Connect with us

Actualitate

Școlile pot dota clasele și laboratoarele cu bani de la PNRR. Bugetul alocat

Publicat

Publicitate

Potrivit ministerului, finanțările se contractează prin intermediul autorităților administrației publice locale, constituite la nivel județean, respectiv prin intermediul consiliilor județene și a Consiliului Municipiului București, care vor avea calitatea de solicitant eligibil în cadrul apelului, informează alba24.ro

Ministerul Educației a pus în consultare publică un ghid prin care școlile pot obține finanțare prin PNRR pentru dotarea claselor cu mobilier sau echiparea laboratoarelor de informatică.

Este vorba despre Ghidul solicitantului aferent apelului Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar, apel de proiecte care va fi finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență – Componenta C15: Educație. Alocarea financiară totală a apelului de proiecte este de 977.360.200 euro, fără TVA, valoare eligibilă din PNRR.

Finanțări prin consilii județene

Potrivit ministerului, finanțările se contractează prin intermediul autorităților administrației publice locale, constituite la nivel județean, respectiv prin intermediul consiliilor județene și a Consiliului Municipiului București, care vor avea calitatea de solicitant eligibil în cadrul apelului.

Prin finanțările PNRR, unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, inclusiv cele care funcționează în cadrul instituțiilor de învățământ superior, precum și cluburile, cluburile sportive și palatele copiilor, centrele județene de asistență psihopedagogică vor fi dotate cu echipamente TIC, mobilier și materiale educaționale și sportive.

Toate bunurile și echipamentele achiziționate prin viitoarele proiecte de către CJ/CGMB vor fi oferite spre folosință gratuită beneficiarilor finali ai investițiilor, pentru a fi utilizate exclusiv pentru activități didactice, sportive și extrașcolare cu elevii/copiii, precizează ministerul.

Publicitate

Investiții posibile

În cadrul acestui apel vor fi susținute 4 tipuri majore de investiții:

  • digitalizarea mediilor de învățare din învățământul preuniversitar, prin achiziționarea unor echipamente informatice necesare procesului didactic
  • dotarea laboratoarelor de informatică din școlile din rețeaua de educație națională de la toate nivelurile, inclusiv din palatele copiilor, cluburi și cluburi sportive, precum și din rețeaua de învățământ profesional și tehnic
  • dotarea cu mobilier a sălilor de clasă și a spațiilor sportive din palatele și cluburile sportive
  • echiparea cabinetelor, a cabinetelor de asistență psihopedagogică și a laboratoarelor de științe precum și înființarea unora noi, în situația în care există spații disponibile în unitatea de învățământ sau în alte tipuri de instituții eligibile în cadrul apelului (palate, cluburi, cluburi sportive).

Câte unități pot beneficia de finanțări

Vor fi dotate 75 000 de săli de clasă și 10 000 laboratoare științifice ale școlilor. Implementarea investiției va fi finalizată până la 30 iunie 2024.

Asigurarea dotărilor sălilor de clasă și a laboratoarelor/atelierelor școlare din sistemul preuniversitar – 10.000 de laboratoare pentru științe vor fi echipate în conformitate cu specificațiile de la jalonul 490. Se va acorda prioritate investițiilor pentru unitățile de învățământ care nu au beneficiat de investiții în sălile de clasă și în echipamentele de laborator în ultimii 5 ani.

Echiparea laboratoarelor informatice din școlile de educație și formare profesională (IPT) – 909 unități de învățământ profesional și tehnic vor fi dotate cu infrastructuri și instrumente digitale pentru predare. Investiția include achiziționarea de echipamente pentru clase (cum ar fi proiectoare, sisteme de înregistrare video, sisteme de sunet, camere video și echipamente audio pentru înregistrarea lecțiilor, echipamente cu softuri pentru arhivarea resurselor digitale de predare) și acoperă echipamentele de infrastructură subiacente (cum ar fi electroinstalațiile, rețelele LAN și wi-fi) necesare pentru utilizarea echipamentelor didactice digitale. Implementarea investiției va fi finalizată până la 30 septembrie 2023.

Buget maxim pentru fiecare tip de investiție

  • Echipamente pentru laboratoare de informatică din unități de învățământ de nivel gimnazial și liceal/unitate conexă – cost unitar/laborator informatică/unitate de învățământ de nivel primar, gimnazial, liceal/unitate conexă: 18.000 euro
  • Echipamente pentru laboratoare de informatică din unități de învățământ de nivel preșcolar (grădinițe) – cost unitar/laborator/nivel preșcolar: 13.280 euro
  •  Echipamente TIC pentru organizarea în mediul virtual pentru unități de învățământ de nivel gimnazial și liceal – cost unitar/unitate de învățământ/unitate conexă: 47.992 euro
  • Mobilier pentru dotarea sală de clasă din unitate de învățământ de nivel gimnazial și liceal/unitate conexă – cost unitar/sală clasă/sala de activitati sportive/extracurriculare: 4.000 euro
  • Mobilier specific și materiale didactice specifice pentru dotare laborator școlar din unitate de învățământ de nivel gimnazial și liceal/unitate conexă – cost unitar/unitate de învățământ: 24.000 euro
  • Echipament digital pentru dotare laborator școlar din unitate de învățământ de nivel gimnazial și liceal/unitate conexă – cost unitar componenta de digitalizare/laborator: 6.000 euro
  • Mobilier specific și produse specifice, inclusiv echipamente digitale, pentru dotare cabinet de asistență psihopedagogică din unitate de învățământ de nivel gimnazial și liceal – cost unitar/unitate de învățământ/ centre județene de asistență psihopedagogică /CMBRAE: 10.000 euro

Situația prezentată de minister

Infrastructura precară și dotările inadecvate reprezintă un prim factor în perpetuarea inechității, reducerea atractivității școlilor rurale pentru cadrele didactice bine pregătite și a reputației unităților de învățământ în cadrul comunităților, se arată în documentație.

”Actul educațional se desfășoară în unități din învățământul primar și gimnazial dintre care peste 90% necesită reabilitare, mai mult de 70% fiind localizate în mediul rural.

Grădinițele și unitățile de învățământ, în special școlile primare, mai ales din mediul rural, frecventate de copii din medii sociale vulnerabile (de regulă, populația de etnie roma), au infrastructură precară, neîndeplinind standardele de calitate corespunzătoare unei funcționări normale. Transformarea grupei pregătitoare din învățământul preșcolar în clasa pregătitoare și includerea acesteia în ciclul învățământului primar a crescut cererea și concomitent suprasolicitarea infrastructurii învățământului primar.

În același timp, oferta școlară nu este adaptată schimbărilor demografice din ultimii ani. Există școli rurale cu un număr mic de elevi în timp ce suburbiile din jurul marilor orașe nu beneficiază de servicii adecvate.

Aproximativ 15% dintre școlile din România funcționează în două schimburi, iar un procent mic chiar în trei schimburi. Funcționarea în două schimburi forțează autoritățile să reducă activitățile extracurriculare, deoarece ziua de școală se reduce prea mult, iar facilitățile din școală pot deveni supraaglomerate pentru activitatea simultană a elevilor din mai multe schimburi.

Din totalul școlilor din mediul urban, 14,5% dispun de o capacitate insuficientă în comparație cu 8,8% dintre școlile din mediul rural.

În unele cazuri, pentru a asigura școlarizarea tuturor copiilor din circumscripția școlară, școlile au fost obligate să renunțe la laboratoare, săli de informatică, săli de bibliotecă sau spații în care se desfășurau activități extrașcolare, ceea ce conduce la scăderea calității educației oferite.

În aceste cazuri, există o nevoie acută de investiții care să se concentreze atât spre extinderea spațiilor, astfel încât să poată fi asigurată cuprinderea tuturor copiilor de vârstă școlară, cât și pe creșterea calității actului educațional, prin asigurarea spațiilor și dotărilor necesare, inclusiv a laboratoarelor de specialitate”, potrivit ministerului.

Țintele asumate de România prin PNRR

  • 5.200 laboratoare de informatică echipate
  • 3.600 școli cu clase de nivel primar, gimnazial si liceal dotate cu echipamente IT pentru digitalizarea resurselor de învățare
  • 909 laboratoare informatice din școlile de educație și formare profesională
  • 75.000 de săli de clasă/sala pentru activități extrașcolare sau sportive, dotate cu mobilier
  • 10.000 de laboratoare/cabinete din sistemul de educație preuniversitar, inclusiv cabinete de asistenta psihopedagogică.

Feedback-ul referitor la ghidul publicat poate fi trimis pe adresa de e-mail consultare.pnrr@edu.gov.ro, în perioada 21 – 25 noiembrie 2022.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Asociația H.A.P.P.Y. deschide înscrierile la cursurile de Empatie, Comunicare și Voluntariat pentru generația Z. „Educația începe cu inima. Restul vine de la sine”

Publicat

Publicitate

Asociația H.A.P.P.Y. lansează un nou program educațional dedicat copiilor, menit să dezvolte abilități esențiale într-o lume în continuă schimbare: empatia, comunicarea și implicarea comunitară. Proiectul propune o abordare „cu suflet”, așa cum spun organizatorii, punând accent pe formarea copiilor ca oameni capabili să înțeleagă, să ajute și să contribuie la binele colectiv.

„Educația începe cu inima. Restul vine de la sine”, transmit inițiatorii programului, care își propun să creeze un spațiu în care copiii învață nu prin tehnici rigide, ci prin interacțiune umană autentică. Cursurile sunt gândite pentru copii din generația Z care vor să își dezvolte inteligența emoțională și spiritul civic. Indiferent dacă sunt timizi sau extrovertiți, energici sau liniștiți, participanții sunt încurajați să își descopere potențialul interior și să își exprime propriile trăiri.

Ce vor învăța copiii?

Programul include activități care îi ajută pe cei mici să înțeleagă mai bine atât propriile emoții, cât și pe ale celor din jur. Printre competențele dezvoltate se numără:

identificarea și gestionarea emoțiilor;
implicarea în situații reale de ajutor și sprijin;
lucrul în echipe de voluntari;
exersarea responsabilității și a bunătății în contexte practice;
dezvoltarea abilitaților de dialog, ascultare activă și empatie.

Cum se desfășoară cursurile

Publicitate

Metodologia pune accent pe joc și experiență directă. Copiii participă la povești, activități interactive, exerciții practice și acțiuni de voluntariat organizate de Asociația H.A.P.P.Y. Nu există note și nici presiune, doar un mediu sigur în care cei mici pot învăța să devină adulți responsabili și empatici.

De ce este important acest program?

Organizatorii subliniază că empatia nu este o materie, ci o valoare, iar valorile se formează timpuriu. Într-o societate în care comunicarea autentică și responsabilitatea devin tot mai necesare, programele de acest tip pot contribui la crearea unei generații care să influențeze pozitiv comunitatea.

Înscrieri

Părinții interesați pot solicita detalii despre program, grupele de vârstă și calendarul activităților trimițând un mesaj pe WhatsApp la 0749 707 038.

Programul este coordonat de Corina Macsim, profesor de logică, comunicare, filosofie și socio-umane.

Citeste mai mult

Eveniment

Ninsoare și temperaturi scăzute pe DN 67C Transalpina. Drumarii acționează cu utilaje și material antiderapant

Publicat

Publicitate

Pe DN 67C – Transalpina, în zona montană, drumarii acționează cu utilaje cu lamă și material antiderapant pentru îndepărtarea efectelor fenomenelor meteo.

„În zona montană se înregistrează ninsori și temperaturi scăzute. Nu vă deplasați în zonele afectate de ninsoare cu autovehiculele neechipate corespunzător”, au transmis reprezentanții DRDP Craiova.

 

Un strat de zăpadă s-a așternut și la Șureanu, în județul Alba. 

Potrivit imaginilor surprinse pe camerele live, pârtia A1 – Ausel este acoperită cu zăpadă, miercuri dimineața.

Publicitate

Ninsori abundente în Covasna și Harghita

Noapte albă pentru drumarii din cadrul DRDP Brașov, aflați în zonele montane din estul Transilvaniei.

Aceștia au acționat cu aproximativ 50 de utilaje de deszăpezire care au răspândit 300 de tone de materiale antiderapante.

Zonele afectate au fost în special culoarele de trecere din zona munților: Pasul Oituz, zona Lacul Roșu și Bucin.

Citeste mai mult

Eveniment

Seară duhovnicească la Dorohoi: Părintele protosinghel Cleopa Străchinariu, starețul Mănăstirii Cozancea, în mijlocul credincioșilor

Publicat

Publicitate

Parohia „Adormirea Maicii Domnului” – Catedrala Dorohoi organizează o nouă seară duhovnicească

Parohia „Adormirea Maicii Domnului” – Catedrala Dorohoi îi invită pe credincioșii din municipiu și din împrejurimi la o seară duhovnicească deosebită, ce va avea loc în Catedrala din Dorohoi, pe 23 noiembrie, începând cu ora 17.00. Evenimentul este organizat în contextul Anului comemorativ al duhovnicilor și mărturisitorilor ortodocși români din secolul al XX-lea.

Invitatul acestei întâlniri este părintele protosinghel Cleopa Străchinariu, starețul Mănăstirii Cozancea, care va susține conferința cu tema:
„Mărturii de la Mănăstirea Cozancea – Betleemul duhovnicesc al cuvioșilor Cleopa și Paisie de la Sihăstria”.

Evenimentul își propune să readucă în atenția credincioșilor mărturiile și lucrarea duhovnicească a marilor părinți ai Moldovei, precum și atmosfera spirituală a locurilor unde s-au format și au slujit cuviosul Cleopa Ilie și Paisie Olaru.

Sunt așteptați toți credincioșii din zona municipiului Dorohoi care doresc să se bucure de un cuvânt de folos și de întâlnirea cu tradiția vie a monahismului românesc.

Vineri, 5 decembrie, la Catedrala din Dorohoi, credincioșii vor avea bucuria de a-l revedea și de a-l asculta pe părintele arhimandrit Ioan Harpa, starețul Mănăstirii Popăuți.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani Amplă acțiune a polițiștilor pentru siguranța cetățenilor. A plouat cu amenzi

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Serviciului de Ordine Publică, împreună cu polițiști rutieri, polițiști de ordine publică, de investigații criminale, acțiuni speciale, precum și a celor din cadrul subunităților de poliție și a jandarmilor au organizat o acțiune de amploare pe raza întregului județ, pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale comise în segmentul stradal.

 

Astfel, în activități au fost angrenate aproximativ 100 de forțe de ordine, fiind vizate atât localurile publice și zonele din apropierea acestora, cât și cele în care se formează aglomerări de persoane.

 

În cadrul acțiunii au fost legitimate peste 600 de persoane și au fost controlate 24 de localuri publice. Totodată, polițiștii au verificat peste 300 de autovehicule, iar 119 dintre conducătorii auto au fost testați alcoolscopic, fără a fi înregistrate rezultate pozitive.

 

Publicitate

În urma neregulilor constatate au fost aplicate peste 150 de sancțiuni contravenționale, în valoare de 61.000 de lei, pentru abateri la regimul rutier, 108 sancțiuni și pentru nerespectarea normelor de conviețuire socială, 39 de sancțiuni.

 

De asemenea, au fost reținute 17 permise de conducere și certificate de înmatriculare.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending