Connect with us

Actualitate

STUDIU: Ce spun părinții și elevii despre MEDITAȚII. Ce soluții propun experții

Publicat

Publicitate

Societatea Academică din România (SAR) și Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), alături de Friedrich Ebert Stiftung România (FES), au lansat, în data de 3 iunie 2021, studiul național „Meditațiile în România: sistem educațional paralel sau complementar?”, se arată pe ires.ro relateză cluj24.ro.

Potrivit sursei, este primul studiu pe aceasta temă după aderarea României la Uniunea Europeană. A fost realizat pe eșantioane reprezentative la nivel național, atât în rândul părinților elevilor de vârstă școlară sau care să fi absolvit liceul anul trecut, cât și în rândul elevilor din  clasele V-XII.

Unde se poziționează părinții

Potrivit studiului, majoritatea părinților cred că elevii au nevoie de meditații pentru a dobândi cunoștințe la nivel mediu. Totodată, sunt de părere că meditațiile ar trebui fiscalizate, întrucât, în cele mai multe cazuri, plata meditatorului se face pe baza unei înțelegeri, fără o formă contractuală și/sau bonuri fiscale. Costul mediu al unei ședințe de pregătire particulară este între 50 și 100 de lei, iar o familie plătește lunar, aproximativ 300 de lei pentru un copil în scopul meditării.5

Sistemul orelor particulare/meditațiilor este accesat în mai mare măsură de către părinții din mediul urban, cu studii medii și superioare, care au unul-doi copii în familie, venituri peste medie și care sunt nemulțumiți de sistemul public de educație.

Alte rezultate ale studiului cuprind următoarele informații:

  • Unul din trei copii este cuprins în acest sistem al meditațiilor, cu o frecvență mai ridicată în clasele terminale, a VIII-a și a XII-a.
  • Matematica, limba și literatura română precum și limbile străine sunt materiile la care se solicită cel mai frecvent ore de pregătire.
  • Copiii din mediul rural, care provin din familii numeroase, mai puțin educate și cu resurse financiare limitate sunt lipsiți de posibilitatea de a dobândi cunoștințe prin achiziționarea de ore suplimentare cu un profesor.

326200911 723140376055146 9195028249683320059 n

Publicitate

Ce părere au elevii

Meditațiile sunt considerate ca necesare, în mai mare măsură, de către elevii din clasele terminale (a VIII-a și a XII-a) și elevii care învață în școli din mediul rural. Liceenii care urmează un profil tehnologic, comparativ cu colegii lor de la alt profil, cred că au nevoie de meditații în mai mare măsură.

Un sfert dintre elevii care cred că e nevoie de meditații nu și le permit financiar. Veniturile familiei de proveniență constituie un factor explicativ pentru diferența dintre ponderea celor care consideră meditațiile ca necesare și ponderea elevilor care sunt parte din acest sistem al meditațiilor. Unul din patru elevi care este de acord că meditațiile sunt necesare pentru a obține cunoștințe de nivel mediu, spune că nu și le permite financiar.

Dintre cei care iau meditații, cei mai mulți accesează lecții suplimentare pentru matematică (80%); aproximativ o treime iau meditații la limba română (33%) sau limbi străine (29%). În general, majoritatea elevilor iau meditații la o singură materie (56%), iar 1 din 3 elevi face meditații la 2 materii. Cei mai mulți elevi participă la meditații o dată pe săptămână, iar 1 din 4 participă de mai multe ori.

În cele mai multe cazuri (62%), orele de pregătire suplimentară sunt ținute cu un profesor din altă școală. Profesorul de la clasă este preferat de 16% dintre elevii care au făcut meditații, iar un alt profesor din școală de 13% din elevi. În majoritatea cazurilor (83%) lecțiile se derulează acasă la meditator, iar în cazul a 55% sunt 1 la 1 (meditator-elev). În 40% din cazuri, meditațiile se derulează în grup restrâns, de 2-3 elevi.

Indiferent de opinia adulților cu privire la meditații, majoritatea tinerilor evaluează că această formă de învățare i-a ajutat/îi va ajuta în viitor (94%) și apreciază meditatorul (95%). Ca urmare a participării la meditații, situația școlară s-a îmbunătățit într-o măsură semnificativă în cazul a 73% din tineri. Această percepție este justificată de notele mai mari obținute la școală și la evaluările naționale, înțelegerea materiei și creșterea stimei de sine.

326032213 866258401349097 3023529702229121862 n

Soluții pe termen scurt, mediu și lung

Realizatorii studiului au o serie de recomandări pentru decidenți, în vederea accesibilizării meditațiilor în rândul mai multor elevi.

Măsuri pe termen scurt:

crearea Voucherului Educațional, finanțat din fonduri europene, acordat tuturor elevilor care provin din familii al căror venit lunar nu depășește două salarii minime nete pe economie

  • extinderea Programului național de educație remedială de tip ,,Școală după școală” și pentru învățământul liceal
  • continuarea acestuia în timpul anului școlar 2021-2022
  • autoritățile publice locale trebuie să fie capacitate și monitorizate să organizeze programe de educație remedială/școli de vară/grădinițe estivale în vara anului 2021, unde să poată participa orice elev, iar programul să fie facilitat de către profesori având rezultate excelente din punct de vedere academic, angajați în sistemul plata cu ora
  • organizarea, de către Ministerul Educației și cel al Finanțelor Publice, cu concursul sindicatelor din domeniul educației, a unei campanii de informare care să aibă ca scop organizarea orelor de pregătire particulară în conformitate cu prevederile legale, inclusiv impozitarea acestora

326030156 877581853432902 1017399188098190413 n

Măsuri pe termen mediu:

Pentru școlile din mediul rural și zonele insuficient deservite, trebuie implementat un sistem de mentorat între profesori: profesorii din mediul urban (care predau la colegiile naționale, de exemplu) pot veni să faciliteze aceste cursuri de educație remedială în școlile de la sate, iar profesorii de la sate pot avea acces la mentorat și programe de formare continuă, organizate de către Casele Corpului Didactic.

De asemenea, se propun:

  • bugetară multianuală a programelor de educație remedială din fondurile europene – politica de coeziune, astfel încât să existe continuitate la nivel local și național
  • organizarea, de către administrațiile publice locale, a unor programe speciale de educație remedială în vacanța de vară, facilitate de profesori având rezultate excelente din punct de vedere academic, la nivelul comunității locale, între cele două sesiuni ale examenelor de Bacalaureat
  • investiții pentru dotarea centrelor de excelență de la nivel județean, inclusiv din perspectiva remunerării corespunzătoare a resursei umane, crearea unor parteneriate inovative pentru construcția de hub-uri de excelență academică pentru cei mai dotați dintre elevi

324871469 705303904465340 3550151167373873221 n

Măsuri pe termen lung:

Pe termen lung, se recomandă organizarea unor centre educaționale în mediul rural și în zonele insuficient deservite (pot fi utilizate spațiile din unitățile de învățământ care au fost închise sau care nu mai sunt utilizate din rațiuni demografice), care să fie finanțate de autoritățile publice locale, dezvoltate prin accesarea de proiecte cu finanțare externă, sub patronajul universităților din România, care să fie stimulate să participe la aceste programe prin fonduri suplimentare de la bugetul de stat.

Alte soluții prezentate sunt:

  • dezvoltarea unui sistem de creștere a capacității administrative a școlilor, pentru ca acestea să furnizeze servicii de consiliere și orientare vocațională și psihologică de calitate, în complementaritatea procesului educațional
  • centrele județene de resurse și asistență educațională trebuie optimizate
  • scăderea numărului de elevi dintr-o clasă, în special în cadrul unităților de învățământ suprapopulate, în vederea asigurării unui proces educațional calitativ
  • anumite discipline (de exemplu, cele unde sunt necesare mai multe exerciții aplicative – matematica, disciplină care este cea mai căutată pentru meditații) pot fi organizate în grupuri mai mici, pentru a facilita o mai bună interacțiune elev-profesor; acest proces poate fi aplicat atât în cadrul formal, cât și în timpul desfășurării programelor de educație remedială gestionate de către stat

Sursa: ires.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rata șomajului s-a redus la 5,7%, în aprilie; șomajul în rândul tinerilor s-a menținut la un nivel ridicat

Publicat

Publicitate

Rata șomajului în formă ajustată sezonier a fost de 5,7% în aprilie 2025, în scădere cu 0,3 puncte procentuale față de cea înregistrată în luna anterioară, potrivit datelor publicate marți de Institutul Național de Statistică (INS).

Rata șomajului la bărbați a fost cu 0,5 puncte procentuale mai mare decât la femei.

Numărul șomerilor (în vârstă de 15-74 ani) estimat pentru luna aprilie a anului 2025 a fost de 467.400 persoane, în scădere față de luna precedentă (490.900 persoane) și în creștere raportat la aceeași perioadă a anului 2024 (431.000 persoane).

Pe sexe, rata șomajului la bărbați a depășit-o cu 0,5 puncte procentuale pe cea a femeilor (valorile fiind 6,0% în cazul persoanelor de sex masculin și 5,5% în cazul celor de sex feminin).

Potrivit INS, reține în continuare atenția nivelul ridicat, de 24,8%, al ratei șomajului în rândul tinerilor (15-24 ani), înregistrat în perioada ianuarie – martie 2025.

Pentru persoanele adulte (25-74 ani), rata șomajului a fost estimată la 4,5% pentru luna aprilie 2025 (4,7% în cazul bărbaților și 4,2% în cazul femeilor).

Publicitate

Numărul șomerilor în vârstă de 25-74 ani reprezintă 73,8% din numărul total al șomerilor estimat pentru luna aprilie 2025. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

ISU Botoșani: Lecție de siguranță la Grădinița nr. 2 Botoșani. „Avem voie să ne jucăm cu focul, cu prizele sau cu întrerupătoarele”

Publicat

Publicitate

„Avem voie să ne jucăm cu focul, cu prizele sau cu întrerupătoarele?”- NU! Au răspuns, în cor, copiii de la Grădinița cu Program Normal nr. 2 din municipiul Botoșani, care au fost vizitați, în această dimineață, de pompieri.

Activitatea a fost organizată la cererea cadrelor didactice, care și-au dorit ca preșcolarii să petreacă o oră alături de salvatorii de la ISU Botoșani, pentru a învăța cum să prevină sau cum să reacționeze în situații de urgență.

Pompierii le-au vorbit celor mici despre riscurile incendiilor, cutremurelor și ale altor evenimente periculoase, oferindu-le sfaturi adaptate vârstei lor. În plus, copiii au participat la exerciții practice de evacuare, învățând cum să reacționeze corect și cu calm în caz de pericol.

Un moment special a fost desfășurat în curtea grădiniței, unde cei mici au explorat autospeciala de stingere a incendiilor și au avut ocazia să probeze echipamentele de protecție ale pompierilor.

Cu această ocazie, salvatorii le-au transmis celor mici reguli esențiale de comportament în cazul unui incendiu la grădiniță:

▪️anunțați evenimentul primului adult pe care îl întâlniți și păstraţi-vă calmul;

Publicitate

▪️părăsiți clădirea sub supravegherea și îndrumarea unui cadru didactic;

▪️urmaţi căile de evacuare marcate. Nu vă întoarceţi spre locurile în care se manifestă incendiul pentru a vă lua ghiozdanele sau alte obiecte de valoare! Viaţa este mai importantă!

▪️când aţi ajuns în curte, îndreptaţi-vă spre locul de adunare marcat corespunzător. Aici, cadrele didactice vor face prezenţa.

▪️aşteptaţi intervenția pompierilor.

În cazul unui incendiu în locuință, copiii au fost sfătuiți să:

▪️anunţe imediat părinţii sau pe cei din jur, să strige după ajutor sau sune la 112 dacă sunt singuri;

▪️să își ajute frații sau prietenii de joacă mai mici pe timpul evacuării din clădire;

▪️să nu se ascundă în diferite locuri (sub pat, în dulap etc.);

▪️dacă este mult fum, să înainteze în genunchi, deoarece la nivelul podelei pot respira mai bine;

▪️să nu se întoarcă în clădire, nici măcar pentru animalele sau jucăriile preferate.

Activitatea s-a desfășurat în baza protocolului de colaborare încheiat între Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani și unitatea de învățământ, având ca scop principal formarea unui comportament preventiv în rândul celor mai mici membri ai comunității.

Citeste mai mult

Eveniment

ITM Botoșani, în dialog cu angajatorii din agricultură și silvicultură pentru respectarea legislației muncii

Publicat

Publicitate

Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani a organizat pe data de 29.05.2025 o întâlnire cu angajatorii care desfășoară activități în domeniul agricultură, pescuit și acvacultura, vânătoare, capturarea cu capcane a vânatului și activități de servicii anexe, silvicultura și alte activități forestiere și exploatare forestieră, la sediul Centrului de Pregătire și Perfecționare Profesională a Inspecției Muncii Botoșani.

Întâlnirea a avut ca temă informarea și conștientizarea angajatorilor din domeniul agriculturii cu privire la modul de respectare a prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă, precum și modul de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă.

Scopul întâłnirii a fost de a discuta teme de interes pentru aceste domenii, în contextul reglementărilor legislative în vigoare, precum și pentru a răspunde preocupărilor angajatorilor din județ cu activitate în aceste domenii.

Au avut loc dezbateri care au vizat cele mai importante și de interes teme din sfera domeniilor de activitate ale celor 22 angajatori participanți.

Au fost discuții pe marginea modificărilor legislative din domeniile Relațiilor de muncă (Legea nr.53/2003, Legea nr.202/2002, Legea nr.367/2022, HG NR.295/2025, OUG nr.1107/2025 , Legea nr.52/2011) și a Securității și sănătății în muncă. Au fost prezentate informații complete despre întocmirea contractelor individuale de muncă, activitatea zilierilor, noutăți privind platforma Reges-Online, precum și obligații ale angajatorilor din aceste domenii în ceea ce privește sănătatea și securitatea lucrătorilor (organizarea activităţii de prevenire şi protecţie; luarea măsurilor necesare pentru acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor și evacuarea lucrătorilor, adaptate naturii activităților; asigurarea de către angajator a unei instruiri adecvate în domeniul SSM la angajare, la locul de muncă, periodic și oricând este necesar, inclusiv cu privire la riscurile generate de agenţi chimici periculoşi; riscuri generate de expunerea la agenți biologici la locurile de muncă; întocmirea planului de prevenire şi protecţie; existența evidenței zonelor cu risc ridicat și specific; efectuarea verificărilor periodice ale echipamentelor de muncă de către persoane competente, în conformitate cu legislaţia şi/sau cu practicile naţionale; asigurarea echipamentului individual de protecţie adecvat riscurilor evaluate; realizarea semnalizării de securitate şi sănătate la locul de muncă; dacă instalaţiile electrice sunt proiectate şi construite astfel încât să nu prezinte un pericol de incendiu sau explozie, iar lucrătorii sunt protejaţi în mod adecvat împotriva riscului de accidentare prin atingere directă şi/sau atingere indirectă; despre manipularea manuală și mecanică a maselor de către lucrători; aspecte legislative din domeniul securității și sănătății în muncă privind activitatea desfășurată cu zilieri).

Dialogul constructiv dintre părțile participante a fost susținut din partea ITM Botoșani de către d-na Daniela Petronela Lozneanu – Inspector-șef, d-na Alina Pahone – Inspector-șef adjunct Relații de Muncă, d-l Dan Moldovanu – Inspector-șef adjunct Securitate și Sănătate în Muncă. Din partea Centrului de Pregătire și Perfecționare Profesională a Inspecției Muncii Botoșani a participat d-na Doina Barbacaru – Director și d-na Dana Stoica – inspector de specialitate care au prezentat ofertele de cursuri în domeniul securității și sănătății în muncă, resurse umane, precum și workshop-uri privind platforma REGES ONLINE.

Publicitate

In sesiunea de întrebări și răspunsuri, s-au atins teme importante, s-au dezbătut spețe întâlnite în desfășurarea activității angajatorilor prezenți și s-au prezentat problemele cu care se confruntă angajatorii în aplicarea legislației muncii, aceștia primind îndrumări și clarificări de la reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă.

Pentru aplicarea corectă a prevederilor legale și pentru soluționarea cât mai rapidă a solicitărilor venite din partea angajatorilor, reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă și-au arătat disponibilitatea de a răspunde prompt, ori de câte ori vor fi solicitați.

Citeste mai mult

Eveniment

Orașele Ștefănești și Săveni rămân fără apă. De vină ar fi o intervenție necesară din cauza colmatării cu aluviuni, în contextul creșterii debitului râului Prut

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani informează consumatorii că, începând de astăzi, 03 iunie 2025, va fi întreruptă furnizarea apei potabile, pentru o perioadă estimată de 24h, ca urmare a unor lucrări efectuate de Administrația Națională Apele Române -Exploatarea Complexă Stânca Costești, la priza de captare a apei.  

Intervenția este necesară din cauza colmatării cu aluviuni, în contextul creșterii debitului râului Prut, pe fondul condițiilor meteorologice nefavorabile.

Vor fi afectați  consumatorii din orașul Ștefănești, orașul Săveni, respectiv din comunele: Adășeni, Albești, Avrămeni, Călărași, Coțușca, Dângeni, Dobârceni, Durnești,  Drăgușeni, Hănești,  Hlipiceni, Manoleasa, Mihălășeni, Românești, Răuseni, Santa Mare, Știubieni, Todireni, Trușești, Ungureni și Vlăsinești.

            Reluarea furnizării apei potabile se va face treptat, în funcție de stabilizarea sistemului.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending