Connect with us

Economie

Scumpiri și micile afaceri puse la pământ. Ce spune draftul noii ”Ordonanțe a Austerității”, pregătit de guvernul Ciolacu

Publicat

Publicitate

 

Proiectul de ordonanță de urgență care prevede creșteri de taxe, impozite noi și modificări ale unor facilități pentru unele categorii de angajați, a fost deja elaborat de Guvernul PSD-PNL, relatează alba24.ro.

Un draft al OUG privind măsurile fiscale ale Guvernului Ciolacu, care a fost a fost publicat luni seara de Hotnews, arată că printre masurile pe care guvernul Ciolacu vrea să le ia pentru a aduce mai mulți bani la buget se află creșterea impozitului pe dividende, majorarea TVA la anumite produse și servicii, creșterea impozitului pe proprietate și ridicarea pragului pentru microîntreprinderi.

Potrivit mediului de afaceri, măsurile sunt foarte dure pentru antreprenori.

Deocamdată, documentul care conține măsurile fiscale nu a fost pus în dezbatere publică și având în vedere că este un draft, este posibil ca până la publicarea acestuia în transparență să mai apară unele modificări.

DOCUMENT- Draft: Măsurile fiscale propuse în Coaliție

Conform draftului obținut de HotNews.ro, este vorba, printre altele de creșterea impozitului pe dividende, majorarea TVA la anumite produse și servicii. Impozitul pe dividende va crește de la 8% la 10%.

Publicitate

Crește TVA de la 5% la 9% pentru:

  • Livrarea de manuale şcolare, cărţi, ziare şi reviste, pe suport fizic şi/sau pe cale electronică, cu excepţia celor care au, în totalitate sau în mod predominant, un conţinut video sau un conţinut muzical audio şi a celor destinate exclusiv sau în principal publicităţii;
  • Serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură și arheologice, grădini zoologice și botanice;

Livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construită locuința include și amprenta la sol a locuinței. În sensul prezentului titlu, prin locuință livrată ca parte a politicii sociale se înțelege:

  • 1. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni și de pensionari;
  • 2. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii și centre de recuperare și reabilitare pentru minori cu handicap;
  • 3. livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice. Orice persoană fizică poate achiziţiona, începând cu data de 1 septembrie 2023, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă a cărei valoare nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 9%;
  • 4. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, către primării în vederea atribuirii de către acestea cu chirie subvenționată unor persoane sau familii a căror situație economică nu le permite accesul la o locuință în proprietate sau închirierea unei locuințe în condițiile pieței;

-Livrarea către persoanele fizice de lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 şi 4401 12 00, şi de rumeguş, deşeuri şi resturi de lemn aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 31 00 şi 4401 32 00;

-livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumeguşului, deşeurilor şi resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 41 00 şi 4401 49 00, realizată către persoanele fizice în calitate de utilizatori finali, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului;

-Livrarea către persoane juridice sau alte entităţi, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv şcoli, spitale, dispensare medicale şi unităţi de asistenţă socială, de lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 şi 4401 12 00, şi de rumeguş, deşeuri şi resturi de lemn, aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 31 00 şi 4401 32 00;

– Livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumeguşului, deşeurilor şi resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 41 00 şi 4401 49 00, realizată către persoane juridice sau alte entităţi, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv şcoli, spitale, dispensare medicale şi unităţi de asistenţă socială, în calitate de utilizatori finali, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului;

Livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată următoarelor categorii de consumatori:

  • 1. populaţie;
  • 2. spitale publice şi private, definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, unităţi de învăţământ publice şi private, definite conform Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
  • 3. organizaţii neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum şi unităţile de cult, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, republicată;
  • 4. furnizori de servicii sociale, publici şi privaţi, acreditaţi, care prestează servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare.

Livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă, cu emisii scăzute,

livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă, cu emisii scăzute destinate clădirilor administraţiei publice centrale sau locale, clădirilor entităţilor aflate în coordonarea/subordonarea acestora, cu excepţia societăţilor comerciale;

livrarea de proteze şi accesorii ale acestora, cu excepţia protezelor dentare scutite de taxă

livrarea de produse ortopedice.

Ce anume va mai avea TVA de 9%:

Livrarea următoarelor bunuri: alimente, inclusiv băuturi, destinate consumului uman şi animal, animale şi păsări vii din specii domestice, seminţe, plante şi ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele, ale căror coduri NC se stabilesc prin normele metodologice, cu excepţia:

  • 1. băuturilor alcoolice;
  • 2. băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202;
  • 3. alimentelor cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minimum 5g/100g produs.”

Impozit pe dividende de la 8 la 10%

La articolul 43, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Impozitul pe dividende se stabilește prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române.

Impozitul pe dividende se declară și se plătește la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se plătește dividendul.”

Impozit pe tranzacțiile imobiliare de 5% din prețul de vânzare

Documentul mai prevede că sunt obligate la plata impozitului pe tranzacțiile imobiliare cu clădiri rezidențiale, stabilit conform prezentului titlu, persoanele juridice și persoanele fizice autorizate potrivit legii care înstrăinează, prin vânzare, clădiri rezidențiale.

Prevederile se aplică și în cazul persoanelor fizice care înstrăinează, prin vânzare, clădiri rezidențiale din patrimoniul afacerii, pe baza extrasului de carte funciară din care să rezulte că imobilul face parte din patrimoniul afacerii

Impozitul pe tranzacțiile imobiliare cu clădiri rezidențiale se calculează, la prima vânzare, prin aplicarea unei cote de 5% asupra prețului de vânzare al fiecărei clădiri rezidențiale vândute, din care se scade valoarea de 600.000 lei, fără a lua în considerare taxa pe valoarea adăugată aferentă.

În situația în care prețul de vânzare al fiecarei clădiri rezidențiale este inferior valorii minime stabilite prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, impozitul se calculează la nivelul valorii stabilite prin studiul de piaţă din care se scade valoarea de 600.000 lei.

Impozit pe clădirile cu o valoare mai mare 2,5 milioane lei

Sunt obligate la plata impozitului pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare persoanele fizice care au în proprietate clădiri situate în România a căror valoare impozabilă calculată depășește 2.500.000 lei.

Impozitul pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra diferenței dintre suma valorilor impozabile individuale comunicate de către organul fiscal local prin decizia de impunere și plafonul de 2.500.000 lei

Taxarea transferului dreptului de proprietate

La transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacţiei prin aplicarea următoarelor cote:

  • a) 5% pentru construcţiile de orice fel şi terenurile aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de
    orice fel fără construcţii, deţinute o perioadă de până la 3 ani inclusiv;
  • b) 3% pentru imobilele descrise la lit. a), deţinute o perioadă mai mare de 3 ani.”

Noi Cote de impozitare pe veniturile microîntreprinderi

1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 300.000 lei inclusiv

3%, pentru microîntreprinderile care:

  • 1. realizează venituri peste 300.000 lei;
  • 2. desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activități de editare a altor produse software, 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client), 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 6910 – Activități juridice, pentru activități ale notarilor și avocaților, 8621 – Activități de asistență medicală generală, 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică, 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.

În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 300.000 lei și o rată a rentabilității de peste 30%, calculată ca raport între profitul net și venituri totale, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care se înregistrează acest caz.

În plus, sumele reprezentând sponsorizări și sumele reprezentând achiziția de aparate de case de marcat electronice fiscale rămase de reportat, potrivit legii, nu se scad din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat după data de 1 ianuarie 2024.

Ajustorul fiscal pentru  impozitul pe profit

(1) Contribuabilii, alții decât cei prevăzuți la art. 15, care determină un impozit pe profit cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul mai mic decât ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, stabilit potrivit prevederilor alin.(2) lit. a), sunt obligați la plata impozitului pe profit la nivelul acestui ajustor.

În cazul în care contribuabilii înregistrează pierdere fiscală se aplică următoarele reguli:

  • a) contribuabilii care înregistrează pierdere fiscală cumulată la sfârșitul trimestrului/anului de calcul sunt obligați la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit alin. (2) lit. b);
  • în cazul în care nu se înregistrează cheltuieli de natura celor prevăzute la alin. (2) lit. b), ajustorul este zero;
  • b) contribuabilii care înregistrează profit impozabil cumulat la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, dar ca urmare a recuperării pierderii fiscale mdin anii precedenți, potrivit art. 31, înregistrează 1 pierdere fiscală, sunt obligați la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit alin. (2) lit. a).

(2) Ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit se determină astfel:

a) Pentru contribuabilii, alții decât cei de la lit. b):

AFIP = 16%*[(3% *(VT – Vs) + Sch]

b) Pentru contribuabilii care înregistrează pierdere fiscală cumulată la sfârșitul trimestrului/anului de calcul și oricare dintre următoarele cheltuieli referitoare la consultanță, management, la redevențele definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decât cele specifice activităților de inovare și/sau cercetare- dezvoltare, înregistrate în relația cu o persoană afiliată, definită potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoană situată într-un stat cu care România nu are încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informații:

AFIP = 16%*Sch

c) Pentru aplicarea lit. a) și b), indicatorii au următoarea semnificație:

AFIP = ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit determinat cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul.

VT = veniturile totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul.

Vs = veniturile care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, sunt:

  • – veniturile neimpozabile prevăzute la art. 23 și 24;
  • – veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
  • – veniturile aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie;
  • – veniturile din producţia de imobilizări corporale şi necorporale;
  • – veniturile din subvenţii;
  • – veniturile realizate din despăgubiri, de la societăţile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;

Sch= suma cheltuielilor referitoare la consultanță, management, drepturi de proprietate intelectuală, inclusiv cu redevențe definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decât cele specifice activităților de inovare și/sau cercetare-dezvoltare, înregistrate în relația cu o persoană afiliată, definită potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoană situată într-un stat cu care România nu are încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informaţii;

suma acestor cheltuieli se calculează de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat și până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul.

(3) În sensul prezentului articol, impozitul pe profit trimestrial/anual reprezintă impozitul pe profit înainte de scăderea creditului fiscal extern, impozitului pe profit scutit potrivit art. 22 și a impozitului pe profit scutit potrivit Legii cooperației agricole nr. 566/2004, din care se scade reducerea conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menținerii/creșterii capitalurilor proprii, precum și pentru completarea unor acte normative, precum și alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislației în vigoare, după caz.

4) În cazul contribuabililor care aplică sistemul anual de plată cu efectuarea de plăți anticipate, prevederile alin. (1) și (2) se aplică pentru trimestrele I, II și III ale fiecărui an fiscal/an fiscal modificat, prin compararea ajustorului fiscal pentru impozitul pe profit, prevăzut la alin. (2) lit. a), cu plățile anticipate, urmând ca definitivarea impozitului pe profit anual, potrivit alin. (1) și (2), să se efectueze până la termenul de depunere a declarației anuale de impozit pe profit.

Comparația se efectuează astfel:

  • a) pentru trimestrul I, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevăzut la alin. (2) lit. a), se compară cu plata anticipată aferentă acestui trimestru;
  • b) pentru trimestrul II, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevăzut la alin. (2) lit. a), se compară cu suma plăților anticipate aferente trimestrului I și II;
  • c) pentru trimestrul III, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, prevăzut la alin.(2) lit. a), se compară cu suma plăților anticipate aferente trimestrului I, II și III.

(5) În cazul contribuabililor care aplică sistemul anual de plată fără efectuarea de plăți anticipate, prevederile alin. (1) și (2) se aplică pentru determinarea impozitului pe profit anual.

(6) În cazul grupului fiscal, prevederile alin. (1) – (5) se aplică în mod corespunzător de către persoana juridică responsabilă având în vedere și următoarele reguli:

  • a) fiecare membru al grupului fiscal calculează, trimestrial/anual, după caz, ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, potrivit formulelor de calcul prevăzute la alin. (2) lit. a) și b), în funcție de situația individuală, și îl comunică persoanei juridice responsabile;
  • b) persoana juridică responsabilă compară impozitul pe profit trimestrial/anual determinat la nivelul grupului, respectiv plățile anticipate, după caz, cu suma ajutoarelor fiscale transmise de membrii grupului fiscal, urmând să aplice prevederile alin. (1) coroborate cu alin. (3)-(5)

Impozit suplimentar de 1% pentru proprietățile cumulate care depășesc 2,5 milioane lei

Impozitului pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare persoanele fizice care au în proprietate clădiri situate în România a căror valoare impozabilă calculată potrivit titlului IX Impozite și taxe locale depășește 2.500.000 lei.

Impozitul pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra diferenței dintre suma valorilor impozabile individuale comunicate de către organul fiscal local prin decizia de impunere și plafonul de 2.500.000 lei.

Intră în vigoare în 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.

În perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2023, se aplică o cotă redusă de TVA de 5% pentru:

a) livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 450.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice, dacă au încheiat până la 1 ianuarie 2023 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea de astfel de locuinţe;

b) livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depăşeşte suma de 600.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, dacă au încheiat până la 1 ianuarie 2023 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei astfel de locuinţe;

c) livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, dacă au încheiat în perioada 1 ianuarie – 31 august 2023 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei astfel de locuinţe.

(2) Persoana fizică poate achiziţiona, în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2023, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă cu cota redusă de TVA de 5% sau 9%, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (1) lit. a).

(3) Cota redusă de TVA de 5% pentru operaţiunile prevăzute la alin. (1) se aplică numai în cazul locuinţelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare. Suprafaţa utilă a locuinţei este cea definită prin Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Crește impozitul la vânzarea de locuințe

La transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacţiei prin aplicarea următoarelor cote:

  • a) 5% pentru construcţiile de orice fel şi terenurile aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, deţinute o perioadă de până la 3 ani inclusiv;
  • b) 3% pentru imobilele descrise la lit. a), deţinute o perioadă mai mare de 3 ani.”

Noi condiții pentru scutirile de taxe pentru IT-iști

Vor fi scutite de impozitul pe venit persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii și ca urmare a desfășurării activității de creare de programe pentru calculator, în condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, al ministrului muncii şi solidarităţii sociale, al ministrului educației și al ministrului finanțelor.

Scutirea se aplică la un singur angajator/plătitor, pentru veniturile de până la 10.000 lei inclusiv obținute din salarii şi asimilate salariilor realizate de persoana fizică în baza unui singur contract individual de muncă, raport de serviciu, act de delegare sau detașare sau a unui statut special prevăzut de lege, pe baza opțiunii exprimate, în scris, prin declarație pe propria răspundere la angajator/plătitor, după caz. Partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 10.000 lei nu beneficiază de facilităţi fiscale.

Conform unui alt document obținut de HotNews.ro, măsurile ar putea aduce 29,36 miliarde lei la bugetul de stat.

Documentul -Draft poate fi consultat AICI

Măsurile prin care se urmărește reducerea cheltuielilor din sistemul bugetar

Reduceri de personal în aparatul de stat

Guvernul PSD-PNL pare hotărât să reducă dezmățul pe bani publici din sistemul bugetar și are pregătite zeci de măsuri la nivelul aparatului central și local.

  • Reducerea cu minim 20% a numărului de secretari de stat și reducerea la jumătate a numărului de membri ai cabinetelor autorităților locale (președinți și vicepreședinți de consilii județene, primari, viceprimari) și ai reprezentanților autorității centrale în teritoriu (prefecți și subprefecți)
  • Reducerea numărului de funcții de conducere de la 12 la 8 procente din totalul angajaților, desființarea funcției publice de șef de birou și creșterea numărului de persoane din subordinea celor ce dețin funcții de conducere.
  • Comasarea între instituții subordonate Parlamentului, Guvernului sau ministerelor. Descentralizarea unor servicii, precum și prioritizarea programelor naționale de investiții.
  • În companiile de stat va fi redus cu 50% numărul consilierilor persoanelor din conducere. Numărul membrilor consiliilor de administrație va fi redus la cel mult 7 persoane, iar al celor din Comitetele de specialitate va fi redus la 5.
  • Totodată, indemnizațiile cuvenite acestora vor fi reduse la echivalentul a trei salarii medii brute pe ramura de activitate, dar nu mai mult decât indemnizația lunară a unui secretar de stat. În plus, vor fi limitate salariile de bază ale personalului cu funcții de conducere în companiile de stat.
  • Va fi creat cadrul legal pentru consorții/parteneriate de achiziții centralizate, la nivelul ministerelor cu OPC, precum și între UAT-uri județene și instituțiile publice subordonate din responsabilitatea altor UAT-uri.
  • Acordarea voucherelor de vacanță doar pentru funcționarii publici care au salarii lunare mai mici de 10.000 de lei brut.
  • Pentru instituțiile publice autonome aflate în coordonarea Parlamentului se va institui o taxă specifică de 80% asupra rezultatului net, dar nu mai puțin de 50% din valoarea taxelor/tarifelor specifice. Salariile conducătorilor acestor instituții vor fi limitate la cel mult de șase ori indemnizația brută a unui ministru, iar a celorlalți angajați la maximum 80% din salariul conducătorului instituției.
  • Comasarea a minimum 20% din institutele de cercetare/dezvoltare existente, astfel încât să se reducă cheltuielile de personal cu 15% și desființarea celor care nu mai sunt relevante în actualul context socio-economic.

Masuri pentru bugertari: Tăieri de sporuri

Premierul Marcel Ciolacu spune că a identificat, astfel, zeci de măsuri care, dincolo de eliminarea celor 200.000 de posturi bugetare neocupate,  care vor duce la tăierea unor sporuri nejustificate, la comasări și desființări de instituții.

  • Reducem numărul de funcții de conducere în sistemul public și plafonăm îndemnizațiile de conducere la societățile de stat.
  • În plus, introducem un sistem mai clar de monitorizare a indicatorilor de performanță pentru autoritățile de stat în scopul favorizării proiectelor și investițiilor care chiar fac diferența.
  • Vom forța procesul de descentralizare a unor decizii, mai ales pentru a construi un cadrul legal pentru consorții sau parteneriate de achiziții centralizate. Doar așa vor exista economii importante și constante, pe termen lung, la bugetul de stat.
  • În același timp, resursele naturale, aflate în proprietatea statului, nu vor mai fi concesionate la prețuri ridicole: de aceea, primul pas este actualizarea tuturor redevențelor cu rata inflației!

Impactul măsurilor de reducere a cheltuielilor statului va fi de circa 5.8- 6 miliarde de lei până la finalul anului. Suma va fi aproximativ egală cu ceea ce ne propunem să aducem ca venituri suplimentare la buget prin eliminarea unor excepții fiscale. Fiindcă așa credem că este corect: să existe un efort comun, distribuit echilibrat în societate, pentru un stat mai suplu și mai eficient, în care să existe mai multă echitate și transparență!”

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ce trebuie să facă românii pentru a rezista austerității și scumpirilor. Cinci sfaturi de supraviețuire de la specialiști în domeniul financiar

Publicat

Publicitate

După măsurile fiscale de austeritate aprobate recent de Guvern, specialiștii în economie spun că prețurile vor crește cu până la 5%. Pentru a face față scumpirilor, populația trebuia să ia în calcul un plan bine stabilit a bugetului lunar al familiei și să încerce metode de reducere a cheltuielilor, scrie ADEVĂRUL

Românii trebuie să reconsidere bugetul de cumpărături. Foto: Freepic
În ultimele săptămâni, guvernanții au propus o serie de măsuri fiscale de austeritate prin care se urmărește reducerea deficitului bugetar. Printre altele, creșterea TVA, ceea ce va însemna și o majorare a prețurilor, inclusiv la alimente, bunuri de larg consum, cărți și multe altele. Specialiștii spun că prețurile vor crește cu până la 5%, ceea ce înseamnă cheltuieli lunare mult mai mari pentru populație.

Nu suntem însă singura țară din lume care trece printr-o astfel de situație, inclusiv mările puteri mondiale având perioade de austeritate marcate de o povară financiară mai mare pentru populație. Tocmai de aceea, specialiștii americani au deja întocmite adevărate manuale de supraviețuire pentru omul de rând în perioadele de creștere a prețurilor și reducere a veniturilor. Câteva sfaturi esențiale trebuie luate în considerare pentru a depăși cu bine această perioadă.

Primul pas: reevaluarea bugetului de venituri și cheltuieli

Un adevărat decalog al supraviețuirii în perioade de scumpiri majore a fost întocmit de firma de contabilitate și consultanță financiară Porte Brown din Chicago. Primul pas, spun specialiștii de la Porte Brown, este reevaluarea bugetului personal sau al familiei. Exact ca un contabil, cel care se ocupă de bugetul familiei trebuie să realizeze o balanță simplă. Adică o linie verticală trasă pe mijlocul unei foi albe de hârtie, iar de-o parte și de alta trecute veniturile și cheltuielile în căsuțe separate. La urmă se trage linie. Dacă cheltuielile sunt mai mare decât veniturile trebuie luate neapărat măsuri. Fie renunțarea la celuielile care nu sunt vitale, fie creșterea veniturilor (dacă vorbim de rate și cheltuieli necesare care ne depășesc veniturile).

„Dacă ieșirile lunare de numerar depășesc intrările, un buget te poate ajuta să te încadrezi în posibilitățile tale. Împarte bugetul în categoriile principale, atât pentru intrări, cât și pentru cheltuieli. Vei vedea rapid dacă au apărut cheltuieli care nu sunt vitale sau atât de importante și care pot fi eliminate. Va trebui să ajustezi continuu bugetul pe măsură ce se schimbă circumstanțele. De asemenea, nu uita să pui deoparte un fond pentru „zile negre” pentru costuri neprevăzute, cum ar fi un frigider stricat sau reparații auto”, precizează specialiștii de la Porte Brown.

Publicitate

Cumpărături inteligente cu liste bine puse la punct, fără copii și cu oferte

Cumpărăturile inteligente pot face o economie considerabilă în bugetul familiei. Specialiștii de la Investopedia, una dintre cele mai importante surse de informare și educație financiară, au câteva ponturi pentru a reuși să ne aprovizionăm eficient și totodată economic, jonglând cu scumpirile în favoarea noastră. În primul rând, ne trebuie mereu liste pe care să trecem cumpărăturile absolut necesare. În perioade de austeritate, specialiștii ne sfătuiesc să renunțăm, mai ales dacă nu dispunem de resurse financiare importante sau tocmai am înregistrat o scădere a veniturilor, la răsfățuri inutile sau la produse care nu sunt neapărat necesare.

Lista de cumpărături trebuie să cuprindă în special produsele de bază, indispensabile, cum ar fi hârtia igenică, pasta de dinți sau săpunul, la care se adaugă treptat alte lucruri care ne sunt absolut folositoare, in special alimente de bază precum orezul, făina, uleiul, mălaiul și altele, în funcție de obiceiul nostru de consum. „Dacă te învârți prin magazinul alimentar și îți umpli coșul cu tot ce îți atrage atenția, vei cheltui mai mult decât dacă ți-ai fi pregătit o listă de cumpărături în avans. Planifică-ți mesele pentru săptămâna următoare și notează cu atenție ingredientele de care ai nevoie pentru a pregăti acele feluri de mâncare. Cumpără doar produsele de pe listă și evită cumpărăturile impulsive”, precizează Lisa Smith pentru Investopedia.

Nu trebuie să ne lăsăm impresionanți de multitudinea de oferte, mai ales dacă acele oferte nu sunt la produsele de care avem nevoie. Adică, spun specialiștii, nu trebuie să mergem pe ideea „lasă să fie acolo”. În schimb ar trebui să folosim toate ofertele disponibile pentru produsele de care suntem interesați. Deși obișnuim să cumpărăm o anumită marcă de produs, putem opta pentru variante mai ieftine, aflate la ofertă. Economia va fi vizibilă. Nu trebuie să ne ferim de produsele aflate aproape de data de expirare, mult reduse ca preț, dacă sunt în termenul de valabilitate și mai ales se potrivesc nevoilor noastre imediate.

Fără copii la cumpărături

Specialiștii recomandă să nu luăm copiii la cumpărături. Motivele sunt evidente.

„Copiii flămânzi, obosiți și morocănoși cresc costul cumpărăturilor. Fiecare minut în plus petrecut în magazin crește probabilitatea de a cumpăra mai mult – inclusiv jucării și gustări menite să-i țină pe copii liniștiți în timp ce tu încerci să te concentrezi pe găsirea unor chilipiruri. Supermarketurile vizează și copiii. Există un motiv pentru care cerealele zaharoase și dulciurile sunt expuse la nivelul ochilor copiilor”, precizează cei de la Investopedia. Nu trebuie să uitați să mergeți sătui la cumpărături. Este cunoscut faptul că în momentul în care suntem flămânzi avem tendința să supraestimăm nevoile noastre alimentare.

 

Gătitul și proviziile salvează mulți bani

În momentul în care prețurile cresc vertiginos, veniturile rămân la fel sau chiar scad în urma unor măsuri fiscale de austeritate, astfel că mâncatul în oraș ar trebui tăiat de pe listă, spun specialiștii, sau măcar redus la experiențe ocazionale. Cea mai ieftină opțiune este gătitul. Chiar și cei care nu sunt foarte pricepuți în ale bucătăriei pot găsi soluții. Dacă vrem să facem economie cu adevărat până și cafeaua trebuie să o bem acasă. „A lua masa în oraș este o idee scumpă. Multe dintre mesele pe care le plătești într-un restaurant pot fi gătite acasă la jumătate din preț. Chiar și cafeaua bună este mai ieftină dacă o faci singur acasă”, precizează jurnalistul Lisa Smith, specializată în domeniul financiar.

Să luăm drept exemplu o banală porție de cartofi prăjiți servită  la un restaurant. Costă minimum 9 lei chiar și într-un orășel de provincie. La piață, un kilogram de cartofi ajunge maximum la 3.5 lei. La un calcul simplu se vede că o porție de 300 de grame de cartofi prăjiți la restaurant este echivalentul a peste două kilograme de cartofi cumpărați de la piață sau supermarket. Iar exemplele pot continua. Economia la mâncare nu trebuie însă să ne poarte către zona fast-food sau a produselor nesănătoase, dar mai ieftine. De exemplu, am putea evita mezelurile, chiar și cele la preț de chilipir, și să optăm pentru o bucată de carne gătită sau o porție bună de carbohidrați sănătoși (fasole, de exemplu).

Mersul pe jos face piciorul frumos, dar mai ales ne ajută să facem economie

Și reducerea utilizării mașinii ne poate ajuta sǎ facem economii. De exemplu, putem folosi autoturismul pentru a parcurge distanțe lungi sau pentru a căra obiecte grele. În rest, pentru distanțele scurte și medii, putem opta pentru mersul pe jos sau pentru transportul în comun, mai ales dacă trăim în orașe mai mici.  În general, specialiștii recomandă că atunci când suntem nevoiți să folosim autoturismul trebuie să învățăm să conducem inteligent.

„Printre modalitățile simple, dar eficiente, de a reduce consumul de benzină se numără: facem toate treburile odată, planificat, pentru a reduce numărul de călătorii, evităm călătoriilor în orele de vârf, verificăm regulat presiunea în anvelope, limităm utilizarea aerului condiționat și oprim motorul când staționăm. Nu trebuie să uităm să folosim bicicleta și mersul pe jos ori de câte ori este posibil”, spune cei de la Porte Brown.

Tăiem din produsele de lux și căutăm alternative mai ieftine

Primele lucruri care trebuie reduse sau chiar eliminate din bugetul de criză sunt produsele de lux, dacă obișnuim să utilizăm așa ceva. În general, specialiștii recomandă să căutăm variante asemănătoare, fără să facem un rabat semnificat la calitate, dar mai ieftine. De exemplu, dacă ne place încălțămintea sport de brand, optăm pentru unul mai ieftin decât cel pe care-l foloseam de obicei. Același lucru se poate aplica la o mulțime de produse, cu economii consistente

„Majoritatea oamenilor, sunt fideli anumitor mărci, produse și magazine. De fapt, poți achiziționa anumite articole în mod regulat fără să te gândești dacă există ceva asemănător sau chiar mai bun, dar mai ieftin. Ia în considerare alternative mai ieftine. În multe cazuri, poți cheltui mai puțin fără a compromite calitatea. Multe magazine alimentare oferă produse generice sau de marcă proprie lângă produse de marcă pe rafturi. Produsele fără marcă sunt de obicei fabricate de companii mai mici, fără bugete mari de marketing, sau de aceleași companii care produc produse de marcă”, adaugă specialiștii de la Porte Brown.

Sursa: ADEVĂRUL

Citeste mai mult

Eveniment

Guvernul schimbă regulile pentru furnizorii de energie: Facturi transparente, protecție sporită pentru clienți și măsuri împotriva înșelătoriilor

Publicat

Publicitate

Guvernul vrea să introducă reguli noi pentru contractele de energie electrică. Clienții casnici ar putea beneficia de prețuri fixe, protecție împotriva debranșării și acces la energie regenerabilă partajată. Legea care schimbă regulile pe piața furnizorilor de energie este în dezbatere publică până pe 1 august, scrie alba24.ro.

Un proiect de Ordonanță de Urgență pus recent în dezbatere publică propune schimbări majore în legislația energiei electrice, cu efecte directe asupra milioanelor de clienți casnici din România. Dacă va fi adoptată, ordonanța ar putea aduce mai multă transparență în facturi, contracte mai clare și stabile, dar și o protecție reală pentru consumatorii vulnerabili. Documentul poate fi văzut AICI: OUG organizarea pietei de energie 22-07-2025, iar nota de fundamentare AICI: Nota de Fundamentare OUG-EX-1-modificare-Lege-123-2012-22.07.2025

Contracte pe durată fixă, cu preț garantat: Adio modificări din senin
Una dintre cele mai importante prevederi este obligarea marilor furnizori (cum ar fi Electrica, PPC sau Hidroelectrica) să ofere, la cererea clientului, contracte pe minimum un an cu preț fix.

Acest tip de contract ar deveni o alternativă sigură pentru cei care vor să se ferească de scumpiri neașteptate, așa cum s-a întâmplat în ultimii ani pe piața liberă.

Mai mult, furnizorii nu vor mai putea modifica unilateral prețul în timpul unui astfel de contract și vor fi obligați să prezinte, la semnare, un rezumat clar, pe înțelesul oricui.

Facturi mai clare și comparabile între furnizori

Publicitate

OUG obligă furnizorii să le spună clar clienților dacă prețul este fix, variabil sau dinamic, ce taxe includ facturile, și care sunt condițiile de încetare sau prelungire a contractului.

Această transparență ar putea reduce abuzurile sau țepele contractuale, ajutându-i pe români să compare mai ușor ofertele și să aleagă în cunoștință de cauză.

Dreptul de a deveni prosumatori… și mai mult decât atât

Proiectul oferă clienților casnici dreptul nu doar de a produce și consuma energia generată (ex: panouri solare), ci și de a o partaja cu vecini sau membri ai aceleiași comunități, chiar și contra cost.

Astfel, inclusiv cei care nu au acoperișuri proprii sau terenuri ar putea beneficia de energie regenerabilă, prin asocieri locale, în blocuri sau comunități rurale.

Clienții vulnerabili: Protejați de la debranșare

Pentru persoanele în situații dificile (venituri mici, dependenți de echipamente electrice pentru sănătate etc.), ordonanța impune un principiu clar:
Nicio debranșare nu poate avea loc fără măsuri alternative sau sprijin social.
Autoritățile locale vor avea obligația să intervină cu ajutor financiar sau soluții de eșalonare a datoriilor.

Este pentru prima dată când legea oferă un cadru coerent care protejează oamenii de întreruperea curentului în cele mai grele momente, mai ales iarna.

Furnizorii de energie, obligați să joace corect

ANRE va avea atribuții extinse pentru a supraveghea:

cum sunt stabilite prețurile,
dacă furnizorii respectă obligația de a oferi contracte fixe,
dacă există comisioane abuzive la reziliere, și cum este tratat clientul vulnerabil sau prosumatorul.
Vor fi publicate rapoarte anuale privind impactul contractelor dinamice și comportamentul pieței, ceea ce ar putea duce la amenzi sau reglementări mai stricte, dacă apar abuzuri.

Intervenții ale statului în caz de criză

În situații excepționale (cum a fost criza energetică din 2022-2023), statul va putea impune prețuri reglementate sub nivelul costurilor, dar doar pentru o parte limitată din consum, și doar dacă furnizorii sunt compensați transparent.

Este o măsură de ultim resort, care poate ține în frâu facturile populației în fața unor scumpiri explozive.

Ce urmează: proiectul e încă în dezbatere publică

Proiectul de OUG este publicat de Ministerul Energiei și poate fi consultat și comentat până la 1 august 2025. După această dată, Guvernul poate decide adoptarea prin aprobare în ședință. Dacă se adoptă, va fi o schimbare majoră în favoarea populației
Acest proiect de ordonanță nu este perfect, dar oferă cel mai coerent pachet de protecție pentru consumatori din ultimii ani.

Dacă va fi adoptat, românii vor avea:

contracte mai sigure și stabile,
facturi mai clare,
acces extins la energie verde,
protecție reală în fața debranșării și abuzurilor.

Citeste mai mult

Eveniment

Tânără de 23 de ani din Văculești, dată dispărută! Poliția cere sprijinul cetățenilor

Publicat

Publicitate

Vineri, în jurul orei 15:47, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 4 Dorohoi au fost sesizați cu privire la dispariția tinerei Agavriloae Rodica Gabriela, în vârstă de 23 de ani. Tânăra a plecat de la domiciliu și nu a mai revenit, iar familia nu mai reușește să ia legătura cu aceasta.

Semnalmentele persoanei dispărute sunt următoarele: înălțime 1,65 metri, greutate 60 kg, ochi căprui, păr șaten.

Polițiștii desfășoară activități de căutare pentru depistarea tinerei și fac apel către persoanele care pot oferi informații cu privire la locul unde s-ar putea afla să anunțe cea mai apropiată unitate de poliție sau să apeleze numărul unic de urgență 112.

Citeste mai mult

Eveniment

COD GALBEN de caniculă și instabilitate atmosferică pentru județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Cod galben de caniculă și de instabilitate atmosferică pentru județul Botoșani

 

Administrația Națională de Meteorologie a emis două atenționări cod galben de caniculă pentru județul Botoșani. Prima este valabilă de astăzi, de la ora 10:00, până mâine la aceeași oră, iar a două de mâine, de la ora 10:00, până luni, la aceeași oră.

 

Maximele se vor încadra între 33 și 36 de grade, iar minimele în general între 17 și 20 grade. Specialiștii atrag atenția că indicele temperatură-umezeală va atinge sau depăși pragul critic de 80 de unități, ceea ce amplifică disconfortul termic resimțit de populație.

 

Publicitate

Totodată, a fost emis și un Cod galben de instabilitate atmosferică, de astăzi, de la ora 17:00, până mâine, la ora 06:00.

Sunt așteptate intensificări ale vântului și vijelii (rafale în general de 60…70 km/h), averse torențiale, descărcări electrice și grindină de mici și medii dimensiuni (în general 2-4 cm). În intervale scurte de timp sau prin acumulare cantitățile de apă vor fi de 20…25 l/mp, iar pe arii restrânse de peste 30 l/mp.

 

Pentru a face față în siguranță valului de căldură, ISU Botoșani recomandă respectarea următoarelor măsuri de protecție:

– deplasați-vă doar în primele ore ale dimineții sau seara, preferabil prin zone umbrite, alternând mersul cu pauze de repaus.;

– evitați aglomerațiile, expunerea directă la soare și efortul fizic intens, în special între orele 11:00 și 18:00;

– purtaţi haine lejere, subţiri, deschise la culoare, pălării şi ochelari de soare;

– mâncați cât mai multe fructe și legume și evitați alimentele bogate în grăsimi;

– consumați zilnic 1,5 – 2 litri de lichide, preferabil apă, ceaiuri ușoare sau sucuri naturale, la temperatura camerei;

– evitaţi băuturile ce conţin alcool, cofeină sau zahăr;

– mențineți legătura cu persoanele vârstnice din familie: verificați starea lor de sănătate și oferiți-le ajutor, dacă este nevoie;

– nu lăsaţi copiii / animalele de companie singuri/singure în autoturisme;

– creați un mediu răcoros în locuință, pentru a nu suprasolicita organismul.

 

Măsuri pentru prevenirea incendiilor în perioada caniculei

 

Având în vedere riscul crescut de izbucnire a incendiilor în contextul temperaturilor ridicate, ISU Botoșani recomandă populației respectarea următoarelor măsuri preventive:

 

– respectați normele de prevenire și stingere a incendiilor;

– nu utilizați focul deschis în zone cu vegetație uscată, în apropierea materialelor combustibile sau a locurilor cu pericol de explozie, fără supraveghere și măsuri corespunzătoare de siguranță;

– nu expuneți la soare sau în spații supraîncălzite recipiente ce conțin lichide inflamabile sau gaze sub presiune;

– pregătiți hrana folosind foc deschis doar în spații special amenajate, la distanțe sigure față de clădiri, depozite, culturi agricole, păduri sau alte zone vulnerabile;

– nu aruncați țigări aprinse în zone cu vegetație uscată;

– supravegheați copiii și nu le permiteți accesul la surse de foc (chibrituri, brichete etc.).

 

Evoluţia fenomenelor meteorologice prognozate este permanent monitorizată prin Centrul Operaţional al ISU Botoșani .

 

Echipajele de pompieri de la toate subunitățile din județ sunt pregătite să intervină, în cel mai scurt timp, în sprijinul cetățenilor.

 

Pentru a preveni situațiile de urgență în contextul codului galben de instabilitate atmosferică, recomandăm cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

 

– fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;

 

– nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt;

 

– parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;

 

– îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;

 

– nu atingeți firele căzute la pământ;

 

– curățați șanțurile și rigolele de scurgere, pentru a permite evacuarea apelor pluviale;

 

– nu aruncați gunoaiele menajere sau resturile vegetale în albiile apelor curgătoare sau în șanțurile / canalele de colectare a apei.

 

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descăcodrcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending