Connect with us

Actualitate

Toți românii vor fi amprentați! Amprentele întregii populații se vor regăsi în noile CĂRȚI DE IDENTITATE din România

Publicat

Românii vor fi amprentați cu toții, iar acest semn distinct și unic fiecărui individ în parte va fi inclus în noul buletin. Ministerul Afacerilor Interne a pus în dezbatere publică un proiect de lege în care sunt prevăzute mai multe modificări în ceea ce privește actele de identitate ale cetățenilor din România, relatează alba24.ro, iar printre modificările propuse în Cărțile de Identitate face notă distinctă faptul că amprentele devin obligatorii, locul nașterii dispare și termenul până la expirare crește.

În documentul elaborat de MAI se  prevede luarea amprentelor întregii populații, fără a fi acceptat refuzul, eliminarea din document a datelor privind locul nașterii, dar și prelungirea valabilității documentului pentru anumite categorii de vârstă.

Românii puteau avea o carte electronică de identitate cu: numele, prenumele, sexul, cetățenia, data nașterii, semnătura titularului, fotografia acestuia, codul numeric personal și adresa de domiciliu, fie una care cuprindea elementele anterior menționate, plus posibilitatea înscrierii amprentelor de la două degete.

Cetățenii nu mai pot refuza amprentarea, așa cum prevede proiectul recent al MAI, doar în cazul în care este imposibil de luat amprentele.

Locul nașterii va dispărea din noile buletine

O schimbare importantă constă totodată în eliminarea informațiilor privind locul nașterii titularului înscrise pe actele de identitate.

Astfel, noile cărți de identite, simple sau electronice, nu vor mai conține locul nașterii titularului

Locul nașterii titularului va fi eliminat din datele înscrise pe noua carte de identitate simplă și de pe cea electornică, conform modificărilor din proiectul de lege pregătite în acest sens de autorități.

Amprentele vor putea fi înscrise în buletinele digitale după vârsta de 12 ani, iar toate cărțile de identitate electronice vor include obligatoriu amprentele titularului.

Acum legea prevede că până la împlinirea vârstei de 12 ani, cartea electronică de identitate, solicitată pentru minori de părinți, se eliberează fără imaginile impresiunilor papilare.

Termenele de valabilitate la Cărțile de Identitate se modifică

Autoritățile vor să modifice și termenele de valabilitate pentru noile buletine, în cazul anumitor categorii de vârstă.

Astfel, de la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează:

a) cu valabilitate de 3 ani (în loc de 2 ani cât fusese stabilit anterior) pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;

b) cu valabilitate de 5 ani (în loc de 4 ani cât fusese stabilit anterior), pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;

c)cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;

d) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani (și nu după 60 de ani, cum era prevăzut anterior), pentru cartea de identitate simplă.

Cum se eliberează cărțile de identitate pentru minori

Noul act prevede ca până la împlinirea vârstei de 14 ani, cartea electronică de identitate, se va elibera astfel:

a) pentru minorii cu vârsta de la 0 până la 12 ani fără imaginile impresiunilor papilare;

b) începând cu vârsta de 12 ani, minorilor li se eliberează cărți electronice de identitate cu imaginile impresiunilor papilare.

Acte necesare pentru buletin în 2022

Iată care sunt documentele necesare pentru buletin la 14 ani:

·         cererea pentru eliberarea actului de identitate, semnată atât de minor, cât și de părinte sau reprezentant legal – o poți descarca de aici;

·         certificatul de naștere (copie și original);

·         actul de identitate al unuia dintre părinți sau al reprezentantului legal;

·         documentul prin care părintele face dovada adresei de domiciliu (copie și original);

·         certificatul de căsătorie al părinților sau hotărârea de divorț în cazul în care aceștia sunt divorțați (copie și original);

·         chitanță reprezentând contravaloarea cărții de identitate, în valoare de 7 lei (se poate achita la orice oficiu al Poștei Române, la CEC Bank sau chiar la ghișeul unde se depun actele).

Atenție! Minorii care depun actele în vederea obținerii cărții de identitate pentru prima dată trebuie să fie însoțiți de unul dintre părinți sau de reprezentantul legal.

Acte necesare buletin la 18 ani:

·         cererea pentru eliberarea buletinului;

·         certificatul de naștere în copie și în original;

·         documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, în copie și în original;

·         declarația unuia dintre părinți sau a unei terțe persoane din care să rezulte faptul că identitatea declarată în cererea de eliberare a buletinului aparține solicitantului;

·         fișa cu amprentele solicitantului realizată de unitatea de poliție de la locul de domiciliu sau de reședință al solicitantului,

·         chitanță reprezentând contravaloarea cărții de identitate.

Acte necesare pentru buletin provizoriu:

·         cererea pentru eliberarea buletinului;

·         3 fotografii tip 3×4 cm cu bandă albă de 7 mm la bază;

·         documentele pe care solicitantul le poate prezenta cu care se poate face dovada numelui de familie și a prenumelui, a datei de naștere, a stării civile, a cetățeniei române, a adresei de domiciliu sau de reședință, în copie și în original;

·         chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate provizorie (1 leu).

Taxă eliberare buletin:

·         1 leu pentru cartea de identitate provizorie,

·         pentru eliberarea buletinului, există o taxă unică în valoare de 7 lei.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Eveniment

FOTO: Întâlnire la ADR Nord-Est pentru atragerea fondurilor europene

Publicat

Președintele Consiliului Județean Botoșani, membru al Comitetului de Monitorizare a Programului Regional Nord-Est 2021-2027, a participat joi, 2 februarie, la Piatra Neamț, la o dezbatere cu reprezentanți ai Comisiei Europene, conduși de Aida Liha-Matejicek, responsabil DG Regio pentru România și Croația, ai ministerelor implicate în gestionarea fondurilor europene, ai mediului academic din Moldova și ai asociațiilor profesionale și neguvernamentale, privind programul de finanțare europeană derulat de ADR Nord-Est.

Cu această ocazie s-a aprobat Regulamentul de funcționare al Comitetului de Monitorizare, iar directorul ADR Nord-Est, Vasile Asandei, a prezentat proprietățile noului Program Regional și sumele aferente, în timp ce Monica Harja-Zlăvog, directorul Direcției Program Regional Nord-Est, a prezentat un calendar estimativ al apelurilor de proiecte ce vor fi deschise. Comitetul de Monitorizare a analizat, de asemenea, metodologia și criteriile de selecție a proiectelor ce vor fi finanțate pe Programul Regional 2021-2027, noul instrument de dezvoltare teritorială (Dezvoltare Urbană Integrată – DUI), precum și strategia de asistență tehnică și foaia de parcurs pentru creșterea capacității administrative.

„Județul Botoșani, ca de altfel toată Moldova, are nevoie de fonduri importante pentru a recupera decalajele structurale, iar banii europeni gestionați de către ADR pot fi parte a soluției. Interesul comun este ca Programul Regional 2021-2027 să asigure nevoile reale de finanțare și ca tot mai multe proiecte de dezvoltare să fie finanțate în acest exercițiu financiar. Ne-am fi dorit ca alocarea fondurilor în cadrul Programului Regional 2021-2027 să fi fost mai generoasă la capitolul infrastructură rutieră, unde Moldova este deficitară. Este limpede că doar printr-o infrastructură rutieră de calitate, care să asigure conectivitatea cu coridoarele importante de transport, se poate dezvolta și regiunea noastră”, a declarat Doina Federovici, președintele Consiliului Județean Botoșani.

Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est îndeplinește funcția de Autoritate de Management pentru Programul Regional Nord-Est 2021-2027, care a fost aprobat de Comisia Europeană în data de 21 octombrie 2022. Programul are un buget de 1,75 miliarde de euro, împărțit pe opt priorități. Entitățile eligibile pentru a depune proiecte sunt: IMM-urile, organizațiile de cercetare și inovare, clusterele, universitățile și unitățile administrativ-teritoriale.

Citeste mai mult

Eveniment

Secretul pentru o imunitate puternică la copii. Medicul Mihai Craiu: „Elementul-miraculos care face diferența”

Publicat

Celebrul medic pediatru, Mihai Craiu, a explicat care este “elementul miraculos” ce poate face diferența pentru o imunitate crescută la Celebrul medic pediatru, Mihai Craiu, a explicat care este “elementul miraculos” ce poate face diferența pentru o imunitate crescută la copii.copii.Celebrul medic pediatru, Mihai Craiu, a explicat care este “elementul miraculos” ce poate face diferența pentru o imunitate crescută la copii.Celebrul medic pediatru, Mihai Craiu, a explicat care este “elementul miraculos” ce poate face diferența pentru o imunitate crescută la copii.

Medicul pediatru, Mihai Craiu, susține însă că aceste încercări de a crește sistemul imunitar al copiilor are efect mai mult asupra părinților.

”Se întâmplă (n.r. creșterea imunității) că se liniștesc părinții, pentru că simt că și-au făcut datoria.

 

În niciun fel de studiu clinic, în niciun climat, pe nicio durată de timp, nu s-a observat scăderea numărului de zile de spitalizare sau de boală acută la un copil care primește versus care nu primește. Elementul-miraculos care face diferența este mișcarea în aer liber pentru copilul de grădiniță, care chiar trebuie să se miște, și dacă trebuie să dăm ceva, există dovezi numai pentru vitaminele C și D, și date cu sfatul medicului, nu haotic sau că ni se pare că ar avea copilul un fel de deficit”, a spus pediatrul, potrivit  DC Medical.

Citeste mai mult

Eveniment

Se schimbă legea în spitale: Rudele pacienților decedați vor putea avea acces la documentele medicale, fără împuternicire

Publicat

O lacună legislativă de care se lovesc rudele pacienților decedați în spitale ar putea fi remediată, după o solicitare venită din partea Avocatului Poporului.

Mai exact este vorba despre accesul familiei la documentele medicale ale pacientului decedat, în situația în care pacientul nu apucă să desemneze pe cineva din familie ca persoană care poate avea accesul la documente.

De cele mai multe ori singura variantă a rudelor pentru a avea acces la datele pacientului decedat este să dea în judecată unitatea medicală.

Proces la Tribunalul Alba pentru acces la documente
Un astfel de caz se judecă pe rolul instanțelor din Alba, unde bărbatul unei femei care a decedat după ce a luat virusul COVID-19, a dat în judecată Spitalul Municipal Blaj pentru a avea acces la toate documentele referitoare la pacient.

În linii mari, bărbatul a cerut spitalului toate documentele, însă aceștia au refuzat pe motiv că soția sa, nu l-a indicat printr-o cerere ca fiind persoana care să primească informații sau documente din partea unității medicale. Însă, în timpul procesului reprezentații spitalului au precizat că femeia nu a primit un asemenea document pe care să îl completeze.

Momentan, dosarul a ajuns pe rolul Tribunalului Alba, după ce la Judecătoria Blaj bărbatul a câștigat, dar unitatea medicală a făcut apel.

După solicitatea făcută de Avocatul Poporului, Ministerul Sănătății a inițiat deja demersuri pentru a corecta situația.

De unde a pornit inițiativa Avocatului Poporului
Avocatul Poporului a făcut acest demers după un caz similar ca cel de la Alba. Cazul care a dus la sesizare este al unei femei din Covasna,  căreia i s-a refuzat comunicarea datelor, respectiv eliberarea documentelor medicale, în lipsa consimţământului exprimat explicit de fiul său, victimă a unui accident de circulaţie în cursul anului trecut.

„Fiul petentei a fost implicat într-un accident, pe raza comunei Micfalău, judeţul Covasna, accident în urma căruia a ajuns în stare gravă la spital, ulterior, în aceeaşi zi, decedând.

Este vorba de un pacient care a fost în imposibilitate absolută de a exprima vreo opţiune cu privire la desemnarea unei persoane care să aibă acces deplin la datele sale legate de diagnostic, tratament etc. Legea nr. 46/2003 privind drepturile pacientului prevede la art. 21-22 că toate informaţiile privind starea pacientului, rezultatele investigaţiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidenţiale, chiar şi după decesul acestuia cu excepţia cazului în care pacientul îşi dă consimţământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres.

(…) Prevederile Legii nr. 46/2003 nu reglementează situaţia în care, la internare sau pe parcursul furnizării serviciilor de sănătate, în timpul cărora a decedat, pacientul a fost în imposibilitatea absolută a exprimării acordului cu privire la comunicarea datelor medicale personale”, a precizat Avocatul Poporului.

În consecinţă, instituţia a solicitat ministrului Sănătăţii „să dispună luarea măsurilor legale care se impun pentru modificarea cadrului legal existent, prin inserarea unei excepţii de la dispoziţiile art. 22 din Legea nr. 46/2003, excepţie care să reglementeze situaţia în care un pacient ajunge în unitatea sanitară într-o stare de imposibilitate absolută de a-şi exprima consimţământul/acordul cu privire la desemnarea unei persoane care să aibă acces deplin, atât în timpul vieţii sale, cât şi după deces, la informaţiile cu caracter confidenţial din foaia de observaţie”.

Ministerul Sănătății a început demersurile pentru modificarea procedurii
Ministerul a trimis o adresă către Avocatului Poporului în care a precizat că a fost aprobată nota privind iniţierea proiectului de Ordonanţă de urgenţă a Guvernului de completare a Legii nr. 46/2003 privind drepturile pacientului şi că Direcţia Generală Asistenţă Medicală din cadrul Ministerului Sănătăţii a iniţiat şi a introdus pe circuitul intern de avizare proiectul de Ordonanţă de urgenţă a Guvernului de completare a Legii nr. 46/2003 privind drepturile pacientului.

Citeste mai mult

Eveniment

Județul Botoșani se află sub COD GALBEN de vânt

Publicat

Meteorologii spun că vântul va sufla cu viteze de 55-60 km/h.

Atenționarea meteorologică tip Cod Galben de intensificări ale vântului este valabilă până la ora 10.00.

Reprezentanții ISU Botoșani au trimis câteva recomandări:

Atenție pe unde vă deplasați!
Evitați zonele cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți!
Nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt și nu vă adăpostiți aproape de construcții improvizate!
Parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate!
Îndepărtați copacii sau ramurile uscate, care pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale!
Nu atingeți firele căzute la pământ.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate