Connect with us

Actualitate

Școlile pot dota clasele și laboratoarele cu bani de la PNRR. Bugetul alocat

Publicat

Publicitate

Potrivit ministerului, finanțările se contractează prin intermediul autorităților administrației publice locale, constituite la nivel județean, respectiv prin intermediul consiliilor județene și a Consiliului Municipiului București, care vor avea calitatea de solicitant eligibil în cadrul apelului, informează alba24.ro

Ministerul Educației a pus în consultare publică un ghid prin care școlile pot obține finanțare prin PNRR pentru dotarea claselor cu mobilier sau echiparea laboratoarelor de informatică.

Este vorba despre Ghidul solicitantului aferent apelului Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar, apel de proiecte care va fi finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență – Componenta C15: Educație. Alocarea financiară totală a apelului de proiecte este de 977.360.200 euro, fără TVA, valoare eligibilă din PNRR.

Finanțări prin consilii județene

Potrivit ministerului, finanțările se contractează prin intermediul autorităților administrației publice locale, constituite la nivel județean, respectiv prin intermediul consiliilor județene și a Consiliului Municipiului București, care vor avea calitatea de solicitant eligibil în cadrul apelului.

Prin finanțările PNRR, unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, inclusiv cele care funcționează în cadrul instituțiilor de învățământ superior, precum și cluburile, cluburile sportive și palatele copiilor, centrele județene de asistență psihopedagogică vor fi dotate cu echipamente TIC, mobilier și materiale educaționale și sportive.

Toate bunurile și echipamentele achiziționate prin viitoarele proiecte de către CJ/CGMB vor fi oferite spre folosință gratuită beneficiarilor finali ai investițiilor, pentru a fi utilizate exclusiv pentru activități didactice, sportive și extrașcolare cu elevii/copiii, precizează ministerul.

Publicitate

Investiții posibile

În cadrul acestui apel vor fi susținute 4 tipuri majore de investiții:

  • digitalizarea mediilor de învățare din învățământul preuniversitar, prin achiziționarea unor echipamente informatice necesare procesului didactic
  • dotarea laboratoarelor de informatică din școlile din rețeaua de educație națională de la toate nivelurile, inclusiv din palatele copiilor, cluburi și cluburi sportive, precum și din rețeaua de învățământ profesional și tehnic
  • dotarea cu mobilier a sălilor de clasă și a spațiilor sportive din palatele și cluburile sportive
  • echiparea cabinetelor, a cabinetelor de asistență psihopedagogică și a laboratoarelor de științe precum și înființarea unora noi, în situația în care există spații disponibile în unitatea de învățământ sau în alte tipuri de instituții eligibile în cadrul apelului (palate, cluburi, cluburi sportive).

Câte unități pot beneficia de finanțări

Vor fi dotate 75 000 de săli de clasă și 10 000 laboratoare științifice ale școlilor. Implementarea investiției va fi finalizată până la 30 iunie 2024.

Asigurarea dotărilor sălilor de clasă și a laboratoarelor/atelierelor școlare din sistemul preuniversitar – 10.000 de laboratoare pentru științe vor fi echipate în conformitate cu specificațiile de la jalonul 490. Se va acorda prioritate investițiilor pentru unitățile de învățământ care nu au beneficiat de investiții în sălile de clasă și în echipamentele de laborator în ultimii 5 ani.

Echiparea laboratoarelor informatice din școlile de educație și formare profesională (IPT) – 909 unități de învățământ profesional și tehnic vor fi dotate cu infrastructuri și instrumente digitale pentru predare. Investiția include achiziționarea de echipamente pentru clase (cum ar fi proiectoare, sisteme de înregistrare video, sisteme de sunet, camere video și echipamente audio pentru înregistrarea lecțiilor, echipamente cu softuri pentru arhivarea resurselor digitale de predare) și acoperă echipamentele de infrastructură subiacente (cum ar fi electroinstalațiile, rețelele LAN și wi-fi) necesare pentru utilizarea echipamentelor didactice digitale. Implementarea investiției va fi finalizată până la 30 septembrie 2023.

Buget maxim pentru fiecare tip de investiție

  • Echipamente pentru laboratoare de informatică din unități de învățământ de nivel gimnazial și liceal/unitate conexă – cost unitar/laborator informatică/unitate de învățământ de nivel primar, gimnazial, liceal/unitate conexă: 18.000 euro
  • Echipamente pentru laboratoare de informatică din unități de învățământ de nivel preșcolar (grădinițe) – cost unitar/laborator/nivel preșcolar: 13.280 euro
  •  Echipamente TIC pentru organizarea în mediul virtual pentru unități de învățământ de nivel gimnazial și liceal – cost unitar/unitate de învățământ/unitate conexă: 47.992 euro
  • Mobilier pentru dotarea sală de clasă din unitate de învățământ de nivel gimnazial și liceal/unitate conexă – cost unitar/sală clasă/sala de activitati sportive/extracurriculare: 4.000 euro
  • Mobilier specific și materiale didactice specifice pentru dotare laborator școlar din unitate de învățământ de nivel gimnazial și liceal/unitate conexă – cost unitar/unitate de învățământ: 24.000 euro
  • Echipament digital pentru dotare laborator școlar din unitate de învățământ de nivel gimnazial și liceal/unitate conexă – cost unitar componenta de digitalizare/laborator: 6.000 euro
  • Mobilier specific și produse specifice, inclusiv echipamente digitale, pentru dotare cabinet de asistență psihopedagogică din unitate de învățământ de nivel gimnazial și liceal – cost unitar/unitate de învățământ/ centre județene de asistență psihopedagogică /CMBRAE: 10.000 euro

Situația prezentată de minister

Infrastructura precară și dotările inadecvate reprezintă un prim factor în perpetuarea inechității, reducerea atractivității școlilor rurale pentru cadrele didactice bine pregătite și a reputației unităților de învățământ în cadrul comunităților, se arată în documentație.

”Actul educațional se desfășoară în unități din învățământul primar și gimnazial dintre care peste 90% necesită reabilitare, mai mult de 70% fiind localizate în mediul rural.

Grădinițele și unitățile de învățământ, în special școlile primare, mai ales din mediul rural, frecventate de copii din medii sociale vulnerabile (de regulă, populația de etnie roma), au infrastructură precară, neîndeplinind standardele de calitate corespunzătoare unei funcționări normale. Transformarea grupei pregătitoare din învățământul preșcolar în clasa pregătitoare și includerea acesteia în ciclul învățământului primar a crescut cererea și concomitent suprasolicitarea infrastructurii învățământului primar.

În același timp, oferta școlară nu este adaptată schimbărilor demografice din ultimii ani. Există școli rurale cu un număr mic de elevi în timp ce suburbiile din jurul marilor orașe nu beneficiază de servicii adecvate.

Aproximativ 15% dintre școlile din România funcționează în două schimburi, iar un procent mic chiar în trei schimburi. Funcționarea în două schimburi forțează autoritățile să reducă activitățile extracurriculare, deoarece ziua de școală se reduce prea mult, iar facilitățile din școală pot deveni supraaglomerate pentru activitatea simultană a elevilor din mai multe schimburi.

Din totalul școlilor din mediul urban, 14,5% dispun de o capacitate insuficientă în comparație cu 8,8% dintre școlile din mediul rural.

În unele cazuri, pentru a asigura școlarizarea tuturor copiilor din circumscripția școlară, școlile au fost obligate să renunțe la laboratoare, săli de informatică, săli de bibliotecă sau spații în care se desfășurau activități extrașcolare, ceea ce conduce la scăderea calității educației oferite.

În aceste cazuri, există o nevoie acută de investiții care să se concentreze atât spre extinderea spațiilor, astfel încât să poată fi asigurată cuprinderea tuturor copiilor de vârstă școlară, cât și pe creșterea calității actului educațional, prin asigurarea spațiilor și dotărilor necesare, inclusiv a laboratoarelor de specialitate”, potrivit ministerului.

Țintele asumate de România prin PNRR

  • 5.200 laboratoare de informatică echipate
  • 3.600 școli cu clase de nivel primar, gimnazial si liceal dotate cu echipamente IT pentru digitalizarea resurselor de învățare
  • 909 laboratoare informatice din școlile de educație și formare profesională
  • 75.000 de săli de clasă/sala pentru activități extrașcolare sau sportive, dotate cu mobilier
  • 10.000 de laboratoare/cabinete din sistemul de educație preuniversitar, inclusiv cabinete de asistenta psihopedagogică.

Feedback-ul referitor la ghidul publicat poate fi trimis pe adresa de e-mail consultare.pnrr@edu.gov.ro, în perioada 21 – 25 noiembrie 2022.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Preoți din Protopopiatul Botoșani, participanți la Trainingul Catehetic din Parohia „Înălțarea Domnului” Ibănești, Dorohoi

Publicat

Publicitate
Luni, 20 ianuarie 2025, la Parohia “Înălțarea Domnului” Ibănești a avut loc a doua ediție a Training-ului pentru Concursul Național Catehetic.
Dacă prima ediție a acestui training a fost organizată în cadrul Parohiei “Vovidenia” din Municipiul Botoșani, în data de 16 ianuarie 2024, de această dată activitatea s-a desfășurat în complexul parohial “Sfântul Spiridon” al Parohiei “Înălțarea Domnului” de la Ibănești, gazdă fiind părintele paroh Berechea Ovidiu, responsabil al Biroului de Catehizare în cadrul Protopopiatului Dorohoi.
Activitatea a fost coordonată de părintele inspector Bogdan Racu, din cadrul Sectorului de Învățământ al Arhiepiscopiei Iașilor. Deasemenea, sprijinul a venit și din partea părintelui protopop Ionuț Ștefan Apetrei, al Protopopiatului Dorohoi și al domnului primar al comunei Ibănești, ing. Romică Magopeț.
La această activitate au participat preoții care urmează să implementeze în parohiile lor conceptul Concursului Național Catehetic 2025, din toate cele 4 protopopiate din județul Botoșani, însoțiți de responsabilii cu activitatea catehetică din fiecare protopopiat.
Tema stabilită pentru anul acesta este “Mărturisirea jertfelnică a dreptei credințe – moștenirea unui secol de Patriarhat pentru copii și tineri”.
Scopul activității de astăzi este acela de a-i ajuta pe preoții care vor să implementeze conceptul concursului în parohiile lor, oferindu-le instrumentele necesare în vederea organizării unor activități de impact și a unui dosar de Concurs de calitate.
Activitățile Concursului Național Catehetic 2025 pot fi implementate în toate parohiile din Patriarhia Română, în parteneriat cu instituțiile de învățământ de pe teritoriul parohiei, dar și cu alte instituții administrative, culturale, educaționale și sociale.
Etapele desfășurării Concursului Național Catehetic 2025 sunt:
-15 noiembrie 2024 – anunțarea concursului, de către Sectorul Teologic-Educațional al Patriarhiei Române
-21 noiembrie 2024 – 31 martie 2025 – Conceperea proiectelor și desfășurarea activităților din concurs
-1-7 aprilie 2025 – Depunerea proiectelor la protopopiate
-8-16 aprilie 2025 – Evaluarea proiectelor la nivel de protopopiat și transmiterea proiectelor câștigătoare către Centrul Eparhial
-17-30 aprilie 2025 – Evaluarea proiectelor la nivel de eparhie și transmiterea proiectului câștigător către Sectorul Teologic – Educațional al Patriarhiei Române
-21 mai 2025 – Premierea proiectelor la nivel național de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, cu ocazia Hramului Catedralei Patriarhale
La activitatea de la Ibănești, din cadrul Protopopiatului Botoșani participat: Pr. Alexandru Ghiorghiu, de la Parohia Cerbu, Pr. Gabriel Țifrea, de la Parohia “Sf. Cuv. Parascheva” Botoșani, Pr. Cătălin Postolachi, de la Parohia Sulița II, Pr. Valentin Tincu, de la Parohia Ipotești, Pr. Florin Filip, de la Parohia Hudum, Pr. Ovidiu Lungu, de la Parohia Unguroaia, Pr. Dumitru Mîrzan, Parohia Tudora I, Pr. Alexandru Hurdubai, de la Parohia Mășcăteni și Pr. Bogdan Azamfirei, de la Parohia Victoria-Stăuceni – responsabil al Biroului de Cateheză din cadrul Protopopiatului Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

OFICIAL: Candidatura lui Crin Antonescu la alegerile prezidențiale, validată de PSD. Alianța va avea candidat comun

Publicat

Publicitate

Consiliul Politic Național al PSD a validat, marți, candidatura lui Crin Antonescu la alegerile prezidențiale, a anunțat social-democratul Radu Oprea, scrie alba24.ro.

Potrivit acestuia, s-a decis, totodată, convocarea unui Congres extraordinar al partidului în data de 2 februarie pentru susținerea lui Antonescu la prezidențiale.

El va fii susținut și de PNL și de UDMR, astfel încât Alianța de Guvernare va avea un candidat comun.

Cine este Crin Antonescu

Crin Antonescu a fost membru marcant al PNL și a deținut funcția de președinte al partidului între 2009 și 2014.

În 2012, a fost președinte interimar al României timp de aproape două luni, în perioada suspendării lui Traian Băsescu.

A jucat un rol central în evenimentele politice tumultoase din acel an, inclusiv referendumul pentru demiterea președintelui.

Publicitate

El a fost unul dintre arhitecții alianței USL, formată între PNL și Partidul Social Democrat (PSD), o coaliție politică majoră care a câștigat alegerile parlamentare din 2012.

După 2014, Crin Antonescu s-a retras treptat din politică și a trăit la Bruxelles alături de soția sa Adina Vălean, fost comisar european și europarlamentar.

Citeste mai mult

Eveniment

MAI: Se vehiculează un fake news privind faptul că „a fost premeditat” procesul de anulare a alegerilor prezidențiale

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Interne a transmis, marți, că în spațiul public se vehiculează un fake news prin care se induce ideea că ‘a fost premeditat’ procesul de anulare a turului I al alegerilor prezidențiale de anul trecut.

‘Printr-o postare din social media și prin afirmațiile făcute în timpul unei emisiuni de televiziune se induce ideea falsă și artificial construită că anumite structuri ale MAI au acționat în acest scop, prin ‘cererea ca ștampilele să fie predate în aceeași saci cu voturile anulate’. Modelul ștampilelor de vot utilizate pentru alegerile parlamentare a fost diferit față de modelul ștampilelor de vot utilizate la alegerile pentru președinte, deci cele utilizate pentru alegerile parlamentare NU se mai utilizau la nimic’, a informat un comunicat al MAI transmis AGERPRES.

Potrivit sursei citate, prefecturile nu sunt implicate, nu au atribuții, în procesul privind operațiunile de predare și primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare, deci nu puteau ‘cere secțiilor de votare’. Operațiunile de predare/primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare se stabilesc prin decizie BEC, a indicat MAI.

‘Pentru alegerile parlamentare BEC a stabilit operațiunile de predare/primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare prin Decizia 261/D/21.11.2024 (și DA, se predau în sacii cu buletinele neutilizate) – art. 3 (5) c. Pentru alegerile prezidențiale BEC a stabilit operațiunile de predare/primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare prin Decizia 160/D/17.11.2024 (inclusiv cu instrucțiuni clare pentru ștampilele de vot care se reutilizează în turul 2 – se predau separat la birourile electorale județene) – art.3 (4) și art.7 (1)’, a explicat Ministerul de Interne. AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

Bacalaureat 2025: Simulare tehnică în licee, pentru probele de competențe, în 22 ianuarie

Publicat

Publicitate

Bacalaureat 2025: Miercuri, 22 ianuarie, se derulează o simulare tehnică în licee, în vederea organizării probelor de competențe. Nu vor participa elevii, iar simularea va fi fără subiecte reale, scrie alba24.ro.

Simularea tehnică va fi organizată în toate liceele care sunt centre de examen, potrivit unei adrese a Centrului Național de Evaluare și Politici în Educație, citată de edupedu.ro.

„Pentru desfășurarea în bune condiții a procesului de transfer/preluare a arhivelor de subiecte pentru probele examenului national de bacalaureat – 2025, în ziua de 22 ianuarie 2025, începând cu ora 9.00, se organizează o simulare tehnică fără subiecte reale și fără participarea candidaților cu toate centrele de examen/de comunicare”, prevede documentul.

Bacalaureat 2025. Cum se organizează probele de competențe

Liceenii din clasele XII-XIII susțin, în perioada 27 ianuarie – 7 februarie, probele de:

  • evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — Proba A
  • evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — Proba B
  • evaluare a competențelor lingvistice de comunicare într-o limbă de circulație internațională — Proba C
  • evaluare a competențelor digitale — Proba D

Potrivit ministerului, probele se vor susține începând cu ora 13.00, după finalizarea programului școlar pentru elevii claselor a XII-a. Acestea însă pot fi organizate și înainte de ora 13.00, în funcție de situația din fiecare liceu.

  • Proba de înțelegere a unui text audiat, urmată de proba scrisă, se susține în data de 3.02.2025, începând cu ora 8.30. Programul școlar se va derula începând cu ora 10.30. Pentru unitățile de învățământ care funcționează în două schimburi, programul școlar al claselor care funcționează după-amiază se va decala în mod corespunzător.
  • Proba orală se va desfășura în perioada 4-5.02.2025, începând cu ora 13.00, după finalizarea programului școlar al claselor a XII-a. În situația în care programul școlar al elevilor de clasa a XII-a/a XIII-a este planificat după-amiază, procesul de evaluare a competențelor pentru proba orală din cadrul probei C se organizează anterior programului școlar, începând cu ora 9.00

Bacalaureat 2025: Probele de competențe. Calendar

  • 27—29 ianuarie 2025 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
  • 29—31 ianuarie 2025 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
  • 3—5 februarie 2025 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C
  • 5—7 februarie 2025 Evaluarea competențelor digitale — proba D

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending