Connect with us

Eveniment

Românii vor primi facturi de 3-4 pagini pentru consumul din aprilie. Noul model ”simplificat” stabilit de ANRE

Publicat

Publicitate

Din aprilie facturile pe care le vor primi românii la consumul de energie vor trebui simplificate. Furnizorii avertizează însă că acestea ar putea avea chiar și un număr dublu de pagini, pe motiv că noile reguli îi obligă să includă mai multe informații.

Deși prețurile la energie electrică și la gazele naturale sunt tot mai mici pe burse, până acum, scăderile nu se văd și în ofertele furnizorilor.

Toate companiile de utilități vor fi obligate să le emită clienților facturi simplificate pentru consumul realizat începând cu luna aprilie.

Facturile de energie electrică vor respecta un model stabilit de Autoritatea Națională de Reglementare în Energie.

Pe prima pagină vor fi trecute numai informații esențiale: datele de identificare ale clientului și ale companiei de utilități, consumul de energie și prețul final facturat. În anexă vor fi detaliate modul de calcul al tarifului, dar și alte informații.

Experții în energie estimează că o factură va avea 3-4 pagini.

Publicitate

”Cel puțin pentru clienții casnici, cu cât mai multă informație este în factură, pe care nu o înțeleg, cu atât mai mult o să li se pară ceva ciudat (…) și o să creadă că nu este ceva în regulă cu factura.” spune Laurențiu Urulescu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România, potrivit TVR.

Facturile trebuie simplificate și la gaze naturale. Spre deosebire de cele la energie electrică, acestea nu vor avea un model stabilit de ANRE, ci doar o listă de informații care trebuie trecute pe prima pagină și pe restul.

Între timp, prețurile la energie electrică și la gaze naturale au coborât la jumătate la bursele românești, în comparație cu perioada similară a anului trecut. Cu toate acestea, scăderile nu se văd încă în ofertele furnizorilor.

Modelul de factură pentru clienții casnici și condițiile generale de furnizare

Facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023 pentru toţi clienţii casnici vor respecta un nou model, potrivit ANRE.

De asemenea, prețul din oferta de serviciu universal se aplică pe o perioadă de minimum 3 luni.

Factura la curent: model din 1 aprilie

Factura va conține informațiile prevăzute în regulament, respectiv:

  • numărul şi data emiterii facturii
  • datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării
  • datele de identificare ale clientului, adresa locului de consum şi adresa de corespondenţă, în cazul în care aceasta este diferită de adresa locului de consum, perioada de facturare
  • modalitatea de transmitere a indexului autocitit – (linia telefonică dedicată şi gratuită, care înregistrează atât data transmiterii indexului autocitit, cât şi conţinutul mesajului; suplimentar, se pot pune la dispoziţia clientului şi alte mijloace de transmitere a indexului, ca, de exemplu, dar fără a se limita la acestea, mijloace electronice)
  • intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile
  • numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD (Operator de distributie) la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică
  • data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată
  • perioada de facturare
  • cantitatea de energie electrică facturată
  • preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh
  • data scadentă a plăţii.
  • obligaţii de plată neachitate, dacă este cazul
  • valoarea totală de plată, inclusiv TVA
  • datele de contact ale punctului unic de contact/punctelor de informare general ale furnizorului
  • intervalul de citire (în cazul clienţilor casnici se va specifica „maximum 3 luni“

DESCARCĂ Model factură de energie electrică ANRE  1 aprilie 2023

Anexa la factură de la 1 aprilie

Modelul de factură prevede în anexă următoarele informații:

  • denumirea produsului contractat
  • codul de identificare a locului de consum
  • POD-ul şi seria contorului
  • dobânzi penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, conform contractului
  • dacă este cazul
  • unităţile de măsură şi preţurile aplicate pentru fiecare mărime de facturat
  • preţul energiei electrice active şi reactive, după caz
  • componentele incluse în preţul final de facturat, cu precizarea celor care sunt reglementate, şi o referinţă cu privire la locul unde poate fi găsită o descriere detaliată a acestora
  • valoarea unitară a certificatelor verzi, contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, TVA, acciza şi alte taxe prevăzute de legislaţia în vigoare
  • valoarea de plată pentru fiecare produs/serviciu facturat
  • intervalul de timp pentru citirea indexului contorului de către OD
  • indexul grupului de măsurare folosit la începutul şi sfârşitul perioadei de facturare pentru determinarea cantităţii de energie electrică şi modul prin care a fost determinat indexul, respectiv: citire de către OD, citire de către client, estimare conform convenţiei de consum
  • modalităţile de plată a facturii
  • un link sau o trimitere la aplicaţia „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice“
  • informaţii referitoare la temeiul legal privind schimbarea furnizorului
  • comparaţii între consumul actual de energie electrică al clientului şi consumul clientului pentru aceeaşi perioadă a anului anterior, sub formă grafică, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
  • informaţii de contact ale organizaţiilor consumatorilor, ale agenţiilor pentru energie sau ale organismelor similare, inclusiv adrese de site-uri internet, de unde se pot obţine informaţii cu privire la măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice pentru echipamentele care utilizează energie, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
  • comparaţii cu un client mediu de energie normalizat sau etalonat, din aceeaşi categorie de consum, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
  • date cumulative cel puţin pentru ultimii trei ani sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă aceasta din urmă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD. Datele trebuie să corespundă intervalelor pentru care au fost emise informaţiile de facturare frecvente
  • date detaliate în funcţie de ora utilizării, pentru orice zi, săptămână, lună şi an, care se pun la dispoziţie clienţilor finali neîntârziat, prin internet sau prin interfaţa contorului, cel puţin pentru ultimele 24 de luni sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă această perioadă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD
  • informaţii privind drepturile clientului în ceea ce priveşte soluţionarea alternativă a disputelor, inclusiv datele de contact ale entităţii responsabile
  • contribuţia fiecărei surse de energie la mixul de energie al furnizorului în anul precedent, în mod inteligibil şi uşor de comparat
  • informaţii despre impactul asupra mediului, cel puţin în ceea ce priveşte emisiile de CO_2 şi deşeurile radioactive rezultate din producerea de energie electrică pe baza mixului de energie global al furnizorului din anul precedent.

Vezi Model Anexa factura energie 2023 1 aprilie ANRE

Modificări la contractul-cadru de furnizare a energiei electrice

Principalele clauze ce au fost introduse în contractul – cadru sunt:

  • 1. explicitarea componentelor prețului de serviciu universal, respectiv componenta de achiziţie a energiei electrice, ce include componenta de injectie în reţea a tarifului de transport Tg şi componenta de furnizare
  • 2. perioada de facturare este de 1 lună
  • 3. comunicarea prin intermediul facturii a modalităţilor de plată
  • 4. intervalul de citire a indexului grupului de măsurare este de cel mult 3 luni
  • 5. regularizarea consumului de energie electrică se face la maximum 3 luni și este inclusă în prima factură emisă după citirea indexului de către operatorul de distribuție (OD)
  • 6. comunicarea prin intermediul facturii a intervalului de timp pentru citirea indexului grupului de măsurare de către reprezentantul OD
  • 7. facturarea pe baza datelor stabilite prin convenţia de consum energie electrică pentru perioadele de facturare în care nu se citeşte indexul grupului de măsurare şi clientul casnic nu transmite indexul autocitit
  • 8. transmiterea de către furnizorul de energie electrică a facturii și a documentelor anexate acesteia în mod gratuit şi cu cel puţin 5 zile înainte de data scadenţei
  • 9. modalitatea de returnare de către furnizor a sumelor datorate clientului
  • 10. modul de determinare a cantității de energie electrică facturată
  • 11. compensațiile și dobânzile penalizatoare pe care clientul casnic are dreptul să la primească pentru nerespectarea de către furnizor a obligaţiilor prevăzute în Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice și pentru nerespectarea de către operatorul de distribuţie a indicatorilor de performanță prevăzuți în Standardul de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, în vigoare.
  • 12. facturarea consumului la alt preț stabilit prin dispoziții legale incidente pe perioada de aplicare a contractului;
  • 13. posibilitatea furnizorilor de a factura alte servicii executate de terți dacă există acordul clienților.

Contractul include clauze negociabile între părţi conform înţelegerii părţilor şi reglementărilor în vigoare, care pot suferi periodic modificări pe parcursul derulării contractului, potrivit ANRE.

Anexe obligatorii la contract

Majoritatea clauzelor care nu permit/necesită intervenţia părţilor sunt cuprinse în condiţiile generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici (CG-SU) care fac parte integrantă din contract.

Se propun anexe la contract următoarele documente:

  • 1. Convenţia de consum încheiată de părţi
  • 2. Datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuție încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului
  • 3. Condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • 4. Oferta pentru serviciul universal
  • 5. Nota de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
  • 6. Alte anexe agreate de părţi care nu contravin prevederilor reglementărilor în vigoare

Modificări ale condițiilor generale de furnizare a energiei electrice

Noile prevederi ale Condiţiilor generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici au fost coroborate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali (Regulament) și se referă în principal la:

  • modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic
  • prețul de serviciu universal, facturare și condiții de plată
  • răspunderea contractuală
  • situațiile de încetare a contractului-cadru
  • sistarea temporară a furnizării energiei electrice
  • aplicarea taxelor și impozitelor
  • drepturile și obligațiile clientului casnic și ale furnizorului
  • situațiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică și etapele care se parcurg în acest sens
  • modul de constituire a garanțiilor financiare
  • în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
  • obligația furnizorului să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Eșalonare la factura de gaze și energie electrică. Procedura prin care poți cere amânarea plății la principalii furnizori

Eșalonare factură la Hidroelectrica, Electrica Furnizare, ENEL și E.ON. Procedura prin care poți cere amânarea plăților. Documente.

Majoritatea furnizorilor de utilități permit eșalonarea la plata facturilor pentru abonați. Alba24 a realizat o trecere a principalelor companii și a modalității în care puteți cere eșalonarea. 

Acceptarea plății eșalonate a facturilor la curent și gaze naturale pe care le-au emis cu întâziere, este o obligație a furnizorilor, potrivit noilor reguli impuse de ANRE.

Eșalonare factură Electrica

”Dacă se întâmplă să nu poți achita integral factura la termenul de plată agreat în contract, ne poți transmite o solicitare de eșalonare a plății utilizând secțiunea dedicată din formularul nostru de contact” au transmis reprezentanții Electrica Furnizare.

Aveți nevoie de codul client, locul de consum și adresa de email, pentru a vă conecta și a face o solicitare.

”Furnizorul are obligația să eşaloneze la plată sumele datorate de către client, în cazul emiterii facturii cu întârziere, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare.

Clientul vulnerabil are dreptul să beneficieze de eşalonarea la plată a facturii curente, fără penalități, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi” se arată în regulamentul ANRE.

Eșalonare factură HIDROELECTRICA

”Dorim să reamintim că termenul de plată a facurilor emise de către Hidroelectrica este unul relaxat, de 45 de zile în cazul clienților casnici, respectiv de 30 de zile în cazul consumatorilor non-casnici, perioade pentru care nu sunt percepute penalități.

Dacă vă aflați în dificultate în ceea ce privește plata facturilor, aveți posibilitatea de a opta pentru eșalonarea sumelor restante, plata urmând a fi făcută în maximum 6 rate lunare, de valori egale. Pe perioada eșalonării vor fi achitate facturile curente, împreună cu ratele rezultate din cererea de eșalonare” au transmis reprezentanții companiei Hidroelectrica.

Formularul tip pentru cererea de eșalonare este disponibil pentru descărcare în format electronic la adresa :

Document pentru utilizatorii casnici: cerere tip eșalonare factură hidroelectrica

Document pentru utilizatorii non-casnici: cerere tip eșalonare factura hidroelectrica client noncasnic

După completare, acesta poate fi trimis la adresa de mail esalonari@hidroelectrica.ro sau poate fi depus în format fizic la sediile sucursalelor Hidroelectrica precum și la sediul central.

Reamintim că Hidroelectrica nu utilizează intermediari în relația cu clienții săi, actuali și potențiali, astfel că pentru orice chestiune de interes (contractare, facturare etc.) vă rugăm să vă adresați exclusiv reprezentanților companiei sau să utilizați platformele electronice puse la dispoziție de societate.

Eșalonare factură ENEL

Și compania ENEL oferă clienților această posibilitate. Trebuie să furnizați o serie de date personale, locul de consum și motivul pentru care doriți eșalonarea.

Cererea de eșalonare a facturii pentru ENEL poate fi descărcată AICI.

Procedura la ENEL: Comportamentul și istoricul de plată al facturilor sunt elemente importante în stabilirea unui acord de eșalonare a soldului pe care îl ai de achitat.

Pentru a plăti eşalonat factura este necesar:

să achiţi un avans de 30% / 50% (în cazul clienților deconectați din valoarea totală a facturii/lor)

să transmiţi o cerere scrisă însoţită de:

  • copia dovezii de plată (pentru avansul mentionat anterior) și
  • copia actului de identitate dacă eşti persoană fizică sau copia CUI dacă eşti persoană juridică.

Documentele le poţi transmite rapid din contul MyEnel sau prin formularul de contact online.

Eșalonare factură E.ON Energie România

Și E.ON Energie România oferă posibilitatea eșalonării, dar în cazuri excepționale.

Facturarea consumului clienţilor E.ON Energie România s-a desfăşurat normal, fără întârzieri, facturile fiind emise lunar.

Clienții care doresc informaţii care presupun interacțiunea cu agenții E.ON Energie din magazin trebuie să facă în prealabil o programare online, pe secţiunea dedicată sau la numărul de telefon 0265.208.466.

Pentru accesul ușor la facturi și la orice informații de interes în relația cu furnizorul de energie, compania recomandă clienților să îşi creeze un cont personal pe platforma E.ON Myline şi să activeze factura electronică, aceasta devenind accesibilă odată cu emiterea ei.

„E.ON Energie România recomandă clienților să opteze pentru autocitire. Transmiterea indexului autocitit este cea mai bună modalitate de a plăti lunar exact cantitatea de energie electrică sau gaze naturale consumată, dar și pentru a evita, la fiecare trei luni, facturi de regularizare mari.

Pe siteul companiei nu am găsit însă un formular de solicatare a eșalonării facturilor la energie electrică.

Nici alți furnizori nu încurajează eșalonarea facturilor și nu au pe site formulare sau o explicație a procedurii.

Foarte important, dacă pe siteul companiei la care sunteți abonați nu găsiți o secțiune despre cum puteți solicita eșalonarea facturilor, puteți apela la furnizor prin metoda clasică prin care puteți face o reclamație.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

ANAF a actualizat formularele 101 privind impozitul pe profit. Care sunt noutățile pentru contribuabili

Publicat

Publicitate

ANAF a actualizat formularele 101 privind impozitul pe profit. Noile formulare au fost publicate în Monitorul Oficial, prin Ordinul 206/2025. Prin acest document sunt aprobate modelul, conținutul și instrucțiunile de completare a formularelor 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”, relatează alba24.ro.

Declarația privind impozitul pe profit se completează și se depune anual de către plătitorii de impozit pe profit, în funcție de caz:

  •  până la data de 25 martie inclusiv a anului următor celui pentru care se calculează impozitul
  • până la data de 25 februarie inclusiv a anului următor (agricultură, asociații)
  • până la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat

Declarația consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal se completează și se depune de către persoana juridică responsabilă pentru determinarea rezultatului fiscal consolidat al grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit, până la data de 25 martie inclusiv a anului următor/până la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat.

Cele două declarații au fost actualizate pentru a cuprinde modificările fiscal din 2024.

Formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”

Potrivit instrucțiunilor de completare:

  • declarația se depune inclusiv în situația în care înregistrează numai venituri neimpozabile, respectiv cheltuieli nedeductibile.
  • persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul mai multor sedii permanente în România, sediul permanent desemnat în România calculează, declară și plătește impozitul pe profit, pe baza veniturilor și cheltuielilor înregistrate de toate sediile permanente care aparțin aceleiași persoane juridice străine
  • declarația se depune și de persoanele juridice rezidente întrun stat membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European, cu care este încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informații, respectiv rezidente într-un stat cu care România are încheiată o convenție de evitare a dublei impuneri, care optează pentru regularizarea impozitului plătit în România
  • persoanele juridice care, în cursul anului fiscal, se dizolvă cu lichidare, potrivit legii, au obligația să depună declarația anuală de impozit pe profit și să plătească impozitul până la data depunerii situațiilor financiare
  • persoanele juridice care, în cursul anului fiscal, se dizolvă fără lichidare au obligația să depună declarația anuală de impozit pe profit și să plătească impozitul până la închiderea perioadei impozabile
  • declarația se depune la organul fiscal competent pentru administrarea creanțelor fiscale datorate de către contribuabil.
  • declarația nu poate fi depusă și nu poate fi corectată după anularea rezervei verificării ulterioare, cu excepțiile legale
  • declarația privind impozitul pe profit se completează cu ajutorul programului de asistență și se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță
  • se completează și de membrii grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit

Formularul 101. Ce s-a schimbat

Una dintre modificări se referă la stabilirea impozitului pe profit datorat de către contribuabilii care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50 milioane de euro, la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, în situația în care impozitul pe profit este mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit startupcafe.ro.

Publicitate

Alte modificări:

  • se recuperează pierderea fiscală anuală stabilită prin declaraţia de impozit pe profit, în limita a 70% inclusiv, din profiturile impozabile realizate în următorii 5 ani consecutivi, începând cu anul 2024/anul fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz;
  • nu se mai aplică regulile privind deductibilitatea cheltuielilor cu bursele private, precum și a costului de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale, din impozitul pe profit.

Citeste mai mult

Eveniment

Actualizare ANM: COD GALBEN de ger în cea mai mare parte a țării

Publicat

Publicitate
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a actualizat avertizările de vreme nefavorabilă.
Astfel, pentru perioada 19 – 24 februarie, a fost emisă o atenționare Cod Galben de vreme deosebit de rece, nopți și dimineți geroase.
În cea mai mare parte a țării, vremea va fi deosebit de rece, geroasă noaptea și dimineața.  Temperaturile minime se vor încadra, în general, între -18 și -10 grade.
În sudul, estul și centrul teritoriului, temperaturile se vor menține negative și pe parcursul zilelor, iar valorile maxime se vor situa, în general, între -6 și 0 grade.

Codul Galben de ger prelungit până pe 24 februarie, pentru județul Botoșani

Meteorologii au actualizat prognoza și anunță că până pe 24 februarie a.c., în județul Botoșani vremea va fi, în continuare, rece, geroasă, în special, noaptea și dimineața. Temperaturile minime se vor situa între -18 și -10 grade.

Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani a înștiințat unitățile administrativ-teritoriale din județ cu privire la fenomenele meteorologice prognozate și a transmis măsurile ce trebuie luate pentru a preveni evenimentele care ar putea pune în pericol siguranța cetățenilor sau produce pagube materiale.

Printre acestea, reamintim:

– continuarea misiunilor de patrulare, la nivelul tuturor localităților, în vederea identificării persoanelor fără adăpost şi transportul acestora la spaţii de cazare special amenajate, de către Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență;

– verificarea clădirilor dezafectate sau aflate într-o stare avansată de uzură care reprezintă un loc de refugiu pentru persoanele fără adăpost şi luarea măsurilor ce se impun astfel încât să fie redus riscul de incendiu ce poate fi generat de folosirea mijloacelor de încălzire improvizate (sobe necurăţate şi nereparate, foc deschis în încăperi etc.);

Publicitate

– monitorizarea persoanelor vulnerabile, cu probleme medicale (dializate, imobilizate, dependente de oxigen), a gravidelor la termen, astfel încât, dacă situația o va impune să poată fi aduse în centrele medicale specializate sau evacuate;

– identificarea locuinţelor şi gospodăriilor cetăţeneşti cu un grad ridicat de risc la incendiu (a căror proprietari sunt persoane în vârstă sau cu probleme locomotorii, familii cu mulţi copii, case aflate în construcție, unde există posibilitatea ca mijloace de încălzire locală (sobele) să nu fie finalizate, locuințe a căror acoperişuri sunt construite din materiale uşor inflamabile (stuf, şindrilă, carton bitumat sau a căror instalaţii electrice prezintă risc în exploatare datorită vechimii acestora).

De asemenea, se va continua informarea populației asupra măsurilor de prevenire a incendiilor, prin intermediul Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență de la nivelul primăriilor.

În municipiile Botoșani și Dorohoi, pompierii în cooperare cu polițiștii locali vor intensifica misiunile de identificare a persoanelor fără adăpost. Acestea vor fi transportate la unitățile de primiri urgență pentru evaluarea stării de sănătate. Ulterior, vor fi duși la spațiile de cazare special amenajate.

La întoarcerea din misiuni, echipajele SMURD și SAJ vor verifica zonele cunoscute ca fiind frecventate de oamenii fără adăpost. Până în acest moment, pompierii militari și polițiștii locali au avut 16 astfel de acțiuni în municipiile Botoșani și Dorohoi, fiind identificate 35 de astfel de persoane.

Totodată, adresăm rugămintea de a anunța autoritățile locale cu privire la persoanele fără adăpost pe care le întâlniți sau despre care aveți cunoștință.

Aveți grijă de părinții și bunicii dumneavoastră sau de vecinii în vârstă, care au rămas singuri sau au rudele plecate departe. Vizitații cât mai des, sunați-i, mai ales dacă știți că au probleme de sănătate.

Pentru a gestiona în mod operativ situațiile de urgență care ar putea apărea din cauza fenomenelor meteorologice periculoase, pompierii botoșăneni vor fi la datorie, pregătiți să intervină cu mijloacele tehnice din dotare.

Informare preventivă

Având în vedere temperaturile scăzute prognozate pentru perioada următoare, ISU Botoșani recomandă cetățenilor să acorde o atenţie deosebită măsurilor de siguranţă în propriile locuinţe, astfel încât să își protejeze, atât viața, cât și bunurile.

Pentru înlăturarea pericolului de incendiu la exploatarea sobelor, a aparatelor sau a mijloacelor electrice de încălzire, trebuie respectate următoarele măsuri:

– verificați sobele, canalele şi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile din apropiere;

– nu folosiţi alte materiale combustibile în afară de cele pentru care a fost destinată soba şi evitaţi supraîncărcarea acesteia;

– folosiţi soba doar cu uşa închisă și aşezaţi o tavă metalică în dreptul uşii acesteia;

– nu puneți în apropierea sobei sau pe aceasta materiale combustibile;

– stingeţi focul din sobă înainte de a părăsi locuinţa;

– nu adormiţi cu soba aprinsă;

– verificaţi integritatea aparatelor şi a mijloacelor de încălzire electrice, iar în cazul în care acestea sunt defecte, reparaţi-le cu ajutorul unui specialist sau înlocuiți-le;

– decuplaţi aparatele de încălzire electrice înainte de a părăsi locuinţa sau de a adormi;

– nu lăsaţi copiii nesupravegheaţi cu soba aprinsă ori cu aparatele de încălzire electrice în funcţiune.

Totodată, este recomandată evitarea deplasărilor pe distanțe lungi, expunerea în frig pentru perioade mari de timp sau extenuarea, deoarece efortul fizic la temperaturi scăzute poate cauza probleme de sănătate.

De asemenea, este necesară respectarea următoarelor recomandări:

– îmbrăcați-vă gros;

– pe timpul cât stați afară, mișcați-vă permanent pentru a vă păstra căldura corporală și feriți-vă de ţurţurii care se pot forma pe clădiri;

– evitați trecerea, în mod brusc, din încăperile încălzite la temperaturile foarte scăzute din mediu;

– mâncaţi regulat şi consumaţi multe lichide, evitând excesul de cofeină sau alcool;

– protejaţi persoanele în vârstă, care au probleme de sănătate, copiii și femeile însărcinate;

– purtați încălțăminte cu tălpi groase, antiderapante, pentru a evita căderile;

– în situații de urgență, apelați numărul unic 112.

Pentru prevenirea intoxicaţiilor cu fum și gaze toxice se recomandă montarea detectoarelor de incendiu în locuințe, în vederea semnalizării din timp a utilizatorilor referitor la eventualele acumulări de fum și gaze toxice.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro: https://fiipregatit.ro/ghid/viscol/ sau prin intermediul aplicației de mobil DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Citeste mai mult

Economie

A crescut numărul firmelor dizolvate. Care sunt cele mai afectate domenii de activitate

Publicat

Publicitate

A crescut numărul firmelor dizolvate. La nivel național, creșterea este cu 18,38%, în 2024, față de anul trecut. Potrivit datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), numărul firmelor dizolvate a ajuns, anul trecut, la 46.205, față de 39.031 în 2023, scrie alba24.ro.

Cele mai multe dizolvări au fost înregistrate în București, respectiv 9.150 de firme (număr în creștere cu 11,71% față de 2023). Urmează județele Ilfov (2.508, plus 35,06%), Cluj (2.490, plus 22,54%), Constanța (2.452, plus 31,44%), Timiș (2.057, plus 7,36%), Iași (1.756, plus 30,58%) și Brașov (1.562, plus 22,61%).

La polul opus, cele mai puține dizolvări de firme au fost consemnate în județele Ialomița, respectiv 234 (plus 9,86% față de anul anterior), Covasna (255, plus 22,6%), Mehedinți (294, plus 12,64%), Călărași (327, plus 0,31%) și Caraș-Severin (329, plus 17,92%).

Creșterile cele mai semnificative ale numărului de dizolvări s-au înregistrat în județele Harghita (plus 47,28%), Maramureș (plus 43,27) și Sibiu (plus 39,26%), în timp ce scăderi au fost consemnate doar în județele Hunedoara (minus 2,87%) și Buzău (minus 2,55%).

A crescut numărul firmelor dizolvate. Care sunt cele mai afectate domenii de activitate
Domeniul de activitate cu cele mai multe dizolvări de firme, în 2024, este comerțul cu ridicata și cu amănuntul, repararea autovehiculelor și motocicletelor, unde au fost raportate 12.689 de dizolvări la nivel național. Față de anul precedent, dizolvările din acest sector au crescut cu 14,76%.

Potrivit sursei citate, construcțiile, activitățile profesionale, științifice și tehnice, precum și industria prelucrătoare sunt alte domenii de activitate unde s-a consemnat un număr mare de dizolvări de firme, respectiv 4.651 (+23,93%), 4.556 (+21,66%) și 3.870 (+15,04%).

Publicitate

În decembrie 2024, s-au înregistrat 5.166 dizolvări de firme, cele mai multe în București (983) și în județele Cluj (316), Ilfov (258), Constanța (234) și Timiș (218).

A crescut numărul firmelor dizolvate. Situația din Alba
În județul Alba, în anul 2024, au fost înregistrate 862 de dizolvări de firme.

Numărul este cu 31,2% mai mare față de cel din 2024, respectiv 657.

În decembrie 2024, au fost 122 dizolvări de firme.

Citeste mai mult

Eveniment

Curs de formare consilier în domeniul adicţiilor

Publicat

Publicitate

Federaţia Filantropia a Patriarhiei Române organizează în perioada 28 februarie – 3 aprilie 2025 o nouă serie de cursuri pentru formarea consilierilor în domeniul adicţiilor (COR 263502). Evaluarea cursanţilor se va face în data de 7 aprilie, absolvenţii primind un certificat recunoscut la nivel naţional şi autorizat de Ministerul Muncii și Justiției Sociale şi Ministerul Educației Naționale.

Federația Filantropia, organizație non‑guvernamentală a Patriarhiei Române, furnizor de formare profesională a adulților, autorizat încă din anul 2012, organizează regulat cursuri de formare profesională, cel mai nou proiect în acest sens urmând a se derula în perioada 28 februarie – 3 martie, pentru specializarea „Consilier în domeniul adicțiilor” (COR 263502).

Cursul se adresează tuturor persoanelor licențiate, care vor să lucreze sau care sunt deja angajate în centre de zi, centre de plasament în regim de urgență și rezidențiale, școli de reeducare, așezăminte sociale și alte instituții care au ca beneficiari copii și tineri cu diverse adicții, ce activează în mediul educațional sau social. Prin intermediul acestui curs, participanții vor dobândi competențe şi abilități specifice cu privire la menținerea integrității și siguranței beneficiarilor; planificarea activităților; comunicarea cu beneficiarii; participarea la lucrul în echipă multidisciplinară; gestionarea actelor și documentelor beneficiarilor; asigurarea respectării normelor de SSM și în domeniul situațiilor de urgență; prevenirea și informarea tinerilor și adulților privind problematica dependenței; consilierea persoanelor afectate direct sau indirect de dependență; realizarea relației terapeutice cu pacientul/pacienții; întocmirea dosarului de caz; evaluarea cazului de dependență/codependență; îndrumarea pacientului pentru stabilirea tratamentului; monitorizarea pacientului în timpul tratamentului de dezintoxicare și post‑tratament; consilierea pacientului/pacienților la recădere, se arată într‑un comunicat al instituţiei.

Documentele necesare înscrierii la acest curs sunt: copie a cărţii de identitate; copie a certificatului de naştere; copie a certificatului de căsătorie (dacă este cazul) şi copie a diplomei de studii de la ultima instituţie de învăţământ absolvită (minimum licenţă). Cursul presupune 180 de ore, dintre care 60 de ore de teorie în perioadele 1‑2 martie şi 22‑23 martie , respectiv 120 de ore de practică.

Consilierul în domeniul adicțiilor este un specialist de referință în relația cu tinerii și copiii din comunități educative, având un rol activ în prevenirea și gestionarea problemelor legate de dependență. Deține cunoștințe aprofundate de psihologie, sociologie și cultură generală, fiind capabil să informeze, să planifice și să implementeze programe de sprijin. Prin activitatea sa, contribuie la dezvoltarea beneficiarilor, ajutându‑i să devină adulți responsabili, conștienți de sine și integrați în societate.

Mai multe informații se pot afla pe site‑ul federatia‑filantropia.ro.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending