În contextul sărbătoririi Zilei Protecției Civile din România, timp de o săptămână, la nivelul județului Botoșani au fost organizate o serie de activități menite să dezvolte un comportament preventiv în rândul cetățenilor.
Mii de botoșăneni au participat la aceste acțiuni, fie că vorbim despre puncte de informare preventivă, exerciții de evacuare în caz de cutremur, incendii sau inudații, expoziții de tehnică de intervenție sau acțiuni tip „Ziua Porților Deschise”.
În toate localitățile din județ a fost reluată campania „Nu tremur la cutremur”, atât de către pompierii profesioniști, cât și prin intermediul Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență.
Sub sloganul „Împreună mai pregătiți”, s-au desfășurat opt acțiuni de informare și educare preventivă cu tematică de protecție civilă în municipiile Botoșani și Dorohoi, orașele Darabani, Flămânzi, Bucecea, Ștefănești și Săveni, fiind abordate următoarele aspecte:
– pregătirea pentru situații deosebite, cum ar fi cutremurele sau inundațiile;
– folosirea responsabilă a instalațiilor electrice și de gaze;
Publicitate
– verificarea sobelor și a coșurilor de fum, dar și curățarea periodică a acestora.
A fost reluat și exercițiul „Miercurea Alarmelor”, ce a avut ca scop testarea și verificarea echipamentelor din componența sistemului de înștiințare, avertizare și alarmare în situații de protecție civilă.
Exercițiile de evacuare în caz de cutremur s-au desfășurat în 28 de școli, instituții publice și fabrici de confecții. Acestea au urmărit verificarea modului de gestionare a unei situații de urgență provocate de cutremur. Totodată, s-a avut în vedere și instruirea elevilor și a cadrelor didactice, dar și a celorlalți cetățeni, cu privire la pașii ce trebuie urmați în cazul producerii unui astfel de eveniment, pentru a fi în siguranță.
Pirotehnicienii botoșăneni au desfășurat trei acțiuni de informare la nivelul centrelor de colectare a materialelor feroase din orașul Flămânzi. Acestea au vizat măsurile ce trebuie adoptate în situația în care o persoană se prezintă la centre pentru a valorifica obiecte din fier ce par a fi elemente de muniție.
Specialiștii Centrului Operațional, ai Serviciului Pregătire pentru Intervenție și Reziliența Comunităților și ai Inspecției de Prevenire din cadrul ISU Botoșani au desfășurat la Coșula un exercițiu de alarmare publică și evacuare în caz de inundații.
Studenții Facultății de Pompieri din cadrul Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” București le-au explicat liceenilor pașii care trebuie urmați pentru a îmbrățișa meseria de salvator și le-au împărtășit din experiențele personale.
Duminică, a fost „Ziua Educației Preventive în lăcașurile de cult”. S-au desfășurat activități în 46 de biserici din județ, fiind distribuite materiale cu informare preventivă.
Acțiunea „Ziua Porților Deschise” a fost organizată în șapte dintre subunități: Dorohoi, Darabani, Coțușca, Flămânzi, Ștefănești, Trușești și Săveni și a reunit, în principal, elevi.
Totodată, pe timpul a 23 de activități de recunoaștere în teren, echipajele ISU Botoșani au distribuit materiale informative din cadrul campaniilor naționale și le-au oferit cetățenilor sfaturi despre cum să prevină o situație de urgență.
Pe timpul activităților organizate, botoșănenii au primit mii de pliante din cadrul campaniilor naționale „RISC„, „Ai grijă la cea mai mare grijă: siguranța copilului tău”, „Împreună pentru siguranță”, „Un cămin sigur pentru copilul tău”, „Atenție la muniția rămasă neexplodată” și „Nu tremur la cutremur”.
Obiectivul a fost acela de a asigura educarea populației pentru cunoașterea diferitelor tipuri de risc, a măsurilor preventive și a comportamentului ce trebuie adoptat, în cazul producerii unor situații reale.
Informații suplimentare
În prezent, la nivel naţional, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă derulează următoarele campanii de informare şi pregătire a populaţiei:
1. „Împreună pentru siguranță!” – inițiată în anul 2023, își propune să sublinieze importanța decisivă a măsurilor de prevenire care trebuie respectate pentru preîntâmpinarea incendiilor în locuințe.
Clipuri video: https://youtu.be/Honyz6YTLV8
2. „Mie nu mi se poate întâmpla” – inițiată în anul 2023, are obiectiv conștientizarea adulților asupra pericolelor la care se expun în situația nerespectării măsurilor de prevenire în caz de inundații, respectiv pentru prevenirea înecului.
3. “Ai grijă la cea mai mare grijă: siguranța copilului tău” – iniţiată în anul 2020, are ca obiectiv conștientizarea adulților asupra importanței supravegherii copiilor și a respectării regulilor de siguranță în locuințe.
4. RISC. Proiectul I – „Renunță! Improvizațiile sunt Catastrofale!” – iniţiată în anul 2013, are ca obiectiv reducerea numărului de incendii și explozii generate de improvizații la instalațiile electrice și de gaze naturale la locuinţele cetățenilor.
Clip video: https://youtu.be/p7zGgElCYOU
5. Campania RISC. Proiectul II – „Siguranța nu e un joc de noroc!” – iniţiată în anul 2014, are ca scop reducerea numărului de incendii generate de coșurile de fum la locuinţele cetățenilor.
Clip video: https://youtu.be/ixUc6UmdzHY
6. Campania RISC. Proiectul III – „Siguranța NU e un joc de noroc!” – iniţiată în anul 2015, are ca obiectiv reducerea numărului de incendii generate de improvizații și de suprasolicitarea instalațiilor electrice la locuinţele cetățenilor.
Clip video: https://youtu.be/Q14728rKBAM
7. Campania RISC. Proiectul IV – „Mai bine previi, decât să nu fii!” – iniţiată în anul 2016, are ca obiectiv informarea preventivă a populației cu privire la montarea detectoarelor de incendiu în locuința proprie, în scopul reducerii numărului de victime și a pagubelor materiale produse de incendiile la locuințe.
Clip video: https://youtu.be/zr5E3WqSQCk
8. Campania RISC. Proiectul V – „Scăpările de gaze” – iniţiată în anul 2018, are ca obiectiv informarea, conștientizarea și pregătirea populației pentru a reacționa corect în situația în care sesizează scăpări de gaze, în scopul reducerii numărului de victime și implicit a pagubelor materiale generate de scăpările de gaze.
Clip video: https://youtu.be/krX33sB8Qh8
9. Campania „Nu încărca butelia la stația GPL!”
Clip video: https://youtu.be/c8P6c0g1Cmk
10. Campania „Nu tremur la cutremur” – iniţiată în anul 2015, are ca scop de bază informarea, conștientizare și pregătirea populației pentru a reacționa corect în situația producerii unui cutremur de magnitudine ridicată.
11. F.O.C. – “Flăcările Omoară Copii” – iniţiată în anul 2012, are ca obiectiv reducerea numărului de incendii la locuinţe și, implicit, a victimelor din rândul copiilor.
Clip video: https://youtu.be/6i_AqMJ_TSw?t=2
12. Ziua Informării Preventive – Marți 13 – iniţiată în anul 2011, are ca scop conştientizarea cetăţenilor asupra pericolelor la care se pot expune în cazul nerespectării măsurilor şi regulilor de comportare specifice tipurilor de situaţii de urgenţă.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Transalpina rămâne temporar închisă, după ce ninsorile recente au determinat autoritățile să suspende lucrările de redeschidere a unuia dintre cele mai spectaculoase drumuri montane din România – DN 67C.
Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova a anunțat luni că operațiunile de curățare și reabilitare au fost întrerupte din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile din zonă.
Lucrările pentru redeschiderea circulației între Rânca și Obârșia Lotrului, suspendate din cauza condițiilor meteo
Stratul de zăpadă proaspăt depus între Rânca și Obârșia Lotrului face imposibilă continuarea în condiții de siguranță a lucrărilor pentru redeschiderea circulației rutiere pe DN 67C – Transalpina, între Rânca și Obârșia Lotrului.
„Lucrările de punere în siguranță în vederea redeschiderii circulației rutiere se suspendă până când condițiile meteo permit efectuarea lucrărilor în siguranță”, a transmis DRDP Craiova luni, într-o postare pe Facebook.
Transalpina, cunoscută și sub denumirea de Drumul Național 67C sau „Drumul Regelui”, este cel mai înalt drum rutier din România, atingând altitudinea maximă de 2.145 metri în Pasul Urdele.
Publicitate
În fiecare an, redeschiderea acestui drum montan reprezintă o provocare pentru drumari, fiind direct dependentă de condițiile meteorologice din zonă.
Ministrul Educației, Daniel David, susține că nu este corect ca la Evaluarea națională de la clasa a VIII-a să fie doar două materii, atât timp cât elevilor li se cer mai multe competențe.
„Eu consider Evaluările naționale că nu sunt comprehensive, nu sunt suficient de informative. Nu poți să spui, pe de-o parte, că tu vrei să promovezi cele opt competențe-cheie, dar în Evaluările naționale tu te cam focalizezi pe două. Hai să spunem că în celelalte clase mai mici mai pui Matematică și Științe, dar în clasa a VIII-a mergi pe Matematică și pe Limba și literatura română. Nu este ok.
Fiindcă întrebarea e: și cu celelalte competențe cheie ce facem?! Ele nu au nevoie de niște valori standardizate, ca să știm – le-au asimilat copiii, nu le-au asimilat, să știm cum se compară o școală cu o altă școală, să știm cum se comportă profesorii?! (…). Și atunci corect este să evaluăm toate competențele cheie.
Acum este o discuție, că am fost surprinși de mișcarea pe care a făcut-o Comisia Europeană la început de an, că ați văzut că au discutat despre faptul că cele opt competențe-cheie ar trebui cumva minimal să fie reduse la cinci ‘basic skills’, adică cinci competențele focalizate pe abilități’, a declarat Daniel David, potrivit Agerpres.
Admiterea la liceu: metodologie de ocupare a locurilor
El a spus că ia în calcul și o metodologie pentru ocuparea locurilor în licee.
„Sunt de acord și vreau să păstrez ideea bună din lege (…) ca măcar până la 50% din locurile pe care le avem la licee să poată să fie ocupate printr-un examen organizat de licee. Sigur, aici va trebui să fim atenți la ce metodologie facem, ca să avem niște standarde prin care să nu devină un business foarte personal al unor unități școlare. Cred că este un lucru important. În același timp, cred că trebuie să vină după examenul național. (…)
Poate cineva în ziua respectivă chiar a avut o zi proastă când dă examenul național. Poate e foarte bun la Biologie și Chimie și pur și simplu la Matematică și Limba și literatura română, ca urmare a unei zile proaste, ne-am trezit că are o notă foarte mică. I-ai omorât orice șansă de a merge la un liceu bun, într-o zonă de Științe.
El poate fi foarte, foarte bine pregătit pe acele componente. Deci, aș lăsa-o, dar după o metodologie în care să controlăm, ca să spun așa, arbitrariul și lucrurile incorecte care pot să apară”, a explicat ministrul Educației.
Publicitate
Ponderi diferite pentru disciplinele care vor intra în Evaluarea națională
Tot ca ”principiu”, a arătat el, ar descentraliza și mai mult spre licee și spre specializări chiar, ca să acorde ponderi diferite pentru disciplinele care vor intra în Evaluarea națională.
”Din nou mi se pare că personalizăm bine educația dacă facem acest lucru. Eu am avut o problemă de la început cu acest examen de clasa VIII-a, pentru că este nenatural într-un sistem obligatoriu. Adică, când noi știm că învățământul obligatoriu va merge până la nivel de liceu, tu să faci un examen atât de greu, complicat, pe două materii, care după aceea să marcheze traiectoria de viață a copilului, cred că este incorect”, a transmis ministrul Educației.
Președintele ales, Nicușor Dan, a afirmat că ar putea depune jurământul în fața Parlamentului lunea viitoare, în condițiile în care Curtea Constituțională urmează să valideze joi rezultatul alegerilor prezidențiale.
‘Dacă nu se întâmplă nimic extraordinar, o să fie o ședință a Curții Constituționale joi, la amiază, în care se validează alegerile și jurământul se depune în fața Parlamentului, foarte probabil, luni, la amiază’, a declarat Nicușor Dan, luni, pentru B1 Tv.
El a spus că ar putea efectua prima vizită externă la Bruxelles. ‘Chișinău, Bruxelles sau Washington. Probabil că Bruxelles’, a menționat Nicușor Dan.
Președintele ales i-a indicat pe Valentin Naumescu, Corneliu Bjola, Iulian Fota drept posibili consilieri în domeniul politicii externe.
‘Am lucrat cu niște oameni care m-au ajutat pe viziunea pe politică externă. În măsura în care dumnealor vor dori să se implice, cu mare plăcere. (…) Domnul Naumescu, domnul Bjola, domnul Fota’, a explicat el.
Nicușor Dan a reiterat că unul dintre obiectivele sale va fi clarificarea responsabilităților pentru modul în care s-au desfășurat alegerile prezidențiale din noiembrie 2024.
Publicitate
‘Ce s-a întâmplat la alegerile din noiembrie a fost un eșec și, ca președinte, vreau să lămurim cât de repede și cât mai temeinic chestiunea asta, pentru că nu e normal ca după șase luni, din noiembrie, să știm doar că avem un om de afaceri care a dat un milion de euro către niște influenceri. Cam acesta este rezultatul. Ca președinte voi încerca să clarific responsabilitățile pe ce s-a întâmplat în alegerile din noiembrie’, a transmis Nicușor Dan. AGERPRES
În perioada 12 -16 mai 2025, la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești a avut loc cea de-a treia mobilitate din cadrul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali”, o mobilitate de învățare pentru profesorii din cele patru școli partenere: Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești – ROMÂNIA; OU „Sv. sv. Kiril i Metodiy“ – BULGARIA; OOU Petar Pop Arsov – MACEDONIA DE NORD și Canakkale Provincial National Education Directorate – TURCIA.
În cele cinci zile petrecute în România, școlile partenere din cadrul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali” au participat la numeroase activități și workshop-uri în vederea dezvoltării unor competențe civice, sociale, a unor abilități de cooperare, de integrare, de învățare a obiceiurilor și tradițiilor celorlalți. Astfel, cei zece profesori prezenți la unitatea de învățământ din România au descoperit tradițiile populare românești, au participat la activități ce au presupus incluziunea, diversitatea culturală și multiculturalism, toate fiind realizate cu scopul de a fi aplicate în școlile partenere pentru a atinge obiectivul combaterii abandonului școlar, a prevenirii eșecului școlar și pentru a elimina barierele sociale, etnice și de orice altă formă de discriminare.
Programul mobilității a cuprins următoarele activități:
Ziua 1: deschiderea mobilității (la care au participat inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Botoșani, prof. Bogdan Suruciuc, inspector – prof. Sandu Liliana Cristina și primarul comunei Albești – Cristian Câmpanu); vizitarea Școlii Gimnaziale Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești; participarea la workshop-ul pe tema incluziunii „Include-mă în viața ta!”; vizitarea Primăriei Albești și participarea la o masă rotundă pe tema educației și a sistemului de învățământ din școlile partenere în proiect.
Ziua 2: Plantarea copacului prieteniei – simbolul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali”; participarea la workshop-ul realizat în parteneriat cu părinții (vizitarea afacerilor locale ale părinților); participarea la workshop-ul pe tema diversității culturale „Încondeierea ouălor. Tradiție de zeci de ani” la Muzeul de Etnografie din Trușești.
Ziua 3: Vizitarea orașului Iași. Descoperirea unor obiective turistice și culturale reprezentative pentru zona Moldovei: Palatul Culturii; Biserica Sfinții Trei Ierarhi; Biserica Sf. Nicolae Domnesc; Teatrul „Vasile Alecsandri”; Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – Sala Pașilor Pierduți.
Ziua 4: Pe urmele lui Mihai Eminescu: activități culturale care au presupus vizitarea Bisericii Uspenia (unde a fost botezat poetul); vizitarea Casei Memoriale „Mihai Eminescu” din Ipotești; vizitarea Muzeului din Ipotești și drumeție spre „lacul cu nuferi”; cina tradițională.
Ziua 5: participarea la workshop-ul „Uniți prin diversitate!” – realizarea unei capsule a timpului în care fiecare țară parteneră a transmis un mesaj care va rămâne pentru eternitate; ceremonia de decernare a certificatelor; încheierea mobilității.
Proiectul Erasmus + „Diferiți, dar egali”, un proiect de Educație școlară, KA2, parteneriate la scară mică, nr. ref. 2023-2-RO01-KA210-SCH-000177472, a fost implementat în școlile partenere încă din mai 2024, având ca obiective: creșterea gradului de participare a elevilor la activitatea școlară din instituțiile partenere; dezvoltarea comportamentului responsabil al comunităților școlare în raport cu egalitatea de șanse; cultivarea unei relații mai bune între părinți și școli prin inițierea unui număr sporit de activități comune școală-familie-comunitate: activități de consiliere parentală, programe educaționale dezvoltate în școlile partenere și scăderea discriminării elevilor vulnerabili din școlile partenere.