Connect with us

Actualitate

Șomaj 2024: Cum se calculează, în ce condiții se acordă și care sunt actele necesare

Publicat

Publicitate

Șomaj 2024. Persoanele din România care se confruntă cu lipsa unui loc de muncă au posibilitatea de a beneficia de sprijin financiar din partea statului. Cerințele pentru obținerea acestui ajutor nu sunt deloc complicate, iar procedura de solicitare a asistenței financiare este simplificată, informează playtech.ro.

Șomaj 2024 – tot ce trebuie să știi

Ajutorul de şomaj reprezintă o formă de protecție socială disponibilă celor care se află în căutarea unui loc de muncă.

Vezi și: Ce cumpără bogații lumii în timp ce săracii mor de foame. În ce își investesc banii acum, pentru viitorul apropiat

Persoanele cuprinse în intervalul de vârstă de la 16 la 65 de ani pot accesa ajutorul de şomaj.

Cei interesați să beneficieze de acest sprijin trebuie să îndeplinească anumite criterii de eligibilitate, astfel:

Publicitate

Pot solicita ajutor de șomaj cei care au contribuit la sistemul de asigurări de șomaj timp de cel puțin 12 luni din ultimele 24 de luni înainte de depunerea cererii pentru această indemnizație de șomaj.

La momentul depunerii dosarului pentru ajutorul de șomaj, solicitantul nu trebuie să realizeze venituri sau să aibă venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință (ISR).

Solicitanții trebuie să fie conștienți că nu pot solicita indemnizația în cazul în care refuză un loc de muncă potrivit nivelului lor de studii sau refuză să participe la programele de formare profesională oferite de agențiile pentru ocuparea forței de muncă.

Acte necesare

Actele necesare pentru obținerea ajutorului de şomaj în 2024 includ:

Cerere-tip;
Actul de identitate (original);
Actele de studii și de calificare (original și copie);
Adeverință medicală care să ateste starea de sănătate sau aptitudinea pentru muncă, inclusiv eventuale restricții medicale;
Documente emise de organele financiare teritoriale care să demonstreze că solicitantul nu realizează venituri sau că veniturile provenite din activități monitorizate legal nu depășesc valoarea indicatorului social de referință (ISR) – 598 de lei;
Cartea de muncă în original și copie;
Dispoziție (decizie) eliberată de la ultimul loc de muncă, care să conțină data și motivul încetării raportului de muncă sau de serviciu;
Adeverință care să confirme plata contribuțiilor la fondul asigurărilor de șomaj, obținută de la ultimul loc de muncă.

Cât e indemnizația de șomaj în 2024
Șomajul reprezintă o preocupare semnificativă pentru societăți din întreaga lume, iar România nu este o excepție.

Care este cuantumul indemnizației de șomaj pentru un salariat cu un stagiu de cotizare de 30 de ani și o bază de calcul de 34.326 lei.

Cuantumul indemnizației de șomaj se diferențiază în funcție de stagiul de cotizare al beneficiarului. Pentru cei cu un stagiu de cotizare de cel puțin un an, se folosește valoarea indicatorului social de referință (ISR) la data stabilirii acestuia ca bază de calcul.

 

În 2023, ISR era de 525,5 lei.

În cazul celor cu un stagiu de cotizare mai lung, se aplică o cotă procentuală la media salariului de bază lunar brut pe ultimele 12 luni de cotizare.

Pentru cineva cu un stagiu de cotizare de 30 de ani, cota procentuală aplicată este de 10%, iar media salariului de bază lunar brut pe ultimele 12 luni este de 34.326 lei.

4.326 lei (salariul mediu) x 10% = 3.432,6 lei. Rotunjind, obținem 3.433 lei.

La această sumă se adaugă valoarea ISR de 525,5 lei.

În România, Legea nr. 76/2002 reglementează indemnizația de șomaj, iar acordarea acesteia se realizează pe perioade variate în funcție de stagiul de cotizare al beneficiarului. Conform prevederilor legale:

a) Se acordă 6 luni de indemnizație persoanelor cu un stagiu de cotizare de cel puțin un an;

b) Se acordă 9 luni de indemnizație persoanelor cu un stagiu de cotizare de cel puțin 5 ani;

c) Se acordă 12 luni de indemnizație persoanelor cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani.

Cineva cu un stagiu de cotizare de 30 de ani se încadrează în categoria cu cel puțin 20 de ani de cotizare, ceea ce înseamnă că beneficiază de o indemnizație de șomaj pentru o perioadă de 12 luni.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Tentative de fraudă prin telefon. Infractorii pretind că sunt angajați ai băncilor. Atenționările Poliției

Publicat

Publicitate

Polițiștii atenționează privind tentative de fraudă prin telefon, cazuri în care infractorii pretind că sunt angajați ai băncilor și le cer cetățenilor transfer de bani în cont ”sigur”, scrie alba24.ro.

În ultima perioadă, au fost înregistrate mai multe cazuri prin care au fost comise fapte de natură penală, utilizându-se tehnica „spoofing”.

Autorii, folosind aplicații VoIP (voice over IP), cu numere de telefon din rețeaua națională de telefonie (pot fi numere de telefon compromise care aparțin unor instituții bancare), contactează cetățenii, pretinzându-se angajați ai băncilor.

În cadrul apelurilor, aceștia afirmă că victimele ar fi solicitat un împrumut și le cer să dezvăluie informații personale sensibile.

Ulterior, apelul este redirecționat către o altă persoană care se recomandă ca fiind din partea Poliției și le solicită victimelor să transfere bani într-un „cont sigur”, pentru a proteja fondurile. Această metodă a dus la pierderea unor sume mari de bani de către cetățenii de bună credință.

Tentative de fraudă prin telefon. Dosar penale

Publicitate

La nivelul României, au fost înregistrate dosare penale ca urmare a faptului că persoanele vătămate au dat curs și ultimei solicitări de transfer al banilor în contul „sigur”, iar din acel moment au pierdut controlul asupra fondurilor personale.

Aceasta este o formă de fraudă bazată pe tehnica de „spoofing”, prin care autorii falsifică informațiile de identificare pentru a se da drept o sursă de încredere (bănci, autorități), cu scopul de a înșela victimele (cetățenii de bună credință).

Atenționările polițiștilor
Poliția Alba transmite recomandări pentru protecția cetățenilor:

Nu răspundeți apelurilor telefonice nesolicitate, care vă cer informații sensibile sau transferuri de bani
Verificați orice informație primită prin canale oficiale, contactând direct instituțiile implicate
Nu transferați bani în conturi neoficiale sau suspecte!
Dacă aveți suspiciuni, contactați imediat autoritățile competente (poliție, bancă etc.).

Citeste mai mult

Cultura

Spectacolul „Tigrişorul Pietrek” la Teatrul „Vasilache” Botoșani

Publicat

Publicitate

Micuții botoșăneni sunt invitați în această săptămână la Teatrul „Vasilache” pentru a viziona spectacolul „Tigrişorul Pietrek”, după  H. Januszewska, adaptare de Maria Baciu, în zilele de:

– joi, 23 ianuarie 2025, de la ora 18:00,

– duminică, 26 ianuarie 2025, de la orele 11:00 și 12:30

 

Regia artistică Valentin Dobrescu, scenografia este semnată de Mihai Pastramagiu, muzica îi aparţine lui Constantin Panaite.

Distribuţia:  Andrei Iurescu, Ioana Buta, Ana Apetrei, Adelina Cojocariu și Pavel Petraşi

Publicitate

Vă invităm la teatru să vedeți cât de fricos este puiul de tigru, să urmăriţi călătoria Tigrişorului Pietrek, aventurile prin care trece şi lecţia de viaţă pe care o primeşte! De aceea, Tigrișorul Pietrek a fost pedepsit de Regele Tigrilor şi alungat din junglă. Tigrişorul Pietrek îşi pierde dunguliţele, iar ca să şi le recapete trebuie să dovedească un act de curaj! Își va recăpăta dungulițele? Rămâne să aflați doar dacă veți veni la spectacol!

Spectacolul se adresează preşcolarilor şi şcolarilor.

 

Preţ bilet 20  lei

 

Biletele pentru spectacolele Teatrului „Vasilache” se pot achiziţiona on line https://www.entertix.ro/g/334/teatrul-pentru-copii-si-tineret-vasilache.html sau accesând www.teatrulvasilache.ro secțiunea Cumpără Bilet, ori de la sediul instituţiei, de marţi şi până vineri, între orele 10:30 şi 12:30, dar şi înainte de începerea fiecărui spectacol, în limita locurilor disponibile.

Accesul în sala de spectacole se face cu o jumătate de oră înainte de începerea spectacolului.

 

Citeste mai mult

Eveniment

AEP: Începând de luni, alegătorii români din străinătate se pot înregistra online pentru votul la prezidențiale

Publicat

Publicitate

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) anunță că, începând de luni, alegătorii români cu domiciliul sau reședința în străinătate care doresc să voteze la alegerile prezidențiale din acest an prin corespondență sau la o secție de votare din afara țării se pot înregistra online pe portalul www.votstrainatate.ro.

Potrivit unui comunicat al AEP, până la ora 11.00 au fost primite patru cereri de vot prin corespondență, precizează sursa citată.

Portalul cuprinde două secțiuni: Alegător în străinătate la o secție de votare și Alegător în străinătate prin corespondență.

Alegătorul care dorește să se înscrie pentru votul prin corespondență trebuie să completeze un formular online, în care să menționeze numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu sau reședință, adresa de e-mail, precum și opțiunea de transmitere în țară sau la reprezentanța diplomatică a votului exprimat prin corespondență. La acest formular, alegătorul trebuie să anexeze copia scanată sau fotografia actului de identitate și a documentului care dovedește dreptul de ședere, eliberat de autoritățile străine.

Termenul-limită de înscriere în Registrul electoral ca alegător în străinătate prin corespondență este 20 martie 2025, ora 23,59.

De asemenea, alegătorul român care optează să voteze în străinătate la o secție de votare va completa un formular online, în care va înscrie numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de e-mail, localitatea și statul unde optează să voteze, la care anexează copia scanată sau fotografia actului de identitate. AEP menționează că o secție de votare poate fi înființată la cererea a minimum 100 de cetățeni din aceeași localitate sau dintr-un grup de localități.

Publicitate

Termenul-limită de înscriere în Registrul electoral ca alegător în străinătate la o secție de votare este 4 martie 2025, ora 23,59.

Lista documentelor care atestă reședința în străinătate este cuprinsă în Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 373/2024, cu modificările și completările ulterioare, și poate fi accesată la următorele link-uri:
https://www.mae.ro/sites/default/files/file/anul_2024/pdf_2024/2024.03.07_omae_373-2024_mof_al_ro_178_din_07.03.2024.pdf
https://www.mae.ro/sites/default/files/file/anul_2024/pdf_2024/omae_507-21.03.2024-_mofro_272-29.03.2024_completare_anexa_omae_373-2024_acte_resedinta-cu_bruxelles.pdf

Alegătorii pentru care Biroul electoral pentru votul prin corespondență nu a înregistrat primirea plicului cu opțiunea sa de vot își pot exercita dreptul de vot la acel scrutin la secțiile de votare.

Întrebări și sesizări legate de procedura de înregistrare pot fi transmise la adresa de e-mail contact@votstrainatate.ro, mai precizează AEP. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Au apărut noile formulare de înregistrare fiscală. Includ taxa pe stâlp și supra-impozitul pentru instituții de credit

Publicat

Publicitate

Au apărut noile formulare de înregistrare fiscală care includ taxa pe stâlp și impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat „proiectul de ordin pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal” potrivit Termene.ro.

Anexele acestuia includ noile variante ale formularelor 010 (pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică), 013 (pentru contribuabilii nerezidenți care desfășoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente) și 700 (pentru mențiuni ulterioare înregistrării fiscale).

Noile formulare de înregistrare fiscală au fost modificate astfel încât să reflecte modificările fiscale intrate în vigoare în lunile trecute, mai precis cele două noi impozite ce vor fi achitate de contribuabilii vizați: impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit și impozitul pe construcții speciale.

În referatul de aprobare se menționează că având în vedere noile prevederi legale, este necesară completarea vectorului fiscal cu două noi categorii de obligații fiscale de declarare, cu caracter permanent, respectiv:

impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit;
impozitul pe construcții.
Noile formulare de înregistrare fiscală
Prevederile art.496 din Codul fiscal reglementează categoriile de contribuabili care sunt obligate la plata impozitului pe construcții, respectiv:

Publicitate

– persoanele juridice române, cu excepția instituțiilor publice, institutelor naționale de cercetare-dezvoltare, asociațiilor, fundațiilor și a celorlalte persoane juridice fără scop patrimonial, potrivit legilor de organizare și funcționare;

– persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România;

– persoanele juridice cu sediul social în România înființate potrivit legislației europen

Patru noi taxe introduse pentru companii în 2024 și 2025

Din cauza deficitului bugetar excesiv, statul a introdus anul trecut și anul acesta patru noi taxe pentru marii contribuabili.

Astfel, introdus de la 1 ianuarie 2024, prin legea 296/2023, impozitul minim de 1% pe cifra de afaceri a fost impus companiilor cu venituri peste 50 de milioane în cazul cărora impozitul de 16% pe profit este mai mic decât cota de 1% din venituri.

Tot de la 1 ianuarie instituțiile de credit au plătit un impozit de 2% pe veniturile din dobânzi, dividende, taxe și comisioane etc, peste cota de impozit pe profit.

Astfel, după cum prevede legea 296, ”instituţiile de credit – persoane juridice române şi sucursalele din România ale instituțiilor de credit – persoane juridice străine datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a următoarelor cote de impozitare: 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2024-31 decembrie 2025 inclusiv, 1% începând cu data de 1 ianuarie 2026”.

În ceea ce privește impozitul suplimentar pentru companiile din sectoarele petrol și gaze, acesta a fost impus întreprinderilor cu cifre de afaceri de peste 50 de milioane de euro sub forma unei cote de 0,5% ”suplimentar impozitului pe profit”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending