Connect with us

Actualitate

Școlile din aproape toată Europa au interzis sau restricționat telefonul mobil la școală. Ce este ”dumbphone”

Publicat

Publicitate

Tot mai multe şcoli din Europa au introdus din acest an interdicţii sau restricţii privind utilizarea telefoanelor mobile, pe fondul îngrijorărilor legate de impactul acestora asupra sănătăţii mintale a tinerilor, relatează alba24.ro.

Deşi la nivelul Uniunii Europene (UE) nu există norme pentru a aborda această problemă, în iulie, şefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a tras un semnal de alarmă şi a promis luarea unor măsuri, relatează platforma media European Newsroom în articolul de fond publicat miercuri.

Tehnologia digitală devine o forţă omniprezentă în viaţa tinerilor, iar ţările europene îşi exprimă din ce în ce mai intens îngrijorarea cu privire la utilizarea excesivă a telefoanelor mobile, a reţelelor de socializare şi a altor forme de comunicare digitală.

Unele dintre acestea au luat măsuri în vederea interzicerii sau restricţionării telefoanelor mobile în şcoli, potrivit Agerpres.

Studii recente au evidenţiat legături alarmante între timpul excesiv petrecut în faţa ecranelor şi impactul negativ asupra sănătăţii mintale şi performanţelor şcolare ale copiilor şi tinerilor. Spre exemplu, un studiu al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) a recomandat utilizarea limitată şi responsabilă a telefoanelor mobile în şcoli.

Publicitate

În iulie, la realegerea sa în funcţia de preşedinte al Comisiei Europene, pentru un al doilea mandat, Ursula von der Leyen s-a angajat să abordeze dependenţa de reţelele de socializare şi hărţuirea cibernetică, făcând referire la îngrijorările tot mai răspândite cu privire la impactul negativ asupra sănătăţii mintale şi stării de bine.

„Vedem din ce în ce mai multe rapoarte referitoare la ceea ce unii numesc o criză a sănătăţii mintale”, a declarat von der Leyen.

„Vom organiza prima anchetă la nivel european privind impactul social media asupra stării de bine a tinerilor. Le datorăm acest lucru”, a adăugat oficialul.

În ceea ce priveşte hărţuirea cibernetică, von der Leyen a spus:

„Mă doare sufletul când citesc despre tineri care îşi fac rău sau chiar îşi iau viaţa din cauza abuzurilor online”.

Ea a promis să „abordeze flagelul hărţuirii cibernetice” şi să „ia măsuri împotriva designului care creează dependenţă de pe anumite platforme”.

Deşi UE a devenit din ce în ce mai conştientă de efectele negative ale utilizării reţelelor sociale şi a telefoanelor mobile în rândul tinerilor, nu există norme la nivelul UE care să abordeze aceste probleme în toate cele 27 de state membre ale blocului comunitar.

Normele variază, în schimb, de la o ţară la alta.

Interzis cu telefonul mobil la școală

Unele state europene iau în considerare, sau au introdus deja, interdicţii referitoare la prezenţa telefoanelor mobile în şcoli sau restricţii privind utilizarea lor în timpul orelor de curs.

Printre aceste state se numără Belgia, Franţa, Ţările de Jos, Italia, Spania şi Grecia.

Alte ţări, precum Slovenia, Croaţia şi Bosnia şi Herţegovina, ţară candidată la aderarea la UE, analizează opţiunile pentru a răspunde îngrijorărilor, însă nu au introdus deocamdată interdicţii la nivel naţional.

Însă şcolile iau problema în propriile mâini.

Ţările de Jos – Şcolile din Ţările de Jos au adoptat o interdicţie totală la nivel naţional privind telefoanele mobile începând cu prima săptămână din septembrie.

Prezenţa telefoanelor în sălile de clasă din învăţământul secundar a fost interzisă de la începutul anului, măsură ce a fost extinsă, mai nou, la şcolile primare, de la începutul noului an şcolar.

Telefoanele pot fi utilizate în clasă doar dacă sunt necesare pentru conţinutul lecţiei, spre exemplu atunci când se învaţă despre competenţele media, sau dacă elevii sunt dependenţi de ele din motive medicale sau din cauza unei dizabilităţi.

Franţa – În 180 de „colegii”, şcolile gimnaziale frecventate de copiii francezi cu vârste cuprinse între 11 şi 15 ani, este testat un sistem prin care se interzice utilizarea telefoanelor mobile pe parcursul întregii zile de şcoală.

Testarea aşa-numitei „pauze digitale”, care vizează peste 50.000 de elevi, este pusă în aplicare înaintea unui posibil plan de introducere a acestei măsuri la nivel naţional, începând din 2025.

Interzis cu telefonul mobil la școală. Alternativa ”dumbphone”

În prezent, elevii din şcolile gimnaziale franceze trebuie să îşi închidă telefoanele.

Experimentul duce lucrurile mai departe, cerându-le copiilor să îşi predea telefoanele la sosire.

Aceasta face parte dintr-o iniţiativă a preşedintelui Emmanuel Macron prin care copiii sunt încurajaţi să petreacă mai puţin timp în faţa ecranelor despre care guvernul se teme că le frânează dezvoltarea.

Un raport asupra utilizării ecranelor de către tineri, prezentat lui Macron în aprilie de către o comisie de experţi, a recomandat limitarea accesului la telefoane până la vârsta de 11 ani, oferirea copiilor între 11 şi 13 a unui aşa-numit „dumbphone” fără internet şi restricţionarea accesului la internet până la vârsta de 15 ani. Un astfel de „dumbphone”, denumit „The Phone”, este dezvoltat în prezent în Franţa de o mamă antreprenoare, fiul său şi un partener.

Ce este un ”dumbphone”

Un dumbphone este un tip de telefon mobil simplificat, care oferă doar funcții de bază, precum efectuarea de apeluri, trimiterea de mesaje text și uneori accesul limitat la internet sau la câteva aplicații simple.

Spre deosebire de smartphone-uri, care au capacități avansate, cum ar fi navigarea pe internet, utilizarea aplicațiilor complexe și acces la rețelele sociale, un dumbphone nu are ecran tactil sofisticat și nici funcționalități avansate.

Caracteristici comune ale unui dumbphone:

  • Interfață simplă, fără ecran tactil.
  • Autonomie mare a bateriei, uneori durând zile sau chiar săptămâni.
  • Durabilitate mai ridicată, datorită designului robust.
  • Lipsa aplicațiilor avansate sau a accesului constant la internet.
  • Dumbphone-urile sunt adesea preferate de cei care doresc să reducă dependența de tehnologie sau care au nevoie doar de funcțiile esențiale ale unui telefon mobil.

Interzis cu telefonul mobil la școală. Situația în Europa

Belgia – În Belgia, telefoanele mobile vor fi interzise în sălile de clasă din sute de şcoli francofone din Bruxelles şi Valonia, începând din acest an şcolar.

Planurile au fost anunţate în cursul verii de noul guvern al regiunii francofone.

În regiunea vorbitoare de limbă olandeză Flandra, însă, nu există o interdicţie generală asupra prezenţei telefoanelor în şcoli, însă unele au decis să introducă restricţii pe cont propriu.

Grecia – În Grecia, elevii sunt obligaţi să îşi ţină telefoanele mobile în ghiozdane în timpul lecţiilor. Ministrul Educaţiei, Kyriakos Pierrakakis, a precizat că este interzisă deţinerea şi utilizarea în mod vizibil a telefoanelor mobile, chiar şi în timpul pauzelor, iar o încălcare poate atrage suspendarea timp de o zi.

Săptămâna trecută, prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis nu a exclus posibilitatea ca elevii să fie obligaţi să îşi predea telefoanele mobile şi să le ridice după orele de curs.

Italia – În Italia, telefoanele mobile sunt interzise în sălile de clasă începând din acest an şcolar, în temeiul unui decret emis în iulie de administraţia de dreapta a premierului Giorgia Meloni.

Măsura a fost introdusă de ministrul Educaţiei, Giuseppe Valditara, din partea partidului naţionalist Liga, şi vizează interzicerea utilizării telefoanelor mobile în şcoli, inclusiv în scopuri didactice. Tabletele şi computerele pot fi utilizate în continuare, cu acordul profesorilor.

Spania – În mai multe regiuni din Spania, au fost deja instituite interdicţii şi restricţii privind utilizarea telefoanelor mobile în şcoli, cum ar fi în comunităţile Madrid, Galicia, Castilla-La Mancha, Andaluzia şi Extremadura.

În ianuarie, Consiliul Şcolar de Stat din Spania – cel mai înalt organism consultativ al guvernului în domeniul educaţiei – a aprobat în unanimitate un drept de veto privind utilizarea telefoanelor mobile în învăţământul primar şi limitări în cazul învăţământul secundar.

În consecinţă, şi alte regiuni au început să pună în aplicare măsuri. În Aragon, Comunitatea Valenciană, Insulele Baleare şi Navarra, precum şi în Andaluzia, spre exemplu, profesorii au dreptul de a confisca şi de a reţine telefoanele elevilor până la sfârşitul zilei de şcoală.

Suedia – Agenţia de Sănătate Publică din Suedia (FHM) a emis recent recomandări privind timpul petrecut de copii în faţa ecranelor. Potrivit acestei agenţii, copiii cu vârste sub doi ani ar trebui să nu aibă deloc acces la media digitală şi televiziune, acces care ar trebui limitat pentru copiii cu vârste mai înaintate.

Noile recomandări se bazează pe cercetări şi pe cât timp ar trebui să petreacă copiii făcând diferite lucruri pentru a se simţi bine.

Conform cifrelor guvernului suedez, adolescenţii cu vârste între 13 şi 16 ani din Suedia petrec, în general, 6,5 ore pe zi online.

Ministrul suedez al Afacerilor Sociale şi Sănătăţii Publice, Jakob Forssmed, şi-a exprimat speranţa că, în viitor, societăţile de tehnologie vor acţiona pentru a reduce riscul ca cei mici să rămână blocaţi în mediul online.

Slovenia – În şcolile primare şi secundare slovene, rămâne la latitudinea fiecărei şcoli în parte dacă va restricţiona utilizarea telefoanelor mobile.

Regulile interne variază de la o şcoală la alta, însă puţine au interzis complet utilizarea dispozitivelor mobile.

Potrivit experţilor, un prim pas către reducerea timpului petrecut în faţa ecranelor ar putea fi stabilirea unor linii directoare la nivel naţional.

Violenţa online în rândul tinerilor este în creştere, conform sondajului din acest an realizat de Safe.si, platforma naţională de sensibilizare cu privire la pentru utilizarea sigură a internetului.

În Slovenia, 65% dintre fetele de şcoală primară şi 55% dintre băieţii din aceeaşi categorie s-au confruntat cu o formă de violenţă în mediul online.

În învăţământul secundar, 63% dintre eleve şi 54% dintre elevi au fost victimele unei forme de violenţă online.

Croaţia – În Croaţia nu există norme uniforme, iar Ministerul Educaţiei nu a luat încă nicio decizie în această privinţă.

Cu toate acestea, unele şcoli au luat deja decizia de a interzice utilizarea telefoanelor mobile de către elevi pe tot parcursul programului şcolar, inclusiv în timpul pauzelor.

Printre acestea se numără şcoli din mai multe oraşe croate, precum Zagreb, Split, Rijeka, Osijek şi Zadar.

O şcoală din Split a introdus, de asemenea, o măsură prin care elevii nu au voie să aducă telefoane mobile la şcoală, susţinând că simpla interdicţie de a le utiliza nu este suficientă.

Bosnia şi Herţegovina – Pentru a încuraja o mai bună socializare în rândul elevilor şi pentru a preveni delincvenţa juvenilă, mai multe şcoli din Bosnia şi Herţegovina au interzis accesul cu telefoane mobile la orele de curs.

Cu toate acestea, în pofida unei iniţiative parlamentare de extindere a practicii, aceasta nu a fost încă pusă în aplicare în majoritatea instituţiilor de învăţământ de pe teritoriul ţării.

Conform unui studiu realizat de UNICEF şi Agenţia de reglementare în domeniul comunicaţiilor din Bosnia şi Herţegovina, unu din doi copii din această ţară cu vârsta sub 11 ani are un profil pe o reţea socială.

Peste 50% dintre copii au avut experienţe neplăcute în mediul online, însă peste 85% nu au discutat cu nimeni despre acestea.

Conţinutul acestui articol se bazează pe ştiri ale agenţiilor participante în proiectul European Newsroom (enr).

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Conferința de închidere a proiectului privind „Consolidarea și restaurarea Teatrului Mihai Eminescu”

Publicat

Publicitate

Astăzi, la Primăria Municipiului Botoșani a avut loc conferința de închidere a proiectului privind „Consolidarea și restaurarea Teatrului Mihai Eminescu”.

În prezența primarului Cosmin Andrei, a șefilor instituțiilor de cultură județene și membrilor Unității de Implementare a Proiectului, s-a punctat asupra îndeplinirii tuturor obiectivelor propuse de această investiție.
În cadrul amplului proiect de renovare au avut loc lucrări de:
-consolidare a structurii de rezistență și a elementelor structurale ale clădirii monument istoric;
-restaurare și amenajare a spațiilor interioare și a fațadelor exterioare;
-restaurare a componentelor artistice interioare și exterioare;
-reabilitare a instalațiilor și dotare a spațiilor interioare cu echipamente necesare pentru desfășurarea activităților specifice;
-digitalizare a teatrului.
Mulțumind tuturor celor implicați pentru contribuția semnificativă în realizarea investiției, primarul Cosmin Andrei a susținut că „obiectivul a generat un impact pozitiv în comunitate, pe plan cultural și economic. La această reușită, una din cele mai mari contribuții a avut-o constructorul care a livrat o lucrare peste așteptări. Avem privilegiul de a ne bucura de spectacole de teatru de calitate într-o clădire ce îmbină frumusețea arhitecturală de altădată cu tehnologia modernă”.
Cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Regio – Programul Operațional Regional 2014 – 2020, proiectul va aduce rezultate în special în zona promovării valorilor culturale, a cultivării identității proprii și a creșterii nivelului de atractivitate turistică a municipiului Botoșani.

Citeste mai mult

Cultura

Noaptea Muzeelor: „Mai aproape de oameni  într-o noapte de mai” este genericul ediției 2025

Publicat

Publicitate

„Mai aproape de oameni  într-o noapte de mai” este genericul ediției 2025 a Nopții Muzeelor, organizate de Rețeaua Națională a Muzeelor, proiect cultural finanţat prin Ministerului Culturii. Memorialul Ipotești și-a asumat același generic, propunând anul acesta o serie de a activități care  presupun o deschidere spre comunitatea largă.

În urma invitaţiei lansate de către Memorialul Ipoteşti privind acţiunea „Muzeograf, custode, conservator sau restaurator pentru o zi”, elevii au răspuns afirmativ invitaţiei noastre. În intervalul orar 09:00 – 19:00, personalul de specialitate va îndruma elevii pe parcursul desfăşurării activităţilor.

O vânătoare de carte va avea loc în aceeași zi. Copiii, dar și adulții sunt invitați să găsească indicii în spaţiul exterior/curtea Memorialului, iar aceste eforturi vor fi răsplătite. Cu indiciul găsit participantul se va prezenta la punctul de informare „Infoturistˮ pentru a-şi ridica „comoaraˮ. Ridicarea premiilor este condiţionată de rostirea unui vers/ strofă din creaţia eminesciană; interval orar 18:00 – 20:00. Indiciile sunt într-un număr limitat!

Un atelier de confecţionare a semnelor de carte se va desfăşura în mediateca instituţiei, interval orar 17:00 – 20:00.

Obișnuita colaborare a Memorialului Ipotești cu cafenelele și pub-urile din oraș va continua și în acest proiect: vor fi expuse 30 de copii din grafica lui Spiru Vergulescu în diferite locuri din Botoșani, creionând un traseu, care se finalizează la Ipotești. Copiile sunt însoțite de coduri QR, iar la accesarea acestora derulează un film despre un moment din viața lui Mihai Eminescu. Amintim, în acest context, că în 2024, Memorialul Ipotești a obținut finanțare externă, prin AFCN, pentru derularea proiectului „Tabloul povestește”. A fost organizată o tabăra de pictură în care elevii de la liceele de artă din țară au lucrat la detalierea unui tablou  de Spiru Vergulescu, deținut de Memorialul Ipotești. Desenele elevilor, fotografii de epocă, fotografii actuale au fost folosite pentru digitalizarea, augmentarea a 101 desene de Spiru Vergulescu – Pe urmele lui Eminescu, acestea fiind însoțite de un text sonorizat. În prezent tablourile au un cod QR, care permite animarea, deschizându-se o povestire despre o etapă sau alta din viața lui Mihai Eminescu.

O altă expoziție – Patrimoniul Memorialului Ipotești – se va regăsi în spațiile de la Cornișa, cu care Memorialul Ipotești începe un parteneriat în vederea organizării în comun a unor activități culturale.

Publicitate

În data de 17 mai 2025, Memorialul Ipotești – Centrul Naţional de Studii Mihai Eminescu, va oferi vizitarea gratuită a obiectivelor de interes cultural cu expozițiile permanente şi temporare aferente în intervalul orar 17:00 – 22:00:

– Casa părintească, care reînvie atmosfera celor 30 de ani (1848-1878) în care familia Eminovici a locuit la Ipoteşti;

– Bisericuţa familiei Eminovici, lăcaşul de rugăciune al familiei, considerată biserică veche a satului, datând cu începutul secolului al XIX-lea;

– în spatele bisericii, mormintele a patru dintre membrii familiei: Raluca şi Gheorghe – părinţii poetului,  Nicu şi Iorgu – fraţii săi;

Casa Ţărănească de Epocă, construită în stil moldovenesc, proprietatea ultimei familii deţinătoare a moşiei de la Ipoteşti, familia Maria şi Constantin Papadopol, care adăposteşte Muzeul de Etnografie al Centrului Naţional de Studii Mihai Eminescu;

Muzeul Tematic Mihai Eminescu, gândit ca un punct de convergenţă între spaţiul ca atare al Ipoteştilor – loc al copilăriei şi spaţiu familial, conturat şi întreţinut de atmosfera Casei Memoriale – axat pe viaţa şi opera poetului.

– Expoziţiile temporare: sala Portaluri/muzeul Mihai Eminescu – expoziţia „Galeria pictorilor botoşăneni la Ipoteşti – Teodor Valenciucˮ; Sala Horia Bernea – „Suflet, aer, animalˮ – expoziţia personală a Anei Maria Micu.

 

Spațiile de vizitare ale Memorialului Ipotești vor fi deschise pentru public în data de 17 mai în intervalul orar 9:00 – 22:00.

 

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Pisică salvată de pompieri, la Săveni

Publicat

Publicitate

Fugărită de un câine, o pisică s-a refugiat într-un copac înalt de peste opt metri.

 

Proprietara a încercat din răsputeri să o salveze, însă fără succes. În cele din urmă, a cerut ajutorul pompierilor militari din Săveni, care au intervenit cu promptitudine și au reușit să o coboare în siguranță.

 

O misiune poate nesemnificativă pentru unii, dar importantă pentru cei care înțeleg că fiecare viață contează. Chiar și cea a unei ființe mici, cu ochi mari și suflet blând.

 

Publicitate

Respect infinit și recunoștință colegilor de la Stația de Pompieri Săveni! Ați fost eroii unei zile pe care cei care o iubesc pe pisicuța Cora nu o va uita niciodată!

 

Întâmplarea a avut loc în orașul Săveni.

Citeste mai mult

Eveniment

România se împrumută tot mai mult: Datoria externă a crescut cu 514 milioane de euro în doar 3 luni

Publicat

Publicitate

Datoria externă a României a înregistrat o creștere de 514 milioane de euro în primele trei luni ale anului, ajungând la peste 205 miliarde de euro, potrivit datelor publicate miercuri de Banca Națională a României (BNR), scrie alba24.ro.

„În perioada ianuarie – martie 2025, datoria externă totală a crescut cu 514 milioane euro, până la 205,407 miliarde euro.

În structură: datoria externă pe termen lung a însumat 156,881 miliarde euro la 31 martie 2025 (76,4% din totalul datoriei externe), în creştere faţă de 31 decembrie 2024; datoria externă pe termen scurt a înregistrat la 31 martie 2025 nivelul de 48,526 miliarde euro, în scădere faţă de 31 decembrie 2024”, arată datele INS.

În perioada ianuarie-martie 2025, contul curent al balanţei de plăţi a înregistrat un deficit de peste 7 miliarde euro, comparativ cu aproximativ 4 miliarde euro în perioada ianuarie-martie 2024.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending