Connect with us

Eveniment

Românii vor primi facturi de 3-4 pagini pentru consumul din aprilie. Noul model ”simplificat” stabilit de ANRE

Publicat

Publicitate

Din aprilie facturile pe care le vor primi românii la consumul de energie vor trebui simplificate. Furnizorii avertizează însă că acestea ar putea avea chiar și un număr dublu de pagini, pe motiv că noile reguli îi obligă să includă mai multe informații.

Deși prețurile la energie electrică și la gazele naturale sunt tot mai mici pe burse, până acum, scăderile nu se văd și în ofertele furnizorilor.

Toate companiile de utilități vor fi obligate să le emită clienților facturi simplificate pentru consumul realizat începând cu luna aprilie.

Facturile de energie electrică vor respecta un model stabilit de Autoritatea Națională de Reglementare în Energie.

Pe prima pagină vor fi trecute numai informații esențiale: datele de identificare ale clientului și ale companiei de utilități, consumul de energie și prețul final facturat. În anexă vor fi detaliate modul de calcul al tarifului, dar și alte informații.

Experții în energie estimează că o factură va avea 3-4 pagini.

Publicitate

”Cel puțin pentru clienții casnici, cu cât mai multă informație este în factură, pe care nu o înțeleg, cu atât mai mult o să li se pară ceva ciudat (…) și o să creadă că nu este ceva în regulă cu factura.” spune Laurențiu Urulescu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România, potrivit TVR.

Facturile trebuie simplificate și la gaze naturale. Spre deosebire de cele la energie electrică, acestea nu vor avea un model stabilit de ANRE, ci doar o listă de informații care trebuie trecute pe prima pagină și pe restul.

Între timp, prețurile la energie electrică și la gaze naturale au coborât la jumătate la bursele românești, în comparație cu perioada similară a anului trecut. Cu toate acestea, scăderile nu se văd încă în ofertele furnizorilor.

Modelul de factură pentru clienții casnici și condițiile generale de furnizare

Facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023 pentru toţi clienţii casnici vor respecta un nou model, potrivit ANRE.

De asemenea, prețul din oferta de serviciu universal se aplică pe o perioadă de minimum 3 luni.

Factura la curent: model din 1 aprilie

Factura va conține informațiile prevăzute în regulament, respectiv:

  • numărul şi data emiterii facturii
  • datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării
  • datele de identificare ale clientului, adresa locului de consum şi adresa de corespondenţă, în cazul în care aceasta este diferită de adresa locului de consum, perioada de facturare
  • modalitatea de transmitere a indexului autocitit – (linia telefonică dedicată şi gratuită, care înregistrează atât data transmiterii indexului autocitit, cât şi conţinutul mesajului; suplimentar, se pot pune la dispoziţia clientului şi alte mijloace de transmitere a indexului, ca, de exemplu, dar fără a se limita la acestea, mijloace electronice)
  • intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile
  • numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD (Operator de distributie) la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică
  • data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată
  • perioada de facturare
  • cantitatea de energie electrică facturată
  • preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh
  • data scadentă a plăţii.
  • obligaţii de plată neachitate, dacă este cazul
  • valoarea totală de plată, inclusiv TVA
  • datele de contact ale punctului unic de contact/punctelor de informare general ale furnizorului
  • intervalul de citire (în cazul clienţilor casnici se va specifica „maximum 3 luni“

DESCARCĂ Model factură de energie electrică ANRE  1 aprilie 2023

Anexa la factură de la 1 aprilie

Modelul de factură prevede în anexă următoarele informații:

  • denumirea produsului contractat
  • codul de identificare a locului de consum
  • POD-ul şi seria contorului
  • dobânzi penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, conform contractului
  • dacă este cazul
  • unităţile de măsură şi preţurile aplicate pentru fiecare mărime de facturat
  • preţul energiei electrice active şi reactive, după caz
  • componentele incluse în preţul final de facturat, cu precizarea celor care sunt reglementate, şi o referinţă cu privire la locul unde poate fi găsită o descriere detaliată a acestora
  • valoarea unitară a certificatelor verzi, contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, TVA, acciza şi alte taxe prevăzute de legislaţia în vigoare
  • valoarea de plată pentru fiecare produs/serviciu facturat
  • intervalul de timp pentru citirea indexului contorului de către OD
  • indexul grupului de măsurare folosit la începutul şi sfârşitul perioadei de facturare pentru determinarea cantităţii de energie electrică şi modul prin care a fost determinat indexul, respectiv: citire de către OD, citire de către client, estimare conform convenţiei de consum
  • modalităţile de plată a facturii
  • un link sau o trimitere la aplicaţia „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice“
  • informaţii referitoare la temeiul legal privind schimbarea furnizorului
  • comparaţii între consumul actual de energie electrică al clientului şi consumul clientului pentru aceeaşi perioadă a anului anterior, sub formă grafică, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
  • informaţii de contact ale organizaţiilor consumatorilor, ale agenţiilor pentru energie sau ale organismelor similare, inclusiv adrese de site-uri internet, de unde se pot obţine informaţii cu privire la măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice pentru echipamentele care utilizează energie, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
  • comparaţii cu un client mediu de energie normalizat sau etalonat, din aceeaşi categorie de consum, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
  • date cumulative cel puţin pentru ultimii trei ani sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă aceasta din urmă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD. Datele trebuie să corespundă intervalelor pentru care au fost emise informaţiile de facturare frecvente
  • date detaliate în funcţie de ora utilizării, pentru orice zi, săptămână, lună şi an, care se pun la dispoziţie clienţilor finali neîntârziat, prin internet sau prin interfaţa contorului, cel puţin pentru ultimele 24 de luni sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă această perioadă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD
  • informaţii privind drepturile clientului în ceea ce priveşte soluţionarea alternativă a disputelor, inclusiv datele de contact ale entităţii responsabile
  • contribuţia fiecărei surse de energie la mixul de energie al furnizorului în anul precedent, în mod inteligibil şi uşor de comparat
  • informaţii despre impactul asupra mediului, cel puţin în ceea ce priveşte emisiile de CO_2 şi deşeurile radioactive rezultate din producerea de energie electrică pe baza mixului de energie global al furnizorului din anul precedent.

Vezi Model Anexa factura energie 2023 1 aprilie ANRE

Modificări la contractul-cadru de furnizare a energiei electrice

Principalele clauze ce au fost introduse în contractul – cadru sunt:

  • 1. explicitarea componentelor prețului de serviciu universal, respectiv componenta de achiziţie a energiei electrice, ce include componenta de injectie în reţea a tarifului de transport Tg şi componenta de furnizare
  • 2. perioada de facturare este de 1 lună
  • 3. comunicarea prin intermediul facturii a modalităţilor de plată
  • 4. intervalul de citire a indexului grupului de măsurare este de cel mult 3 luni
  • 5. regularizarea consumului de energie electrică se face la maximum 3 luni și este inclusă în prima factură emisă după citirea indexului de către operatorul de distribuție (OD)
  • 6. comunicarea prin intermediul facturii a intervalului de timp pentru citirea indexului grupului de măsurare de către reprezentantul OD
  • 7. facturarea pe baza datelor stabilite prin convenţia de consum energie electrică pentru perioadele de facturare în care nu se citeşte indexul grupului de măsurare şi clientul casnic nu transmite indexul autocitit
  • 8. transmiterea de către furnizorul de energie electrică a facturii și a documentelor anexate acesteia în mod gratuit şi cu cel puţin 5 zile înainte de data scadenţei
  • 9. modalitatea de returnare de către furnizor a sumelor datorate clientului
  • 10. modul de determinare a cantității de energie electrică facturată
  • 11. compensațiile și dobânzile penalizatoare pe care clientul casnic are dreptul să la primească pentru nerespectarea de către furnizor a obligaţiilor prevăzute în Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice și pentru nerespectarea de către operatorul de distribuţie a indicatorilor de performanță prevăzuți în Standardul de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, în vigoare.
  • 12. facturarea consumului la alt preț stabilit prin dispoziții legale incidente pe perioada de aplicare a contractului;
  • 13. posibilitatea furnizorilor de a factura alte servicii executate de terți dacă există acordul clienților.

Contractul include clauze negociabile între părţi conform înţelegerii părţilor şi reglementărilor în vigoare, care pot suferi periodic modificări pe parcursul derulării contractului, potrivit ANRE.

Anexe obligatorii la contract

Majoritatea clauzelor care nu permit/necesită intervenţia părţilor sunt cuprinse în condiţiile generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici (CG-SU) care fac parte integrantă din contract.

Se propun anexe la contract următoarele documente:

  • 1. Convenţia de consum încheiată de părţi
  • 2. Datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuție încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului
  • 3. Condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • 4. Oferta pentru serviciul universal
  • 5. Nota de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
  • 6. Alte anexe agreate de părţi care nu contravin prevederilor reglementărilor în vigoare

Modificări ale condițiilor generale de furnizare a energiei electrice

Noile prevederi ale Condiţiilor generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici au fost coroborate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali (Regulament) și se referă în principal la:

  • modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic
  • prețul de serviciu universal, facturare și condiții de plată
  • răspunderea contractuală
  • situațiile de încetare a contractului-cadru
  • sistarea temporară a furnizării energiei electrice
  • aplicarea taxelor și impozitelor
  • drepturile și obligațiile clientului casnic și ale furnizorului
  • situațiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică și etapele care se parcurg în acest sens
  • modul de constituire a garanțiilor financiare
  • în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
  • obligația furnizorului să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Eșalonare la factura de gaze și energie electrică. Procedura prin care poți cere amânarea plății la principalii furnizori

Eșalonare factură la Hidroelectrica, Electrica Furnizare, ENEL și E.ON. Procedura prin care poți cere amânarea plăților. Documente.

Majoritatea furnizorilor de utilități permit eșalonarea la plata facturilor pentru abonați. Alba24 a realizat o trecere a principalelor companii și a modalității în care puteți cere eșalonarea. 

Acceptarea plății eșalonate a facturilor la curent și gaze naturale pe care le-au emis cu întâziere, este o obligație a furnizorilor, potrivit noilor reguli impuse de ANRE.

Eșalonare factură Electrica

”Dacă se întâmplă să nu poți achita integral factura la termenul de plată agreat în contract, ne poți transmite o solicitare de eșalonare a plății utilizând secțiunea dedicată din formularul nostru de contact” au transmis reprezentanții Electrica Furnizare.

Aveți nevoie de codul client, locul de consum și adresa de email, pentru a vă conecta și a face o solicitare.

”Furnizorul are obligația să eşaloneze la plată sumele datorate de către client, în cazul emiterii facturii cu întârziere, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare.

Clientul vulnerabil are dreptul să beneficieze de eşalonarea la plată a facturii curente, fără penalități, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi” se arată în regulamentul ANRE.

Eșalonare factură HIDROELECTRICA

”Dorim să reamintim că termenul de plată a facurilor emise de către Hidroelectrica este unul relaxat, de 45 de zile în cazul clienților casnici, respectiv de 30 de zile în cazul consumatorilor non-casnici, perioade pentru care nu sunt percepute penalități.

Dacă vă aflați în dificultate în ceea ce privește plata facturilor, aveți posibilitatea de a opta pentru eșalonarea sumelor restante, plata urmând a fi făcută în maximum 6 rate lunare, de valori egale. Pe perioada eșalonării vor fi achitate facturile curente, împreună cu ratele rezultate din cererea de eșalonare” au transmis reprezentanții companiei Hidroelectrica.

Formularul tip pentru cererea de eșalonare este disponibil pentru descărcare în format electronic la adresa :

Document pentru utilizatorii casnici: cerere tip eșalonare factură hidroelectrica

Document pentru utilizatorii non-casnici: cerere tip eșalonare factura hidroelectrica client noncasnic

După completare, acesta poate fi trimis la adresa de mail esalonari@hidroelectrica.ro sau poate fi depus în format fizic la sediile sucursalelor Hidroelectrica precum și la sediul central.

Reamintim că Hidroelectrica nu utilizează intermediari în relația cu clienții săi, actuali și potențiali, astfel că pentru orice chestiune de interes (contractare, facturare etc.) vă rugăm să vă adresați exclusiv reprezentanților companiei sau să utilizați platformele electronice puse la dispoziție de societate.

Eșalonare factură ENEL

Și compania ENEL oferă clienților această posibilitate. Trebuie să furnizați o serie de date personale, locul de consum și motivul pentru care doriți eșalonarea.

Cererea de eșalonare a facturii pentru ENEL poate fi descărcată AICI.

Procedura la ENEL: Comportamentul și istoricul de plată al facturilor sunt elemente importante în stabilirea unui acord de eșalonare a soldului pe care îl ai de achitat.

Pentru a plăti eşalonat factura este necesar:

să achiţi un avans de 30% / 50% (în cazul clienților deconectați din valoarea totală a facturii/lor)

să transmiţi o cerere scrisă însoţită de:

  • copia dovezii de plată (pentru avansul mentionat anterior) și
  • copia actului de identitate dacă eşti persoană fizică sau copia CUI dacă eşti persoană juridică.

Documentele le poţi transmite rapid din contul MyEnel sau prin formularul de contact online.

Eșalonare factură E.ON Energie România

Și E.ON Energie România oferă posibilitatea eșalonării, dar în cazuri excepționale.

Facturarea consumului clienţilor E.ON Energie România s-a desfăşurat normal, fără întârzieri, facturile fiind emise lunar.

Clienții care doresc informaţii care presupun interacțiunea cu agenții E.ON Energie din magazin trebuie să facă în prealabil o programare online, pe secţiunea dedicată sau la numărul de telefon 0265.208.466.

Pentru accesul ușor la facturi și la orice informații de interes în relația cu furnizorul de energie, compania recomandă clienților să îşi creeze un cont personal pe platforma E.ON Myline şi să activeze factura electronică, aceasta devenind accesibilă odată cu emiterea ei.

„E.ON Energie România recomandă clienților să opteze pentru autocitire. Transmiterea indexului autocitit este cea mai bună modalitate de a plăti lunar exact cantitatea de energie electrică sau gaze naturale consumată, dar și pentru a evita, la fiecare trei luni, facturi de regularizare mari.

Pe siteul companiei nu am găsit însă un formular de solicatare a eșalonării facturilor la energie electrică.

Nici alți furnizori nu încurajează eșalonarea facturilor și nu au pe site formulare sau o explicație a procedurii.

Foarte important, dacă pe siteul companiei la care sunteți abonați nu găsiți o secțiune despre cum puteți solicita eșalonarea facturilor, puteți apela la furnizor prin metoda clasică prin care puteți face o reclamație.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Proiect: Tichet electronic de energie de 50 lei/lună pentru persoanele vulnerabile, după 1 iulie. Vizează 2,1 milioane de gospodării

Publicat

Publicitate

Persoanele vulnerabile ar urma să beneficieze de un tichet electronic de energie în valoare de 50 lei pe lună, după data de 1 iulie, când încetează schema de compensare/plafonare, conform unui proiect de Ordonanță de Urgență publicat joi pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, relatează agerpres.ro.

Ar urma să beneficieze de acest sprijin persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei și familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei. Perioada de aplicare este 1 iulie 2025 – 31 martie 2026, iar impactul bugetar total pentru cele nouă luni de aplicare este estimat la 1,041 miliarde lei.

Nu beneficiază de acordarea sprijinului material persoanele care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii, persoanele care nu au un act de identitate valabil și persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial organizate ca structuri publice sau private.

Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar membrii familiei declarați de solicitant nu se regăsesc la alt loc de consum.

”Sprijinul se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru major al familiei, care poate fi depusă exclusiv online într-o aplicație dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale, dedicată implementării mecanismului de sprijin. Pentru solicitanții care nu au posibilitatea să utilizeze această aplicație, se propune ca aceștia să fie ajutați de către autoritățile administrației publice locale sau de către oficiile poștale; sprijinul se acordă sub forma unui tichet fără valoare nominală, care va fi încărcat lunar cu suma reprezentând sprijinul acordat, atât timp cât se mențin condițiile de eligibilitate; determinarea eligibilității persoanei singure sau familiei se realizează în mod automat în aplicație, atât pe baza celor declarate de către solicitant, cât și pe baza informațiilor din bazele de date disponibile cu privire la evidența populației și veniturile persoanelor”, se menționează în Nota de fundamentare a proiectului.

Emiterea, tipărirea, distribuirea tichetului și plata către furnizor a facturii de energie electrică prin serviciul de mandat poștal se va realiza prin intermediul Companiei Naționale Poșta Română (CNPR).

Publicitate

În vederea asigurării plății prin serviciul de mandat poștal a cheltuielilor cu energia electrică, CNPR deschide pentru fiecare titular în parte cont de sume în mandat poștal prin intermediul cărora se vor desfășura operațiunile de plăți, iar pentru realizarea de către CNPR a serviciilor se va încheia o convenție între aceasta și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS).

Sumele reprezentând sprijinul acordat beneficiarilor, precum și cele necesare pentru plata contravalorii serviciilor prestate de CNPR, vor fi suportate din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, prin Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială.

”Având în vedere următoarele: prag de venit 1.784 lei/persoană în cazul familiilor și 1.940 lei în cazul persoanei singure, reprezentând în ambele situații pragul de sărăcie relativă pentru anul 2024 conform datelor Eurostat; un număr maximal de aproximativ 2,1 milioane gospodării; sprijin lunar în valoare de 50 lei, rezultă un cost al acordării sprijinului de 949,5 milioane lei pe cele 9 luni de aplicare, din care 633 milioane lei în anul 2025 (6 luni) și 316,5 milioane lei în 2026 (3 luni). La costul acordării sprijinului se adaugă costul serviciilor ce vor fi furnizate de Compania Națională Poșta Română SA, care, potrivit estimărilor acestei instituții, se ridică la 91,83 milioane lei, din care 72,7 milioane lei în anul 2025 și 19,1 milioane lei în 2026. Astfel, impactul bugetar total este de 1.041,3 milioane lei pentru cele 9 luni de aplicare, din care 705,7 milioane lei în anul 2025 și 335,6 milioane lei în anul 2026”, se mai arată în Nota de Fundamentare.

Citeste mai mult

Eveniment

Proiectil exploziv găsit în pădurea Rediu. Intervenție URGENTĂ a pirotehniștilor ISU Botoșani

Publicat

Publicitate

Un proiectil de artilerie, rămas neexplodat din timpul unui conflict armat, a fost descoperit în această după-amiază în pădurea Rediu, de un bărbat pasionat de detecția metalelor. Acesta a dat dovadă de responsabilitate și a alertat imediat autoritățile.

La fața locului a intervenit echipa pirotehnică a Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoșani, cu autospeciala de intervenție specifică. Specialiștii au identificat obiectul ca fiind un proiectil exploziv de calibru 105 mm, aflat în perfectă stare de funcționare. Potrivit ISU, orice atingere mecanică ar fi putut declanșa o explozie.

Muniția a fost ridicată și transportată în condiții de siguranță către poligonul militar de la Copălău, unde urmează să fie distrusă controlat.

ISU Botoșani: Nu atingeți muniția neexplodată!

Pentru prevenirea unor accidente grave, autoritățile reamintesc cetățenilor că, în cazul descoperirii unor obiecte metalice suspecte care ar putea fi elemente de muniție, trebuie respectate următoarele reguli:

  • Nu atingeți, mutați sau loviți obiectele;
  • Nu încercați să le deschideți sau să le demontați;
  • Nu le introduceți în locuințe sau alte spații închise;
  • Nu le folosiți în scop decorativ ori ca unelte improvizate;
  • Evitați focul deschis în apropierea lor;
  • Anunțați imediat autoritățile la 112.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșaniul fără cișmele. Orașul în care setea se stingea altădată cu o cană de tablă sau direct de la robinet

Publicat

Publicitate

Vă mai amintiți cișmelele copilăriei? Cele de la colțul blocului, din parc sau de la școală, unde ne potoleam setea după o fugă cu bicicleta sau o repriză de fotbal printre garaje? Apa era rece, curgea direct din țeavă, și o beam cu nesaț, din palme sau dintr-o cană legată cu sârmă.

La Botoșani, toate astea au dispărut. După mai bine de 35 de ani, orașul nu mai are nicio cișmea funcțională pe domeniul public, accesibilă oamenilor de rând. Nici pentru bătrâni, nici pentru copii, nici măcar pentru cei care aleargă în parc ori așteaptă autobuzul în arșiță. Capitalismul cu sucul și apa de la magazin a învins.

E o tăcere apăsătoare în locul unde altădată picura viața. Am rămas doar cu amintirea fierbinte a verilor în care o gură de apă la cișmea însemna răgaz, joacă și apartenență. Azi, plasticul din sticlă a înlocuit sunetul apei care lovea trotuarul.

În alte orașe însă, amintirile noastre au supraviețuit. La Cluj-Napoca, de pildă, sunt peste 100 de cișmele cu apă potabilă, răspândite în tot orașul. O hartă interactivă te ghidează către cea mai apropiată. În zilele de caniculă, există și puncte de hidratare unde trecătorii primesc apă gratuită. O formă firească de grijă pentru oameni. Și la Iași sunt încă multe cișmele pentru oamenii locului.

La Botoșani, nu e doar despre apă. E despre tăcerea cu care ne-am obișnuit, despre lipsa firească a lucrurilor care altădată erau simple și bune. Cișmelele nu erau doar funcționale. Ele ne țineau împreună, ca o comunitate.

Poate nu e prea târziu să le revedem pe străzile noastre.

Publicitate

Municipalitatea ar putea începe cu puțin. O cișmea în fața unui parc, alta lângă o școală, una în Piața Mare, acolo unde soarele arde cel mai tare și trecătorii privesc lung spre nicio sursă de apă. Poate nu ar fi prea mult – doar un strop de normalitate, ca în alte orașe. O hartă simplă, publicată online, unde botoșănenii să găsească rapid cel mai apropiat loc în care pot bea apă, gratuit și în siguranță.

Se pot folosi materiale simple, rezistente, se pot reactiva cișmele vechi sau construi unele noi, poate chiar în parteneriat cu societatea de apă și canal. Nu pentru a impresiona, ci pentru a repara o lipsă care se simte cu fiecare vară. Și mai ales pentru verile ce vin. Tot mai calde și tot mai ferbinți.

Ar fi un gest mic cu impact mare. Pentru sănătate, pentru demnitate, pentru apartenență.
Pentru orașul în care încă mai trăim cu dorul celor mai bune lucruri simple.

Sursa foto ilustrativ: Captură de ecran

Citeste mai mult

Economie

Vine “MARELE VAL” al scumpirilor: Ce alimente de bază se vor scumpi și cât vor crește prețurile de la 1 iulie

Publicat

Publicitate

Românii se pregătesc pentru un nou val de scumpiri începând cu 1 iulie, când expiră măsurile de plafonare a prețurilor la alimentele de bază, energia electrică și polițele auto RCA.

„Costurile cu energia au un impact direct asupra prețurilor de producție, transport și depozitare. În lipsa plafonării, estimăm creșteri de cel puțin 5%, iar dacă adăugăm și efectul scumpirii energiei, prețurile pot urca rapid cu 10–15%”, a declarat Feliciu Paraschiv, vicepreședinte al Asociației Naționale a Magazinelor Mici și Mijlocii din România (ANMC), potrivit Antena3.ro.

Măsura afectează în mod direct prețul a 17 alimente de bază, printre care pâinea, carnea, laptele, fructele și legumele, produse esențiale în coșul zilnic al majorității românilor.

Acestea au fost până acum protejate printr-o limitare a adaosului comercial la maximum 20%, însă odată cu încetarea măsurii, prețurile ar putea crește cu procente cuprinse între 5% și 15%, în funcție de sezon și de cheltuielile din lanțul de distribuție, relatează și alba24.ro.

Val de scumpiri din 1 iulie: Ce alimente de bază se vor scumpi

Potrivit aceleiași surse, produsele sunt:

  • Pâine albă simplă (300-500 g, fără specialități)
  • Lapte de vacă de consum (1 l, grăsime 1,5%, cu excepția UHT)
  • Brânză telemea de vacă vrac
  • Iaurt simplu din lapte de vacă (3,5% grăsime, maxim 200 g)
  • Făină albă de grâu „000” (maxim 1 kg)
  • Mălai (maxim 1 kg)
  • Ouă de găină calibrul M
  • Ulei de floarea-soarelui (maxim 2 l)
  • Carne proaspătă de pui (pui întreg, tacâmuri, pulpe cu os, aripi, varianta standard)
  • Carne proaspătă de porc (carne porc lucru, pulpă porc cu/fără os, spată de porc)
  • Legume proaspete vrac (roșii, ceapă, castraveți, fasole uscată, morcovi, ardei gras Bianca, ardei capia, usturoi)
  • Fructe proaspete vrac (mere roșii, mere golden, prune, pere, struguri de masă)
  • Cartofi proaspeți albi vrac
  • Zahăr alb tos (maxim 1 kg)
  • Smântână (12% grăsime)
  • Unt (maxim 250 g)
  • Magiun (maxim 350 g)

De asemenea, nu se mai aplică plafonarea prețurilor la energie electrică și la polițele RCA, fapt ce va influența costurile de producție și distribuție. Situația este influențată de creșterea inflației.

Publicitate

Când expiră plafonarea, comercianții vor putea crește prețurile în funcție de costuri și cerere. Astfel, prețurile vor reflecta mai bine costurile reale, care au crescut mult în ultimii ani.

Pe termen scurt, asta va afecta bugetele familiilor, mai ales pe cele cu venituri mici și medii.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending