Connect with us

Educație

Şcoala din nordul Moldovei unde copiii învaţă pe rupte pentru un job plătit chiar și cu 1000 de euro în România

Publicat

Publicitate

În satul Vlăsineşti, din judeţul Botoşani, se află una dintre cele mai căutate şcoli profesionale din România. Aici, s-au format două generaţii de tractorişti, relatează adevărul.ro, majoritatea copii nevoiaşi din mediul rural, care ajung acum să câştige chiar şi 1.000 de euro lunar.

Comuna Vlăsineşti este o zonă exclusiv agrară, situată la peste 40 de kilometri de municipiul Botoşani. În anul 2015, aici a fost înfiinţată o şcoală profesională, cu un singur profil, acela de mecanizator agricol, altfel spus, o şcoală de tractorişti, singura din judeţ pentru pregătirea exclusivă a mecanicilor şi conducătorilor de utilaje agricole.

Dacă la început reprezentanţii şcolii au mers din poartă-n poartă să adune şcolari, acum se organizează concurs de admitere, pentru că sunt prea mulţi candidaţi pentru locurile existente. Succesul acestei şcoli se datorează mai ales faptului că oferă o meserie foarte căutată şi bine plătită pe piaţa muncii, copiilor din familii nevoiaşe care trăiesc în satele din nordul judeţului. „Pentru mulţi este o şansă nesperată de a-şi câştiga pâinea”, spune Radu Andronache, unul dintre profesorii şcolii de tractorişti de la Vlăsineşti, mai relatează adevărul.

Locul unde copiii învaţă pentru a-şi câştiga existenţa

Şcoala Profesională „Gheorghe Burac” s-a înfiinţat acum şase ani tocmai pentru a răspunde nevoilor sociale şi profesionale presante, în satele din nordul României: sărăciei şi lipsei locurilor de muncă, dar şi lipsei mari de profesionişti în domeniul mecanizării agricole. „Şcoala cu acest profil de mecanic agricol a fost înfiinţată aici tocmai fiindcă este o meserie căutată. Sunt foarte multe firme de profil în zonă care au nevoie de oameni calificaţi. Pe de altă parte, erau mulţi elevi care renunţaseră să mai continue studiile din motive financiare. Abandonau pur şi simplu fiindcă nu aveau cu ce să-şi plătească internatul, traiul la un liceu în oraş. Era o şansă, mai ales pentru cei din familiile nevoiaşe, să aibă o calificare căutată pe piaţa muncii şi să-şi câştige existenţa”, spune Lidia Macsiniuc, directorul Şcolii Profesionale din Vlăsineşti.

Şcoala are, la acest moment, trei clase, pe trei niveluri, a IX-a,  a X-a şi a XI-a, cu 80 de elevi. Pe lângă clădirea principală unde învaţă noţiunile teoretice, şcoala de tractorişti de la Vlăsineşti are şi un atelier pentru practică mecanică. În prezent, au fost accesate fonduri europene şi se construieşte un atelier de mecanică agricolă la ultimele standarde. Practica agricolă, în brazdă, toţi elevii o parcurg cu utilaje de ultimă generaţie. „Agenţii economici parteneri au utilaje foarte moderne”, spune Lidia Macsiniuc.

Publicitate

Bursă şi şansa unui loc de muncă bine plătit

Fiecare elev care urmează cursurile Şcolii Profesionale de la Vlăsineşti primeşte o bursă lunară de 200 de lei. Pe lângă bursă, elevii beneficiază de şcolarizare gratuită pentru obţinerea permisului de conducere categoria B. dar şi Tr. ( n.red. tractor). Totodată, cei care sunt silitori, mai ales în practica agricolă, sunt remarcaţi imediat de către fermieri şi sunt angajaţi imediat după terminarea studiilor, pe salarii fabuloase pentru mediul rural. „Sunt foşti elevi cu care m-am întâlnit şi îmi spuneau că lucrează la o firmă mare din judeţ şi ajung la un salariu de 4.000 de lei, pe lună. Este extraordinar, mai ales pentru sat, acolo unde veniturile sunt foarte mici”, spune directoarea şcolii.

La rândul lor, profesorii de specialitate spun că de când s-a auzit de aceste avantaje, vin tineri din comune îndepărtate numai pentru a se califica ca tractorist şi poate pentru a fi remarcaţi de vreun mare fermier. În plus, cei care ajung la Vlăsineşti învaţă pe brânci. „Din 1990 în regiunea Săveni nu s-au mai şcolarizat elevi în această calificare. Este la mare căutare. Iar aceşti copii se acomodează foarte bine, sunt pricepuţi, înţeleg noile tehnologii. Sunt dedicaţi efectiv acestei meserii”, spune profesorul Marcel Smântână.

„Eu vreau să muncesc, să-mi câştig pâinea”

Unul dintre cei mai silitori elevi ai şcolii de tractorişti de la Vlăsineşti este Robert Bilibău. Şi-a dorit mult să ajungă tractorist, cum a fost şi bunicul său. În plus, doreşte să-şi câştige pâinea, aşa că la 18 ani a fost deja angajat ca tractorist şi mecanic, part-time, la o fermă din judeţ. În fiecare zi, străbate 14 kilometri numai pentru a învăţa totul despre tractoare. „Este o şcoală bună fiindcă-mi dă o meserie. Eu asta vreau, să muncesc, să-mi câştig pâinea. În plus, bunicul meu a făcut această meserie şi am decis să o practic şi eu”, mărturiseşte Robert.

Sursa: Adevărul.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ninsorile opresc lucrările pe Transalpina: Redeschiderea drumului, amânată din cauza vremii

Publicat

Publicitate

Transalpina rămâne temporar închisă, după ce ninsorile recente au determinat autoritățile să suspende lucrările de redeschidere a unuia dintre cele mai spectaculoase drumuri montane din România – DN 67C.

Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova a anunțat luni că operațiunile de curățare și reabilitare au fost întrerupte din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile din zonă.

Lucrările pentru redeschiderea circulației între Rânca și Obârșia Lotrului, suspendate din cauza condițiilor meteo

Stratul de zăpadă proaspăt depus între Rânca și Obârșia Lotrului face imposibilă continuarea în condiții de siguranță a lucrărilor pentru redeschiderea circulației rutiere pe DN 67C – Transalpina, între Rânca și Obârșia Lotrului.

„Lucrările de punere în siguranță în vederea redeschiderii circulației rutiere se suspendă până când condițiile meteo permit efectuarea lucrărilor în siguranță”, a transmis DRDP Craiova luni, într-o postare pe Facebook.

 

Transalpina, cunoscută și sub denumirea de Drumul Național 67C sau „Drumul Regelui”, este cel mai înalt drum rutier din România, atingând altitudinea maximă de 2.145 metri în Pasul Urdele.

Publicitate

În fiecare an, redeschiderea acestui drum montan reprezintă o provocare pentru drumari, fiind direct dependentă de condițiile meteorologice din zonă.

Citeste mai mult

Educație

„Nu e corect să evaluăm doar la două materii!”. Ce planuri are ministrul Educației pentru admiterea în liceu

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației, Daniel David, susține că nu este corect ca la Evaluarea națională de la clasa a VIII-a să fie doar două materii, atât timp cât elevilor li se cer mai multe competențe.

Fiindcă întrebarea e: și cu celelalte competențe cheie ce facem?! Ele nu au nevoie de niște valori standardizate, ca să știm – le-au asimilat copiii, nu le-au asimilat, să știm cum se compară o școală cu o altă școală, să știm cum se comportă profesorii?! (…). Și atunci corect este să evaluăm toate competențele cheie.

Acum este o discuție, că am fost surprinși de mișcarea pe care a făcut-o Comisia Europeană la început de an, că ați văzut că au discutat despre faptul că cele opt competențe-cheie ar trebui cumva minimal să fie reduse la cinci ‘basic skills’, adică cinci competențele focalizate pe abilități’, a declarat Daniel David, potrivit Agerpres.

Admiterea la liceu: metodologie de ocupare a locurilor

El a spus că ia în calcul și o metodologie pentru ocuparea locurilor în licee.

„Sunt de acord și vreau să păstrez ideea bună din lege (…) ca măcar până la 50% din locurile pe care le avem la licee să poată să fie ocupate printr-un examen organizat de licee. Sigur, aici va trebui să fim atenți la ce metodologie facem, ca să avem niște standarde prin care să nu devină un business foarte personal al unor unități școlare. Cred că este un lucru important. În același timp, cred că trebuie să vină după examenul național. (…)

Poate cineva în ziua respectivă chiar a avut o zi proastă când dă examenul național. Poate e foarte bun la Biologie și Chimie și pur și simplu la Matematică și Limba și literatura română, ca urmare a unei zile proaste, ne-am trezit că are o notă foarte mică. I-ai omorât orice șansă de a merge la un liceu bun, într-o zonă de Științe.

El poate fi foarte, foarte bine pregătit pe acele componente. Deci, aș lăsa-o, dar după o metodologie în care să controlăm, ca să spun așa, arbitrariul și lucrurile incorecte care pot să apară”, a explicat ministrul Educației.

Publicitate

Tot ca ”principiu”, a arătat el, ar descentraliza și mai mult spre licee și spre specializări chiar, ca să acorde ponderi diferite pentru disciplinele care vor intra în Evaluarea națională.

”Din nou mi se pare că personalizăm bine educația dacă facem acest lucru. Eu am avut o problemă de la început cu acest examen de clasa VIII-a, pentru că este nenatural într-un sistem obligatoriu. Adică, când noi știm că învățământul obligatoriu va merge până la nivel de liceu, tu să faci un examen atât de greu, complicat, pe două materii, care după aceea să marcheze traiectoria de viață a copilului, cred că este incorect”, a transmis ministrul Educației.

Citeste mai mult

Eveniment

Prezidențiale2025: Nicușor Dan spune că ar putea depune jurământul în fața Parlamentului lunea viitoare

Publicat

Publicitate

Președintele ales, Nicușor Dan, a afirmat că ar putea depune jurământul în fața Parlamentului lunea viitoare, în condițiile în care Curtea Constituțională urmează să valideze joi rezultatul alegerilor prezidențiale.

‘Dacă nu se întâmplă nimic extraordinar, o să fie o ședință a Curții Constituționale joi, la amiază, în care se validează alegerile și jurământul se depune în fața Parlamentului, foarte probabil, luni, la amiază’, a declarat Nicușor Dan, luni, pentru B1 Tv.

El a spus că ar putea efectua prima vizită externă la Bruxelles. ‘Chișinău, Bruxelles sau Washington. Probabil că Bruxelles’, a menționat Nicușor Dan.

Președintele ales i-a indicat pe Valentin Naumescu, Corneliu Bjola, Iulian Fota drept posibili consilieri în domeniul politicii externe.

‘Am lucrat cu niște oameni care m-au ajutat pe viziunea pe politică externă. În măsura în care dumnealor vor dori să se implice, cu mare plăcere. (…) Domnul Naumescu, domnul Bjola, domnul Fota’, a explicat el.

Nicușor Dan a reiterat că unul dintre obiectivele sale va fi clarificarea responsabilităților pentru modul în care s-au desfășurat alegerile prezidențiale din noiembrie 2024.

Publicitate

‘Ce s-a întâmplat la alegerile din noiembrie a fost un eșec și, ca președinte, vreau să lămurim cât de repede și cât mai temeinic chestiunea asta, pentru că nu e normal ca după șase luni, din noiembrie, să știm doar că avem un om de afaceri care a dat un milion de euro către niște influenceri. Cam acesta este rezultatul. Ca președinte voi încerca să clarific responsabilitățile pe ce s-a întâmplat în alegerile din noiembrie’, a transmis Nicușor Dan. AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

FOTO: „Diferiți, dar egali”: Mobilitate de învățare pentru profesori la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu – Albești

Publicat

Publicitate

În perioada 12 -16 mai 2025, la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești a avut loc cea de-a treia mobilitate din cadrul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali”, o mobilitate de învățare pentru profesorii din cele patru școli partenere: Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești – ROMÂNIA; OU „Sv. sv. Kiril i Metodiy“ – BULGARIA; OOU Petar Pop Arsov – MACEDONIA DE NORD și Canakkale Provincial National Education Directorate – TURCIA.

În cele cinci zile petrecute în România, școlile partenere din cadrul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali” au participat la numeroase activități și workshop-uri în vederea dezvoltării unor competențe civice, sociale, a unor abilități de cooperare, de integrare, de învățare a obiceiurilor și tradițiilor celorlalți. Astfel, cei zece profesori prezenți la unitatea de învățământ din România au descoperit tradițiile populare românești, au participat la activități ce au presupus incluziunea, diversitatea culturală și multiculturalism, toate fiind realizate cu scopul de a fi aplicate în școlile partenere pentru a atinge obiectivul combaterii abandonului școlar, a prevenirii eșecului școlar și pentru a elimina barierele sociale, etnice și de orice altă formă de discriminare.

Programul mobilității a cuprins următoarele activități:

  1. Ziua 1: deschiderea mobilității (la care au participat inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Botoșani, prof. Bogdan Suruciuc, inspector – prof. Sandu Liliana Cristina și primarul comunei Albești – Cristian Câmpanu); vizitarea Școlii Gimnaziale Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești; participarea la workshop-ul pe tema incluziunii „Include-mă în viața ta!”; vizitarea Primăriei Albești și participarea la o masă rotundă pe tema educației și a sistemului de învățământ din școlile partenere în proiect.
  2. Ziua 2: Plantarea copacului prieteniei – simbolul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali”; participarea la workshop-ul realizat în parteneriat cu părinții (vizitarea afacerilor locale ale părinților); participarea la workshop-ul pe tema diversității culturale „Încondeierea ouălor. Tradiție de zeci de ani” la Muzeul de Etnografie din Trușești.
  3. Ziua 3: Vizitarea orașului Iași. Descoperirea unor obiective turistice și culturale reprezentative pentru zona Moldovei: Palatul Culturii; Biserica Sfinții Trei Ierarhi; Biserica Sf. Nicolae Domnesc; Teatrul „Vasile Alecsandri”; Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – Sala Pașilor Pierduți.
  4. Ziua 4: Pe urmele lui Mihai Eminescu: activități culturale care au presupus vizitarea Bisericii Uspenia (unde a fost botezat poetul); vizitarea Casei Memoriale „Mihai Eminescu” din Ipotești; vizitarea Muzeului din Ipotești și drumeție spre „lacul cu nuferi”; cina tradițională.
  5. Ziua 5: participarea la workshop-ul „Uniți prin diversitate!” – realizarea unei capsule a timpului în care fiecare țară parteneră a transmis un mesaj care va rămâne pentru eternitate; ceremonia de decernare a certificatelor; încheierea mobilității.
  6. Proiectul Erasmus + „Diferiți, dar egali”, un proiect de Educație școlară, KA2, parteneriate la scară mică, nr. ref. 2023-2-RO01-KA210-SCH-000177472, a fost implementat în școlile partenere încă din mai 2024, având ca obiective: creșterea gradului de participare a elevilor la activitatea școlară din instituțiile partenere; dezvoltarea comportamentului responsabil al comunităților școlare în raport cu egalitatea de șanse; cultivarea unei relații mai bune între părinți și școli prin inițierea unui număr sporit de activități comune școală-familie-comunitate: activități de consiliere parentală, programe educaționale dezvoltate în școlile partenere și scăderea discriminării elevilor vulnerabili din școlile partenere.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending