Connect with us
Publicitate

Actualitate

Satul-labirint din Botoșani. Metoda ingenioasă prin care un cătun s-a apărat de invadatori

Publicat

Publicitate

Satul Vatra din județul Botoșani seamănă cu un labirint populat, având zeci de ulițe care se întrepătrund și se despart, ce sunt cunoscute doar de localnici. Cătunul a fost gândit așa în Evul Mediu, pentru a feri populația de atacurile tătarilor. O metodă insolită de apărare contra raidurilor tătărilor mai poate fi văzută și astăzi, în județul Botoșani. Este vorba despre singurul cătun-labirint din România. Se numește Vatra și se află în comuna Hudești, la rândul său o unitate administrativ-teritorială cu o istorie bogată și îndelungată, informează ADEVărul.

Un sat unic născut din durere, sânge și foc
Satul Vatra, din comuna Hudești, se află la aproximativ 63 de kilometri de municipiul Botoșani, în nordul extrem al României. Este un loc pitoresc și patriarhal, cocoțat pe deal ferit. Cătunul este locuit de 900 de suflete și este cea mai veche așezare din zonă.

Povestea cătunului începe acum aproximativ șase secole. Este posibil, spun istoricii și profesorii locului, să fiu mult mai vechi, dar atunci a fost menționat prima dată.

Publicitate

În anul 1432, așezarea purta numele de Bobeștii de Sus. Documentele vechi, spune Gheorghe Apătăchioaie, fost profesor și istoric local în Hudești, autor al unei monografii a comunei, arată că în acel an, 1432, satul a fost lovit puternic de tătari.

„A fost o invazie în aceea perioadă. Tătarii au venit pe lunca Prutului și au atacat toate satele din zonă. Bobeștii de Sus a fost lovit rău, luat pe nepregătite. Locul a fost jefuit cumplit“, relatează prof. Apătăchioaie.

După ce tătarii s-au retras, cei care au scăpat de moarte sau de robie, bejeniți prin păduri, s-au întors în sat. L-au reconstruit și l-au rebotezat Vatra, fiind cea mai veche așezare din zonă. În jurul lui s-au făcut alte și alte cătune, de toți cei bejeniți de atacurile tătarilor, constituindu-se cu timpul comuna Hudești de astăzi.

Publicitate

Hudești înseamnă de altfel „ferit, ascuns“, ceea ce arată că pădurile dese din zonă, care s-au păstrat și astăzi, au reprezentat locul de formare a noi cătune întemeiate de cei a căror sate au fost distruse, scrie ADEVĂRUL.

Vatra a rămas însă un loc unicat. Cei care au supraviețuit invaziei l-au transformat într-un veritabil labirint.

Satul cu obstacole
Localnicii au gândit astfel cătunul pentru a se proteja de atacurile călăreților de stepă. Efectiv, ei au construit un labirint pe vârful dealului. Toate ulițele cotesc brusc, cu foarte puține porțiuni de drum drept. Este o rețea incredibilă de drumuri în curbă, care se întretaie în zeci de intersecții. Astfel că era efectiv imposibil pentru un călăreț în viteză să vireze eficient. În plus, cei care nu cunoșteau zona se rătăceau ușor.

Publicitate

Citește și: Muzeul virtual al turcilor şi tătarilor din Dobrogea. „MIRAS”, proiectul ce le valorifică moştenirea culturală
„Era cea mai la îndemână metodă de a se proteja. Cine a gândit-o a fost foarte ingenios. Observăm și astăzi că satul are foarte puține zone cu drum drept. În rest numai ulițe care cotesc, și se amestecă, și duc în toate direcțiile, derutant. Era foarte greu să prinzi, călare, un om în toată încrengătura asta. În plus, acest mod de sistematizare îi păzește pe localnici de vânt“, spune istoricul local.

Cea mai mare temere a localnicilor era să fie prinși cu lațul și duși robi, iar acest sistem de ulițe în curbă și întortocheate tocmai acest lucru îl făcea imposibil, aruncarea lațului din goana calului.

Totodată, localnicii au găsit și o altă metodă ingenioasă de a-și proteja grânele vitale pentru iernile grele. „Săpau gropi, le căptușeau bine și băgau acolo hrișca, dar și alte tipuri de cereale ale vremii. Astupau apoi cu o brazdă de pământ. Erau însă tătari experimentați care le depistau. În razele soarelui, de la cerealele ascunse ieșea un abur“, explică Apătăchioaie.

Totodată pentru apărare, sătenii aveau în marginea pădurii, la Baranca, tot în comuna Hudești, o fortificație cu val de pământ și palisadă. În plus, așa cum au remarcat specialiștii, există un întreg sistem de movile unde se aprindeau focuri fiind anunțate atacurile tătarilor. Dacă ajungeau prin suprindere aveau de înfruntat labirintul infernal de la Vatra.

Rătăcești o zi întreagă mergând în cerc
Acest sistem de ulițe întortocheate s-a păstrat și astăzi. Localnicii, dacă au copilărit în zonă, îl cunosc foarte bine. Dar în rest, pentru orice călător, labirintul de ulițe de la Vatra se poate dovedi o provocare.

„Dacă nu ești atent, pe aici rătăcești o zi întreagă, mergând în cerc. Te ghidezi cumva după turla bisericii noi. Dar gândiți-vă că înainte satul era mult mai împădurit și biserica mult mai joasă. Nu aveai niciun punct de reper. Rătăceai mult și bine…“, spune un localnic.

Cei mai în vârstă au auzit poveștile de la bătrâni și s-au folosit de ele când erau copii. „Au fost făcute să fugă de tătari. Dar ce ne mai jucam pe aici… Ascunselea ne jucam. Dura mult să te găsească. Am nepoții care numai cu GPS ies din sat“, glumește o săteancă.

Se puneau la adăpost
Începând cu 1241, anul marii invazii mongole în Europa, atacurile călăreților de stepă au făcut ravagii inclusiv în satele Moldovei. Odată cu întemeierea statului Hoardei de Aur, în stepele nord-pontice, expedițiile tătarilor s-au întețit. Hoardele veneau pe luncile râurilor Prut și Siret aruncându-se asupra comunităților care refuzau să le plătească tribut.

Chiar și după întemeierea Principatului Moldovei, raidurile tătarilor au fost timp de secole o realitate înspământătoare pentru localnici. Tătarii preferau săteni și sătence tinere pe care să-i prindă cu lațul și să-i vândă mai apoi ca robi, în Imperiul Otoman.

Astfel că pentru a se proteja de atacurile tătarilor, localnicii din satele din nordul Moldovei găseau tot felul de metode, de la ascunzători în pădure, gropi pentru provizii sau chiar cetăți întărite cu val de pământ și palisadă, unde-și puneau la adăpost toată agoniseala.

Sursa: Adevărul

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

E gata: Începem să spargem munții pentru a lega Moldova de Transilvania. Toate loturile MONTANE de pe Autostrada A8, scoase la licitație

Publicat

Publicitate

De astăzi, toate loturile montane de pe secțiunea montană de pe A8 sunt în licitație de Proiectare și Execuție, odată cu lansarea de astăzi în SEAP a lotului Grințieș-Pipirig. Anunțul a fost făcut de  președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.

1.Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunere ofertelor : 16.12. 2024

Publicitate

2.Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunerea ofertelor : 18.12.2024

3.Lotul 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) – Publicat în SEAP.

Publicitate

Termen pentru depunerea ofertelor : 19.12.2024

4.Lotul 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunerea ofertelor: 15 Ianuarie 2025

Publicitate

La aceste patru loturi se adaugă loturile Miercurea Nirajului-Sărățeni și Pipirig-Leghin care sunt în licitație de Proiectare și Execuție la CNAIR, care după finalizarea acestei etape vor trece la CNIR.

“Odată cu finalizarea acestei etape, pot să răspund celor care m-au întrebat în ultima perioadă de ce secțiunea montană și nu Motca-Leţcani-Ungheni?

Deoarece secțiunea montană este mult mai dificilă din toate punctele de vedere, iar strategia pe care am gândit-o împreună cu cei din asociația #HaiCaSePoate în februarie 2022 și pe care am prezentat-o domnului ministru Sorin Grindeanu și premierului Marcel Ciolacu a fost ca până în noiembrie 2024 să avem acest tronson de la Miercurea Nirajului la Leghin în licitație de Proiectare și Execuție!

Dar asta nu înseamnă că am abandonat tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni, iar vineri este pe ordinea de zi a Consiliului de Administrație CNIR pe care îl conduc din poziția de președinte și în care urmează să fie aprobată necesitatea și oportunitatea demarării licitației de Proiectare și Execuție!

Închei spunând doar atât: Tot respectul pentru ministrul transporturilor Sorin Grindeanu care s-a ținut de cuvânt în acești aproape trei ani de zile cu privire la Autostrada UNIRII-A8! Urmează o perioadă complicată, cea a licitației, dar o vom depăși! În perioada Decembrie 2026 – Decembrie 2030 va fi predată etapizat această autostradă!”, a transmis președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.

Citeste mai mult

Economie

Lege adoptată în Parlament: Operatorii economici nu mai trebuie să elibereze bon fiscal la plățile cu cardul

Publicat

Publicitate

În cel mai scurt timp operatorii economici nu mai trebuie să elibereze bon fiscal la plățile cu cardul. Prevederea se regăsește într-un proiect adoptat luni de plenul Camerei Deputaţilor.

Propunerea legislativă a fost adoptată cu 163 de voturi „pentru” şi 51 de abţineri.

Publicitate

Proiectul are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea art.1 din OUG nr.28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Soluţiile legislative preconizate au în vedere eliminarea obligaţiei utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale de a elibera, din oficiu, bon fiscal pentru încasările realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit.

Obiectivul este optimizarea operaţiunilor şi reducerea costurilor aferente, consecutiv stimulării inovaţiei şi dezvoltării tehnologice.

Publicitate

În cazul echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul, aparatul de marcat electronic fiscal nu este obligatoriu.

Scutire de la emiterea facturii pentru mai multe operațiuni

Deputaţii au adoptat un amendament, iniţial respins, care modifică articolul 319 (referitor la facturare), alin.(10) lit.a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, potrivit căruia:

persoana impozabilă este scutită de obligaţia emiterii facturii pentru mai multe operaţiuni, cu excepţia cazului în care beneficiarul solicită factura.

Publicitate

Între aceste operațiuni sunt:

  • livrările de bunuri prin magazinele de comerţ cu amănuntul şi prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale
  • livrările de bunuri şi prestările de servicii către populaţie efectuate prin echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul,

conform OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Scopul acestui ultim amendament este acela de a simplifica operaţiunile comerciale aferente tranzacţiilor efectuate prin carduri de credit sau debit, potrivit Agerpres.

De ce au fost aprobate modificările legislative

În contextul modificării legislaţiei care elimină obligaţia de a emite bon fiscal pentru aceste tranzacţii, ”este necesar să eliminăm şi obligaţia de a emite factură, pentru a evita suprapunerea unor proceduri administrative inutile”, arată în motivare iniţiatoarea acestuia, deputata USR Cristina Prună.

Emiterea unei facturi în locul bonului fiscal ar crea o povară birocratică suplimentară pentru comercianţi, contrară obiectivului de simplificare pe care proiectul de lege îl urmăreşte. În acest sens, amendamentul propus urmăreşte să asigure o fluidizare a tranzacţiilor realizate prin carduri, menţinând posibilitatea emiterii unei facturi doar la cererea expresă a clientului, în conformitate cu bunele practici comerciale şi cerinţele de transparenţă fiscală.

„Acest amendament se aliniază eforturilor de modernizare şi digitalizare a economiei, sprijinind atât comercianţii, cât şi consumatorii prin simplificarea proceselor asociate tranzacţiilor electronice”, precizează motivarea.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă în şedinţa din 9 octombrie 2023, Camera Deputaţilor fiind for decizional.

Citeste mai mult

Eveniment

Precizia ceasului elvețian chiar există: Într-o gară din Botoșani un ceas merge perfect de aproape 140 de ani

Publicat

Publicitate

La Botoșani există un ceas care funcționează perfect de aproape 140 de ani și care arată și acum ora exactă. Practic, într-un colț liniștit al județului Botoșani, timpul pare să curgă mai încet, dar cu aceeași precizie ca în urmă cu aproape 140 de ani.

În gara din Hlipiceni, o clădire istorică inaugurată în 1886, funcționează un ceas elvețian care continuă să indice ora exactă, neîntrerupt, din 1888. Acest mecanism impresionant a fost instalat odată cu darea în folosință a căii ferate Dorohoi – Iași și este un simbol al măiestriei și durabilității ceasurilor elvețiene, ne-a spus profesorul de istorie de la școala din localitate Ovidiu Ioan Cherniciuc, cel care a și documentat prezența ceasului în gara din localitate.

Ceasurile elvețiene sunt renumite în întreaga lume pentru calitatea, precizia și designul lor impecabil. De-a lungul timpului, ele au devenit sinonime cu excelența tehnologică și luxul. Fabricarea unui astfel de ceas este un proces meticulos, care implică sute de componente asamblate manual și testate riguros. În plus, multe dintre ele sunt echipate cu mecanisme complexe, cum ar fi tourbillonul, concepute pentru a reduce erorile cauzate de gravitație.

Publicitate

Ceasul din gara Hlipiceni este o mărturie a acestui standard de excelență. Deși au trecut mai bine de un secol de la instalarea sa, continuă să funcționeze fără cusur, oferind localnicilor și vizitatorilor un reper temporal și istoric. Această relicvă a trecutului reamintește de vremurile când infrastructura feroviară era considerată un simbol al progresului, iar fiecare detaliu, inclusiv ceasurile din gări, era proiectat să reziste în timp.

Astăzi, ceasurile elvețiene rămân o alegere de top pentru cei care apreciază arta orologeriei. Însă, ceasul din gara Hlipiceni dovedește că adevărata valoare a unui astfel de mecanism nu constă doar în prestigiu, ci și în capacitatea de a sfida timpul, păstrându-și utilitatea și farmecul de-a lungul generațiilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Miercuri se deschide circulația pe un nou tronson al Autostrăzii Moldovei A7. UMB termină 30,8 kilometri cu 6 luni mai devreme

Publicat

Publicitate

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat astăzi că miercuri va deschide circulația pe un nou tronson al Autostrăzii Moldovei A7, pe ruta Buzău – Focșani.

Este vorba despre lotul 2, care măsoară 30,8 kilometri, între nodurile Buzău Nord (Vadu Pașii) și Râmnicu-Sărat, precum și despre 8 kilometri de drumuri de legătură de pe lotul 1, esențiale pentru funcționalitatea acestuia.

“Mâine, 20 noiembrie 2024, la ora 16.00, deschidem circulația pe încă 32 de km din A7 (secțiunea de autostradă Buzău – Focșani)!

Publicitate

Sectorul de autostradă cuprins între Buzău și Râmnicu Sărat se adaugă celor 11 km dintre Mândrești Munteni și Focșani, deschiși în urmă cu două săptămâni”, a transmis Directorul General al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA, Cristian Pistol.

Lotul, construit de compania lui Umbrărescu, UMB, va fi inaugurat cu mult înaintea termenului contractual stabilit pentru finalul lunii aprilie 2025.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending