Connect with us
Publicitate

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (267)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

Prin intermediul scriitorului Al. D. Funduianu citesc lunar revista “Cafeneaua literară”, aflată sub directoratul lui Virgil Diaconu. În aceste zile toride mi-am propus să citesc şi cartea aceluiaşi Virgil Diaconu, “Destinul poeziei moderne” (Editura “Brumar”, Timişoara, 2008).

Publicitate

 

(urmare din “Momentul de cultură” nr. 264, 265, 266)

Capitolul al II-lea, “Destinul literaturii”, începe cu o frază care exprimă un adevăr de necontestat: “Fie că o recunoaştem sau nu, literatura (cultura) s-a aflat întotdeauna într-un anume raport cu puterea politică. Orice stat din lume are o anumită politică faţă de cultură, o anumită “politică culturală”. El poate să favorizeze prin legile lui finanţarea şi dezvoltarea liberă a culturii sau poate să-i limiteze dezvoltarea, impunându-i o anumită direcţie”. Din această perspectivă, Virgil Diaconu găseşte cinci tipuri de literatură generate de puterea politică: 1. literatura “burgheză” sau literatura după gratii (începând cu 1945 această literature este condamnată pentru că ignoră sau cârteşte împotriva doctrinei peceriste şi pentru că nu a înghiţit hapul “omului nou”); 2. literatura realismului socialist sau literatura vândută (literatura dedicată partidului communist, realizărilor sale şi omului nou, cuvântul partidului luminează calea, cenzura şi Securitatea devin îngerii păzitori ai literaturii, o literatură de masă, îşi face loc amatorismul, devine o literatură a avantajelor”); 3. literatura neimplicată politic (denumită şi literatură tolerată,  îşi vedea de scopurile ei estetice, uneori “ne vorbea printre rânduri”);  4. literatura sponsorizată din democratură ( care este acum, după 1989,  cenzura politică este înlocuită cu cenzura financiară, literatura este liberă politic, dar  pusă la pământ financiar, de remarcat înşurubarea în funcţii pe la instituţii de cultură, reviste, edituri a optzeciştilor); 5. literatura liberă (ţinută în viaţă de  puterea adevărat democrată).

Publicitate

La pagina 99 a cărţii, Virgil Diaconu ne propune un eseu cu un titlu incitant, din care redau doar jumătate: “Capcanele literaturii feminine sau…”. Din punctul de vedere al autorului, nu există nici o discriminare a femeii scriitor, ba mai mult, constată că „femeile care în dealul – valea literară luptă pentru afirmare reuşesc mult mai mult decât  bărbaţii” şi că „noua feminitate este cam masculină, ba de cele mai multe ori o întrece şi fură din mobilierul bărbaţilor”. Segmentul acesta, dedicat femeii şi literaturii  abundă în exemple care, nu s-ar spune că nu s-ar baza pe o minuţioasă cercetare  a fenomenului. Virgil Diaconu  ştie el ce ştie şi, mai mult, de unele am mai auzit şi noi.  Credinţa lui Virgil Diaconu  o identificăm cu o „concluzie descurajantă”: „Nu cred că masculinitatea sau feminitatea  în sine şi în mod exclusiv pot să dea  valoare operei literare , deşi opera poate să conţină foarte bine elemente, chiar vibrante, de acest fel, iar un autor poate să facă, fără discuţie, literatură mare din eros”.

Problema  care vizează intelectualul şi intelectualitatea se vrea un răspuns la o conferinţă ţinută de filosoful Mircea Flonta.  Virgil Diaconu  crede că a prezenta doar intelectualul responsabil („el apără valorile umane, binele, libertatea, cultura şi are o atitudine socială pozitivă, etică”), aşa cum a făcut-o filosoful amintit, nu este suficient atât timp cât există şi acţionează şi intelectualul iresponsabil („plătit în euro, în funcţii, corupt de bani şi de tot felul”).  În definitiv, ce element defineşte intelectualitatea?  Spune Virgil Diaconu: „O persoană dobândeşte numele   de intelectual atunci când îşi manifestă, sub varii forme, capacităţile intelectuale deosebite în cultură, media, religie, economie, societate etc. Persoana dobândeşte numele de intelectual pentru capacităţile sale, iar nu pentru aplicarea etică sau anti-etică”. Şi faţă de solidaritatea intelectualilor Virgil Diaconu are o serie de puseuri critice: „Există o solidaritate responsabilă (care vrea să însănătoşească şi să înfrumuseţeze lumea) şi există o solidaritate iresponsabilă (ţine lumea pe loc,  o îmbolnăveşte sau o urâţeşte).

Virgil Diaconu  identifică şi câteva „împiedicări” ale literaturii române în drumul său către Europa: 1. împiedicări politico – economice (indiferenţa  Statului faţă de cultură); 2. evaluări deformate şi literatura holografică; 3. proasta circulaţie a cărţii. (VA URMA)

Publicitate

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Prezidenţiale2024 AEP: Până la ora 9,00 au votat în diaspora 4.377 de alegători

Publicat

Publicitate

Până la ora 9,00 au votat vineri, la primul tur al alegerilor prezidenţiale, în diaspora, 4.377 de alegători, potrivit datelor furnizate în timp real de Autoritatea Electorală Permanentă.

Au votat pe liste suplimentare 150 de cetăţeni români.

Prin corespondenţă şi-au exercitat dreptul constituţional 4.227 de alegători din străinătate.

Publicitate

Datele sunt prezentate în timp real pe site-ul www.roaep.ro.

Vineri este prima zi de alegeri prezidenţiale în diaspora. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Dan Șlincu, deputat PSD: „Am votat pentru eficientizarea cheltuielilor publice, acordarea de facilități fiscale prin anularea dobânzilor și penalităților ”

Publicat

Publicitate

Dan Șlincu, deputat PSD: „Am votat Ordonanța Guvernului Ciolacu pentru eficientizarea cheltuielilor publice, acordarea de facilități fiscale prin anularea dobânzilor și penalităților precum și acordarea de bonificații celor cu taxele la zi”

 

Deputatul PSD Dan Șlincu, care a votat proiectul de lege al guvernului, a arătat că principala prevedere se referă la ștergerea dobânzilor și penalităților, total sau parțial, pentru cei care își achită datoriile către stat.

Publicitate

Este pentru prima oară când amnistia a oferit o bonificație de 3% din impozitul pe profit pentru buni platnici. O altă măsură importantă s-a referit la redistribuirea banilor de investiții prin acordarea posibilității ca autoritățile locale să-și poată redistribui, în interiorul bugetului, banii alocați pentru a-și asigura finanțarea proiectelor avansate. În același timp, pentru autoritățile locale, a avut loc o creștere a plafonului de împrumut de la 1 miliard de lei, la 2 miliarde de lei, pentru a putea finanța proiectele locale de investiții. În ceea ce privește eficientizarea cheltuielilor publice, s-a prevăzut limitarea cheltuielilor instituțiilor statului la media din primele 8 luni ale anului, precum și suspendarea, până la finalul anului 2024, a cheltuielilor care nu sunt necesare”, a declarat Dan Șlincu.

În momentul emiterii actului normativ, premierul Marcel Ciolacu a procedat așa cum  trebuie să facă toți cei care gestionează bani publici: a luat măsuri pentru a ține sub control cheltuielile publice și pentru a recupera cât mai mult din banii datorați statului.

Avem o amnistie care stimulează firmele și cetățenii, nu sancționează și mai mult oferă flexibilitate aleșilor locali, pentru a-și putea asigura finanțarea pentru proiectele de investiții. Astfel, pentru firmele și persoanele fizice s-au șters dobânzile și penalitățile, total sau parțial, pentru cei care și-au achitat datoriile către stat. În acelai timp s-a promovat și o formă de bonificație pentru cei care sunt corecți și își plătesc la timp taxele și impozitele. Aceștia vor beneficia de o reducere a taxelor datorate. Se încurajează astfel conformarea la plata taxelor, dincolo de recuperarea unor taxe datorate care se va realiza prin această măsură”, a subliniat Dan Șlincu.

Publicitate

Meritul principal al Guvernului Ciolacu este că, pentru prima dată sunt premiați și contribuabilii corecți care își plătesc taxele la timp.

Președintele PSD a demonstrat că este un prim-ministru eficient: a redus inflația la o singură cifră, a oprit specula din piața de alimente, a dus la bun sfârșit cea mai amplă reformă a pensiilor cu beneficii importante pentru  3,8 milioane de pensionari, iar lista măsurilor bune poate continua.

CMF11240017

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Legea prin care PFA-urile puteau deveni SRL-uri, declarată neconstituţională de CCR

Publicat

Publicitate

Curtea Constituţională a României (CCR) a declarat neconstituțională modificarea legislativă prin care persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale se puteau transforma în societăţi cu răspundere limitată (SRL) sau altfel de societăţi comerciale, scrie alba24.ro.

În cadrul controlului de constituţionalitate a priori, cu unanimitate de voturi, CCR a admis joi o obiecţie de neconstituţionalitate ridicată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi a constatat că este neconstituţională, în ansamblul său, Legea pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, scrie agerpres.ro.

Legea a fost adoptată în Parlament în luna octombrie şi prevedea introducerea art. 33 (1) în OUG 44/2008, cu următorul cuprins:

Publicitate

„(1) Prin excepţie de la prevederile art.21, 27 şi 33, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale pot opta, după minimum un an de funcţionare, pentru modificarea formei de organizare în societate în una dintre formele prevăzute la art. 2 din Legea societăţilor nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dacă depun la oficiul registrului comerţului în a cărui rază teritorială îşi va avea sediul societatea următoarele documente:

a) certificatul de înregistrare obţinut conform prezentei ordonanţe de urgenţă;
b) actul constitutiv al societăţii şi dovada efectuării vărsămintelor în temeiul actului constitutiv, cu excepţia societăţilor cu răspundere limitată;
c) dovada sediului social;
d) certificatul de atestare fiscală;
e) codul de înregistrare în scopuri de TVA, după caz.
(2) Societatea înfiinţată potrivit alin.(1) îşi menţine codul de identificare fiscală şi codul de înregistrare în scopuri de TVA.

(3) În termen de 3 zile lucrătoare de la depunerea documentelor, autorităţile competente vor elibera certificatul de înmatriculare al noii societăţi”.

Publicitate

Prin această modificare legislativă persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale se puteau reorganiza, prin transformare, în una dintre entităţile reglementate de art. 2 din Legea societăţilor nr.31/1990, respectiv: societate în nume colectiv, societate în comandită simplă, societate pe acţiuni, societate în comandită pe acţiuni, societate cu răspundere limitată.

În esenţă, CCR a reţinut că intenţia legiuitorului de a reglementa un drept de opţiune al persoanelor fizice autorizate, al întreprinderilor individuale şi al celor familiale pentru modificarea formei de organizare în societate în una dintre formele prevăzute de Legea societăţilor nr.31/1990 nu este însoţită de reglementarea în concret a unei proceduri legale care să permită realizarea efectivă a acestei modificări, având în vedere regimul juridic diferit al societăţilor reglementat prin Legea nr.31/1990.

Curtea a constatat că simpla exercitare a unui drept de opţiune recunoscut la nivel legal unor entităţi fără personalitate juridică, chiar însoţită de depunerea unor înscrisuri, nu este suficientă şi nu poate conduce în mod automat şi integral la asimilarea regimului juridic al entităţilor economice fără personalitate juridică, reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, cu regimul juridic al societăţilor cu personalitate juridică, reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici nu determină aplicarea corespunzătoare a procedurii prevăzute de Legea nr.31/1990 în cazul schimbării formei societăţilor.

Publicitate

Curtea a mai reţinut că, în condiţiile în care nu se stabilesc în mod expres şi neechivoc procedura de transformare, condiţiile de fond şi formă necesare pentru a opera transformarea unei entităţi fără personalitate juridică în societate, legea criticată creează, sub unele aspecte, premisele unei aplicări neunitare a normelor legale instituite, iar în unele cazuri duce la imposibilitatea aplicării efective a legii criticate, generate de modul defectuos, imprecis şi incomplet de redactare a normelor acesteia, de natură a contraveni dispoziţiilor constituţionale referitoare la principiul legalităţii, în componenta sa referitoare la calitatea legii.

sursa: Agerpres

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu la Racovăț. O casă s-a aprins, proprietara a suferit un atac de panică

Publicat

Publicitate

Reparați coșurile de fum: pericol de incendiu !

 

 

Publicitate

Un incendiu s-a produs, în această dimineață, într-o gospodărie din localitatea Racovăț. Acoperișul unei case a fost cuprins de flăcări. Alarma a fost dată chiar de proprietar.

 

La caz au ajuns, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, cu două autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Pomârla. Aceștia au constatat faptul că ardea o parte din acoperișul casei și au acționat rapid astfel încât flăcările să nu cuprindă întregul imobil.

Publicitate

 

Proprietara a primit îngrijiri medicale la fața locului întrucât a suferit un atac de panică, dar a refuzat transportul la spital.

 

Publicitate

Cel mai probabil, incendiul a fost generat de un coș de fum deteriorat.

 

Vă reamintim faptul că în sezonul rece multe dintre incendii se produc din cauza coșurilor de fum defecte, necurățate de funingine sau neprotejate termic față de materialele combustibile din structura acoperișului.

 

Verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.).

 

Curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare.

 

Tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn).

 

Îngroșați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului.

 

Păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending