Connect with us

Actualitate

Va ninge de Crăciun? Prognoză actualizată

Publicat

Publicitate

Influența cea mai mare asupra vortexului o are activitatea solară. Care, deși la începutul toamnei dădea semne că ar putea aduce o creștere a intensității, lucrurile nu au urmat trendul ascendent, astfel că acum vorbim de o stagnare care durează de ceva timp și nu este exclus să avem parte de un nou regres al activității solare.

Dacă vom avea parte și de iarnă în adevăratul sens al cuvântului, depinde, ca de fiecare dată în ultimii ani, doar de vortexul polar. Un vortex decuplat între stratosferă și troposferă (ceea ce ar putea fi o veste bună) dar în același timp în intensificare, în lipsa unei activități solare puternice.

Este încă prematur pentru a putea prognoza cu exactitate vremea de sărbători. Totuși, semnalele pe termen mediu și lung ne arată un decembrie mai cald decât normalul perioadei dar și mai bogat în precipitații, scrie prognozemeteo.ro

Vremea în decembrie 2022: cum va fi prima lună de iarnă

– Dacă ar fi să ne uităm pe manualele de meteorologie și climatologie și să vorbim într-un limbaj al vremurilor trecute, despre decembrie am spune, scurt și la obiect: prima lună de iarnă calendaristică este caracterizată de avansul dorsalei anticiclonului est-european spre vaste zone din sud-estul Europei, inclusiv România dar și de, parțial, o activitate a ciclonilor mediteraneeni.

Practic, din acest cuplaj de vis aveam parte, în trecut, de acele ”ierni de povestit nepoților”, cele în care primeam măcar un episod de viscol, cele în care bună parte din sărbătorile de iarnă erau prinse sub feeria ninsorilor și a stratului de zăpadă.

La fel cum, dacă ar fi să ne referim la advecțiile de aer polar continental sau chiar arctic, am putea rememora vremurile în care decembrie aducea episoade geroase, cu valori minime de temperatură chiar și sub –20 de grade (inclusiv la București).

Publicitate

 

Dacă vom avea parte și de iarnă în adevăratul sens al cuvântului, depinde, ca de fiecare dată în ultimii ani, doar de vortexul polar. Un vortex decuplat între stratosferă și troposferă (ceea ce ar putea fi o veste bună) dar în același timp în intensificare, în lipsa unei activități solare puternice.

Este încă prematur pentru a putea prognoza cu exactitate vremea de sărbători. Totuși, semnalele pe termen mediu și lung ne arată un decembrie mai cald decât normalul perioadei dar și mai bogat în precipitații, scrie prognozemeteo.ro

Vremea în decembrie 2022: cum va fi prima lună de iarnă

– Dacă ar fi să ne uităm pe manualele de meteorologie și climatologie și să vorbim într-un limbaj al vremurilor trecute, despre decembrie am spune, scurt și la obiect: prima lună de iarnă calendaristică este caracterizată de avansul dorsalei anticiclonului est-european spre vaste zone din sud-estul Europei, inclusiv România dar și de, parțial, o activitate a ciclonilor mediteraneeni.

Practic, din acest cuplaj de vis aveam parte, în trecut, de acele ”ierni de povestit nepoților”, cele în care primeam măcar un episod de viscol, cele în care bună parte din sărbătorile de iarnă erau prinse sub feeria ninsorilor și a stratului de zăpadă.

La fel cum, dacă ar fi să ne referim la advecțiile de aer polar continental sau chiar arctic, am putea rememora vremurile în care decembrie aducea episoade geroase, cu valori minime de temperatură chiar și sub –20 de grade (inclusiv la București).

Lucrurile s-au schimbat foarte mult iar decembrie al vremurilor pe care le trăim acum este cu totul și cu totul diferit. Și cu mult mai multe necunoscute de luat în calcul.

Cei de la Centrul European de Prognoză (ECMWF) estimează că acest decembrie începe cu un regim anticiclonic puternic poziționat peste NV și NE extrem al continentului, permițând astfel avansul unor nuclee depresionare spre restul regiunii, inclusiv spre țara noastră.

Acest scenariu pare a se păstra mai ales în prima jumătate a lunii, urmând ca ultimele două săptămâni să fie caracterizate de un regim normal al centrilor de presiune.

Din punct de vedere al circulației maselor de aer, așa cum este menționat și mai sus, decembrie ar trebui să fie o lună în care să vedem mai mult advecții de aer polar continental sau chiar arctic.

Din păcate lucrurile nu vor sta chiar așa, cel puțin pe termen mediu, urmând, mai degrabă, să avem parte de advecții de aer tropical, cald, dinspre SV spre NE. Sunt unele semnale care dau posibilă o coborâre polară extrem de viguroasă după 18 decembrie încolo, dar acestea nu au, la acest moment, un grad de acuratețe mai mare de 20 – 30%.

Vortexul Polar și activitatea solară

În orice discuție de iarnă, nu avem cum să lăsăm deoparte poate cele mai importante două elemente care pot schimba cu totul, în sens pozitiv sau negativ, aspectul iernilor de la noi.

Despre vortexul polar am început să auzim vorbindu-se, la noi, timid, odată cu episoadele severe de iarnă din 2012 și 2014.

Și, cu toată că acum este evidentă influența sa majoră asupra aspectului iernilor de la noi, puțini sunt cei care se preocupă să îl studieze și să îl înțeleagă așa cum trebuie.

La acest moment, vorbim despre un vortex care se află în proces de intensificare și, cum posibilitatea unui SSW (Sudden Stratopheric Warming – încălzire stratosferică rapidă), care să îl destabilizeze, este inexistentă în decembrie, cel mai probabil vom avea un vortex din ce în ce mai puternic.

Totuși, un element extrem de important și care ar putea aduce surprize, de ce nu, plăcute, pentru iubitorii iernii, este reprezentat xe faptul că între vortexul stratosferic și cel troposferic nu există încă un cuplaj și sunt șanse ca acesta să nu se producă, astfel încât perturbațiile care vor prezente la nivelul troposferei ar putea aduce și coborâri de aer rece spre latitudinile mai joase.

Influența cea mai mare asupra vortexului o are activitatea solară. Care, deși la începutul toamnei dădea semne că ar putea aduce o creștere a intensității, lucrurile nu au urmat trendul ascendent, astfel că acum vorbim de o stagnare care durează de ceva timp și nu este exclus să avem parte de un nou regres al activității solare.

Vremea în decembrie 2022: Temperaturi

– Din punct de vedere al regimului termic, cele mai noi rulări ale celor de la ECMWF vorbesc despre o lună decembrie care, deși a avut câteva zile, la început, cu un regim termic chiar ușor sub normal, va fi caracterizată de abateri termice pozitive în fiecare din săptămânile rămase.

Este posibil ca în săptămâna Crăciunului (19 – 25 decembrie) să avem parte de un regim termic normal prin Moldova, sudul Olteniei și vestul extrem al Banatului și Crișanei.

Astfel, în aceste regiuni, vom putea vorbi de temperaturi maxime care, în acest interval 19 – 25 decembrie, să nu depășească 2 – 4 grade, în timp ce prin Dobrogea, de exemplu, ne-am putea confrunta cu maxime care să urce chiar spre 9 – 10 grade.

Vremea în decembrie: Precipitații

– Veștile sunt bune, mai ales pentru agricultori, din punct de vedere al precipitațiilor. Dacă săptămânile 5 – 11 și 12 – 18 decembrie vin cu regim de precipitații excedentar la nivelul întregii țări, ultimele două săptămâni din an vor fi și ele caracterizate de un regim normal al precipitațiilor.

Cum se traduce acest lucru la nivel de cantități? Prin Moldova, estul Munteniei și NV Dobrogei așteptăm cantități totale în jur de 30 – 40 de l/mp, în timp ce în restul țării se pot acumula și 50 – 60 de l/mp. Prin Munții Banatului, Apuseni și Maramureș am putea avea chiar și 80 – 100 de l/mp.

Cât din aceste precipitații vor fi ninsori? Nordul Moldovei, zonele montane, depresiunile transilvane par a primi cele mai mari cantități de ninsori, cu 20 – 30 de mm, în timp ce în restul țării nu trecem de un 5 – 7, izolat 10 mm.

Avem zăpadă de Crăciun, de Revelion? Se prefigurează un episod de ger în decembrie?

– Acestea sunt întrebările pe care orice meteorologi, orice pasionat de meteorologie le primește constant nu doar în decembrie, ci de la primele adieri de toamnă.

Deși este prematur să vorbim la acest moment despre cum va fi vremea de Crăciun și Anul Nou, dar, dacă ne uităm un pic la informațiile de mai sus, oferite de modelările celor de la ECMWF, putem vorbi de o tendință: cel mai probabil o dominantă anticiclonică.

Deși unele modele (mai ales cel american) văd o posibilă coborâre polară puternică după 18 decembrie încolo, aceasta nu prea se susține dacă urmărim situația de la nivel stratosferic în jos.

Ca atare, mult mai probabilă este o dominație a maselor de aer calde, așadar cu posibile valori de temperatură peste normalul perioadei.

Cât despre ninsori, acestea par a prefera mai mult nordul și centrul Moldovei, zonele montane, posibil și depresiunile Transilvaniei, zone care s-ar putea bucura inclusiv de strat de zăpadă în perioada Crăciunului și Anului Nou.

sursă: Prognoze Meteo – Vremea în România

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Tentativă de mituire filmată cu body-cam în Botoșani. Polițiștii au refuzat 200 de euro și 2.000 de lei

Publicat

Publicitate

Luni, în jurul orei 13:25, ofițerii de poliție din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani au fost sesizați de către un echipaj de poliție din cadrul IPJ Botoșani – Poliția  Municipiului  Botoșani – Biroul Rutier cu privire la faptul că, în aceeași zi, în timp ce se afla în exercitarea atribuțiilor de serviciu pe raza localității Victoria, comuna Stăuceni, județul Botoșani, au constatat că șoferul unei autoutilitare a efectuat o manevră de depășire pe linie continuă.

Având în vedere cele constatate de polițiști, conducătorului auto, un cetățean în vârstă de 55 de ani din localitatea Trușești, județul Botoșani, i s-a adus la cunoștință contravenția săvârșită și că urmează să fie sancționat contravențional, cu amendă și reținerea permisului de conducere. În acest context, pentru a nu lua măsurile legale care se impuneau, conducătorul auto i-a promis unuia dintre polițiști suma de 200 de euro.

Agentul de poliție a refuzat propunerea, procedând la sancționarea contravențională a conducătorului auto și la reținerea permisului de conducere pe o perioadă de 60 de zile. Cu ocazia prezentării procesului-verbal de constatare a contravenției în vederea semnării, șoferul a promis din nou o sumă de bani agentului de poliție, respectiv 2.000 de lei, pentru a nu dispune măsurile legale față de acesta.

Polițiștii  au refuzat categoric propunerile conducătorului auto și au sesizat Direcția Generală Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani. Interacțiunea a fost filmată cu dispozitivul body-cam din dotarea agentului de poliție constatator.

Cercetările continuă pentru clarificarea tuturor împrejurărilor și stabilirea măsurilor legale ce se impun, sub coordonarea procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Botoșani.

Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Economie

Piața de producători locali „De aici, de aproape. Din Moldova” se deschide la Carrefour Botoșani

Publicat

Publicitate

Piața de producători locali „De aici, de aproape. Din Moldova” ajunge în Botoșani, în cadrul proiectului lansat de Grupul Agrointeligența, în parteneriat cu Carrefour România și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale anul acesta. Timp de 3 zile, între 19-21 noiembrie, hipermarketului Carrefour Botoșani (Bd. Eminescu, nr 6) găzduiește 17 producători români din regiune.

Cea de-a patra ediție a Pieței de producători locali ajunge acum la Botoșani, după succesul înregistrat anterior în Târgu Mureș, Craiova și Constanța. Acesta face parte dintr-o serie de evenimente care aduc producătorii locali mai aproape de clienți, oferindu-le produse proaspete chiar în incinta hipermarketului.

La deschiderea târgului au fost alături de vizitatori și reprezentanți ai autorităților locale: Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani, Alexandru Bociu, președintele Autorității Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), precum și Gilles Ballot, CEO-ul Carrefour România.

„De 24 de ani, Carrefour este prezent în România, construind mai mult decât o rețea de magazine: un ecosistem care sprijină producătorii locali și le oferă clienților acces la produse proaspete din diverse regiuni. Prin această inițiativă, continuăm să susținem micii producători din județul Moldova, oferindu-le o platformă reală de dezvoltare și aducând produsele mai aproape de consumatori. Impactul activității noastre se vede și în cifre: în 2024, contribuția Carrefour România la bugetul de stat a fost de aproape 1 miliard de lei, o confirmare a angajamentului nostru continuu față de comunitățile locale și economia țării”, a declarat Gilles Ballot, CEO Carrefour.

În perioada 19-21 noiembrie, producătorii din rețeaua Agrointeligența și partenerii Carrefour oferă publicului o gamă variată de produse: lactate, ouă bio și cașcaval de Săveni, alături de preparate din carne și pește, proaspăt, afumat sau conservat. De asemenea, publicul are ocazia să descopere alimente locale precum pâine, mere, verdețuri, ciuperci, precum și produse din lavandă.

Preparate deosebite din Moldova, care așteaptă să fie descoperite

Publicitate

Agricultorii din Moldova își prezintă bunătățile cu aceeași grijă care îi definesc, iar cei prezenți sunt invitați să exploreze o gamă diversă de produse locale. Five Continents, Dorolact și Lacto Solomonescu oferă o varietate de produse lactate, care satisface toate gusturile.

Pasionații de pește vor regăsi la Moldfish și Piscicola Botoșani pește proaspăt, afumat sau conservat, iar ouăle bio de la Ferma 7 Dubina aduc un plus de proteine în alimentație.

„Ne bucurăm în mod deosebit de colaborarea pe care o avem cu Carrefour, chiar de la deschiderea primului magazin în România. Produsele noastre lactate din gama Five Continents sunt prezente pe rafturile magazinelor Carrefour, oferind clienților o varietate mare de sortimente de înaltă calitate, precum cașcaval, telemea și o varietate de produse proaspete, atent selecționate pentru a satisface gusturile diverse ale clienților noștri. Toate acestea vin în completarea ofertei de pe rafturile Carrefour și contribuie la aprecierea de care acest brand se bucură în rândul cumpărătorilor”, a declarat Hani Khalil, Director general FIVE CONTINENTS TRADING COMPANY 1993 SRL.

Iubitorii de panificație pot gusta pâinea rumenă și produsele de brutărie de la Agropan și MOPAN, în timp ce merele aromate de la furnizorul Ailincai Gavril și verdețurile de sezon de la Vlădeanu Alexandru aduc un strop de prospețime. Ciupercile alese de la Natur Champ și produsele din lavandă de la Acatrinei Marius Petru completează oferta.

Cei care apreciază preparatele din carne vor găsi sortimente variate la SAMCOM, INVICTA Grup Est și Balky Com, iar cașcavalul de Săveni de la Viofanny Lact Prodcom se remarcă prin gustul său distinct. MARSAT completează oferta cu mălai fin, obținut din porumb cultivat local, perfect pentru preparatele gătite acasă.

***

Despre Carrefour

Carrefour România le oferă clienților săi un univers de posibilități de a face cumpărături. Primul retailer omnichannel din România, Carrefour le oferă clienților experiențe de cumpărături cu ajutorul aplicației mobile și a caselor de marcat Self Service, în magazine, prin serviciile de online shopping cu livrare acasă, prin BRINGO, Glovo, Wolt, Bolt Food și Trendyol sau pe baza comenzii pe www.carrefour.ro.

Odată cu achiziția operațiunilor Romania Hypermarche SA, Carrefour ajunge la peste 450 de magazine, în 113 orașe din țară și ajunge în top trei jucători de pe piața de retail din România, fiind un angajator de top certificat (2023, 2024, 2025).

Compania susține comunitățile în care activează prin programe și inițiative naționale pe termen lung, cu impact pozitiv în societate: Deschidem Vinul Românesc, Creștem România BIO, Grădina Noastră și Poftim Brânză Românească. Platforma Act For Good transformă cumpărăturile într-o experiență personalizată cu impact social. Fiecare sesiune de shopping le poate aduce utilizatorilor puncte de loialitate, prin care pot face fapte bune, dar pot și beneficia de reduceri și oferte personalizate.

Unul dintre cei mai mari angajatori din România, companiile aparținând Grupului Carrefour în România fac parte din categoria celor ce contribuie semnificativ prin impozitele și taxele datorate către stat. Astfel, în 2024, Carrefour a plătit la bugetul de stat prin toate companiile prin care este prezent pe piața locală (Carrefour Romania S.A., România Hypermarche S.A., Supeco Investment SRL și Columbus Active SRL) impozite și taxe de aproape un 1 Miliard de lei, în creștere cu peste 20% față de 2023.

Carrefour România operează în România prin trei entități juridice principale: Carrefour România S.A., Supeco Investment SRL și, din noiembrie 2023, Romania Hypermarche S.A.

 

Citeste mai mult

Economie

Impozitul auto în 2026: Majorări importante dar și reduceri pentru anumite categorii de mașini. Exemple de calcul

Publicat

Publicitate

Impozitul auto în 2026. Noul impozit care se va aplica de anul viitor pentru autovehicule va suferi modificări semnificative și va fi calculat în baza unei formule care va ține cont atât de capacitatea motorului, cât și nivelul de poluare al mașinii, informează alba24.ro.

Vor exista majorări importante pentru anumite categorii de mașini. Schimbările privind impozitul auto vor afecta mașinile mild hybrid și full hybrid, care vor avea un impozit aproape cât autovehiculele pe benzină sau motorină.

Mașinile electrice vor avea un impozit de 40 de lei/an (redus de la 80 de lei în prezent), iar pentru autoturismele cu motoare de până la 1.600 cmc, impozitul se va dubla.

Impozitul auto în 2026. Cum se calculează

Potrivit legii, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia și norma de poluare, prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu o anumită sumă, în funcție de norma de poluare.

Astfel, în cazul motocicletelor, triciclurilor, cvadriciclurilor și autoturismelor cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 19,5 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 18,8 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 17,6 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 16,5 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 16,2 lei

În prezent, pentru categoriile de autovehicule menționate, impozitul pe mijlocul de transport se calculează prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma de 8 lei, indiferent de norma de poluare.

Publicitate

În cazul motocicletelor, triciclurilor și cvadriciclurilor cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cmc, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 22,1 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 21,3 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 19,9 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 18,7 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 18,4 lei

Pentru autoturismele cu capacitatea cilindrică între 1.601 cmc și 2.000 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 29,7 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 28,5 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 27,6 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 25,1 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 24,6 lei

În prezent, entru categoriile de autovehicule menționate, impozitul pe mijlocul de transport se calculează prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma de 18 lei, indiferent de norma de poluare.

În cazul autoturismelor cu capacitatea cilindrică între 2.001 cmc și 2.600 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 92,2 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 88,6 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 82,8 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 77,8 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 76,4 lei

În cazul autoturismelor cu capacitatea cilindrică între 2.601 cmc și 3.000 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 182,9 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 172,8 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 154,1 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 151,2 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 149,8 lei

Pentru autoturismele cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cmc, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 319,0 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 297,3 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 294,4 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 290,0 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 275,5 lei

În cazul autobuzelor, autocarelor și microbuzelor, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 31,2 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 30,0 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 28,1 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 26,4 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 25,9 lei

Pentru alte vehicule cu tracțiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 39,0 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 37,5 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 35,1 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 33,0 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 32,4 lei

Valoarea impozitului pentru mașini electrice, tractoare și alte categorii de vehicule

Potrivit noii legi, în cazul oricăruia dintre următoarele autovehicule, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma corespunzătoare din lista de mai jos:

  • Tractoare înmatriculate – 18 lei/200 cmc
  • Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică < 4.800 cmc – 2 – 4 lei/200 cmc
  • Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică > 4.800 cmc – 4 – 6 lei/200 cmc
  • Vehicule fără capacitate cilindrică evidențiată – 50-150 lei/an

În cazul mijloacelor de transport hibride cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 50g/km, impozitul se poate reduce cu maximum 30%, prin hotărâre a consiliului local/Consiliului General al municipiului București, după caz.

În cazul autovehiculelor acționate electric, impozitul pe mijloacele de transport este în valoarea de 40 lei/an.

Impozitul auto în 2026: Exemple de calcul

Spre exemplu, în cazul unei mașini cu o capacitate cilindrică de 1.600 cmc, încadrate la Non-Euro, (E0 – E3), impozitul auto va fi în anul 2026 de:

  • 8 x 19,5 lei = 156 lei/an

În prezent, pentru aceeași mașină impozitul este de 64 lei/an.

Pentru aceeași capacitate cilindrică, impozitul anual în 2026 va fi de 132 de lei pentru norma Euro 6, 140,8 lei pentru Euro 5 și de 150 lei pentru cele încadrate la Euro 4.

În cazul unei mașini cu capacitatea cilindrică de 2.000 cmc, Euro 5, impozitul auto în 2026 va fi de:

  • 2.000 cmc : 200 cmc = 10
  • 10 x 27,6 lei = 276 lei/an

Pentru aceeași capacitate cilindrică, impozitul anual va fi de 251 de lei pentru norma Euro 6, 285 de lei pentru Euro 4 și 297 de lei pentru Non-Euro, (E0 – E3).

În cazul unei mașini cu o capacitate cilindrică de 3.000 cmc, Euro 6, impozitul auto va fi în 2026 de:

  • 3.000 cmc : 200 cmc = 15
  • 15 x 151,2 lei = 2.268 lei/an

În cazul unui autoturism hibrid, cu motor de 2.000 cmc, cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km, impozitul auto va fi anul viitor de:

  • 2.000 cmc : 200 cmc = 10
  • 10 x 24,6 lei = 246 lei/an

Categoriile de mijloace de transport pentru care nu se datorează impozit

Potrivit legii, nu se datorează impozitul pe mijloacele de transport pentru:

  • a) mijloacele de transport ale instituțiilor publice;
  • b) mijloacele de transport ale persoanelor juridice, care sunt utilizate pentru servicii de transport public de pasageri în regim urban sau suburban, inclusiv transportul de pasageri în afara unei localități, dacă tariful de transport este stabilit în condiții de transport public;
  • c) vehiculele istorice definite conform prevederilor legale în vigoare;
  • d) autovehiculele second-hand înregistrate ca stoc de marfă și care nu sunt utilizate în folosul propriu al operatorului economic, comerciant auto sau societate de leasing
  • e) un mijloc de transport aflat în proprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și completările ulterioare, și a persoanelor fizice
    prevăzute la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la alegerea contribuabilului;
  • f) mijloacele de transport aflate în proprietatea veteranilor de război, văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, pentru un singur mijloc de transport.

Consiliile locale pot acorda scutirea sau reducerea impozitului auto

Conform legii adoptate de Parlament, Consiliile locale/Consiliul General al municipiului București pot/poate hotărî să acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport pentru:

  • a) mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol. În cazul scutirii sau reducerii impozitului pe mijloacele de transport acordate persoanelor juridice se vor avea în vedere prevederile legale în vigoare privind acordarea ajutorului de stat;
  • b) navele fluviale de pasageri, bărcile și luntrele folosite pentru transportul persoanelor fizice cu domiciliul în Delta Dunării, Insula Mare a Brăilei și Insula Balta Ialomiței, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%;
  • c) mijloacele de transport ale fundațiilor înființate prin testament constituite conform legii, cu scopul de a întreține, dezvolta și ajuta instituții de cultură națională, precum și de a susține acțiuni cu caracter umanitar, social și cultural;
  • d) mijloacele de transport ale organizațiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unități specializate care asigură găzduire, îngrijire socială și medicală, asistență, ocrotire, activități de recuperare, reabilitare și reinserție socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum și pentru alte persoane aflate în dificultate, în condițiile legii;
  • e) un mijloc de transport în cazul celor aflate în proprietatea persoanelor care locuiesc efectiv în localitățile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 323/1996, cu modificările și completările ulterioare și în Hotărârea Guvernului nr. 395/1996, cu modificările ulterioare, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%.

Prin hotărârea prin care s-a stabilit să se acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport, se dispune și cu privire la documentele justificative pentru fiecare situație în parte, după caz.

Scutirea sau reducerea se aplică, persoanelor care dețin documente justificative ce sunt depuse la organul fiscal local în termenul stabilit prin hotărârea consiliului local/Consiliului General al municipiului București și care și-au îndeplinit obligația de plată a impozitului/taxei pentru anul fiscal anterior în termenele prevăzute de lege, începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor celui în care a fost emisă hotărârea consiliului local/Consiliului General al municipiului București.

Citeste mai mult

Eveniment

A murit medicul botoșănean Flavia Groșan

Publicat

Publicitate

Medicul pneumolog Flavia Groșan, devenită în timpul pandemiei o figură controversată pentru pozițiile anti-vaccin și teoriile conspirației promovate online, a murit după ce a fost internată în stare gravă la Spitalul Județean din Oradea. Potrivit presei locale, suferea de cancer în stadiu avansat, cu multiple metastaze. 

Flavia Groșan era internată de la jumătatea lunii octombrie în secția de Terapie Intensivă a Spitalului Județean din Oradea, în comă profundă. Surse medicale citate de Digi24 au precizat că medicul avea metastaze cerebrale, pulmonare, hepatice și suprarenale. Potrivit acelorași informații, aceasta „avea convulsii, a făcut stop-cardiorespirator și a fost resuscitată”.

Pe 10 octombrie, chiar Flavia Groșan publica un mesaj pe pagina de Facebook PneumoMed, unde activa ca pneumolog, în care mărturisea că suferea de „tuse epuizantă” și o „durere atroce la întreg plămân”.

Controversată pentru teoriile din pandemie
Medicul devenise cunoscut în mediul online prin promovarea unor teorii conspiraționiste despre COVID-19, vaccinare și tratamente neconvenționale. Într-una dintre postările criticate de specialiști și verificate ulterior ca fiind fără dovezi, Groșan susținea că o persoană vaccinată ar putea îmbolnăvi o persoană nevaccinată „prin relații intime”. Declarația a determinat Colegiul Medicilor din România să deschidă o anchetă disciplinară.

În altă ocazie, după ce fostul președinte american Donald Trump a afirmat că ar exista o legătură între paracetamol și autism, Flavia Groșan a reacționat susținând că ea nu a prescris niciodată acest medicament, adăugând: „Știința? Poate. Intuiție, sigur”.

Încă din perioada pandemiei, Groșan s-a remarcat prin opinii contrare recomandărilor medicale oficiale, contestând protocoalele de tratament, vaccinurile și strategiile de sănătate publică.

Publicitate

Moartea ei a fost anunțată marți, presa locală relatând că încercările medicilor de a o stabiliza au eșuat, pe fondul agravării bolii oncologice.

Sursa: ADEVĂRUL

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending