Connect with us

Eveniment

Cartea electronică de identitate vine cu surprize: Dosarul cu șină se transformă în mapă virtuală

Publicat

Publicitate

Cetățenii care solicită carte electronică de identitate vor primi și o mapă virtuală, adică o bibliotecă digitală în care vor fi stocate diverse documente scanate aduse în original de fiecare persoană în parte, acestea putând fi accesate automat ulterior de autorități, scrie Adevărul.

Din vara acestui an, simultan cu introducerea la nivel național a cărții electronice de identitate (CEI), cetățenii vor avea la dispoziție un instrument care, cel puțin teoretic, trebuie să reducă birocrația resimțită de contribuabili atunci când se prezintă la ghișeele instituțiilor publice. Este vorba de mapa electronică a cetățeanului, o bibliotecă digitală în care vor fi stocate diverse documente scanate aduse în original de fiecare persoană în parte. Ulterior, când va mai avea o problemă de rezolvat, persoana respectivă nu va mai prezenta documentele respective la ghișee, acestea fiind accesate din mapa electronică.

„De la momentul creării mapei cetățeanului, documentele vor fi scanate și vor putea fi utilizate ulterior, la momentul în care cetățeanul va solicita prestarea unui serviciu legat de evidența persoanelor. În mapa cetățeanului urmează a fi stocate fotografia și semnătura olografă, dar și documente care nu sunt disponibile în format electronic (care atestă proprietatea sau dreptul de utilizare a unui imobil, documente emise de autorități din străinătate etc.)”, se arată în nota de fundamentare a viitorului act normativ.

Proiectul de ordonanță reglementează și modul de lucru la ghișeele de evidență a populației în perioada de tranziție de la situația în care cetățeanul are obligația de a face dovada, spre exemplu, a stării civile, la situația în care informațiile necesare vor fi disponibile prin interconectarea sistemelor informatice. Astfel, poate fi avută în vedere situația certificatelor de stare civilă obligatorii a fi prezentate de titular pentru formularea unei cereri pentru eliberarea unei CEI, obligație care nu va mai exista după 24 septembrie 2023.

Cât va fi valabilă noua carte de identitate

Mai mult, printre schimbările ce vor apărea după aprobarea noului act normativ le putem aminti pe cele legate de valabilitatea cărților de identitate și introducerea posibilității de completare a cererii pentru viza de flotant prin mijloace electronice.

Publicitate

Mai exact, cartea de identitate simplă și cartea electronică de identitate se vor elibera cu valabilitate de doi ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între zero și doi ani, cu valabilitate de patru ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 și 14 ani și cu valabilitate de cinci ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani. Persoanele adulte vor avea documente valabile 10 ani cu excepția celor care au împlinit vârsta de 70 de ani, care vor avea cărți de identitate cu valabilitate nelimitată.

 Citește și: Statul birocratic se prăbușește: De astăzi DOSARUL cu ȘINĂ, copiile legalizate și copiile după diferite acte, eliminate prin lege

Tot de la data realizării condițiilor tehnice, cererea pentru obținerea unei vize de flotant va putea fi formulată electronic. Pentru titularii cărții electronice de identitate, aplicarea vizei de flotant se va face doar în format electronic.

În plus, actele de identitate se vor putea obține și din altă localitate decât cea de domiciliu.

Ce date conține CEI și la ce ne ajută
Locul nașterii titularului unei cărți de identitate nu va mai apărea tipărit, ci va fi stocat doar electronic, în cazul cărții electronice de identitate. De altfel, aceasta va conține în format electronic toate datele de identificare ale titularului, numele și prenumele titularului, sexul, cetățenia, CNP-ul, adresă de domiciliu, prenumele părinților, dar și un certificat pentru semnătură electronică și, după caz, certificate calificate pentru semnătură electronică. Acestea din urmă vor putea fi utilizate în viitor în relația cu diverse instituții ale statului și vor permite cetățeanului să se autentifice și să solicite unele servicii. Chestorul Cătălin Giulescu, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor, a explicat pentru „Adevărul” despre ce servicii ar putea fi vorba în primă fază. „Cetățeanul se autentifică astfel și poate solicita, de exemplu, emiterea unui certificat de stare civilă sau depunerea actelor pentru căsătorie. Acestea vor putea fi formulate exclusiv în mediul electronic. Apoi, cazierul judiciar va fi solicitat și primit exclusiv online. În fine, putem vorbi și de servicii legate de înmatricularea mașinii, proprietarul nemaifiind obligat să vină la ghișeu”, a precizat Cătălin Giulescu.

În plus, CEI va conține datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete, dar va prelua și funcția de card de sănătate. Noua carte de identitate are dimensiunea unui card bancar, iar costurile de emitere de 67 de lei vor fi suportate de stat.

Mai trebuie precizat că, de anul viitor, autoritățile nu vor mai emite buletine în formatul actual, iar până în 2031, toți românii vor trebui să aibă noul act de identitate. Acest lucru nu va schimba cu nimic modul în care circulă românii în străinătate, a precizat directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor. „Documentele în formatul actual pot fi utilizate până în anul 2031 la trecerea frontierei în UE. Și am pus acel termen pentru că atunci se presupune că expiră toate aceste documente. Oricum, oamenii nu vor fi obligați să-și facă astfel de cărți electronice de identitate, acestea fiind emise la expirarea documentelor vechi sau în caz de pierdere sau furt. Totuși, va exista posibilitatea ca persoanele care doresc un nou document înaintea expirării celui vechi să o poată face la cerere”, a precizat chestorul Cătălin Giulescu.

Sursa: Adevărul

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Șase șantiere din Botoșani, amendate de polițiștii locali pentru nereguli. Amenzi totale: 16.000 lei

Publicat

Publicitate

În primele două săptămâni ale lunii septembrie, polițiștii locali din Botoșani au derulat o serie de controale în domeniul disciplinei în construcții.

Verificările au vizat lucrările executate pe domeniul public, intervențiile în carosabil și modul de refacere a acestuia.

În urma controalelor, au fost aplicate șase sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 16.000 lei, pentru încălcarea prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcții.

Totodată, pentru alte șapte amplasamente, agenții au întocmit note de control, în condițiile în care a intervenit prescrierea dreptului de a aplica sancțiuni. Aceste documente vor fi folosite de proprietari pentru intrarea în legalitate.

De asemenea, polițiștii locali din Botoșani au surprins, în perioada 1–15 septembrie 2025, trei persoane care abandonau saci cu deșeuri provenite din lucrări de construcții la platforma de colectare de pe strada Pacea nr. 57.

Acțiunea face parte dintr-o campanie mai amplă de monitorizare a zonelor vulnerabile din municipiu, după ce au fost semnalate numeroase cazuri de aruncare a molozului și a resturilor menajere pe domeniul public.

Publicitate

Deși cei trei botoșăneni au scăpat doar cu avertisment, polițiștii locali atrag atenția că legea prevede sancțiuni drastice pentru astfel de fapte. Conform O.U.G. nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, abandonarea deșeurilor în afara spațiilor autorizate constituie contravenție și se sancționează cu amenzi cuprinse între 30.000 și 45.000 de lei pentru persoane fizice.

Tot în aceeași perioadă, agenții Poliției Locale au monitorizat străzile Primăverii și Octav Onicescu, zone unde, de asemenea, au fost descoperite depozitări ilegale de deșeuri.

Autoritățile fac apel la cetățeni să respecte regulile privind gestionarea gunoaielor, subliniind că abandonarea lor pe domeniul public nu doar că afectează imaginea orașului, ci creează și riscuri pentru sănătatea populației.

Citeste mai mult

Eveniment

Tichetele de 50 lei pentru energie, aferente lunilor iulie-august, pot fi solicitate până la 27 septembrie

Publicat

Publicitate

Carduri de energie 2025: Cererile pentru tichetele de 50 de lei, destinate achitării facturilor de energie electrică aferente lunilor iulie și august, pot fi depuse până la 27 septembrie 2025. Potrivit Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), solicitările pot fi transmise online, prin aplicația dedicată, dar și la oficiile poștale sau la primăriile din localitățile de domiciliu, relatează alba24.ro.

Reprezentanții ANPIS recomandă depunerea cererilor cât mai repede, pentru a nu pierde sprijinul pentru plata facturilor din iulie, august 2025.

Carduri de energie 2025. Cum se completează cererea

Informațiile pe care trebuie să le introduceți în cerere fac referire la datele de identificare ale solicitantului, respectiv ale membrilor familiei, iar, după caz, informații privind veniturile.

Excepție fac beneficiarii de pensie din sistemul național de pensii, care nu trebuie să menționeze în cerere veniturile, deoarece aceste date sunt transmise de către Casa Națională de Pensii Publice.

Codul POD al locului de consum pentru care se solicită sprijinul, precum și codul de client al contractului de energie electrică sunt, de asemenea, informații importante care se introduc în cerere.

Aceste date se regăsesc pe factura emisă de către fiecare furnizor de energie electrică.

Publicitate

„Recomandăm o atenție deosebită în completarea corectă a solicitării cu informațiile menționate mai sus, astfel încât să nu fie invalidată cererea (de exemplu, utilizarea diacriticelor este necesară, întâi numele, apoi prenumele, CNP-ul format din 13 cifre etc.).

Având în vedere aspectele precizate mai sus, completarea cererii nu creează dificultăți, iar corectitudinea datelor înscrise în solicitare conduce către obținerea facilă a sprijinului pentru plata facturilor de energie electrică”, adaugă ANPIS.

Cetățenii sunt încurajați să acceseze acest tip de ajutor.

Carduri de energie 2025. Beneficiari

De acest sprijin financiar pot beneficia:

  • persoanele singure cu venit net lunar de până la 1.940 lei;
  • familiile cu venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei.

Beneficiarii venitului minim de incluziune sunt introduși automat în sistem, nefiind necesară o cerere.

Solicitanții trebuie să aibă domiciliul în România sau să poată dovedi că locuiesc legal în țară.

Informații suplimentare și asistență privind procesul de solicitare și utilizare a tichetului de energie pot fi obținute la

  • Call-center ANPIS: 021.93.09
  • e-mail: sprijinenergie@mmanpis.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

Cod galben de instabilitate atmosferică în județul Botoșani. Localitățile vizate de aversele torențiale

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis, astăzi, o atenționare nowcasting de tip Cod galben de instabilitate atmosferică pentru mai multe localități din județul Botoșani. Avertizarea este valabilă până la ora 21:00.

Zonele vizate sunt municipiul Dorohoi și comunele Hudești, Suharău, Ibănești, Șendriceni, Vârfu Câmpului, Cristinești, Dersca, Hilișeu-Horia, Pomârla, Mihăileni, Cândești și Lozna.

Conform prognozei, se vor semnala averse torențiale care pot cumula până la 15 litri pe metru pătrat, însoțite de descărcări electrice. De asemenea, există posibilitatea de grindină de mici dimensiuni, cu diametre de sub 2 cm, și rafale de vânt ce pot atinge viteze de 50–60 km/h.

Autoritățile fac apel la populație să evite deplasările inutile și să ia măsuri de siguranță pentru a preveni incidentele provocate de fenomenele extreme. Evoluția vremii este monitorizată în permanență de Centrul Operațional al ISU Botoșani, iar echipajele de pompieri sunt pregătite să intervină în orice moment pentru sprijinirea cetățenilor.

Astfel de episoade de instabilitate atmosferică sunt caracteristice pentru această perioadă, însă meteorologii avertizează că intensitatea fenomenelor poate crește brusc, de aceea este important ca populația să urmărească mesajele oficiale și alertele meteo transmise în timp real.

Pentru a preveni situațiile de urgență, ISU Botoșani recomandă cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

Publicitate

– fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;

– nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt;

– parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;

– îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;

– nu atingeți firele căzute la pământ;

– curățați șanțurile și rigolele de scurgere, pentru a permite evacuarea apelor pluviale;

– nu aruncați gunoaiele menajere sau resturile vegetale în albiile apelor curgătoare sau în șanțurile / canalele de colectare a apei.

Citeste mai mult

Administratie

Struguri vânduți direct din mașini, în parcările din jurul Pieței Centrale din Botoșani. Amenzi de 8.500 lei date de Poliția Locală

Publicat

Publicitate

Polițiștii locali din Botoșani au intensificat verificările în piețele agroalimentare ale orașului și în zonele adiacente, vizând respectarea legii privind comerțul cu produse agricole.

În perioada 1–15 septembrie, agenții au aplicat 12 sancțiuni contravenționale, dintre care 7 amenzi în valoare totală de 8.500 lei pentru vânzarea strugurilor direct din autoutilitare, în parcările din apropierea Pieței Centrale și a Pieței Viilor.

Conform H.C.L. nr. 44/2025, este strict interzisă staționarea autovehiculelor destinate transportului de mărfuri în aceste parcări publice și comercializarea produselor direct din vehicule, chiar dacă șoferii au tichet de parcare sau au plătit prin SMS ori aplicații.

În plus, polițiștii au verificat și deținerea atestatelor de producător și a carnetelor de comercializare, documente obligatorii pentru producătorii agricoli conform Legii nr. 145/2014.

Autoritățile reamintesc botoșănenilor că piețele agroalimentare au reguli clare, menite să asigure un comerț civilizat și transparent, iar încălcarea lor se sancționează drastic.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending