuie să înțeleagă că este președintele Consiliului Județean Botoșani și nu doar al anumitor grupuri de interese. Dacă fondurile din Programul de Transport se vor termina și Drumul Expres Botoșani – Suceava nu va prinde finanțare, răspunderea va fi exclusiv a sa, pentru că a preferat să vândă iluzii pe Facebook și TikTok în loc să muncească efectiv pentru județ”, a declarat senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending