Connect with us

Actualitate

Sfântul Ierarh Dosoftei, mitropolitul Moldovei

Publicat

Publicitate

Sfântul Ierarh Dosoftei, Mitropolitul Moldovei, prăznuit în fiecare an pe 13 decembrie, s-a născut în anul 1624 în cetatea Sucevei. La botez, el a primit numele de Dimitrie. La început Dosoftei a studiat acasă, iar mai apoi la Iaşi, la Colegiul înfiinţat de domnitorul Vasile Lupu care aparţinea de Mănăstirea Sfinţii Trei Ierarhi.

 

După aceea, Sfântul Ierarh Dosoftei pleacă la Liov, unde învaţă carte în cadrul Şcolii Frăţiei Ortodoxe “Adormirea Maicii Domnului”. De altfel, aici este şi locul în care Dosoftei învaţă mai multe limbi străine printre care slavona bisericească, polona, latina dar şi greaca. Toate acestea îl vor ajuta să devină unul dintre cei mai mari poligloţi ai acelor timpuri. La 1649 sfântul se călugăreşte la Mănăstirea Probota, unde primește şi numele sub care credincioşii îl cunosc şi iubesc, Dosoftei. În 1658, Dosoftei este ales episcop al oraşului Huşi, iar mai apoi episcop al oraşului Roman.

 

În 1671, Dosoftei devine mitropolit al Moldovei. Potrivit scrierilor bisericeşti, toată viaţa bunului Dosoftei a fost o trudă continuă, pusă în întrebuinţarea poporului şi a limbii noastre româneşti. Pe vremea lui Dosoftei majoritatea dacă nu toate slujbele se ţineau în limbile greacă şi slavonă, graiuri pe care poporul român nu reuşea să le înţeleagă. Sfântul Ierarh Dosoftei traduce și tipărește cărțile sfinte în limba română pentru a se asigura că tot poporul va înţelege ceea ce se slujeşte în sfânta biserică, pentru ca toţi cei lăsaţi de Dumnezeu pe pământ să înţeleagă. Mitropolitul a fost unul dintre cei mai importanţi cărturari de la noi din ţară, fiind cunoscut de foarte mulţi credincioşi ca fiind primul sau printre primii poeţi naţionali, primul traducător în limba noastră a cărţilor de slujbă religioasă, de literatură şi de istorie.

 

Publicitate

Totodată, Dosoftei este considerat de foarte mulţi ca fiind o persoană de marcă a vieţii spirituale şi culturale din România, pentru toate contribuţiile sale prin care a ajutat la formarea limbii literare româneşti. Odată cu începerea campaniei de retragere a polonezilor din Moldova, din 1686, Mitropolitul este luat ostatic şi va trăi în exil până la sfârşitul vieţii sale. Îşi dă viaţa în mâinile Domnului la data de 13 decembrie 1693 şi este înmormântat la Biserica “Naşterea Domnului” din Zolkiew, localitate din Ucraina.

 

Canonizarea Sfântului Ierarh Dosoftei a fost aprobata de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în şedinţa de lucru din 5-6 iulie 2005, la propunerea Sinodului Mitropolitan al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei. Proclamarea solemnă a canonizării Sfântului Ierarh Dosoftei, Mitropolitul Moldovei, a avut loc în data de 14 octombrie 2005, la Catedrala mitropolitană din Iaşi.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Noi reguli pe Instagram, pentru adolescenți. Conținutul pe care îl vor putea vedea va fi adaptat pentru vârsta de 13 ani

Publicat

Publicitate

Noi reguli pe Instagram: Meta a anunțat noi măsuri pentru a-i proteja pe adolescenți pe Instagram, limitând conținutul pe care aceștia îl pot vedea la nivelul unui film destinat publicului de peste 13 ani.

Compania va ascunde conturile care promovează teme sexuale, droguri sau alcool și va reduce apariția limbajului vulgar în recomandări, scrie Alba24.ro

„Am decis să ne aliniem politicile la un standard independent, familiar părinților. Am revizuit ghidurile privind conținutul potrivit vârstei comparându-le cu clasificarea filmelor PG-13 și le-am actualizat în consecință”, a transmis Meta marți, într-o postare pe blogul oficial al companiei.

Potrivit CNBC, noile reguli vor bloca vizibilitatea conturilor cu nume, biografii sau linkuri către site-uri pentru adulți, precum OnlyFans sau magazine de băuturi alcoolice.

Adolescenții nu vor mai putea urmări aceste conturi, iar cei care le urmăresc deja nu vor mai vedea conținutul destinat adulților.

Meta spune că modificările au fost determinate de criticile tot mai frecvente privind protecția copiilor și efectele rețelei asupra sănătății mintale a tinerilor.

Publicitate

În urmă cu patru ani, un raport Wall Street Journal a arătat efectele negative ale Instagram asupra fetelor adolescente, declanșând dezbateri ample în rândul autorităților și părinților.

• „Am făcut aceste schimbări pentru ca experiența adolescenților pe Instagram să fie mai apropiată de cea a vizionării unui film pentru public peste 13 ani”, a explicat compania.

În plus, adolescenții nu vor mai primi recomandări pentru postări care conțin înjurături, deși vor putea căuta în continuare astfel de conținut.

Meta a început deja implementarea noilor reguli în SUA, Marea Britanie, Australia și Canada, urmând ca acestea să fie extinse și în alte regiuni.

Compania promite că va continua să dezvolte instrumente care oferă părinților mai mult control și transparență asupra modului în care copiii lor folosesc platforma.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Doi bărbați au ajuns la spital după un accident într-un sens giratoriu din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Doi bărbați, de 43, respectiv 46 de ani, au ajuns la spital în urma unui accident rutier petrecut în urmă cu puțin timp, în sensul giratoriu de la ieșirea din municipiul Botoșani spre Iași.

 

La fața locului s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere cu modul de descarcerare, o ambulanță SMURD, precum și un echipaj al Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.

 

Salvatorii au constatat că nu existau persoane încarcerate. Cei doi bărbați au fost preluați de echipajele medicale și transportați la spital pentru îngrijiri de specialitate.

 

Publicitate

Pompierii au intervenit și pentru înlăturarea pericolului de incendiu.

 

Pentru a preveni astfel de evenimente, ISU Botoșani recomandă conducătorilor auto să manifeste prudență la volan și să respecte regulile de circulație, pentru siguranța proprie și a celorlalți participanți la trafic.

 

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Mucenic Longhin sutașul

Publicat

Publicitate

Sfântul Mucenic Longhin a fost un centurion din armata romană, căruia Pilat din Pont, procuratorul Palestinei, i-a încredințat comanda convoiului, păstrarea ordinii și împlinirea pedepsei Răstignirii Mântuitorului Iisus Hritos. Tot lui i s-a poruncit să păzească Mormântul Domnului cu soldații din garnizoana sa. Longhin era un om cinstit, cu suflet bun și milos. Când Mântuitorul Iisus Hristos nu a mai putut susține greutatea crucii, el a fost cel care i-a zis lui Simon din Cirene: ‘să-I ducă crucea’ (Matei 27, 32).

 

El a fost de față când ‘îngerul Domnului, coborând din cer și venind, a prăvălit piatra și ședea deasupra ei’ (Matei 28, 2-4), iar după Înviere, el a fost cel care a spus lui Pilat minunea ce a avut loc. Longhin Sutașul nu a vrut să primească arginții cărturarilor și arhiereilor pentru ca unii din soldații săi să spună: ‘ucenicii Lui, venind noaptea, L-au furat, pe când noi dormeam’ (Matei 28, 13). El era încredințat de adevărul dumnezeirii și Învierii Mântuitorului Iisus Hristos. Aflând că din această cauză arhiereii și cărturarii vor să îl omoare, și-a lăsat averea și a luat cu el doi soldați care aveau și ei credință în Domnul nostru Iisus Hristos și au primit botezul de la Sfinții Apostoli.

 

Au părăsit, apoi, Ierusalimul și s-au dus în Capadocia, țara de origine a lui Longhin, unde au propovăduit Cuvântul Domnului. Arhiereii l-au îndemnat pe Pilat să spună împăratului Tiberiu (14-37) că Longhin și cei doi prieteni ai săi au părăsit serviciul militar și propovăduiesc alt împărat. Astfel, Longhin și cei doi prieteni ai săi au fost osândiți la moarte, din porunca lui Tiberiu, fără judecată, fiind considerați trădători și dușmani ai Cezarului. Longhin a primit pe soldații trimiși de Pilat în casa sa și le-a mărturisit că el este cel căutat, iar cei doi prieteni ai săi vor ajunge în curând. S-a îmbrăcat în haină albă, după care a arătat soldaților un loc pe un deal din apropiere unde să fie îngropați și-au plecat capul spre tăiere.

 

Publicitate

Soldații au luat cu ei capul lui Longhin pentru a-l arăta la Ierusalim, unde Pilat a poruncit să fie aruncat afară din oraș. Soldații l-au ascuns în locul unde se aruncau gunoaiele. Aflarea capului său s-a făcut prin suferința unei femei oarbe din Capadocia care nu găsise tămăduire la doctorii din Ierusalim, singura ei ‘lumină’ fiind singurul copil pe care îl avea. Femeia s-a închinat la Sfântul Mormânt, sperând în minunea tămăduirii, însă încercare și mai mare vine asupra ei prin moartea singurului copil. Atunci, Sfântul Longhin i se arată noaptea în somn, îndemnând-o să caute capul lui în mormanul de gunoi.

 

A doua zi, femeia a cerut să fie dusă în locul unde se afla mult gunoi și acolo a găsit capul Sfântului Mucenic Longhin și imediat și-a recăpătat vederea. Noaptea i s-a arătat, din nou, Sfântul Mucenic Longhin împreună cu fiul ei și bucurându-se a pus capul Sfântului și trupul fiului ei într-o raclă și s-a întors în Capadocia unde a zidit o biserică în cinstea Sfântului Mucenic Longhin.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (395)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DÂND O ȘANSĂ FRUMOSULUI

Citesc intens şi cu plăcere cărţile scrise de scriitorii coborâtori din munţii sălbatici ai Vrancei. fiindcă sunt un bun cunoscător al căilor întortocheate ale acestui ținut.. Ştiu Păuleştii, am fost în Coza invitat de colegul meu de liceu Toader Răduţă, am mers pe firul Putnei, am mers pe cel al Zăbalei până la Nereju, am trecut puntea de la Spulber şi am ajuns la Tojani şi de acolo, pe jos, peste văi prăpăstioase până la Andreiaşu, am mers cu celebrul trenuleţ Odobeşti – Burca, am ajuns pe la Vizantea. Vrâncenii sunt vecini cu trei mari zone româneşti: Moldova, Muntenia şi Ardealul. Ei au împrumutat caractere de la toţi ceilalţi. Puseurile de melancolie, visarea ca şi tendinţa de a fi conservatori prin valorificare exagerată a trecutului au fost luate de la moldoveni. De la munteni şi-au însuşit ambiţia şi puterea de muncă, asezonate cu elemente de balcanism sau chiar aventură. Gândul aşezat, timpul acela maxim de cugetare adâncă înainte de a face un pas au fost luate de la ardeleni. Din această psihologie a apărut în 2020 volumul „Coviltirul cu zâne”. Acest vehicul este unul stelar cu care umblă poezia prin lume. Sub acest acoperiş fragil, care poate ceda oricând în faţa unei primejdii cât de mici, îşi poartă metaforele ca pe nişte zâne. Trece prin lume şi numai cei însemnaţi de divinitate opresc să-şi aleagă zâne precum culegi stele de pe firmament. Căruţa aceasta a trecut de multe ori pe lângă Toader Răduţă, dar luat cu alte treburi nu s-a apropiat de ea, decât mai târziu. Născut în Coza Vrancei, undeva aproape de codrii cei merei ai acestor munţi, dacă nu chiar în inima lor, Toader Răduţă nu putea să se despartă de spiritualitatea celor din rândul cărora a plecat în lume. Cu această carte Toader Răduţă acoperă romantismul generaţiei noastre de liceeni. El stătea în mijlocul nostru precum o veioză între cărţi. Stăpân al limbii române încă de pe vremea când profesorul Vasile Lefter ne recomanda să aderăm la ideile mari ca să fim noi, versurile vin ca o mângâiere pentru generaţia de care vorbeam, una ajunsă la vârsta când deasupra capului stă sabia despărţirii de această lume.

În cel de-al doilea volum, „Șoapte în amurg” (2020), Toader Răduță apelează la „practica reamintirii”, destul de frecventă ca metodă în poemele acestui volum, dar și al poeziei sale în general. Aspectul mă face să cred, păstrând proporţiile, că Toader Răduţă este un mic Platon. Drumul invers ales de poet, unul către începuturi, este calea recomandată de filosoful grec pentru a ajunge la esenţa unor lucruri, fenomene, întâmplări etc., pe care n-o putem parcurge decât prin poezie. Ciclul „Şapte zeci” (copilăria, adolescenţa, mână-n mână, drum în doi, viaţa în oglindă, un semi…mai mult de jumătate şi sexagenari), pus sub semnul cifrei şapte, este de departe un rezultat al transmigraţiei sufletului poetului. O transmigraţie pe care Toader Răduţă o scoate din chingile teoretice ale metempsihozei, sufletul său picurându-se farmaceutic în amintiri.

Cel de-al treilea volum, „Secundele iubirii”(2023) ne amintește că autorul s-a născut într-un ţinut în care brazii stau cu vârfurile înfipte în cer, şi unde oamenii locului umblă printre ei cu o lejeritate specifică doar vrânceanului de la munte, Toader Răduţă transferă aceste semeţii versului său, dându-i un farmec special şi prin prezenţa unei solemnităţi specifică eului său. Poezia acestui volum este o ordonare pe orizontală a ideilor, o aşezare a acestora într-un timp care nu e lăsat să treacă asemenea unui vizitator grăbit. Poetul recuperează tot din propria viaţă, valorizând superior atât momentele de linişte cât şi pe cele de nelinişte. Orice poem este expresia unui sentiment, o sublimare a stărilor interioare, metafora îndeplinind două funcţii: estetică şi sensibilizatoare. I-aş aşeza întreaga poezie sub semnul unui citat din Rilke: „Totul este să preamăreşti. În poezie , noi vorbim de cele mai multe ori despre creaţia lui Dumnezeu. În momentul în care ştii să preamăreşti smerit un om, un copac, o floare, o întâmplare din viaţă, o taină, se naşte poezia.”

Publicitate

Cartea în discuție azi, „Veșnicii de-o clipă”(2025), se pliază pe mai vechea concepție a autorului despre frumos și pe care și-o prezintă printr-o concretețe dezarmantă. Față de Ela Răduță din a cărei operă frumosul poate fi controversat, la Toader Răduță frumosul are o direcție clară, explicită. Bănuiesc faptul că Toade Răduță nu acceptă aprioric frumosul. El și l-a clădit etapă cu atapă, ajungând să fructifice fiecare clipă. Poezia sa se desprinde din frumosul natural, urmărind să pună în evidență aspecte reale ale referențialului ales: iubita, copilăria, Muncelușul și Coza, părinții, starea de bunic, cenaclul „Miorița”, profesorul Vasile Lefter, Țara Vrancei cu oamenii săi etc.

Arhitectural vorbind, poemele se construiesc pe întrebări ce pornesc de la CUM și CE, răspunsurile mulându-se pe CÂND și CUM. Poemele lui Toader Răduță construiesc un discurs acrotatic în sensul dat de Marin Tarangul: „de îndată ce sufletul resimte evidenţa propriei sale adâncimi, se cufundă în ea ca în ceva care îi aparţine de drept şi prin asta devine nespus de adânc”. Poezia lui Toader Răduţă nu este una aridă, una specifică postbacovianismului, cât despre criptare nici vorbă. E o poezie dulce, foşnitoare. Cititorul trebuie să intre în acest volum ca şi cum ar circula pe o alee mărginită de flori, neavând cum să nu fie de acord cu acest poet care dă o şansă frumosului.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending