Connect with us

Actualitate

Au început înscrierile la examenul de Evaluare Națională 2022. Calendarul probelor

Publicat

Publicitate

Luni, 30 mai, au început înscrierile la examenul de Evaluare Națională 2022 pentru elevii de clasa a VIII-a, informează alba24.ro. Aceștia sunt înscriși direct de către școli, activitatea fiind coordonată de către dirigintele clasei. Probele de examen, la Română și Matematică, se desfășoară în perioada 14-16 iunie.

Pentru candidații din anii precedenți înscrierea se face de către secretariatul unității de învățământ pe care candidații au absolvit-o, pe baza actelor prezentate de aceștia. Elevii CES trebuie să depună cerere dacă vor să participe la examen.

Vezi și EVALUARE NAȚIONALĂ 2022: modele de subiecte la ROMÂNĂ. Toate testele de antrenament și reguli pentru proba din 14 iunie

Vezi și EVALUARE NAȚIONALĂ 2022: modele de subiecte la MATEMATICĂ. Toate testele de antrenament și reguli pentru proba din 16 iunie

Elevii din clasele a VIII-a încheie cursurile vineri, 3 iunie.

CALENDAR EVALUARE NAȚIONALĂ 2022
30 mai – 3 iunie 2022: Înscrierea la evaluarea națională
3 iunie 2022: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
14 iunie 2022 Limba și literatura română — probă scrisă
16 iunie 2022 Matematica — probă scrisă
17 iunie 2022 Limba și literatura maternă — probă scrisă
23 iunie 2022 (până la ora 14.00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
23 iunie 2022 (ora 16:00 – ora 19.00): Depunerea contestațiilor
24 iunie 2022 (ora 8:00 – ora 12.00): Depunerea contestațiilor
24 iunie – 29 iunie 2022: Soluționarea contestațiilor
30 iunie 2022: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Evaluare Națională 2022 – structura subiectelor

În evaluarea competențelor și a conţinuturilor se vor urmări permanent aspectele normative ortoepice, ortografice, morfologice şi de punctuaţie, utilizându-se constant Dicționarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (DOOM 2), Dicţionarul explicativ al limbii române și alte tipuri de dicționare şi îndreptare publicat în 2005, dar și DOOM 3, publicat în 2022, fără a fi vizate elemente tratate distinct.

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, care se ocupă de elaborarea subiectelor pentru examen, a publicat precizări privind Evaluarea Națională 2022 la clasa a VIII-a.

La proba de Română

Publicitate

la proba de limba română și/sau maternă, un răspuns completat în căsuța de răspuns poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontala a literei scrise în căsuță și scrierea în dreapta căsuței a literei asociate răspunsului considerat corect
”În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat”, se arată în document.

La redactarea textului de opinie, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul ”în primul rând”, ”în al doilea rând”, ”în concluzie”, accentul fiind pus pe gândirea critic, potrivit sursei citate.

De asemenea, în compararea unor texte literare, elevii nu trebuie să memoreze citate:

„Subliniem că pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală”.

La redactarea lucrărilor, elevii trebuie să evite elemente ce nu vor putea fi punctate sau nu se vor puncta:

truismele
utilizarea unor idei cu caracter general
folosirea nejustificată a conceptelor de teorie literară
folosirea nejustificată a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus
folosirea nejustificată a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării
utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice.
Variantele de subiect sunt construite astfel încât itemii să măsoare gradul de formare / dezvoltare a competențelor prevăzute în programa de examen.

Textele-suport sunt alese, preponderent, din patrimoniul cultural (național și universal) și respectă temele precizate în programă: Eu și universul familiar; Eu și lumea din jurul meu; Orizonturile lumii și ale cunoașterii; Reflecții asupra lumii.

Este esențial ca absolventul de clasa a VIII-a să citească atent cerințele și să respecte prevederile acestora.

În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat.

Pentru verificarea respectării limitei de cuvinte, se vor lua în calcul toate cuvintele scrise de elev (inclusiv conjuncții, prepoziții, articole etc.).

Subiectul I – cuprinde itemi obiectivi și semiobiectivi, de tip întrebare structurată, care vizează:

A – preponderent, evaluarea competentei de lectură, a competențe intelectuale
B – preponderent, evaluarea competențelor lingvistice.
Itemul care evaluează competența de recunoaștere a modurilor în care sunt organizate informațiile în texte literare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale sau pe cea de evaluare a informațiilor și a intențiilor de comunicare din texte literare, nonliterare, continue, discontinue și multimodale poate avea în vedere:

identificarea a structurii / a tiparului textual, a mijloacelor de caracterizare
rolul textului descriptiv / dialogat / narativ în textul literar,
relația dintre imagine și cuvânt în textul multimodal
valoarea stilistică a diminutivelor
identificarea / interpretarea unor figuri de stil etc.
Pentru evaluarea competenței de prezentare a unor răspunsuri personale pe marginea unor texte diverse, se solicită absolventului de clasa a VIII-a redactarea unui text de opinie.

Astfel, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul: în primul rând, în al doilea rând, în concluzie etc., accentul fiind pus pe gândirea critică.

În ceea ce privește itemii care urmăresc evaluarea competențelor de comparare din programa de examen:

compararea diferitelor puncte de vedere exprimate pe marginea unor texte diverse
compararea a cel puțin două texte sub aspectul temei, al ideilor și al structurii
compararea unor elemente comune identificate în cultura proprie și în cultura altor popoare sau a unor tradiții românești cu tradiții din alte culturi
(așa cum este, de exemplu, cerința A9 din modelul oficial, publicat în noiembrie 2021: Asociază fragmentul din „Croitorul de cărți” de Monica Pillat cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text)

compararea se poate realiza, conform competențelor, după o serie de criterii date, prevăzute de acestea și de conținuturile asociate:

tema, valoare (culturală / morală), personaj, idei, punct de vedere, structură etc.
Pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală.

Subiectul I.B are în vedere, preponderent, evaluarea competențelor lingvistice, cu accent pe caracterul comunicativ-funcțional.

Subiectul al II-lea constă într-un item subiectiv, de tip eseu structurat, prin care se evaluează scrierea din textul literar (metatext) sau scrierea creativă.

Pentru itemii care vizează redactarea unui tip de text studiat (rezumat, text argumentativ etc.), reperele nu vor fi precizate în cerință, întrucât ele se suprapun cu achizițiile elevului.

În cazul rezumatului, de exemplu, evaluarea vizează în ce măsură elevii cunosc regulile de alcătuire a acestuia, deosebindu-se de planul simplu / dezvoltat de idei sau de simplă relatare a evenimentelor.

Un alt item care vizează scrierea despre text ar putea solicita caracterizarea personajului, pe baza unor repere ca:

precizarea identității, a statutului personajului, prezentarea trăsăturilor morale și fizice
recizarea unor mijloace de caracterizare identificate în text
comentarea unor secvențe relevante
asocierea personajului din textul-suport cu un personaj dintr-un alt text literar (din perspectiva valorii, a unor trăsături comune etc.) / asocierea din perspectiva unor valori comune (o valoare personală și o valoare a personajului)
În cazul unui itemi care vizează prezentarea temei sau a semnificației / unei semnificații din textul liric (de asemenea, un item posibil ce vizează scrierea după text), reperele poți avea în vedere:

descrierea în cuvinte proprii al lumii textului (redare parafrastică)
prezentarea unor semnificații ale textului dat
interpretarea unor figuri de stil
corelarea unor idei cu o idee dintr-o altă operă artistică etc.
În cazul scrierii creative, itemul permite adaptarea reperelor date la secvențele prototipice / structurile textului prevăzute în programă.

Absolvenții de clasa a VIII-a vor redacta lucrurile astfel încât să evite o serie de elemente care nu vor putea fi punctate sau care nu se vor puncta precum: truismele, utilizarea unor idei cu caracter general, folosirea nejustificat a conceptelor de teorie literară, a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus, a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării, utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice”.

La proba de Matematică

un răspuns de la Subiectul I sau de la Subiectul al II-lea poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea altui răspuns considerat corect
sunt permise marcajele pe figură și completarea figurilor cu creion sau stilou/pix de culoare albastră
este permisă realizarea unor figuri geometrice (cu creion sau stilou/pix de culoare albastră) în spațiul pus la dispoziție pentru rezolvarea problemelor
Reguli la examenul de Evaluare Națională 2022
Accesul elevilor este permis în intervalul orar 8.00 – 8.30.

La ora 9.00, candidații vor primi broșura cu subiectele și hârtie ștampilată pentru ciorne.

Subiectele sunt primite sub formă de broșură, dar elevii pot să solicite și pagini suplimentare, dacă este cazul.

Timpul de redactare a subiectelor este de 120 de minute (două ore) calculate după cele 15 minute alocate pentru completarea casetei de identificare. Asistenții vor verifica datele înscrise de candidați și vor secretiza caseta.

Supravegherea probelor scrise este asigurată, pentru fiecare sală de examen, de cel puțin un asistent, cadru didactic de altă specialitate decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susține proba.

Reguli pentru elevi la Evaluare Națională 2022 – obiecte interzise în sălile de examen

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi alte asemenea obiecte. Candidaţii au obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale, stabilită de comisia din unitatea de învăţământ – centru de examen în acest scop.

Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate în sala stabilită de comisie în acest scop nu sunt primiţi în examen.

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi alte asemenea obiecte ori în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen

orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, care ar putea fi utilizate în rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/ asistenţi din unitatea/unităţile de învăţământ/centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.
Se interzice candidaţilor să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

Încălcarea regulilor menţionate va fi considerată fraudă/tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi sunt eliminaţi de la proba respectivă, indiferent dacă materialele/ obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materiale interzise/ ciorne/ foi din lucrările scrise etc.

Candidaţii eliminaţi de la o probă pentru fraudă sau tentativă de fraudă primesc nota 1 (unu) pe lucrarea scrisă.

Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice legate de organizarea şi desfăşurarea corectă a evaluării naţionale şi prevederile menționate şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise în sala de examen.

Apoi, candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile amintite şi menţiunea că ştiu că nerespectarea regulilor are drept consecinţă măsurile menţionate.

Candidaţii care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim prevăzut pentru rezolvarea subiectelor pot părăsi sala de examen cel mai devreme după o oră de la începerea probei scrise.

La părăsirea sălii de examen, candidaţii nu primesc subiectele.

Comisia naţională de organizare a evaluării naţionale poate decide ca activităţile din cadrul evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a să se realizeze utilizând aplicaţia informatică dedicată examenelor naţionale.

Reguli Evaluare Națională 2022 – corectarea lucrărilor și contestații
În procesul de evaluare iniţială a lucrărilor scrise şi de rezolvare a contestaţiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul evaluării naţionale.

În cazul în care diferenţa între notele acordate de cei doi profesori evaluator este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alţi doi profesori evaluatori.

După validarea finalizării evaluării, nota finală este calculată luând în considerare cele 4 (patru) note. După eliminarea celor două note/valori extreme, nota finală se calculează ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală şi este înregistrată în catalogul evaluării naţionale.

În cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare iniţială. În situaţia în care se constată o diferenţă de notare mai mare de 1 punct, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea este reevaluată de alţi doi profesori evaluatori. Reevaluarea se face respectând cu stricteţe baremul de evaluare şi notare şi toate procedurile de evaluare. Nota acordată de cea de-a doua comisie de contestaţii este nota finală obţinută de candidat.

Nota obţinută în etapa de soluţionare a contestaţiilor este nota definitivă, indiferent de punctajul obţinut, în plus sau în minus, faţă de nota acordată în etapa de evaluare iniţială a lucrării. Această notă nu mai poate fi modificată şi reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă

Candidaţii care depun contestaţii completează şi semnează o declaraţie-tip în care se menţionează faptul că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica, după caz, nota iniţială, prin creştere sau descreştere. În cazul candidatului minor, declaraţia-tip este semnată şi de către părinţii/reprezentanţii legali ai acestuia.

Reguli Evaluare Națională 2022 – supraveghere audio-video

Sălile de clasă din unităţile de învăţământ – centre de examen în care se desfăşoară probele pentru evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, sălile în care se descarcă şi se multiplică subiectele, precum şi sălile în care se predau/ se preiau, se evaluează şi se depozitează lucrările scrise ale candidaţilor sunt supravegheate audio-video.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen şi comisiile judeţene/ Comisia municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a verifică, prin sondaj, înregistrările audiovideo din sălile de examen, după încheierea probei scrise. În cazul în care, la verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă ori în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau tentative de fraudă, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile menţionate din unitatea de învăţământ respectivă.

Dacă, în urma verificărilor se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare de către candidaţi, comisia din unitatea de învăţământ – centru de examen ia măsurile care se impun, în conformitate cu prevederile metodologiei, care pot merge până la acordarea notei 1 (unu) pentru fraudă sau tentativă de fraudă.

În cazul în care verificările sunt făcute de către comisia din unitatea de învăţământ-centru de examen şi se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare de către cadrele didactice implicate în organizarea şi desfăşurarea examenului, aceasta anunţă comisia judeţeană/Comisia municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, care ia măsuri de sancţionare şi anunţă, în scris, Comisia naţională de organizare a evaluării naţionale.

Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul de evaluare naţională se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.

Pentru comunicarea notelor obţinute la examenul de evaluare naţională, înainte de etapa de depunere şi soluţionare a contestaţiilor, comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de evaluare naţională, care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învăţământ de provenienţă, notele obţinute la fiecare probă scrisă, media sau menţiunile „absent”/”eliminat din examen”, după caz.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen:

afişează/postează, utilizând codurile individuale ale candidaţilor care au depus contestaţii, notele obţinute în urma rezolvării contestaţiilor, la loc vizibil, la avizier şi pe website-ul unităţii de învăţământ.
tipăresc lista rezultatelor finale după contestaţii ale candidaţilor anonimizaţi şi o afişează, conform calendarului, cu semnătura preşedintelui şi a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unităţii de învăţământ şi pe website-ul acesteia.
Reguli Evaluare Națională 2022 – afișarea rezultatelor
Rezultatele examenului de evaluare naţională ale candidaţilor anonimizaţi sunt afişate şi pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei şi a inspectoratelor şcolare.

Candidatul major şi părinţii/ reprezentanţii legali ai candidatului minor pot solicita comisiei judeţene/ Comisiei municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale vizualizarea lucrării/lucrărilor propriului copil numai după afişarea rezultatelor finale, după etapa de soluţionare a contestaţiilor. La vizualizarea lucrării/lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoţit obligatoriu de un părinte/reprezentant legal.

Solicitarea de vizualizare nu poate conduce la reevaluarea şi/sau modificarea notelor acordate lucrării/lucrărilor.

Membrii comisiei judeţene/ Comisiei municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale sau cei ai Comisiei naţionale de organizare a evaluării naţionale pot solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor şi a borderourilor de evaluare în scopul verificării/ reevaluării acesteia/ acestora.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

VIDEO: CNIR a preluat contractul pentru lotul de 28 de kilometri din autostrada A3 în Bihor. Termenul de finalizare a lucrărilor

Publicat

Publicitate

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a preluat contractului pentru construirea lotului Chiribiș-Biharia pe traseul Autostrăzii A 3 – Transilvania. În circa doi ani, se va putea circula neîntrerupt pe autostradă, de la Nușfalău (Sălaj) până la vama Borș II, scrie alba24.ro.

”Este prima investiție a CNIR în zona de nord-vest a țării, un contract pe care îl vom derula cu profesionalism și responsabilitate pentru că obiectivul nostru este livrarea unui proiect de calitate în termenul asumat.

Vom organiza ședințe cu Antreprenorul pentru începerea lucrărilor în cel mai scurt timp posibil. Totodată, vom analiza inclusiv posibilitatea demarării execuției, etapizat, pe anumite sectoare.

Prin construirea subsecțiunii 3C2 Chiribiș-Biharia și finalizarea lucrărilor la lotul alăturat, 3C1 Suplacu de Bacău-Chiribiș, în aproximativ doi ani se va putea circula pe autostradă, fără întrerupere, de la Nușfalău, în județul Sălaj, până la Borș II, la frontiera cu Ungaria”, a declarat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.

Contractul pentru lotul de 28 de kilometri din autostrada A3 în Bihor

Pentru acest lot din județul Bihor, Asocierea Precon Transilvania- Citadina 98 are un termen de realizare de 24 de luni, din care 6 luni etapa de proiectare și 18 luni pentru execuție. Lungimea tronsonului de autostradă este de 28,5 km, iar în cadrul contractului vor fi realizate 18 lucrări de artă.

Publicitate

YouTube video

Valoarea contractului este de 785 milioane lei, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile, Programul Transport 2021-2027, respectiv fonduri de la Bugetul de Stat.

În perioada următoare va fi semnat actul adițional prin care CNIR SA se subrogă în drepturile și obligațiile CNAIR SA și va fi emis ordinului de începere a lucrărilor.

Vor fi predate către antreprenor materialele de construcții aflate în stoc și documentația de calitate pentru lucrările deja executate.

Citeste mai mult

Cultura

Spectacolul „Vasilache şi Mărioara”, la Teatrul „Vasilache” Botoșani

Publicat

Publicitate

Copiii cu vârsta cuprinsă între 7 şi 14 ani sunt așteptați la Teatrul „Vasilache”, într-un număr cât mai mare, la spectacolul  „Vasilache şi Mărioara”. Textul și regia spectacolului sunt semnate de Ion Sapdaru; scenografie şi costume Gelu Rîşca; muzica Toma Rîşca.

Spectacolul „Vasilache şi Mărioara” va avea loc în zilele de joi, 1 mai 2025, de la ora 18:00 şi duminică, 4 mai 2025, de la orele 11:00 şi 12:30.

Din distribuţia spectacolului fac parte actorii: Adelina Cojocariu, Ioana Buta, Pavel Petraşi şi Cosmin Tanasă!

„Cea mai vestită poveste despre cel mai vestit cuplu românesc, Vasilache şi Mărioara. După mulți ani Vasilache, ctitorul teatrului pentru copii din Botoșani se întoarce în casa lui. Se întoarce pentru a-şi juca propria poveste, doldora de aventuri comice. Şi mai mereu se ceartă cu năbădăioasa lui nevastă, Marioara. Uneori conflictul ii aduce chiar la bastonade haioase, în care ambii soți nu se lasă bătuți, dar până la urmă se împacă pentru că se iubesc. Iar atunci când cineva încearcă sa-i dezbine, şi Vasilache şi Mărioara fac front comun împotriva dușmanului şi bineînțeles că-l înving. Vasilache şi Mărioara, poveste cu final fericit, muzica, dans şi voie bună. Acest spectacol este un omagiu celor care au creat această mișcare, a teatrului de bâlci, predecesorilor noștri din care s-au născut teatrele de păpuși. Este onorant pentru Teatrul Vasilache să aibă în repertoriu un spectacol cu personajul care a inspirat denumirea acestui teatru.” (Ion Sapdaru – regizor)

Spectacolul este recomandat copiilor cu vârsta cuprinsă între 7 şi 14 ani!

 

Publicitate

Preţul unui bilet este de  20 lei.

 

Biletele pentru spectacolele Teatrului „Vasilache” se pot achiziţiona on line https://www.entertix.ro/g/334/teatrul-pentru-copii-si-tineret-vasilache.html sau accesând www.teatrulvasilache.ro secțiunea Cumpără Bilet, ori de la sediul instituţiei, de marţi şi până vineri, între orele 10:30 şi 12:30, dar şi înainte de începerea spectacolului, în limita locurilor disponibile.

Accesul în sala de spectacole se face cu o jumătate de oră înainte de începerea spectacolului.

Citeste mai mult

Eveniment

Mănăstirea Sihăstria: Au fost deshumate moaştele Sfinților Cuvioși Cleopa și Paisie

Publicat

Publicitate

Astăzi, 28 aprilie, la Mănăstirea Sihăstria din județul Neamț, a fost împlinită rânduiala de deshumare a osemintelor Sfinților Cuvioși Paisie Olaru și Cleopa Ilie, ca etapă importantă în procesul de proclamare a canonizării lor.

Soborul de clerici, avându-i în frunte pe Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul și Preasfințitul Părinte Veniamin al Basarabiei de Sud, a săvârșit rânduiala liturgică rânduită pentru acest moment deosebit, în cadrul căreia moaștele Cuvioșilor Paisie și Cleopa au fost scoase cu grijă din locul de odihnă, curățate de pământ și așezate cu evlavie în sicrie noi, din lemn.

Totodată, obiectele care s-au păstrat în mormintele lor au fost așezate cu cinste în cutii special pregătite. La final, cinstitele lor oseminte au fost purtate în biserica Mănăstirii Sihăstria, unde rânduiala a fost încheiată prin cântarea troparului alcătuit în cinstea fiecăruia dintre cei doi sfinți.

În cuvântul rostit cu acest prilej, PS Nichifor a subliniat că deshumarea moaștelor Sfinților Paisie și Cleopa reprezintă o continuare a binecuvântării lui Dumnezeu, începută prin proclamarea lor ca sfinți, și că acest eveniment va rămâne o zi de mângâiere duhovnicească pentru toți cei prezenți:

Părinții Paisie și Cleopa au fost părinți ai binecuvântării și tot cu binecuvântare am început și noi acest demers. Binecuvântare care are un început în binecuvântarea sinodală, a proclamării întru sfinți a celor doi mari părinți. Am început această rânduială, cu binecuvântarea IPS Părinte Mitropolit Teofan, de a purcede și noi și a scoate la lumină osemintele lor, oseminte care s-au făcut părtașe deopotrivă cu sufletul harului lui Dumnezeu, pe care l-au căutat prin rugăciune și prin nevoință.

Ziua aceasta va rămâne pentru noi nu doar o zi istorică, ci o zi însemnată în sufletele noastre, o zi în care am văzut cu toții cum lucrează Dumnezeu pe pământ și în zilele neputinței noastre. Zi de mângâiere pentru că, ați văzut cu toții – pământul era jilav și apa cuprinsese osemintele și sicriele celor doi părinți. Iar când le-am scos din pământ, s-a umplut întreg cimitirul de bună mireasmă.

Publicitate

Bucuria aceasta se cere a fi primită în inimile noastre, o bucurie cinstită, spre a mărturisi și noi precum o facem în biserică„Toată darea cea bună şi tot darul desăvârşit de sus este, pogorându-se de la Tine, Părintele luminilor, și Ție slavă înălțăm…”. Această slavă au mărturisit-o și au primit-o cei doi părinți, sfințindu-se și făcându-se ei înșiși purtători ai acestei slave. Această slavă o mărturisim cu toții și vă mulțumesc tuturor celor care ați venit cu evlavie și cu cinstire împreună cu noi la acest moment. Mulțumesc, de asemenea, tuturor celor care ați fost și sunteți alături de părinții acestei mănăstiri. Mulțumesc părintelui stareț Arsenie și obștii acesteia, care are o moștenire puternică, o moștenire care înseamnă și binecuvântare, dar și chemarea de a urma acestor nevoințe și acestei vieți sfinte. Să ne ajute Bunul Dumnezeu ca, având și această întărire în inimile noastre, să ne întoarcem acasă mai puternici și să mărturisim ceea ce am văzut cu ochii noștri: oseminte scoase din mormânt, pe care le-am descoperit a fi sfinte moaște purtătoare de bună mireasmă și purtătoare de har! Să fiți binecuvântați!

Deshumarea s-a realizat conform rânduielilor bisericești, pentru pregătirea corespunzătoare a cinstitelor moaște, care vor fi așezate în racle noi, aflate în curs de confecționare. Urmează ca proclamarea oficială a canonizării celor doi cuvioși să fie săvârșită într-un cadru solemn, în perioada următoare.

***

Amintim că, anul 2025 a fost declarat de Patriarhia Română drept Anul omagial al Centenarului Patriarhiei și Anul comemorativ al duhovnicilor și mărturisitorilor ortodocși români din secolul al XX-lea, marcând astfel un moment de referință în istoria Bisericii Ortodoxe Române. În acest cadru solemn, părinții Paisie Olaru și Cleopa Ilie, au fost canonizați în luna iulie de către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, primind titulatura Sfinții Cuvioși Paisie și Cleopa de la Sihăstria, cu cinstire în ziua de 2 decembrie.

Citeste mai mult

Eveniment

ANAF, anunț important pentru cabinetele medicale și asistenții medicali persoane fizice

Publicat

Publicitate

Agenția Națională de Administrare Fiscală va derula, până la sfârșitul anului, un nou program de conformare la nivel național, destinat persoanelor fizice înregistrate ca cabinete medicale individuale (CMI) sau persoane fizice independente (PFI) care obțin venituri din activități de asistență medicală generală, specializată sau stomatologică, scrie alba24.ro.

Obiectivele principale ale programului sunt:

  • Creșterea gradului de conformare fiscală la nivelul contribuabililor vizați, cu privire la:
  • Înregistrarea fiscală;
  • Depunerea declarațiilor fiscale;
  • Nivelul veniturilor declarate;
  • Stabilirea corectă a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale datorate;
  • Plata obligațiilor fiscale.
  • Reducerea oportunitatilor de neconformare.
  • Identificarea contribuabililor care se sustrag de la declararea totală sau parțială a obligațiilor fiscale.
  • Îmbunătățirea nivelului de informare și conștientizare a obligațiilor fiscale aferente veniturilor obținute din activitățile medicale/stomatologice.
  • Sprijinirea contribuabililor prin furnizarea de îndrumări clare și accesibile, pentru îndeplinirea corectă și la timp a obligațiilor declarative și de plată.

Ce este un program de conformare

Prin această inițiativă, ANAF urmărește consolidarea unei relații de parteneriat cu contribuabilii și promovarea conformării voluntare, ca pilon esențial al eficienței sistemului fiscal.

​Un „program de conformare” anunțat de ANAF este o inițiativă menită să încurajeze contribuabilii să își corecteze eventualele neconformități fiscale înainte ca autoritatea fiscală să inițieze o inspecție sau o verificare oficială.

Acest program se contribuabililor identificați cu risc fiscal, oferindu-le oportunitatea de a-și revizui și corecta situația fiscală într-un termen stabilit.​

Publicitate

Este important de menționat că notificarea de conformare nu este o sancțiune, ci o oportunitate oferită de ANAF pentru a remedia eventualele neconformități fiscale înainte de inițierea unei inspecții sau verificări oficiale.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending