Connect with us

Actualitate

Au început înscrierile la examenul de Evaluare Națională 2022. Calendarul probelor

Publicat

Publicitate

Luni, 30 mai, au început înscrierile la examenul de Evaluare Națională 2022 pentru elevii de clasa a VIII-a, informează alba24.ro. Aceștia sunt înscriși direct de către școli, activitatea fiind coordonată de către dirigintele clasei. Probele de examen, la Română și Matematică, se desfășoară în perioada 14-16 iunie.

Pentru candidații din anii precedenți înscrierea se face de către secretariatul unității de învățământ pe care candidații au absolvit-o, pe baza actelor prezentate de aceștia. Elevii CES trebuie să depună cerere dacă vor să participe la examen.

Vezi și EVALUARE NAȚIONALĂ 2022: modele de subiecte la ROMÂNĂ. Toate testele de antrenament și reguli pentru proba din 14 iunie

Vezi și EVALUARE NAȚIONALĂ 2022: modele de subiecte la MATEMATICĂ. Toate testele de antrenament și reguli pentru proba din 16 iunie

Elevii din clasele a VIII-a încheie cursurile vineri, 3 iunie.

CALENDAR EVALUARE NAȚIONALĂ 2022
30 mai – 3 iunie 2022: Înscrierea la evaluarea națională
3 iunie 2022: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
14 iunie 2022 Limba și literatura română — probă scrisă
16 iunie 2022 Matematica — probă scrisă
17 iunie 2022 Limba și literatura maternă — probă scrisă
23 iunie 2022 (până la ora 14.00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
23 iunie 2022 (ora 16:00 – ora 19.00): Depunerea contestațiilor
24 iunie 2022 (ora 8:00 – ora 12.00): Depunerea contestațiilor
24 iunie – 29 iunie 2022: Soluționarea contestațiilor
30 iunie 2022: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Evaluare Națională 2022 – structura subiectelor

În evaluarea competențelor și a conţinuturilor se vor urmări permanent aspectele normative ortoepice, ortografice, morfologice şi de punctuaţie, utilizându-se constant Dicționarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (DOOM 2), Dicţionarul explicativ al limbii române și alte tipuri de dicționare şi îndreptare publicat în 2005, dar și DOOM 3, publicat în 2022, fără a fi vizate elemente tratate distinct.

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, care se ocupă de elaborarea subiectelor pentru examen, a publicat precizări privind Evaluarea Națională 2022 la clasa a VIII-a.

La proba de Română

Publicitate

la proba de limba română și/sau maternă, un răspuns completat în căsuța de răspuns poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontala a literei scrise în căsuță și scrierea în dreapta căsuței a literei asociate răspunsului considerat corect
”În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat”, se arată în document.

La redactarea textului de opinie, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul ”în primul rând”, ”în al doilea rând”, ”în concluzie”, accentul fiind pus pe gândirea critic, potrivit sursei citate.

De asemenea, în compararea unor texte literare, elevii nu trebuie să memoreze citate:

„Subliniem că pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală”.

La redactarea lucrărilor, elevii trebuie să evite elemente ce nu vor putea fi punctate sau nu se vor puncta:

truismele
utilizarea unor idei cu caracter general
folosirea nejustificată a conceptelor de teorie literară
folosirea nejustificată a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus
folosirea nejustificată a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării
utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice.
Variantele de subiect sunt construite astfel încât itemii să măsoare gradul de formare / dezvoltare a competențelor prevăzute în programa de examen.

Textele-suport sunt alese, preponderent, din patrimoniul cultural (național și universal) și respectă temele precizate în programă: Eu și universul familiar; Eu și lumea din jurul meu; Orizonturile lumii și ale cunoașterii; Reflecții asupra lumii.

Este esențial ca absolventul de clasa a VIII-a să citească atent cerințele și să respecte prevederile acestora.

În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat.

Pentru verificarea respectării limitei de cuvinte, se vor lua în calcul toate cuvintele scrise de elev (inclusiv conjuncții, prepoziții, articole etc.).

Subiectul I – cuprinde itemi obiectivi și semiobiectivi, de tip întrebare structurată, care vizează:

A – preponderent, evaluarea competentei de lectură, a competențe intelectuale
B – preponderent, evaluarea competențelor lingvistice.
Itemul care evaluează competența de recunoaștere a modurilor în care sunt organizate informațiile în texte literare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale sau pe cea de evaluare a informațiilor și a intențiilor de comunicare din texte literare, nonliterare, continue, discontinue și multimodale poate avea în vedere:

identificarea a structurii / a tiparului textual, a mijloacelor de caracterizare
rolul textului descriptiv / dialogat / narativ în textul literar,
relația dintre imagine și cuvânt în textul multimodal
valoarea stilistică a diminutivelor
identificarea / interpretarea unor figuri de stil etc.
Pentru evaluarea competenței de prezentare a unor răspunsuri personale pe marginea unor texte diverse, se solicită absolventului de clasa a VIII-a redactarea unui text de opinie.

Astfel, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul: în primul rând, în al doilea rând, în concluzie etc., accentul fiind pus pe gândirea critică.

În ceea ce privește itemii care urmăresc evaluarea competențelor de comparare din programa de examen:

compararea diferitelor puncte de vedere exprimate pe marginea unor texte diverse
compararea a cel puțin două texte sub aspectul temei, al ideilor și al structurii
compararea unor elemente comune identificate în cultura proprie și în cultura altor popoare sau a unor tradiții românești cu tradiții din alte culturi
(așa cum este, de exemplu, cerința A9 din modelul oficial, publicat în noiembrie 2021: Asociază fragmentul din „Croitorul de cărți” de Monica Pillat cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text)

compararea se poate realiza, conform competențelor, după o serie de criterii date, prevăzute de acestea și de conținuturile asociate:

tema, valoare (culturală / morală), personaj, idei, punct de vedere, structură etc.
Pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală.

Subiectul I.B are în vedere, preponderent, evaluarea competențelor lingvistice, cu accent pe caracterul comunicativ-funcțional.

Subiectul al II-lea constă într-un item subiectiv, de tip eseu structurat, prin care se evaluează scrierea din textul literar (metatext) sau scrierea creativă.

Pentru itemii care vizează redactarea unui tip de text studiat (rezumat, text argumentativ etc.), reperele nu vor fi precizate în cerință, întrucât ele se suprapun cu achizițiile elevului.

În cazul rezumatului, de exemplu, evaluarea vizează în ce măsură elevii cunosc regulile de alcătuire a acestuia, deosebindu-se de planul simplu / dezvoltat de idei sau de simplă relatare a evenimentelor.

Un alt item care vizează scrierea despre text ar putea solicita caracterizarea personajului, pe baza unor repere ca:

precizarea identității, a statutului personajului, prezentarea trăsăturilor morale și fizice
recizarea unor mijloace de caracterizare identificate în text
comentarea unor secvențe relevante
asocierea personajului din textul-suport cu un personaj dintr-un alt text literar (din perspectiva valorii, a unor trăsături comune etc.) / asocierea din perspectiva unor valori comune (o valoare personală și o valoare a personajului)
În cazul unui itemi care vizează prezentarea temei sau a semnificației / unei semnificații din textul liric (de asemenea, un item posibil ce vizează scrierea după text), reperele poți avea în vedere:

descrierea în cuvinte proprii al lumii textului (redare parafrastică)
prezentarea unor semnificații ale textului dat
interpretarea unor figuri de stil
corelarea unor idei cu o idee dintr-o altă operă artistică etc.
În cazul scrierii creative, itemul permite adaptarea reperelor date la secvențele prototipice / structurile textului prevăzute în programă.

Absolvenții de clasa a VIII-a vor redacta lucrurile astfel încât să evite o serie de elemente care nu vor putea fi punctate sau care nu se vor puncta precum: truismele, utilizarea unor idei cu caracter general, folosirea nejustificat a conceptelor de teorie literară, a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus, a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării, utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice”.

La proba de Matematică

un răspuns de la Subiectul I sau de la Subiectul al II-lea poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea altui răspuns considerat corect
sunt permise marcajele pe figură și completarea figurilor cu creion sau stilou/pix de culoare albastră
este permisă realizarea unor figuri geometrice (cu creion sau stilou/pix de culoare albastră) în spațiul pus la dispoziție pentru rezolvarea problemelor
Reguli la examenul de Evaluare Națională 2022
Accesul elevilor este permis în intervalul orar 8.00 – 8.30.

La ora 9.00, candidații vor primi broșura cu subiectele și hârtie ștampilată pentru ciorne.

Subiectele sunt primite sub formă de broșură, dar elevii pot să solicite și pagini suplimentare, dacă este cazul.

Timpul de redactare a subiectelor este de 120 de minute (două ore) calculate după cele 15 minute alocate pentru completarea casetei de identificare. Asistenții vor verifica datele înscrise de candidați și vor secretiza caseta.

Supravegherea probelor scrise este asigurată, pentru fiecare sală de examen, de cel puțin un asistent, cadru didactic de altă specialitate decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susține proba.

Reguli pentru elevi la Evaluare Națională 2022 – obiecte interzise în sălile de examen

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi alte asemenea obiecte. Candidaţii au obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale, stabilită de comisia din unitatea de învăţământ – centru de examen în acest scop.

Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate în sala stabilită de comisie în acest scop nu sunt primiţi în examen.

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi alte asemenea obiecte ori în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen

orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, care ar putea fi utilizate în rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/ asistenţi din unitatea/unităţile de învăţământ/centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.
Se interzice candidaţilor să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

Încălcarea regulilor menţionate va fi considerată fraudă/tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi sunt eliminaţi de la proba respectivă, indiferent dacă materialele/ obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materiale interzise/ ciorne/ foi din lucrările scrise etc.

Candidaţii eliminaţi de la o probă pentru fraudă sau tentativă de fraudă primesc nota 1 (unu) pe lucrarea scrisă.

Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice legate de organizarea şi desfăşurarea corectă a evaluării naţionale şi prevederile menționate şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise în sala de examen.

Apoi, candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile amintite şi menţiunea că ştiu că nerespectarea regulilor are drept consecinţă măsurile menţionate.

Candidaţii care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim prevăzut pentru rezolvarea subiectelor pot părăsi sala de examen cel mai devreme după o oră de la începerea probei scrise.

La părăsirea sălii de examen, candidaţii nu primesc subiectele.

Comisia naţională de organizare a evaluării naţionale poate decide ca activităţile din cadrul evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a să se realizeze utilizând aplicaţia informatică dedicată examenelor naţionale.

Reguli Evaluare Națională 2022 – corectarea lucrărilor și contestații
În procesul de evaluare iniţială a lucrărilor scrise şi de rezolvare a contestaţiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul evaluării naţionale.

În cazul în care diferenţa între notele acordate de cei doi profesori evaluator este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alţi doi profesori evaluatori.

După validarea finalizării evaluării, nota finală este calculată luând în considerare cele 4 (patru) note. După eliminarea celor două note/valori extreme, nota finală se calculează ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală şi este înregistrată în catalogul evaluării naţionale.

În cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare iniţială. În situaţia în care se constată o diferenţă de notare mai mare de 1 punct, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea este reevaluată de alţi doi profesori evaluatori. Reevaluarea se face respectând cu stricteţe baremul de evaluare şi notare şi toate procedurile de evaluare. Nota acordată de cea de-a doua comisie de contestaţii este nota finală obţinută de candidat.

Nota obţinută în etapa de soluţionare a contestaţiilor este nota definitivă, indiferent de punctajul obţinut, în plus sau în minus, faţă de nota acordată în etapa de evaluare iniţială a lucrării. Această notă nu mai poate fi modificată şi reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă

Candidaţii care depun contestaţii completează şi semnează o declaraţie-tip în care se menţionează faptul că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica, după caz, nota iniţială, prin creştere sau descreştere. În cazul candidatului minor, declaraţia-tip este semnată şi de către părinţii/reprezentanţii legali ai acestuia.

Reguli Evaluare Națională 2022 – supraveghere audio-video

Sălile de clasă din unităţile de învăţământ – centre de examen în care se desfăşoară probele pentru evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, sălile în care se descarcă şi se multiplică subiectele, precum şi sălile în care se predau/ se preiau, se evaluează şi se depozitează lucrările scrise ale candidaţilor sunt supravegheate audio-video.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen şi comisiile judeţene/ Comisia municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a verifică, prin sondaj, înregistrările audiovideo din sălile de examen, după încheierea probei scrise. În cazul în care, la verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă ori în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau tentative de fraudă, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile menţionate din unitatea de învăţământ respectivă.

Dacă, în urma verificărilor se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare de către candidaţi, comisia din unitatea de învăţământ – centru de examen ia măsurile care se impun, în conformitate cu prevederile metodologiei, care pot merge până la acordarea notei 1 (unu) pentru fraudă sau tentativă de fraudă.

În cazul în care verificările sunt făcute de către comisia din unitatea de învăţământ-centru de examen şi se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare de către cadrele didactice implicate în organizarea şi desfăşurarea examenului, aceasta anunţă comisia judeţeană/Comisia municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, care ia măsuri de sancţionare şi anunţă, în scris, Comisia naţională de organizare a evaluării naţionale.

Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul de evaluare naţională se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.

Pentru comunicarea notelor obţinute la examenul de evaluare naţională, înainte de etapa de depunere şi soluţionare a contestaţiilor, comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de evaluare naţională, care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învăţământ de provenienţă, notele obţinute la fiecare probă scrisă, media sau menţiunile „absent”/”eliminat din examen”, după caz.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen:

afişează/postează, utilizând codurile individuale ale candidaţilor care au depus contestaţii, notele obţinute în urma rezolvării contestaţiilor, la loc vizibil, la avizier şi pe website-ul unităţii de învăţământ.
tipăresc lista rezultatelor finale după contestaţii ale candidaţilor anonimizaţi şi o afişează, conform calendarului, cu semnătura preşedintelui şi a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unităţii de învăţământ şi pe website-ul acesteia.
Reguli Evaluare Națională 2022 – afișarea rezultatelor
Rezultatele examenului de evaluare naţională ale candidaţilor anonimizaţi sunt afişate şi pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei şi a inspectoratelor şcolare.

Candidatul major şi părinţii/ reprezentanţii legali ai candidatului minor pot solicita comisiei judeţene/ Comisiei municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale vizualizarea lucrării/lucrărilor propriului copil numai după afişarea rezultatelor finale, după etapa de soluţionare a contestaţiilor. La vizualizarea lucrării/lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoţit obligatoriu de un părinte/reprezentant legal.

Solicitarea de vizualizare nu poate conduce la reevaluarea şi/sau modificarea notelor acordate lucrării/lucrărilor.

Membrii comisiei judeţene/ Comisiei municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale sau cei ai Comisiei naţionale de organizare a evaluării naţionale pot solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor şi a borderourilor de evaluare în scopul verificării/ reevaluării acesteia/ acestora.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Un tânăr de 32 de ani din Ungureni a fost salvat de la moarte de polițiștii care au intervenit în forța

Publicat

Publicitate

Duminică, polițiștii din Vlăsinești au fost apelați prin apel 112, de către un tânăr, de 32 de ani, din comuna Ungureni, care le-a spus că intenționează șă-și ia viața.

Polițiștii s-au deplasat la locuința apelantului, unde au identificat-o pe mama sa, tânărul aflându-se într-o cameră ce era asigurată pe interior. Acesta a refuzat accesul în camera a forțelor de ordine.

Polițiștii au încercat să discute cu tânărul, însă acesta era într-o stare de agitație, iar la un moment dat, din cauză că s-au auzit zgomote din camera în care se afla, au forțat ușa de acces și l-au găsit în timp ce încerca să-și ia viața.

Forțele de ordine l-au eliberat din ștreangul pe care și-l improvizase și i-au acordat primul ajutor, până la sosirea echipajului medical. În acest moment, tânărul este în afara oricărui pericol și primește ajutor de specialitate.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Daruri de la pompieri pentru mai mulți bunici din Dorohoi

Publicat

Publicitate

Sărbătorile de Iarnă se apropie, dar pentru mulți părinți și bunici care locuiesc singuri nu mai au farmec. Fără colindători, fără brad împodobit, masă bogată și oameni dragi alături, doar amintirea Crăciunurilor de altădată, când casa era plină de râsete și lumină, mai încălzesc atmosfera. Deși nu rostesc cu glas tare, toți visează la o vorbă bună sau un gest de omenie care să le aducă aminte nu sunt uitați.

Casele unor bunici din municipiul Dorohoi au prins, astăzi viață. Îmbrăcați în uniforme, care simbolizează nu doar siguranța, ci și speranța, pompierii de la Detașamentul Dorohoi, le-au trecut pragul. Alimentele dăruite au însemnat pentru bătrâni mai mult decât hrană.

„Pentru un om bătrân ca mine, cel mai mare dar nu sunt doar alimentele, ci faptul că cineva și-a amintit de mine. Nu mai sunt singur”, a spus unul dintre bătrânii vizitați.

Pompierii din Dorohoi au adus un strop de bucurie și în casele a două mame care își cresc singure patru, respectiv trei copii.

Aceste povești sunt doar câteva din multele misiuni frumoase realizate de pompieri care, dincolo de intervențiile lor obișnuite, aleg să aducă lumină și căldură în casele celor care au cel mai mult nevoie. Gesturile lor arată că înseamnă mai mult decât cadouri materiale – ele înseamnă umanitate, bunătate și grijă față de cei mai vulnerabili membri ai comunității.

Pompierii nu sunt doar salvatori în situații de urgență; ei sunt, mai presus de toate, oameni cu suflet mare, care, chiar și în cele mai grele momente, găsesc timp să dăruiască speranță.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

Corul VOIEVODUL din Parohia Cătămărăști Deal a câștigat Trofeul Festivalului Concurs de Colinde „O, ce veste minunată!”, de la Coșula

Publicat

Publicitate

După o absență de un an, Festivalul Concurs de Colinde „O, ce veste minunată!”, a readus emoția și vibrația bucuriei nașterii Mântuitorului printr-un buchet de colinde tradiționale și religioase oferite de toți cei prezenți pe scena Centrului Cultural din Coșula.

Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, instituție subordonată Consiliului Județean Botoșani, a căutat toate soluțiile posibile desfășurării acestui festival și printr-o mână de oameni dedicați a reușit să renască și să ducă această tradiție mai departe.

Momente de înălțare spirituală, de rugăciune cântată  au transformat scena în fereastră către trecut, readucându-se în atenție colinde vechi, costume tradiționale autentice, ceea ce ne confirmă conservarea și promovarea valorilor artistice spirituale ale strămoșilor noștri.

Totodată  s-a oferit concurenților și oportunitatea de a interpreta noi creații, ceea ce dă posibilitatea ca tradiția să fie adaptată la vremurile noastre însă fără a-i știrbi autenticitatea.

Centrul Cultural Coșula reprezentat prin domnul Nicolae Șchiopu a fost mai mult decât o gazdă primitoare. Ne-au oferit o parte din sufletele lor generoase creând dintr-o sală de spectacol un cămin cald, un cadru de poveste în care Maica Domnului a putut să renască pe Fiul ei.

O misiune dificilă a avut juriul care a evaluat prestațiile concurenților. Ei au urmărit atât autenticitatea colindelor, căt și calitățile intepretative, corectitudinea lingvistică, dificultatea repertoriului, etc.

Publicitate

Toți participanții au fost felicitați pentru pregătirea temeinică și pentru grija deosebită pe care coordonatorii o implementează copiilor, tinerilor și chiar adulților de a aduce colindul ca pios omagiu celei ce ne-a adus mântuirea prin nașterea Pruncului Iisus.

Trofeul festivalului a fost câștigat de un cor pe 3-4 voci condus de Pr. Emanoil Vasile Crețu din Cătămărăști-Deal. Președinta juriului lect. univ. dr. Gabriela Pepelea a ținut să aprecieze acuratețea, omogenitatea și nuanțele date de corul „Voievodul”  și a evidențiat profesionalismul părintelui în arta dirijatului.

Premiul I  – Grupul  „Sf. Ierarh Nicolae”, Botoșani, coordonator – Gabriel Azamfirei

Premiul I  – Grupul „Flori de mai”, Todirești Iași, coordonator –  Oana Gabriela Damaschin

Premiul al II – lea – Ansamblul folcloric „Brăduleț” , Dorohoi, coordonator – Lavinia Strugariu

Premiul al II – lea – Grupul „Cetinioară din Scobinți” , Scobinți, Iași, coordonator – Mariana Moruzi

Premiul al III – lea – Grupul „Voces Angelicae” Săveni, Botoșani – dirijor Maria Macuc

Premiul a III – lea Corul cadrelor didactice al Liceului Tehnologic „Ștefan cel mare și sfânt”, Vorona, Botoșani, dirijor – Andreea Amaricăi

Premiul special – Grupul de copii al Șc. primare Mănăstireni, Botoșani, coordonator –  Gabriela Zăiceanu

Premiul special – „Pescărușii Suliței”, Sulița, Botoșani, coordonator – Adrian Ursache

După înmânarea premiilor s-a servit masa la Mănăstirea Coșula unde Părintele Stareț, Calinic Chirvase, ne-a pregătit o agapă pentru cei aproximativ 200 de participanți, ne-a ghidat în muzeul care găzduiește o parte din tezaurul care s-a păstrat de pe timpul domnitorului Ștefan cel Mare, cel care a și construit Mănăstirea.

Cu sufletul înduhovnicit, cu bucurie și cu recunoștință s-a încheiat cea de-a XII – a ediție a Festivalului Concurs de Colinde „O, ce veste minunată!” 2024.

(Comunicat de presă)

Citeste mai mult

Eveniment

Ilie Bolojan este noul președinte al Senatului. A obținut 70 de voturi

Publicat

Publicitate

Preşedintele interimar al PNL, Ilie Bolojan, a fost ales luni, în funcţia de preşedinte al Senatului, informează alba24.ro.

Ilie Bolojan a obţinut 70 de voturi, în timp ce contracandidaţii săi, Mircia Chelaru (AUR) şi Nadia-Cosmina Cerva (SOS România), au întrunit 29 de voturi, respectiv 14 voturi, potrivit Agerpres.

Grupul parlamentar al PSD şi cel al UDMR nu au avut o propunere pentru această funcţie.

De asemenea, nici USR și nici grupul parlamentar POT, nu au propus un candidat pentru funcţia de preşedinte al Senatului.

Fiecare dintre cei trei candidaţi la şefia Senatului s-a prezentat de la microfonul forului.

Senatorul AUR Mircia Chelaru a dat detalii despre cariera sa militară şi politică, Ilie Bolojan (PNL) a arătat că are experienţă de 20 de ani în administraţie, iar senatoarea SOS România Nadia-Cosmina Cerva a declarat că este avocat.

Publicitate

„Vă mulţumesc pentru acest vot de încredere, nu m-am gândit niciodată că voi ajunge să fiu preşedintele Senatului României. Nu a fost un obiectiv pentru mine ocuparea acestei funcţii, dar voi face tot ce este posibil ca să reprezint cu demnitate Senatul şi ţara noastră.

Pentru mine cred că sunt importante câteva lucruri din această poziţie şi sper să rezonaţi şi dumneavoastră cu ele.

În primul rând să putem genera legi cât mai bune, cât mai clare, nu legi care sună neapărat bine, dar care creează probleme de obicei, ci legi care rezolvă probleme, legi care creează un context bun pentru ca românii, pentru ca antreprenorii să se dezvolte şi ţara noastră să aibă o direcţie bună în anii următori”, a afirmat Bolojan, citat de G4Media.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending