Connect with us

Eveniment

Taxarea veniturilor din chirii se schimbă, de la 1 ianuarie 2024 pentru persoanele fizice

Publicat

Publicitate

Persoanele fizice care realizează venituri din chirii din imobile aflate în proprietate personală nu vor mai avea opţiunea de a raporta aceste venituri în categoria celor din activităţi independente în sistem real, scrie alba24.ro.

Taxarea veniturilor din chirii se schimbă, de la 1 ianuarie 2024 pentru persoanele fizice. Astfel, veniturile din chirii aferente anului 2024 ar urma să fie taxate cu 10%, după deducerea unei cote forfetare de cheltuieli de 20%. În plus aceștia vor păti și contribuția la sănătate dacă obțin venituri peste anumite plafoane.

Impozitului pe venit se schimbă în cazul celor care derulează mai mult de cinci contracte

Începând cu anul 2024, regulile stabilirii impozitului pe venit se schimbă în cazul persoanelor fizice care derulează mai mult de cinci contracte de închiriere.

Noile reguli se aplică veniturilor obținute în 2024, astfel că efectele se văd abia la termenul de declarare și plată din 25 mai 2025, potrivit avocatnet.ro

Astfel, indiferent de numărul contractelor de închiriere, aceşti contribuabili nu îşi vor mai putea deduce eventuale cheltuieli pentru stabilirea veniturilor impozabile, potrivit unei analize realizate de o companie de consultanţă.

Taxarea veniturilor din chirii se schimbă: modificări aduse de OUG 115/2023

În context, consultanţii susţin că trebuie ţinut cont de faptul că pentru aceste venituri, persoanele fizice care deţin imobilele date spre închiriere datorează impozite care trebuie declarate şi plătite la ANAF în fiecare an. Autorităţile fiscale au adus recent modificări majore privind taxarea veniturilor din chirii.

Publicitate

Aceste schimbări sunt incluse în Ordonanţa de urgenţă 115, publicată în data de 15 decembrie 2023, intens mediatizată prin prisma unor schimbări fiscale importante pregătite de Guvern, prin care să asigure reducerea deficitului bugetar.

Potrivit acestor modificări, persoanele fizice care realizează venituri din chirii din imobile aflate în proprietate personală nu vor mai avea opţiunea de a raporta aceste venituri în categoria celor din activităţi independente în sistem real.

Mai exact, indiferent de numărul contractelor de închiriere pe care le au în derulare, persoanele fizice nu îşi vor mai putea deduce eventuale cheltuieli pentru stabilirea veniturilor impozabile din chirii.

Taxarea veniturilor din chirii se schimbă: cotă forfetară de 20%

Conform sursei citate, veniturile din chirii aferente anului 2024 ar urma să fie taxate cu 10%, după deducerea unei cote forfetare de cheltuieli de 20%, fără a fi necesară justificarea acestor cheltuieli prin documente.

Practic, nivelul de impozitare este de 8%, aplicat la totalul veniturilor încasate anual de către proprietar.

În cazul veniturilor din chirii plătite de entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, impozitul ar urma să fie reţinut de către plătitor.

Cum era legislația în 2023

Potrivit regulilor anterioare, dar în vigoare pentru anul 2023, persoanele fizice care obţineau venituri din chirii, taxate cu 10%, puteau opta pentru deducerea unor cheltuieli la stabilirea impozitului, pe baza datelor din contabilitate, după ce completau un registru fiscal.

Mai mult, persoanele fizice care realizau venituri din chirii din derularea a peste cinci contracte de închiriere le încadrau fiscal în categoria veniturilor din activităţi independente, cu obligaţia de a ţine o contabilitate şi de a întocmi registre fiscale, şi aveau posibilitatea de a deduce anumite cheltuieli pentru stabilirea impozitului datorat.

Autorităţile au eliminat aceste reguli pentru veniturile din chirii obţinute începând cu anul 2024.

Cum se impozitează veniturile obținute de cei care dețin peste cinci contracte de inchiriere

Începând cu anul 2024, regulile de impozitare care se vor aplica persoanelor fizice care încheie mai mult de cinci contracte de închiriere sunt cele specifice veniturilor din chirii aferente anului 2024, care ar urma să fie impozitate cu o cotă de 10%, după deducerea unei cote forfetare de cheltuieli de 20%, fără a fi necesară justificarea acestor cheltuieli prin documente.

Practic, nivelul de impozitare este de 8%, aplicat la totalul veniturilor încasate anual de către proprietar.

Când trebuie plătit impozitul pe veniturile din chirii

Impozitul pe veniturile din chirii trebuie plătit de către contribuabili la ANAF până pe 25 mai a anului următor celui în care veniturile au fost obţinute, conform regulilor actuale.

Aceste venituri se raportează prin intermediul declaraţiei unice. În plus, contribuabilii au obligaţia înregistrării contractelor de închiriere la ANAF, în termen de 30 de zile de la data încheierii contractului sau apariţiei unei modificări contractuale, cum ar fi modificarea preţului de închiriere sau a duratei de închiriere.

Pentru veniturile realizate din închiriere în regim hotelier a camerelor din locuinţe proprietate personală şi venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, legislaţia fiscală prevede reguli specifice de taxare.

Asigurări de sănătate din veniturile pe chirii (CASS)

Impozitul pe venit de 10% nu este singura contribuție pe care trebuie s-o achiți.

Se aplica 3 plafoane: 6, 12 si 24 salarii minime.

Dacă veniturile sunt sub 6 salarii nu se datorează CASS.

Dacă sunt realizate venituri din chirii mai mari decât 6 salarii minime brute pe țară, atunci trebuie să se achite și 10% contribuții la Sănătate (CASS). Dacă veniturile brute realizate sunt mai mari de 12 salarii minime brute, se va lua ca bază de calcul 12 salarii minime brute.

Cum se impozitează veniturile din închirierea în scop turistic

Conform art. 85 alin. (41) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, nivelul
normelor anuale de venit transmise anual de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri – Turism se consideră că reprezintă
nivelul maxim al veniturilor ce pot fi realizate din închirierea în scop turistic a unei camere situate în locuința proprietate personală.

Potrivit art. 85 alin. (4) şi (42) din Codul fiscal, normele anuale de venit pot fi ajustate de către contribuabili prin reducerea
acestora cu 30%, în situația în care sunt îndeplinite cel puţin 3 dintre următoarele criterii:

  • a) inexistența mijloacelor de transport în comun rutiere sau feroviare;
  • b) situarea locuinței în mediul rural;
  • c) materialele de construcții din care sunt construite clădirile în care sunt situate camerele sunt altele decât beton sau cărămidă;
  • d) lipsa cel puțin a uneia dintre următoarele utilități, de care beneficiază imobilele din care fac parte camerele închiriate prin
    racordare la rețeaua publică: apă, canalizare, energie electrică, gaz;
  • e) grupul sanitar aferent camerei închiriate nu este pus în exclusivitate la dispoziția turiştilor;
  • f) suprafața camerei închiriate în scop turistic nu depăşeşte 15 mp.

În ce condiții se reduce norma de venit

Totodată, conform art. 85 alin. (43) din Codul fiscal, norma anuală de venit/norma anuală de venit ajustată, după caz, se reduce astfel încât să reflecte perioada din anul calendaristic pe parcursul căreia închirierea a fost efectuată, în funcție de:

a) începerea realizării de venituri din închirierea în scop turistic;

b) încetarea realizării de venituri din închirierea în scop turistic

Documentul complet de la ANAF

Contribuabilii au obligația, pentru fiecare an fiscal, să completeze şi să păstreze fişa capacităţii de cazare (Ordin ANAF nr.398/2021), astfel încât să permită identificarea şi controlul, de către organul fiscal competent, a informațiilor utilizate la completarea declarației unice privind impozitul pe venit şi contribuțiile sociale datorate de persoane fizice.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Meciul dintre FC Botoșani și Farul Constanța, supravegheat de jandarmi

Publicat

Publicitate

Măsuri de ordine publică adoptate de jandarmi la meciul de fotbal dintre F.C. Botoșani și Farul Constanța

 

În ziua de joi, 30 octombrie 2025, începând cu ora 19.00, pe Stadionul Municipal Botoșani se va disputa partida de fotbal dintre echipele F.C. Botoșani și Farul Constanța, în Cupa României.

Măsurile de ordine și siguranță publică la acest joc sportiv vor fi asigurate de Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani, care va fi sprijinit de reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, Inspectoratului pentru Situații de Urgență al județului Botoșani și Poliției Locale Botoșani.

Accesul spectatorilor în stadion va fi permis începând cu ora 17:00, iar pentru evitarea aglomerației și facilitarea unui acces rapid, recomandăm spectatorilor să se prezinte din timp la porțile de intrare pe stadion.

În conformitate cu prevederile Legii nr.4/2008 privind prevenirea și combaterea violenței cu ocazia competițiilor și a jocurilor sportive, asigurarea măsurilor de ordine și siguranță publică în interiorul stadionului va fi realizată prin personalul unei firme specializate de pază și protecție.

Publicitate

Recomandări pentru spectatori:

• Respectați indicațiile forțelor de ordine și ale organizatorilor.

• Evitați implicarea în incidente care pot afecta ordinea și siguranța publică.

• Nu staționați pe scările de acces sau pe coronamentul arenei.

• Este interzis accesul cu obiecte pirotehnice, recipiente din sticlă sau afișe cu mesaje discriminatorii ori instigatoare la violență.

• Este strict interzisă pătrunderea pe terenul de joc.

Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani aduce la cunoștința spectatorilor că siguranța tuturor participanților este prioritară, iar orice comportament antisocial va fi sancționat conform legii.

Vă mulțumim pentru înțelegere și cooperare și vă dorim să vă bucurați de un spectacol sportiv fără incidente!

Citeste mai mult

Eveniment

Patriarhia: Programul de închinare în Sfântul Altar al Catedralei Naționale, prelungit până pe 5 noiembrie

Publicat

Publicitate

Programul de închinare și trecere prin Sfântul Altar al Catedralei Naționale a fost prelungit, noul termen limită fiind de miercuri, 5 noiembrie, până la miezul nopții.

‘Ținând cont de numărul impresionant de pelerini care doresc să se închine și să treacă prin Sfântul Altar al Catedralei Naționale, Patriarhia Română anunță prelungirea programului de închinare, inclusiv pe timpul nopții, până în ziua de miercuri, 5 noiembrie 2025, la ora 24:00’, a transmis, miercuri, Biroul de Presă al Patriarhiei Române.

Patriarhia face apel la evitarea aglomerării excesive a rândului de așteptare.

‘Având în vedere această prelungire a programului de închinare facem un apel către toți credincioșii care doresc să se închine și să treacă prin Sfântul Altar al Catedralei Naționale să evite aglomerarea excesivă a rândului de așteptare’, precizează Patriarhia.

Timpul de așteptare poate fi consultat prin aplicația de hartă interactivă a Arhiepiscopiei Bucureștilor utilizând următorul link https://arhiepiscopiabucurestilor.ro/stiri/comunicate-si-mesaje/sfintirea-picturii-catedralei-nationale-harta-interactiva.

Peste 80.000 de persoane trecuseră, până miercuri dimineața, prin Sfântul Altar al Catedralei Naționale, numărul pelerinilor dublându-se în 24 de ore.

Publicitate

Potrivit hărții interactive realizate de Arhiepiscopia Bucureștilor, actualizată în timp real, rândul credincioșilor veniți să treacă prin altarul Catedralei Naționale se termină în Piața Constituției.

Anterior, credincioșii ortodocși se mai puteau închina în Sfântul Altar al Catedralei Naționale doar până în ultima zi a lunii octombrie. AGERPRES

Citeste mai mult

Economie

Rabla Auto 2025: AFM anunță noi înscrieri pentru cumpărarea de mașini cu motoare termice sau hibride. Valoarea ecotichetelor

Publicat

Publicitate

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat suplimentarea bugetului pentru persoane fizice și o nouă sesiune de înscrieri,  scrie alba24.ro.

Bugetul pentru autovehiculele termice și hibride din Programul Rabla Auto 2025 – persoane fizice va fi suplimentat cu 45 milioane de lei, potrivit AFM.

”Administrația Fondului pentru Mediu anunță redistribuirea bugetului alocat sesiunii de înscriere în cadrul Programului Rabla auto în vederea suplimentării fondurilor pentru persoanele fizice care doresc să-și achiziționeze autovehicule noi cu motoare termice și hibride.

În contextul cererii ridicate pentru achiziția de autovehicule noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC), motociclete și autovehicule cu sistem de propulsie hibrid, AFM a decis redirecționarea a 45 de milioane de lei către această categorie de autovehicule, prin diminuarea bugetului alocat autovehiculelor electrice”, este anunțul AFM.

Rabla Auto 2025: noi înscrieri

Solicitanții – persoane fizice se vor putea înscrie în aplicația informatică începând de joi, 6 noiembrie, noiembrie, ora 10.00, până la data de 15 decembrie 2025, ora 23.59 sau până la epuizarea fondurilor disponibile.

De asemenea, rămâne disponibilă înscrierea pentru achiziționarea autovehiculelor electrice, în limita noului buget disponibil.

Publicitate

“Dorim să oferim o nouă șansă celor care nu au reușit să se înscrie în prima etapă. O parte din fondurile alocate autovehiculelor electrice rămase neutilizate, precum și sumele rezervate pentru care nu s-au finalizat pașii procedurali conform ghidului de finanțare, vor fi puse la dispoziție pentru noi înscrieri.

Astfel, 45 de milioane de lei sunt transferate către componenta clasică a programului – pentru autovehicule pe benzină sau hibride – pentru ca mai mulți români să poată beneficia de sprijin pentru achiziția unei mașini noi, mai puțin poluante.”, a declarat Florin Bănică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu.

Rabla Auto 2025. Buget total și valoare ecotichete

Programul Rabla Auto 2025 pentru persoane fizice are un buget total de 200 de milioane de lei, iar fondurile destinate autovehiculelor noi cu combustie internă, motocicletelor și celor cu sistem de propulsie hibrid s-au epuizat în data de 30 septembrie 2025, în doar 13 minute de la lansare.

Valoarea ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto pentru persoanele fizice este următoarea:

  • 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen
  • 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice
  • 12.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hybrid
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Citeste mai mult

Eveniment

PSD Botoșani: Drumul Expres Botoșani – Suceava, sabotat de incompetența administrativă a președintelui CJ

Publicat

Publicitate

În lipsa rezultatelor concrete în primul an de mandat, președintele Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, continuă să dezinformeze botoșănenii. Pentru a-și ascunde neputința administrativă și lipsa de acțiune în implementarea celui mai important proiect al județului, Drumul Expres Botoșani – Suceava, legătura municipiului reședință de județ de Autostrada A7, Iftime, împreună cu secretarul de stat Ionel Scrioșteanu, a apelat din nou la Facebook și TikTok, prezentând doar jumătăți de adevăr și selectând informațiile care îl avantajează. După un an de mandat, este clar că nu a înțeles încă cum funcționează administrația și cum se duc proiectele la capăt.

Cei doi contestă punctul de vedere oficial al Ministerului Transporturilor și al Guvernului României, făcut public în urma interpelării adresate premierului Ilie Bolojan de senatorul PSD Doina Federovici, care confirmă finanțarea Drumului Expres. Doar că Iftime și Scrioșteanu amestecă intenționat lucrurile. Ei vorbesc despre aplicația de finanțare pentru realizarea documentației tehnice, ignorând faptul că aceasta este cea care trebuia să furnizeze indicatorii tehnico-economici pentru aplicația de finanțare pentru execuție. Finalizarea la timp a SF-ului era de datoria președintelui CJ. Din păcate, nu s-a întâmplat acest lucru, motiv pentru care nu avem depusă încă aplicația de finanțare europeană pentru execuția lucrărilor.

Din fonduri europene se finanțează doar proiectele prinse în Planul Investițional 2021-2030. Acesta, pe lângă Drumul Expres Suceava – Botoșani, mai include alte șase proiecte de drum expres, Drumuri TransRegio, Variante de Ocolire, reabilitări de poduri și construcții de noduri rutiere cu o valoare totală estimată acum cinci ani de 4,6 miliarde euro. Anvelopa financiară disponibilă, inclusiv supracontractarea, este de 3 miliarde de euro. Toate aceste proiecte sunt în concurență, pentru că sumele disponibile sunt mai mici decât cele necesare, motiv pentru care alocarea fondurilor se face pe principiul „primul venit, primul servit”.

„Dacă președintele Consiliului Județean va continua să caute vinovați în PSD în loc să muncească pentru județ, proiectele Botoșaniului vor eșua rând pe rând, așa cum s-a întâmplat în acest prim an de mandat. Cel care nu a înțeles să facă front comun pentru binele județului este chiar președintele CJ Botoșani, el fiind cel care a încercat, împreună cu secretarul de stat Ionel Scrioșteanu, să oprească Drumul Expres la Corni. Valeriu Iftime trebuie să înțeleagă că este președintele Consiliului Județean Botoșani și nu doar al anumitor grupuri de interese. Dacă fondurile din Programul de Transport se vor termina și Drumul Expres Botoșani – Suceava nu va prinde finanțare, răspunderea va fi exclusiv a sa, pentru că a preferat să vândă iluzii pe Facebook și TikTok în loc să muncească efectiv pentru județ”, a declarat senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending