Ziua Pompierilor din România este sărbătorită, în fiecare an, pe 13 septembrie, marcând un moment important din istoria Armei. Această zi comemorează eroismul pompierilor care au luptat în Bătălia din Dealul Spirii, în anul 1848. În acea zi, pompierii, conduși de căpitanul Pavel Zăgănescu, au înfruntat trupele otomane și au apărat revoluționarii care luptau pentru libertate și independență. Chiar dacă erau depășiți numeric, aceștia au dat dovadă de un eroism remarcabil.
Astăzi, Ziua Pompierilor este o ocazie de a aduce un omagiu celor care au luptat în trecut și au dat dovadă de sacrificiu, dar și de a evidenția curajul, altruismul și solidaritatea pompierilor care sunt mereu pregătiți să intervină în situații de urgență pentru a proteja viețile și bunurile cetățenilor.
Instituţia pompierilor români s-a dezvoltat continuu, de la primele intervenţii pentru stingerea incendiilor, la actuala gestionare a tuturor situaţiilor de urgenţă: inundaţii, alunecări de teren, mişcări seismice, epidemii, înzăpeziri, secetă, accidente tehnologice, radiologice, nucleare, biologice sau alte calamităţi naturale, descarcerare şi prim ajutor acordat persoanelor aflate în situaţii deosebite.
La ceas aniversar, șase pompieri din cadrul ISU Botoșani, care s-au evidenţiat prin modul exemplar de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu, au fost înaintați în gradul militar următor, înaintea expirării stagiului minim.
Astfel, Ioan Ștefan – Teodorescu, Ionuț Honciuc, Cătălin-Eugen Gavriliu, Iulian-Alexandru Ciobanu, Marius Zoițanu și Lucian Simion au fost avansați în gradul de plutonier adjutant șef.
Cu ocazia sărbătoririi a 176 de ani de la Bătălia din Dealul Spirii și a Zilei Pompierilor din România, următorii pompieri au primit diplome de apreciere, asfel:
– maistru militar Eduard Narcis HOREA, pentru curajul, promptitudinea și stăpânirea de sine de care a dat dovadă în data de 21 august 2024, când a intervenit pentru limitarea propagării unui incendiu izbucnit într-o gospodărie din localitatea Brusturi, judeul Neamț;
– plutonier adjutant Ovidiu Mihai JITARU, pentru curajul, promptitudinea și stăpânirea de sine de care a dat dovadă în data de 27 iunie 2024, când a intervenit pentru acordarea primului ajutor victimelor unui accident rutier produs pe raza localității Hârlești, județul Bacău;
– plutonier adjutant Adrian Ionuț HOLBURĂ, pentru curajul, promptitudinea și stăpânirea de sine de care a dat dovadă în data de 8 septembrie 2024, când a intervenit pentru resuscitarea unui tânăr înecat.
– plutonier Andrei PUIU, pentru curajul, promptitudinea și stăpânirea de sine de care a dat dovadă în data de 22 august 2024, când a intervenit pentru acordarea primului ajutor unui tânăr rănit grav în urma exploziei unui cauciuc;
– sergent major Marius Ionuț CESANE, pentru spiritul civic de care a dat dovadă în timpul liber, ajutând un botoșănean să își recupereze portofelul pierdut.
Alți zece pompieri, care au participat la diferite concursuri internaționale și naționale au primit diplome de apreciere.
Este vorba de:
– plutonier adjutant Ionuț HONCIUC, pentru rezultatele obținute, împreună cu lotul IGSU, la etapele internaționale ale concursurilor Rescue Great Day, la Sevilia – Spania și GRIMPDAY 2024, la Namur, în Belgia, dar și la etapa națională a Concursurilor Serviciilor Profesioniste pentru Situații de Urgență;
– plutonier adjutant Dorin SOBARIU, plutonier adjutant șef Doru DUTCOVSCHI, – plutonier adjutant Ionuț HONCIUC, plutonier Andrei OCHIAN, Sergent major Andrei BALTAG, Soldat Bogdan DASCĂLU, Soldat Andrei ROMAN, Soldat Cosmin SILION, Soldat Eusebiu DUTCOVSCHI și Soldat Răzvan AMARIEI, pentru rezultatele obținute la etapa națională a Concursurilor Serviciilor Profesioniste pentru Situații de Urgență.
Alături de pompieri, la acest moment festiv au fost prefectul județului, Dan Nechifor, președintele Consiliului Județean, Doina Elena Federovici, vicepreședintele Consiliului Județean Botoșani, Dorin Birta, suprefectul județului Cristina Breșug, șefii structurilor Ministerului Afacerilor Interne și ai Ministerului Apărării Naționale, comandantul Penitenciarului Botoșani, reprezentanții UPU -SMURD Botoșani, Serviciului Județean de Ambulanță, Direcției de Sănătate Publică, Spitalului Județean de Urgență Mavromati Botoşani, Spitalului Municipal Dorohoi, reprezentanți ai Direcției Silvice Botoșani, primarii orașelor Darabani și Săveni, comunelor Coțușca, Păltiniș, Mileanca, Suharău și Hudești, dar și câteva sute de locuitori ai orașului Darabani.
În cadrul ceremonialul militar, care s-a desfășurat în Parcul orașului Darabani, s-au citit și mesajele autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum și Ordinul de zi pe unitate al Inspectorului Șef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “Nicolae Iorga” al Judeţului Botoşani.
Ceremonialul militar s-a încheiat cu defilarea gărzii de onoare, a plutoanelor de pompieri și a tehnicii de intervenție.
Manifestările au fost organizate cu sprijinul Primăriei Orașului Darabani.
Mesaj de felicitare al Inspectorului General al IGSU, General Iamandi Dan-Paul
„Astăzi, 13 septrembrie, sărbătorim Ziua Pompierilor din România, o zi cu încărcătură istorică deosebită, care ne amintește de sacrificiul eroilor pompieri din Dealul Spirii, în anul 1848. Este ziua în care onorăm curajul, devotamentul și spiritul de sacrificiu al tuturor celor care, de-a lungul timpului, au apărat cu prețul vieții lor siguranța cetățenilor și a comunităților.
În contextul tot mai variat și complex al misiunilor noastre, de la intervenții pentru stingerea incendiilor, acordarea asistenței medicale de urgență, descarcerarea victimelor implicate în accidente, până la gestionarea situațiilor de urgență generate de calamități naturale, rolul fiecăruia dintre voi este vital.
Prin misiunile îndeplinite cu succes, demonstrați că aveți nu doar abilitățile și pregătirea necesară pentru a face față celor mai dificile provocări, ci și o voință neclintită de a proteja și de a salva vieți și bunuri.
Serviciul oferit comunității este fundamental activității noastre, iar acesta trebuie să fie susținut neîncetat prin pregătire riguroasă și echipamente de intervenție moderne. De aceea, proiectele menite să îmbunătățească performanța și instruirea voastră au fost și vor rămâne întotdeauna prioritare.
Profilul salvatorului arată dragoste și empatie față de semeni, iar curajul și ambiția de a reuși se evidențiază prin succesul intervențiilor desfășurate, atât pe plan național, cât și internațional.
Angajamentul României de a spori sprijinul acordat statelor Unuiunii Europene prin participarea cu forțe și mijloace, sub egida Mecanismului European de Protecție Civilă, trebuie să continue. Răspunsul rapid și eficient oferit la solicitările țărilor afectate de situații de urgență au demonstrat solidaritatea noastră față de comunitățile aflate în dificultate, chiar și dincolo de granițele țării.
Vă îndemn să purtați cu mândrie uniforma, să rămâneți la fel de dedicați și să continuați să faceți cinste acestei profesii atât de nobile.
La ceas aniversar, vă adresez mulțumiri pentru sacrificiile pe care le faceți zi de zi și pentru modul în care puneți întotdeauna pe primul loc binele celorlați. Mult succes în toate misiunile viitoare, sănătate și putere de muncă!”
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Mai multe site-uri web au fost indisponibile marți din cauza unor probleme ale serviciilor Cloudflare, care între timp au fost remediate, informează Directoratul Național de Securitate Cibernetică.
‘În cursul zilei de astăzi, mai multe site-uri web (inclusiv site-ul DNSC, dar și site-uri ale unor entități de presă sau rețele de socializare) au devenit indisponibile din pricina unor probleme de furnizare a serviciilor companiei Cloudflare. Problemele semnalate au fost remediate între timp’, au anunțat reprezentanții DNSC pe pagina de Facebook a instituției.
Cloudflare este o companie care oferă servicii de securitate și de creștere a performanței site-urilor web, funcționând ca un proxy invers care direcționează traficul dintre vizitatori și serverul unui site. Din cauza acestui rol intermediar, indisponibilitatea serviciilor companiei determină erori la accesarea site-urilor web aflate sub gestiune, fără să semnaleze o problemă cu infrastructura site-ului respectiv, explică sursa citată.
‘DNSC transmite că acest eveniment a fost datorat unor erori operaționale și nu este o consecință a unui atac cibernetic. Analiza tehnică nu a identificat elemente care să indice o compromitere a sistemelor’, precizează specialiștii în cybersecurity. AGERPRES/(AS-redactor: Nicoleta Gherasi, editor: Andreea Marinescu, editor online: Andreea Lãzãroiu)
Atunci când muzica schimbă existențe. Destinul tragic a două personalități de referință ale scenelor muzicale și ale artelor spectacolului austriece și europene – Alma (1906-1944) și tatăl ei, Arnold Rosé (1863-1946) – este explorat în expoziția eveniment „Doar viorile au rămas – Alma și Arnold Rosé”, care va putea fi vizitată între 21 noiembrie 2025 și 1 februarie 2026, la Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” (vernisaj – 21 noiembrie, ora 17.00). Evenimentul este organizat de Memorialul Ipotești, în colaborare cu Asociația „Un concept Luna” și Forumul Cultural Austriac.
Cei doi prodigioși instrumentiști aveau o relație destul de puțin cunoscută cu România – Arnold Rosé s-a născut la Iași, în 1863, înainte ca familia sa să se mute la Viena; de asemenea, în anii 1920, cvartetul Rosé cânta nu rareori cu George Enescu. Cariera celor doi violoniști Rosé, ca și cea a multor altor muzicieni, s-a încheiat brusc în 1938, când Austria a fost anexată de Reich-ul nazist. În timp ce tatăl ei a reușit să se refugieze în Marea Britanie, Alma Rosé a fost arestată și deportată în lagărul de concentrare de la Auschwitz-Birkenau. Aproape din întâmplare, Alma Rosé a fost auzită cântând și, la ordinul conducătorilor lagărului, ea a creat și dirijat o adevărată orchestră de femei. Astfel, ea a reușit să salveze viețile a numeroase muziciene evreice înainte de a muri ea însăși în acel lagăr, în 1944. Majoritatea instrumentistelor din această orchestră au supraviețuit și au fost eliberate în 1945. Peste 66.000 de evrei austrieci au căzut victime ale Holocaustului.
Expoziția de la Ipotești prezintă totodată o cercetare a muzicologului Vlad Văidean despre turneele realizate de Cvartetul Rosé în România, la începutul secolului 20, precum și despre relația dintre Arnold Rosé și George Enescu. Această secțiune este realizată cu sprijinul Muzeului Național „George Enescu” din București.
Oferită de Haus der Geschichte Österreich (Muzeul de istorie recentă a Austriei) și de Forumul Cultural Austriac, expoziția „Doar viorile au rămas – Alma și Arnold Rosé” este prezentată într-un concept scenografic supervizat de Luana Popa și Dinel Teodorescu („Un concept Luna”), special pentru Memorialul Ipotești.
Expoziția „Doar viorile au rămas – Alma și Arnold Rosé” este însoțită de o prezentare extinsă a dezvoltării proiectului VR HUMAN VIOLINS – PRELUDE, scris și regizat de Ioana Mischie. HUMAN VIOLINS – PRELUDE este un proiect VR interactiv, despre puterea de transformare a muzicii în cele mai întunecate vremuri. A fost premiat cu Smart Award (FIPADOC, FR, 2025), cu Premiul european XR pentru cea mai bună regie artistică (Festivalul Stereopsia, BE, 2024) și a fost selectată in cadrul primei competiții Cannes Immersive, fiind menționată printre cele mai bune opt proiecte imersive din întreaga lume în anul 2024. Este totodată prima co-productie romano-franceza in domeniul VR.
Proiectul este inspirat de un fapt real: în timpul Holocaustului, evreilor li s-a permis să aleagă un singur obiect înainte de a pleca în lagăre și mulți au ales să-și ia cu ei viorile. HUMAN VIOLINS PRELUDE urmărește povestea ficționalizată a unei fete, pe nume Alma, pasionată de sunetul viorii sale, publicul având posibilitatea de a duce mai departe moștenirea muzicii ei.
Publicitate
HUMAN VIOLINS PRELUDE este scris și regizat de Ioana Mischie, produs de STORYSCAPES în colaborare cu DAPROD, co-finanțat de AFCN. Parteneri: Studioset si Noe-Fi Studios.
Pachetul fiscal, ADOPTAT: Parlamentul a adoptat marți, 18 noiembrie, cu 253 de voturi „pentru”, pachetul fiscal care majorează impozitele pe locuințe și autoturisme și introduce noi obligații pentru firme și PFA-uri, scrie alba24.ro.
Proiectul, blocat inițial la Curtea Constituțională, merge acum la promulgare, după ce articolele declarate neconstituționale, cele privind testele poligraf, au fost eliminate. Noile taxe ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026.
Votul final a fost unul categoric: 253 de parlamentari au votat „pentru”, 128 „împotrivă”, în timp ce 3 aleși nu au votat și alți 3 s-au abținut.
Singurele articole eliminate sunt cele declarate neconstituționale de Curtea Constituțională (CCR), referitoare la testele poligraf pentru angajații ANAF, ai Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) și ai Autorității Vamale, în timp ce avizul psihologic de integritate a fost păstrat, potrivit Digi24.
Legea face parte din cele cinci proiecte pe care Guvernul Bolojan și-a asumat răspunderea la 1 septembrie 2025, transmite Europa Liberă, care a făcut și un inventar al măsurilor.
Pachetul fiscal, ADOPTAT: Ce conține legea votată marți în Parlament
1. Impozite mai mari pe locuințe și terenuri (din 2026)
Publicitate
Locuințe cu utilități: valoarea impozabilă crește de la 1.492 lei/mp → 2.677 lei/mp.
Locuințe fără utilități: 894 lei/mp → 1.606 lei/mp.
Pentru clădirile rezidențiale de peste 2,5 milioane lei, se aplică o taxă suplimentară de 0,9% pe suma care depășește acest prag.
Terenurile vor avea valori impozabile ajustate în funcție de destinație (cu excepții pentru mănăstiri, școli, clădiri sociale).
Toate evaluările vor fi realizate printr-un sistem informatic național automatizat.
2. Modificări la contribuțiile sociale
Se stabilește o extindere a bazei de calcul pentru contribuția la sănătate (CASS) pentru persoanele independente, până la 72 de salarii minime.
3. Măsuri pentru disciplină financiară
Firmele care nu au cont bancar în România sau nu depun situațiile financiare timp de 5 luni pot fi declarate inactive.
Firmele inactive pot fi dizolvate după un an.
Devine obligatoriu contractul de fideiusiune pentru eșalonările la plată.
Se elimină pragul de 50.000 lei pentru utilizarea POS-urilor.
4. Reguli noi pentru capitalul social și acționariat
Capitalul social rămâne neschimbat până la depășirea cifrei de afaceri de 400.000 lei.Dacă depășește acest prag, capitalul social minim devine 5.000 lei.
Pentru SRL-urile nou înființate: capital social minim de 500 lei.
Vânzarea părților sociale va fi permisă doar cu notificarea prealabilă a Fiscului.
5. Noi taxe: auto și ecologice
Impozit auto calculat în funcție de norma de poluare și capacitatea cilindrică.
Mașinile electrice: taxă fixă de 40 lei/an.
Pentru mașinile care depășesc 375.000 lei, se aplică o taxă suplimentară de 0,9% pe suma ce trece peste plafon.
6. Impozit minim pentru marile companii
Se menține IMCA, impozitul minim pe cifra de afaceri, pentru firmele cu venituri de peste 50 milioane euro.
Deducerea pentru servicii externe (proprietate intelectuală, management, consultanță) către firme afiliate este plafonată la 1% din cheltuieli.
7. Taxe în turism
Pentru închirieri în regim hotelier („short-term”), venitul net se calculează cu o cotă forfetară de 30%.
Pentru proprietăți cu peste 7 camere, activitatea devine impozitată ca activitate independentă.
8. Fiscalizarea criptomonedelor
Impozitare de 16% pe câștigurile din monede virtuale.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) reorganizează dispeceratele județene din poliții. Aproximativ 20% din personal va fi redirecționat pentru munca în teren.
Apelul de la 112 va fi trimis de la dispeceratul județean direct la echipele din teren. Nu vor mai fi dispecerate locale de poliție, doar cel la nivel de județ.
Prin ordinul ministerial semnat marți, s-a dispus punerea etapizată în aplicare a Noului Sistem de Dispecerate al Ministerului Afacerilor Interne.
Realocarea de personal către structurile operative din teren
”În prezent, în sistemul Ministerului Afacerilor Interne funcționează 802 servicii de permanență operate cu aproape 6.000 de posturi, majoritatea la nivel județean.
Noul model prevede realocarea a aproximativ 20% din personal către structurile operative din teren.
Un sistem unitar de organizare la nivelul MAI, prin care apelul la 112 este transmis direct de la dispeceratul județean de Poliție către echipele de intervenție din teren, procesarea rapidă a datelor și redistribuirea optimă a resurselor.
Publicitate
Deci, munca birocratică va fi preluată de tehnologie, iar polițiștii de birou vor merge acum în stradă lângă cetățean sau în structuri operative care combat diverse tipuri de infracționalitate”, a anunțat ministrul Cătălin Predoiu.
Implementarea noului sistem, etapizat
Potrivit oficialului MAI, ”modernizarea este posibilă prin noile platforme digitale dezvoltate intern de MAI, de ex. aplicațiile iTrack și Geoportal”.
Implementarea se va realiza etapizat, la nivelul fiecărei arme, cu proiecte pilot de integrare inter-arme (poliție, jandarmerie, frontieră) la frontiera internă și externă Schengen, mai precizează ministrul.
”În cadrul acestui proces vom consulta și organizațiile sindicale, obiectivul rămâne clar: o intervenție MAI mai rapidă, mai interoperabilă, mai eficientă, pentru a crește protecția cetățeanului simultan cu utilizarea mai eficientă a banului public”, susține Predoiu.
Cum vor fi rezolvate sesizările cetățenilor
Reprezentanții MAI au menționat, marți, în conferință de presă, că mare parte a sesizărilor la dispeceratele de poliție vin prin sistemul 112.
Majoritatea serviciilor de dispecerat sunt la nivel județean, însă acestea există și la polițiile municipale, în orașe și zona rurală, dar și în sectoarele și secțiile de poliție din București.
Reforma prevede un singur dispecerat, la nivel județean. Cetățenii au solicitat o operaționalizare cât mai rapidă a solicitărilor, precizează aceștia.
”În prezent un cetățean care sună la 112 este preluat de operatorul de la STS, este direcționat la dispeceratul de la nivel județean, apoi direcționat către alt dispecerat, la nivel de localitate, dacă este cazul. Avem trei niveluri. Ne propunem să avem un singur nivel de discuție, între personalul MAI (operator) și cetățean. Sesizarea va fi direcționată direct de operatorul din dispecerat, într-o formulă rapidă, către patrula, echipa din teren, fără a mai trece prin alt intermediar”, spune secretarul de stat MAI, Bogdan Despescu.
Operatorii vor vedea, prin intermediul localizării GPS ale autospecialelor și sistemelor de colectare a datelor, unde se află echipele din teren. Astfel, acestea vor putea fi direcționate unde este nevoie sau suplimentate, potrivit sursei citate.
Calendarul de implementare a noilor măsuri începe din decembrie 2025 și va continua în 2026.