Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (109)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

„România literară” nr. 1-2 din 2023. Gellu Dorian răspunde anchetei revistei.  Nimic despre Eminescu în acest număr dublu al revistei Uniunii Scriitorilor din România. Botoşaniul este prezent prin Gellu Dorian printr-un răspuns  dat lui Cristian Pătrăşconiu la întrebarea „Ce credeţi că trebuie făcut, astfel încât condiţia literaturii române de astăzi să se schimbe în bine?” Într-un răspuns dens, Gellu Dorian înşiruie peste 5o de „credinţe”, „reguli”, „necesităţi” sau cum vreţi să le denumiţi, multe dintre ele nerespectate nici de autorul lor. Reţin câteva: 1.”Să priveşti lumea, tu ca scriitor, aşa cum te priveşte lumea pe tine”; 2. „Să te întrebi atunci când constaţi că nu te priveşte, că trece pe lângă tine fără să te observe, de ce face acest lucru. Şi să găseşti răspunsul în atitudinea ta, nu în reacţiile lumii din jur”; 3. „Să trăieşti istoria literaturii vii din care faci parte şi cu ochii învinşilor, care fac şi ei parte din acest fenomen, deşi sunt ca şi când n-ar fi pentru tine, ajuns acolo unde crezi că ai cucerit veşnicia”; 4. „Să te întrebi mereu de ce literatura română, precum şi lumea din jurul ei, are atâtea eşecuri, atâtea neizbânzi, puţine victorii care contează în ochii lumii în care vrei să ajungi, şi să găseşti răspunsul în destine tragice ca  al lui Eminescu, care, ucis de timpul său, a învins , chiar dacă rănile de pe trupul lui nu sunt citite cum trebuie”; 5. „Să te întrebi de ce marile valori ale literaturii din care faci parte au avut atât de mult de suferit, de ce nu s-a învăţat nimic din tragediile lor, de ce şi azi  sunt lăsaţi în tragicul lor destin, fără a se corija poziţia faţă de ei, ci mai degrabă adâncindu-li-se cuţitul în rană, înfipt de o posteritate din care faci şi tu parte”; 6. „Să nu faci clasamente, aşa ca la fotbal, să nu râvneşti la premiul altuia, să nu furi, să nu ai mai mulţi idoli din afară, mai ales falşi, înşelători, să nu huleşti limba în care scrii, să nu o strici, să nu crezi că totul începe cu tine, că literatură bună este numai ceea ce scrii tu”. Şi aş putea continua.

Citește și MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (108)

„Ziarul Lumina”  nr. 8 (5223) din 8 ianuarie 2023  publică articolul „Pe urmele paşilor lui Eminescu în Bucureşti”, semnat de pr. Nicolae Dascălu. Reţin: „Tânărul Eminescu ajunsese pentru prima oară în Bucureşti pe la 17 ani.  Trecea munţii din Transilvania în Muntenia, în căutarea trupei de teatru care îi oferea atunci libertatea şi visul unei vieţi artistice intense. Pribeag în Bucureşti, sufleor şi copist la Teatrul Mare, el pleacă împreună cu trupa lui Pascali în oraşe muntene apropiate, apoi către Ardeal şi Banat, pe la Sibiu, Lugoj, Timişoara şi Arad. În 1869 lua calea Vienei, pentru studii de filozofie, la insistenţele familiei. Dar viaţa bucureşteană implicată în cel mai profund sens social şi artistic începea în toamna anului 1877, atunci când, la invitaţia lui Ioan Slavici şi la propunerea lui Titu Maiorescu, Eminescu intră în echipa redacţională a ziarului „Timpul”. O placă memorabilă instalată pe zidul clădirii din imediata apropiere a intersecţiei dintre strada Lipscani şi Calea Victoriei aminteşte trecătorilor: „În această casă poetul Mihai Eminescu a lucrat ca redactor la ziarul TIMPUL între anii 1877 – 1879”. Redacţia ziarului era atunci în clădirea hanului Filipescu, devenit apoi Palatul Dacia, vizavi de Hanul Mănăstirii Zlătari”. Realitatea este că Eminescu nu a avut niciodată propria casă, a locuit în spaţii modeste pentru că, spune autorul,  „ţinta vieţii sale era arderea neîncetată în laboratorul creaţiei poetice, al cunoaşterii şi al ostenelilor gazetăreşti”. Din articolul semnat de pr. Nicolae Dascălu reţinem câteva adrese la care a locuit Eminescu în Bucureşti: 1. Strada „Sapienţei” nr. 4, într-o chilie a Mănăstirii Caimata din spatele Bisericii „Sf. Gheorghe” – Nou; 2. Casa lui Titu Maiorescu, pe strada „Mercur” nr. 1, unde aveau loc şedinţele „Junimii” bucureştene; 3. În casa lui Dinu Mihail, împreună cu familia Slavici, peste drum de Biserica Albă; 4. În 1879 era într-o casă din mahalaua Bisericii „Sfântul Nicolae” – Tabacu; 5. În 1881 într-o casă din „Piaţa Amzei”;  6. Pe strada „Şipotul Fântânilor”, într-o casă despre care Camil Petrescu spunea că  „e veche, cu etaj, ziduri leproase, geamlâcuri cârpite, curte bătătorită, arbori sălbăticiţi”.

„Ziarul Lumina”  nr. 8 (5223) din 8 ianuarie 2023  publică articolul „Eminescu şi muzica” semnat de arhim. Mihail Daniliuc.  Merită reţinute cinci idei care constituie arhitectura acestui articol: a) „Eminescu s-a lăsat pătruns de muzică, făcând din aceasta un filon perpetuu al tumultuoasei sale vieţi: armoniile sonore i-au hrănit mereu imaginaţia şi visarea, dorurile şi clipele de singurătate, alimentându-i cu ritmicitatea lor setea de frumos şi adevăr, de perfecţiune şi înălţare spirituală aşa cum reiese din propriile sale afirmaţii: „Muzica mă predispune spre o visare creatoare… mă transformă cu desăvârşire… cred uneori că plutesc în sferele divine ale nemuririi dumnezeieşti”; b) „Nici căminarul Gheorghe Eminovici nu se arăta străin de muzică: tatăl său, bunicul poetului, Vasile, era cântăreţ bisericesc. Toţi cei şapte copii ai dascălului Vasile au învăţat carte de la un coleg al lui, dascălul Ioniţă din Suceava, care le-a predat şi noţiuni de interpretare la câteva instrumente muzicale. Mărturiile apropiaţilor confirmă că Gheorghe Eminovici ştia să cânte la flaut”; c) „Muzica bisericească l-a însoţit toată viaţa pe Eminescu, dovadă fiind versurile de o muzicalitate aparte, impregnate de sunetul toacei şi al clopotului, al stihirilor auzite la strană, al puternicului mesaj religios”; d) „Aceste particularităţi ale poeziei sale l-au făcut pe criticul literar Tudor Vianu să constate: „Cântecul eminescian imposibil de confundat cu altul, lucrează cu puteri magice asupra cititorilor săi şi duce cu sine mesajul gânditorului, al pictorului naturii şi al rapsodului iubirii”; e) „În cei cinci ani de studii la Viena şi Berlin, Eminescu dobândeşte şi „axiologia” muzicală. Student la Berlin, a urmat seminarul de muzicologie al profesorului J.G.F. Bellerman, iar la Viena s-a întâlnit cu Johann şi Eduard Strauss. Mai târziu, astfel de cunoştinţe l-au ajutat să scrie, ca ziarist, cronici muzicale aidoma marilor critici de gen. În „Curierul de Iaşi”, dar şi în „Timpul”, Eminescu a dovedit de multe ori că este un veritabil critic muzical.

Articolul este completat de o serie consistentă de mărturii: Ştefan Cacovean (unul din colegii poetului): „Eminescu vorbea rar şi dulce şi tot ascultându-l aveai impresia că asculţi o melodie”; Matei (fratele poetului): „Mihai cânta bine din gură, ca şi mama, şi Harieta”; Alexandru Vlahuţă: „Avea un glas profund, muzical, umbrit într-o surdină dulce, misterioasă, care dădea cuvintelor lui o vibraţie particulară”; Constantin Bărcănescu (tenor, contemporan cu poetul): „Eminescu avea o voce mică, dar dulce şi mlădioasă. Rostea cuvintele cu o expresiune şi cu un accent de care ar fi fost gelos cel mai mare cântăreţ”; Ioan Slavici aminteşte câteva cântece preferate  ale lui Eminescu şi pe care le cânta frecvent, cum ar fi „Eu sunt Barbu Lăutarul” şi Frunză verde baraboi”; Tincuţa Vartic (femeia cu care trăia Creangă în bojdeuca Ţicăului): „Eminescu cânta frumos cântece populare ori bisericeşti şi avea un glas dulce de-ţi dădeai cămaşa ca să-l asculţi”.

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Primăria municipiului Botoșani va organiza, în noaptea de Revelion, un spectacol care va include și un foc de artificii

Publicat

Publicitate

Primăria municipiului Botoșani va organiza, în noaptea de Revelion, un spectacol care va include și un foc de artificii, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, primarul Cosmin Andrei.

Potrivit acestuia, focul de artificii reprezintă una din principalele atracții pentru botoșănenii care aleg să petreacă noaptea dintre ani în spațiul public.

‘Au fost discuții pe Facebook, comentarii din partea iubitorilor de animale, dar nu avem nicio petiție oficială din partea vreunei asociații. Cu siguranță, oamenii vin la spectacolul organizat de Primărie și pentru focul de artificii’, a afirmat Cosmin Andrei.

Bugetul alocat de municipalitate focului de artificii se ridică la 40.000 de lei. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

APIA primește cereri de la fermieri pentru ajutorul de stat în sectorul creșterea animalelor. Termenul limită și sumele acordate

Publicat

Publicitate

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) a anunțat că primește cererile iniţiale anuale de solicitare a ajutorului de stat în sectorul creşterii animalelor pentru anul 2026.

Termenul limită este 15 decembrie 2025 inclusiv. Cererile trebuie avizate în prealabil de către ANZ.

Cererile se depun la Centrele Judeţene ale Agenţiei, respectiv la Centrul Municipiului Bucureşti, în a cărui rază teritorială se află sediul social al solicitantului.

Valoarea maximă a ajutorului de stat

Valoarea maximă ale ajutorului este stabilită după cum urmează:

pentru serviciile de întocmire şi menţinere a registrului genealogic al rasei:

  • a) 60 lei/cap pentru rasele de animale din speciile taurine, bubaline şi ecvine;
  • b) 35 lei/cap pentru rasele de animale din speciile ovine, caprine;
  • c) 100 lei/cap pentru rasele de animale din speciile porcine.

pentru serviciile de determinare a calităţii genetice a raselor de animale:

Publicitate
  • a) 140 lei/cap în cazul testării performanţelor producţiei de lapte şi 60 lei/cap în cazul controlului producţiei de carne la speciile taurine şi bubaline;
  • b) 35 lei/cap în cazul testării performanţelor producţiei de lapte, 35 lei/cap pentru producţia de carne, 30 lei/cap pentru producţiile de lână în cazul raselor cu lână fină şi 36 lei/cap pentru producţia de pielicele la speciile ovine şi caprine.

Baza legală o constituie OUG nr. 61/2023 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat în sectorul creşterii animalelor, cu modificările și completările ulterioare.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Pompierii aduc daruri și speranță de Sfântul Nicolae pentru 37 de copii din Rânghilești

Publicat

Publicitate

În ajun de Sfântul Nicolae, ocrotitorul copiilor și al celor aflați în nevoie, pompierii botoșăneni au ales să își ducă misiunea dincolo de intervențiile salvatoare, oferind gesturi care mângâie, vindecă și aduc lumină celor mai vulnerabili dintre noi.

Cu inimile deschise și dorința de a duce speranță acolo unde lipsește, pompierii și familiile lor au pregătit daruri pentru 37 de copii din localitatea Ringhilești, oferindu-le un moment de alinare și încredere înainte de una dintre cele mai îndrăgite sărbători ale iernii.

Copiii pompierilor au fost cei care au inspirat această inițiativă. Ei au realizat scrisori emoționante și desene pline de culoare pentru micuții cărora le-au fost dedicate. Prin cuvintele lor simple și sincere, au transmis că nimeni nu este singur, iar în fiecare mesaj s-au împletit empatia, grija și inocența, transformând aceste rânduri într-o adevărată rază de speranță.

Părinții lor – salvatorii care zi de zi înfruntă situații dificile – au pus aceeași dăruire cu care răspund la intervenții în pregătirea pachetelor ce au cuprins jucării, cărți, haine, încălțăminte și dulciuri, toate împachetate cu grijă și însoțite de mesajele copiilor.

În această dimineață, pompierii, însoțiți de cei copiii lor, au ajuns la școala și grădinița din Ringhilești nu cu sirene și echipamente, ci cu daruri, zâmbete și inimile pline de căldură. Pentru gazde, vizita salvatorilor a transformat o zi obișnuită într-una cu adevărat specială, iar pompierii au fost, la rândul lor, surprinși cu desene, flori, zâmbete, îmbrățișări, cântece și poezii – gesturi care le-au adus emoție și bucuria de a simți recunoștința sinceră a celor mici.

Activitatea face parte din campania „Pompierii botoșăneni și copiii acestora aduc speranța de Sărbătorile de Iarnă”, derulată de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani, care urmărește să aducă un strop de lumină copiilor și seniorilor aflați în situații vulnerabile.

Publicitate

Prin această inițiativă, pompierii au dorit să sublinieze caracterul profund uman al profesiei lor. Dincolo de stingerea incendiilor și gestionarea situațiilor de urgență, aceștia rămân aproape de comunitate, oferind sprijin și gesturi care reamintesc beneficiarilor că nu sunt singuri.

Pentru salvatorii botoșăneni și familiile acestora, dorința de a fi aproape de cei care au nevoie de ajutor reprezintă un angajament sincer. Campania urmărește atât să aducă lumină acolo unde lipsește, cât și să transmită celor mici valorile pompierilor: empatia, bunătatea și solidaritatea.

Anul acesta, pachetele au inclus și scrisori cu gânduri bune, prin care copiii au transmis că nimeni nu este uitat, chiar dacă drumurile nu s-au întâlnit niciodată.

Inspectoratul pentru Situații de Urgență Botoșani mulțumește tuturor celor implicați în realizarea acțiunii – pompieri, copii, familii, voluntari din cadrul programului „Salvator din Pasiune” și cadre didactice. Împreună, au contribuit la menținerea spiritului Sfântului Nicolae și la transmiterea unui mesaj de solidaritate și apropiere față de comunitate.

Citeste mai mult

Eveniment

Care este culoarea anului 2026. Ce semnificații are și cum a fost aleasă de Institutul Pantone

Publicat

Publicitate

A fost aleasă culoarea anului 2026, a anunțat Institutul Pantone. Aceasta va influența tendințele în design, anul viitor.

Culoarea anului 2026 este „Cloud Dancer” (PANTONE 11-4201), o nuanță de alb pur, ușor aerat și echilibrat.

Specialiștii Pantone văd în acest alb-calm un simbol al resetării emoționale, al spațiului interior necesar reflecției și al reconectării cu lucrurile esențiale.

Culoarea anului 2026. Semnificații

Potrivit Institutului Pantone, culoarea anului 2026 este un „alb elevat” care inspiră liniște, deschidere și creativitate, notează Mediafax.

Nuanța permite minții „să respire” și oferă un cadru vizual ideal pentru relaxare și concentrare.

Leatrice Eiseman, director executiv al Pantone Color Institute, descrie „Cloud Dancer” drept o culoare structurală esențială, extrem de versatilă, capabilă să susțină orice paletă cromatică. Folosită fie singură, fie alături de tonuri vibrante sau pasteluri, această nuanță aduce armonie, contrast și o senzație de lejeritate în orice proiect de design, modă sau branding.

Publicitate

 

Culori Pantone din anii precedenți

Numirea culorii Pantone a anului 2026 Cloud Dancer continuă tradiția începută în 2000, când Pantone a introdus conceptul Culorii Anului, prima aleasă fiind „Cerulean Blue”.

În ultimii ani, alegerile au reflectat schimbările culturale globale: în 2024 s-a remarcat „Peach Fuzz”, o nuanță caldă și catifelată.

Pentru 2025, Pantone a optat pentru „Mocha Mousse”, un maro intens asociat cu confortul.

Procesul de selecție implică o analiză amplă a tendințelor din artă, modă, tehnologie și cultură, realizată de o echipă internațională de experți.

Prin alegerea „Cloud Dancer”, Pantone transmite pentru 2026 un mesaj puternic de calm, echilibru și claritate — un apel la simplitate, introspecție și spațiu creativ într-o perioadă marcată de schimbări accelerate.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending