Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (268)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

Prin intermediul scriitorului Al. D. Funduianu citesc lunar revista “Cafeneaua literară”, aflată sub directoratul lui Virgil Diaconu. În aceste zile toride mi-am propus să citesc şi cartea aceluiaşi Virgil Diaconu, “Destinul poeziei moderne” (Editura “Brumar”, Timişoara, 2008).

 

(urmare din “Momentul de cultură” nr. 264, 265, 266, 267)

Capitolul al III-lea, intitulat „Critica poeziei”, începe cu Eminescu şi opera sa care a fost aşezată de posteritate în 17 volume de „Opere”. Precizează Virgil Diaconu: „De-a lungul scurtei sale vieţi, Eminescu a fost într-o imensă şi diversă emisie spirituală. El a scris mii şi mii de pagini: poeme în mai multe variante sau doar „note” pentru viitoare poeme; proze terminate sau fragmente de proză; articole de ziar, traduceri din operele unor poeţi sau filosofi străini, note de jurnal, scrisori terminate sau doar proiecte de scrisori; însemnări de lectură şi note de curs din anii „studenţiei”, din cele mai variate domenii – biologie, fizică, matematică, economie, geografie, anatomie, istorie, fiziologie, astronomie, sociologie, etnografie, lingvistică, drept, estetică, literatură -, idei duse până la capăt sau întrerupte etc.”

Publicitate

Abordând opera eminesciană din cele 17 volume, Virgil Diaconu descoperă cinci proiecte literare gândite de Mihai Eminescu: 1. un studiu de cultură („ce urma să fie finalizat ca roman pentru care scrisese câteva pagini”); 2. o dramă epică („pentru care n-a scris nici un şir”); 3. un volum de publicistică („articole din ziar revăzute, cu o prefaţă despre xenofobia la români”); 4. un volum de metafizică („încercări de metafizică idealistă a raporturilor constante în mişcarea eternă”); 5. un volum de poezie (Eminescu l-ar fi intitulat „Lumină de lună”).

Aceste proiecte n-au fost realizate niciodată ca opere-cărţi gândite şi alcătuite de Eminescu.

Totuşi, crede Virgil Diaconu, Eminescu, la 20 de ani,  şi-ar fi conceput un posibil volum de versuri atât timp cât printre manuscrisele sale  au fost identificate două caiete legate între ele: „Caietul Elena” şi „Caietul vienez” (sau „Caietul Marta”)  care cuprindeau poeme scrise în perioada 1866 – 1870. Cele două caiete îl obligă pe eseist la a se întreba: „Este oare posibil ca aceste caiete să fi fost chiar un volum, aşadar prima carte în manuscris a poetului?” Deşi nicăieri criticii şi exegeţii  nu confirmă  acest lucru, Virgil Diaconu  plusează: „…este posibil ca ele să fie cartea în manuscris, cartea de la 20 de ani a poetului”.

La 32 de ani ai lui Eminescu (februarie 1882) vine propunerea lui Maiorescu de a scoate o carte de poezii, propunere pe care o acceptă.  Crede Virgil Diaconu: „Poate că tocmai maturitatea de acum l-a determinat pe Eminescu să nu îşi publice manuscrisul din tinereţe, evident depăşit, ci să accepte propunerea pe care i-o făcea Titu Maiorescu”.

Cum cartea de poezie  este altceva decât totalitatea poemelor unui autor, Virgil Diaconu consideră că ceea ce  pune poetul într-o carte  trebuie să stea sub auspiciile unor norme estetice: 1. a unităţii de viziune; 2. a unităţii de expresie; 3. a unităţii muzicale; 4. a unităţii lirice; 5. a unităţii stilistice. Din această perspectivă, cum alţii au alcătuit cuprinsul unor cărţi semnate Eminescu, e şi normal ca cele cinci norme estetice  să concorde cu „gustul” alcătuitorului (Maiorescu, Scurtu, Buşulenga, Mircea Ciobanu etc.) şi să fie, adesea, inegale. O problemă care se pune este dacă Eminescu avea conştiinţă estetică. Citind atent opera eminesciană (cele 17 volume), Virgil Diaconu extrage câteva notaţii care dovedesc faptul că poetul avea totuşi un set de criterii estetice „destul  de puternice cu privire la arta ce l-a consacrat ca poet”: 1. fantezia creatoare („care lucrează cu simţiri, pasiuni şi închipuiri”); 2. reflecţiunea (gândirea); 3. originalitatea operei; 4. universalitatea operei; 5. transformarea estetică a lumii, vieţii şi pasiunilor etc.  Concluzia pe care vrea să ne-o impună (pe drept) Virgil Diaconu este: 1. „Dacă prin cele câteva criterii estetice semnalate, care sunt, în fond, treceri în concept ale harului său poetic, Eminescu putea evalua corect propria poezie şi poezia altora, este de presupus că  pe aceleaşi criterii şi-ar fi construit şi CARTEA sau CĂRŢILE de poezie”; 2. „Avem, aşadar, motive să credem că, dacă poetul şi-ar fi întocmit „LUMINĂ DE LUNĂ” (iată numele cărţii lui Eminescu!), el ar fi îndepărtat poeziile minore pe care le găsim acum în cărţile întocmite de diverşi „autori” – critici, istorici literari sau „iubitori de Eminescu”.

Privind volumul propus de Maiorescu, dintr-o scrisoare către Veronica Micle, Virgil Diaconu poate  conchide:  1. „poetul recunoaşte că Maiorescu are iniţiativa privind ediţia princeps”; 2.      „este de acord cu iniţiativa criticului de a-i edita versurile”; 3. „îşi recunoaşte greşelile de ritm şi de rimă, nonsensurile şi cuvintele stranii (nepotrivite contextului); 4. „nu îşi face nici un fel de probleme în ceea ce priveşte construcţia cărţii”.

Privind ordinea poeziilor în Ediţia princeps, Virgil Diaconu vine cu două puncte de vedere expuse de doi exegeţi cunoscuţi: 1.Nicolae Georgescu – „autorul arhitecturii ediţiei princeps este Eminescu”; 2. Petru Creţia – „organizarea ediţiei princeps  este opera exclusivă a lui Maiorescu”.  După cum se poate observa, avem două aserţiuni diferite, Virgil Diaconu înclinând sensibil către cea de-a doua. (VA URMA)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Reglementări privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a semnat vineri ordinul care reglementează temele pentru acasă în învățământul preuniversitar.

‘Între aspectele reglementate, menționăm, în sinteză, următoarele: tema pentru acasă este necesar să fie stabilită diferențiat, după cum urmează: tema obligatorie, care are un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevii clasei, tema suplimentară, care este facultativă, cu caracter general sau individual-diferențiată, pentru activități de recuperare sau de pregătire pentru performanță. La nivelul educației timpurii și la clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă. Timpul total alocat la învățământul primar pentru temele obligatorii va fi de maximum 1 oră. Pentru toate celelalte niveluri de învățământ preuniversitar temele obligatorii pentru acasă nu pot depăși 2 ore’, informează Ministerul Educației într-un comunicat de presă remis AGERPRES.

Altă măsură prevede că tema pentru acasă la o disciplină, având drept finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe interval de învățare (modul).

În perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învățământul primar și gimnazial, se mai arată în ordinul ministrului Educației.

‘În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariția unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevului față de învățare (din cauza cantității, dificultății sau monotoniei temelor etc.), oboseală fizică și emoțională, reducerea timpului liber destinat unor activități recreative (activități sportive, artistice, gospodărești, lectură etc.), adâncirea diferențelor dintre elevii performanți și cei aflați în dificultate. Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă (cantitate mare de teme, exerciții repetitive), precum și solicitarea realizării/parcurgerii unor activități de învățare/conținuturi, care necesită o abordare sistematică în clasă și nu pentru a fi realizate/parcurse individual, ca temă pentru acasă’, precizează ordinul.

Potrivit acestuia, anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților cu privire la utilitatea și eficiența temelor pentru acasă.

Publicitate

‘Directorul, pentru învățământul primar, și dirigintele clasei, pentru celelalte niveluri ale învățământului preuniversitar, sunt responsabili pentru colectarea feedbackului, care va fi analizat în consiliile de administrație ale unităților școlare, care vor lua măsuri atât pentru eficientizarea educației prin teme, cât și pentru creșterea gradului de satisfacție al elevilor și părinților’, se menționează în comunicat.

Ordinul urmează a fi publicat în Monitorul Oficial. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Ce își doresc comisarii de mediu botoșăneni în seara de Moș Nicolae? Până una-alta, au dat câteva amenzi

Publicat

Publicitate
Ce își doresc comisarii de mediu în seara de Moș Nicolae?
Își doresc:
-să nu se confirme sesizăriile,
-operatorii economici să prezinte autorizaţiile de mediu și vizele anuale valabile,
-să fie realizate monitorizarile impuse prin actele de reglementare,
-să fie realizate în totalitate și la termen măsurile impuse anterior.
Poate lucrurile se schimba mâine….,
astăzi comisarii de mediu au scris 6 amenzi contravenționale în cuantum de 186.000 lei, 3 dintre acestea pentru desfășurarea activității fără a deține autorizaţie de mediu.

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 80 de asistenți sociali din Vorona, instruiți de pompierii botoșăneni

Publicat

Publicitate

Peste 80 de asistenți sociali din comuna Vorona, care îngrijesc persoane cu nevoi speciale, au fost instruiți astăzi cum să reacționeze în momente critice și cum să prevină apariția unor situații de urgență. Activitatea de informare și educare preventivă a fost organizată la Căminul Cultural din localitate, la inițiativa Primăriei Comunei Vorona.

Încă din primele minute, participanții au fost implicați în activități practice. Paramedicii SMURD le-au prezentat modul corect de acordare a primului ajutor în caz de înec cu bol alimentar, cu ajutorul vestelor Heimlich special destinate instruirii. Ulterior, asistenții sociali au exersat manevrele de resuscitare pe manechine, pentru a dobândi deprinderi esențiale în acordarea primului ajutor.

Specialiștii din cadrul Inspecției de Prevenire și Serviciului Pregătire pentru Intervenție și Reziliența Comunităților le-au vorbit celor prezenți despre modul corect de utilizare a surselor de căldură, a instalațiilor electrice și de gaze naturale, precum și despre conduita adecvată în cazul producerii unor situații de urgență.

Tot în cadrul activității, participanții au aflat când și cum se folosește autospeciala de hidroperforare, fiind prezentate pe rând accesoriile din dotare și rolul fiecăruia în intervențiile operative.

Evenimentul face parte din programul permanent al Inspectoratului de Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani dedicat pregătirii populației și sprijinirii instituțiilor care lucrează cu persoane vulnerabile, contribuind astfel la creșterea gradului de siguranță în comunitate.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Primăria municipiului Botoșani va organiza, în noaptea de Revelion, un spectacol care va include și un foc de artificii

Publicat

Publicitate

Primăria municipiului Botoșani va organiza, în noaptea de Revelion, un spectacol care va include și un foc de artificii, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, primarul Cosmin Andrei.

Potrivit acestuia, focul de artificii reprezintă una din principalele atracții pentru botoșănenii care aleg să petreacă noaptea dintre ani în spațiul public.

‘Au fost discuții pe Facebook, comentarii din partea iubitorilor de animale, dar nu avem nicio petiție oficială din partea vreunei asociații. Cu siguranță, oamenii vin la spectacolul organizat de Primărie și pentru focul de artificii’, a afirmat Cosmin Andrei.

Bugetul alocat de municipalitate focului de artificii se ridică la 40.000 de lei. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending