Connect with us
Publicitate

Eveniment

Cartea electronică de identitate vine cu surprize: Dosarul cu șină se transformă în mapă virtuală

Publicat

Publicitate

Cetățenii care solicită carte electronică de identitate vor primi și o mapă virtuală, adică o bibliotecă digitală în care vor fi stocate diverse documente scanate aduse în original de fiecare persoană în parte, acestea putând fi accesate automat ulterior de autorități, scrie Adevărul.

Din vara acestui an, simultan cu introducerea la nivel național a cărții electronice de identitate (CEI), cetățenii vor avea la dispoziție un instrument care, cel puțin teoretic, trebuie să reducă birocrația resimțită de contribuabili atunci când se prezintă la ghișeele instituțiilor publice. Este vorba de mapa electronică a cetățeanului, o bibliotecă digitală în care vor fi stocate diverse documente scanate aduse în original de fiecare persoană în parte. Ulterior, când va mai avea o problemă de rezolvat, persoana respectivă nu va mai prezenta documentele respective la ghișee, acestea fiind accesate din mapa electronică.

„De la momentul creării mapei cetățeanului, documentele vor fi scanate și vor putea fi utilizate ulterior, la momentul în care cetățeanul va solicita prestarea unui serviciu legat de evidența persoanelor. În mapa cetățeanului urmează a fi stocate fotografia și semnătura olografă, dar și documente care nu sunt disponibile în format electronic (care atestă proprietatea sau dreptul de utilizare a unui imobil, documente emise de autorități din străinătate etc.)”, se arată în nota de fundamentare a viitorului act normativ.

Publicitate

Proiectul de ordonanță reglementează și modul de lucru la ghișeele de evidență a populației în perioada de tranziție de la situația în care cetățeanul are obligația de a face dovada, spre exemplu, a stării civile, la situația în care informațiile necesare vor fi disponibile prin interconectarea sistemelor informatice. Astfel, poate fi avută în vedere situația certificatelor de stare civilă obligatorii a fi prezentate de titular pentru formularea unei cereri pentru eliberarea unei CEI, obligație care nu va mai exista după 24 septembrie 2023.

Cât va fi valabilă noua carte de identitate

Mai mult, printre schimbările ce vor apărea după aprobarea noului act normativ le putem aminti pe cele legate de valabilitatea cărților de identitate și introducerea posibilității de completare a cererii pentru viza de flotant prin mijloace electronice.

Publicitate

Mai exact, cartea de identitate simplă și cartea electronică de identitate se vor elibera cu valabilitate de doi ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între zero și doi ani, cu valabilitate de patru ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 și 14 ani și cu valabilitate de cinci ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani. Persoanele adulte vor avea documente valabile 10 ani cu excepția celor care au împlinit vârsta de 70 de ani, care vor avea cărți de identitate cu valabilitate nelimitată.

 Citește și: Statul birocratic se prăbușește: De astăzi DOSARUL cu ȘINĂ, copiile legalizate și copiile după diferite acte, eliminate prin lege

Tot de la data realizării condițiilor tehnice, cererea pentru obținerea unei vize de flotant va putea fi formulată electronic. Pentru titularii cărții electronice de identitate, aplicarea vizei de flotant se va face doar în format electronic.

În plus, actele de identitate se vor putea obține și din altă localitate decât cea de domiciliu.

Publicitate

Ce date conține CEI și la ce ne ajută
Locul nașterii titularului unei cărți de identitate nu va mai apărea tipărit, ci va fi stocat doar electronic, în cazul cărții electronice de identitate. De altfel, aceasta va conține în format electronic toate datele de identificare ale titularului, numele și prenumele titularului, sexul, cetățenia, CNP-ul, adresă de domiciliu, prenumele părinților, dar și un certificat pentru semnătură electronică și, după caz, certificate calificate pentru semnătură electronică. Acestea din urmă vor putea fi utilizate în viitor în relația cu diverse instituții ale statului și vor permite cetățeanului să se autentifice și să solicite unele servicii. Chestorul Cătălin Giulescu, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor, a explicat pentru „Adevărul” despre ce servicii ar putea fi vorba în primă fază. „Cetățeanul se autentifică astfel și poate solicita, de exemplu, emiterea unui certificat de stare civilă sau depunerea actelor pentru căsătorie. Acestea vor putea fi formulate exclusiv în mediul electronic. Apoi, cazierul judiciar va fi solicitat și primit exclusiv online. În fine, putem vorbi și de servicii legate de înmatricularea mașinii, proprietarul nemaifiind obligat să vină la ghișeu”, a precizat Cătălin Giulescu.

În plus, CEI va conține datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete, dar va prelua și funcția de card de sănătate. Noua carte de identitate are dimensiunea unui card bancar, iar costurile de emitere de 67 de lei vor fi suportate de stat.

Mai trebuie precizat că, de anul viitor, autoritățile nu vor mai emite buletine în formatul actual, iar până în 2031, toți românii vor trebui să aibă noul act de identitate. Acest lucru nu va schimba cu nimic modul în care circulă românii în străinătate, a precizat directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor. „Documentele în formatul actual pot fi utilizate până în anul 2031 la trecerea frontierei în UE. Și am pus acel termen pentru că atunci se presupune că expiră toate aceste documente. Oricum, oamenii nu vor fi obligați să-și facă astfel de cărți electronice de identitate, acestea fiind emise la expirarea documentelor vechi sau în caz de pierdere sau furt. Totuși, va exista posibilitatea ca persoanele care doresc un nou document înaintea expirării celui vechi să o poată face la cerere”, a precizat chestorul Cătălin Giulescu.

Publicitate

Sursa: Adevărul

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Lângă noi: O șoferiță din Suceava a scăpat cu viață după un accident spectaculos

Publicat

Publicitate

O șoferiță de 49 de ani a scăpat cu viață, după un accident violent, petrecut în Rădăuți, vineri, la primele ore ale dimineții. În imaginile surprinse de o cameră de supraveghere se vede cum șoferița pierde controlul asupra direcției, iar autoturismul ei derapează pe carosabilul umed, lovește o mașină parcată și doboară un copac de pe marginea șoselei.

Impactul a fost extrem de violent, iar mașina s-a răsturnat cu roțile-n sus. La fața locului au ajuns pompierii care au scos-o afară pe femeia blocată în vehicul. Din fericire, a scăpat doar cu traumatisme ușoare și a fost transportată la spital pentru îngrijiri medicale.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Protecția drepturilor de autor, în atenția polițiștilor din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice

Publicat

Publicitate

Sancțiuni de peste 6.000 de lei în urma unor controale ale Serviciului de Investigare a Criminalității Economice

La data de 25 aprilie 2024, polițiștii din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice au acționat pe linia prevenirii și combaterii faptelor ilicite în domeniul protecției drepturilor de autor și drepturilor conexe.

 

Publicitate

Astfel, în cadrul activitățior desfășurate au fost verificați șapte agenți economici, din municipiul Botoșani, prilej cu care au fost aplicate două sancțiuni contravenționale, în valoare de 6.000 de lei pentru comunicarea publică,(ambientală)  fără autorizarea sau consimțământul titularului de drepturi recunoscute de lege operelor ori produselor purtătoare de drepturi conexe.

 

Respectarea prevederilor legale, în privința drepturilor de autor, asigură recunoașterea și protecția acestora, contribuind la un mediu echitabil și legal, în care creatorii pot beneficia de promovare și valorificare a muncii lor.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Schimb de experienţă cu directorii de şcoli din zona Săveni organizat de Şcoala Gimnazială „Teofil Vâlcu” din Hăneşti

Publicat

Publicitate

Joi, 25 aprilie 2024, Şcoala Gimnazială “Teofil Vâlcu” din Hăneşti a organizat un schimb de experienţă cu directorii de şcoli din zona  Săveni. Tema dezbătută a fost una de actualitate: “Siguranţa în şcoli – aspecte legislative”.

Discuţiile au fost coordonate de prof. Carmen-Maria Hriţac, responsabilul Cercului pedagogic al directorilor din zona Săveni. După ce  a prezentat un scurt istoric al învăţământului din comuna Hăneşti, prof. Marinela Vieriu, directorul şcolii gazdă,  a adus în faţa participanţilpor  aspecte privind siguranţa în mediul şcolar precum şi o serie de exemple de bună practică.  Concluzia  care s-a desprins a fost aceea că promovarea accentuată a măsurilor de prevenire şi combatere a violenţei, a bullying-ului şi a ciberbullying-ului, trebuie să reprezinte o prioritate.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

Atelier de încondeiat ouă la Mihălășeni. ,,Profesor” a fost meșterul popular Maria Ursulean

Publicat

Publicitate

Joi, Centrul de Creatie Botosani a desfășurat un alt atelier de încondeiat ouă, de această dată în parteneriat cu Parohia Mihălășeni.

Meșterul popular Maria Ursulean din Bucecea i-a sprijinit pe micuții participanți să deslușească tainele încondeierii ouălor.
,,Mulțumim și celor patru tinere din Bucecea care au ajutat la desfășurarea atelierului!
Mulțumim frumos părintelui Petru Hrițac pentru invitație și ospitalitate, cadrelor didactice prezente, grupului vocal din Mihălășeni care ne-a încântat cu câteva cântări religioase și îi felicităm pe toți copiii care au participat la atelier!” , au transmis oficialii Centrului de Creație.

Publicitate

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending