Connect with us

Actualitate

Școlile din aproape toată Europa au interzis sau restricționat telefonul mobil la școală. Ce este ”dumbphone”

Publicat

Publicitate

Tot mai multe şcoli din Europa au introdus din acest an interdicţii sau restricţii privind utilizarea telefoanelor mobile, pe fondul îngrijorărilor legate de impactul acestora asupra sănătăţii mintale a tinerilor, relatează alba24.ro.

Deşi la nivelul Uniunii Europene (UE) nu există norme pentru a aborda această problemă, în iulie, şefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a tras un semnal de alarmă şi a promis luarea unor măsuri, relatează platforma media European Newsroom în articolul de fond publicat miercuri.

Tehnologia digitală devine o forţă omniprezentă în viaţa tinerilor, iar ţările europene îşi exprimă din ce în ce mai intens îngrijorarea cu privire la utilizarea excesivă a telefoanelor mobile, a reţelelor de socializare şi a altor forme de comunicare digitală.

Unele dintre acestea au luat măsuri în vederea interzicerii sau restricţionării telefoanelor mobile în şcoli, potrivit Agerpres.

Studii recente au evidenţiat legături alarmante între timpul excesiv petrecut în faţa ecranelor şi impactul negativ asupra sănătăţii mintale şi performanţelor şcolare ale copiilor şi tinerilor. Spre exemplu, un studiu al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) a recomandat utilizarea limitată şi responsabilă a telefoanelor mobile în şcoli.

Publicitate

În iulie, la realegerea sa în funcţia de preşedinte al Comisiei Europene, pentru un al doilea mandat, Ursula von der Leyen s-a angajat să abordeze dependenţa de reţelele de socializare şi hărţuirea cibernetică, făcând referire la îngrijorările tot mai răspândite cu privire la impactul negativ asupra sănătăţii mintale şi stării de bine.

„Vedem din ce în ce mai multe rapoarte referitoare la ceea ce unii numesc o criză a sănătăţii mintale”, a declarat von der Leyen.

„Vom organiza prima anchetă la nivel european privind impactul social media asupra stării de bine a tinerilor. Le datorăm acest lucru”, a adăugat oficialul.

În ceea ce priveşte hărţuirea cibernetică, von der Leyen a spus:

„Mă doare sufletul când citesc despre tineri care îşi fac rău sau chiar îşi iau viaţa din cauza abuzurilor online”.

Ea a promis să „abordeze flagelul hărţuirii cibernetice” şi să „ia măsuri împotriva designului care creează dependenţă de pe anumite platforme”.

Deşi UE a devenit din ce în ce mai conştientă de efectele negative ale utilizării reţelelor sociale şi a telefoanelor mobile în rândul tinerilor, nu există norme la nivelul UE care să abordeze aceste probleme în toate cele 27 de state membre ale blocului comunitar.

Normele variază, în schimb, de la o ţară la alta.

Interzis cu telefonul mobil la școală

Unele state europene iau în considerare, sau au introdus deja, interdicţii referitoare la prezenţa telefoanelor mobile în şcoli sau restricţii privind utilizarea lor în timpul orelor de curs.

Printre aceste state se numără Belgia, Franţa, Ţările de Jos, Italia, Spania şi Grecia.

Alte ţări, precum Slovenia, Croaţia şi Bosnia şi Herţegovina, ţară candidată la aderarea la UE, analizează opţiunile pentru a răspunde îngrijorărilor, însă nu au introdus deocamdată interdicţii la nivel naţional.

Însă şcolile iau problema în propriile mâini.

Ţările de Jos – Şcolile din Ţările de Jos au adoptat o interdicţie totală la nivel naţional privind telefoanele mobile începând cu prima săptămână din septembrie.

Prezenţa telefoanelor în sălile de clasă din învăţământul secundar a fost interzisă de la începutul anului, măsură ce a fost extinsă, mai nou, la şcolile primare, de la începutul noului an şcolar.

Telefoanele pot fi utilizate în clasă doar dacă sunt necesare pentru conţinutul lecţiei, spre exemplu atunci când se învaţă despre competenţele media, sau dacă elevii sunt dependenţi de ele din motive medicale sau din cauza unei dizabilităţi.

Franţa – În 180 de „colegii”, şcolile gimnaziale frecventate de copiii francezi cu vârste cuprinse între 11 şi 15 ani, este testat un sistem prin care se interzice utilizarea telefoanelor mobile pe parcursul întregii zile de şcoală.

Testarea aşa-numitei „pauze digitale”, care vizează peste 50.000 de elevi, este pusă în aplicare înaintea unui posibil plan de introducere a acestei măsuri la nivel naţional, începând din 2025.

Interzis cu telefonul mobil la școală. Alternativa ”dumbphone”

În prezent, elevii din şcolile gimnaziale franceze trebuie să îşi închidă telefoanele.

Experimentul duce lucrurile mai departe, cerându-le copiilor să îşi predea telefoanele la sosire.

Aceasta face parte dintr-o iniţiativă a preşedintelui Emmanuel Macron prin care copiii sunt încurajaţi să petreacă mai puţin timp în faţa ecranelor despre care guvernul se teme că le frânează dezvoltarea.

Un raport asupra utilizării ecranelor de către tineri, prezentat lui Macron în aprilie de către o comisie de experţi, a recomandat limitarea accesului la telefoane până la vârsta de 11 ani, oferirea copiilor între 11 şi 13 a unui aşa-numit „dumbphone” fără internet şi restricţionarea accesului la internet până la vârsta de 15 ani. Un astfel de „dumbphone”, denumit „The Phone”, este dezvoltat în prezent în Franţa de o mamă antreprenoare, fiul său şi un partener.

Ce este un ”dumbphone”

Un dumbphone este un tip de telefon mobil simplificat, care oferă doar funcții de bază, precum efectuarea de apeluri, trimiterea de mesaje text și uneori accesul limitat la internet sau la câteva aplicații simple.

Spre deosebire de smartphone-uri, care au capacități avansate, cum ar fi navigarea pe internet, utilizarea aplicațiilor complexe și acces la rețelele sociale, un dumbphone nu are ecran tactil sofisticat și nici funcționalități avansate.

Caracteristici comune ale unui dumbphone:

  • Interfață simplă, fără ecran tactil.
  • Autonomie mare a bateriei, uneori durând zile sau chiar săptămâni.
  • Durabilitate mai ridicată, datorită designului robust.
  • Lipsa aplicațiilor avansate sau a accesului constant la internet.
  • Dumbphone-urile sunt adesea preferate de cei care doresc să reducă dependența de tehnologie sau care au nevoie doar de funcțiile esențiale ale unui telefon mobil.

Interzis cu telefonul mobil la școală. Situația în Europa

Belgia – În Belgia, telefoanele mobile vor fi interzise în sălile de clasă din sute de şcoli francofone din Bruxelles şi Valonia, începând din acest an şcolar.

Planurile au fost anunţate în cursul verii de noul guvern al regiunii francofone.

În regiunea vorbitoare de limbă olandeză Flandra, însă, nu există o interdicţie generală asupra prezenţei telefoanelor în şcoli, însă unele au decis să introducă restricţii pe cont propriu.

Grecia – În Grecia, elevii sunt obligaţi să îşi ţină telefoanele mobile în ghiozdane în timpul lecţiilor. Ministrul Educaţiei, Kyriakos Pierrakakis, a precizat că este interzisă deţinerea şi utilizarea în mod vizibil a telefoanelor mobile, chiar şi în timpul pauzelor, iar o încălcare poate atrage suspendarea timp de o zi.

Săptămâna trecută, prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis nu a exclus posibilitatea ca elevii să fie obligaţi să îşi predea telefoanele mobile şi să le ridice după orele de curs.

Italia – În Italia, telefoanele mobile sunt interzise în sălile de clasă începând din acest an şcolar, în temeiul unui decret emis în iulie de administraţia de dreapta a premierului Giorgia Meloni.

Măsura a fost introdusă de ministrul Educaţiei, Giuseppe Valditara, din partea partidului naţionalist Liga, şi vizează interzicerea utilizării telefoanelor mobile în şcoli, inclusiv în scopuri didactice. Tabletele şi computerele pot fi utilizate în continuare, cu acordul profesorilor.

Spania – În mai multe regiuni din Spania, au fost deja instituite interdicţii şi restricţii privind utilizarea telefoanelor mobile în şcoli, cum ar fi în comunităţile Madrid, Galicia, Castilla-La Mancha, Andaluzia şi Extremadura.

În ianuarie, Consiliul Şcolar de Stat din Spania – cel mai înalt organism consultativ al guvernului în domeniul educaţiei – a aprobat în unanimitate un drept de veto privind utilizarea telefoanelor mobile în învăţământul primar şi limitări în cazul învăţământul secundar.

În consecinţă, şi alte regiuni au început să pună în aplicare măsuri. În Aragon, Comunitatea Valenciană, Insulele Baleare şi Navarra, precum şi în Andaluzia, spre exemplu, profesorii au dreptul de a confisca şi de a reţine telefoanele elevilor până la sfârşitul zilei de şcoală.

Suedia – Agenţia de Sănătate Publică din Suedia (FHM) a emis recent recomandări privind timpul petrecut de copii în faţa ecranelor. Potrivit acestei agenţii, copiii cu vârste sub doi ani ar trebui să nu aibă deloc acces la media digitală şi televiziune, acces care ar trebui limitat pentru copiii cu vârste mai înaintate.

Noile recomandări se bazează pe cercetări şi pe cât timp ar trebui să petreacă copiii făcând diferite lucruri pentru a se simţi bine.

Conform cifrelor guvernului suedez, adolescenţii cu vârste între 13 şi 16 ani din Suedia petrec, în general, 6,5 ore pe zi online.

Ministrul suedez al Afacerilor Sociale şi Sănătăţii Publice, Jakob Forssmed, şi-a exprimat speranţa că, în viitor, societăţile de tehnologie vor acţiona pentru a reduce riscul ca cei mici să rămână blocaţi în mediul online.

Slovenia – În şcolile primare şi secundare slovene, rămâne la latitudinea fiecărei şcoli în parte dacă va restricţiona utilizarea telefoanelor mobile.

Regulile interne variază de la o şcoală la alta, însă puţine au interzis complet utilizarea dispozitivelor mobile.

Potrivit experţilor, un prim pas către reducerea timpului petrecut în faţa ecranelor ar putea fi stabilirea unor linii directoare la nivel naţional.

Violenţa online în rândul tinerilor este în creştere, conform sondajului din acest an realizat de Safe.si, platforma naţională de sensibilizare cu privire la pentru utilizarea sigură a internetului.

În Slovenia, 65% dintre fetele de şcoală primară şi 55% dintre băieţii din aceeaşi categorie s-au confruntat cu o formă de violenţă în mediul online.

În învăţământul secundar, 63% dintre eleve şi 54% dintre elevi au fost victimele unei forme de violenţă online.

Croaţia – În Croaţia nu există norme uniforme, iar Ministerul Educaţiei nu a luat încă nicio decizie în această privinţă.

Cu toate acestea, unele şcoli au luat deja decizia de a interzice utilizarea telefoanelor mobile de către elevi pe tot parcursul programului şcolar, inclusiv în timpul pauzelor.

Printre acestea se numără şcoli din mai multe oraşe croate, precum Zagreb, Split, Rijeka, Osijek şi Zadar.

O şcoală din Split a introdus, de asemenea, o măsură prin care elevii nu au voie să aducă telefoane mobile la şcoală, susţinând că simpla interdicţie de a le utiliza nu este suficientă.

Bosnia şi Herţegovina – Pentru a încuraja o mai bună socializare în rândul elevilor şi pentru a preveni delincvenţa juvenilă, mai multe şcoli din Bosnia şi Herţegovina au interzis accesul cu telefoane mobile la orele de curs.

Cu toate acestea, în pofida unei iniţiative parlamentare de extindere a practicii, aceasta nu a fost încă pusă în aplicare în majoritatea instituţiilor de învăţământ de pe teritoriul ţării.

Conform unui studiu realizat de UNICEF şi Agenţia de reglementare în domeniul comunicaţiilor din Bosnia şi Herţegovina, unu din doi copii din această ţară cu vârsta sub 11 ani are un profil pe o reţea socială.

Peste 50% dintre copii au avut experienţe neplăcute în mediul online, însă peste 85% nu au discutat cu nimeni despre acestea.

Conţinutul acestui articol se bazează pe ştiri ale agenţiilor participante în proiectul European Newsroom (enr).

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FC Botoșani – Farul Constanța 1-1 în prima etapă a Superligii. Mailat a adus bucuria în tribune la Botoșani

Publicat

Publicitate

FC Botoșani și Farul Constanța au încheiat la egalitate, scor 1-1, partida disputată  luni seară, în prima etapă a noii ediții a Superligii României. Meciul a marcat debutul lui Ianis Zicu ca antrenor principal în Liga 1.

Partida s-a jucat pe stadionul din Botoșani și a început la ora 19.00. Gazdele au deschis scorul în minutul 61 prin Mailat, care a fost lansat excelent în adâncime, a scăpat de marcajul lui Maftei și l-a învins cu siguranță pe portarul Buzbuchi. Farul a restabilit egalitatea în minutul 73, prin Cojocaru, care a reluat cu capul centrarea perfectă trimisă din dreapta de David Maftei, profitând de o ieșire greșită a portarului Anestis.

Constănțenii au încheiat meciul în inferioritate numerică, după ce Dican a fost eliminat în minutul 86 pentru cumul de cartonașe galbene, ultimul dintre ele fiind acordat pentru un fault asupra lui Mailat.

Pe durata meciului, Farul a avut mai multe oportunități de a marca: Vînă a ratat prima mare ocazie în minutul 4, șutând pe lângă poartă, iar în minutul 22 Maftei a pătruns în careu, dar a tras pe lângă colțul lung. În minutul 39, Vojtus a reluat cu capul după un corner bătut de Grigoryan, dar nu a cadrat.

În sezonul trecut, FC Botoșani a avut un bilanț pozitiv cu Farul: patru puncte în sezonul regulat și o victorie spectaculoasă (4-3) în play-out, cu un hattrick reușit de Zoran Mitrov.

Până la acest meci, moldovenii nu mai pierduseră acasă din aprilie, când au cedat cu 0-1 în fața Oțelului, având ulterior trei victorii și cinci remize. În schimb, echipa de pe litoral venea după doar patru victorii în 19 partide oficiale.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Poliția oferă recompensă pentru prinderea bărbatului care, săptămâna trecută, și-ar fi ucis fosta iubită și i-ar fi dat foc

Publicat

Publicitate

Crima din județul Mureș. Parchetul de pe lângă Tribunalul Mureș a cerut, luni, un mandat de arestare în lipsă pe numele bărbatului care, săptămâna trecută și-a ucis fosta iubită și i-a dat foc. El este dat în urmărire generală. Surse apropiate anchetei confirmă că se oferă o recompensă de 5.000 de euro, informează alba24.ro.

Procurorul din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Mureş a formulat către Tribunalul Mureş o propunere de arestare preventivă în lipsă față de Emil Gânj.

Bărbatul este căutat de polițiști în toată țara, pentru o crimă comisă săptămâna trecută. El este cercetat, tot în lipsă, pentru infracțiuni de omor calificat, distrugere, profanare de cadavre, violarea de domiciliu şi încălcarea măsurilor dispuse prin ordinul de protecție.

 

Crima din județul Mureș: Precizările Parchetului

„La data de 08.07.2025, în jurul orei 08:30, inculpatului G.E., împotriva căruia era emis un ordin de protecție, pe o perioadă de 12 luni și care avea interdicția de a se apropia de persoana vătămată G.A.M. sau de domiciliul acesteia, s-a deplasat la locuința persoanei vătămate, unde a distrus mai multe geamuri și uşa de la intrare, a pătruns fără drept în imobil și a lovit-o pe aceasta cu toporul pe care îl avea asupra sa, de mai multe ori, în zona capului, provocându-i acesteia decesul. Apoi, cu scopul de a şterge urmele infracțiunilor comise, autorul a incendiat locuința respectivă.Inculpatul se sustrage urmării penale, fiind dat în urmărire generală”, a precizat Parchetul Mureș, potrivit Mediafax.

Publicitate

Sâmbătă seara mai multe persoane au fost audiate în cazul suspectului crimei din Mureș. Unii martori susțin că l-au văzut pe fugar. Tot sâmbătă unii dintre apropiații bărbatului din Mureș au început să colaboreze cu Poliția.

Surse apropiate anchetei confirmă că poliția a pregatit o recompensă de 5.000 de euro, pentru persoana care oferă informații ce duc la prinderea lui Emil Gânj.

Recompensa va fi primită pe loc, imediat după verificarea veridicității informațiilor oferite.

Emil Gânj a fost condamnat pentru omor și eliberat din închisoare în urmă cu peste cinci ani, înainte de termen. De asemenea, are dosare de violență în familie.

Citeste mai mult

Eveniment

Moțiunea de cenzură – respinsă de plenul reunit al Parlamentului

Publicat

Publicitate

Moțiunea de cenzură inițiată de Opoziție după ce Cabinetul Bolojan și-a angajat răspunderea pe pachetul de măsuri fiscale a fost respinsă luni de plenul reunit al Parlamentului.

S-au înregistrat 134 de voturi ‘pentru’ și 4 voturi ‘împotrivă’, dintr-un total de 138 de voturi exprimate.

Pentru ca moțiunea de cenzură să treacă era necesar un număr de 233 de voturi.

Senatorii și deputații au finalizat luni exprimarea votului la moțiunea de cenzură depusă de partidele de opoziție, după ce anterior au avut loc dezbateri în plenul reunit al Parlamentului.

Votul a fost secret cu bile.

Pentru ca moțiunea de cenzură să fie adoptată sunt necesare 233 de voturi ‘pentru’.

Publicitate

Moțiunea de cenzură intitulată ‘Au ruinat țara și acum îi obligă pe români să achite nota de plată – afară cu Guvernul ipocrit’, semnată de parlamentari AUR, POT, S.O.S. România și neafiliați, a fost dezbătută luni în plenul reunit al Camerei Deputaților și Senatului. AGERPRES

Citeste mai mult

Administratie

FOTO: Modernizare completă la Școala Gimnazială Nr. 13. Din toamnă, elevii se întorc într-un spațiu nou

Publicat

Publicitate

Primarul Municipiului Botoșani a efectuat astăzi o vizită de lucru pe șantierul Școlii Gimnaziale Nr. 13, unde lucrările de reabilitare și modernizare se apropie de final. Începând din toamna acestui an, elevii și cadrele didactice se vor întoarce în clădirea școlii, complet modernizată și adaptată standardelor educaționale actuale.

Lucrările avansează într-un ritm susținut, atât la interior, cât și la exterior. Instalațiile electrice și sanitare au fost deja montate, iar în această perioadă se finalizează montarea gresiei și a parchetului. Fațada clădirii este finalizată, iar tâmplăria exterioară a fost complet înlocuită.

În paralel, se desfășoară lucrări de modernizare și la sala de sport, astfel încât elevii să beneficieze nu doar de condiții excelente pentru învățare, ci și de un spațiu adecvat pentru activități fizice și sportive.

„Ne ținem de promisiune: investim în educație, în condiții moderne, eficiente energetic și sigure, pentru ca fiecare copil din Botoșani să învețe într-un mediu de calitate. Continuăm să construim un oraș al viitorului, în care școala este un spațiu primitor și motivant”, a declarat primarul municipiului Botoșani.

Proiectul de modernizare a Școlii Gimnaziale Nr. 13 face parte dintr-un program mai amplu de investiții în infrastructura educațională din municipiu, susținut de Primăria Botoșani, cu scopul de a crea condiții optime pentru dezvoltarea copiilor și tinerilor botoșăneni!

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending