Connect with us

Economie

Scumpiri și micile afaceri puse la pământ. Ce spune draftul noii ”Ordonanțe a Austerității”, pregătit de guvernul Ciolacu

Publicat

Publicitate

 

Proiectul de ordonanță de urgență care prevede creșteri de taxe, impozite noi și modificări ale unor facilități pentru unele categorii de angajați, a fost deja elaborat de Guvernul PSD-PNL, relatează alba24.ro.

Un draft al OUG privind măsurile fiscale ale Guvernului Ciolacu, care a fost a fost publicat luni seara de Hotnews, arată că printre masurile pe care guvernul Ciolacu vrea să le ia pentru a aduce mai mulți bani la buget se află creșterea impozitului pe dividende, majorarea TVA la anumite produse și servicii, creșterea impozitului pe proprietate și ridicarea pragului pentru microîntreprinderi.

Potrivit mediului de afaceri, măsurile sunt foarte dure pentru antreprenori.

Deocamdată, documentul care conține măsurile fiscale nu a fost pus în dezbatere publică și având în vedere că este un draft, este posibil ca până la publicarea acestuia în transparență să mai apară unele modificări.

DOCUMENT- Draft: Măsurile fiscale propuse în Coaliție

Conform draftului obținut de HotNews.ro, este vorba, printre altele de creșterea impozitului pe dividende, majorarea TVA la anumite produse și servicii. Impozitul pe dividende va crește de la 8% la 10%.

Publicitate

Crește TVA de la 5% la 9% pentru:

  • Livrarea de manuale şcolare, cărţi, ziare şi reviste, pe suport fizic şi/sau pe cale electronică, cu excepţia celor care au, în totalitate sau în mod predominant, un conţinut video sau un conţinut muzical audio şi a celor destinate exclusiv sau în principal publicităţii;
  • Serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură și arheologice, grădini zoologice și botanice;

Livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construită locuința include și amprenta la sol a locuinței. În sensul prezentului titlu, prin locuință livrată ca parte a politicii sociale se înțelege:

  • 1. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni și de pensionari;
  • 2. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii și centre de recuperare și reabilitare pentru minori cu handicap;
  • 3. livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice. Orice persoană fizică poate achiziţiona, începând cu data de 1 septembrie 2023, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă a cărei valoare nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 9%;
  • 4. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, către primării în vederea atribuirii de către acestea cu chirie subvenționată unor persoane sau familii a căror situație economică nu le permite accesul la o locuință în proprietate sau închirierea unei locuințe în condițiile pieței;

-Livrarea către persoanele fizice de lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 şi 4401 12 00, şi de rumeguş, deşeuri şi resturi de lemn aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 31 00 şi 4401 32 00;

-livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumeguşului, deşeurilor şi resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 41 00 şi 4401 49 00, realizată către persoanele fizice în calitate de utilizatori finali, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului;

-Livrarea către persoane juridice sau alte entităţi, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv şcoli, spitale, dispensare medicale şi unităţi de asistenţă socială, de lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 şi 4401 12 00, şi de rumeguş, deşeuri şi resturi de lemn, aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 31 00 şi 4401 32 00;

– Livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumeguşului, deşeurilor şi resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 41 00 şi 4401 49 00, realizată către persoane juridice sau alte entităţi, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv şcoli, spitale, dispensare medicale şi unităţi de asistenţă socială, în calitate de utilizatori finali, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului;

Livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată următoarelor categorii de consumatori:

  • 1. populaţie;
  • 2. spitale publice şi private, definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, unităţi de învăţământ publice şi private, definite conform Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
  • 3. organizaţii neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum şi unităţile de cult, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, republicată;
  • 4. furnizori de servicii sociale, publici şi privaţi, acreditaţi, care prestează servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare.

Livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă, cu emisii scăzute,

livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă, cu emisii scăzute destinate clădirilor administraţiei publice centrale sau locale, clădirilor entităţilor aflate în coordonarea/subordonarea acestora, cu excepţia societăţilor comerciale;

livrarea de proteze şi accesorii ale acestora, cu excepţia protezelor dentare scutite de taxă

livrarea de produse ortopedice.

Ce anume va mai avea TVA de 9%:

Livrarea următoarelor bunuri: alimente, inclusiv băuturi, destinate consumului uman şi animal, animale şi păsări vii din specii domestice, seminţe, plante şi ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele, ale căror coduri NC se stabilesc prin normele metodologice, cu excepţia:

  • 1. băuturilor alcoolice;
  • 2. băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202;
  • 3. alimentelor cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minimum 5g/100g produs.”

Impozit pe dividende de la 8 la 10%

La articolul 43, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Impozitul pe dividende se stabilește prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române.

Impozitul pe dividende se declară și se plătește la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se plătește dividendul.”

Impozit pe tranzacțiile imobiliare de 5% din prețul de vânzare

Documentul mai prevede că sunt obligate la plata impozitului pe tranzacțiile imobiliare cu clădiri rezidențiale, stabilit conform prezentului titlu, persoanele juridice și persoanele fizice autorizate potrivit legii care înstrăinează, prin vânzare, clădiri rezidențiale.

Prevederile se aplică și în cazul persoanelor fizice care înstrăinează, prin vânzare, clădiri rezidențiale din patrimoniul afacerii, pe baza extrasului de carte funciară din care să rezulte că imobilul face parte din patrimoniul afacerii

Impozitul pe tranzacțiile imobiliare cu clădiri rezidențiale se calculează, la prima vânzare, prin aplicarea unei cote de 5% asupra prețului de vânzare al fiecărei clădiri rezidențiale vândute, din care se scade valoarea de 600.000 lei, fără a lua în considerare taxa pe valoarea adăugată aferentă.

În situația în care prețul de vânzare al fiecarei clădiri rezidențiale este inferior valorii minime stabilite prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, impozitul se calculează la nivelul valorii stabilite prin studiul de piaţă din care se scade valoarea de 600.000 lei.

Impozit pe clădirile cu o valoare mai mare 2,5 milioane lei

Sunt obligate la plata impozitului pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare persoanele fizice care au în proprietate clădiri situate în România a căror valoare impozabilă calculată depășește 2.500.000 lei.

Impozitul pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra diferenței dintre suma valorilor impozabile individuale comunicate de către organul fiscal local prin decizia de impunere și plafonul de 2.500.000 lei

Taxarea transferului dreptului de proprietate

La transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacţiei prin aplicarea următoarelor cote:

  • a) 5% pentru construcţiile de orice fel şi terenurile aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de
    orice fel fără construcţii, deţinute o perioadă de până la 3 ani inclusiv;
  • b) 3% pentru imobilele descrise la lit. a), deţinute o perioadă mai mare de 3 ani.”

Noi Cote de impozitare pe veniturile microîntreprinderi

1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 300.000 lei inclusiv

3%, pentru microîntreprinderile care:

  • 1. realizează venituri peste 300.000 lei;
  • 2. desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activități de editare a altor produse software, 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client), 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 6910 – Activități juridice, pentru activități ale notarilor și avocaților, 8621 – Activități de asistență medicală generală, 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică, 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.

În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 300.000 lei și o rată a rentabilității de peste 30%, calculată ca raport între profitul net și venituri totale, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care se înregistrează acest caz.

În plus, sumele reprezentând sponsorizări și sumele reprezentând achiziția de aparate de case de marcat electronice fiscale rămase de reportat, potrivit legii, nu se scad din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat după data de 1 ianuarie 2024.

Ajustorul fiscal pentru  impozitul pe profit

(1) Contribuabilii, alții decât cei prevăzuți la art. 15, care determină un impozit pe profit cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul mai mic decât ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, stabilit potrivit prevederilor alin.(2) lit. a), sunt obligați la plata impozitului pe profit la nivelul acestui ajustor.

În cazul în care contribuabilii înregistrează pierdere fiscală se aplică următoarele reguli:

  • a) contribuabilii care înregistrează pierdere fiscală cumulată la sfârșitul trimestrului/anului de calcul sunt obligați la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit alin. (2) lit. b);
  • în cazul în care nu se înregistrează cheltuieli de natura celor prevăzute la alin. (2) lit. b), ajustorul este zero;
  • b) contribuabilii care înregistrează profit impozabil cumulat la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, dar ca urmare a recuperării pierderii fiscale mdin anii precedenți, potrivit art. 31, înregistrează 1 pierdere fiscală, sunt obligați la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit alin. (2) lit. a).

(2) Ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit se determină astfel:

a) Pentru contribuabilii, alții decât cei de la lit. b):

AFIP = 16%*[(3% *(VT – Vs) + Sch]

b) Pentru contribuabilii care înregistrează pierdere fiscală cumulată la sfârșitul trimestrului/anului de calcul și oricare dintre următoarele cheltuieli referitoare la consultanță, management, la redevențele definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decât cele specifice activităților de inovare și/sau cercetare- dezvoltare, înregistrate în relația cu o persoană afiliată, definită potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoană situată într-un stat cu care România nu are încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informații:

AFIP = 16%*Sch

c) Pentru aplicarea lit. a) și b), indicatorii au următoarea semnificație:

AFIP = ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit determinat cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul.

VT = veniturile totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul.

Vs = veniturile care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, sunt:

  • – veniturile neimpozabile prevăzute la art. 23 și 24;
  • – veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
  • – veniturile aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie;
  • – veniturile din producţia de imobilizări corporale şi necorporale;
  • – veniturile din subvenţii;
  • – veniturile realizate din despăgubiri, de la societăţile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;

Sch= suma cheltuielilor referitoare la consultanță, management, drepturi de proprietate intelectuală, inclusiv cu redevențe definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decât cele specifice activităților de inovare și/sau cercetare-dezvoltare, înregistrate în relația cu o persoană afiliată, definită potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoană situată într-un stat cu care România nu are încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informaţii;

suma acestor cheltuieli se calculează de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat și până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul.

(3) În sensul prezentului articol, impozitul pe profit trimestrial/anual reprezintă impozitul pe profit înainte de scăderea creditului fiscal extern, impozitului pe profit scutit potrivit art. 22 și a impozitului pe profit scutit potrivit Legii cooperației agricole nr. 566/2004, din care se scade reducerea conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menținerii/creșterii capitalurilor proprii, precum și pentru completarea unor acte normative, precum și alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislației în vigoare, după caz.

4) În cazul contribuabililor care aplică sistemul anual de plată cu efectuarea de plăți anticipate, prevederile alin. (1) și (2) se aplică pentru trimestrele I, II și III ale fiecărui an fiscal/an fiscal modificat, prin compararea ajustorului fiscal pentru impozitul pe profit, prevăzut la alin. (2) lit. a), cu plățile anticipate, urmând ca definitivarea impozitului pe profit anual, potrivit alin. (1) și (2), să se efectueze până la termenul de depunere a declarației anuale de impozit pe profit.

Comparația se efectuează astfel:

  • a) pentru trimestrul I, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevăzut la alin. (2) lit. a), se compară cu plata anticipată aferentă acestui trimestru;
  • b) pentru trimestrul II, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevăzut la alin. (2) lit. a), se compară cu suma plăților anticipate aferente trimestrului I și II;
  • c) pentru trimestrul III, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevăzut la alin.(2) lit. a), se compară cu suma plăților anticipate aferente trimestrului I, II și III.

(5) În cazul contribuabililor care aplică sistemul anual de plată fără efectuarea de plăți anticipate, prevederile alin. (1) și (2) se aplică pentru determinarea impozitului pe profit anual.

(6) În cazul grupului fiscal, prevederile alin. (1) – (5) se aplică în mod corespunzător de către persoana juridică responsabilă având în vedere și următoarele reguli:

  • a) fiecare membru al grupului fiscal calculează, trimestrial/anual, după caz, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, potrivit formulelor de calcul prevăzute la alin. (2) lit. a) și b), în funcție de situația individuală, și îl comunică persoanei juridice responsabile;
  • b) persoana juridică responsabilă compară impozitul pe profit trimestrial/anual determinat la nivelul grupului, respectiv plățile anticipate, după caz, cu suma ajutoarelor fiscale transmise de membrii grupului fiscal, urmând să aplice prevederile alin. (1) coroborate cu alin. (3)-(5)

Impozit suplimentar de 1% pentru proprietățile cumulate care depășesc 2,5 milioane lei

Impozitului pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare persoanele fizice care au în proprietate clădiri situate în România a căror valoare impozabilă calculată potrivit titlului IX Impozite și taxe locale depășește 2.500.000 lei.

Impozitul pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra diferenței dintre suma valorilor impozabile individuale comunicate de către organul fiscal local prin decizia de impunere și plafonul de 2.500.000 lei.

Intră în vigoare în 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.

În perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2023, se aplică o cotă redusă de TVA de 5% pentru:

a) livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 450.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice, dacă au încheiat până la 1 ianuarie 2023 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea de astfel de locuinţe;

b) livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depăşeşte suma de 600.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, dacă au încheiat până la 1 ianuarie 2023 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei astfel de locuinţe;

c) livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, dacă au încheiat în perioada 1 ianuarie – 31 august 2023 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei astfel de locuinţe.

(2) Persoana fizică poate achiziţiona, în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2023, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă cu cota redusă de TVA de 5% sau 9%, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (1) lit. a).

(3) Cota redusă de TVA de 5% pentru operaţiunile prevăzute la alin. (1) se aplică numai în cazul locuinţelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare. Suprafaţa utilă a locuinţei este cea definită prin Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Crește impozitul la vânzarea de locuințe

La transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacţiei prin aplicarea următoarelor cote:

  • a) 5% pentru construcţiile de orice fel şi terenurile aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, deţinute o perioadă de până la 3 ani inclusiv;
  • b) 3% pentru imobilele descrise la lit. a), deţinute o perioadă mai mare de 3 ani.”

Noi condiții pentru scutirile de taxe pentru IT-iști

Vor fi scutite de impozitul pe venit persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii și ca urmare a desfășurării activității de creare de programe pentru calculator, în condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, al ministrului muncii şi solidarităţii sociale, al ministrului educației și al ministrului finanțelor.

Scutirea se aplică la un singur angajator/plătitor, pentru veniturile de până la 10.000 lei inclusiv obținute din salarii şi asimilate salariilor realizate de persoana fizică în baza unui singur contract individual de muncă, raport de serviciu, act de delegare sau detașare sau a unui statut special prevăzut de lege, pe baza opțiunii exprimate, în scris, prin declarație pe propria răspundere la angajator/plătitor, după caz. Partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 10.000 lei nu beneficiază de facilităţi fiscale.

Conform unui alt document obținut de HotNews.ro, măsurile ar putea aduce 29,36 miliarde lei la bugetul de stat.

Documentul -Draft poate fi consultat AICI

Măsurile prin care se urmărește reducerea cheltuielilor din sistemul bugetar

Reduceri de personal în aparatul de stat

Guvernul PSD-PNL pare hotărât să reducă dezmățul pe bani publici din sistemul bugetar și are pregătite zeci de măsuri la nivelul aparatului central și local.

  • Reducerea cu minim 20% a numărului de secretari de stat și reducerea la jumătate a numărului de membri ai cabinetelor autorităților locale (președinți și vicepreședinți de consilii județene, primari, viceprimari) și ai reprezentanților autorității centrale în teritoriu (prefecți și subprefecți)
  • Reducerea numărului de funcții de conducere de la 12 la 8 procente din totalul angajaților, desființarea funcției publice de șef de birou și creșterea numărului de persoane din subordinea celor ce dețin funcții de conducere.
  • Comasarea între instituții subordonate Parlamentului, Guvernului sau ministerelor. Descentralizarea unor servicii, precum și prioritizarea programelor naționale de investiții.
  • În companiile de stat va fi redus cu 50% numărul consilierilor persoanelor din conducere. Numărul membrilor consiliilor de administrație va fi redus la cel mult 7 persoane, iar al celor din Comitetele de specialitate va fi redus la 5.
  • Totodată, indemnizațiile cuvenite acestora vor fi reduse la echivalentul a trei salarii medii brute pe ramura de activitate, dar nu mai mult decât indemnizația lunară a unui secretar de stat. În plus, vor fi limitate salariile de bază ale personalului cu funcții de conducere în companiile de stat.
  • Va fi creat cadrul legal pentru consorții/parteneriate de achiziții centralizate, la nivelul ministerelor cu OPC, precum și între UAT-uri județene și instituțiile publice subordonate din responsabilitatea altor UAT-uri.
  • Acordarea voucherelor de vacanță doar pentru funcționarii publici care au salarii lunare mai mici de 10.000 de lei brut.
  • Pentru instituțiile publice autonome aflate în coordonarea Parlamentului se va institui o taxă specifică de 80% asupra rezultatului net, dar nu mai puțin de 50% din valoarea taxelor/tarifelor specifice. Salariile conducătorilor acestor instituții vor fi limitate la cel mult de șase ori indemnizația brută a unui ministru, iar a celorlalți angajați la maximum 80% din salariul conducătorului instituției.
  • Comasarea a minimum 20% din institutele de cercetare/dezvoltare existente, astfel încât să se reducă cheltuielile de personal cu 15% și desființarea celor care nu mai sunt relevante în actualul context socio-economic.

Masuri pentru bugertari: Tăieri de sporuri

Premierul Marcel Ciolacu spune că a identificat, astfel, zeci de măsuri care, dincolo de eliminarea celor 200.000 de posturi bugetare neocupate,  care vor duce la tăierea unor sporuri nejustificate, la comasări și desființări de instituții.

  • Reducem numărul de funcții de conducere în sistemul public și plafonăm îndemnizațiile de conducere la societățile de stat.
  • În plus, introducem un sistem mai clar de monitorizare a indicatorilor de performanță pentru autoritățile de stat în scopul favorizării proiectelor și investițiilor care chiar fac diferența.
  • Vom forța procesul de descentralizare a unor decizii, mai ales pentru a construi un cadrul legal pentru consorții sau parteneriate de achiziții centralizate. Doar așa vor exista economii importante și constante, pe termen lung, la bugetul de stat.
  • În același timp, resursele naturale, aflate în proprietatea statului, nu vor mai fi concesionate la prețuri ridicole: de aceea, primul pas este actualizarea tuturor redevențelor cu rata inflației!

Impactul măsurilor de reducere a cheltuielilor statului va fi de circa 5.8- 6 miliarde de lei până la finalul anului. Suma va fi aproximativ egală cu ceea ce ne propunem să aducem ca venituri suplimentare la buget prin eliminarea unor excepții fiscale. Fiindcă așa credem că este corect: să existe un efort comun, distribuit echilibrat în societate, pentru un stat mai suplu și mai eficient, în care să existe mai multă echitate și transparență!”

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Orășelul Săveni, dat exemplu în UE. A investit masiv în energie verde, iar din economii se face modernizarea urbei

Publicat

Publicitate

Un mic oraș de provincie din nordul extrem al Moldovei devine un model de urmat privind eficiența energiei verzi. Cu ajutorul unui câmp de panouri fotovoltaice, autoritățile locale au reușit să facă economie uriașă la facturile de energie electrică, dar și se reinvestească economiile, scrie ADEVĂRUL.

 

Orașul Săveni,județul Botoșani, este unul dintre orașele mici din nordul extrem al României. Fost târg prosper evreiesc, semi-industrializat în anii comunismului, Săveniul a decăzut complet în anii ’90, transformându-se într-o așezare ruralizată care nu avea nimic în comun, în afară de cele câteva cartiere de blocuri, cu ideea de urban. Sărăcia și lipsa de perspectivă au transformat micul oraș într-o localitate fantomă. În ultimii 10-15 ani, fostul târg evreiesc s-a transformat radical, devenind un adevărat oraș verde, axat pe protecția mediului și emergent. Săveniul a devenit primul oraș din România care tinde să devină independent energetic, considerat exemplu de bune practici la nivel UE.

 

Orașul ”verde” și economii de peste 50% la facturi

În anul 2021, orașul Săveni se afla în plin proces de reconstrucție și modernizare. A fost reabilitat și reamenajat pietonalul orașului, străzile asfaltate, agenți economici încurajați să-și desfacă produsele în zonă. Ba chiar și clădirea unui vechi han, proaspăt reabilitat, revenise la viață ajungând sediul muzeului de arheologie Săveni. În acel moment, autoritățile locale făceau primul pas către o nouă direcție de dezvoltare a orașului, energia verde. Tocmai inauguraseră un parc fotovoltaic care avea să schimbe multe lucruri în oraș. În primul rând facturi mai mici, care se vor traduce în economii, și mai apoi în investiții pentru modernizarea orașului. Parcul fotovoltaic se întinde pe 70 de ari și a fost amenajat la marginea orașului. Are o putere instalată de 165 km/h.

Publicitate

A fost realizat cu fonduri norvegiene, cofinanțate de Primăria Săveni. Întreaga investiție a costat în jur de 150.000 de euro. În plus, în tot orașul au fost montat corpuri de iluminat cu LED, pentru a reduce emisiile poluante, dar și pentru economie la energia electrică. Practic, Săveniul a fost primul oraș din România care, cu ajutorul energiei verzi, merge pe drumul independenței energetice. ”Totul a făcut parte dintr-un concept mult mai amplu de eficientizare energetică şi de căpătare a independenţei energetice a oraşului Săveni. Şi aici mă refer la corpuri de iluminat cu LED, pe fonduri europene, dar şi la acest parc fotovoltaic cu fonduri norvegiene”, spune Relu Târzioru, edilul din Săveni. Iar rezultatele se văd deja. Facturile la energie electrică pe clădirile în care funcționează instituțiile publice dar și la iluminatul public în Săveni, sunt reduse la jumătate. „Numai la iluminat public plăteam pe an în jur de 100.000 de euro. Acum facem economie de 56%”, spune edilul.

Bani investiți în modernizarea orașului

Economiile făcute la energie sunt redirecționate către investițiile în modernizarea orașului. Mai precis, în reparații drumuri, reabilitări de școli, amenajări de parcuri și spații verzi. „Banii economisiți se reinvestesc în școli și parcuri”, spune Relu Târzioru. Totodată, s-au folosit și fonduri europene pentru ca orașul să devină și un pol al educației într-o zonă dominată de comunități rurale. Liceul din localitate a fost reabilitat complet și dotat la standarde europene, cu 3.6 milioane de euro, din fonduri eurpene, dar și din bugetul local, printre care și acele economii făcute cu energia verde.

În plus, Săveniul dispune și de o bază sportivă modernă, cinematograf modernizat și complet reabilitat, dar și blocuri de locuințe sociale pentru a atrage tineri, ca forță de muncă, în zonă. De altfel, din punct de vedere al dezvoltării cu fonduri europene, dar mai ales pe energie verde, Săveniul a fost dat exemplu la nivel UE. „Am fost daţi ca exemplu de bune practici la nivelul Uniunii Europene. Suntem prima localitate din România care a intrat în rândul oraşelor care vor să devină independente energetic”, spune edilul din Săveni.

Sursa: ADEVĂRUL.

Citeste mai mult

Eveniment

Patriarhul Daniel, în Pastorala de Crăciun: Naşterea Domnului – o sărbătoare a bucuriei

Publicat

Publicitate

Sărbătoarea Naşterii Domnului este una a bucuriei, a evidenţiat, în Pastorala de Crăciun, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, care a adăugat că adevărata credinţă este ‘credinţa lucrătoare prin iubire’ (Galateni 5, 6).

„Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos a fost vestită de îngeri ca fiind bucurie mare pentru tot poporul, pentru că ea este bucuria mântuirii. Iar pentru că vestea aceasta a mântuirii adusă de îngeri oamenilor a fost primită cu credinţă, ea a rodit atunci bucurie mare în sufletele credincioşilor şi rodeşte şi acum bucurie din an în an. Iată de ce Sărbătoarea Naşterii Domnului este o sărbătoare a bucuriei pe care ne-o dăruieşte nouă Dumnezeu-Tatăl în Fiul Său, Hristos – Mântuitorul, prin lucrarea Sfântului Duh, în Biserică şi în sufletele credincioşilor”, a transmis Patriarhul Daniel.

Potrivit Patriarhiei, anul acesta, textul Pastoralei de Crăciun reproduce aproape integral textul Pastoralei de Crăciun din anul 2007, intitulat „Naşterea Domnului – bucuria credinţei”.

„S-a decis republicarea acestui text întrucât reprezintă o frumoasă armonizare cu tema Anului omagial al pastoraţiei şi îngrijirii bolnavilor şi constituie un îndemn la bucurie şi nădejde, dar şi la ajutorarea aproapelui aflat în suferinţă”, a precizat, pentru AGERPRES, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, preotul Adrian Agachi.

Întâistătătorul BOR a subliniat în Pastorală că, la fel ca odinioară, şi astăzi, în Biserica Ortodoxă, copiii şi tinerii vestesc în Ajunul Crăciunului Naşterea Domnului.

„După cum odinioară îngerii şi păstorii turmelor de oi de la Betleem au vestit Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos „cu bucurie mare”, ca fiind o minunată lucrare cerească împlinită pentru mântuirea oamenilor, aşa şi astăzi, în Biserica Ortodoxă, copiii şi tinerii, asemenea îngerilor, şi preoţii păstori ai comunităţilor de creştini, asemenea păstorilor de la Betleem, vestesc în Ajunul Crăciunului Naşterea Domnului, cântând troparul praznicului şi arătând icoana slavei Naşterii Domnului, din casă în casă, iar apoi se întorc la Casa Domnului, în biserică, să slăvească şi să laude împreună, cu mare bucurie, taina Naşterii Domnului, iubirea milostivă şi minunată a lui Hristos pentru oameni”, a menţionat PF Daniel.

Publicitate

Înaltul ierarh a îndemnat ca, în viaţa de fiecare zi, dar mai ales în aceste zile de sărbătoare, să se ofere celor din jur daruri şi „semne ale bucuriei”.

„Să aducem bucurie în casele şi în sufletele în care se află tristeţe şi singurătate, boală şi sărăcie, suferinţă şi înstrăinare. Să răspundem iubirii nemărginite a lui Hristos pentru mântuirea oamenilor cu fapte ale iubirii noastre frăţeşti, ştiind că adevărata credinţă este ‘credinţa lucrătoare prin iubire’ (Galateni 5, 6). Să nu uităm în rugăciunile noastre şi în semnele iubirii noastre frăţeşti de Crăciun şi de Anul Nou nici pe fraţii noştri români care se află departe de ţară şi de casă. În noaptea de 31 decembrie 2024 spre 1 ianuarie 2025 şi în ziua de Anul Nou să înălţăm rugăciuni de mulţumire lui Dumnezeu (Te-Deum) pentru binefacerile primite de la El în anul care a trecut şi să-I cerem ajutorul în toată lucrarea cea bună şi folositoare din anul nou în care intrăm”, a completat Patriarhul BOR.

Patriarhul Daniel a adresat tuturor „calde şi părinteşti urări de pace şi sănătate, fericire şi ajutor mult de la Dumnezeu în tot lucrul bun şi folositor, dimpreună cu tradiţionala urare ‘La mulţi ani!'”. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Cele mai frumoase MESAJE de Crăciun 2024: Inspirație pentru urări și felicitări de sărbătoarea Nașterii Domnului

Publicat

Publicitate

MESAJE, URĂRI și FELICITĂRI de CRĂCIUN 2024.Crăciunul este perioada magică a anului, când inimile noastre se umplu de bucurie, iubire și generozitate. Este momentul perfect să ne reamintim de cei dragi, să transmitem gânduri calde și să ne bucurăm de frumusețea sărbătorilor, scrie alba24.ro.

Indiferent dacă preferi mesaje amuzante, romantice sau tradiționale, lista de mai jos te va ajuta să alegi cuvintele potrivite pentru a aduce un zâmbet celor din jur.

Aceste mesaje pot fi adaptate și personalizate pentru a se potrivi oricărei situații. Indiferent de alegerea ta, esența rămâne aceeasi: Crăciunul este despre a dărui iubire, gânduri bune și momente speciale alături de cei dragi.

Mesaje clasice de Crăciun

„Fie ca spiritul blând al Sfintelor Sărbători să ningă asupra voastră doar bucurie, senin, prosperitate și sănătate! Sărbători Fericite și La Mulți Ani!”
„Fie ca sărbătorile de iarnă să vă aducă liniște, căldură și armonie în suflet. Crăciun fericit și un An Nou plin de împliniri!”
„Lumina sfântă venita în Ajun să vă aducă în suflet un veșnic Crăciun. Sărbători de vis alături de cei dragi!”
„Sărbătorile de iarnă să vă găsească înconjurați de cei dragi, cu masa bogată și sufletul curat. Crăciun fericit!”
„Fie ca magia Crăciunului să vă inspire să dăruiți iubire, să vă bucurați de micile momente și să aveți un an nou plin de reușite.”

Mesaje religioase de Crăciun

Publicitate

„Fie ca Nașterea Domnului să vă lumineze sufletele și casa, să aveți parte de sănătate, belșug și fericire!”
„Minunatele nopți ale Crăciunului să vă găsească la ceas de bucurie alături de cei dragi. Gânduri bune și curate să vă însotească pretutindeni!”
„Ridică-ți fruntea ta, creștine, în pragul Crăciunului, și lasă lumina divină să-ți împodobească sufletul. Crăciun Fericit!”
„Pruncul Sfânt să aducă pace și iubire în inimile voastre, iar lumina Crăciunului să vă ghideze pașii spre un viitor luminos.”
„Fie ca binecuvântarea Crăciunului să aducă armonie în sufletele voastre, speranță și bucurie într-un an nou binecuvântat!”

Mesaje amuzante de Crăciun

„Ho Ho Ho, ai fost cuminte? Să vină Moșul cu sacul plin și un brad frumos, iar anul ce vine să fie pe dos: cu mai puține griji și mai multe motive de bucurie!”
„Moș Crăciun cu suflet bun, să vă aducă-n Ajun carduri VISA și un Ferrari sub brad. Dar, dacă n-a reușit, nu fi tristă, poate anul viitor!”
„E Crăciun! E divin! Ne uităm pe geam și vedem… Moșul la volan, blocat într-un trafic infernal!”
„De Crăciun, fii mai bun… Dar nu prea bun, ca Moșul să nu creadă că nu mai ai nevoie de cadouri!”
„Moșule, dacă anul ăsta n-ai adus tot ce am vrut, îți dau adresa mea completă să vii la anul pregătit!”

Mesaje romantice de Crăciun
„Cel mai frumos dar de Crăciun este să te am alături. Ești minunea mea și motivul pentru care sărbătorile sunt magice. Te iubesc!”
„De Crăciun, dacă vine Moșul și te bagă într-un sac, nu te speria! E doar dorința mea, transformată într-un cadou perfect.”
„Crăciunul este magic pentru că-l petrec cu tine. Ești cel mai frumos dar din viața mea.”
„De fiecare dată când ninge, îmi amintesc de tine și de bucuria pe care o aduci în viața mea. Crăciun fericit, iubirea mea!”
„Fie ca acest Crăciun să fie doar despre noi doi, despre iubire și clipe de neuitat alături de tine.”

Mesaje de Crăciun pentru familie
„Dragi părinți, vă mulțumesc pentru toată dragostea voastră. Crăciunul este mai special datorită vouă. Sărbători magice!”
„Mirosul de cozonaci, bradul împodobit și căldura casei îmi amintesc de cele mai frumoase sărbători alături de voi. Crăciun fericit, familie dragă!”
„Fie ca fulgii de zăpadă să cadă peste sufletele voastre, aducând doar bucurie și liniște. Crăciun binecuvântat!”
„Vă doresc un Crăciun plin de zâmbete, încărcat de momente frumoase alături de cei dragi.”
„Sărbătorile de iarnă sunt mai frumoase când le petreci în familie. Vă iubesc și vă mulțumesc pentru tot!”

Mesaje de Crăciun pentru colegi sau parteneri de afaceri
„Farmecul sărbătorilor să vă inspire pentru noi realizări în anul ce vine. Crăciun Fericit și La Mulți Ani!”
„Fie ca Sărbătorile de iarnă să vă aducă bucurie, succes și prosperitate într-un an nou plin de oportunități. Sărbători fericite!”
„La ceas de sărbătoare, vă dorim pace, sănătate și succes într-un an mai bun. Crăciun Fericit!”
„Fie ca magia Crăciunului să vă aducă momente de liniște alături de cei dragi și forța necesară pentru noi proiecte reușite!”
„Sărbători fericite și un an nou plin de provocări frumoase și realizări remarcabile. La mulți ani!”

Mesaje de Crăciun pentru prieteni
„Crăciunul este mai frumos când ai prieteni adevărați alături. Vă mulțumesc că faceți parte din viața mea. Sărbători fericite!”
„Fie ca fiecare stea de pe cerul Crăciunului să aducă în sufletul tău pace, iubire și bucurie. Crăciun fericit, prietene drag!”
„La mulți ani, cu bucurie! Fie ca anul ce vine să ne aducă și mai multe momente frumoase împreună.”
„Prieteni ca voi fac ca fiecare Crăciun să fie mai special. Vă mulțumesc pentru că sunteți în viața mea!”
„Sărbători fericite, pline de magie și amintiri de neuitat alături de prietenii voștri dragi.”

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșănenii vor putea petrece noaptea de Revelion la un spectacol organizat în Piața Revoluției. Va fi și foc de artificii

Publicat

Publicitate

Primăria Municipiului Botoșani lansează invitația botoșănenilor de a petrece noaptea de Revelion la un spectacol organizat în Piața Revoluției.
Seria evenimentelor va debuta în seara de 31 decembrie, de la ora 20:30, în compania lui DJ Radu.
La 21:15, atmosfera va fi asigurată de grupurile de copii pregătiți de Academia de Arte „Modus Vivendi” iar recitalul de muzică populară va începe de la ora 22:15, cu Brândușa Covalciuc.
De la ora 22:40, pe scenă va urca Ciro de Luca.
Momentul artistic al serii va fi semnat de HOLLY MOLLY & BAND, de la ora 23:20.
De la ora 00:00 va fi un foc de artificii.
Seria concertelor va continua cu Edward Sanda și va fi încheiată de DJ Radu.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending