Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (74)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

 

În „Momentul de cultură” nr. 71, publicat în  botoşani24.ro scriam despre articolul lui Gellu Dorian “Bastarzii” lui Eminescu”, publicat în “România literară” nr. 36 din 9 septembrie 2022. În final spuneam că dacă cineva se recunoaşte în acest articol al lui G. D., este obligat să vină cu documente. Primim de la Dorel Mihai Gaftoneanu:     “Din respectul pe care i-l port și din considerație pentru rubrica de presă a profesorului, omului de cultură și, pot spune, prietenului G. Manole, cel care mi-a sugerat recent să schițez un răspuns sumar la întrebările ridicate de un articol din revista breslei scriitorilor, mi-am făcut timp pentru  a ține cont de rugămintea dumnealui.

Întreaga mea cercetare aflată în discuție, fără a avea nimic senzațional, a fost o adevărată muncă de Sisif modern începută prin 2018 în Arhivele Naționale, la bibliotecă, muzeu și pe teren în localitățile Bursuceni, Agafton, Bănești (cu bisericuța din lemn ce adăpostește piatra funerară a bunicii Poetului, Paraschiva Donțu), Fântânele, Dumbrăveni, Stamate, Sarafinești, Corni, Brehuiești, Joldești, Ipotești, Cucorăni, Cătămărești-Vale, Vlădeni, Curtești, Botoșani, inclusiv Salcea, Plopeni, Călinești-Cuparencu, Suceava, pe urmele unei străvechi și extrem de interesante povestiri de familie cunoscute în copilărie de la bătrânii familiei, iar acum, cu rezervele inerente oricărei investigații, se poate anunța confirmarea  integrală a acesteia.

Sintetizând într-o frază ceva mai amplă, cel mai probabil, satul Bursuceni, format din țărani moldoveni autohtoni, apoi din locuitori veniți din Răsărit (unii, posibil, tot cu străbuni moldoveni de pe la Don și Nistru) și robi mănăstirești (Mănăstirea Voroneț), atestat documentar de mai bine de jumătate de mileniu, a migrat treptat de-a lungul Pârâului Sălăgeni (gârla satului, altădată cu mori) de la gura de vărsare a acestuia în Siret (Bănești-Fântânele, pe lângă Vadul Donțului, Cotu-Donț și Tarlaua Donțului), apoi la locurile numite „huci”, luncă, bahnă, „hățaș” până la actualul amplasament din zonele „La Izvoară” și „La heleșteu”.

Publicitate

Acesta a fost satul străvechi, de pe vremea lui Ștefan cel Mare și mai de dinainte, a fiilor lui Alexandru cel Bun, acolo unde a trăit refugiatul Alexa Donțu, străbunic matern al copiilor familiei Gheorghe și Rareșa (Raluca/Rarița/Ralița) Eminovici/Eminescu „fugit, nu ştiu pentru ce caz politic, din Rusia, şi pripăşit pe malul Siretului, nu departe de Sarafineşti”, iar „locul unde a fost stupina lui, se numeşte şi azi «Vadul Donţului»”, așa cum spunea acum circa o sută de ani Matei Eminescu. Potrivit lui Octav Minar, în scrisoarea trimisă de către Mihai Eminescu profesorului ieșean Petre Novleanu, acesta îi transmitea că a descoperit, se pare,  la sanatoriul de la Odesa al medicului Ja(c)himovicz un descendent de viță nobilă, Dimitrie Potloff, al acelui (auto)exilat, Donțu, care, de teama deportării în Siberia, a ajuns în Moldova.

Așezarea Bursuceni a aparținut de moșia de la Dumbrăveni a boierilor Balș ca parte a comunei Brehuiești până la 1906, iar biserica satului e o construcție ctitorită pe la 1825/1829 de către boierul de la Dumbrăveni, Costache Balș, și de către soția lui, Ana (fostă Schaeme), actriță la Teatrul Imperial din Viena, iar pe lista celor care au contribuit ulterior la reparații apare și „șeful guardei” boierului Balș, Anastase Enacovici, cel implicat în anchetarea fugii Blancăi (?), nepoata boieroaicei, cu acel „flăcău țăran de o frumusețe francă, feciorul lui Gheorghe Hodoroabă din Verești”.

Subliniez cât de importantă era acea povestire auzită în copilărie despre cei de odinioară, cu strămoșul familiei noastre venit în sat din Orient, de la Cotul Donului, care a fost un boier”,  „avea 48  ani când  a făcut copii cu fata din casă care avea 18 ani” și „a  trăit  mult tare”, era amintit ca un „lipovean” (?) și considerat purtătorul unui blestem pentru aurul jefuit după măcelărirea unui târg întreg (să fi fost Cetatea Balta?), de asta ai noștri de demult au devenit foarte religioși- străbunicul Ion era pomenit ca stâlp de biserică.

Fără vreo relevanță directă pentru afirmația precedentă, din diverse motive, majoritatea copiilor familiei Iurașcu, nepoți de fiică ai acelui Donțu (nouă copii, șase fiice și trei băieți), au avut o viață monahală- la fel și cineva cu numele de Lupu (regăsit și în satul nostru) Donțu,  posibil urmaș la o mănăstire din Neamț.

Nu este pentru prima dată când se vorbește despre existența în jurul Dumbrăvenilor a unor descendenți înrudiți cu familiile lui Ghe. Eminovici (coincidență sau nu, chiar și în zilele noastre există acest nume) și a lui Vasile Iurașcu, iar numele comun de meseriaș Moraru/Murariu pare să fi contribuit din plin la pierderea transparenței legăturii.

Apoi, cu concursul anumitor particularități favorizante, inclusiv a catagrafiilor de la 1772-74, 1803, 1820 și a unor hărți militare austriece, a fost posibilă dezlegarea acestui complicat puzzle / traseu genealogic care se întinde pe o perioadă de nu mai puțin de 250 de ani (!).

Numele satului medieval Bursuceni e legat de cel al domnitorilor Moldovei Ștefan cel Mare, Alexandru Lăpușneanul, Ștefan Tomșa, Iancu Sasul, Petru Șchiopul, iar printre proprietarii săi s-au numărat boierul Hodco (Odor) Știbor (Știrbu), apoi Andrei, hatman şi pârcălab al Sucevei și polcovnicul George Carp(u).

Chiar dacă eu am fost inițiatorul căutărilor pe cont propriu, într-o măsură mai mare sau mai mică a fost un efort de echipă, am fost ajutat, și trebuie să îi amintesc în primul rând pe regretatul prof. Sergiu Manolache (deosebit om, excepțional prieten!), pe Paul Ciornei (vărulmeu, impecabil om de echipă!) și pe verișorul Vasilică Gaftoneanu din familia noastră din sat, apoi pe jurnalistul Ionel Curcan (respect!) de la Suceava, pe Alexandru Hriscu din noua generație de cercetători talentați (argint viu!), pe dl Iulian Moldovanu de la bibliotecă (toată stima!), și încă mai sunt mulți, mulți alții.

O remarcă negativă- nu am fost susținut în demersul meu de instituții, breasla căutătorilor mai vechi sau autorități- mai toți, lasă-mă să te las, o apă și un pământ, iar pe alocuri, chiar dimpotrivă,  involuntar sau nu, cine mai știe, aberant comportament, am avut parte și de piedici de neimaginat. O amintesc doar pe cea mai importantă, și anume distrugerea de către noii locatari a corespondenței / fotografiilor / actelor rămase la casa familiei străbunicului meu patern din vecinătatea Pompieriei din Botoșani (casă cu posibile tangențe cu casele polcovnicului Alexandru Donciul de la 1832, de revăzut Ghe. Ungureanu), după ce  instituția de profil, care ar fi avea datoria morală de a o face și ar fi putut/trebuit să mă sprijine în recuperarea acelor înscrisuri, m-a tot plimbat pe drumuri mai multe luni de zile până când m-a refuzat deloc elegant. De neînțeles, greu de tot, dar am mers totuși înainte…

Din câte cunosc, iluștri cercetători eminescologi- Ion Roșu, Ghe. Ungureanu, C. Botez- au pus la îndoială unele dintre relatările lui Matei Eminescu, inclusiv pe cea despre viața personajului fantomatic „Donţu” (sensibil subiect pentru mulți, cunoaștem), pe care au catalogat-o ca fiind o legendă și nimic mai mult,  ,,o aserţiune”, o afirmație  lipsită de elemente doveditoare. Explicația simplă și logică este legată de strămutarea satului Bursuceni câțiva kilometri buni mai spre nord-vest, practic, dizolvarea așezării undeva înainte de sfârșitul secolului al XVIII-lea, atunci a plecat din apropierea Băneștiului și a Sarafineștiului, de care îl despărțea apa Siretului, între anii 1775-1790, orientativ.

Pe malul stâng al Siretului, la jumătatea distanței între Bursuceni și Corocăiești, cam pe unde va fi fost odinioară așezarea Costești, era zona denumită ,,La plop”, țin minte bine cum ni se vorbea despre o lizieră cu un plop uriaș care fusese trăsnit undeva în negura vremurilor, iar ceva-ceva apare și în spusele lui Matei Eminescu despre Donțu.

        …Cât de frumoase, emoționante cuvintele lui Matei la adresa fratelui lui mai mare, genialul nostru poet național și publicist Mihai Eminescu: ,,Îi plăcea… desmormântarea trecutului.  Pentru Matei, singurul dintre cei de acasă care, în corespondența sa purtată cu Corneliu Botez, a vorbit despre originile familiei sale, veșnică recunoștință…

Faptul că am copilărit taman acolo, că am avut șansa de a auzi de nenumărate ori istorioare legate de ai noștri din vechime- pe ambele spițe, paternă si maternă, ai mei proveneau din vechiul sat Bursuceni, că au rămas întipărite amănunte despre urmașii acelui Donțu în satele din jur, că am avut posibilitatea de a consulta arhivele și oameni cu mai multă experiență, un adevărat complex de împrejurări, toate au fost hotărâtoare în interpretarea, corectă, zic eu,  a amănuntelor cunoscute.

Deseori, și pe bună dreptate, am fost întrebat cu mirare de ce nu s-a făcut publicitate mai  de demult acestor informații în premieră- oarecum în premieră, am mai vorbit totuși, dar nu am scris despre ele… Păi, dacă acum, cu  dovezi din arhive, iată cum mișună la loc de cinste părerile diversioniștilor și cârcotașilor de profesie cu picanterii culese de pe la colțul străzii, nici nu vreau să-mi imaginez ce s-ar fi întâmplat în lipsa acestora…

Pe linie paternă, străbunicul Ion Murariu-Gaftoneanu (zis și ,,Conachi Brânză”) n. 1826, bunicul Ananie Conachi-Gaftoneanu, n. 1862, și tatăl meu Mihai Gaftoneanu, n. 1924, au decedat în 1917, 1942, respectiv 1961, la 91, 80, respectiv 37 de ani. Singurul din familie cu adevărat pasionat de istoria locurilor și a neamului nostru, neam de morari cu o rădăcină unică din Bursuceni și Agafton, continuat cu generații de lucrători CFR, a fost tatăl meu, Mihai, un om cu totul deosebit, dar moartea sa timpurie (aveam cam un an pe atunci) a făcut ca doar o mică parte dintre lucrurile știute de el în legătură cu  povestirea neamului să le aflu ceva mai târziu de la unchii mei și de la mama mea.

Ne spuneau despre străbunicul meu că ar fi trăit  departe de satul nostru, că era ,,din neamul Rariței de la Cucorăni”, cine va fi fost, că ar mai fi avut frați și alte rubedenii prin satele dimprejur, ni se spunea câte ceva despre o moară și un conac unde crescuse de mic și bunicul meu, cu care apoi nu prea se mai înțelegea, că ambilor le plăcea mult să povestească despre viața celor de dinainte, despre  neamul întins Blaga și cel al ,,rușilor” lui Ivan veniți în sat din Basarabia, de la Nistru, Don și cine mai știe de pe unde, dar nimic altceva, niciodată nu auzisem nici un cuvânt măcar despre Poetul Eminescu, iar părerea mea e că nu știau nici ei și nici nu aveau de unde pe atunci.

De la ei, condiment mai aparte, știam că în familia lărgită am avut și două cazuri de excepție de bătrâni cu vârste matusalemice, ambii regăsiți în acte ca fiind decedați  la sfârșitul lui 1902: Simion Ilie Sandu din Brehuiești, 119 ani, și Manolachi Cojocaru din Mândrești, 120 de ani!

În trecutul  oricărei familii există puncte de reper, jaloane care marchează trecerea prin lume a  membrilor acesteia, unele cu caracter de legendă, dar atunci când sunt adeverite de documente, mărturii certe sau probe  indubitabile capătă statut de adevăr absolut- în esență, acesta este rostul cercetării autentice.

Le adresez respectuoase mulțumiri pentru susținere și încurajări d-lor acad. Mihai Cimpoi, prof. Cristian Petru Bălan, prof. Valentin Coșereanu, prof. Dan Toma Dulciu, prof. Nicolae Georgescu, prof. Paula Romanescu, prof. Ion Ionescu-Bucovu, ing. Nicolae Iosub, pe care i-am informat despre ceea ce întreprind și cu care m-am consultat telefonic pe parcurs, apoi, în mod deosebit, dnei Elena Condrei, dlui Nelu Rusu, regretatul patron al Librăriei ,,Luceafărul”, dlor Mihai Cornaci și Paul Mircea Iordache.

…Zilele trecute am discutat îndelung la telefon cu d-na prof. Mariana Velisar-Codrescu, strănepoata Saftei Iurașcu-Velisar, sora distinsei mame a Marelui Poet, și cu d-l prof. Ioanid Roșu, fiul binecunoscutului eminescolog Ion Roșu. Dumnealor se știu de multă vreme, iar ambii mi-au transmis regretul că, după un veac și mai bine de cercetare intensivă, trebuie să admitem cu onestitate că încă mai există destule pete albe în cunoașterea aprofundată a vieții și operei Marelui Poet, situație greu de îndreptat.

Cu modestia care mă caracterizează deseori (glumesc!) și cu maximă discreție, subscriu.   …………………………………………………………………………..……………….

Dintre cunoscuții care mi-au semnalat că am ajuns subiect de eseu, deloc puțini, unii au fost mirați, alții distrați, alții pur și simplu indignați, însă doi dintre prietenii scriitori de la noi și din Iași au fost de un haz irezistibil:  ,,Important este că ai apărut în România literară, iar asta înseamnă un singur lucru: ai talent cu carul! Ești mare de tot, omule, de cât timp ți-o repet, altfel cum vrei să audă Nicolae Manolescu de tine?”…,,Bătrâne, tu nu vezi că titanii literaturii stau cu ochii pe tine ca impresarii pe Messi? De a câta răutate ai parte? Dacă ai fi un nimeni ar mai face-o? Unul singur  e nepotul lui Eminescu de la Botoșani!”

…După ce am parcurs (cam) pe diagonală articolul, am avut impresia că autorul ține morțiș să mă scoată numaidecât nu știu ce mare celebritate, probabil că sunt deja condamnat la ,,existența veșnică într-un arbore genealogic eminescian în calitate de ,,auto-presupus strănepot”, mai pe ultima crenguță (bun și acolo, aferim, musiu, batem palma!), așa cum afirmă în eseul său, dar țin să îi atrag atenția că va avea mult de muncit cu mine, nu e deloc ușor să scoți un diamant de 24 de carate dintr-o banală piatră de râu, ca să nu îi spunem altfel.

Hai, fie de la mine, treacă-meargă, să zicem că îi accept provocarea, dar până una-alta aștept să îmi trimită sursele de informare/bibliografia/farul călăuzitor după care s-a ghidat în bezna scrierilor mele până a ajuns la această  neprețuită perlă a istoriei sentințelor de răsunet fără niciun fel de probe în spate (garantat!).

Dacă despre mine e vorba (niciodată nu îmi lipsește simțul umorului!) pot afirma că textul citit este un exemplu amuzant de dezinformare (de manual, și nu e primul, e marcă înregistrată, prietenii știu ce spun!) cu evidentă rea intenție. Sunt amestecate informații arhicunoscute cu lucrurile cuprinse în articolele mele (argumentate cu dovezi din arhive), apoi altele, inventate ad-hoc, totul, foarte probabil, cu scopul deloc onorabil de a stârni confuzie. Așa cum am scris încă de la primele articole, ascendenții mei pe linie paternă corespund abrevierii cu inițialele numelor de botez ale acestora ,,AI-DAI”, așadar, unde este acel ,,M” din afirmația hilară că aș fi concluzionat  că îi sunt ,,urmaș direct al lui (Mihai) Eminescu” [wow!]  și ,,strănepot” [sâc!], tare de tot, oameni buni, nu-i așa?

Oricum, nu este exclus să îmi știe mai bine ca mine meandrele traiectului sub soare…

Nu am revendicat niciodată vreun grad de rudenie cu Poetul, e ceva mai îndepărtat, am susținut doar faptul că străbunicul matern al acestuia, răsăriteanul Alexa Donțu, tatăl Paraschivei (decedată în Bănești la 1834) și al fraților ei morari, a locuit în satul meu natal de pe Siret, Bursuceni, undeva prin perioada anilor 1772-74, și că străbunicul meu patern, Ion Murariu-Gaftoneanu (1826-1917) – clopotar la bisericuța de la Ipotești și proprietar de moară pe Pârâul Luncii de aproape de Memorial, fiul lui Dumitru/D(i)mitri(e) Murar (1796 ?-1841?) de la Schitu Agafton- era nepotul lui Alexa (1737?-1835?!).

Poreclit ,,gaftoneanu(l)”- de unde și numele din acte de mai târziu, a fost căsătorit cu străbunica mea, o femeie frumoasă și blândă, Ruxandra (fiica lui Simion și a Mariei Șalgău),  apoi îl găsesc cu Catrina (Muscalu?) de la Cucorăni și cu Maria (Grădinaru?) de la Botoșani.

Am fost întrebat când și unde se va fi pierdut numele de familie de Murariu. Pe la 1883, la Cătămărești-Vale, cred, de regulă decizia o luau secretarii (notarii) de la primării. De fapt, nici nu știu dacă s-a pierdut într-adevăr ceva, pentru că era vorba de un nume de ocupație, iar despre acte de identitate putem vorbi doar târziu după reforma administrativă a lui Cuza. Știam că a avut necazuri după ce luase pământ la reforma agrară, apoi cu niște registre de la Cucorăni, dar probabil faptul că avea copii din trei legături a dus la unificarea tuturor sub numele de Gaftoneanu.

A fost delegat/împuternicit al localității, era paracliser și consilier al comunei, știa de mic copil tot tipicul slujbelor religioase (fusese crescut pe lângă Mănăstirea Agafton, la fel ca tatăl lui). Energic, formidabil călăreț, bun de gură și iute de mânie, a avut mai mulți urmași cu tustrele nevestele, vreo opt sau nouă plozi, e menționat în zeci și zeci de acte de stare civilă sau de parohie, iar alte documente îi atestă trecerea prin Agafton, Cătămărești-Vale, Cucorăni, Curtești, Bursuceni, Corocăiești și decesul la Botoșani, str. Arcașilor nr. 4 (Hatman Arbore) în zona gării, aproape de M-rea Popăuți.

Printre alți copii, străbunicul Ion a avut două fete gemene pe care le-a botezat Maria și Paraschiva, după numele bunicii lor materne și al mătușii care l-a crescut  de mic pe tatăl lor cu măicuțele ,,Fivea” (?), ,,Agafia” (?) la M-rea Agafton, acolo unde s-a retras la bătrânețe și mama străbunicului meu, (H)are(f)ta/Areta. Le-am identificat mai târziu pe cele două copile la căsătoriile lor din Bursuceni și Corocăiești. Citisem undeva că după căsătoria cu Vasile Iurașcu, și Paraschiva Donțu (nepoata lui Ion Brihuiescu și fiică a Catrinei, care ar mai fi avut doi frați) ar fi purtat numele de Ioana, dar aici exegeții eminescologi pot spune mult mai multe.

Cunosc bine povestea lui Augustin Z. N. Pop potrivit căreia ar fi existat un presupus copil natural al Poetului cu o săteancă blondă, dar că acela, vezi bine, de fapt mi-ar fi fost, culmea,  înaintaș  patern (!),  este pentru mine o ,,noutate” demnă de cascadorii râsului și nu cunosc de unde a apărut. Până la urmă, la care țintă obsesivă a ,,descendenței de sânge al lui Eminescu se referă autorul articolului și ce minte sănătoasă poate lua în calcul vreodată așa ceva? Iar dacă slujnica familiei Eminovici, Elena/Ileana Murariu din neamul străbunicului meu a avut acel copil (Ilie/Mihail I. Lăzăreanu, la rândul lui, fără urmași), cum va fi ajuns sângele Poetului până la mine? Prin transfuzie după o donare virtuală sau cum, aici sigur nu  mai suntem pe aceeași lungime de undă,  fractura de logică e vizibilă și din străfundurile spațiului cosmic…

Citez: ,,Chestiunea a rămas în aer, pînă la acest auto-presupus strănepot de la Botoșani, care stabilește, peste alte lucruri încetățenite deja de cercetători, după ce consultă pas cu pas arhivele unui întreg secol, că adevărul este altul, și anume cel pe care el îl scoate acum la iveală.

Cu alte cuvinte, aș fi ,,stabilit deja fără echivoc (!!!) că Lăzăreanu era fiul natural al Poetului și că mi-ar fi fost bunic (!), asta așa, doar ca să îi reușească  rețeta satirico-umoristică a ,,strănepotului”! De unde și până unde, pe ce s-a bazat când a  tras această concluzie-fantomă, enigmă. O manipulare prohibitivă ieftină într-un limbaj specific, și așa va rămâne cu certitudine, pentru că întotdeauna am avut o poziție echilibrată, neutră, nu am adus în spațiul public vreodată elemente noi pro sau contra față de ceea ce spuneau A. Z. N. Pop sau I. D. Marin, și e o inepție cât Casa Poporului că prin prezentarea obiectivă a controversatei povestioare s-ar fi venit cu un alt adevăr! Părerea mea în calitate de modest cercetător este una de non-combat,  nu mă pot pronunța câtă vreme probe  indirecte sunt și de o parte, și de alta, nu mă  hazardez  nici cu presupuneri, nici măcar cu simple păreri.

Lăsând gluma la o parte, ideea strecurată abil printre rânduri că nu ar fi fost nici pe departe vorba de o cercetare de amploare din partea mea e de o maximă stupiditate, iar calomnia, cu speranța că poate-poate rămâne ceva, e mai mult decât străvezie, nu mai spun de procedeul scoaterii alandala a vorbelor din context și al interpretării tendențioase, năravuri vechi de când lumea și pământul.

…De unde meritocrație, normalitate, conștiință, admirație pentru valoare și implicare, solidaritate în bine, gândire progresistă și asanare morală? Vorbe goale, vai și amar dacă în lumea adevăraților iubitori de Eminescu imaginea Poetului este ,,apărată” (!) prin asemenea intervenții cu crampoanele pe tibie…

Singurul lucru unde sunt pe deplin de acord cu autorul (o bilă albă, în sfârșit!) este că ar fi trebuit să existe de la bun început un dialog civilizat, o consultare permanentă de-a lungul timpului cu instituțiile abilitate, având în vedere că vorbim despre detalii genealogice care au legătură cu Marele Poet. Fac precizarea de bun simț că absolut nimeni, nici măcar des pomenitul autor sau cei care vremelnic reprezintă instituțiile nu mi-au acceptat vreodată propunerea unui minimal dialog deschis între patru ochi…

Am tot spus-o, mi-am dorit dintotdeauna să le fiu colaborator voluntar, doar din pasiune, pro bono, am tot încercat asta de zeci de ori, dar mi-a fost absolut imposibil, m-am lovit de un zid de comoditate, indiferență și neîncredere, de n-or mai fi fost și altele.

Repet afirmațiile anterioare, chiar și după acest fiasco al tentativei de denigrare, eu sunt deschis la discuții și dezbateri la subiect pe seama cercetărilor, dar dialogul rămâne în picioare doar dacă, sub stilul pompieristic, incendiar, nu e strecurată cine știe ce fumigenă în articol- sper că, într-adevăr, pentru că nu e dat niciun nume, e vorba despre mine și nu despre altcineva (!!!)… ,,Două loturi” redivivus?

Îi mulțumesc autorului pentru nemeritata atenție acordată și, așa cum am început, închei tot cu o epigramă nevinovată, de data asta una de-a mea, intitulată ,,Ursită: Să fiu un scriitor de marcă, / Așa-mi scria în condamnare, / Cu stil și cu talent, dar parcă, / S-a pronunțat cu suspendare!

……………………………………………………………………………………………             Am tot publicat de-a lungul timpului fragmente de articole, acestea pot fi urmărite pe contul meu de facebook, https://www.facebook.com/profile.php?id=100000576415406. De aici atașez trei colaje foto cu simboluri memoriale pe care le-am inițiat/ridicat împreună cu alți prieteni, cu vechi înscrisuri și cu hărți medievale din perimetrul satului natal. Desigur, și medalia din argint masiv STEAUA NORDULUI, cu inscripționările ,,Demnitate-Muncă-Generozitate” și ,,Per aspera ad astra”. Ca întotdeauna, voi răspunde în mod civilizat oricărei întrebări primite la telefon, pe mess sau pe adresa de mail. Mulțumiri și urări de bine, d-le prof. G. Manole! Vivat!

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


LIFESTYLE

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 15 iunie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 15 iunie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 15 iunie 2025:

Loto 6/49:  22, 27, 47, 18, 26, 24

Loto 5/40: 13, 5, 30, 25, 18, 32

Joker: 43, 27, 4, 30, 13 (+4)

Noroc: 9, 1, 1, 9, 3, 9, 9

Publicitate

Noroc Plus: 3, 0, 4, 1, 9, 4

Super Noroc: 1, 3, 1, 7, 0, 6

Citeste mai mult

Eveniment

Hramul Capelei din Penitenciarul Botoșani: Credință, speranță și rugăciune dincolo de gratii

Publicat

Publicitate

Capela Penitenciarului Botoșani a găzduit sâmbătă, 14 iunie 2025, un moment de profundă încărcătură spirituală, odată cu sărbătorirea hramului „Duminica Tuturor Sfinților”. Evenimentul a reunit preoți, angajați ai instituției și persoane private de libertate într-un cadru de rugăciune, reflecție și apropiere de valorile creștine.

Slujba religioasă a fost oficiată de un sobor de preoți condus de iconom stavrofor Petru Fercal, protopop al Protopopiatului Botoșani. Alături de acesta au slujit preotul capelei, Sergiu Brașoveanu, și alți slujitori ai altarului din județ: pr. Marius Ciobanu (Biserica Spitalului de Copii), pr. Bogdan Zara (Parohia Șupitca – Coșula), pr. Ionuț Simionică (Parohia Mesteacăn – Vorona), pr. Marius Babiuc (Parohia Uspenia), pr. Marcel Asmarandei (Parohia Sf. Nicolae) și pr. Teodor Cenușă (Biserica Armatei Botoșani).

Participanții au trăit momente de reculegere și înălțare sufletească, într-o atmosferă în care fiecare rugăciune a fost o adiere de speranță, iar fiecare cuvânt rostit – o invitație la vindecare interioară. Pentru mulți dintre cei prezenți, întâlnirea cu credința a însemnat o șansă reală de întoarcere spre sine și spre Dumnezeu, dincolo de limitele impuse de ziduri.

„Cei ce seamănă cu lacrimi, cu bucurie vor secera” (Psalmul 125:5) a fost versetul care a însoțit spiritual întreaga zi, într-un demers care a depășit dimensiunea ritualului, devenind expresia dorinței de renaștere morală.

Capela Penitenciarului Botoșani rămâne, prin astfel de momente, un loc în care credința deschide drumuri nevăzute, iar demnitatea umană este reafirmată, chiar și în cele mai dificile împrejurări.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (360)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Ionuţ Iamandi, în „Dilema veche” nr. 832 din 2020,  scrie despre contribuţia lui Lenin în domeniul lagărelor de concentrare. Redăm un text pe care autorul amintit îl preia dintr-o telegramă a lui Lenin către responsabilii de la Nijni-Novgorod, pe 9 august 1919: „Trebuie să dăm un exemplu. 1) Spânzuraţi (şi spun spânzuraţi, în aşa fel încât oamenii să vadă) nu mai puţin de 100 de culaci, bogătani, băutori de sânge cunoscuţi. 2) Publicaţi-le numele. 3) Confiscaţi-le grânele. 4. Identificaţi ostatici aşa cum v-am indicat în telegrama noastră de ieri. Faceţi aceasta  în aşa fel încât în sute de locuri, unul după altul, oamenii să vadă, să tremure, să ştie şi să spună: îi omoară şi vor continua să-i omoare pe culacii însetaţi de sânge. Telegrafiaţi-mi că aţi primit şi executat aceste instrucţiuni. Al dumneavoastră, Lenin”;

Ioana Pârvulescu, în „România literară” nr. 47 din 2003, despre intelectualul occidental şi cel român: „Faţă de intelectualul occidental, cel român ar avea – într-o posibilă analiză statistică – un avantaj şi două handicapuri. La capitolul literatură, românii stau mai bine decât occidentalii şi se pot impune cu eleganţă într-o discuţie pe o temă, în schimb cultura muzicală şi cea teologică, firesc asimilate de orice ins trecut prin şcoală în vestul Europei sunt, la noi, aproape inexistente. Dacă incultura muzicală e îndeobşte ascunsă, cu un sentiment de jenă, incultura religioasă nu face pe nimeni să roşească”;

Andrei Pleşu, în „Formula As” nr. 596 din decembrie 2003, despre etica ortodoxă şi spiritul tranziţiei: „Ortodoxia livrează un cod de valori care este foarte util în perioada grea a tranziţiei: 1) răbdarea; 2) mulţumirea cu puţin; 3) neaşteptarea unei recompense imediate; 4) să dai mai mult decât să ceri”; 

Dan Cristea, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 1 din 2020, despre poezia „Somnoroase păsărele” de  Mihai Eminescu: „Trecând de la registrul religios la acela al graţiosului, categorie estetică implicând tandreţea, delicateţea tonului, precum şi, în general, fragilitatea obiectului evocat, ne putem opri la mult mai populara poezie (datorită şi faptului că a fost pusă pe muzică) „Somnoroase păsărele”. Poezia se păstrează în trei manuscrise, toate din epoca gazetăriei bucureştene  şi a fost inclusă de Titu Maiorescu în volumul „Poesii” din 1883. Muzica a fost compusă un an mai târziu, în 1884, de un bucovinean, Tudor cavaler de Flondor. G. Călinescu se dovedeşte total nedrept cu suava compunere, socotind-o o „imitaţie”, după un model „obscur şi minor”, care n-ar merita atenţia criticii. Alex Ştefănescu, în „Eminescu poem cu poem”, găseşte, dimpotrivă, cuvinte de laudă, şi nu puţine, pentru această „miniatură lirică” pe care o vede ca pe o „poezie de leagăn”, de o „simplitate rafinată”.  Este de ajuns, după părerea mea, să privim numai şi primele versuri ale acestei poezii (despre cuibărirea unanimă în somn) pentru a ne da seama de diferenţa dintre limbajul poetic şi acela comun. O mică lecţie de poezie poate începe chiar de aici. Gândiţi-vă că în loc de admirabile frazare „Somnoroase păsărele / Pe la cuiburi se adună”, păstrând lucrurile în parţialitate, în vagul mnearticulării, am fi avut un soi de definiţie-silogism: „Păsărelele somnoroase se adună pe la cuiburi”. O oroare!”; 

Publicitate

„România literară” nr. 9 din 2020, dedică  Anei Blandiana pagini semnate de Mihai Zamfir, Răzvan Voncu, Paul Aretzu şi Vasile Spiridon. Reţinem: Mihai Zamfir: „…avem în faţă poeme de mare clasă, mai ales pentru că sistemul alcătuirii lor a rămas surprinzător de egal cu el însuşi, de la volumul „A treia taină din 1969 şi până la tragicul „Variaţiuni pe o temă dată” din 2018, plângere a unui Orfeu feminin pe urmele unei Euridice care şi-a schimbat genul”; Răzvan Voncu: 1. „Sunt două Ane în poezia Anei Blandiana: prima este Ana care vine, spre a îndeplini un destin sacrificial asumat, cea de-a doua este Ana cea zidită, care îşi trăieşte conştient, cu bucuria datoriei împlinite, acest destin”; 2. „Adesea se uită, repet, că avem de-a face cu poeta care a întemeiat (dacă nu cumva chiar a inventat) blagianismul în poezia postbelică şi, totodată, cu o scriitoare care a meditat permanent la rosturile şi instrumentele poeziei”; 3. „Poezia nu este  pentru ea un discurs public, o mască pe care o arborează de câte ori păşeşte în agora, ci însuşi discursul ei taciturn, adevărata ei existenţă”; Paul Aretzu: 1. „Avidă de cunoaştere, răstoarnă cunoscuta afirmaţie rimbaldiană „Je est un autre” în „Totul este eu însămi”; 2. „Poezia Anei Blandiana este, în fond, o confesiune de idei. Poeta se simte angrenată definitiv în tot ceea ce a fost şi în tot ceea ce va fi. Cunoaşterea este asemenea fluxului şi refluxului, descoperire şi acoperire, schimbând mereu configuraţia realităţii”; Vasile Spiridon: „În prima parte a creaţiei, Ana Blandiana conferea, adolescentin, lumii propriul chip şi se recunoştea jubilatoriu în tot ce există. (…) Treptat, Ana Blandiana începe să-şi uite silueta adolescentină, ea intenţionând să anuleze orice corespondenţă între vârsta biologică şi aceea a lirismului”;

 Sintagme, termeni, concepte: „privirea-gândire”(Gellu Naum); „politeţe retrospectivă” (Andrei Pleş)”; „privatizarea cuvintelor”(Mircea Platon); „agresivitate lăţi-lungilă”(Mircea Mihăieş); „blestematele chestiuni insolubile”(Marin Preda); 

Alex Ştefănescu, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 1 din 2020, reţine o apreciere făcută horei  de Alexandru Vlahuţă: „La ţară hora e temeiul jocului. Ea înfăţişează în închipuirea poporului , ca şi în cântecele poeţilor, împăcarea, frăţia, unirea tuturor într-un singur cuget, – e veche, de la întemeierea neamului nostru, ş-aceeaşi a rămas în toate părţile locuite de români.  Celelalte jocuri (brâul, sârba, căzăceasca, ţâitura, joiana, bătuta, învârtita, ca la Breaza ş. a.) se mai amestecă, se mai schimbă după locuri. Hora însă e aceeaşi peste tot unde se vorbeşte româneşte.”;

Horia Corcheş, în „Dilema veche” nr. 837 din martie 2020,  despre lectură: “Cine a citit “Fahrenheit 451” al lui Ray Bradbury îşi aduce aminte că romanul propune o distopie în care societatea e organizată pe principiul evitării lecturii, al distrugerii cărţilor. Considerate periculoase. “O carte e o puşcă încărcată, ascunsă în casa vecină: pune-o pe foc, smulge-i   armei focosul, zdrobeşte cugetul omului! Cine ştie ce poate să pună la cale un om cult!” Îmi vine în minte şi romanul lui Daniel Pennac, “Necazuri cu şcoala”, în care lectura este “considerată o pierdere de vreme, reputată ca fiind dăunătoare activităţii şcolare”;

Ştefan Borbely, citind cartea lui Ion Pop, “Lista de aşteptare”, clasifică / defineşte „sindromul de prag” (vezi „Contemporanul – ideea europeană” nr. 1 din 2020): „Sindromul de prag se poate trăi în două feluri: în mod oriental şi în mod occidental. Pentru orientali, învăţaţi cu nemişcarea şi cu vidul, lumea de aici e doar o anticameră fantasmatică a liniştii de dincolo. În termeni occidentali, accentul cade pe desprinderea de lumea terestră, ceea ce explică şi motivul pentru care impasul existenţial major al „trecerii” la occidentali îl reprezintă teama. Or, aşa cum spunea unul dintre personajele lui Malraux, această anxietate e din cale-afară de zgomotoasă, uneori de-a dreptul insuportabil de locvace.”;

Ştiutita” este un nou termen introdus de Valeriu Nicolae într-un eseu din „Dilema veche” nr. 837 din martie 2020. Ştiutita este definită astfel: „Tupeul de a pretinde că ştii orice pentru că vrei să salvezi”;

Vă propun o „Invocaţie simplităţii” de Adrian Popescu (vezi „România literară nr. 1-2 din 2020): „Dă-mi, simplitate, hainele de doc, / Vestonul gri şi pasul meu elastic, / Pe-ocrotitorul invizibil să-l invoc, / În cal să văd centaurul fantastic… / Să pot să scriu pe geamul aburos / Al gerului, troznind de Bobotează, / Numele magilor ce-l află pe Cristos. / El ochii-şi strânge, înţepaţi de rază.”;

Cristian Pătrăşconiu, în „România literară nr. 1-2 din 2020, publică un interviu cu Adam Michnik. Reţin:

  1. „pornirea mea e să accept un alt fel de liberalism – un liberalism cu faţă umană”;
  2. „dacă legea pieţii ar fi singura care ar guverna societatea, nu am avea nici muzee, nici operă”;
  3. „nu iubesc absolut deloc sistemul sovietic, doar că îmi place foarte mult cultura rusă. Şi Rusia, în sine, ca ţară; iubesc Rusia”;
  4. „terapia cu adevăr, chiar dacă poate fi şi dureroasă, este foarte eficientă”;
  5. „România şi Polonia au avut o elită fantastică, extraordinară şi a recupera spiritul acestei elite ar fi, în mod cert, ceva unificator, ceva de împărtăşit”;
  6. „ în zilele noastre, în democraţie, onoarea nu este o valoare esenţială”;
  7. „dictaturile iubesc culorile puternice, aprinse: roşu, brun, verde, galben. Dar democraţia este gri. De aceea am scris un articol „Gri-ul e frumos”;
  8. „comunismul promite o lume fără conflicte. Or, o lume fără conflicte e posibilă doar în cimitir”;

Citeste mai mult

Eveniment

Accident grav la Văculești: O femeie încarcerată, 17 persoane implicate într-o coliziune între un microbuz și un autoturism

Publicat

Publicitate

Zece persoane au fost rănite astăzi, dumincă după-amiază, în urma unui accident rutier petrecut pe drumul național DN 29B, în localitatea Văculești. În coliziune au fost implicate un microbuz de transport persoane, în care se aflau 17 pasageri, și un autoturism. Impactul a fost extrem de puternic, iar o femeie aflată în autoturism a rămas încarcerată.

La fața locului au intervenit de urgență pompierii din cadrul Detașamentelor Botoșani și Dorohoi, cu o autospecială de stingere dotată cu modul de descarcerare, trei ambulanțe SMURD, inclusiv unitatea de terapie intensivă mobilă, cinci ambulanțe ale Serviciului Județean de Ambulanță și autospeciala pentru transportul victimelor multiple.

Femeia aflată pe scaunul din dreapta în autoturism a fost extrasă de echipajele de descarcerare în stare conștientă și cooperantă, fiind preluată de un echipaj medical și transportată la spital. Din microbuz, nouă persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale, iar ulterior au fost transportate la spital: trei la Spitalul Județean de Urgență „Mavromati” Botoșani și șase la Spitalul Municipal Dorohoi.

Bilanțul final al accidentului indică zece răniți – unul din autoturism și nouă din microbuz. Toate victimele sunt conștiente și cooperante, potrivit informațiilor furnizate de Inspectoratul pentru Situații de Urgență.

Cauza accidentului este în curs de stabilire de către polițiștii care efectuează cercetarea la fața locului. Traficul în zonă este îngreunat, autoritățile recomandând șoferilor prudență sporită.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending