Connect with us

Eveniment

Cartea electronică de identitate vine cu surprize: Dosarul cu șină se transformă în mapă virtuală

Publicat

Publicitate

Cetățenii care solicită carte electronică de identitate vor primi și o mapă virtuală, adică o bibliotecă digitală în care vor fi stocate diverse documente scanate aduse în original de fiecare persoană în parte, acestea putând fi accesate automat ulterior de autorități, scrie Adevărul.

Din vara acestui an, simultan cu introducerea la nivel național a cărții electronice de identitate (CEI), cetățenii vor avea la dispoziție un instrument care, cel puțin teoretic, trebuie să reducă birocrația resimțită de contribuabili atunci când se prezintă la ghișeele instituțiilor publice. Este vorba de mapa electronică a cetățeanului, o bibliotecă digitală în care vor fi stocate diverse documente scanate aduse în original de fiecare persoană în parte. Ulterior, când va mai avea o problemă de rezolvat, persoana respectivă nu va mai prezenta documentele respective la ghișee, acestea fiind accesate din mapa electronică.

„De la momentul creării mapei cetățeanului, documentele vor fi scanate și vor putea fi utilizate ulterior, la momentul în care cetățeanul va solicita prestarea unui serviciu legat de evidența persoanelor. În mapa cetățeanului urmează a fi stocate fotografia și semnătura olografă, dar și documente care nu sunt disponibile în format electronic (care atestă proprietatea sau dreptul de utilizare a unui imobil, documente emise de autorități din străinătate etc.)”, se arată în nota de fundamentare a viitorului act normativ.

Proiectul de ordonanță reglementează și modul de lucru la ghișeele de evidență a populației în perioada de tranziție de la situația în care cetățeanul are obligația de a face dovada, spre exemplu, a stării civile, la situația în care informațiile necesare vor fi disponibile prin interconectarea sistemelor informatice. Astfel, poate fi avută în vedere situația certificatelor de stare civilă obligatorii a fi prezentate de titular pentru formularea unei cereri pentru eliberarea unei CEI, obligație care nu va mai exista după 24 septembrie 2023.

Cât va fi valabilă noua carte de identitate

Mai mult, printre schimbările ce vor apărea după aprobarea noului act normativ le putem aminti pe cele legate de valabilitatea cărților de identitate și introducerea posibilității de completare a cererii pentru viza de flotant prin mijloace electronice.

Publicitate

Mai exact, cartea de identitate simplă și cartea electronică de identitate se vor elibera cu valabilitate de doi ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între zero și doi ani, cu valabilitate de patru ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 și 14 ani și cu valabilitate de cinci ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani. Persoanele adulte vor avea documente valabile 10 ani cu excepția celor care au împlinit vârsta de 70 de ani, care vor avea cărți de identitate cu valabilitate nelimitată.

 Citește și: Statul birocratic se prăbușește: De astăzi DOSARUL cu ȘINĂ, copiile legalizate și copiile după diferite acte, eliminate prin lege

Tot de la data realizării condițiilor tehnice, cererea pentru obținerea unei vize de flotant va putea fi formulată electronic. Pentru titularii cărții electronice de identitate, aplicarea vizei de flotant se va face doar în format electronic.

În plus, actele de identitate se vor putea obține și din altă localitate decât cea de domiciliu.

Ce date conține CEI și la ce ne ajută
Locul nașterii titularului unei cărți de identitate nu va mai apărea tipărit, ci va fi stocat doar electronic, în cazul cărții electronice de identitate. De altfel, aceasta va conține în format electronic toate datele de identificare ale titularului, numele și prenumele titularului, sexul, cetățenia, CNP-ul, adresă de domiciliu, prenumele părinților, dar și un certificat pentru semnătură electronică și, după caz, certificate calificate pentru semnătură electronică. Acestea din urmă vor putea fi utilizate în viitor în relația cu diverse instituții ale statului și vor permite cetățeanului să se autentifice și să solicite unele servicii. Chestorul Cătălin Giulescu, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor, a explicat pentru „Adevărul” despre ce servicii ar putea fi vorba în primă fază. „Cetățeanul se autentifică astfel și poate solicita, de exemplu, emiterea unui certificat de stare civilă sau depunerea actelor pentru căsătorie. Acestea vor putea fi formulate exclusiv în mediul electronic. Apoi, cazierul judiciar va fi solicitat și primit exclusiv online. În fine, putem vorbi și de servicii legate de înmatricularea mașinii, proprietarul nemaifiind obligat să vină la ghișeu”, a precizat Cătălin Giulescu.

În plus, CEI va conține datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete, dar va prelua și funcția de card de sănătate. Noua carte de identitate are dimensiunea unui card bancar, iar costurile de emitere de 67 de lei vor fi suportate de stat.

Mai trebuie precizat că, de anul viitor, autoritățile nu vor mai emite buletine în formatul actual, iar până în 2031, toți românii vor trebui să aibă noul act de identitate. Acest lucru nu va schimba cu nimic modul în care circulă românii în străinătate, a precizat directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor. „Documentele în formatul actual pot fi utilizate până în anul 2031 la trecerea frontierei în UE. Și am pus acel termen pentru că atunci se presupune că expiră toate aceste documente. Oricum, oamenii nu vor fi obligați să-și facă astfel de cărți electronice de identitate, acestea fiind emise la expirarea documentelor vechi sau în caz de pierdere sau furt. Totuși, va exista posibilitatea ca persoanele care doresc un nou document înaintea expirării celui vechi să o poată face la cerere”, a precizat chestorul Cătălin Giulescu.

Sursa: Adevărul

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Pompierii, alături de copiii din Tabăra din pridvorul satului de la Biserica Văculești: Lecții de viață și siguranță în vacanță

Publicat

Publicitate

În cadrul „Taberei din pridvorul satului”, organizată de Parohia Văculești, 70 de copii au avut parte, astăzi de o experiență inedită și educativă, alături de pompierii botoșăneni.

Activitatea a avut ca scop informarea și educarea celor mici în domeniul situațiilor de urgență, prin explicații simple, exerciții practice și multă interacțiune.

Copiii au aflat cât de important este să știe cum să reacționeze în caz de incendiu, inundație, cutremur sau dacă descoperă muniție neexplodată. Informațiile primite pot face diferența în momente critice și, tocmai de aceea, astfel de acțiuni preventive sunt esențiale, indiferent de vârstă.

Pe înțelesul lor, pompierii le-au vorbit despre pericolele care îi pot pândi în viața de zi cu zi, acasă, pe stradă, la locurile de joacă sau la școală. Au fost oferite sfaturi concrete despre ce trebuie evitat pentru a rămâne în siguranță:

– nu vă jucați cu focul – chibrituri, brichete sau lumânări pot provoca incendii;

– stați departe de prize sau cabluri electrice căzute;

Publicitate

– nu vă cățărați în copacii din apropierea liniilor de înaltă tensiune;

– evitați zona căilor ferate electrificate și nu urcați pe vagoane, chiar dacă pare o idee bună pentru un selfie;

– înotați doar în locuri special amenajate și niciodată singuri, dacă nu știți să înotați.

Un alt moment interesant a fost cel dedicat prezentării autospecialelor – copiii au văzut cu ochii lor cum arată și cum funcționează mașinile de intervenție. Cei mai curajoși au avut chiar ocazia să probeze echipamentele de salvare din spații înguste.

Întreaga activitate s-a desfășurat în baza unui protocol de colaborare între Arhiepiscopia Iașilor și Inspectoratul pentru Situații de Urgență Botoșani.

Pentru copiii din tabără, a fost o zi plină de învățături prețioase, dar și de entuziasm, curiozitate și bucuria descoperirii. Iar pentru pompieri, încă o ocazie de a transmite mai departe ceea ce contează cel mai mult: prevenția salvează vieți.

Citeste mai mult

Eveniment

Veteran de război din Botoșani, sărbătorit la împlinirea vârstei de 101 ani

Publicat

Publicitate

Un moment de profund respect și recunoștință a avut loc la Botoșani, unde primarul municipiului, Cosmin Andrei, l-a vizitat pe Ioan Pînzariu, botoșăneanul care a împlinit venerabila vârstă de 101 ani.

Evenimentul a fost descris de edil drept „unul dintre cele mai onorabile la care poate lua parte un primar”. Ioan Pînzariu nu este doar un simbol al longevității, ci și un veteran de război, parte a unei generații care a pus temelia libertăților de care ne bucurăm astăzi.

„Astăzi, am reușit să strâng mâna domnului Ioan Pînzariu, care a împlinit 101 ani! (…) Mă bucur că am avut onoarea să vă salut! La mulți ani și deplină recunoștință!”, a transmis primarul Cosmin Andrei, într-o postare publică.

Gestul autorităților locale de a marca astfel de aniversări vine în contextul în care din ce în ce mai puțini veterani de război mai sunt în viață. Comunitatea botoșăneană a transmis, la rândul său, mesaje de admirație și respect pentru domnul Ioan.

Citeste mai mult

Eveniment

Apel umanitar la Botoșani: O mamă cu nouă copii, internată în spital cu bebelușul de 6 luni, are nevoie de ajutor

Publicat

Publicitate

Un nou caz emoționant mobilizează comunitatea din Botoșani, după un apel făcut de Anamaria Macuc, unul dintre oamenii cu mult suflet implicat în foarte multe activități de întrajutorare la Biserica Pacea din Botoșani.

O mamă cu nouă copii, dintr-un sat aflat la distanță de municipiu, este internată în prezent la Spitalul Județean „Mavromati” împreună cu fetița sa de doar șase luni, după o internare de urgență.

Cadrele medicale fac tot posibilul pentru a trata micuța, însă mama a ajuns la spital fără cele necesare, întrucât plecarea a fost bruscă, fără pregătire. În acest context, botoșănenii sunt îndemnați să se mobilizeze pentru a oferi sprijin material și moral.

Printre cele necesare se numără:

  • apă plată și un biberon pentru bebeluș;
  • scutece (pampers) pentru vârsta de 6 luni;
  • lapte praf Aptamil nr. 2;
  • șervețele umede;
  • hăinuțe lejere pentru copil;
  • două tricouri și o pijama mărimea XXL pentru mamă;
  • produse de igienă personală (deodorant, pastă de dinți etc.).

Cei care doresc să ajute pot lua legătura direct cu mama la numărul de telefon 0756 519 170, pentru a afla detaliile legate de spital, salon și programul de vizită (14:00 – 17:00).

“Un mic gest poate însemna enorm pentru o mamă care își veghează copilul zi și noapte într-un salon de spital, departe de ceilalți opt copii ai săi”, a transmis Anamaria Macuc.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 17 iulie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 17 iulie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 17 iulie 2025:

Loto 6/49: 33, 1, 49, 4, 7, 30

Loto 5/40: 5, 21, 30, 23, 19, 39

Joker: 45, 13, 15, 6, 18 + 4

Noroc: 0 6 2 0 7 6 0

Publicitate

Noroc Plus: 5 6 0 3 0 5

Super Noroc: 1 3 0 4 5 6

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending