Connect with us

Eveniment

Tradiţii de Anul Nou. Testul celor 12 foițe de ceapă, cel mai bun „meteorolog”

Publicat

Publicitate

În spaţiul carpato-ponto-danubian se cunosc sau au fost depistate, până în prezent, trei începuturi de an: 1 ianuarie (Anul Nou civil), 1 martie (Anul Nou agrar) şi 1 septembrie (Anul Nou bisericesc).

”Calendarul popular cuprindea însă şi alte începuturi de an. Pentru a descoperi datele calendaristice vechi de celebrare a anului nou, se va elabora un important instrument de lucru, scenariul morţii şi renaşterii timpului după 365 sau 366 de zile, la care se vor raporta apoi sărbătorile şi obiceiurile calendaristice.”, indică prof. univ. dr. Ion Ghinoiu, secretar ştiinţific al Institutului de Etnografie şi Folclor „Constantin Brăiloiu” al Academiei Române, în volumul „Sărbători şi obiceiuri româneşti”, Editura ELION, 2003.

Scenariul amintit putea presupune, printre altele, conform lucrării citate: existenţa unei perioade în care să se desfăşoare ritualul complex de înnoire a timpului; sacrificiul ritual al unui animal, substitut al divinităţii care moare şi renaşte anual; pregătirea unor mâncăruri rituale; stingerea şi aprinderea rituală a focurilor; jocuri cu măşti; sărbători nocturne; egalitatea supuşilor cu stăpânii; strigatul peste sat; prevestiri şi pronosticuri, jocuri de încercarea norocului; credinţa deschiderii cerului la miezul nopţii de An Nou; întocmirea calendarelor meteorologice; practici pentru alungarea spiritelor malefice şi a morţilor la lăcaşurile lor.

 

 

Publicitate

Colindători cu Pluguşorul la periferia Bucureştiului. (placa fotografica), 1940.

Foto: (c) Arhiva istorică AGERPRES


În ajunul Anului Nou, în zonele rurale din România, se poate vorbi de trei feluri de colindători: cei ce merg cu „Pluguşorul”, în cete de trei-cinci-şapte copii sub 15 ani, de dimineaţă până spre seară; tot cu „Pluguşorul, cete de cinci-zece flăcăi, începând cam după amiază până noaptea târziu”; în această categorie sunt cel mult două cete de câte 10-15 persoane, tineri, bărbaţi căsătoriţi, care îşi împart din timp tot satul; mascaţi cu măşti de urs, cal, cerb, capră etc., măşti fantastice, însoţiţi de un cântăreţ cu fluierul, o pereche de „mire-mireasă”, sau alt cuplu, denumirea lor fiind de jieni, uncheşi, haiduci, urâţi, indică lucrarea ”Dicţionar de Simboluri şi Credinţe Tradiţionale Româneşti”, de Romulus Antonescu (2009), ediţia digitală 2016 publicată pe http://cimec.ro.

 

În seara de 31 decembrie, după asfinţitul soarelui, cete de flăcăi colindă cu „Plugul mare”, tras de boi sau de cai, împodobiţi cu colaci, aşezaţi în coarne, şi ştergare, tinerii fiind îmbrăcaţi de sărbătoare (cămăşi brodate, pantaloni albi, cingători roşii, chimire, pieptare, cizme şi căciuli negre, cei cu rang având căciuli din astrahan), care intră în fiecare gospodărie, pentru a ura sănătate, belşug, fericire în anul ce vine (Transilvania). Lumea iliro-tracă a învestit plugul cu atribute deosebite, notează aceeaşi lucrare. Un cercetător albanez, în 1982, semnalează confecţionarea plugului în luna decembrie, din material tăiat pe lună nouă, când, în timpul primelor trei lovituri de topor date trunchiului, se rosteşte formula „Tare ca piatra sau fierul, aşa să fie lemnul”, cu rezonanţe în textul românesc al „Sorcovei”. Şi românii au moştenit credinţe străvechi, atribuind plugului însuşiri miraculoase. În Romanaţi, la 1 ianuarie, se strâng câte 20 de băieţi, iau un plug, trag cu el trei brazde, apoi pun o mămăligă fierbinte între coarnele lui şi îl duc înapoi de unde l-au luat. Mămăliga aceasta este considerată de leac şi se ţine uscată până în anul următor, legată într-o cârpă. Descrierea etapelor muncii agrare care se depune pentru facerea pâinii este similară la toate popoarele, iar elemente care pledează pentru sacralitatea plugului există în folclorul întregii lumi, dar paralelismele respective nu pot servi în nici un fel la identificarea originii „Pluguşorului”, a cărui structură complexă nu-şi află nicăieri replică, evidenţiază sursa citată anterior.

Textul „Pluguşorului” are ca subiect munca agrară. Din acest punct de vedere, se dovedeşte a fi mai puţin o colindă legată de ciclul obiceiurilor familiale, aşa cum este socotită colinda obişnuită. Dar cum anul agrar nu poate fi despărţit de anul calendaristic, „Pluguşorul” este în acelaşi timp şi o colindă apropiată parţial de riturile renaşterii ciclice a naturii. Colinda agrară se înrudeşte strâns cu alte manifestări, pe bază de conţinut şi formă, cum ar fi „Semănatul” şi mai puţin sau deloc cu colinda de Crăciun. Conţinutul său agrar îl pune alături de alte rituri străvechi ale plugarilor. Ipoteza că Plugul sau Pluguşorul se lega odinioară de începutul anului calendaristic, care, la romani, coincidea cu începutul anului agricol, adică la 1 martie, a fost formulată în repetate rânduri.

 

 

Colindători cu Pluguşorul in comuna vrânceană Soveja.

Foto: (c)  TRAIAN NEGULESCU/Arhiva istorică AGERPRES


Acestui obicei i se spune Plug sau Plugul Mare (atunci când este practicat de bărbaţi, aceasta fiind şi forma cea mai veche), Pluguşor (peste tot), Pluguleţ, Plugarul, chiar Pluguşorul Mic (când este practicat de către tineri şi copii); local însă, obiceiul prezintă şi denumiri mai puţin cunoscute, cum ar fi ”Cu boii”, atestat în zona muntoasă a Neamţului, având caracter de unicat, boii fiind realizaţi din scândură şi pânză, în mărime naturală; în Botoşani, se spunea prin 1926, că se merge cu ”Hăi-hăi”, spre Suceava, cu ”Hăiul” sau cu ”Hăitul”, cu ”Hăitura” şi chiar ”De-a hăicăitul” sau cu ”Cetâratul”.

Practica are elemente dramatice, elemente epice şi laice (urările şi felicitările din final). În Vaslui, ceata Plugului Mare, cu patru boi, deschide porţile grădinilor, uşile de la beciuri, brăzdează, seamănă; ”în tot acest timp, un ins măsoară ograda cu o prăjină şi se ceartă cu altul de la un hat; apar îndată cei ce reprezintă autorităţile satului şi intervin pentru aplanarea conflictului, toate acestea alături de alte improvizaţii”, evidenţiază sursa citată. Astfel, „Pluguşorul” este epopeea grâului şi nu a porumbului, ceea ce constituie o dovadă a vechimii lui; funcţia magică şi rituală a obiceiului este dovedită şi prin faptul că, în unele sate din Botoşani, se colindă şi în faţa porţilor de la grajdurile animalelor sau chiar la fântână; în unele sate, se colindă numai la fântânile noi, construite în acel an, în zorii zilei de An Nou, la cererea gospodarului. În multe locuri încă, după ce este terminat colindul la fereastră, membrii cetei vin prin casă şi, cu un mic plug din lemn, trag brazde prin făina (altădată prin boabele de grâu) pusă anume de gospodari într-o albie sau covată, ceea ce pare a se lega de un străvechi rit de fecunditate; acest plug miniatural este semnalat în Oltenia şi Muntenia, dar apare rar şi în Moldova, cu precădere în zona Bacăului. „Pluguşorul” a fost semnalat în Dobrogea, mai ales în satele a căror populaţie provine în mare măsură din Moldova, atestat deopotrivă în judeţele Tulcea şi Constanţa, deci lângă Dunăre; aici, uneori, ceata de flăcăi şi de bărbaţi joacă la finele colindatului. Variantele existente au fost revigorate odată cu prezenţa masivă a mocanilor ardeleni în Dobrogea, mai arată sursa citată.

”Copiii semănau odată cu Pluguşorul” (Dolj, Mehedinţi, Vâlcea), în ”ziua de Anul Nou umblau copiii, dar mai rar”, ”când mergeau cu Pluguşorul, colindătorii (copii de 14-16 ani) făceau şi semănat cu diferite feluri de seminţe”, ”se amestecau seminţe de mai multe feluri: grâu, porumb, orz, ovăz, secară, cânepă, mei” (Olt), ”colindătorii aruncau cu seminţe prin obor, iar în casă făceau cruce cu boata în foc şi ziceau: ‘Câte cuie pe casă/ Atâţia galbeni pe masă/ Câte fire-n mătură/ Atâţia copii sub pătură/ Pe casă câte nuiele/ În obor atâtea mieluşele”’ (Mehedinţi), aminteşte lucrarea ”Sărbători şi obiceiuri. Volumul I. Oltenia”, Editura Enciclopedică, 2001.

”Seminţele se aruncau în casă peste oameni” (Bacău), ”în faţa celui mai bătrân din familie” (Bacău, Neamţ, Vaslui), ”în casă, în faţa icoanei şi pe oameni” (Bacău, Iaşi, Vrancea), se ura ”Sănătatea noului” şi ”La mulţi ani” (Galaţi), potrivit lucrării ”Sărbători şi obiceiuri. Volumul IV. Moldova”, Editura Enciclopedică, 2004.

”Sorcova” reprezintă o rămurică verde de măr sau de păr, împodobită cu hârtii de diferite culori, cu poleială şi beteală, eventual cu flori artificiale, purtată de copii mici, între 3 şi 12 ani, în dimineaţa Anului Nou, pe la casele oamenilor, urându-le acestora ani mulţi şi fericiţi. Se spune „a sorcovi” şi „a sorcovăi”; sorcovitul este început cu membrii familiei, apoi copiii se duc la rude şi la prieteni; uneori, copiii sorcovesc pe toţi cei întâlniţi în cale, atingându-i şi pe aceştia cu sorcova; sorcovitul încetează la amiază; copiii primesc în dar fuioare, turte şi faguri de miere, dar şi bani.

 

Sorcova este, de fapt, un însemn ritual purtat de colindători, cu semnificaţii benefice, apotropaice. Pentru a fi înverzite de Anul Nou, ramurile de măr, de păr, de trandafir se taie şi se pun în apă, la temperatura camerei, la date precise: fie la 21 noiembrie (Ovidenie), fie la 30 noiembrie (Sfântul Apostol Andrei) (”Dicţionar de Simboluri şi Credinţe Tradiţionale Româneşti”). Practică augurală, constând în lovirea cu ramuri înverzite (înflorite) a celor colindaţi şi în rostirea unei urări care invocă sănătatea şi prosperitatea celui sorcovit; se întâlneşte mai ales în localităţile din Muntenia; copiii pun crenguţe în sticle cu apă, în seara Sfântului Andrei, iar de Anul Nou ele sunt înverzite; cu aceste crenguţe copiii sorcovesc în zorii zilei de An Nou pe toţi cei din casă şi pe la casele vecine, urând sănătate, bogăţie, fericire.

Jocul caprei constituie una dintre formele elementare ale teatrului popular. Costumaţia bogată, agilitatea jucătorilor, ritmul alert, versurile şi strigăturile fac din acest obicei un mic spectacol. „Pe durata jocului, capra dansează, consumând energii vitale, moare şi renaşte, simbolizând regenerarea ritualică şi continuitatea vieţii”, a explicat Marcel Lutic, etnograf din cadrul Muzeului Etnografic al Moldovei, citat pe site-ul Agenţiei Naţionale a Zonei Montane- https://azm.gov.ro. Capra moare violent, prin lovire sau împuşcare şi renaşte simbolic. În unele sate din Bucovina, întâlnim mai multe capre sub forma unor cete (Ostra), iar în alte zone ale ţării, capra este singură, în prezenţa ciobanului, a unui moş şi a unei babe. Masca este alcătuită dintr-un cap de capră din lemn, cu maxilarul inferior mobil, care este tras cu o sfoară în timpul dansului. Cel mai importat în Jocul caprei este ca mişcările să fie realizate corect de la botul caprei, iar corpul să fie purtat într-o parte şi în alta de la jumătate, să se onduleze.

 

 

Foto: (c) CONSTANTIN CIOBOATA/AGERPRES FOTO


În Transilvania acest joc al caprei este cunoscut sub denumirea de „Turca”. Unul dintre colindători poartă mască şi prin dansuri şi gesturi transmite anumite mesaje. Acestea sunt explicate de liderul grupului, numit birău. Moartea şi învierea „turcii”, vestesc gazdei „trecerea comunităţii în noul an sub semnul restabilirii ordinii cosmice, cu alte cuvinte triumful vieţii asupra morţii, a luminii asupra întunericului, a fertilităţii şi fecundităţii asupra sterilităţii, a binelui asupra răului”, a detaliat profesorul etnograf Crăciun Parasca, conform sursei citate.

Ursul, animalul „înfierat”, purtat prin târguri şi pus să joace în curţi, spre hazul şi bucuria tuturor sătenilor, pare a fi deţinătorul unor însuşiri apotropaice, deoarece poate alunga bolile, farmecele, chiar şi pe diavol de la casa unde este jucat de ursari, precum şi în târla oilor, menţionează lucrarea ”Dicţionar de Simboluri şi Credinţe Tradiţionale Româneşti”. Unii cercetători înclină să creadă că prestigiul ursului derivă nu numai din mărimea şi puterea lui, ci şi din strania şi neliniştitoarea sa asemănare cu omul. Vânătorii ştiu că trupul unui urs jupuit dezvăluie forme tulburător de apropiate de acelea ale omului; de asemenea, ursul foloseşte locomoţia bipedă, are uneori gesturi, mişcări şi fapte care par a deriva dintr-o „înţelepciune” mai degrabă umană decât animală, explică lucrarea citată.

 

 

Foto: (c)   SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO


”Ursul intra în scenă în paşi grei. Impulsionat de un harap, începea să se mişte din ce în ce mai sprinten în ritmul muzicii de tobă. Ursul se prăbuşea, harapul îl descânta. Ursul se trezea şi bătea din nou o Ursărească, Cerbul intra în scenă executând o suită de sărituri în pas sprinten. Unul dintre moşnegi îi cânta din gură, iar altul din fluier. Celălalt moşneag juca alături de Cerb. După ce Cerbul îşi sfârşea numărul, toţi moşnegii se prindeau alături de Cerb într-o Horă” (Vaslui), ”Ursarul bătea în ciur şi ursul sărea după muzică” (Bacău), arată lucrarea ”Sărbători şi obiceiuri. Volumul IV. Moldova”.

În seara Anului Nou (Sfântul Vasile), prima bucată, pe care un băiat sau o fată doreşte să o mănânce, să fie pusă pe mânecă, să se iasă apoi afară din casă şi, de unde se vor auzi că latră câinii, din acea parte de sat va lua soţie sau soţ – Vâlcea; în seara dinspre Anul Nou, unele fete din Bucovina iau trei cărbuni stinşi, o bucată de lut, una de pâine şi una de sare şi le pun pe toate în cruce pe o sită întoarsă cu plasa metalică în sus, iar în centru pun un ac sau un bold înfipt într-o bucată de pâine; după aşezarea obiectelor, învârtesc aţa (care este în urechile acului sau legată de bold) de două ori pe degetul arătător de la mâna dreaptă, ridică puţin acul sau boldul şi rostesc următoarele cuvinte: „Sânte Vasile!/ Spune-mi/ Vine mirele sau nu?/ De vine, / Să tragă la pâne/ Şi sare!/ De nu vine,/ Să tragă la lut şi la cărbune!”; dacă, după rostirea acestor cuvinte, firimitura în care este înfipt acul sau boldul se trage spre pâine sau sare, atunci înseamnă că mirele fetei respective va fi un om cu meşteşug (meseriaş), iar dacă se trage spre cărbune sau lut, mirele va fi agricultor; tot în această noapte şi tot în Bucovina, gospodarii fac cărbuni dintr-un lemn tare, de pildă din fag; înşiră un anume număr din aceşti cărbuni pe vatră şi le dau nume, de pildă: grâu, secară, porumb, orz, ovăz, cartofi etc.; a doua zi dimineaţă, care cărbune se află în întregime prefăcut în cenuşă, acea specie de recoltă va rodi mai bine peste vară, iar cărbunii care rămân nearşi arată ce specie nu va da recolte; care cărbune este prefăcut în cenuşă pe jumătate arată că acea specie va da recolte slabe; în multe cazuri, gospodarii se orientează la semănatul unor cereale după rezultatul din această noapte, evidenţiază Dicţionarul de Simboluri şi Credinţe Tradiţionale Româneşti.

În Maramureş, pentru a cunoaşte ce belşug vor avea în anul ce vine, femeile iau, în seara de Anul Nou, cărbuni aprinşi, pe care îi lasă să se stingă, nu înainte însă ca fiecărui cărbune să i se dea numele unei cereale sau al unor fructe; după ce se sting, cărbunele cu cea mai multă cenuşă pe el va indica ce fel de rod va fi mai bogat în acel an.

În satele din Munţii Apuseni, din Bihor, din Transilvania, din Teleorman, din Moldova şi din Bucovina, în seara dinspre Anul Nou, românii iau 12 foi de ceapă, le înşiră după ce pun în ele în mod egal sare măruntă, cam până la jumătatea foii, dau fiecărei foi numele unei luni din an şi apoi le lasă până a doua zi dimineaţa; în care foaie se află a doua zi mai multă apă, acea lună va fi mai ploioasă; în care foaie se află sare aşa cum a fost pusă, acea lună va fi secetoasă, cu arşiţă mare, iar foaia în care sarea va fi umedă doar pe jumătate, acea lună va fi schimbătoare. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Aproape o sută de intervenții ale pompierilor botoșăneni, în ultimele trei zile

Publicat

Publicitate

În perioada 31 decembrie 2024 – 02 ianuarie 2025, pompierii botoșăneni au avut 84 de misiuni.

Acestea au vizat:

▪ acordarea asistenței medicale de către echipajele SMURD în 55 situații;

▪ 25 alte intervenții (asigurare măsurilor p.s.i. pe timpul unor manifestări cu public numeros, transport persoane supraponderale, deblocare uși, prevenirea izbucnirii unor incendii în urma producerii unor accidente );

▪ stingerea a patru incendii produse în locuințe / gospodării, astfel:

– 31 decembrie 2024, la un bloc din localitatea Darabani. La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Punctului de Lucru Darabani și Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Darabani, cu două autospeciale de stingere cu apă și spumă. Aceștia au constatat faptul că ardea izolația peretelui exterior și au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă la întreaga fațadă, acoperișul blocului, dar și la apartamente. Suprafața afectată a fost estimată la aproximativ 20 de metri pătrați. Cel mai probabil, evenimentul a fost provocat de un coș de fum neprotejat termic față de materialele combustibile.

Publicitate

– 31 decembrie 2024, în municipiul Botoșani, unde o afumătoare a fost cuprinsă de flăcări. Pompierii militari din Botoșani au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se exindă la casă și alte clădiri din apropiere.

– 02 ianuarie 2025, în localitatea Orășeni Deal, unde acoperișul unei cabane din lemn a luat foc în urma unui scurtcircuit. Incendiul a fost stins de pompierii militari de la Detașamentul Botoșani.

– 02 ianuarie 2025, la o casă din localitatea Brăești, unde s-a aprins funinginea depusă pe pereții interior ai coșului de fum. Incendiul a fost stins de pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, înainte de a produce pagube materiale.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Nu uitați! Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

Cât timp poate fi ținută salata de boeuf în frigider. Cum păstrăm corect preparatele din carne

Publicat

Publicitate

În fiecare an, după mesele îmbelșugate de Crăciun și Revelion, românii își pun întrebarea: cât timp pot consuma preparatele tradiționale rămase în frigider? Printre acestea, salata de boeuf ocupă un loc de cinste, fiind nelipsită de pe mesele de sărbători din casele românilor. Însă această delicatesă vine la pachet cu provocări atunci când vine vorba de păstrare și consum, scrie cancan.ro.

Preparată cu grijă din legume fierte, carne, castraveți murați și maioneză, salata de boeuf este o adevărată bombă calorică. Totuși, această combinație gustoasă poate deveni un pericol pentru sănătate dacă nu sunt respectate câteva reguli simple de depozitare.

Cât timp rezistă salata de boeuf la frigider

În primul rând, salata de boeuf trebuie acoperită întotdeauna în frigider. Expunerea la aer nu doar că o usucă, dar accelerează procesul de oxidare al maionezei, care devine principalul factor de risc. Dacă observați că maioneza formează o crustă deasupra sau că salata capătă un miros neplăcut, este semnul clar că nu mai trebuie consumată.

Durata maximă recomandată pentru consumul salatei de boeuf este de 48 de ore de la preparare, cu condiția să fie păstrată la o temperatură optimă, între 4 și 6 grade Celsius.

Maioneza, un ingredient esențial în salata de boeuf, este extrem de perisabilă, mai ales dacă este preparată în casă. Datorită conținutului ridicat de ou crud, aceasta reprezintă un mediu propice pentru dezvoltarea bacteriilor periculoase. O greșeală frecventă este păstrarea salatei mai mult timp decât este sigur, ceea ce poate duce la probleme digestive severe.

Publicitate

Cum păstrăm corect preparatele din carne

Deși salata de boeuf este vedeta, alte preparate tradiționale trebuie și ele păstrate cu atenție. Friptura de porc, de exemplu, nu rezistă mai mult de 48 de ore în frigider după ce a fost gătită. Carnea gătită de pui, la rândul său, este extrem de sensibilă și poate atrage bacterii precum Salmonella sau Campylobacter, responsabile pentru simptome precum diaree, greață și dureri abdominale.

Pentru preparatele din carne care nu pot fi consumate rapid, congelarea este cea mai sigură soluție. Șunca de porc, de exemplu, poate rezista mai mult timp dacă este păstrată într-un recipient bine închis sau gătită într-o crustă de sare, care îi prelungește durata de viață.

Temperatura din frigider joacă un rol esențial în păstrarea alimentelor. Pentru a preveni alterarea, este important să verificăm constant setările frigiderului și să ne asigurăm că temperatura este adecvată. De asemenea, evitarea supraîncărcării frigiderului permite aerului să circule liber, menținând o răcire uniformă.

Citeste mai mult

Eveniment

Vechimea în muncă s-a scumpit de la 1 ianuarie 2025

Publicat

Publicitate

De la 1 ianuarie 2025, vechimea în muncă a suferit o modificare semnificativă în România, având în vedere că se vor aplica noi reglementări privind calculul acesteia. Măsura vizează ajustarea sistemului de calcul al pensiilor și a altor drepturi sociale, în concordanță cu modificările legale recente.

Romanii trebuie să dea mai mulți bani pentru plata retroactivă a contribuțiilor. De la data de 1 ianuarie 2025, plata retroactivă a contribuțiilor pentru pensie va crește din cauza majorării salariului minim brut pe economie la 4.050 de lei. Astfel, angajații și angajatorii vor trebui să țină cont de aceste schimbări la raportarea și evidențierea perioadelor de activitate, ceea ce ar putea influența în mod direct valoarea drepturilor de pensionare și alte beneficii legate de vechimea în muncă.

Maria Andronache, Director Casa Județeană de Pensii Iași:

“Nu avem inca actul normativ emis dar din cate se vehiculeaza si in toata presa, aceasta crestere a cresterii valorii punctului de referinta se va produce la 1 ianuarie. Acest lucru inseamna ca acum avem in plata 81 lei, o crestere cu rata inflatiei si cu 50% din cresterea salarului mediu brut. Din cate am vazut si eu estimarile sunt ca de la 81 lei brut vom merge undeva spre 91 lei. Se aplica in sistem automat. Noi, Casa de Pensii nu vom emite niciun document de la 1 ianuarie, adica in sistemul informatic central pur si simplu se inlocuieste 81 de lei care apare pe cuponul de pensie cu noua valoare a punctului de referinta”

Maria Andronache, Director Casa Județeană de Pensii Iași:

“Vor fi situatii in care aplicand noua valoare la numarul total de puncte sa rezulte din calcul o pensie mai mica decat pensia minima si persoanele respective sa ramana in continuare in pensia minima. Si aici vorbim in special de pensionari mai tineri, care clar, neavand vechime mare in munca, n-au nici numar mare de puncte acumulate, pensii de urmas la fel.

Publicitate

Noua lege a pensiilor permite in continuare cumpararea de vechime ca si pe ordonanta anterioara, 6 ani maxim in anumite conditii. Sunt conditiile pe care oamenii le afla in momentul in care vin la noi si trebuie sa completeze o declaratie. Nu trebuie sa fi fost asigurata in perioada respectiva, sa cumpere vechimea dupa varsta de 18 ani, sa nu fi lucrat intr-un stat cu care Romania are acorduri sau regulamentul european. Sunt mai multe conditii acolo dar in principiu legea perimite cumpararea de vechime cu plata intr-un an de zile”

În prezent, suma plătită pentru o lună de vechime este de 925 lei, însă odată cu creșterea salariului minim brut pe economie, contribuția va crește și ea. Astfel, contribuția va fi calculată la 25% din salariul minim brut, ceea ce va duce la o majorare semnificativă a costului achiziționării vechimii. Această schimbare va afecta persoanele care doresc să își completeze perioadele de vechime pentru pensie sau alte drepturi sociale.

Citeste mai mult

Eveniment

Teatrul „Vasilache” Botoșani angajează. Detalii despre concurs

Publicat

Publicitate

Teatrul Vasilache organizează concurs, pe durată determinată de 1 an, pentru ocuparea postului vacant (post unic) de maestru lumini sunet, treaptă prof. III.

Condiții specifice
– Studii medii absolvite cu diploma de bacalaureat
– Vechime în muncă / specialitate: minim 6 luni
– Cunoștințe operare PC (cunoașterea cel puțin a unui program de procesare sunet, lumini)
– Cunoștințe în domeniul procesării luminii și a sunetului
– Disponibilitate la program de lucru repartizat inegal, zilele de sâmbătă și duminică și sunt considerate zile lucrătoare, repausul săptămânal fiind acordat în alte zile ale săptămânii
– Disponibilitate pentru deplasări (turnee în țară și străinătate)

Condiţiile generale, calendarul concursului, conţinutul dosarului, bibliografia şi tematica pot fi consultate accesând link-ul  https://posturi.gov.ro/anunt/maestru-lumini-sunet-treapta-prof-iii-2/https://posturi.gov.ro/anunt/maestru-lumini-sunet-treapta-prof-iii-2/ sau la sediul Teatrului „Vasilache”

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending