Festivalul – Concurs al Cântecului Popular Românesc „Satule, mândră grădină” ediția a XLIII- a, a făcut din nou ca orașul Bucecea să vibreze.
Centrul Județean pentru Promovarea și Conservarea Culturii Tradiționale Botoșani, instituție aflată sub egida Consiliului Județean Botoșani, și-a dat din nou mâna cu Primăria Orașului Bucecea și cu Centrul Cultural Bucecea și au reușit să organizeze încă o ediție care va rămâne în istoria folclorului românesc, dar și în sufletele celor care au fost prezenți.
Timp de două zile au răsunat pe scena Centrului Cultural Bucecea atât vocile concurenților din șapte județe ale țării, cât și vocile unor artiști consacrați și iubiți de publicul din întreaga țară.
Măestria, răbdarea și profesionalismul Orchestrei „Rapsozii Botoșanilor – Ioan Cobâlă” – dirijor Ion Oloieru, manager Dan Doboș, și-a spus cuvântul prin faptul că a asigurat acompaniamentul a 50 de concurenți, și a invitaților speciali.
Juriul, format din profesioniști de excepție, a cântărit cu atenție calitățile vocale, repertoriul ales, costumul specific zonei pe care o reprezintă, prezența scenică a fiecărui concurent pentru justa departajare și desemnarea câștigătorilor. Mulțumim membrilor juriului:
Elise Stan – (Președinte al juriului) – Profesor Doctor, etnomuzicolog și realizator de emisiuni la Televiziunea Română
Cornelia Ciobanu – cunoscută interpretă de muzică populară, fostă membră a Orchestrei Rapsozii Botoșanilor, fostă manager al Centrului Județean de Conservare și Promovare a Culturii Tradiționale Botoșani și fost profesor de canto al Școlii Populare de Arte „George Enescu” Botoșani.
Alina- Anișoara Spătaru – interpretă de folclor, referent de specialitate la Centrul Cultural Bucecea
Agnes Daliana Bejan – referent cultural al Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani – compartimentul „Artă Populară Artizanală și Meșteșuguri Tradiționale”
Publicul a dovedit încă o dată afinitatea și dragostea pentru folclorul românesc, fiind prezent în ambele zile într-un număr foarte mare.
Prezentarea a fost asigurată de tânăra și încântătoarea Elisabeta Șeremet.
Invitații de onoare: Patrick Petrescu și Delia Gandore, foști câștigători ai trofeului festivalului din 2022 și, respectiv, 2023, cât și Grupul vocal al Centrului Creației Botoșani – coordonator Mariana Ichim Hodan, au distins atmosfera încărcată de emoție atât a concurenților, cât și a susținătorilor din prima seară a festivalului, iar în cea de-a doua seară la gala laureaților au susținut recitaluri: Cornelia Ciobanu, Iustina Irimia- Cenușă, Angelica Flutur și Grupul „Ștefan-Vodă”din Republica Moldova.
TrofeulFestivalului a rămas la Botoșani la un tânăr deja cunoscut în lumea muzicii populare drept „Brăduțul din Botoșani” – Codruț-Victor Știrbu.
La categoria soliști vocali 10-13 ani, câștigătorii sunt:
– Premiul I- Ailoaie Anastasia – Vorona, Botoșani
– Premiul al II-lea – Isticioaia Matei – Pașcani – Iași
– Premiul al III- lea – Știrbu Amalia- Rebeca Vorona – Botoșani
-Mențiune – Olariu Anya – Maria Răuseni – Botoșani
– Premiul special – Boampă Maria – Iași
– Premiul special – Aicoboaie Ana – Maria – Vorona – Botoșani
La categoria soliști vocali 14 – 18 ani câștigătorii sunt:
– Premiul – I – Filip Ioana Cătălina Doina – Șcheia – Suceava
– Premiul al – II- lea – Horeangă Andreea-Daniela – Piatra Neamț – Neamț
– Premiul al -III-a – Avasîicii Sara-Ștefania – Pașcani – Iași
– Mențiune – Hârjoi Anda – Botoșani
La categoria soliști vocali 19 – 30 ani, câștigătorii sunt:
Premiul – I – Condrea Alexandra- Vasilica – Lunca Banului – Vaslui
– Premiul al II – lea Bertea Delia- Valentina – Vulturești – Suceava
– Premiul al III- lea – Răstoacă Alexandra-Nicoleta – Adâncata – Suceava
– Mențiune – Furnică- Dandea Maria – Botoșani
– Premiul special – Iriciuc Cosmin – Unțeni – Botoșani
La categoria soliști instrumentiști 10 – 14 ani, câștigătorii sunt:
– Premiul – I – Mătrescu Eduard-Gabriel -saxofon- Copălău – Botoșani
– Premiul al II – lea – Popescu Nectarie – acordeon- Bucecea – Botoșani
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Trei zile de muzică, emoție și talent au transformat Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” într-un loc de întâlnire al celor mai promițătoare voci din folk-ul românesc.
Ediția din acest an a Festivalului-concurs de muzică folk pentru copii și tineret „Seri eminesciene” (8-10 august 2025) s-a încheiat în aplauzele publicului și cu un palmares impresionant.
Marele Trofeu al festivalului a fost câștigat de Andrei Arad, în timp ce Premiul de popularitate a revenit Elizei Vamanu, artista preferată de public.
La secțiunea individual, categoria 7-14 ani, podiumul a fost ocupat de:
Premiul I – Ștefania Bulache
Premiul II – Paraschiv Crețu
Premiul III – David Drăgan
Mențiune – Anastasia Crețu
Pentru categoria 15-30 de ani, juriul a decis:
Premiul I – Carina Borcea
Premiul II – George Gabriel Motișan
Mențiune – Bianca Dumitrescu
La secțiunea grupuri, categoria 7-14 ani, premiile au mers către:
Publicitate
Premiul I – Duo Crețu
Premiul II – Rubin
Premiul III – Lupii
Mențiune – Duo Dianas
La categoria 15-30 de ani, cei mai buni au fost:
Premiul I – Mixed Feelings
Premiul II – Dacii Liberi
Organizatorii au apreciat nivelul ridicat al concurenților, creativitatea interpretărilor și pasiunea pentru muzica folk, anunțând că ediția din 2026 va aduce noi provocări și surprize pentru participanți.
Luni, 11 august, începe oficial sesiunea de toamnă a examenului de Bacalaureat 2025, iar elevii din întreaga țară se pregătesc pentru provocările ce vor marca această etapă importantă din viața lor academică. Prima probă din cadrul acestei sesiuni este cea la Limba și literatura română, un test esențial care pune la încercare atât cunoștințele teoretice, cât și abilitatea de a argumenta și de a interpreta texte literare. De asemenea, această probă va reprezenta primul pas într-un examen care va determina parcursul profesional și educațional al absolvenților.
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) cere ca toți candidații să fie în săli până la ora 08:30. Intrarea se face doar cu un act de identitate valabil.
Datele oficiale arată că s-au înscris peste 30.200 de absolvenți de liceu, cel mai mic număr din ultimii 21 de ani. Din acest total, peste 18.200 sunt din promoția curentă, iar aproape 12.000 din promoții anterioare, arată MEC.
Regulile sunt la fel ca în cadrul sesiunii de vară. Candidații trebuie să scrie cu pastă sau cerneală albastră. La Matematică și Geografie se pot folosi instrumente de desen și creion pentru elementele grafice.
Proba începe la ora 09:00. Fiecare candidat are trei ore la dispoziție după primirea subiectelor.
Este interzisă comunicarea între candidați sau cu persoane din afara sălii. Nu este permis schimbul de obiecte sau folosirea dispozitivelor electronice. Cei care încalcă regulile sunt eliminați. Ministerul spune că sălile sunt supravegheate audio-video.
Publicitate
Care sunt cele trei condiții pentru promovare
Pentru a obține statutul de promovat la examen, un candidat trebuie să respecte simultan toate condițiile stabilite de regulament. Acestea sunt:
Susținerea tuturor probelor de competențe și a tuturor probelor scrise
Obținerea notei de minimum 5 la fiecare probă scrisă
Media finală minimum 6
Și în această sesiune de august a Bacalaureatului 2025, lucrările vor fi corectate digitalizat, printr-o platformă unde profesorii accesează lucrările scanate ale candidaților.
Scanarea se face în fața fiecărui candidat. Procedura este prezentată într-un material video realizat de Inspectoratul Școlar Covasna.
Programul examenului național de Bacalaureat, sesiunea august 2025
11 august 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – scris
12 august 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – scris
13 august 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – scris
14 august 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – scris
18 august 2025: Afișarea primelor rezultate la probele scrise, acces la lucrările candidaților și depunerea contestațiilor
19 – 20 august 2025: Continuarea accesului la lucrările scrise și depunerea contestațiilor
O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:
EMINESCU ȘI MUZICALITATE
Aflăm din „Doxologia” că Vasile Vasile a fost profesor la şcoli generale şi licee din Bacău şi Piatra Neamţ (1966-1989). Este cunoscut ca fondator şi director al Şcolii Populare de Arte din Piatra Neamţ (1972-1976). Calitatea de bizantolog l-a propulsat ca profesor la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (1990-1994). A continuat ca cercetător principal la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei din Bucureşti. Este membru al UCMR, al International Phemenology Institute America şi al altor asociaţii şi fundaţii. A fost distins cu titlul de profesor emerit şi cu Medalia comemorativă Jan Amos Comenius. L-a preocupat și muzicalitatea versurilor eminesciene în care a identificat „o muzică a firii, a sferelor și sufletului”. Din această perspectivă a scris studiul „De la muzica firii și a sufletului la muzica sferelor” (Editura „Petrion”, București, 2000). Autorul crede că trei factori au contribuit la cultura muzicală a lui Eminescu: 1) lecția folclorului: „de care s-a apropiat cu o sensibilitate aparte dar și cu o înțelegere profundă a melosului specific al acesteia”; 2) lecții de inițiere în muzica cultă: „acasă la conacul de la Ipotești, cu doamna Heller, soția administratorului moșiei Balș, care dădea lecții și surorii Aglae”; 3) calitatea de corist: „pe care o avea în trupele de teatru cu care colinda țara”.
Studiul lui Vasile Vasile pune în evidență șapte factori care completează la Eminescu muzica firii, a sufletului și a sferelor: 1) „muzicalitatea poeziei”; 2)„muzicalitatea limbii”; 3) „structura simfonică a marilor creații”; 4) „este un mare maestru al orchestrației poetice”; 5) „timbrurile poetice sunt nerepetabile”; 6) „cine preia un timbru eminescian în poezia sa, se simte imediat imitația”, 7) „e un mare simfonist în sensul aplicării travaliului tematic”.
Spre exemplu, autorul vede în „Luceafărul”„o minunată construcție simfonică”, iar în „Scrisoare III”„un dublu tematism de sonată”. Acest bitematism se caracterizează atât prin „confruntări liniștite și senine”, cât și prin confruntări „tumultoase și cosmice”. Mai mult, „ambele forțe se prezintă într-un crescendo de tipul celor beethoveniene”.
În ceea ce privește instrumentele muzicale prezente în poezia lui Eminescu, Vasile Vasile sesizează rolul lor în susținerea demersului poetic. Buciumul este văzut ca „un mijloc de sporire a sacralității timpului și spațiului în care evoluează eroii săi”. Cornul este „legat de mitic și fantastic”, în timp ce lira este „simbolul orficului ca modalitate de restabilire a unei armonii cosmice pierdute și un însemn sacru al unui neam din sânul căruia au ieșit cântăreți și eroi”.
Publicitate
Concluzia mare a lui Vasile Vasile privind muzica/muzicalitatea la Eminescu este: „Creația sa este dominată de tendința spre o armonie senină prin contopirea celor mai variate sunete, tehnică pe care în muzică o găsim la Mozart și Schubert”.
Fostul ministru al Muncii și deputat PSD de Botoșani, Marius Budăi, lansează un apel ferm către toți parlamentarii din Moldova pentru a susține public proiectele autostrăzilor A7 și A8, considerate vitale pentru dezvoltarea regiunii.
Budăi critică atitudinea unor aleși din opoziție, acuzându-i că preferă atacurile politice în locul sprijinirii proiectelor de infrastructură.
„Observ că, în loc să ne unim cu toții în jurul a două proiecte atât de importante pentru zona noastră, un domn parlamentar de la USR preferă atacul politic. Cred că ar trebui să pună umărul la sprijinirea acestor proiecte, nu să-i atace pe cei care le susțin”, a declarat acesta.
În urma discuțiilor din interiorul guvernului privind prioritizarea lucrărilor, Budăi propune trei pași concreți: Parlamentarii din Moldova să își exprime public sprijinul pentru A7 și A8, apoi să solicite clarificări oficiale privind continuarea lucrărilor, iar dacă răspunsurile nu vor fi satisfăcătoare, să voteze următoarea moțiune de cenzură împotriva guvernului.
„Moldova nu poate fi tratată ‘la și altele’. Domnule Bolojan, România trebuie să fie dezvoltată echilibrat în toate zonele, nu doar în vest, la dumneavoastră acasă”, a subliniat Marius Budăi.