Connect with us

Eveniment

Sărbătoare mare astăzi la români: Botezul Domnului sau Boboteaza

Publicat

Publicitate

Românii creștin ordotodocși prăznuiesc în fiecare an pe 6 ianuarie Botezul Domnului sau Boboteaza, o sărbătoare care reprezintă botezul în apa Iordanului a Mântuitorului Iisus Hristos de către Sfântul Ioan Botezătorul. În ajunul și în ziua de Bobotează, scrie românia24, în toate bisericile ortodoxe se sfințesc apele.

Boboteaza sau Epifania este sărbătorită la 6 ianuarie de către Biserica Ortodoxă și Biserica Catolică. Boboteaza încheie ciclul celor 12 zile ale sărbătorilor de iarnă care încep în Ajunul Crăciunului.

În grecește, cuvântul Bobotează este numit Teofanie sau Epifanie care se traduce prin „Arătarea Domnului”, adică a Sfintei Treimi potrivit wikipedia.org

Catolicii sărbătoresc la 6 ianuarie Epifania, simbolizând anunţarea naşterii lui Hristos regilor magi, care i-au adus daruri, aur, smirnă şi tămâie, iar ortodocşii celebrează botezul Mântuitorului în apele Iordanului de către Sfântul Ioan Botezătorul.

Numită teologic şi Epifania, Teofania sau Arătarea Domnului, sărbătoarea aminteşte de momentul în care Iisus Hristos, la vârsta de 30 de ani, a fost botezat de Sfântul Ioan Botezătorul în râul Iordan.

Ajunul Bobotezei și sfințirea caselor

Publicitate

Din primele zile ale anului, preoții merg în casele credincioșilor, stropesc încăperile cu apă sfințită și vestesc Botezul Domnului Iisus Hristos.

Sfințirea caselor credincioșilor se face prin stropirea cu aghiasmă mare în ajunul de Boboteaza și prin slujba sfeștaniei ce se săvârșește la mutarea în casă nouă și care se repetă în fiecare an sau chiar mai des, atunci când lucrarea răului se face simțită în vreun fel în casă.

De Bobotează, mii de credincioși sunt așteptați la biserici să ia agheasmă

De Bobotează şi de Sfântul Ioan, în funcţie de fiecare zonă a ţării, se colindă, se fac farmece, se prezice viitorul în noul an, fetele pun busuioc sub pernă ca sa îşi viseze ursitul, iar bărbaţii se întrec înot pentru a scoate crucea aruncată de preot în apă.

La 6 ianuarie sunt aşteptaţi mii de credincioşi în biserici ca să ia agheasmă. Este apa pe care o sfinţesc preoţii şi pe care oamenii religioși o beau ca să fie protejaţi de rele.

Boboteaza sau Botezul Domnului, una dintre cele 12 sărbători creștine importante, este celebrată la 6 ianuarie 2020. Pe lângă tradiția sfințirii apelor, include și o serie de obiceiuri populare, ca acela în care bărbații scot crucea din apă, și superstiții, precum aflarea ursitului.

Ce marchează Boboteaza

Boboteaza face parte din seria celor 12 sărbători creştine importante şi este menită să reamintească faptele petrecute la apa Iordanului, înainte ca Iisus să păşească în viaţa publică.

De aceea Biserica mai numeşte Boboteaza „Arătarea Domnului”, „Dumnezeiasca Arătare” și „Epifania”, această din urmă denumire provenind din limba greacă şi însemnând „arătare”, „descoperire”, „revelare”. De fapt, Boboteaza înseamnă înnoirea omului creştin.

 

 

În Răsărit, până în a doua jumătate a secolului al IV-lea, Naşterea Domnului era cinstită în aceeaşi zi cu Botezul, la 6 ianuarie.

Boboteaza (6 ianuarie) şi Sfântul Ioan (7 ianuarie) aproape că formează una şi aceeaşi sărbătoare. Ajunul, adică ziua de 5 ianuarie, este zi de post negru, la fel ca Ajunul Crăciunului și Vinerea Mare dinaintea Paştilor.

Tot în Ajunul Bobotezei, preoţii merg la casele credincioşilor pentru a le aduce, prin stropirea cu apă sfinţită, binecuvântarea Sfintei Treimi.

Cum se face sfințirea apei în Ajun de Bobotează

Apa sfințită de preot poartă în ea puterea curățitoare și sfințitoare a harului dumnezeiesc.

Când face sfințirea apei, preotul se roagă ca: „apa aceasta să se sfințească cu puterea, cu lucrarea și cu pogorârea Sfântului Duh”, „pentru ca să se pogoare peste ea lucrarea cea curățitoare a Treimii celei mai presus de fire”, „pentru ca să fie tămăduitoare sufletelor și trupurilor și izgonitoare a toată puterea cea potrivnică” și pentru ca „prin gustarea și stropirea cu apă sfințită să ne trimită Dumnezeu binecuvântarea Sa, care spala intinăciunea patimilor”.

Harul lui Dumnezeu se pogoară în timpul slujbei de sfințire a apei doar peste apa pregătită din timp pentru acest lucru și nu peste toată apa care exista în alte locuri.

Iată de ce e bine ca omul să-și deschidă casa atunci când preotul vine sa le sfințească, pentru ca sfințirea casei  vecinului nu înseamnă și sfințirea propriei case.

Când a fost consemnat pentru prima data praznicul Bobotezei

Boboteaza este o tradiţie veche în sânul Bisericii, prăznuirea ei fiind consemnată începând cu din secolul al III-lea. Încă de la început era considerată alături de Paşte şi Crăciun, una dintre cele mai importante sărbători din lumea creştină.

În satele de pe malul unei ape, în timpul slujbei de Bobotează, s-a împământenit obiceiul ca preotul să arunce o cruce de lemn în apa rece, uneori îngheţată, iar câţiva feciori curajoşi sar după ea şi o aduc înapoi.

Boboteaza – sărbătoare a purificării naturii de forțele răului

Boboteaza este, simbolic şi o sărbătoare a purificării naturii de forţele răului, prin apa sfinţită. Tot acum, în anumite zone ale ţării, se fac previziuni despre condiţiile meteorologice din acest an, dacă acestea vor fi sau nu favorabile recoltei.

An de an, mii de litri de apă sunt sfinţiţi de preoţi pentru credincioşii care se îmbulzesc să ducă acasă o sticlă de agheasmă, pentru a-i feri de boli şi de rele tot anul ce vine.

Apa sfinţită sau agheasma este elementul cel mai important al sărbătorii de Bobotează. Preoţii spun despre aceasta că este sfinţită şi capătă proprietăţi supranaturale prin intervenţia directă a Duhului sau Spiritului Sfânt.

Apa sfințită – Agheasma – apa care nu se alterează niciodată

Cel mai bun argument pentru a susţine sfinţenia acestei ape este faptul că aceasta nu se alterează în timp, păstrându-şi calităţile chiar şi un an sau doi. Secretul stă, însă, spun oamenii de ştiinţă, în faptul că apa respectivă intră în contact cu argint, prin scufundarea crucii, şi cu busuiocul, ambele având proprietăţi antimicrobiene.

Argintul, introdus chiar pentru scurtă vreme în apă, omoară bacteriile de putrefacţie şi algele microscopice care se află în ea sau creează un mediu în care acestea nu se pot dezvolta.

Busuiocul este şi el cunoscut ca fiind o plantă cu proprietăţi antiseptice, iar cele două, în combinaţie, fac ca apa sfinţită să se conserve mult mai bine.

Busuiocul este şi el recunoscut pentru calităţile sale de vindecare a anumitor afecţiuni.

Potrivit specialiștilor în medicina naturistă părţile aeriene ale plantei de busuioc prezintă importanţă atât în medicina umană, cât şi în cea veterinară.

Principiile sale active acţionează antiseptic intestinal, stimulează digestia, antimetic, antiinflamator renal şi intestinal, antiseptic pulmonar, antifungic, febrifug.

La om e folosit în colici intestinale, balonări intestinale, vomă, gripă, răceală, bronşită acută şi cronică, dureri de cap, ulcer gastric, infecţii urinare, anorexie, diaree etc.

Superstiții de Bobotează: Ce nu este bine să faci

Dincolo de obiceiurile creştine din această zi, în tradiţia românească se practică şi unele ritualuri păgâne de purificare, de alungare a spiritelor rele din gospodării şi animale.

Unii îşi afumă grajdurile şi vitele pentru a alunga duhurile rele din acestea, alţii aprind focuri pe câmp sau cântă melodii însoţite de strigături şi zgomote

Potrivit unei alte credințe populare, atunci când preotul bagă sau aruncă crucea în apă, dracii ies de unde s-au ascuns şi fug pe câmp, dar nu pot fi văzuţi de oameni, ci doar de lupi, care îi urmăresc şi îi sfâşie.

În ziua Botezului Domnului nu este bine să lași haine la uscat, căci diavolii își caută scăpare, ascunzându-se sub ele.

În popor se mai spune că două săptămâni după Bobotează nu se recomandă să speli în pârâuri rufele sau cămășile, căci diavolii abia așteaptă să se agațe de ele.

De asemenea, fetele care cad pe gheaţă în ziua de Bobotează se vor mărita în acel an, potrivit credinţei populare.

Agheasma luată de la preot în ziua de Bobotează ajută la curăţarea gospodăriei de diavoli, moroi, șerpi, purici, boli, dar și de influența oamenilor malefici, precum favorizarea unor recolte bogate.

Vremea din ziua de Bobotează o prevestește, conform credinţei populare, pe cea de peste an. Dacă plouă, urmează o iarnă lungă, iar timpul frumos prezice o vară frumoasă.

Dacă bate crivățul, este semn că vor fi roade bogate, iar dacă va curge apa din streașină, se va face vin bun. Totodată, dacă de Bobotează pomii sunt îmbrăcați în promoroacă, va fi belșug și sănătate.

Râurile, fluviile şi lacurile sunt purificate acum şi, de aceea, femeile nu au voie să spele rufe în apele curgătoare vreme de opt zile, iar aceste ape rămân sfinţite trei-şase săptămâni.

Când este foarte frig (proverbialul ger al Bobotezei), se pregăteşte Crucea de gheaţă a Bobotezei.Potrivit tradiţiei ortodoxe, agheazma se bea dimineaţa, înainte de micul dejun, în zilele de post, de sărbători sau la ceas de boală sau de mare necaz.

Cu apă sfinţită se stropesc şi animalele din gospodărie-oile, porcii şi boii, animale binecuvântate de Dumnezeu. În schimb, nu se împrăştie agheasmă peste cai şi peste iepuri, care se pot preface în diavoli.

Cu agheasmă, adunată de la trei biserici, se stropesc ogoarele, pâinea făcută în casă şi portofelul, care conţine cel puţin trei bancnote noi, pentru ca sporul să nu fie alungat din casă de gândurile rele ale duşmanilor.

Tradiţia spune că Boboteaza este momentul când cerurile se deschid, iar îngerul păzitor dezvăluie tinerilor care le este norocul şi ursita în dragoste.

Fetele care doresc să îşi viseze ursitul trebuie să „fure” sau să accepte de la preot un firicel de busuioc sfinţit.

Se spune că dacă îl vor ţine în sân sau îl vor pune sub perna înainte de a adormi, dar şi dacă postesc şi se roagă Sfântului Ioan în ajun de Bobotează, îl vor vedea in vis pe cel cu care le este hărăzit să se căsătorească.

În unele zone ale țării, în ajunul Bobotezei, se spune că pentru a-şi visa alesul, fetele trebuie să mănânce o turtă frământată doar cu 9 degete, din 8 linguri de făină şi o lingură de sare şi să-şi lege pe inelar un fir roşu de mătase. Apoi, cel pe care-l vor visa noaptea că le aduce apă este ursitul lor.

Prin tradiţie, se ţine post negru (sau zi de sec) în Ajunul Bobotezei. Se spune că cei care reuşesc să nu mănânce şi să nu bea nimic în această zi vor avea parte de noroc, sănătate şi binecuvântare de la Dumnezeu pe tot parcursul anului.

După ce iau agheasma de la preot, fetele tinere obişnuiesc să se îmbăieze de trei ori în râu sau să-şi toarne apă pe cap simbolic. Precum s-a adunat poporul la malurile Iordanului, tot aşa se vor strânge peţitorii la uşa fetei respective/

Boboteaza, sărbătorită diferit în zonele din România

Sărbătoarea Bobotezei se asociază cu practicarea unor ritualuri care diferă, de multe ori, de la o zonă geografică la alta.

După liturghie, preotul, însoţit de credincioşii dintr-o localitate anume, merg în procesiune pe malul apei din localitatea respectivă pentru sfinţirea apei. Spre seară, vânătorii şi pădurarii trag cu puşca peste oglinda apei, pentru alungarea duhurile rele, care se spune că sunt cuibărite în apă.

La Bobotează, datina cea mai importantă era Iordanul sau Sfinţirea cea mare a apei. Încă din vechime, în tradiţia populară se spunea că oricine ar intra în această zi în apă va fi apărat de toate bolile.

Sfinţirea apei se făcea într-un loc special amenajat lângă o fântână sau o apă curgătoare. Din Agheazma binecuvântată în această zi obişnuiau să bea toţi membrii familiei, iar o parte se punea şi în mâncarea vitelor, pentru ca şi acestea să fie sănătoase.

Şi în zilele nostre, în popor se spune că Boboteaza este dricul iernii; după gerul mare, tradiţional, zilei de Bobotează, iarna se pregăteşte să plece. În ziua de Bobotează, preoţii sfinţesc cu agheasmă oamenii, casele şi lucrurile din gospodăria fiecărui credincios.

Boboteaza, sărbătorită pe vremuri cu 12 feluri de mâncare

Pe vremuri se obişnuia ca, în Ajunul Bobotezei, să se pregătească o masă bogată, asemănătoare cu cea din Ajunul Crăciunului, cu 12 feluri de mâncare: colivă, bob fiert, fiertură de prune sau perje afumate, sarmale umplute cu crupe, borş de „burechiuşe” sau „urechiuşele babei” (fasole albă cu colţunaşi umpluţi cu ciuperci), borş de peşte, peşte prăjit, plăcinte de post umplute cu tocătură de varză acră, plăcinte cu mac.

Masa era sfinţită de preot, care umbla din casă în casă cu „Iordanul” sau „Chiralesa”. Exista credinţa că, strigând „Chiralesa”, care înseamnă „Doamne, miluieşte!”, oamenii capătă putere, toate relele fug şi anul va fi curat până la Sfântul Andrei (30 noiembrie).

După sfinţirea mesei, o parte din mâncare se dădea animalelor din gospodărie, pentru a fi fertile şi protejate de boli.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Părintele Mihai Urieșu, preotul care a zidit cu credință Biserica „Duminica Tuturor Sfinților” din Gulioaia a fost hirotesit iconom stavrofor de ÎPS Teofan

Publicat

Publicitate

„Această casă Tatăl a zidit-o; această casă Fiul a întărit-o; această casă Duhul Sfânt a înnoit-o, a luminat-o și a sfințit sufletele noastre.” Cuvintele cântării bisericești s-au împlinit în chip văzut duminică, la Gulioaia, acolo unde ÎPS a târnosit bisericuța cochetă ridicată din dragoste de Dumnezeu.

În mijlocul micii comunități din comuna Dângeni, Înaltpreasfințitul Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, a sfințit Biserica cu hramul „Duminica Tuturor Sfinților”, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi și de sute de credincioși veniți din satele învecinate și din municipiul Botoșani.

Un preot cu inimă mare pentru o comunitate mică

Ctitorul și sufletul acestui lăcaș este părintele Mihai Urieșu, parohul din Gulioaia, un slujitor devotat, care a reușit, în doar un an, să ridice o biserică mică, dar plină de frumusețe și lumină. Prin râvna și jertfa sa, locul unde altădată era liniște și dor, a devenit acum un centru de viață duhovnicească, un spațiu al rugăciunii și al comuniunii.

Pentru dragostea și efortul depus în zidirea Casei Domnului, Înaltpreasfințitul Teofan l-a hirotesit iconom stavrofor, o recunoaștere a slujirii sale pline de credință și demnitate.

O zi de sărbătoare, o lucrare a harului

Publicitate

Sărbătoarea sfințirii a fost una plină de emoție. Clopotele au vestit din zori începutul slujbei, iar biserica s-a umplut de flori și lumină. Sofia și Teodora, fiicele părintelui Mihai, l-au întâmpinat pe ierarh cu flori și un colac frumos rumenit, semn al curăției și al hărniciei creștinilor din sat.

Chiar dacă vremea de afară a fost potrivnică, cu vânt rece și ploaie măruntă, căldura din inimile oamenilor a fost covârșitoare. Bucuria de a vedea sfințită o biserică născută din credință a biruit frigul și oboseala.

Noua biserică Tuturor Sfinților din Gulioaia este o adevărată bijuterie arhitecturală, zidită cu gust și cu grijă pentru fiecare detaliu. Deși nu mare ca dimensiune,  poartă în sine măreția credinței unei comunități care a vrut să lase moștenire copiilor un loc de rugăciune și pace.

După sfințirea lăcașului, credincioșii au avut bucuria de a intra și de a se închina în Sfântul Altar, așa cum rânduiește tradiția doar în ziua târnosirii. Lacrimile din ochii oamenilor și liniștea care a urmat au spus mai mult decât orice cuvânt: Dumnezeu și-a făcut casă în Gulioaia.

Credința care aduce lumină

Localitatea Gulioaia și cătunul învecinat „Șapte Hoți” alcătuiesc o comunitate mică, dar cu inimă mare. Aici, oamenii trăiesc cu frică de Dumnezeu, cu credință și nădejde. Poate rugăciunile lor tăcute au făcut ca Domnul să rânduiască un preot ca părintele Mihai Urieșu, om al faptelor, al rugăciunii și al jertfei.

Prin truda și dragostea sa, dangătul clopotului răsună din nou peste sat, chemându-i pe oameni la rugăciune..

Biserica Tuturor Sfinților din Gulioaia rămâne astfel nu doar o zidire din piatră, ci și o mărturie vie a credinței și a dragostei unui preot pentru comunitatea sa. Acolo unde părintele Mihai Urieșu a pus temelie, Dumnezeu a așezat binecuvântare. De altfel, părintele a evidențiat în cuvântul său contribuția oamenilor trimiși de Dumnezeu să ajute la ctitorirea lăcașului de cult. Mulți au primit diplome și icoane, dar cei care au dăruit „bănuțul văduvei” sunt nenumărați și știuți doar de Dumnezeu.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO: Un îndrăgit profesor de religie din Botoșani a fost hirotonit diacon, pe seama Parohiei Talpa, de ÎPS Teofan

Publicat

Publicitate

Duminică, satul Gulioaia din comuna Dângeni a trăit un moment de mare bucurie duhovnicească. Înaltpreasfințitul Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, s-a aflat în mijlocul micii, dar credincioasei comunități, pentru a sfinți Biserica cu hramul „Duminica Tuturor Sfinților” un eveniment mult așteptat de localnici. În fruntea unui sobor impresionant de preoți și diaconi, ierarhul a oficiat slujba de târnosire. 

La sărbătoare au participat sute de credincioși, veniți nu doar din Gulioaia, ci și din satele învecinate și din municipiul Botoșani. Pentru toți, a fost o zi a recunoștinței și a emoției curate, o clipă de comuniune în jurul lui Hristos, care unește prin credință și rugăciune.

Un dascăl iubit, chemat la slujire

În cadrul Sfintei Liturghii, un moment de o frumusețe aparte a fost hirotonirea întru diacon a profesorului de religie Daniel Anechitei, din Botoșani, pe seama Parohiei Talpa. Pentru cei care îl cunosc, părintele Daniel este un om al rugăciunii și al faptelor bune, un dascăl blând și devotat, mereu aproape de elevii și credincioșii săi.

Până acum a slujit cu dragoste la biserica din Copălău, fiind apreciat pentru implicarea sa și pentru felul în care reușea să transmită copiilor nu doar cunoștințe, ci și dragostea de Dumnezeu. Este căsătorit cu Gabriela Andreea, alături de care are cinci copii: Matei, Iustina, Filip, Timotei și Casiana, toți crescuți în spiritul credinței și al cumințeniei.

Rădăcini adânci în credință

Publicitate

Primii pași pe drumul credinței i-a făcut încă din copilărie, purtat de mână la biserică de mama sa, femeie evlavioasă și blândă, care i-a dăruit nu doar credința, ci și o învățătură simplă, dar esențială: „Să fii cuminte, oriunde te-ai afla”.
Acest îndemn i-a rămas în inimă și i-a călăuzit pașii întreaga viață. De la mama sa și de la părintele Gheorghe Andrișescu, duhovnicul care i-a fost sprijin și îndrumător de la Parohia Pacea, a învățat ce înseamnă smerenia, ascultarea și dragostea față de aproapele.

La îndemnul părintelui său duhovnic, a urmat cursurile Seminarului Teologic din Botoșani, apoi Facultatea de Teologie din București, formându-se în lumina credinței și a slujirii.

O chemare împlinită

După anii de studiu părintele Daniel s-a întors acasă, pe meleagurile botoșănene, ca dascăl și cântăreț la strană, dar Dumnezeu i-a rânduit o misiune mai înaltă. Duminică, în biserica proaspăt sfințită din Gulioaia, a fost chemat la o nouă treaptă a slujirii, primind harul diaconiei.

În emoțiile copleșitoare ale părinților și ale familiei, el a primit hirotonirea cu sufletul plin de recunoștință. Cu tinerețea, credința și blândețea sa, noul diacon este chemat să devină un sprijin și un povățuitor pentru credincioșii din Parohia Talpa, un om al lui Dumnezeu care va ști să aducă lumina credinței acolo unde este nevoie.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu puternic la un uscător de cereale din Botoșani. Misiune dificilă pentru pompieri

Publicat

Publicitate

Un incendiu a izbucnit, duminică, la un uscător de cereale din municipiul Botoșani, provocând o intervenție complexă pentru echipajele Inspectoratului pentru Situații de Urgență.

În cel mai scurt timp, la fața locului au ajuns pompierii Detașamentului Botoșani, care au acționat cu două autospeciale de stingere, autospeciala de salvare și lucru la înălțime, autospeciala de hidroperforare, precum și o ambulanță SMURD.

Flăcările se manifestau în interiorul unei hale de uscare a cerealelor, o construcție metalică de aproximativ 20 de metri înălțime, de unde se ridicau degajări puternice de fum. Din cauza structurii halei și a faptului că focarul era situat la înălțime, intervenția s-a dovedit extrem de dificilă.

Pompierii au acționat simultan din interiorul și exteriorul clădirii, utilizând scara de incendiu și autospeciala de lucru la înălțime. Pentru a pătrunde prin pereții metalici și a ajunge la zona afectată, s-a folosit sistemul de lance cu hidroperforare – o tehnologie specială care permite perforarea tablei și injectarea apei direct în focar.

Operațiunea de lichidare a incendiului a durat aproape două ore, fiind îngreunată de condițiile de lucru și de accesul dificil către zona de ardere.

În urma incendiului, au fost distruse aproximativ cinci tone de semințe de floarea-soarelui, instalația electrică și două ventilatoare de aer cald. Datorită intervenției rapide, pompierii au reușit să salveze în jur de 45 de tone de cereale.

Publicitate

Cercetările preliminare indică drept cauză probabilă a incendiului un scurtcircuit electric.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO Biserica cu hramul „Duminica Tuturor Sfinților” din Gulioaia, sfințită de ÎPS Teofan: O nouă lumină pe harta credinței botoșănene

Publicat

Publicitate

„Această casă Tatăl a zidit-o; această casă Fiul a întărit-o; această casă Duhul Sfânt a înnoit-o, a luminat-o și a sfințit sufletele noastre.” Cuvintele cântării bisericești ne amintesc că sfințirea unui lăcaș nu este doar un moment de binecuvântare pentru zidurile ridicate de mâna omului, ci și o lucrare tainică asupra sufletelor celor prezenți. În ziua târnosirii, biserica de piatră se unește cu Biserica vie, alcătuită din preoți și credincioși, iar legătura dintre cer și pământ se face simțită în chip văzut și nevăzut.

Duminică, Înalt Preasfințitul Teofan, mitropolitul Moldovei și Bucovinei, s-a aflat în mijlocul micuței comunități din Gulioaia, comuna Dângeni. Ierarhul a sfințit Biserica cu hramul „Duminica Tuturor Sfinților”, un eveniment mult așteptat de credincioșii locului, în fruntea unui sobor impresionant de preoți și diaconi. La evenimentul special au participat sute de credincioși, biserica cea vie, din satele limitrofe, dar și din municipiul Botoșani.

Sfinţirea bisericii nu a fost doar evenimentul preoţilor, ci şi al lor, al tuturor celor ce iubesc frumuseţea Casei lui Dumnezeu. Flori, multe flori, aşezate cu dragoste, sporeau atmosfera de sărbătoare. În jurul orei opt, a sosit ierarhul. ÎPS Teofan a fost întâmpinat de soborul de preoţi şi diaconi, dar şi de Sofia și Teodora, fiicele părintelui Mihai Urieșu, purtând flori și un colac frumos rumenit, închipuind curăţia sufletelor şi hărnicia celor ce au trudit pentru frumoasa biserică: cler şi popor.

Printre credincioși s-au aflat și oficilități: senatorul Doina Federovici, prefectul de Botoșani, Raluca Curelariu, primarul de Dângeni, Claudiu Ilaș.

Chiar dacă la exterior vremea a fost extrem de potrivnică, un vânt rece de te lua pe sus punând în dificultate organizarea, la interior, în inimi, căldura era dogoritoare. Dorul de Dumnezeu și bucuria de a vedea sfințită o biserică ridicată într-un an de zile, deosebit de frumoasă, au fost mai puternice decât frigul pătrunzător. Pentru realizarea sa, părintele paroh Mihai Urieșu a fost hirotesit iconom stavrofor.

În cadrul Sfintei Liturghii, îndrăgitul profesor de religie, Daniel Anechitei, a fost hirotonit diacon pe seama parohiei Talpa, Botoșani. Părintele Daniel a fost până azi și dascăl la biserica din Copălău. Este căsătorit cu Gabriela Andreea și au împreună cinci copiii frumoși, cuminți și talentați: Matei, Iustina, Filip, Timotei și Casiana.

Publicitate

Noua biserică, ridicată de părintele Mihai Urieșu, ridicată cu trudă și speranță, frumoasă, cochetă, deși micuță, devine acum un loc de rugăciune, lumină și comuniune pentru toți cei care i-au fost aproape. După slujba de sfințire, potrivit tradiției, credincioșii au putut intra și închina în Sfântul Altar, un gest cu semnificație aparte, rezervat doar zilelor de târnosire.

Localitatea Gulioaia și cătunul „Șapte hoți”, cu care se învecinează, reprezintă o parte componentă a comunei Dângeni. Cu toate că în actele primăriei nu se regăsește, aici trăiesc oameni cu frica lui Dumnezeu, care și-au construit familii trainice și au pus credința de căpătâi. Poate gândul lor smerit și rugăciunea au făcut ca Dumnezeu să se îndure și în mijlocul micuței comunități să se audă dangăt de clopot și sunet de toacă.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending