Connect with us

Eveniment

Costurile medicale în România ar putea crește în 2026 cu 15%, peste media europeană de 8,2%. Raport

Publicat

Publicitate

România urmează tendința regională de creștere a costurilor medicale, potrivit celui mai recent raport global realizat de un broker de asigurări. În 2025, costurile medicale au crescut cu 20% faţă de anul anterior, iar pentru 2026 este estimată o rată de creștere cu 15%, peste media europeană de 8,2%, se precizează în raportul citat, prezentat de alba24.ro

„Rata de 15% estimată pentru 2026 reprezintă creşterea anuală anticipată a costurilor medicale acoperite de companii şi asiguratori privaţi, comparativ cu anul precedent (2025)”, precizează autorii studiului Aon Medical Trend 2026, citat de Agerpres.

Analiza vizează exclusiv piaţa medicală privată, însă tendinţa este influenţată şi de contextul general al sistemului de sănătate din România.

„Această evoluţie plasează ţara noastră peste media europeană de 8,2% şi printre economiile cel mai afectate din regiune, menţinând ritmul accelerat observat şi în alte state din Europa Centrală şi de Est. În clasamentul Uniunii Europene, România ocupă locul al treilea, după Letonia şi Estonia, ambele cu 20%. La nivelul întregului continent european, ţara noastră se situează pe locul al cincilea, după Turcia (45%), Ucraina (24%), Letonia (20%) şi Estonia (20%). Excluzând însă ţările aflate în contexte de hiperinflaţie, precum Turcia şi Ucraina, România urcă pe podiumul european, alături de Letonia şi Estonia”, se menţionează în documentul citat de Agerpres.

În regiunea Europei Centrale şi de Est, România are una dintre cele mai ridicate valori, la egalitate cu Serbia (15%) şi peste Polonia şi Ungaria (10%). În Europa de Sud-Est, doar Bulgaria depăşeşte România, cu o rată estimată de 21%, ceea ce confirmă tendinţa de creştere accentuată a costurilor medicale în zona Balcanilor, se mai arată în comunicat.

Publicitate

„România se menţine în topul ţărilor cu inflaţie medicală ridicată din câteva motive relativ directe: costurile administrative din sistemul public, deficitul de personal medical şi presiunea constantă asupra infrastructurii. Lipsa investiţiilor în sistemul public generează costuri suplimentare de întreţinere şi modernizare, în timp ce sectorul privat, mai competitiv, funcţionează la un preţ pe măsură. În plus, creşterea preţurilor la materiale sanitare şi medicamente are un efect direct asupra inflaţiei medicale. Chiar dacă se observă o tendinţă de scădere, aceasta va fi limitată atâta timp cât inflaţia generală se menţine peste nivelul prognozat”, a explicat Adrian Low Vesa, director, Health & Benefits Practice, Aon România, citat în comunicat.

La nivel regional, România se află într-o situaţie apropiată de celelalte ţări din Europa Centrală şi de Est, însă diferenţele se observă la baza de plecare. În toate aceste state, inflaţia medicală a scăzut de la valori mai ridicate, iar pieţele mai mature, precum Polonia, încep să devină mai stabile şi mai predictibile. Pentru companii, efectele sunt resimţite direct.

Creşterea preţului serviciilor medicale duce la majorarea costurilor pentru beneficiile oferite angajaţilor, iar la un buget similar pot apărea limitări în pachetele de asigurări sau modificări ale acoperirilor, susţin autorii analizei.

„Acest fenomen apare într-un context în care marile companii au obiective clare de temperare a cheltuielilor, ceea ce generează o presiune tot mai mare asupra beneficiilor medicale. În acelaşi timp, nevoia pentru servicii medicale de calitate rămâne ridicată, iar angajatorii depun eforturi considerabile pentru a menţine pachete competitive şi sustenabile”, a adăugat Adrian Low Vesa.

Potrivit sursei citate, soluţiile de control al costurilor variază în funcţie de nevoile fiecărei organizaţii. Astfel, unele companii stabilesc plafoane ale beneficiilor medicale pentru a limita supraconsumul, altele introduc contribuţii sau coplată pentru a responsabiliza utilizarea serviciilor. În paralel, programele de prevenţie şi bunăstare câştigă tot mai mult teren.

„Condiţiile medicale care influenţează trendul global, bolile cardiovasculare, cancerul şi obezitatea pot fi abordate prin programe de prevenţie şi educaţie medicală. Un cost redus investit astăzi în prevenţie poate evita cheltuieli semnificative în următorii ani. Vedem deja tot mai multe organizaţii care încorporează aceste programe în strategiile lor de resurse umane şi de sănătate ocupaţională”, a subliniat reprezentantul companiei de brokeraj în asigurări.

“România rămâne una dintre cele mai afectate economii din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte costurile medicale, însă tendinţele de scădere şi investiţiile în programe de prevenţie arată o direcţie de echilibrare. Companiile care vor reuşi să îmbine controlul costurilor cu strategii coerente de educaţie şi sănătate organizaţională vor fi cel mai bine pregătite pentru perioada următoare”, se mai precizează în document.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Meciul dintre FC Botoșani și Farul Constanța, supravegheat de jandarmi

Publicat

Publicitate

Măsuri de ordine publică adoptate de jandarmi la meciul de fotbal dintre F.C. Botoșani și Farul Constanța

 

În ziua de joi, 30 octombrie 2025, începând cu ora 19.00, pe Stadionul Municipal Botoșani se va disputa partida de fotbal dintre echipele F.C. Botoșani și Farul Constanța, în Cupa României.

Măsurile de ordine și siguranță publică la acest joc sportiv vor fi asigurate de Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani, care va fi sprijinit de reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, Inspectoratului pentru Situații de Urgență al județului Botoșani și Poliției Locale Botoșani.

Accesul spectatorilor în stadion va fi permis începând cu ora 17:00, iar pentru evitarea aglomerației și facilitarea unui acces rapid, recomandăm spectatorilor să se prezinte din timp la porțile de intrare pe stadion.

În conformitate cu prevederile Legii nr.4/2008 privind prevenirea și combaterea violenței cu ocazia competițiilor și a jocurilor sportive, asigurarea măsurilor de ordine și siguranță publică în interiorul stadionului va fi realizată prin personalul unei firme specializate de pază și protecție.

Publicitate

Recomandări pentru spectatori:

• Respectați indicațiile forțelor de ordine și ale organizatorilor.

• Evitați implicarea în incidente care pot afecta ordinea și siguranța publică.

• Nu staționați pe scările de acces sau pe coronamentul arenei.

• Este interzis accesul cu obiecte pirotehnice, recipiente din sticlă sau afișe cu mesaje discriminatorii ori instigatoare la violență.

• Este strict interzisă pătrunderea pe terenul de joc.

Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani aduce la cunoștința spectatorilor că siguranța tuturor participanților este prioritară, iar orice comportament antisocial va fi sancționat conform legii.

Vă mulțumim pentru înțelegere și cooperare și vă dorim să vă bucurați de un spectacol sportiv fără incidente!

Citeste mai mult

Eveniment

Patriarhia: Programul de închinare în Sfântul Altar al Catedralei Naționale, prelungit până pe 5 noiembrie

Publicat

Publicitate

Programul de închinare și trecere prin Sfântul Altar al Catedralei Naționale a fost prelungit, noul termen limită fiind de miercuri, 5 noiembrie, până la miezul nopții.

‘Ținând cont de numărul impresionant de pelerini care doresc să se închine și să treacă prin Sfântul Altar al Catedralei Naționale, Patriarhia Română anunță prelungirea programului de închinare, inclusiv pe timpul nopții, până în ziua de miercuri, 5 noiembrie 2025, la ora 24:00’, a transmis, miercuri, Biroul de Presă al Patriarhiei Române.

Patriarhia face apel la evitarea aglomerării excesive a rândului de așteptare.

‘Având în vedere această prelungire a programului de închinare facem un apel către toți credincioșii care doresc să se închine și să treacă prin Sfântul Altar al Catedralei Naționale să evite aglomerarea excesivă a rândului de așteptare’, precizează Patriarhia.

Timpul de așteptare poate fi consultat prin aplicația de hartă interactivă a Arhiepiscopiei Bucureștilor utilizând următorul link https://arhiepiscopiabucurestilor.ro/stiri/comunicate-si-mesaje/sfintirea-picturii-catedralei-nationale-harta-interactiva.

Peste 80.000 de persoane trecuseră, până miercuri dimineața, prin Sfântul Altar al Catedralei Naționale, numărul pelerinilor dublându-se în 24 de ore.

Publicitate

Potrivit hărții interactive realizate de Arhiepiscopia Bucureștilor, actualizată în timp real, rândul credincioșilor veniți să treacă prin altarul Catedralei Naționale se termină în Piața Constituției.

Anterior, credincioșii ortodocși se mai puteau închina în Sfântul Altar al Catedralei Naționale doar până în ultima zi a lunii octombrie. AGERPRES

Citeste mai mult

Economie

Rabla Auto 2025: AFM anunță noi înscrieri pentru cumpărarea de mașini cu motoare termice sau hibride. Valoarea ecotichetelor

Publicat

Publicitate

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat suplimentarea bugetului pentru persoane fizice și o nouă sesiune de înscrieri,  scrie alba24.ro.

Bugetul pentru autovehiculele termice și hibride din Programul Rabla Auto 2025 – persoane fizice va fi suplimentat cu 45 milioane de lei, potrivit AFM.

”Administrația Fondului pentru Mediu anunță redistribuirea bugetului alocat sesiunii de înscriere în cadrul Programului Rabla auto în vederea suplimentării fondurilor pentru persoanele fizice care doresc să-și achiziționeze autovehicule noi cu motoare termice și hibride.

În contextul cererii ridicate pentru achiziția de autovehicule noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC), motociclete și autovehicule cu sistem de propulsie hibrid, AFM a decis redirecționarea a 45 de milioane de lei către această categorie de autovehicule, prin diminuarea bugetului alocat autovehiculelor electrice”, este anunțul AFM.

Rabla Auto 2025: noi înscrieri

Solicitanții – persoane fizice se vor putea înscrie în aplicația informatică începând de joi, 6 noiembrie, noiembrie, ora 10.00, până la data de 15 decembrie 2025, ora 23.59 sau până la epuizarea fondurilor disponibile.

De asemenea, rămâne disponibilă înscrierea pentru achiziționarea autovehiculelor electrice, în limita noului buget disponibil.

Publicitate

“Dorim să oferim o nouă șansă celor care nu au reușit să se înscrie în prima etapă. O parte din fondurile alocate autovehiculelor electrice rămase neutilizate, precum și sumele rezervate pentru care nu s-au finalizat pașii procedurali conform ghidului de finanțare, vor fi puse la dispoziție pentru noi înscrieri.

Astfel, 45 de milioane de lei sunt transferate către componenta clasică a programului – pentru autovehicule pe benzină sau hibride – pentru ca mai mulți români să poată beneficia de sprijin pentru achiziția unei mașini noi, mai puțin poluante.”, a declarat Florin Bănică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu.

Rabla Auto 2025. Buget total și valoare ecotichete

Programul Rabla Auto 2025 pentru persoane fizice are un buget total de 200 de milioane de lei, iar fondurile destinate autovehiculelor noi cu combustie internă, motocicletelor și celor cu sistem de propulsie hibrid s-au epuizat în data de 30 septembrie 2025, în doar 13 minute de la lansare.

Valoarea ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto pentru persoanele fizice este următoarea:

  • 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen
  • 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice
  • 12.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hybrid
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Citeste mai mult

Eveniment

PSD Botoșani: Drumul Expres Botoșani – Suceava, sabotat de incompetența administrativă a președintelui CJ

Publicat

Publicitate

În lipsa rezultatelor concrete în primul an de mandat, președintele Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, continuă să dezinformeze botoșănenii. Pentru a-și ascunde neputința administrativă și lipsa de acțiune în implementarea celui mai important proiect al județului, Drumul Expres Botoșani – Suceava, legătura municipiului reședință de județ de Autostrada A7, Iftime, împreună cu secretarul de stat Ionel Scrioșteanu, a apelat din nou la Facebook și TikTok, prezentând doar jumătăți de adevăr și selectând informațiile care îl avantajează. După un an de mandat, este clar că nu a înțeles încă cum funcționează administrația și cum se duc proiectele la capăt.

Cei doi contestă punctul de vedere oficial al Ministerului Transporturilor și al Guvernului României, făcut public în urma interpelării adresate premierului Ilie Bolojan de senatorul PSD Doina Federovici, care confirmă finanțarea Drumului Expres. Doar că Iftime și Scrioșteanu amestecă intenționat lucrurile. Ei vorbesc despre aplicația de finanțare pentru realizarea documentației tehnice, ignorând faptul că aceasta este cea care trebuia să furnizeze indicatorii tehnico-economici pentru aplicația de finanțare pentru execuție. Finalizarea la timp a SF-ului era de datoria președintelui CJ. Din păcate, nu s-a întâmplat acest lucru, motiv pentru care nu avem depusă încă aplicația de finanțare europeană pentru execuția lucrărilor.

Din fonduri europene se finanțează doar proiectele prinse în Planul Investițional 2021-2030. Acesta, pe lângă Drumul Expres Suceava – Botoșani, mai include alte șase proiecte de drum expres, Drumuri TransRegio, Variante de Ocolire, reabilitări de poduri și construcții de noduri rutiere cu o valoare totală estimată acum cinci ani de 4,6 miliarde euro. Anvelopa financiară disponibilă, inclusiv supracontractarea, este de 3 miliarde de euro. Toate aceste proiecte sunt în concurență, pentru că sumele disponibile sunt mai mici decât cele necesare, motiv pentru care alocarea fondurilor se face pe principiul „primul venit, primul servit”.

„Dacă președintele Consiliului Județean va continua să caute vinovați în PSD în loc să muncească pentru județ, proiectele Botoșaniului vor eșua rând pe rând, așa cum s-a întâmplat în acest prim an de mandat. Cel care nu a înțeles să facă front comun pentru binele județului este chiar președintele CJ Botoșani, el fiind cel care a încercat, împreună cu secretarul de stat Ionel Scrioșteanu, să oprească Drumul Expres la Corni. Valeriu Iftime trebuie să înțeleagă că este președintele Consiliului Județean Botoșani și nu doar al anumitor grupuri de interese. Dacă fondurile din Programul de Transport se vor termina și Drumul Expres Botoșani – Suceava nu va prinde finanțare, răspunderea va fi exclusiv a sa, pentru că a preferat să vândă iluzii pe Facebook și TikTok în loc să muncească efectiv pentru județ”, a declarat senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending