Connect with us

Actualitate

Transport gratuit pentru elevi și în anul școlar 2023-2024. Condițiile în care vor beneficia

Publicat

Publicitate

Elevii din clasele primare, gimnaziu și liceu beneficiază de gratuitate, la serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului școlar, în scopul asigurării dreptului la educație. Noua legislație în Educație prevede și condițiile în care se acordă transport public gratuit pentru elevi, informează alba24.ro.

Elevii vor beneficia de transport gratuit și în anul școlar 2023-2024. Noua legislație menționează gratuitate pentru toți elevii la transport public local inclusiv metropolitan și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, pe tot parcursul anului școlar.

Pentru elevii care fac naveta, se alocă o sumă forfetară, însă cu condiția să nu existe servicii de transport public în localitatea respectivă. Anterior, nu exista această condiție.

 

Guvernul urmează să emită o hotărâre pentru aplicarea acestor prevederi, până pe 4 septembrie 2023, potrivit edupedu.ro.

În prezent, sumele forfetare se pot acorda în avans, în luna când are nevoie elevul, și nu ulterior, nu ca decont.

Publicitate

Ce prevede legislația nouă – cum se acordă transport gratuit elevilor
Elevii din clasele primare, gimnaziu și liceu beneficiază de gratuitate, la serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului școlar, în scopul asigurării dreptului la educație.

Dacă elevii nu urmează cursuri în satul, comuna, orașul sau municipiul de domiciliu și nu beneficiază de existența serviciilor de transport public, aceștia primesc o sumă forfetară lunară al cărei cuantum se stabilește anual, cu avizul conform al ANRSC, prin hotărâre a consiliului județean, în funcție de distanța dintre unitatea de învățământ și domiciliu.

În toate cazurile, DJIP/DMBIP realizează analize semestriale cu privire la aceste situații și le prezintă Ministerului Educației și autorităților locale competente în vederea extinderii serviciilor publice de transport de persoane.

Situația din prezent
Suma forfetară este asigurată în prezent pentru toți elevii care învață în altă localitate decât cea de domiciliu, potrivit legii Educației Naționale nr.1/2011.

Elevilor care sunt școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu li se asigură o sumă forfetară lunară pentru cheltuielile de transport, în funcție de distanța dintre localitatea de domiciliu și localitatea în care sunt școlarizați, dus-întors, pe durata cursurilor școlare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, prin unitățile de învățământ în care sunt școlarizați.

Elevii beneficiază de plata în avans a sumei forfetare lunare. Suma forfetară este neimpozabilă și nu este luată în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obținerea bursei de studiu și/sau a bursei de ajutor social.

Suma forfetară este în prezent de:

60 lei/lună pentru distanţe de până la 3 km
cu 6 lei/lună în plus pentru distanțe de peste 3 km, pentru fiecare kilometru, până la maximum 342 de lei pentru 50 de km
pentru distanţele de peste 50 de kilometri, suplimentarea cu 6 lei/lună, pentru fiecare kilometru
Ce se aplică din 2 septembrie
În noua lege se arată că prevederile pentru transportul elevilor se aplică începând cu anul școlar 2025-2026, cu anumite excepții, ce intră în vigoare din 2 septembrie.

Aceste excepții (prevederi) se referă la faptul că pentru transportul public local și metropolitan rutier sumele se asigură din bugetele locale, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, aprobate anual cu această destinație.

Pentru transportul public rutier județean și interjudețean se asigură elevilor care sunt școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu pentru cheltuielile de transport dus-întors, în funcție de distanța dintre localitatea de domiciliu și localitatea în care sunt școlarizați, pe durata cursurilor școlare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, prin DJIP/DMBIP, către operatorii de transport public.

Prevederile pentru elevii care sunt cazați la internat sau în gazdă nu se schimbă. Acestora li se asigură decontarea cheltuielilor de transport în continuare.

Ce intră în vigoare din 2025
Din 2025-2026, gratuitatea transportului se va acorda în baza cardului național de elev.

“Dovada calității de beneficiar al gratuității la transport se face prin cardul național de elev sau prin orice alt înscris, emis de unitatea de învățământ, din care rezultă calitatea de elev”.

Pentru elevii care învață în altă localitate și nu beneficiază de transport public, consiliile județene și asociațiile de dezvoltare intercomunitară cu competențe pe transport transmit către DJIP, cu 30 de zile înainte de începerea anului școlar, lista rutelor pentru care se asigură transport public.

Autoritățile publice locale pot organiza curse de tip școlare destinate exclusiv elevilor pentru transportul de la/până la unitatea de învățământ preuniversitar.

Sumele alocate pentru acoperirea dreptului la transport al elevului sunt neimpozabile și nu sunt luate în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obținerea oricărei burse cu caracter social, precum și pentru alte beneficii sociale.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Spitalul de Recuperare „Sfântul Gheorghe” din Botoșani intră în modernizare totală. Investiție de peste 15 milioane de lei pentru servicii medicale la standarde europene

Publicat

Publicitate

Primăria Municipiului Botoșani anunță un nou pas important pentru sistemul sanitar local: Spitalul de Recuperare „Sfântul Gheorghe” va fi reabilitat și modernizat complet, printr-un proiect cu finanțare externă în valoare totală de 15,6 milioane de lei, accesat prin Programul Operațional Sănătate (POS).

Proiectul intitulat „Reabilitare, modernizare și dotare a Spitalului de Recuperare Sfântul Gheorghe și reamenajarea spațiilor verzi” vizează transformarea radicală a infrastructurii spitalicești și aducerea unității la un nivel compatibil cu cerințele moderne în materie de îngrijire medicală.

Printre intervențiile prevăzute se numără:

  • Eficientizarea energetică a clădirii, pentru reducerea consumului și creșterea sustenabilității;
  • Înlocuirea totală a tâmplăriei, precum și a învelitorii acoperișului și izolației podului;
  • Modernizarea și dotarea cu mobilier a parterului și subsolului, inclusiv a spațiilor destinate ambulatoriului, laboratoarelor de analize și radiologie, spălătoriei, bucătăriei, magaziei și atelierelor tehnice;
  • Refacerea spațiilor verzi, pentru un cadru prietenos și curat, atât pentru pacienți cât și pentru personal.

„Aprobarea finanțării proiectului de modernizare a spitalului reprezintă, în primul rând, o îmbunătățire a calității serviciilor medicale oferite comunității”, a transmis managerul spitalului, Cătălin Dăscălescu. Acesta a subliniat că beneficiarii direcți vor fi atât pacienții, prin condiții mai bune de tratament și internare, cât și personalul medical, care va lucra într-un mediu mult mai bine adaptat nevoilor profesionale.

În prezent, proiectul se află în faza de eliberare a Autorizației de Construcție și organizare a licitației pentru execuție, iar termenul estimat pentru implementare este de 30 de luni.

Și primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, a transmis că angajamentul administrației locale pentru modernizarea sistemului public de sănătate rămâne o prioritate:

Publicitate

Sănătatea la stat, la fel ca la privat! Aceasta este una dintre prioritățile noastre. Vom depune toate eforturile ca botoșănenii care se adresează unităților spitalicești din subordinea municipalității să beneficieze de cele mai bune condiții și servicii medicale de calitate.”

Spitalul de Recuperare „Sfântul Gheorghe” funcționează din 1980 într-o clădire adaptată dintr-o fostă unitate de învățământ. A fost conceput pentru a răspunde nevoilor pacienților cu afecțiuni ale aparatului locomotor și a fost parțial reabilitat în perioada 2010–2011. Acum, la mai bine de un deceniu distanță, unitatea se pregătește să intre într-o nouă etapă de dezvoltare, axată pe eficiență, confort și performanță medicală.

Citeste mai mult

Administratie

Moldova, tratată ca o regiune de mâna a doua: Asociația #HaiCăSePoate susține că Autostrăzile A7 și A8 sunt sabotate de ani de zile

Publicat

Publicitate

În timp ce alte regiuni ale țării înregistrează progrese semnificative în conectarea prin infrastructură modernă, Moldova continuă să fie tratată ca o periferie, avertizează Asociația #HaiCăSePoate într-un comunicat de presă transmis la redacție.

Organizația – formată din antreprenori, cadre didactice, medici și cetățeni activi din județele Moldovei, Harghita și Mureș – denunță întârzările cronice, lipsa de asumare politică și sabotajul administrativ în ceea ce privește Autostrăzile A7 și A8, două proiecte esențiale pentru dezvoltarea economică, siguranța rutieră și coeziunea națională.

Autostrada A8 – „Unirea pe hârtie”, stagnarea pe teren

Autostrada Unirii (A8), prevăzută de Legea 291/2018, ar trebui să lege Târgu Mureș de Iași și Ungheni, asigurând o conexiune directă între Transilvania și Moldova, respectiv granița de est a Uniunii Europene. Cu toate acestea, loturile-cheie Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Moțca înregistrează întârzieri grave, generate de combinația toxică dintre Ministerul Transporturilor, CNAIR și antreprenorii Nurol (Turcia) și UMB (România).

Conform observațiilor directe din teren, finalizarea acestor tronsoane până la termenul anunțat – 31 august 2026 – este imposibilă. Lipsa de transparență și decizii ferme a transformat A8 într-un șantier al promisiunilor neonorate, în ciuda faptului că ar putea deveni artera vitală pentru conectarea Estului României la rețeaua europeană de transport.

Autostrada A7 – Autostrada Moldovei, doar pe hârtie între Pașcani și Siret

Publicitate

La fel de problematică este situația pe Autostrada A7, cunoscută drept Autostrada Moldovei, proiect cuprins în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Dacă tronsoanele de la Buzău la Pașcani sunt în curs de execuție, secțiunea Pașcani – Suceava – Siret rămâne într-o zonă gri a birocrației și pasivității instituționale. Acolo, lucrurile „se mișcă doar când câte un funcționar mai schimbă un dosar dintr-un sertar în altul”, se arată ironic în comunicatul Asociației.

Această secțiune este esențială nu doar pentru transportul intern, ci și pentru relațiile comerciale și strategice cu Ucraina și Republica Moldova, în contextul geopolitic actual.

Consecințe dramatice: Drumuri care ucid, investiții care ocolesc, tineri care pleacă

Asociația #HaiCăSePoate atrage atenția că amânările nu sunt doar un eșec tehnic sau politic, ci o dramă socială. Moldova este regiunea cu cele mai multe accidente rutiere grave, cu infrastructură subdezvoltată și cu cea mai mare rată de emigrare a tinerilor. Fără autostrăzi, investitorii evită zona, iar economia locală este condamnată la stagnare.

„Pe drumurile din Moldova mor oameni în fiecare zi. Nu sunt statistici, sunt copii rămași orfani, părinți rămași fără fiice, antreprenori blocați, spitale fără acces rapid. Moldova nu mai poate respira fără aceste două autostrăzi”, avertizează comunicatul.

Cinci solicitări clare către statul român

Asociația cere Guvernului și Parlamentului să trateze infrastructura Moldovei ca pe un obiectiv strategic de interes național, cu următoarele cerințe:

  • Includerea A7 și A8 în agenda CSAT, alături de autostrăzile A1, A3 și A0;
  • Monitorizare externă, apolitică și interinstituțională a fiecărei etape – de la licitație la execuție;
  • Asumare politică clară din partea premierului Ilie Bolojan și a coaliției guvernamentale privind bugetarea proiectelor în perioada 2025–2032;
  • Respectarea efectivă a Legii 291/2018, nu doar invocarea ei în campanii;
  • Un calendar public asumat pentru finalizarea integrală până în 2032.

„Moldova nu cere milă. Cere respect”

„Ne-am săturat de campanii electorale cu hărți colorate, promisiuni goale și tăceri instituționale. Cerem responsabilitate, nu explicații. Viitorul Moldovei nu mai poate fi tratat ca o marjă de eroare”, spune Irinel Bucur, președintele organizației.

România nu se poate construi pe două viteze

În concluzie, mesajul este unul dur, dar profund justificat: România nu poate merge mai departe cu regiuni privilegiate și regiuni abandonate. Autostrăzile A7 și A8 nu sunt doar despre asfalt – ci despre unitate națională, echitate, siguranță și șanse egale.

Asociația #HaiCăSePoate cere fapte, termene concrete și recunoașterea unui adevăr simplu: fără infrastructură, Moldova rămâne prizonieră în trecut. România are nevoie de Moldova, așa cum Moldova are nevoie de România. Dar legătura trebuie să fie reală – construită, nu doar declarată.

Citeste mai mult

Educație

117 tineri din Botoșani au susținut examenele Cambridge English: Un pas curajos spre un viitor internațional, alături de Cambridge Star

Publicat

Publicitate

Într-un weekend în care majoritatea adolescenților se pregătesc de vacanță, 117 elevi din Botoșani au ales să investească în viitorul lor academic și profesional, susținând examenele Cambridge English la centrul Cambridge Star, centru autorizat și recunoscut pentru calitatea pregătirii oferite.

Pentru unii dintre ei, certificatul Cambridge înseamnă echivalarea probei de limba engleză la Bacalaureat, pentru alții – un pas decisiv în procesul de admitere la universități de top, din România sau din străinătate. Indiferent de motivație, fiecare candidat a făcut un pas semnificativ spre recunoaștere internațională și deschidere profesională.

Dintre participanți, 84 de cursanți Cambridge Star au susținut examenul B2 First, care atestă un nivel intermediar superior de competență lingvistică, în timp ce 12 tineri au abordat cu încredere examenul C1 Advanced, un nivel avansat recunoscut de instituții academice și angajatori de pe tot globul. Alături de aceștia, 21 de candidați externi au ales să își certifice cunoștințele în cadrul aceleiași sesiuni.

„Nu e ușor să te pregătești pentru un examen de C1, dar am avut parte de îndrumare constantă. Fără sprijinul profesorilor, n-aș fi reușit să ajung până aici”, a mărturisit Anamaria B., cursant Cambridge Star, aflată la a doua experiență de testare în acest centru.

De la înființare și până astăzi, Cambridge Star a organizat peste 3.050 de examene, devenind un reper al excelenței educaționale în Botoșani. Mai mult decât un centru de pregătire, Cambridge Star este o comunitate în care fiecare tânăr este încurajat să își atingă potențialul și să privească dincolo de granițe.

„Credem cu tărie în forța și valoarea fiecărui copil. Drumul spre performanță e presărat cu provocări, dar și cu reușite. Misiunea noastră este să fim alături de elevi în fiecare etapă – cu răbdare, încredere și motivație autentică”, a declarat Elisabeta Maxim, director general Cambridge Star.

Publicitate

Sesiunea recent încheiată confirmă încă o dată că tinerii botoșăneni nu așteaptă viitorul – îl construiesc, pas cu pas, prin muncă, determinare și alegeri curajoase. Examenele Cambridge nu înseamnă doar un certificat – ci o poartă deschisă către lume.

Citeste mai mult

Eveniment

Portret de bursier: Nectarie sau cum să deschizi uși cu răbdare și credință

Publicat

Publicitate

La 14 ani, Nectarie pare deja să știe ceva ce mulți adulți încă mai caută: că succesul nu vine din grabă, ci din răbdare, perseverență și credință. Elev în clasa a VIII-a și beneficiar al burselor Pro Vita din 2021, acesta face parte dintr-o familie binecuvântată cu mulți copii din Iași. În ciuda vârstei fragede, are o claritate rară asupra lucrurilor care contează cu adevărat în viață.

Familia și valorile personale

Nectarie crește frumos într-o familie cu nouă copii, dar caracterul său este unul puternic și este încurajat de părinți să se dezvolte în ritmul propriu. Pentru el, familia înseamnă bucurii împărtășite și sprijin. A învățat că munca este esențială, o lecție care îl pregătește să se descurce singur în viață.

Principiile deprinse acasă acționează pentru el ca un sistem de ghidaj. Citește mult și își alege modelele cu grijă, potrivite pe grila de valori personală. Vede în dorința lui de învățare continuă o modalitate de a-și cultiva smerenia.

De la generația sa, ar vrea ca lumea să înțeleagă că nu toți copiii sunt la fel. „Aș vrea ca oamenii să înțeleagă mai bine despre generația mea faptul că nu toți copiii sunt la fel. Mi-ar plăcea să vadă cât de buni pot fi copiii, nu să-i judece după glumele pe care nu le înțeleg.

Privind spre viitor, cu responsabilitate

Publicitate

Pentru mine, a reuși înseamnă a împlini un ideal sau un scop la care am muncit mult… Succesul l-aș defini ca fiind o ușă deschisă ce te așteaptă după ce ai găsit cheia.

Această cheie, spune el, nu este altceva decât credința că nimic nu este imposibil, iar atunci când întâlnește greutăți, nu se lasă pradă descurajării, ci se oprește, se uită cu sinceritate la ce a greșit, îndreaptă și merge mai departe. Modelul de gândire pe care Nectarie îl aplică este important pentru timpurile în care trăim și care ne cer o adaptare rapidă la orice provocare întâlnită.

În ultimul an, bursierul a învățat o lecție esențială: să nu se apuce de prea multe lucruri deodată. Altfel, nu vom reuși să ducem niciunul la capăt. Răbdarea a devenit valoarea care îi călăuzește deja viața, o virtute tot mai rară, dar pe care el o privește ca pe o comoară. Este greu de dobândit și nu toată lumea o are.

Chiar dacă visurile le păstrează pentru el (cu siguranță sunt pe măsura imaginației lui!), ne-a împărtășit care sunt constantele pe care le va păstra în viața lui și peste zece ani. Nectarie se vede un bun creștin și un adult responsabil, care contribuie la bunul mers al lucrurilor într-o comunitate, fie ea un oraș sau o localitate mai mică.

Credința, punct de reper în fiecare zi

Credința are un rol aparte în viața lui. „Este punctul meu de reper atunci când sunt dezorientat.” Nu este o metaforă, ci un adevăr trăit. În zilele mai grele sau în alegerile importante, se întoarce spre Dumnezeu, cu încrederea copilului care știe că nu e niciodată singur.

Arhiepiscopia Iașilor prin Departamentul Pro Vita nu sprijină doar educația copiilor, ci și formarea unor oameni întregi, echilibrați, conștienți, atenți la cei din jur, iar Nectarie este un exemplu viu al felului în care o astfel de susținere poate prinde rădăcini și poate înflori.

Fiecare vis crește pe mâini bune. Donează și susține un bursier să devină adultul excepțional de mâine!

Arhiepiscopia Iașilor, prin Departamentul Pro Vita al Sectorului de Misiune și cu sprijinul platformei www.fiideajutor.ro, desfășoară în perioada 1–30 iunie 2025 campania de strângere de fonduri destinată Proiectului de susținere la studii a 100 de elevi și studenți, parte a Programului de solidaritate pentru familia cu mulți copii „Sfântul Stelian”.

Cum poți fi de ajutor?

Îți punem la dispoziție instrumente prin care poți dona online, rapid: de la donații online direct prin site-urile www.fiideajutor.ro sau www.provitaiasi.ro cu mențiunea „BURSE”, donorbox, PayPal (@fiideajutor) sau prin transfer bancar:

LEI: RO27BACX0000003010578064, UniCredit Iași

EUR: RO70BACX0000003010578066, UniCredit Iași

USD: RO43BACX0000003010578067, UniCredit Iași

Titular cont: Arhiepiscopia Iașilor

Mențiune: BURSE

Sursa: DOXOLOGIA

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending