RCA 2023: De cresc tarifele la asigurările auto obligatorii. Calculul se face în funcție de vârstă și tipul de mașină, iar valorile la care se poate ajunge sunt astronomice. Totul din buzunarul șoferilor.
Tarifele pentru RCA ar putea fi plafonate, anunță Autoritatea de Supraveghere Financiară, care a anunţat că ia în calcul acest lucru.
Anunțul vinde după reacţiile de nemulţumire ale şoferilor, care vor fi obligaţi să plătească poliţe de asigurare extrem de scumpe.
Potrivit tarifelor de referinţă pentru 2023, publicate de ASF, asigurările obligatorii auto s-au scumpit pentru toate categoriile.
Cea mai ieftină este pentru şoferii cu vârste între 51 şi 60 de ani, cu maşini cu o capacitate cilindrică sub 1200 de centimetri cubi.
Dar şi aceasta depăşeşte cu puţin 1.000 de lei. Iar cea mai scumpă poliţă, poate ajunge până la 4.700 de lei.
Ar urma să o achite proprietarii de maşini cu vârsta sub 30 de ani, dacă autoturismul are o capacitate cilindrică peste 2.500 de centimetri cubi.
Şi dacă ar avea o maşină electrică, asigurarea RCA este tot foarte scumpă – 2.740 de lei.
În funcție de categoria autovehiculelor și vârsta șoferului, creșterile primelor RCA variază între 10 și 40% față de tarifele de referință din februarie 2022.
De ce se majorează tarifele la RCA
Deși nimeni nu explică de ce se scumpește RCA, este destul de clar că asta se întâmplă mai ales din cauza politizării.
Președintele Camerei Deputaților și șeful PSD, Marcel Ciolacu, a trădat din greșeală felul în care arată aranjamentele susținerilor politice la o autoritate unde independența e impusă prin lege.
La PNL a revenit președintele ASF, iar vicepreședintele la PSD.
Politizarea excesivă a instituției a generat probleme mari în sistem, de-a lungul anilor.
Sistemul a fost zguduit de mai multe scandaluri generate de falimente. În ultimă instanță au plătiti oamenii.
De remarcat că deodamdată nimeni nu a oferit nici o explicație economică pentru care tarifele RCA trebuie să crească mai mult decât în țările dezvoltate ale UE.
Tarife de referință pentru asigurarea RCA – persoane fizice
Pe segment de vârstă, creșterea cea mai mare este pentru mașini puternice, conduse de tineri sub 30 de ani.
Tarifele de referință pentru șoferii sub 30 de ani
<= 1200 cmc – 1.822 lei
1201-1400 cmc – 1.931 lei
1401-1600 cmc – 2.187 lei
1601-1800 cmc – 2.327 lei
1801-2000 cmc – 2.505 lei
2001-2500 cmc – 3.304 lei
>2500 cmc – 4.709 lei
electric – 2.742 lei
Tarifele de referință pentru șoferii între 31 și 40 de ani
<= 1200 cmc – 1.114 lei
1201-1400 cmc – 1.123 lei
1401-1600 cmc – 1.236 lei
1601-1800 cmc – 1.364 lei
1801-2000 cmc – 1.481 lei
2001-2500 cmc – 1.972 lei
>2500 cmc – 2.832 lei
electric – 1.643 lei
Tarifele de referință pentru șoferii între 41 și 50 de ani
<= 1200 cmc – 1.076 lei
1201-1400 cmc – 1.129 lei
1401-1600 cmc – 1.265 lei
1601-1800 cmc – 1.356 lei
1801-2000 cmc – 1.445 lei
2001-2500 cmc – 1.974 lei
>2500 cmc – 2.912 lei
electric – 1.509 lei
Tarifele de referință pentru șoferii între 51 și 60 de ani
<= 1200 cmc – 1.006 lei
1201-1400 cmc – 1.048 lei
1401-1600 cmc – 1.195 lei
1601-1800 cmc – 1.337 lei
1801-2000 cmc – 1.410 lei
2001-2500 cmc – 1.899 lei
>2500 cmc – 2.853 lei
electric – 1.397 lei
Tarifele de referință pentru șoferii peste 60 de ani
<= 1200 cmc – 1.036 lei
1201-1400 cmc – 1.079 lei
1401-1600 cmc – 1.204 lei
1601-1800 cmc – 1.325 lei
1801-2000 cmc – 1.392 lei
2001-2500 cmc – 1.966 lei
>2500 cmc – 2.767 lei
electric – 1.440 lei
Tarifele de referință pentru asigurarea RCA – persoane juridice
<= 1200 cmc – 1.755 lei
1201-1400 cmc – 1.527 lei
1401-1600 cmc – 1.435 lei
1601-1800 cmc – 1.354 lei
1801-2000 cmc – 1.408 lei
2001-2500 cmc – 1.626 lei
>2500 cmc – 1.895 lei
electric – 2.736 lei
Tarife de referință – autovehicule pentru transportul bunurilor
Tarife de referință – persoane fizice
< 3500 kg – 1.677 lei
3500-15999 kg – 2.342 lei
>16000 kg – 6.313 lei
Tarife de referință – persoane juridice
< 3500 kg – 1.972 lei
3500-15999 kg – 3.181 lei
>16000 kg – 8.794 lei
Majorarea RCA: Plafonarea tarifelor
Daniel Apostol, purtător de cuvânt al ASF, spune că Autoritatea ia în calcul plafonarea tarifelor RCA.
”ASF ia în calcul plafonarea tarifelor RCA pentru o perioadă determinată de timp. Vom vedea exact care va fi soluția concretă. Analizăm toate datele necesare unei astfel de decizie”, a spus Apostol, la Digi24.
Anterior, acesta a recunoscut că este justificată îngrijorarea oamenilor referitoare la creșterea tarifelor RCA.
” Este drept ca oamenii să fie îngrijorați cu privire la creșterea tarifelor RCA. Autoritatea de Supraveghere Financiara atrage atenția tuturor companiilor de asigurări să nu speculeze piața, să nu impună tarife exagerate la RCA”.
ASF a luat în calcul toate categoriile de vârstă la fiecare categorie de motorizare.
Tarifele de referință nu sunt prețuri de vânzare. Acest tarif este calculat în funcție de dauna medie, frecvența medie a acesteia, factorul de creștere pentru daune mari, cheltuielile asigurătorului (procent din prima brută), încărcarea prin sistem Bonus-Malus
Majorarea RCA: Sistemul Bonus-Malus
Prețurile finale ale asigurărilor RCA în România sunt influențate și de sistemul Bonus-Malus. Acesta poate influența prețul asigurării, care poate fi mai mic cu 50% sau mai mare cu până la 80%, pentru anul următor.
La început de istoric de asigurare, este nivel B0 (preț 100%). Apoi, pe 8 niveluri Bonus, se poate ajunge, cu câte un nivel de 5% sau 10%, la preț mai mic cu până la 50%.
La Malus, crește cu câte 10%, în funcție de daunele provocate de șofer (dacă au existat daune ce au trebuit suportate de asigurări), până la 80% (8 niveluri).
De regulă pentru asigurările RCA, daunele mari rezultă din evenimente asociate cu vătămări corporale sau decese din accidente de autovehicule, iar celelalte, din evenimente asociate cu pagube materiale asupra autovehiculelor sau a altor bunuri, potrivit ASF.
În raportul Autorității, factorul Bonus-Malus rezultat pentru categoria Autoturisme este 32,3% pentru persoane fizice, 16,6% pentru persoane juridice, respectiv 30,2% per total categorie.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
În toate unitățile de învățământ preuniversitar din județul Botoșani, care școlarizează clase de învățământ primar în anul școlar 2023-2024, se va organiza „Ziua porților deschise” sâmbătă, 1 aprilie.
La această activitate pot participa părinți, copii și alte persoane interesate de modul de organizare și desfășurare a activității școlare și extrașcolare la clasa pregătitoare. Se pot vizita spațiile dedicate activităților claselor pregătitoare și se vor purta discuții cu personalul unității de învățământ implicat în această activitate.
„Fiecare părinte își dorește cea mai bună școală pentru copilul său. Este școala noastră, este cea de peste drum, este cea din cartier. Este fiecare unitate de învățământ, la fel cum „cel mai bun copil” este al fiecăruia dintre noi.
Școala Gimnazială Nr. 11 Botoșani oferă comunicare. Ne place ideea de echipă cu familia, astfel încât elevii să descopere cea mai bună versiune a lor, indiferent în ce direcție vor decide să meargă mai departe. Important este ca direcția să fie înainte, cu determinare, încredere, spirit critic și de ce nu?, cu bucurie.
Să avem curajul de a ne accepta imperfecțiunile și să găsim cel mai potrivit drum împreună”, au transmis cadrele didactice de la Școala 11 Botoșani.
Sesiunea specială a examenului de Bacalaureat pentru absolvenţii de liceu participanţi la loturile olimpice şi la competiţiile sportive şi artistice internaţionale va începe pe 15 mai cu proba la Limba şi literatura maternă care va fi susţinută de elevii aparţinând minorităţilor naţionale, potrivit calendarului aprobat de ministrul Educaţiei.
Înscrierea candidaţilor pentru susţinerea sesiunii speciale se va face în zilele de 11 şi 12 mai.
Proba obligatorie a profilului este programată pe 16 mai , iar cea la alegere a profilului şi specializării o zi mai târziu, pe 17 mai.
Următoarea probă – Limba şi literatura română – va fi susţinută pe 18 mai.
Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română v avea loc pe 19 mai, iar între 22 – 23 mai vor fi evaluate competenţele lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională.
Pe 24 mai se vor evalua competenţele digitale, iar elevilor din partea minorităţilor naţionale le vor fi evaluate pe 25 mai competenţele lingvistice de comunicare orală în limba maternă.
Pe 26 mai se vor afişa rezultatele şi tot în aceeaşi zi se vor depune contestaţiile.
Rezultatele finale după rezolvarea contestaţiilor vor fi afişate pe 29 mai. AGERPRES
Președintele Klaus Iohannis a promulgat vineri, 31 martie, decretul Legii pentru modificarea art. 150 alin. (1) din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ. Primarii aleși nu vor mai putea fi amânați la depunerea jurământului, iar termenul pentru instalare a fost redus de la 60 de zile la 30.
Legea susținută de o largă majoritate parlamentară modifică modalitate de depunere a jurământului de către primari, pentru a se înlătura unele situații incerte și întârzierile în preluarea mandatelor acestor aleși locali.
Cum arată noua formă a textului de lege:
„Articol unic. – La articolul 150 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 150. – (1) Primarul depune jurământul prevăzut la art. 117 în şedinţa privind ceremonia de constituire a consiliului local sau în faţa judecătorului delegat, în camera de consiliu, în cazul în care şedinţa privind ceremonia de constituire a consiliului local nu are loc în termen de 30 de zile de la data alegerilor sau în cazul când, din alte motive temeinice, acesta nu a putut depune jurământul în această şedinţă.
Încheierea judecătorului delegat este definitivă şi se comunică de îndată prefectului şi secretarului general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.”
Varianta anterioară a textului de lege:
„(1) Primarul depune jurământul prevăzut la art. 117 în prima ședință privind ceremonia de constituire a consiliului local sau în fața judecătorului delegat, în camera de consiliu, în cazul în care prima ședință privind ceremonia de constituire a consiliului local nu are loc în termen de 60 de zile de la data alegerilor.”
Ce modifică noua formă a legii
Noua formă a articolului 150 alin. (1) din Codul Administrativ scurtează astfel intervalul în care primarul nou ales trebuie să depună jurământul. De asemenea, clarifică și condițiile în care se poate depune jurământul în fața judecătorului, percizând și caracterul definjtiv al încheierii date de judecător.
După alegerile locale din 2020, au existat situații în care primarii aleși au așteptat mai multe săptămâni până să poată prelua mandatul, din cauza unor circumstanțe independente de voința lor.
Un proiect de lege înregistrat pentru dezbateri la Camera Deputaților prevede posibilitatea ca șoferilor care nu plătesc amenzile primite să le fie suspendat permisul de conducere. Inițiativa a fost motivată de nivelul scăzut de încasare a amenzilor rutiere la bugetele locale.
Propunerea este ca permisul să fie suspendat până în momentul achitării amenzii, dacă aceasta nu a fost plătită în termen de 60 de zile de la sancționare.
”Art 103 din OUG 195/2002 (Codul Ruter) se modifică și completează astfel:
Suspendarea exercității dreptului de a conduce autovehicule și tractoare agricole sau forestiere se dispune:
f) până în momentul achitării amenzii, dacă aceasta nu a fost achitată în termen de 60 de zile de la sancționarea contravenientului”.
Legislația actuală
”Art. 103
(1) Suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie se dispune:
a) pentru o perioadă de 30 de zile, dacă titularul permisului de conducere a săvârşit contravenţii care cumulează 15 puncte de penalizare
b) pentru o perioadă de 60 de zile, dacă titularul permisului de conducere cumulează din nou cel puţin 15 puncte de penalizare în următoarele 12 luni de la data expirării ultimei suspendări a exercitării dreptului de a conduce.
c) pentru o perioadă de 180 de zile când fapta conducătorului de autovehicul sau tramvai a fost urmărită ca infracţiune contra siguranţei circulaţiei pe drumurile publice şi procurorul sau instanţa de judecată a dispus clasarea în condiţiile art. 16 alin. (1) lit. b) teza a II-a din Codul de procedură penală, renunţarea la urmărirea penală, renunţarea la aplicarea pedepsei sau amânarea aplicării pedepsei dacă nu a fost dispusă obligaţia prevăzută la art. 85 alin. (2) lit. g) din Codul penal
d) pentru o perioadă de 180 de zile în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat decesul sau vătămarea corporală a unei persoane dacă a fost încălcată o regulă de circulaţie pentru care se prevede suspendarea exercitării dreptului de a conduce şi instanţa de judecată sau procurorul a dispus clasarea în condiţiile art. 16 alin. (1) lit. b), e) şi g) din Codul de procedură penală, renunţarea la urmărirea penală, renunţarea la aplicarea pedepsei sau amânarea aplicării pedepsei dacă nu a fost dispusă obligaţia prevăzută la art. 85 alin. (2) lit. g) din Codul penal ori încetarea procesului penal în condiţiile art. 16 alin. (1) lit. e) şi g) din Codul de procedură penală
e) pentru o perioadă de 180 de zile, când titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru infracţiunile prevăzute la art. 334 alin. (1) şi (3) din Codul penal”.
Motivarea propunerii și opinia parlamentarilor
Inițiatorii menționează că, dincolo de numeroasele accidente rutiere, o altă problemă este nivelul scăzut de achitare a amenzilor rutiere. Aceștia spun că unitățile administrativ-teritoriale nu au instrumente pentru a încasa amenzile și a le transforma în venit la bugetul local, sumele fiind recuperate doar după perioade lungi sau niciodată.
Proiectul a fost inițiat de deputatul PNL de Alba Florin Roman și alți parlamentari.
Florin Roman a precizat pentru alba24.ro: ”Neîncasarea amenzilor la bugetele locale reprezintă o problemă pentru bugetele locale ale primăriilor, care nu pot realiza astfel veniturile estimate; la redistribuirea de la bugetul național primesc mai puțin decât încasează. În plus, la nivel local nu sunt instrumente pentru executarea silită a contravenienților”.
”1. Nu se încasează banii la buget, deci un prejudiciu la bugetul local. 2. Vine Curtea de Conturi, constată că nu s-au încasat aceste amenzi și impută ca și sarcina administrației locale să recupereze sumele și e foarte greu”, a explicat Laurențiu Leoreanu, deputat PNL, potrivit TVR.
”Sunt de acord cu orice iniţiativă legislativă care aduce mai multe reglementări în acest sens. Ordine şi disciplină şi în trafic”, a precizat Natalia Intotero, deputat PSD, potrivit sursei citate.
”Legislaţia actuală prevede că neatacarea procesului verbal sau a hotărârii judecătoreşti constituie doar titluri executorii. Contravenientul nu suportă o altă sancţiune, decât posibilitatea de a fi executat silit. Din acest motiv, România are un nivel foarte scăzut de plată a amenzilor. Este legală o astfel de modificare”, a declarat Ștefania Ciobănescu, avocat.
”Sunt multe primării care nu încasează amenzi, dar nu se duc și nu execută aceste debite pe care ar trebui să le recupereze. Cred că este o măsură bună”, a spus Ionuț Moșteanu, deputat USR.
În momentul de față, o amendă poate fi achitată la jumătate dacă este plătită în termen de 15 zile de la data comunicării procesului-verbal.
Proiectul urmează să intre la dezbatere pentru vot în Camera Deputaților.