Connect with us

Eveniment

Toamna se numără…amenzile. Bilanțul polițiștilor din Botoșani la final de sezon estival

Publicat

Publicitate

Sezonul estival este o perioadă caracterizată  prin mobilitate ridicată a persoanelor, atât din țară cât și din străinătate,  pe fondul concediilor de odihnă, a vacanței școlare, a manifestărilor cultural artistice  și nu numai. Această aglomerație și activitățile specifice acestui sezon pot avea impact asupra climatului de ordine si siguranță publică creând un context care să favorizeze comiterea de fapte antisociale.

 

Având în vedere aceste aspecte, pentru a preveni faptele de natură a tulbura ordinea și liniștea publică, poliția și jandarmeria și-au adaptat activitățile specifice și dispozitivele de ordine publică, punându-se accent pe zonele în care se formează aglomerări de persoane, zonele de agrement,  proximitatea lăcașurilor de cult, zone pretabile desfășurării manifestărilor cultural-artistice, sportive sau de altă natură.

 

În perioada 1 iunie -15 septembrie a.c., pentru creșterea gradului de siguranță al cetățenilor și pentru asigurarea unui climat de ordine și siguranță publică s-a acționat pe două paliere, respectiv, prevenire și intervenție și combatere.

 

Publicitate

Prevenirea reprezintă activitatea principală a forțelor de ordine, prin prezența activă pe străzi, în zona localurilor publice și în zonele în care se formează aglomerări de persoane.  În această perioadă, la nivelul județului Botoșani, pentru realizarea misiunilor specifice au fost angrenați în medie, 130 de polițiști, cei mai mulți din cadrul structurilor de ordine publică și poliție rutieră, precum și din cadrul altor structuri, în funcție de specificul activității

 

De asemenea, au fost organizate 477 de acțiuni punctuale, în cooperare cu celelalte structuri cu atribuții privind ordinea și siguranța publică.

În cadrul activităților desfășurate au fost verificate în aplicația EDAC peste 50.000 de persoane, rezultând o medie de aproximativ 500 de persoane verificate, pe zi.

 

În situațiile în care au fost constatate încălcări ale prevederilor legale, deși a existat componenta de prevenire, forțele de ordine au intervenit cu toate resursele pentru a combate efectele faptelor antisociale și pentru a identifica persoanele implicate, în vederea tragerii acestora la răspundere, potrivit legislației în vigoare.

 

Siguranța rutieră

Astfel, a fost asigurată prezența activă, la orele de vârf,  în zonele și pe principalele artere rutiere pentru depistarea, identificarea și sancționarea participanților la trafic care încalcă prevederile legale privind circulația pe drumurile publice, prevenirea accidentelor și a blocajelor rutiere, fluidizarea și controlul traficului, prilej cu care au fost aplicate peste  12.000  sancțiuni contravenționale, dintre care  167 de sancțiuni pentru conducere sub influența alcoolului, 5.168 de sancțiuni  pentru nerespectarea regimului legal de viteză și 6.738 de sancțiuni pentru alte contravenții la regimul circulației, valoarea totală a acestora fiind de peste 5.800.000 de lei.

 

Totodată, au fost reţinute 1.316 de permise de conducere, dintre care  167 pentru alcool și 575 pentru viteză. În aceeași perioadă, au fost retrase 566 de certificate de înmatriculare.

 

„Avem o medie zilnică, de 12 permise de conducere și 5 certificate de înmatriculare reținute, pe zi”, au menționat polițiștii în raportul prezentat.

 

În ceea ce privește numărul accidentelor rutiere, în sezonul estival au fost înregistrate 19 accidente, soldate cu 4 decese și 18 persoane rănite grav.

Conviețuirea socială

În perioada analizată, pentru nerespectarea prevederilor Legii 61 din 1991, privind sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuie socială au fost aplicate  peste 2.610 de sancțiuni, în valoare de aproximativ 1.600.000 lei. Cu o medie de 24 de sancțiuni pe zi.

 

Paza obiectivelor, bunurilor și valorilor

În vederea respectării normelor legale privind asigurarea securității proprietății  private și publice au fost realizate verificări privind modul în care se execută paza și protecția la unități, în special la cele unde se colectează și transportă valori monetare (hipermarketuri, bănci sau societăți comerciale), în scopul prevenirii producerii unor evenimente nedorite.

În urma neregulilor constatate privind modul de asigurare al unităților controlate, au fost aplicate 7 sancțiuni contravenționale în valoare de 20.000 de lei.

 

Apeluri de urgență

În această perioadă în Dispeceratul  Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani au fost primite peste 6.416 de apeluri prin Serviciul Național Unic de Urgență 112, 4.041 dintre acestea au fost în mediul rural, iar 2.375 au fost în mediul urban.

 

Dintre apelurile efectuate prin serviciul de urgență, 363 au fost false, iar 26 abuzive, apelanții fiind sancționați cu amendă contravențională, în valoare totală de peste 700.000 de lei.

 

Investigații Criminale

În vederea asigurării unui climat corespunzător de ordine și siguranță publică, s-a  acționat, de asemenea, pentru localizarea și prinderea persoanelor urmărite și punerea în executare a mandatelor de arestare preventivă ori de executare a pedepsei închisorii, verificarea respectării de către inculpați a obligațiilor ce le revin pe durata controlului judiciar sau a  arestului la domiciliu.

 

Astfel, au fost puse în executare 28 de mandate de execuare, dintre care 17  de executare a pedepsei cu închisoarea, 4 de arestare preventivă și 4 mandate de extrădare.

 

În această perioadă au fost efectuate 33 de percheziții domiciliare și au fost reținute 66 de persoane. Totodată, 237 dintre autori au fost surprinși în flagrant delict.

 

De asemenea, la nivelul județului Botoșani, în sezonul estival au fost înregistrate 1664 de infracțiuni, cu 218 mai puține, decât în aceeași perioadă a anului trecut,  dintre care 1.012 contra persoanei, (-196) și 511 contra patrimoniului (-103) .

 

Exemple:

Apel 112 neconfirmat

În luna august a.c., în Dispeceratul 112 s-a primit un apel, efectuat de o femeie, care anunța faptul că fiul său a fost răpit și este sechestrat într-un mijloc de transport și nu cunoaște date despre locul în care se află.

Au fost desfășurate de urgență activități pentru identificarea mijlocului de transport, a traseului și a locului în care se afla ”presupusa victimă”

Ulterior, din verificări a reieșit faptul că acesta s-a urcat într-un mijloc de transport în comun, din municipiul Botoșani și, fiind sub influența alcoolului, a adormit, ajungând într-o altă localitate, decât cea de domiciliu. Speriat, acesta și-a sunat mama și i-a spus că a fost răpit și nu știe unde se află.

 

Atragem atenția asupra modului de utilizare a Serviciului Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 și vă reamintim faptul că apelarea acestuia se face doar în situația în care este necesară intervenția forțelor de ordine, apelarea abuzivă sau nejustificată este sancționată cu amendă care poate ajunge până la 4.000 de lei.

 

Persoană arestată în Belgia în baza activităților specifice desfășurate de polițiștii de investigații criminale

În luna aprilie 2024, un tânăr de 26 de ani, din județul Botoșani, condamnat la pedeapsa închisorii cu executare de 3 ani și 10 luni, pentru săvârșirea infracțiunilor de grup infracțional organizat și cultivare deținere și vânzare de droguri, a fost dat, inițial în urmărire la nivel național, și, apoi, pentru că existau informații conform cărora, acesta se sutrage executării pedepsei și ar fi părăsit țara, la solicitarea polițiștilor botoșăneni, a fost dat în urmărire și la nivel internațional, fiind emis un mandat european de arestare pe numele său.

 

Astfel, în urma activităților informativ-operative desfășurate de polițiștii Serviciului de Investigații Criminale – Compartimentul Urmăriri și a cooperării internaționale pe canalele specifice, au fost transmise informații clare cu privire la locația în care se află persoana condamnată, iar în luna iulie a.c., tânărul a fost arestat în Belgia.

 

Ulterior, polițiștii botoșăneni, cu sprijinul polițiștilor din cadrul INTERPOL  l-au preluat, fiind escortat către Penitenciarul Rahova, unde a fost încarcerat.

Fapta persoanei condamante a constat în aceea că, la începutul anului 2021, împreună cu alte două persoane, ar fi constituit o grupare infracțională organizată în scopul comiterii de infracțiuni de trafic și consum ilicit de droguri, în vederea obținerii unor foloase materiale.

Acesta a procurat semințe de cannabis și a cultivat plantele din care a obținut ulterior, droguri, pe care le-a vândut către diverse persoane. Activitatea infracțională s-a desfășurat pe raza județului Botoșani.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Rezultatele finale înregistrate la proba scrisă din cadrul Examenului național pentru definitivare în învățământ – sesiunea 2025, după soluționarea contestațiilor

Publicat

Publicitate

La nivelul județului Botoșani, rata mediilor peste 8 (opt), obținute de candidații care au susținut proba scrisă a crescut la 73,6%, față de 69,6%, înainte de contestații.

La nivel național, procentul candidaților care au obținut medii peste 8,00 este de 69,2%.

Anul acesta, la nivelul județului Botoșani, au fost depuse 36 de contestații la proba scrisă. Toate notele contestate au fost modificate, după cum urmează: pentru 18 lucrări contestate notele inițiale au fost mărite, pentru 18 lucrări notele inițiale au fost micșorate.

Media minimă de promovare a examenului este 8 (opt). Cadrele didactice care promovează examenul dobândesc dreptul de practică în învățământul preuniversitar, acesta fiind, de altfel, și obiectivul acestui examen național.

„Cu un procent de promovare superior celui național, ne bucurăm să vedem că eforturile constante de formare și susținere a profesorilor debutanți dau roade. Acest rezultat demonstrează calitatea resursei umane din învățământul botoșănean. Îi felicit pe toți cei care au promovat și le urez succes în parcursul lor profesional!” a declarat prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Legea Mirosului: Au fost inițiate discuții cu Ministerul Sănătății pentru stabilirea normelor de aplicare

Publicat

Publicitate

Ministerul Mediului este în discuții cu Ministerul Sănătății pentru a putea scrie normele de punere în aplicare pentru Legea Mirosului, în condițiile în care sunt mii de plângeri de la comunități de oameni care nu își pot deschide geamurile, a anunțat, luni, ministra Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu.

În plus, Ministerul Mediului ‘se uită’ și la modificarea legislației cu privire la produsele second hand care ajung astăzi în România.

‘Suntem astăzi în discuții cu Ministerul Sănătății, cu domnul Alexandru Rogobete (ministrul Sănătății, n.r.), pentru a putea să scriem în sfârșit normele de punere în aplicare pentru Legea Mirosului. Știm deja că sunt întregi comunități care trăiesc un coșmar, comunități care nu își pot deschide geamul la propria lor casă, mii și mii de plângeri în fiecare an de la diverse gropi de gunoi. Este momentul extraordinar de bun pentru a adopta normele de punere în aplicare și pentru a începe să aplicăm o lege care astăzi există pe hârtie, dar nu poate să fie pusă în aplicare, și eu mă bucur că există disponibilitatea inclusiv de la Ministerul Sănătății. Împreună, vom lucra să găsim o soluție mult așteptată de români ani de zile. De asemenea, ne uităm și la modificarea legislației cu privire la produsele second hand, care astăzi intră în România și care, din păcate, o mare parte dintre ele, ajung apoi fie în gropile de gunoi care deja au o capacitate atinsă dar de asemenea și pe câmpurile noastre. Aceste produse second hand ajung după aia să ne otrăvească pe noi toți. Trebuie să găsim soluțiile de trasabilitate care să poată să ne asigure pe noi că trăim într-o țară sănătoasă și că avem niște condiții de mediu prielnice pentru noi toți’, a afirmat Diana Buzoianu, într-o conferință de presă.

Totodată, ea a precizat că, pe circuitul de avizare, se află o Hotărâre de Guvern care să dea Gărzii Naționale de Mediu posibilitatea legală să folosească echipamentele pe care le-a achiziționat din fonduri europene, respectiv bodycam-uri, drone – pentru care astăzi nu există reglementare juridică pentru a putea să fie utilizate. Ministra Mediului a transmis că trebuie întărită capacitatea de a acționa a Gărzii de Mediu.

‘Vorbim de bodycam-uri (camere video corporale – n. r.), vorbim de drone, echipamente care au fost achiziționate din fonduri europene, dar care astăzi nu au încă reglementarea juridică pentru a putea să fie folosite. Eu sper că ministerele vor aviza într-un timp rapid și că vom putea inclusiv să avem această HG adoptată, dacă nu săptămâna aceasta, săptămâna viitoare, dar eu sper inclusiv săptămâna aceasta să ajungem să adoptăm această hotărâre’, a spus aceasta.

În plus, șefa de la Mediu a precizat că se dorește accesarea în continuare a fondurilor norvegiene pentru a închide gropi de gunoi neconforme din țară.

Publicitate

‘Nu în ultimul rând, din perspectiva Ministerului Mediului, există fonduri norvegiene care au fost accesate recent, cu care am ajutat comunitatea din Suceava, Botoșani, Deva, Gura Humorului și Fălticeni să închidă 5 gropi de gunoi neconforme. Dorim să extindem și să accesăm și pe viitor fonduri norvegiene. Suntem în discuții cu domnul Dragoș Pâslaru, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, pentru a vedea cum putem folosi aceste fonduri pe viitor. Ministerul Mediului să fie de asemenea operator pe aceste fonduri și să reușim să ducem deja un exemplu de bună practică și pentru alte gropi neconforme din țară, care, lăsate așa cum sunt astăzi, ne otrăvesc pe noi toți. Iată că avem și fonduri europene sau fonduri de la nivel internațional care ar putea să fie folosite pentru a trata o parte din probleme’, a arătat ea.

Potrivit ministrului, acestea sunt, pe scurt, soluțiile propuse în perioada următoare, după un control care a vizat gropile de gunoi, în urma căruia s-au aplicat amenzi de 1,8 milioane de lei.

‘Nu sunt soluții ușoare, sunt soluții și norme care au fost ani de zile blocate, nu neapărat dintr-o dorință de a bloca, ci pentru că sunt foarte tehnice și vor necesita grupuri de lucru care să se asigure că nu facem mai mult rău aplicând aceste norme de punere în aplicare decât ceea ce se întâmplă astăzi. Dar noi vom avea grupurile tehnice pregătite să putem să lansăm în perioada imediat următoare și aceste legi de care România are nevoie, românii au nevoie’, a susținut oficialul.

Prezent la conferința de presă, comisarul general al Gărzii Naționale de Mediu, Andrei Corlan, a precizat că totalul fondurilor PNRR alocate Gărzii Naționale de Mediu a fost de aproximativ 13 milioane de euro.

‘Cele mai importante componente sunt: o dată, programul informatic de digitalizare a activității Gărzii Naționale de Mediu. De la 1 septembrie, așa cum am spus, vom fi operaționali digital sută la sută, toate actele și tot ceea ce lucrează Garda de Mediu va fi făcut în acest sistem, care este interoperabil cu mai multe instituții. Avem protocol deja cu ANCOM, ANCPI, suntem în curs de încheiere de protocol cu Evidența populației, cu DRPCIV, cu ANAF, astfel încât acel comisar, atunci când se află în teren, să poată avea în timp real toate informațiile, elaborează atât actul de control, cât și procesul verbal de sancțiune în mod digital. Avem 16 drone din PNRR, plus, cu sprijinul ministerului, încă 46 de drone achiziționate prin POIM, care vor fi interconectate la această platformă, astfel încât, în timp real, datele să ne parvină’, a explicat acesta.

Andrei Corlan a adăugat, ca noutate, că acum Garda de Mediu face analiza de risc pentru a se lua cele mai bune măsuri la situațiile care apar.

‘Dacă vorbim despre o noutate pe care a adus-o Garda de Mediu, aceasta este analiza de risc, ceea ce nu se făcea până acum, astfel încât volumul de informații acumulat să fie valorificat în propuneri concrete puse la dispoziția doamnei ministru și, împreună, să luăm cele mai bune măsuri. Avem 8 scanere de deșeuri, 7 scanere mobile, un scanner autocamion, care poate scana o autoutilitară și oferi informații despre tipul de deșeu transportat, avem bodycam-uri, avem camere de bord, avem stații de emisie-recepție. Putem spune că, în afară de actul normativ pe care îl așteptăm de un an și doamna ministru l-a emis după o discuție de o zi, avem tot ce ne trebuie, astfel încât să punem în aplicare și să ducem Garda de Mediu la nivelul următor’, a mai spus șeful GNM.

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Accident la Dragalina! Patru persoane au fost rănite

Publicat

Publicitate

Conduceți prudent: patru persoane au fost rănite în urma unui accident rutier produs în localitatea Dragalina

 

Patru persoane au ajuns la spital în urma unui accident rutier produs, în urmă cu puțin timp, în localitatea Dragalina. În eveniment au fost implicate două autoturisme.

 

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, cu o ambulanță SMURD, o autospecială de stingere și modul de descarcerare, dar și trei ambulanțe SAJ.

 

Publicitate

Aceștia au constat faptul că nu erau persoane încarcerate. Două femei și doi bărbați, au avut nevoie de ajutor medical, fiind transportați la spital pentru îngrijiri de specialitate.

 

Pompierii au acționat pentru înlăturarea pericolului de incendiu, fiind deconectate bornele bateriilor.

 

Pentru a preveni astfel de evenimente, ISU Botoșani recomandă conducătorilor auto să dea dovadă de prudență la volan, să respecte toate regulile de circulație pentru propria lor siguranță, dar și a celorlalți participanți la trafic.

 

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

 

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea vieții.

 

Nu uitați! Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și din aplicația de mobil DSU care poate fi descprcată gratuit din APP Store și Google Play.

Citeste mai mult

Eveniment

Calendarul pensiilor în august: Când se plătesc și cum se aplică noua taxă CASS

Publicat

Publicitate

Când se plătesc pensiile în august, luna în care intră în vigoare taxarea. Cum se va aplica CASS, scrie alba24.ro.

Pensiile se plătesc fără întârzieri în luna august, iar cele mai mari de 3.000 de lei vor fi diminuate cu 1-% din valoarea care depășește acest prag.

Reamintim că începând cu 1 august 2025, se va aplica o contribuție de asigurări sociale de sănătate (CASS) de 10% pentru partea din pensie care depășește pragul de 3.000 de lei.

Plata efectivă a acestei contribuții va fi resimțită de toți pensionarii cu pensii mai mari de 3.000 de lei, odată cu virarea pensiei aferente lunii august. Contribuția va fi reținută la sursă.

Când se plătesc pensiile în august

Astfel, plata pensiilor se face conform calendarului de plăți, după cum urmează:

  • în intervalul 01-15 ale lunii pentru beneficiarii care au optat pentru plata prin intermediul Companiei Naționale Poșta Română SA;
  • în data de 11 ale lunii în cont curent/card, pentru cei care au optat pentru plata prin intermediul băncilor cu care CNPP are încheiate convenții.

11 august este într-o zi de luni, lucrătoare, astfel încât nu vor fi probleme sau amânări ale datei la care se virează.

Publicitate

Casa Națională de Pensii dă asigurări că nu vor exista întârzieri la plata pensiilor.

Cum se taxează pensiile din august 2025

Pentru determinarea contribuției CASS, baza lunară de calcul o reprezintă partea care depășește suma lunară de 3.000 de lei, pentru fiecare drept de pensie, potrivit Digi24.ro.

Exemplu de calcul pentru o pensie de 5.000 de lei:

  • Contribuție CASS = (5.000 – 3.000) × 10% = 2.000 × 10% = 200 lei
  • Contribuabilul va plăti 200 lei CASS lunar

Pentru comparație, un salariat cu venit brut de 5.000 lei plătește CASS de 500 lei (5.000 × 10%).

Noua reglementare se aplică tuturor categoriilor de pensionari, indiferent de sursa pensiei:

  • Pensiile de stat din sistemul public reglementat de Legea nr. 360/2023
  • Pensiile de serviciu (prevăzute de legi speciale)
  • Pensiile din sistemul privat administrat
  • Pensiile din sistemele facultative

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending