Connect with us

Actualitate

Satul-labirint din Botoșani. Metoda ingenioasă prin care un cătun s-a apărat de invadatori

Publicat

Publicitate

Satul Vatra din județul Botoșani seamănă cu un labirint populat, având zeci de ulițe care se întrepătrund și se despart, ce sunt cunoscute doar de localnici. Cătunul a fost gândit așa în Evul Mediu, pentru a feri populația de atacurile tătarilor. O metodă insolită de apărare contra raidurilor tătărilor mai poate fi văzută și astăzi, în județul Botoșani. Este vorba despre singurul cătun-labirint din România. Se numește Vatra și se află în comuna Hudești, la rândul său o unitate administrativ-teritorială cu o istorie bogată și îndelungată, informează ADEVărul.

Un sat unic născut din durere, sânge și foc
Satul Vatra, din comuna Hudești, se află la aproximativ 63 de kilometri de municipiul Botoșani, în nordul extrem al României. Este un loc pitoresc și patriarhal, cocoțat pe deal ferit. Cătunul este locuit de 900 de suflete și este cea mai veche așezare din zonă.

Povestea cătunului începe acum aproximativ șase secole. Este posibil, spun istoricii și profesorii locului, să fiu mult mai vechi, dar atunci a fost menționat prima dată.

În anul 1432, așezarea purta numele de Bobeștii de Sus. Documentele vechi, spune Gheorghe Apătăchioaie, fost profesor și istoric local în Hudești, autor al unei monografii a comunei, arată că în acel an, 1432, satul a fost lovit puternic de tătari.

„A fost o invazie în aceea perioadă. Tătarii au venit pe lunca Prutului și au atacat toate satele din zonă. Bobeștii de Sus a fost lovit rău, luat pe nepregătite. Locul a fost jefuit cumplit“, relatează prof. Apătăchioaie.

După ce tătarii s-au retras, cei care au scăpat de moarte sau de robie, bejeniți prin păduri, s-au întors în sat. L-au reconstruit și l-au rebotezat Vatra, fiind cea mai veche așezare din zonă. În jurul lui s-au făcut alte și alte cătune, de toți cei bejeniți de atacurile tătarilor, constituindu-se cu timpul comuna Hudești de astăzi.

Publicitate

Hudești înseamnă de altfel „ferit, ascuns“, ceea ce arată că pădurile dese din zonă, care s-au păstrat și astăzi, au reprezentat locul de formare a noi cătune întemeiate de cei a căror sate au fost distruse, scrie ADEVĂRUL.

Vatra a rămas însă un loc unicat. Cei care au supraviețuit invaziei l-au transformat într-un veritabil labirint.

Satul cu obstacole
Localnicii au gândit astfel cătunul pentru a se proteja de atacurile călăreților de stepă. Efectiv, ei au construit un labirint pe vârful dealului. Toate ulițele cotesc brusc, cu foarte puține porțiuni de drum drept. Este o rețea incredibilă de drumuri în curbă, care se întretaie în zeci de intersecții. Astfel că era efectiv imposibil pentru un călăreț în viteză să vireze eficient. În plus, cei care nu cunoșteau zona se rătăceau ușor.

Citește și: Muzeul virtual al turcilor şi tătarilor din Dobrogea. „MIRAS”, proiectul ce le valorifică moştenirea culturală
„Era cea mai la îndemână metodă de a se proteja. Cine a gândit-o a fost foarte ingenios. Observăm și astăzi că satul are foarte puține zone cu drum drept. În rest numai ulițe care cotesc, și se amestecă, și duc în toate direcțiile, derutant. Era foarte greu să prinzi, călare, un om în toată încrengătura asta. În plus, acest mod de sistematizare îi păzește pe localnici de vânt“, spune istoricul local.

Cea mai mare temere a localnicilor era să fie prinși cu lațul și duși robi, iar acest sistem de ulițe în curbă și întortocheate tocmai acest lucru îl făcea imposibil, aruncarea lațului din goana calului.

Totodată, localnicii au găsit și o altă metodă ingenioasă de a-și proteja grânele vitale pentru iernile grele. „Săpau gropi, le căptușeau bine și băgau acolo hrișca, dar și alte tipuri de cereale ale vremii. Astupau apoi cu o brazdă de pământ. Erau însă tătari experimentați care le depistau. În razele soarelui, de la cerealele ascunse ieșea un abur“, explică Apătăchioaie.

Totodată pentru apărare, sătenii aveau în marginea pădurii, la Baranca, tot în comuna Hudești, o fortificație cu val de pământ și palisadă. În plus, așa cum au remarcat specialiștii, există un întreg sistem de movile unde se aprindeau focuri fiind anunțate atacurile tătarilor. Dacă ajungeau prin suprindere aveau de înfruntat labirintul infernal de la Vatra.

Rătăcești o zi întreagă mergând în cerc
Acest sistem de ulițe întortocheate s-a păstrat și astăzi. Localnicii, dacă au copilărit în zonă, îl cunosc foarte bine. Dar în rest, pentru orice călător, labirintul de ulițe de la Vatra se poate dovedi o provocare.

„Dacă nu ești atent, pe aici rătăcești o zi întreagă, mergând în cerc. Te ghidezi cumva după turla bisericii noi. Dar gândiți-vă că înainte satul era mult mai împădurit și biserica mult mai joasă. Nu aveai niciun punct de reper. Rătăceai mult și bine…“, spune un localnic.

Cei mai în vârstă au auzit poveștile de la bătrâni și s-au folosit de ele când erau copii. „Au fost făcute să fugă de tătari. Dar ce ne mai jucam pe aici… Ascunselea ne jucam. Dura mult să te găsească. Am nepoții care numai cu GPS ies din sat“, glumește o săteancă.

Se puneau la adăpost
Începând cu 1241, anul marii invazii mongole în Europa, atacurile călăreților de stepă au făcut ravagii inclusiv în satele Moldovei. Odată cu întemeierea statului Hoardei de Aur, în stepele nord-pontice, expedițiile tătarilor s-au întețit. Hoardele veneau pe luncile râurilor Prut și Siret aruncându-se asupra comunităților care refuzau să le plătească tribut.

Chiar și după întemeierea Principatului Moldovei, raidurile tătarilor au fost timp de secole o realitate înspământătoare pentru localnici. Tătarii preferau săteni și sătence tinere pe care să-i prindă cu lațul și să-i vândă mai apoi ca robi, în Imperiul Otoman.

Astfel că pentru a se proteja de atacurile tătarilor, localnicii din satele din nordul Moldovei găseau tot felul de metode, de la ascunzători în pădure, gropi pentru provizii sau chiar cetăți întărite cu val de pământ și palisadă, unde-și puneau la adăpost toată agoniseala.

Sursa: Adevărul

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Pagube importante în urma incendiului de la depozitul de cereale din Dorohoi. 450 de tone de cereale, salvate de pompieri

Publicat

Publicitate

Incendiul izbucnit la stația de condiționare a unui depozit de cereale din municipiul Dorohoi a provocat pagube semnificative, în ciuda intervenției rapide a pompierilor.

Flăcările au distrus bunurile aflate în interiorul stației, aproximativ 250 de metri liniari de bandă transportoare și materialele combustibile din structura acoperișului pe o suprafață de circa 20 de metri pătrați.

De asemenea, au fost degradate în urma incendiului alți 100 de metri pătrați de bandă transportoare, inclusiv rolele aferente acestora. Intervenția echipajelor Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoșani, sprijinite de Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Dorohoi, a reușit însă să limiteze proporțiile dezastrului.

„Grație mobilizării rapide și eforturilor susținute ale pompierilor, au fost salvate aproximativ 450 de tone de cereale depozitate în incintă. Autoritățile urmează să stabilească în perioada următoare cauza probabilă a incendiului, în cadrul anchetei deschise pentru clarificarea circumstanțelor producerii evenimentului”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoşani, Dorina Lupu.

ISU Botoșani reamintește tuturor operatorilor economici obligația de a respecta normele de prevenire a incendiilor, mai ales în spații de depozitare și procesare a materialelor combustibile.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu puternic la un depozit de cereale din Dorohoi: Intervenție contracronometru a pompierilor

Publicat

Publicitate

Pompierii din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoșani intervin în aceste momente  pentru stingerea unui incendiu izbucnit la un depozit de cereale din municipiul Dorohoi.

Flăcările au cuprins o magazie legată prin benzi transportoare de cauciuc de stația de condiționare a cerealelor, incendiul manifestându-se cu degajări mari de fum.

La fața locului au fost mobilizate trei autospeciale de stingere, autospeciala de salvare și lucru la înălțime, o ambulanță SMURD, precum și echipajele Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Dorohoi. Pompierii au constatat că ard bunuri aflate în interiorul magaziei, dar și banda transportoare pe o distanță de aproximativ 150 de metri.

Din fericire, nu sunt persoane surprinse în interiorul depozitului. Incendiul a fost localizat rapid, însă echipajele acționează în continuare pentru lichidarea completă a focarelor și limitarea pagubelor. Intervenția este dificilă din cauza materialelor combustibile și a fumului dens care îngreunează accesul în anumite zone ale depozitului.

Autoritățile recomandă cetățenilor să evite zona pentru a permite accesul autospecialelor și buna desfășurare a operațiunilor de stingere. Ancheta privind cauzele producerii incendiului urmează să fie declanșată după finalizarea intervenției.

În jurul orei 20.30 incendiul a fost lichidat.

Publicitate

Cauza probabilă este în curs de stabilire”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoşani, Dorina Lupu.

Iată și câteva imagini de la fața locului:

Citeste mai mult

Administratie

Poliția Locală Botoșani: Amenzi de peste 24.000 lei pentru mizerie, neglijență și comerț ilegal

Publicat

Publicitate

În ultimele două săptămâni, polițiștii locali de la Botoșani au aplicat nu mai puțin de 12 sancțiuni contravenționale, însumând 8800 lei, pentru nerespectarea regulamentelor privind curățenia și întreținerea spațiilor publice din municipiul reședință de județ.

Printre faptele sancționate s-au numărat aruncarea deșeurilor la întâmplare și folosirea necorespunzătoare a mobilierului urban, încălcând prevederile HCL nr. 44/2025.

În intervalul 15–30 iunie 2025, au fost identificate 11 proprietăți neîntreținute sau neigienizate, iar proprietarii au fost sancționați cu amenzi totale de 14.500 lei. Poliția Locală reamintește că proprietarii sunt obligați să asigure curățenia clădirilor, curților și anexelor gospodărești, inclusiv efectuarea lucrărilor de salubrizare, dezinsecție și deratizare.

Totodată, pe linia activităților comerciale din piețele municipiului, în aceeași perioadă au fost aplicate 16 sancțiuni în valoare totală de 1600 lei pentru neafișarea prețurilor și comercializarea produselor în zone neautorizate, adiacente piețelor.

Poliția Locală anunță că verificările vor continua zilnic și face apel la toți cetățenii și agenții economici să respecte normele de igienă, gospodărire și comerț. „Menținerea unui oraș curat și civilizat este o responsabilitate comună”, au subliniat reprezentanții instituției.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Proiect: Rovinieta, mai scumpă de la 1 septembrie. Care sunt noile tarife pentru mașini, autoutilitare și camioane

Publicat

Publicitate

Rovinieta, tariful pentru utilizarea drumurilor naționale de către autovehicule, va crește începând cu 1 septembrie. Pentru autoturisme, taxa va fi de 3,5 euro pe zi și 50 de euro pe an, conform unui proiect de lege , publicat joi pe site-ul Ministerului Finanțelor care stabilește noi măsuri fiscal-bugetare, relatează alba24.ro.

Rovinieta – tariful de utilizare a drumurilor naționale pentru autovehicule, se scumpește de la 1 septembrie.

Pentru autoturisme va fi de 3,5 euro pentru o zi, iar pentru un an de 50 de euro, potrivit unui proiect de lege care prevede unele măsuri fiscal-bugetare, publicat joi pe site-ul Ministerului Finanțelor.

Prin acest act normativ, se propune modificarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România.

Cuantumul amenzii contravenționale aplicate utilizatorilor în cazul lipsei rovinietei valabile pentru autoturisme va fi între 500 lei și 1.000 lei.

„Totodată, tarifele de utilizare achitate anterior intrării în vigoare a noilor tarife, respectiv data de 1 septembrie 2025, își mențin valabilitatea”, se arată în proiect.

Publicitate

Rovinieta se scumpește de la 1 septembrie. Nivelul tarifului de utilizare a drumurilor naţionale

Astfel, pentru autoturisme rovinieta va costa:

  • o zi – 3,5 euro (în prezent 2,5 euro)
  • 10 zile – 6 euro (în prezent 3,3 euro)
  • 30 de zile – 9,5 euro (în prezent 5,3 euro)
  • 60 de zile – 15 euro (în prezent 8,4 euro)
  • 12 luni – 50 euro (în prezent 28 de euro)

Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone

  • 1 zi – 8,6 euro
  • 10 zile – 11,5 euro
  • 30 de zile – 18,2 euro
  • 60 de zile – 28,8 euro
  • 12 luni – 96 euro

Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone şi mai mică sau egală cu 7,5 tone

  • 1 zi – 4 euro
  • 7 zile – 16 euro
  • 30 de zile – 32 euro
  • 12 luni – 320 euro

Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone şi mai mică decât 12,0 tone

  • 1 zi – 7 euro
  • 7 zile – 28 euro
  • 30 de zile – 56 euro
  • 12 luni – 560 euro

Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv)

  • 1 zi – 9 euro
  • 7 zile – 36 euro
  • 30 de zile – 72 euro
  • 12 luni – 720 euro

Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv)

  • 1 zi – 11 euro
  • 7 zile – 55 euro
  • 30 de zile – 121 euro
  • 12 luni – 1.210 euro

Vehicul de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) şi maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto)

  • 1 zi – 4 euro
  • 7 zile – 16 euro
  • 30 de zile – 32 euro
  • 12 luni – 320 euro

Vehicul de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto)

  • 1 zi – 7 euro
  • 7 zile – 28 euro
  • 30 de zile – 56 euro
  • 12 luni – 560 euro

Valoarea amenzii contravenţionale aplicate utilizatorilor în cazul lipsei rovinietei valabile

Tipul vehiculului – Cuantumul amenzii contravenţionale (lei) Minim/Maxim

  • Autoturisme – 500 lei / 1.000 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone – 950 lei / 1.900 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone şi mai mică sau egală cu 7,5 tone – 1.550 lei / 3.100 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone şi mai mică decât 12,0 tone – 2.750 lei / 5.500 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv) – 3.550 lei / 7.100 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv) – 5.950 lei / 11.900 lei
  • Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) şi maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) – 1.550 lei / 3.100 lei
  • Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) – 2.750 lei / 5.500 lei

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending