Ziua Brâncuşi este sărbătorită în fiecare an la 19 februarie, data aniversării marelui sculptor român Constantin Brâncuşi, amintește AGERPRES.
Personalitate marcantă în mişcarea artistică a veacului al XX-lea şi unul dintre cei mai mari sculptori ai acestei perioade, Constantin Brâncuşi face parte dintre artiştii de seamă care au modificat gândirea plastică, având o contribuţie esenţială în transformarea sculpturii tradiţionale în sculptură modernă. Criticul de artă Mircea Deac aminteşte, în volumul “Constantin Brâncuşi” (Editura Meridiane, 1966), de cuvintele unuia dintre biografii artistului, David Lewis, care spunea că “dintre sculptori, Brâncuşi a fost primul care a făcut o ruptură radicală cu trecutul imediat. (…) Formele sale simple, liniştite, ieşite din comun, totuşi pregnante şi aproape abstracte, reflectă o serie de atitudini creatoare care au devenit fundamentale în dezvoltarea artei plastice moderne”.
Publicitate
Iniţiativa instituirii unei zile dedicate marelui artist român a aparţinut scriitorului Laurian Stănchescu, preşedinte al Fundaţiei Ideea Contemporană, care, încă de la 2 februarie 2015, a solicitat, printr-o scrisoare publică adresată preşedintelui Klaus Iohannis, Puterii şi Opoziţiei, şi transmisă AGERPRES, să declare Ziua Naţională Constantin Brâncuşi, pe data de 19 februarie: “Vă cer în numele memoriei lui Constantin Brâncuşi să declaraţi ziua de 19 februarie ‘Ziua Naţională Constantin Brâncuşi'”. În opinia sa, ziua de naştere a sculptorului Constantin Brâncuşi, 19 februarie 1876, “este înscrisă în Calendarul Culturii Universale ca o dată biblică, se năştea cel care avea să fie ‘Patriarhul şi Părintele Sculpturii Moderne’, ‘Titanul din Hobiţa’, Constantin Brâncuşi, gorjeanul care ne-a dus în universalitatea lumii şi ne-a înrudit cu Dumnezeu”.
Propunerea legislativă privind instituirea acestei zile a fost iniţiată de mai mulţi parlamentari, care, în expunerea de motive, publicată pe site-ul www.cdep.ro, susţineau că declararea datei de 19 februarie drept “Ziua Brâncuşi” – sărbătoare naţională legală lucrătoare, reprezintă “o reparaţie morală faţă de refuzul şi umilirea sculptorului de către statul român atunci când a vrut să doneze toată opera sa poporului nostru”. “Constantin Brâncuşi ne-a dus în universalitatea lumii făcând din naţiunea română o mitologie. Drept urmare, este datoria noastră pentru a nu fi mai prejos de omagiul pe care îl aduce lumea contemporană lui Brâncuşi să declarăm ziua lui de naştere sărbătoare naţională. (…) Această iniţiativă onorează spiritul nostru şi în acelaşi timp arată dragostea şi recunoştinţa noastră faţă de valoarea lui Brâncuşi”.
Publicitate
Publicitate
Cocoşul, operă a sculptorului Constantin Brâncuşi.
Foto: (c) LUCIAN TUDOSE/AGERPRES FOTO
La 16 iunie 2015, propunerea legislativă a fost respinsă de Plenul Senatului, în calitate de primă Cameră sesizată, după ce Comisia pentru cultură dăduse un raport de respingere, motivând că “a institui prin lege o nouă sărbătoare naţională, în condiţiile în care există deja o Zi a Culturii Naţionale în cadrul căreia pot fi omagiate toate personalităţile culturii române, ar putea duce lucrurile în derizoriu”. Câteva luni mai târziu, însă, la 4 noiembrie 2015, proiectul legislativ a fost adoptat de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, iar la 27 noiembrie 2015, legea prin care data de 19 februarie a fost declarată Ziua Brâncuşi ca sărbătoare naţională a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis. Potrivit Legii nr. 305/2015, autorităţile administraţiei publice centrale şi locale pot organiza şi/sau sprijini logistic şi material manifestări cultural-artistice dedicate acestei zile.
* * *
Născut la 19 februarie/2 martie 1876, în Hobiţa, judeţul Gorj, Constantin Brâncuşi a urmat Şcoala de Arte şi Meserii din Craiova (1894-1898), Şcoala de Belle-Arte din Bucureşti, pe care a absolvit-o în 1902, apoi a plecat spre Paris, unde a luat concursul de admitere la École Nationale Supérieure des Beaux-Arts şi a lucrat în atelierul lui Antonin Mercié. A fost angajat de Rodin ca practician, dar nu a rămas aici mult timp, convins fiind că ”La umbra marilor copaci nu creşte nimic” (”Rien ne pousse a l’ombre des grands arbres”), notează site-ul centrulbrancusi.ro. Şi-a închiriat un spaţiu pe strada Montparnasse, unde şi-a amenajat propriul atelier.
Constantin Brâncuşi a lăsat posterităţii o operă impresionantă, de o mare complexitate tematică, lucrările sale numărându-se, în prezent, printre marile creaţii artistice ale lumii. Încă din primul an de studenţie, respectiv în 1898, lucrarea sa ”Bustul lui Vitellius” obţine ”menţiunea onorabilă”, în 1900 ”Capul lui Laocoon” îi aduce artistului medalia de bronz, iar ”Studiu”, din 1901, câştigă medalia de argint. Beneficiind de sprijinul doctorului Dimitrie Gerota, în perioada următoare (1900-1902), realizează ”Ecorşeu”, un studiu pentru reprezentarea corpului omenesc, operă distinsă cu o medalie de bronz şi folosită, ulterior, în şcolile româneşti de medicină. A realizat apoi bustul medicului Carol Davila, care avea să fie aşezat în curtea Spitalului Militar Central din Bucureşti, în 1912, reprezentând singurul monument public al lui Brâncuşi din Bucureşti, potrivit site-ului www.crestinortodox.ro. În 1907, realizează, în atelierul său din Paris, “Sărutul” (1907), temă ce avea să fie reluată de mai multe ori până în 1940, când finalizează ”Poarta sărutului”, amplasată în Parcul Central din Târgu Jiu. Tot în 1907, a primit comanda unui monument funerar pentru cimitirul din Buzău, lucrare pe care o va numi “Rugăciunea”.
Domnişoara Pogany, operă a sculptorului Constantin Brâncuşi.
Foto: (c) ALEX MICSIK / AGERPRES FOTO
După 1908, Brâncuşi dă o nouă expresie sculpturii, originală, proprie lui, preocupare ce va fi strâns legată de alegerea materialului în care lucrează. Într-un timp relativ scurt, artistul elimină detaliile din sculpturile sale, făcând trecerea către o artă sintetică, intelectualistă, cu forme aproape abstracte. În această evoluţie a artei sale se înscriu lucrări precum “Muza adormită”, “Sărutul”, “Cuminţenia pământului”, “Domnişoara Pogany”, “Prinţesa X” sau “Pasărea măiastră”. Vorbind despre “Muza adormită”, Mircea Deac aminteşte de pictorul belgian Michel Seuphor, care scria, în “La peinture abstraite” (1962), că “A fost începutul unui lucru când Brâncuşi, plictisit de “a face cadavre” concepe “Muza adormită”, care se transformă puţin câte puţin în ovoid simplu; a fost începutul unui lucru când nu era nimic”.
Cuminţenia pământului, operă a sculptorului Constantin Brâncuşi.
Foto: (c) ALEX MICSIK / AGERPRES FOTO
Anul 1915 marchează o premieră în cariera artistului, primele lucrări în lemn: “Cariatide”, “Fiul risipitor” şi altele. A realizat apoi “Vrăjitoarea”, “Himera”, “Cariatidă” şi “Adam” şi primele versiuni în lemn ale “Coloanei fără sfârşit” (1918), aşa cum îi plăcea artistului să o numească. În 1938, a finalizat ansamblul artistic din Târgu Jiu, alcătuit din “Masa tăcerii”, “Scaunele”, “Poarta sărutului” şi “Coloana infinitului”, închinat eroilor români care, la 14 octombrie 1916, au căzut în bătălia de la Jiu împotriva nemţilor.
Masa Tăcerii din Târgu Jiu, creaţie a sculptorului Constantin Brâncuşi.
Foto: (c) CRISTIAN NISTOR/ AGERPRES FOTO
După ce, în 1909, a expus lucrări atât la Paris, cât şi la Bucureşti, artistul organizează prima sa expoziţie în America, într-o galerie de artă din New York, în anul 1914. În 1919, apare, la Paris, volumul “La Roumanie en Images”, cuprinzând cinci reproduceri după operele sale. Brâncuşi începe să-şi expună lucrările în cele mai celebre galerii de artă din Franţa, Anglia, America, Elveţia şi Olanda, fiind elogiat în numeroase publicaţii din întreaga lume. În 1931, a fost decorat, la propunerea lui Nicolae Iorga, cu ordinul “Meritul cultural pentru artă plastică”. Până în 1940, activitatea creatoare a lui Brâncuşi s-a desfăşurat în toată măreţia ei, din această perioadă datând operele din ciclul ”Pasărea în văzduh”, ciclul ”Ovoidului”, precum şi sculpturile în lemn.
Cu toate că se bucura deja de recunoaştere artistică în lumea întreagă, Constantin Brâncuşi şi-a dus viaţa ca un simplu ţăran român, sursa sa de inspiraţie fiind, de altfel, chiar elementul popular, folcloric, natural. Lucrările sale au o puternică încărcătură spirituală, provenită din viaţa satului românesc, artistul reuşind să îmbine simplitatea artei populare româneşti cu rafinamentul avangardei pariziene. Brâncuşi renunţă la elementele secundare prezente până atunci în sculpturi, în favoarea evidenţierii esenţei lucrurilor. Este artistul care a asimilat în opera sa ”toată istoria sculpturii pe care a dominat-o şi a depăşit-o”, după cum remarca criticul de artă Mircea Deac, în volumul “Constantin Brâncuşi” (Editura Meridiane, 1966).
Artistul a murit la 16 martie 1957, cu sufletul întristat pentru că nu se putea întoarce în ţara natală, iar la 19 martie a fost înmormântat în cimitirul Montparnasse din Paris.
În România, în prima perioadă comunistă, Brâncuşi a fost contestat, fiind considerat “un reprezentant al burgheziei decadente”, se arată pe site-ul webcultura.ro. Abia în 1964, Brâncuşi a fost ”redescoperit” în ţara natală, iar ansamblul monumental de la Târgu Jiu a putut fi restaurat, după ce fusese abandonat şi aproape dărâmat. La 3 iulie 1990, a fost ales membru post-mortem al Academiei Române. La aniversarea a 125 de ani de la naşterea sculptorului, anul 2001 a fost declarat, prin hotărâre a Guvernului României, Anul Brâncuşi, sărbătorit şi în cadrul UNESCO.
Unul dintre cele mai importante evenimente dedicate sculptorului român în ultimele decenii a fost expoziţia “Brâncuşi. Sublimarea formei”, principalul eveniment din cadrul celei de-a 27-a ediţii a Festivalului de artă Europalia, organizat la Bruxelles în perioada 2 octombrie 2019 – 2 februarie 2020, la care România a avut statutul de ţară invitată de onoare. Expoziţia dedicată acestuia a abordat ambele direcţii ale lucrărilor sale, respectiv sculptura şi fotografia, proiectul cuprinzând opere importante de la muzee şi din colecţii private din jurul lumii, incluzând “Muza adormită”, “Sărutul” sau “Leda”. Pe lângă sculpturi, fotografii şi documente extraordinare ale lui Brâncuşi, au fost expuse şi opere ale contemporanilor săi, cum ar fi Marcel Duchamp, Medardo Rosso sau Auguste Rodin. “Brâncuşi. Sublimarea formei” a cuprins peste 25 de sculpturi expuse pe o suprafaţă de 1.500 mp, alături de alte 200 de obiecte, fotografii, documente.
* * *
În 2023, o amplă expoziţie intitulată “Brâncuşi: surse româneşti şi perspective universale” a fost anunţată şi, apoi, deschisă în parteneriat cu Institutul Francez din România, la Muzeul Naţional de Artă Timişoara, în cadrul programului “Timişoara – Capitală Europeană a Culturii”, în perioada 30 septembrie 2023 – 28 ianuarie 2024. Expoziţia găzduită de Muzeul Naţional de Artă Timişoara a avut un imens succes, reuşind să strângă peste 130.000 de vizitatori, potrivit organizatorilor. S-a dovedit a fi unul dintre cele mai semnificative evenimente culturale din cadrul programului Timişoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii, atrăgând, fără îndoială, un număr mare de turişti din ţară şi din străinătate. Pragul expoziţiei a fost trecut şi de aproape 30.000 de elevi organizaţi în 900 de excursii şcolare, copii veniţi din judeţ, din ţară, dar şi din întreg spaţiul european (Germania, Austria, Franţa, Italia, Polonia, Bulgaria, Canada, Cehia, Ungaria).
La închidere expoziţiei, Guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, a prezentat moneda de argint dedicată lui Constantin Brâncuşi, într-un tiraj limitat de 5.000 de exemplare. Moneda înfăţişează portretul marelui artist pe avers şi clădirea Muzeului Naţional de Artă din Timişoara pe revers.
O expoziţie consacrată lui Constantin Brâncuşi, cea mai importantă din ultimii 50 de ani din România dedicată precursorului sculpturii moderne, a atras zeci de mii de vizitatori, nota AFP.
Capitala Europeană a Culturii TM 2023 păstrează până în anul 2025 siajul expoziţiei “Brâncuşi: resurse româneşti şi perspective universale” (30 septembrie 2023 – 28 ianuarie 2024) de la Muzeul Naţional de Artă Timişoara, cu lucrarea “Ecorşeul”, mai puţin cunoscută publicului, care a deschis expoziţia dedicată părintelui sculpturii moderne. AGERPRES/(Documentare – Andreea Onogea, Cristian Anghelache, editor: Mariana Zbora-Ciurel, editor online: Alexandru Cojocaru)
* Explicaţie foto din deschidere: Casa-muzeu ”Constantin Brâncuşi”, Hobiţa, comuna Peştişani, judeţul Gorj, 26 iulie 2016.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Balul Bobocilor 2024, la Liceul de Artă “Ștefan Luchian”din Botoșani, a avut tema Hollywood, iar directorul acestei unități de învățământ, profesor Beatrice Păpădie, are de ce fi mândră: elevii liceului au reușit organizarea celui mai frumos și spectaculos bal al bobocilor care a avut loc vreodată la Botoșani.
Organizatorii, elevi ai claselor a XI-a, au reușit în îmbine absolut incredibil muzica, luminile, sunetul și dansul, într-un joc demn de secolul XXI, și care în anumite locuri părea desprins din lumea spectacolului profesionist sau al filmului.
“Artele Better” a fost mesajul afișat de o generație absolut incredibilă de elevi de clasa a XI-a pentru celelalte licee din Botoșani, iar imaginile din spectacol sunt demne de cele mai serioase reviste de fashion din lume.
Publicitate
Alături de organiztori, pe scenă a urcat și a dansat inclusiv Alexia Tudose, fetița cu brațele replantate în urma accidentului teribil din Pașcani, tânăra care nu s-a lăsat pradă neputinței și care a început cu ambiție să cânte, din nou, la pian, iar acum și-a ajutat prietenii din acest liceu cu o parte din coregrafie.
În competiția pentru titlul de miss și mister boboc au intrat mai multe echipe iar câștigătorii au fost:
Miss și Mister Boboc: Grebenita Ilinca și Teodor Gireada
Publicitate
Pe locul doi al acestui Miss Boboc au fost Iacob Teodora și Luca Sulițanu iar pe locul trei s-au clasat Sara Pavăl și Casian Negru Petrosian.
Botoșani, 7 noiembrie 2024 – Cătălin Silegeanu, prim-vicepreședinte al Alianței pentru Unirea Românilor (AUR) și candidat la Senat, a fost astăzi prezent în mijlocul cetățenilor din municipiul Botoșani, alături de consilierii locali ai partidului.
Vizita a avut ca scop ascultarea nemulțumirilor locuitorilor și discutarea problemelor cu care aceștia se confruntă, în contextul apropierii alegerilor.În cadrul întâlnirii, Silegeanu a subliniat dezamăgirea oamenilor față de promisiunile neîndeplinite ale politicienilor din campaniile electorale anterioare. „Este dezamăgitor să vedem cum, după alegeri, cei care au fost aleși uită de angajamentele lor”, a declarat acesta, promițând că, spre deosebire de alții, el nu va face promisiuni goale, ci va fi vocea cetățenilor în Parlamentul României.
Candidatul AUR la Senat a accentuat faptul că partidul nu a fost niciodată la guvernare, dar acum oferă o alternativă prin oameni noi, tineri și dedicați, care își respectă cuvântul dat. „Partidul AUR este ca o familie, iar noi avem grijă de semenii noștri”, a adăugat Silegeanu, amintind de angajamentele respectate de partid în alte localități, cum ar fi Pechea.De asemenea, Silegeanu a făcut un apel către botoșăneni să îl susțină pe George Simion, candidatul AUR la președinție, și să participe activ la campania electorală pentru a contribui la schimbarea mult așteptată. „Avem șansa de a alege un președinte tânăr, care va reconstrui din temelii reformele de până acum”, a subliniat el.
Publicitate
Campania electorală a AUR continuă cu întâlniri directe cu cetățenii. Mâine dimineață, echipa AUR se va afla la piața din Trușești, iar după-amiază, de la ora 16:00, va reveni în municipiul Botoșani. „Vă invităm să ne cunoașteți! Vrei să ne cunoști? Dorești să discuți cu noi? Lasă un comentariu și vom veni la tine!”, a fost mesajul transmis de Cătălin Silegeanu.AUR își propune să fie aproape de cetățeni, să le asculte nevoile și să reprezinte cu fidelitate interesele acestora în Consiliul Local și în Parlamentul României. Încrederea în echipa AUR și sprijinul cetățenilor sunt esențiale pentru succesul lor în alegeri.
Pentru mai multe informații despre campanie și programul electoral, cetățenii sunt invitați să participe la în întâlnirile organizate de AUR sau să contacteze echipa de campanie.
Scriu aceste rânduri cu o emoție profundă, cu recunoștință și, mai ales, cu un simț al responsabilității cum nu am mai simțit până acum. Să fiu investit în funcția de consilier local în orașul Dorohoi nu este doar o onoare, ci și o obligație pe care o port cu drag în suflet.
Publicitate
Dorohoiul nu este doar locul în care m-am născut și am crescut, ci este locul căruia vreau să-i spune pentru totdeauna: acasă. Aici am făcut primii pași, aici am învățat ce înseamnă comunitatea, prietenia, respectul și grija pentru cei din jur. De-a lungul anilor, am avut ocazia să cunosc frumusețea și autenticitatea acestui oraș, dar și nevoile și dorințele oamenilor care îl formează.
Investirea în această funcție este o promisiune pe care o fac nu doar față de dumneavoastră, ci și față de mine însumi. Promit că voi face tot ce îmi stă în putință pentru binele dorohoienilor, pentru a sprijini dezvoltarea acestui oraș și pentru a îmbunătăți viața fiecăruia dintre noi.
Vom avea provocări, dar sunt încrezător că, lucrând împreună, le putem transforma în oportunități de creștere și progres. Vă mulțumesc pentru încredere și vă asigur că voi lucra cu responsabilitate, dedicare și transparență.
Publicitate
Închei prin a vă spune că sunt aici pentru dumneavoastră, pentru Dorohoi, și pentru viitorul pe care îl putem construi împreună.