Din aprilie facturile pe care le vor primi românii la consumul de energie vor trebui simplificate. Furnizorii avertizează însă că acestea ar putea avea chiar și un număr dublu de pagini, pe motiv că noile reguli îi obligă să includă mai multe informații.
Deși prețurile la energie electrică și la gazele naturale sunt tot mai mici pe burse, până acum, scăderile nu se văd și în ofertele furnizorilor.
Toate companiile de utilități vor fi obligate să le emită clienților facturi simplificate pentru consumul realizat începând cu luna aprilie.
Facturile de energie electrică vor respecta un model stabilit de Autoritatea Națională de Reglementare în Energie.
Pe prima pagină vor fi trecute numai informații esențiale: datele de identificare ale clientului și ale companiei de utilități, consumul de energie și prețul final facturat. În anexă vor fi detaliate modul de calcul al tarifului, dar și alte informații.
Experții în energie estimează că o factură va avea 3-4 pagini.
Publicitate
”Cel puțin pentru clienții casnici, cu cât mai multă informație este în factură, pe care nu o înțeleg, cu atât mai mult o să li se pară ceva ciudat (…) și o să creadă că nu este ceva în regulă cu factura.” spune Laurențiu Urulescu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România, potrivit TVR.
Facturile trebuie simplificate și la gaze naturale. Spre deosebire de cele la energie electrică, acestea nu vor avea un model stabilit de ANRE, ci doar o listă de informații care trebuie trecute pe prima pagină și pe restul.
Între timp, prețurile la energie electrică și la gaze naturale au coborât la jumătate la bursele românești, în comparație cu perioada similară a anului trecut. Cu toate acestea, scăderile nu se văd încă în ofertele furnizorilor.
Modelul de factură pentru clienții casnici și condițiile generale de furnizare
Facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023 pentru toţi clienţii casnici vor respecta un nou model, potrivit ANRE.
De asemenea, prețul din oferta de serviciu universal se aplică pe o perioadă de minimum 3 luni.
Factura la curent: model din 1 aprilie
Factura va conține informațiile prevăzute în regulament, respectiv:
numărul şi data emiterii facturii
datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării
datele de identificare ale clientului, adresa locului de consum şi adresa de corespondenţă, în cazul în care aceasta este diferită de adresa locului de consum, perioada de facturare
modalitatea de transmitere a indexului autocitit – (linia telefonică dedicată şi gratuită, care înregistrează atât data transmiterii indexului autocitit, cât şi conţinutul mesajului; suplimentar, se pot pune la dispoziţia clientului şi alte mijloace de transmitere a indexului, ca, de exemplu, dar fără a se limita la acestea, mijloace electronice)
intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile
numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD (Operator de distributie) la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică
data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată
perioada de facturare
cantitatea de energie electrică facturată
preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh
data scadentă a plăţii.
obligaţii de plată neachitate, dacă este cazul
valoarea totală de plată, inclusiv TVA
datele de contact ale punctului unic de contact/punctelor de informare general ale furnizorului
intervalul de citire (în cazul clienţilor casnici se va specifica „maximum 3 luni“
Modelul de factură prevede în anexă următoarele informații:
denumirea produsului contractat
codul de identificare a locului de consum
POD-ul şi seria contorului
dobânzi penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, conform contractului
dacă este cazul
unităţile de măsură şi preţurile aplicate pentru fiecare mărime de facturat
preţul energiei electrice active şi reactive, după caz
componentele incluse în preţul final de facturat, cu precizarea celor care sunt reglementate, şi o referinţă cu privire la locul unde poate fi găsită o descriere detaliată a acestora
valoarea unitară a certificatelor verzi, contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, TVA, acciza şi alte taxe prevăzute de legislaţia în vigoare
valoarea de plată pentru fiecare produs/serviciu facturat
intervalul de timp pentru citirea indexului contorului de către OD
indexul grupului de măsurare folosit la începutul şi sfârşitul perioadei de facturare pentru determinarea cantităţii de energie electrică şi modul prin care a fost determinat indexul, respectiv: citire de către OD, citire de către client, estimare conform convenţiei de consum
modalităţile de plată a facturii
un link sau o trimitere la aplicaţia „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice“
informaţii referitoare la temeiul legal privind schimbarea furnizorului
comparaţii între consumul actual de energie electrică al clientului şi consumul clientului pentru aceeaşi perioadă a anului anterior, sub formă grafică, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
informaţii de contact ale organizaţiilor consumatorilor, ale agenţiilor pentru energie sau ale organismelor similare, inclusiv adrese de site-uri internet, de unde se pot obţine informaţii cu privire la măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice pentru echipamentele care utilizează energie, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
comparaţii cu un client mediu de energie normalizat sau etalonat, din aceeaşi categorie de consum, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
date cumulative cel puţin pentru ultimii trei ani sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă aceasta din urmă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD. Datele trebuie să corespundă intervalelor pentru care au fost emise informaţiile de facturare frecvente
date detaliate în funcţie de ora utilizării, pentru orice zi, săptămână, lună şi an, care se pun la dispoziţie clienţilor finali neîntârziat, prin internet sau prin interfaţa contorului, cel puţin pentru ultimele 24 de luni sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă această perioadă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD
informaţii privind drepturile clientului în ceea ce priveşte soluţionarea alternativă a disputelor, inclusiv datele de contact ale entităţii responsabile
contribuţia fiecărei surse de energie la mixul de energie al furnizorului în anul precedent, în mod inteligibil şi uşor de comparat
informaţii despre impactul asupra mediului, cel puţin în ceea ce priveşte emisiile de CO_2 şi deşeurile radioactive rezultate din producerea de energie electrică pe baza mixului de energie global al furnizorului din anul precedent.
Modificări la contractul-cadru de furnizare a energiei electrice
Principalele clauze ce au fost introduse în contractul – cadru sunt:
1. explicitarea componentelor prețului de serviciu universal, respectiv componenta de achiziţie a energiei electrice, ce include componenta de injectie în reţea a tarifului de transport Tg şi componenta de furnizare
2. perioada de facturare este de 1 lună
3. comunicarea prin intermediul facturii a modalităţilor de plată
4. intervalul de citire a indexului grupului de măsurare este de cel mult 3 luni
5. regularizarea consumului de energie electrică se face la maximum 3 luni și este inclusă în prima factură emisă după citirea indexului de către operatorul de distribuție (OD)
6. comunicarea prin intermediul facturii a intervalului de timp pentru citirea indexului grupului de măsurare de către reprezentantul OD
7. facturarea pe baza datelor stabilite prin convenţia de consum energie electrică pentru perioadele de facturare în care nu se citeşte indexul grupului de măsurare şi clientul casnic nu transmite indexul autocitit
8. transmiterea de către furnizorul de energie electrică a facturii și a documentelor anexate acesteia în mod gratuit şi cu cel puţin 5 zile înainte de data scadenţei
9. modalitatea de returnare de către furnizor a sumelor datorate clientului
10. modul de determinare a cantității de energie electrică facturată
11. compensațiile și dobânzile penalizatoare pe care clientul casnic are dreptul să la primească pentru nerespectarea de către furnizor a obligaţiilor prevăzute în Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice și pentru nerespectarea de către operatorul de distribuţie a indicatorilor de performanță prevăzuți în Standardul de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, în vigoare.
12. facturarea consumului la alt preț stabilit prin dispoziții legale incidente pe perioada de aplicare a contractului;
13. posibilitatea furnizorilor de a factura alte servicii executate de terți dacă există acordul clienților.
Contractul include clauze negociabile între părţi conform înţelegerii părţilor şi reglementărilor în vigoare, care pot suferi periodic modificări pe parcursul derulării contractului, potrivit ANRE.
Anexe obligatorii la contract
Majoritatea clauzelor care nu permit/necesită intervenţia părţilor sunt cuprinse în condiţiile generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici (CG-SU) care fac parte integrantă din contract.
Se propun anexe la contract următoarele documente:
1. Convenţia de consum încheiată de părţi
2. Datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuție încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului
3. Condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
4. Oferta pentru serviciul universal
5. Nota de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
6. Alte anexe agreate de părţi care nu contravin prevederilor reglementărilor în vigoare
Modificări ale condițiilor generale de furnizare a energiei electrice
Noile prevederi ale Condiţiilor generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici au fost coroborate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali (Regulament) și se referă în principal la:
modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic
prețul de serviciu universal, facturare și condiții de plată
răspunderea contractuală
situațiile de încetare a contractului-cadru
sistarea temporară a furnizării energiei electrice
aplicarea taxelor și impozitelor
drepturile și obligațiile clientului casnic și ale furnizorului
situațiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică și etapele care se parcurg în acest sens
modul de constituire a garanțiilor financiare
în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
obligația furnizorului să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.
Eșalonare la factura de gaze și energie electrică. Procedura prin care poți cere amânarea plății la principalii furnizori
Eșalonare factură la Hidroelectrica, Electrica Furnizare, ENEL și E.ON. Procedura prin care poți cere amânarea plăților. Documente.
Majoritatea furnizorilor de utilități permit eșalonarea la plata facturilor pentru abonați. Alba24 a realizat o trecere a principalelor companii și a modalității în care puteți cere eșalonarea.
Acceptarea plății eșalonate a facturilor la curent și gaze naturale pe care le-au emis cu întâziere, este o obligație a furnizorilor, potrivit noilor reguli impuse de ANRE.
Eșalonare factură Electrica
”Dacă se întâmplă să nu poți achita integral factura la termenul de plată agreat în contract, ne poți transmite o solicitare de eșalonare a plății utilizând secțiunea dedicată din formularul nostru de contact” au transmis reprezentanții Electrica Furnizare.
Aveți nevoie de codul client, locul de consum și adresa de email, pentru a vă conecta și a face o solicitare.
”Furnizorul are obligația să eşaloneze la plată sumele datorate de către client, în cazul emiterii facturii cu întârziere, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare.
Clientul vulnerabil are dreptul să beneficieze de eşalonarea la plată a facturii curente, fără penalități, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi” se arată în regulamentul ANRE.
Eșalonare factură HIDROELECTRICA
”Dorim să reamintim că termenul de plată a facurilor emise de către Hidroelectrica este unul relaxat, de 45 de zile în cazul clienților casnici, respectiv de 30 de zile în cazul consumatorilor non-casnici, perioade pentru care nu sunt percepute penalități.
Dacă vă aflați în dificultate în ceea ce privește plata facturilor, aveți posibilitatea de a opta pentru eșalonarea sumelor restante, plata urmând a fi făcută în maximum 6 rate lunare, de valori egale. Pe perioada eșalonării vor fi achitate facturile curente, împreună cu ratele rezultate din cererea de eșalonare” au transmis reprezentanții companiei Hidroelectrica.
Formularul tip pentru cererea de eșalonare este disponibil pentru descărcare în format electronic la adresa :
După completare, acesta poate fi trimis la adresa de mail esalonari@hidroelectrica.ro sau poate fi depus în format fizic la sediile sucursalelor Hidroelectrica precum și la sediul central.
Reamintim că Hidroelectrica nu utilizează intermediari în relația cu clienții săi, actuali și potențiali, astfel că pentru orice chestiune de interes (contractare, facturare etc.) vă rugăm să vă adresați exclusiv reprezentanților companiei sau să utilizați platformele electronice puse la dispoziție de societate.
Eșalonare factură ENEL
Și compania ENEL oferă clienților această posibilitate. Trebuie să furnizați o serie de date personale, locul de consum și motivul pentru care doriți eșalonarea.
Cererea de eșalonare a facturii pentru ENEL poate fi descărcată AICI.
Procedura la ENEL: Comportamentul și istoricul de plată al facturilor sunt elemente importante în stabilirea unui acord de eșalonare a soldului pe care îl ai de achitat.
Pentru a plăti eşalonat factura este necesar:
să achiţi un avans de 30% / 50% (în cazul clienților deconectați din valoarea totală a facturii/lor)
să transmiţi o cerere scrisă însoţită de:
copia dovezii de plată (pentru avansul mentionat anterior) și
copia actului de identitate dacă eşti persoană fizică sau copia CUI dacă eşti persoană juridică.
Și E.ON Energie România oferă posibilitatea eșalonării, dar în cazuri excepționale.
Facturarea consumului clienţilor E.ON Energie România s-a desfăşurat normal, fără întârzieri, facturile fiind emise lunar.
Clienții care doresc informaţii care presupun interacțiunea cu agenții E.ON Energie din magazin trebuie să facă în prealabil o programare online, pe secţiunea dedicată sau la numărul de telefon 0265.208.466.
Pentru accesul ușor la facturi și la orice informații de interes în relația cu furnizorul de energie, compania recomandă clienților să îşi creeze un cont personal pe platforma E.ON Myline şi să activeze factura electronică, aceasta devenind accesibilă odată cu emiterea ei.
„E.ON Energie România recomandă clienților să opteze pentru autocitire. Transmiterea indexului autocitit este cea mai bună modalitate de a plăti lunar exact cantitatea de energie electrică sau gaze naturale consumată, dar și pentru a evita, la fiecare trei luni, facturi de regularizare mari.
Pe siteul companiei nu am găsit însă un formular de solicatare a eșalonării facturilor la energie electrică.
Nici alți furnizori nu încurajează eșalonarea facturilor și nu au pe site formulare sau o explicație a procedurii.
Foarte important, dacă pe siteul companiei la care sunteți abonați nu găsiți o secțiune despre cum puteți solicita eșalonarea facturilor, puteți apela la furnizor prin metoda clasică prin care puteți face o reclamație.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Președintele PSD Botoșani, senatorul Doina Federovici, va face parte din conducerea camerei superioare a Parlamentului.
După depunerea jurământului de către senatorii aleși pe 1 Decembrie, plenul Senatului și-a ales noua conducere, din care fac parte reprezentanții tuturor partidelor. Senatorul Doina Federovici a fost aleasă să ocupe una dintre cele patru funcții de secretar. Din partea celorlalte partide politice, secretari au fost aleși: Vasile Blaga (PNL), Cristian Ghinea (USR) și Niculina Stelea (AUR).
„Mulțumesc colegilor pentru nominalizare și susținerea pentru ocuparea acestei funcții. Este o onoare și o responsabilitate deosebită să fiu parte a echipei care va coordona activitatea camerei superioare a Parlamentului. Vă asigur că voi munci cu dedicație pentru a susține valorile și principiile în care credem cu toții, pentru a face ca Senatul să fie un loc al dialogului și al soluțiilor eficiente. Alegerea în funcția de secretar al Senatului reprezintă nu doar o recunoaștere a muncii pe care am depus-o până acum, ci și importanța pe care o are județul nostru în arhitectura statului român. Mulțumesc botoșănenilor pentru votul de încredere pe care l-au acordat echipei PSD Botoșani!
Mulțumesc echipei PSD Botoșani, primarilor și consilierilor pentru susținere!
Împreună vom continua pe drumul dezvoltării județului nostru drag!”, a declarat Doina Federovici.
În primele două mandate de senator, Doina Federovici a mai deținut funcțiile de chestor și vicepreședinte al Senatului.
Pe lângă cei patru secretari, din Biroul Permanent al Senatului mai fac parte patru vicepreședinți și patru chestori. Grupul PSD va avea doi vicepreședinți (Robert Cazanciuc și Paul Stănescu), precum și un chestor (Marius Dunca).
Elevii Grupului Vocal al Liceului „Regina Maria” din Dorohoi au adus bucurie în două centre de asistență pentru persoanele în vârstă din județul Botoșani
Vineri, 20 decembrie, elevii Grupului Vocal al Liceului ”Regina Maria” din Dorohoi, coordonați de părintele profesor Șoptică Ciprian, au adus bucurie și lumină în inimile celor mai încercați, colindând la două centre de asistență pentru persoanele în vârstă din județul Botoșani, scrie slovacrestina.com.
Primul popas al colindătorilor a fost la Centrul Creștin de Bătrâni ”Casa Simeon” din Răchiți, județul Botoșani. Colindele tinerilor care au fost însoțite de emoție și dăruire, au transformat ziua într-o sărbătoare a sufletului, iar bătrânii au fost profund mișcați de gestul lor.
Ulterior, colindătorii s-au îndreptat către CIAPAD „Sf.Daniel” Leorda din cadrul DGASPC Botoșani . Aici, rezidenții au fost întâmpinați în biserica din cadrul complexului cu colinde tradiționale care au creat o atmosferă emoționantă, încărcată de speranță și căldură sufletească. Fiecare vers al colindelor a fost primit cu zâmbete și lacrimi de recunoștință, iar elevii au reușit să aducă alinare și bucurie celor aflați în suferință.
”A venit la noi Domn Bunu’ ” aceste cuvinte au fost laitmotivul unei zile în care prin versurile colindelor, elevii au vestit nașterea Domnului, Soarele cel luminos care a coborât pe pământ pentru a aduce pace,bucurie și alinare celor încercați.
Inițiativa a fost posibilă și datorită implicării domnului director Emil Sticea, care a avut un rol crucial în organizarea acestui parteneriat. Eforturile sale de a conecta lumea educațională cu cea a persoanelor aflate în dificultate au fost esențiale pentru succesul acestei acțiuni caritabile. ”Într-un timp al bucuriei și speranței, cum sunt sărbătorile de iarnă, astfel de gesturi ne învață cât de mult contează să fim aproape de cei aflați în nevoie.” Acțiunea elevilor de la Liceul ”Regina Maria” a reușit să îmbine frumusețea colindelor tradiționale cu spiritul caritabil ei oferind rezidenților centrelor vizitate și câte un mic dar care să le aducă aminte de acest frumos moment.
“Vin colindători cinstiți, și urează să trăiți, s-aveți pacea Domnului, dragostea și harul Lui, bucuria cerului …” cu această urare au încheiat tinerii ziua, lăsând în urmă zâmbete și pace în inimile celor colindați. FOTO(pr. Șoptică Ciprian)
Ultima săptămână de școală a Modulului II a fost una plină de activități făcute din drag pentru cei de lângă noi. Săptămâna a început cu o vizită la copiii de la Grădinița Girotondo de la Răchiți cărora le-am dus cadouri și am făcut schimb de colinde. Cadourile au constat în jucării și dulciuri donate de elevii și profesorii din liceului nostru. După ce s-au împărțit cadouri și s-au auzit colindele au început îmbrățișările, și cei mici dar și cei mari au fost darnici cu îmbrățișările.
Miercuri grupul de colindători ai liceului și-au bucurat profesorii și personalul auxiliar cu un mini spectacol de colinde și urături în cancelaria liceului unde au fost răsplătiți de profesori și direcțiunea liceului cu bunătăți conform datini de Crăciun.
Joi grupul de colindători ai liceului, îmbrăcați în costume tradiționale au străbătut orașul pentru a ajunge la Inspectoratul Școlar Județean Botoșani unde au fost primiți de inspectorul general prof. Bogdan Suruciuc împreună cu colegii inspectori. A fost prima lor participare la această activitate pe care ISJ Botoșani o organizează în fiecare an. Elevii au fost foarte încântați de atmosfera și bunăvoința cu care au fost primiți, motiv pentru care au promis că vor spune prezent și la activitatea de anul viitor.
Ultima activitate din săptămână a fost vizita la Centrul Maternal ”Micul Prinț” unde am dus cadouri și dulciuri pentru copiii micuți ai mamelor minore aflate în centru. Legătura noastră cu personalul care administrează unitatea ”Micul Prinț” este foarte strânsă deoarece avem înscrisă la cursurile liceului nostru o mămică minoră cu un bebeluș de 6 luni pe care o susținem în demersul ei de a nu abandona școala. Aici elevii noștri au fost foarte încântați de cei copii, i-au luat în brațe au făcut fotografii împreună și chiar le-au cântat o colindă micuților.
Forțu Dana Magdalena, consilier educativ: „Suntem foarte mândri de ceea ce am realizat în această săptămână. Le mulțumesc elevilor noștri care au participat la activități și s-au implicat în donații, pentru inimile lor mari și dorința de a dărui și celorlalți din puținul lor. Sunt niște copii minunați care alături de profesorii lor la fel de minunați au reușit să aducă bucurii în sufletele celor mari și mici în această săptămâna.”
Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea unei tinere, de 31 de ani, care, din luna august a.c.,se afla la muncă în Olanda, iar pe data de 8 decembrie, ar fi trebuit să revină la domiciliu, conform contractului, însă acest lucru nu s-a întâmplat și nici nu și-a contactat familia.
Ferbei Alexandra Vasilică are următoarele semnalmente: înălțime: 1,60m, greutate 60 kg, păr blond, ochi căprui, fără semne particulare.
Cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană sunt rugați să apeleze 112 sau să se adreseze celei mai apropiate unități de poliție!