Connect with us

Actualitate

Școlile pot dota clasele și laboratoarele cu bani de la PNRR. Bugetul alocat

Publicat

Publicitate

Potrivit ministerului, finanțările se contractează prin intermediul autorităților administrației publice locale, constituite la nivel județean, respectiv prin intermediul consiliilor județene și a Consiliului Municipiului București, care vor avea calitatea de solicitant eligibil în cadrul apelului, informează alba24.ro

Ministerul Educației a pus în consultare publică un ghid prin care școlile pot obține finanțare prin PNRR pentru dotarea claselor cu mobilier sau echiparea laboratoarelor de informatică.

Este vorba despre Ghidul solicitantului aferent apelului Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar, apel de proiecte care va fi finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență – Componenta C15: Educație. Alocarea financiară totală a apelului de proiecte este de 977.360.200 euro, fără TVA, valoare eligibilă din PNRR.

Finanțări prin consilii județene

Potrivit ministerului, finanțările se contractează prin intermediul autorităților administrației publice locale, constituite la nivel județean, respectiv prin intermediul consiliilor județene și a Consiliului Municipiului București, care vor avea calitatea de solicitant eligibil în cadrul apelului.

Prin finanțările PNRR, unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, inclusiv cele care funcționează în cadrul instituțiilor de învățământ superior, precum și cluburile, cluburile sportive și palatele copiilor, centrele județene de asistență psihopedagogică vor fi dotate cu echipamente TIC, mobilier și materiale educaționale și sportive.

Toate bunurile și echipamentele achiziționate prin viitoarele proiecte de către CJ/CGMB vor fi oferite spre folosință gratuită beneficiarilor finali ai investițiilor, pentru a fi utilizate exclusiv pentru activități didactice, sportive și extrașcolare cu elevii/copiii, precizează ministerul.

Publicitate

Investiții posibile

În cadrul acestui apel vor fi susținute 4 tipuri majore de investiții:

  • digitalizarea mediilor de învățare din învățământul preuniversitar, prin achiziționarea unor echipamente informatice necesare procesului didactic
  • dotarea laboratoarelor de informatică din școlile din rețeaua de educație națională de la toate nivelurile, inclusiv din palatele copiilor, cluburi și cluburi sportive, precum și din rețeaua de învățământ profesional și tehnic
  • dotarea cu mobilier a sălilor de clasă și a spațiilor sportive din palatele și cluburile sportive
  • echiparea cabinetelor, a cabinetelor de asistență psihopedagogică și a laboratoarelor de științe precum și înființarea unora noi, în situația în care există spații disponibile în unitatea de învățământ sau în alte tipuri de instituții eligibile în cadrul apelului (palate, cluburi, cluburi sportive).

Câte unități pot beneficia de finanțări

Vor fi dotate 75 000 de săli de clasă și 10 000 laboratoare științifice ale școlilor. Implementarea investiției va fi finalizată până la 30 iunie 2024.

Asigurarea dotărilor sălilor de clasă și a laboratoarelor/atelierelor școlare din sistemul preuniversitar – 10.000 de laboratoare pentru științe vor fi echipate în conformitate cu specificațiile de la jalonul 490. Se va acorda prioritate investițiilor pentru unitățile de învățământ care nu au beneficiat de investiții în sălile de clasă și în echipamentele de laborator în ultimii 5 ani.

Echiparea laboratoarelor informatice din școlile de educație și formare profesională (IPT) – 909 unități de învățământ profesional și tehnic vor fi dotate cu infrastructuri și instrumente digitale pentru predare. Investiția include achiziționarea de echipamente pentru clase (cum ar fi proiectoare, sisteme de înregistrare video, sisteme de sunet, camere video și echipamente audio pentru înregistrarea lecțiilor, echipamente cu softuri pentru arhivarea resurselor digitale de predare) și acoperă echipamentele de infrastructură subiacente (cum ar fi electroinstalațiile, rețelele LAN și wi-fi) necesare pentru utilizarea echipamentelor didactice digitale. Implementarea investiției va fi finalizată până la 30 septembrie 2023.

Buget maxim pentru fiecare tip de investiție

  • Echipamente pentru laboratoare de informatică din unități de învățământ de nivel gimnazial și liceal/unitate conexă – cost unitar/laborator informatică/unitate de învățământ de nivel primar, gimnazial, liceal/unitate conexă: 18.000 euro
  • Echipamente pentru laboratoare de informatică din unități de învățământ de nivel preșcolar (grădinițe) – cost unitar/laborator/nivel preșcolar: 13.280 euro
  •  Echipamente TIC pentru organizarea în mediul virtual pentru unități de învățământ de nivel gimnazial și liceal – cost unitar/unitate de învățământ/unitate conexă: 47.992 euro
  • Mobilier pentru dotarea sală de clasă din unitate de învățământ de nivel gimnazial și liceal/unitate conexă – cost unitar/sală clasă/sala de activitati sportive/extracurriculare: 4.000 euro
  • Mobilier specific și materiale didactice specifice pentru dotare laborator școlar din unitate de învățământ de nivel gimnazial și liceal/unitate conexă – cost unitar/unitate de învățământ: 24.000 euro
  • Echipament digital pentru dotare laborator școlar din unitate de învățământ de nivel gimnazial și liceal/unitate conexă – cost unitar componenta de digitalizare/laborator: 6.000 euro
  • Mobilier specific și produse specifice, inclusiv echipamente digitale, pentru dotare cabinet de asistență psihopedagogică din unitate de învățământ de nivel gimnazial și liceal – cost unitar/unitate de învățământ/ centre județene de asistență psihopedagogică /CMBRAE: 10.000 euro

Situația prezentată de minister

Infrastructura precară și dotările inadecvate reprezintă un prim factor în perpetuarea inechității, reducerea atractivității școlilor rurale pentru cadrele didactice bine pregătite și a reputației unităților de învățământ în cadrul comunităților, se arată în documentație.

”Actul educațional se desfășoară în unități din învățământul primar și gimnazial dintre care peste 90% necesită reabilitare, mai mult de 70% fiind localizate în mediul rural.

Grădinițele și unitățile de învățământ, în special școlile primare, mai ales din mediul rural, frecventate de copii din medii sociale vulnerabile (de regulă, populația de etnie roma), au infrastructură precară, neîndeplinind standardele de calitate corespunzătoare unei funcționări normale. Transformarea grupei pregătitoare din învățământul preșcolar în clasa pregătitoare și includerea acesteia în ciclul învățământului primar a crescut cererea și concomitent suprasolicitarea infrastructurii învățământului primar.

În același timp, oferta școlară nu este adaptată schimbărilor demografice din ultimii ani. Există școli rurale cu un număr mic de elevi în timp ce suburbiile din jurul marilor orașe nu beneficiază de servicii adecvate.

Aproximativ 15% dintre școlile din România funcționează în două schimburi, iar un procent mic chiar în trei schimburi. Funcționarea în două schimburi forțează autoritățile să reducă activitățile extracurriculare, deoarece ziua de școală se reduce prea mult, iar facilitățile din școală pot deveni supraaglomerate pentru activitatea simultană a elevilor din mai multe schimburi.

Din totalul școlilor din mediul urban, 14,5% dispun de o capacitate insuficientă în comparație cu 8,8% dintre școlile din mediul rural.

În unele cazuri, pentru a asigura școlarizarea tuturor copiilor din circumscripția școlară, școlile au fost obligate să renunțe la laboratoare, săli de informatică, săli de bibliotecă sau spații în care se desfășurau activități extrașcolare, ceea ce conduce la scăderea calității educației oferite.

În aceste cazuri, există o nevoie acută de investiții care să se concentreze atât spre extinderea spațiilor, astfel încât să poată fi asigurată cuprinderea tuturor copiilor de vârstă școlară, cât și pe creșterea calității actului educațional, prin asigurarea spațiilor și dotărilor necesare, inclusiv a laboratoarelor de specialitate”, potrivit ministerului.

Țintele asumate de România prin PNRR

  • 5.200 laboratoare de informatică echipate
  • 3.600 școli cu clase de nivel primar, gimnazial si liceal dotate cu echipamente IT pentru digitalizarea resurselor de învățare
  • 909 laboratoare informatice din școlile de educație și formare profesională
  • 75.000 de săli de clasă/sala pentru activități extrașcolare sau sportive, dotate cu mobilier
  • 10.000 de laboratoare/cabinete din sistemul de educație preuniversitar, inclusiv cabinete de asistenta psihopedagogică.

Feedback-ul referitor la ghidul publicat poate fi trimis pe adresa de e-mail consultare.pnrr@edu.gov.ro, în perioada 21 – 25 noiembrie 2022.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Locuri de muncă bine plătite în străinătate: Peste 300 de posturi pentru botoșăneni

Publicat

Publicitate

Angajatorii din Spaţiul Economic European oferă, prin intermediul reţelei EURES România, 324 locuri de muncă vacante, după cum urmează:

Austria – 7 locuri de muncă vacante pentru : operator CNC, technician electrician, technician mecanic, strungar universal, operator robot-placare cu laser. Calificare si experiență în domeniu. Cunostințe de limba engleză;

Croația – 6 locuri de muncă vacante pentru: tăietor de lemne, tractorist (operator tractor in padure). Se lucreaza in padure la taiatul lemnelor cu drujba și pe tractor forestier.

Finlanda – 6 locuri de muncă vacante pentru: sudor MIG/MAG, sudor TIG, montator de tevi in santier naval. Calificare și experienţa în domeniu. Cunoştinţe de limbă engleză;

Germania – 11 locuri de muncă vacante pentru: lucrator in productie – procesare produse din carne și fizioterapeut cu formare profesională în domeniu și cunoştinţe de limbă germană;

Irlanda – 11 loc de muncă vacante pentru îngrijitor persoane. Se solicită experiență și cunostințe avansate de limba engleză;

Publicitate

Italia – 15 locuri de muncă vacante pentru șofer autobuz. Se solicită permis de conducere categ D si atestatul CQC, experienta in domeniu cel putin 1 an. Cunoștințe de limba engleză sau italiană.

Norvegia – 50 locuri de muncă vacante pentru muncitor in productie – industria piscicola. Se solicită experienţă şi cunostințe de limba engleză sau limbă scandinavă;

Slovenia – 4 locuri de muncă vacante pentru finisor fațade exterioare cladiri. Se solicită calificare și experiență. Limba engleză/slovenă.

Spania – 210 locuri de muncă vacante pentru : supervizor de linie, operator motostivuitor, operator depozit și lucrător în agricultură. Coop. Agrícola Levante Sur are producția este împărțită în două campanii: cea de iarnă (salată verde, brocoli, conopidă) și cea de vară (pepene galben, pepene verde). Cunoștințe de limba spaniolă.

Suedia – 4 locuri de muncă vacante pentru mecanic și electrician. Candidați cu experiență în mentenanță mecanică, ideal în industria grea, și care dețin o diplomă de liceu sau calificări echivalente. Cunoștințe de limba suedeza si/sau engleza.

Persoanele interesate să ocupe un loc de muncă Spaţiul Economic European pot consulta ofertele accesând https://eures.anofm.ro/eures/solicitanti.html. Informaţii suplimentare la Consilierul EURES, telefon 0231536791 sau e-mail gabriela.drobota.bt@anofm.gov.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiuni ale polițiștilor botoșăneni pentru siguranța elevilor: Controale în școlile din Dorohoi și Botoșani

Publicat

Publicitate

În zilele de 6, respectiv 7 noiembrie a.c., polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani – Biroul Siguranța Școlară, împreună cu polițiștii din cadrul Poliției municipiului Dorohoi, Poliției municipiului Botoșani, Serviciului Criminalistic, Serviciului Rutier, Serviciului de Investigații Criminale și polițiștii de prevenire au desfășurat acțiuni în incinta și în zonele din jurul unităților de învățământ din Dorohoi și Botoșani.
Au fost desfășurate 17 activități preventive în cinci unități de învățământ, cu participarea a peste 700 de elevi și cadre didactice, scopul acestora fiind creșterea gradului de siguranță școlară și menținerea unui climat de ordine și siguranță publică în incinta și zona adiacentă unităților de învățământ preuniversitar.
Forțele de ordine au fost sprijinite de jandarmi din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani . Atât polițiștii cât și jandarmeria au folosit echipajele canine pentru patrulare în cadrul acțiunilor.
În cadrul activităților au fost aplicate 18 sancțiuni contravenționale privind nerespectarea prevederilor Legii 61/1991 pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice, precum și pentru abateri la regimul rutier, comise în proximitatea școlilor.
Prin aceste activități, Inspectoratul de poliție Județean Botoșani urmărește asigurarea unui mediu educațional sigur, prevenirea faptelor antisociale și cosolidarea colaborării între instituțiile responsabile de siguranța elevilor și comunitate.

Citeste mai mult

Eveniment

O femeie de 39 de ani, din Botoșani, parcă a intrat în pământ. Poliția cere ajutorul cetățenilor

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni caută o femeie din localitatea Șoldănești, comuna Blândești, care a dispărut de la domiciliu în cursul nopții de 7 noiembrie 2025.

Potrivit informațiilor transmise de Inspectoratul de Poliție Județean Botoșani, Sârbu Andreea Ramona, în vârstă de 39 de ani, ar fi părăsit voluntar locuința părinților săi în jurul orei 01:30, fără a mai reveni până în prezent. Familia a anunțat imediat dispariția la poliție.

La momentul plecării, femeia era îmbrăcată cu pantaloni negri, pantofi sport negri și hanorac gri.
Are 1,68 m înălțime, aproximativ 120 kg, păr șaten închis, scurt și drept, ochi căprui și corpolență robustă.
Persoana suferă de afecțiuni psihice – schizofrenie paranoidă decompensată.

Polițiștii desfășoară activități de căutare atât în localitate, cât și în zonele limitrofe, și solicită sprijinul populației.

Oricine poate oferi informații despre femeia dispărută este rugat să sune de urgență la 112 sau să anunțe cea mai apropiată unitate de poliție.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Încă un autoturism radiat din circulație în Lituania, descoperit de către polițiștii de frontieră botoșăneni

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei  Rădăuți Prut efectuează cercetări în privinţa unui bărbat, cetățean R. Moldova, care s-a prezentat la control la volanul unui autoturism ce figura radiat din circulație de către autoritățile din Lituania.

 

În data de 06 noiembrie a.c., în jurul orei 17.30, în Punctul de Trecere a Frontierei  Rădăuți Prut-ITPF Iași, s-a prezentat pentru efectuarea formalităților de control, la volanul unui autoturism înmatriculat în Lituania, un bărbat, cetățean moldovean, în vârstă de 56 de ani.

Colegii noștri au avut suspiciuni cu privire la faptul că autoturismul este radiat din circulație, motiv pentru care au efectuat verificări suplimentare în bazele de date specifice. Astfel, au stabilit faptul că autoturismul este radiat din circulație de către autoritățile din Lituania.

În cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de punerea în circulație sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul neînmatriculat, la finalizare urmând a se lua măsurile legale care se impun.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending