Connect with us

Eveniment

Sportul ar putea ajunge să fie probă la Evaluarea Națională

Publicat

Publicitate

Sportul ar putea ajunge să fie probă la Evaluarea Națională, dar și la Evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, potrivit unui proiect legislativ depus la Senat de 31 de senatori PSD și de un singur senator PNL, președinta Comisiei pentru Învățământ, Monica Anisie, fost ministru al Educației.

Potrivit proiectului depus la Senat la Evaluarea Națională de la sfârșitul casei a VIII-a se va introduce „o probă practică a deprinderilor motrice dintr-o disciplină sportivă la alegere prevăzută de programa școlară, susținută în timpul anului școlar” scrie edupedu.ro

Și la Evaluarea Națională de la clasa a VI-a inițiatorii propun să se introducă „două probe de evaluare a competențelor privind stilul de viață activ” astfel:

o probă practică pentru evaluarea deprinderilor motrice dintr-o disciplină sportivă la alegere, prevăzută de programa școlară
o proba teoretică pentru evaluarea cunoștințelor de igienă personală, nutriție, fair-play.
La evaluările naționale de la clasele a II-a și a IV-a s-a proiectul de act legislativ prevede introduce „o evaluare la nivel național a competențelor privind stilul de viață activ, dobândite în ciclul primar, în concordanță cu programele școlare.”

Cum motivează cei 32 de senatori introducerea probei sportive la Evaluarea Națională
În nota de fundamentare, inițiatorii citează un studiu european în nota de fundamentare: „Mai mult de 63 la sută dintre români nu practică niciodată niciun tip de activitate sportivă și doar 5 din 100 de persoane merg la o sală de sport, potrivit unui studiu Eurobarometru, al Parlamentului European.”

„În România, doar 35 la suta dintre cei care practică o forma de exerciții fizice o fac în mod conștient pentru sănătate”, mai scrie în nota de fundamentare.

Publicitate

„Privind la nivel de țară, respondenții care au mai multe șanse să stea așezați timp de 2 ore și jumătate pe zi sau mai puțin sunt în România (31%), urmați de cei din Portugalia (23%), Cipru și Polonia (ambele cu 22%)”, se arată în studiu.

Inițiatorii mai spun, în motivare, despre orele de sport de la școală, că acestea „contribuie nu numai la buna condiție fizică și sănătatea elevilor, dar, de asemenea, ajută tinerii să facă ți să înțeleagă mai bine activitatea fizică, cu repercusiuni pozitive pentru întreaga lor viață.

Cu atât mai mult, educația fizică din școală determină transferul unor cunoștințe și deprinderi ca spiritul de echipă, fair-play-ul, cultivă respectul, conștientizarea socială și asupra propriului corp, oferă o înțelegere generală a regulilor jocului, noțiuni pe care elevii le pot folosi ulterior mai prompt la alte discipline școlare sau în situații de viață”.

Documentul poate fi consultat AICI: Lege pentru completarea modificarea Legit educatiei naționale nr.1/2011
Legea educației naționale nr. 1/2011, republicată, cu modificările și completările , ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

I. Articolul 74, alineat (2), se modifică și va avea următorul cuprins:

(2) La finalul clasei a 11-a, fiecare școală, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale, organizează și realizează evaluarea competențelor fundamentale; scris- citit și matematică. competențe privind stilul de viață activ.

Rezulatele evaluărilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor. Rezultatele evaluării și planurile individualizate se comunica părinților elevilor și constituie documente din portofoliul educațional al elevului.

2. Articolul 74, alineat (3), se modifică și va avea următorul cuprins:

(3) La finalul clasei a IV-a, Ministerul Educației Naționale realizează, prin eșantionare pentru diagnoză sistemului de învățământ la nivel primar:
(3.1 ) 0 evaluare la nivel național a competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar, după modelul testărilor internaționale;
(3.2) 0 evaluare la nivel național a competențelor privind stilul de viață activ, dobândite în ciclul primar, în concordantă cu programele școlare.
3. Articolul 74, alineat (4), se modifică și va avea următorul cuprins:

(4) La finalul clasei a Vl-a, toate școlile, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale, organizează și realizează evaluarea elevilor prin:

(4.1) două probe transdisciplinare: limba și comunicare, matematică și știinte.

Proba de limbă și comunicare va cuprinde limba română și limba modernă I, iar pentru elevii din clasele cu predare în limbile minoritătilor naționale, și limba maternă.

(4.2). două probe de evaluate a competențelor privind stilul de viată activ.

a) probă practică pentru evaluarea deprinderilor motrice dintr-o disciplină sportivă la alegere, prevăzută de programa școlară
b) proba teoretică pentru evaluarea cunoștintelor de igienă personală, nutriție, fair-play.
Rezultatele evaluărilor sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor pentru preorientarea școlara către un anumit tip de liceu. Rezultatele evaluării, planurile individualizate de învățare se comunica părinților elevilor sunt trecute în portofoliul educațional al elevului.

4. Articolul 74, alineat (5), se modifică și va avea următorul cuprins:

(5) La finalul clasei a Vlll-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale. se realizează o evaluare națională obligatorie a tuturor absolvenților. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaționale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:

a) o proba scrisă la limba literatura româna;
b) o proba scrisă la limba maternă;
c) o proba scrisă transdisciplinară la matematică și științe:
d) o proba scrisă la o limba de circulație internațională;
e) o proba practică de utilizare a calculatorului, susținuta în timpul anului;
f) o proba practică a deprinderilor motrice dintr o disciplină sportivă la alegere prevăzută de programa școlară, susținută în timpul anului școlar;
g) o proba orală transdiscisiplinară de evaluare a competențelor civice și sociale, sustinută în timpul anului.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Biserica Vovidenia Botoșani aduce din nou speranță prin campania „Un ghiozdan pentru fiecare”

Publicat

Publicitate

Biserica Vovidenia din Botoșani, prin grija și implicarea părintelui paroh Partenie Apostoaie, lansează din nou campania „Un ghiozdan pentru fiecare”, o inițiativă care, de peste un deceniu, schimbă destine.

În perioada 10 august – 1 septembrie 2025, credincioșii și toți oamenii cu suflet mare sunt invitați să ofere ghiozdane noi, complet echipate, care să ajungă în mâinile copiilor cu mai puține posibilități materiale. Nu este vorba doar despre caiete, creioane sau rigle, ci de faptul că fiecare ghiozdan aduce cu sine încredere, speranță și sentimentul că cineva le este alături.

„Cu ajutorul credincioșilor, această campanie a adus, an de an, bucurie și sprijin pentru sute de copii. Un ghiozdan dă aripi unui vis, iar educația le poate schimba viitorul”, spune părintele Partenie Apostoaie.

Punctul de colectare este chiar Biserica Vovidenia, situată pe strada Mihai Kogălniceanu nr. 8, Botoșani, unde ghiozdanele pot fi aduse sau trimise zilnic.

Inițiativa a fost începută în toamna anului 2013, iar de atunci a devenit o tradiție a generozității. Fiecare contribuție, oricât de mică, se transformă într-un pas uriaș pentru un copil care învață că bunătatea nu are preț.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Ministra Mediului: Deșeurile din alte state europene nu pot fi produse second-hand în România

Publicat

Publicitate

Ministerul Mediului pregătește, împreună cu Ministerul Economiei, o inițiativă legislativă legată de conceptul de trasabilitate în cazul produselor second-hand și al deșeurilor, astfel încât cele două categorii să fie definite și separate foarte clar, a declarat sâmbătă, la Petroșani, ministra Mediului, Diana Buzoianu.

‘Sunt zeci, dacă nu sute de mii de tone, în fiecare an, care intră în România marcate ca fiind produse second-hand, care, de fapt, în realitate, sunt deșeuri. Și trebuie să rezolvăm această problemă. Deșeurile care sunt deșeuri pentru alte state europene sunt deșeuri și în România. Nu putem să avem acest standard dublu în care alte state vin și aduc deșeuri în România, dar le marchează ca produse second-hand. Apoi deșeurile respective ajung pe câmpurile noastre sau la gropile de gunoi, în cele mai bune cazuri. Sau, din păcate, unele dintre ele, o parte semnificativă, arse în case. Ceea ce înseamnă o poluare pentru noi toți, înseamnă o scurtare a vieții pentru noi toți’, a spus ministra Mediului.

Ea a precizat că actul normativ ar putea să apară până la sfârșitul anului, menționând că intenția este ca în România să nu mai ajungă deșeuri etichetate ca produse second-hand.

‘Avem legislație, avem soluții care ar putea să fie puse în practică și tocmai de aceea lucrăm zilele acestea. Eu sper că până la finalul anului, în cel mai rău caz posibil, dacă nu chiar mai rapid, să trecem în Guvern, în Parlament, indiferent care va fi instrumentul legal-juridic asumat de Guvern, un proiect, o inițiativă a Ministerului Mediului împreună cu Ministerul Economiei de a avea o trasabilitate foarte clară, o definiție foarte clară și regulamente și măsuri foarte clare de reglementare pe zona de produse second-hand și deșeuri. Ce ne interesează pe noi este ca produsele care astăzi intră în România cu eticheta produse second-hand să fie în mod real produse second-hand. Nu vrem să ajungă în România produse care sunt de fapt deșeuri și care intră în România pe o grămadă de alte portițe legislative și apoi ne otrăvesc pe noi toți. Ãsta este mecanismul pe care l-am gândit’, a arătat Diana Buzoianu.

Ministra Mediului a mai precizat că în țara noastră nu mai trebuie să ajungă alte deșeuri, în condițiile în care gropile de gunoi ‘abia mai fac față’ la cantitățile existente deja. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Zeci de permise de conducere reținute pentru viteză excesivă

Publicat

Publicitate

Vineri, polițiștii rutieri au desfășurat o acțiune, având drept scop prevenirea și combaterea accidentelor de circulație cauzate de viteza excesivă.

Activitățile au fost desfășurate în zonele în care s-au înregistrat accidente rutiere grave, iar in cadrul acestora au fost depistați 29 de conducători auto circulând cu viteză peste limita legală.

Astfel, față de aceștia a fost dispusă măsura sancționării contravenționale, iar ca măsură complementară le-au fost reținute permisele de conducere.

Citeste mai mult

Educație

Norma didactică a crescut: Procedura de încadrare a profesorilor pentru anul școlar 2025-2026, publicată!

Publicat

Publicitate

Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii  privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 a fost publicat în Monitorul Oficial vineri, 8 august, cu o lună înaintea începerii cursurilor din anul școlar 2025-2026, scrie EDUPEDU.

Procedura conține ordinea în care vor fi încadrați profesorii și noul calendar al mobilității profesorilor pentru anul școlar 2025–2026 ce prevede reluarea etapelor de continuitate, detașare și restrângere de activitate.

Documentul vizează toate tipurile de încadrare – titulari, viabilitate de post, debutanți – și introduce reguli noi pentru completarea normelor, restrângeri de activitate și mobilitate didactică.

În perioada 11-18 august se reiau activităţile privind constituirea posturilor didactice/catedrelor, încadrarea personalului didactic de predare şi soluţionarea cererilor de completare a normei didactice de predare la nivelul școlilor și grădinițelor.

În perioada 11-22 august 2025 are loc organizarea și desfășurarea activităților conform prevederilor Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare- învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare.

Amintim că a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Publicitate

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending