Connect with us

Eveniment

Românii vor primi facturi de 3-4 pagini pentru consumul din aprilie. Noul model ”simplificat” stabilit de ANRE

Publicat

Publicitate

Din aprilie facturile pe care le vor primi românii la consumul de energie vor trebui simplificate. Furnizorii avertizează însă că acestea ar putea avea chiar și un număr dublu de pagini, pe motiv că noile reguli îi obligă să includă mai multe informații.

Deși prețurile la energie electrică și la gazele naturale sunt tot mai mici pe burse, până acum, scăderile nu se văd și în ofertele furnizorilor.

Toate companiile de utilități vor fi obligate să le emită clienților facturi simplificate pentru consumul realizat începând cu luna aprilie.

Facturile de energie electrică vor respecta un model stabilit de Autoritatea Națională de Reglementare în Energie.

Pe prima pagină vor fi trecute numai informații esențiale: datele de identificare ale clientului și ale companiei de utilități, consumul de energie și prețul final facturat. În anexă vor fi detaliate modul de calcul al tarifului, dar și alte informații.

Experții în energie estimează că o factură va avea 3-4 pagini.

Publicitate

”Cel puțin pentru clienții casnici, cu cât mai multă informație este în factură, pe care nu o înțeleg, cu atât mai mult o să li se pară ceva ciudat (…) și o să creadă că nu este ceva în regulă cu factura.” spune Laurențiu Urulescu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România, potrivit TVR.

Facturile trebuie simplificate și la gaze naturale. Spre deosebire de cele la energie electrică, acestea nu vor avea un model stabilit de ANRE, ci doar o listă de informații care trebuie trecute pe prima pagină și pe restul.

Între timp, prețurile la energie electrică și la gaze naturale au coborât la jumătate la bursele românești, în comparație cu perioada similară a anului trecut. Cu toate acestea, scăderile nu se văd încă în ofertele furnizorilor.

Modelul de factură pentru clienții casnici și condițiile generale de furnizare

Facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023 pentru toţi clienţii casnici vor respecta un nou model, potrivit ANRE.

De asemenea, prețul din oferta de serviciu universal se aplică pe o perioadă de minimum 3 luni.

Factura la curent: model din 1 aprilie

Factura va conține informațiile prevăzute în regulament, respectiv:

  • numărul şi data emiterii facturii
  • datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării
  • datele de identificare ale clientului, adresa locului de consum şi adresa de corespondenţă, în cazul în care aceasta este diferită de adresa locului de consum, perioada de facturare
  • modalitatea de transmitere a indexului autocitit – (linia telefonică dedicată şi gratuită, care înregistrează atât data transmiterii indexului autocitit, cât şi conţinutul mesajului; suplimentar, se pot pune la dispoziţia clientului şi alte mijloace de transmitere a indexului, ca, de exemplu, dar fără a se limita la acestea, mijloace electronice)
  • intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile
  • numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD (Operator de distributie) la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică
  • data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată
  • perioada de facturare
  • cantitatea de energie electrică facturată
  • preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh
  • data scadentă a plăţii.
  • obligaţii de plată neachitate, dacă este cazul
  • valoarea totală de plată, inclusiv TVA
  • datele de contact ale punctului unic de contact/punctelor de informare general ale furnizorului
  • intervalul de citire (în cazul clienţilor casnici se va specifica „maximum 3 luni“

DESCARCĂ Model factură de energie electrică ANRE  1 aprilie 2023

Anexa la factură de la 1 aprilie

Modelul de factură prevede în anexă următoarele informații:

  • denumirea produsului contractat
  • codul de identificare a locului de consum
  • POD-ul şi seria contorului
  • dobânzi penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, conform contractului
  • dacă este cazul
  • unităţile de măsură şi preţurile aplicate pentru fiecare mărime de facturat
  • preţul energiei electrice active şi reactive, după caz
  • componentele incluse în preţul final de facturat, cu precizarea celor care sunt reglementate, şi o referinţă cu privire la locul unde poate fi găsită o descriere detaliată a acestora
  • valoarea unitară a certificatelor verzi, contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, TVA, acciza şi alte taxe prevăzute de legislaţia în vigoare
  • valoarea de plată pentru fiecare produs/serviciu facturat
  • intervalul de timp pentru citirea indexului contorului de către OD
  • indexul grupului de măsurare folosit la începutul şi sfârşitul perioadei de facturare pentru determinarea cantităţii de energie electrică şi modul prin care a fost determinat indexul, respectiv: citire de către OD, citire de către client, estimare conform convenţiei de consum
  • modalităţile de plată a facturii
  • un link sau o trimitere la aplicaţia „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice“
  • informaţii referitoare la temeiul legal privind schimbarea furnizorului
  • comparaţii între consumul actual de energie electrică al clientului şi consumul clientului pentru aceeaşi perioadă a anului anterior, sub formă grafică, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
  • informaţii de contact ale organizaţiilor consumatorilor, ale agenţiilor pentru energie sau ale organismelor similare, inclusiv adrese de site-uri internet, de unde se pot obţine informaţii cu privire la măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice pentru echipamentele care utilizează energie, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
  • comparaţii cu un client mediu de energie normalizat sau etalonat, din aceeaşi categorie de consum, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD
  • date cumulative cel puţin pentru ultimii trei ani sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă aceasta din urmă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD. Datele trebuie să corespundă intervalelor pentru care au fost emise informaţiile de facturare frecvente
  • date detaliate în funcţie de ora utilizării, pentru orice zi, săptămână, lună şi an, care se pun la dispoziţie clienţilor finali neîntârziat, prin internet sau prin interfaţa contorului, cel puţin pentru ultimele 24 de luni sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă această perioadă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD
  • informaţii privind drepturile clientului în ceea ce priveşte soluţionarea alternativă a disputelor, inclusiv datele de contact ale entităţii responsabile
  • contribuţia fiecărei surse de energie la mixul de energie al furnizorului în anul precedent, în mod inteligibil şi uşor de comparat
  • informaţii despre impactul asupra mediului, cel puţin în ceea ce priveşte emisiile de CO_2 şi deşeurile radioactive rezultate din producerea de energie electrică pe baza mixului de energie global al furnizorului din anul precedent.

Vezi Model Anexa factura energie 2023 1 aprilie ANRE

Modificări la contractul-cadru de furnizare a energiei electrice

Principalele clauze ce au fost introduse în contractul – cadru sunt:

  • 1. explicitarea componentelor prețului de serviciu universal, respectiv componenta de achiziţie a energiei electrice, ce include componenta de injectie în reţea a tarifului de transport Tg şi componenta de furnizare
  • 2. perioada de facturare este de 1 lună
  • 3. comunicarea prin intermediul facturii a modalităţilor de plată
  • 4. intervalul de citire a indexului grupului de măsurare este de cel mult 3 luni
  • 5. regularizarea consumului de energie electrică se face la maximum 3 luni și este inclusă în prima factură emisă după citirea indexului de către operatorul de distribuție (OD)
  • 6. comunicarea prin intermediul facturii a intervalului de timp pentru citirea indexului grupului de măsurare de către reprezentantul OD
  • 7. facturarea pe baza datelor stabilite prin convenţia de consum energie electrică pentru perioadele de facturare în care nu se citeşte indexul grupului de măsurare şi clientul casnic nu transmite indexul autocitit
  • 8. transmiterea de către furnizorul de energie electrică a facturii și a documentelor anexate acesteia în mod gratuit şi cu cel puţin 5 zile înainte de data scadenţei
  • 9. modalitatea de returnare de către furnizor a sumelor datorate clientului
  • 10. modul de determinare a cantității de energie electrică facturată
  • 11. compensațiile și dobânzile penalizatoare pe care clientul casnic are dreptul să la primească pentru nerespectarea de către furnizor a obligaţiilor prevăzute în Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice și pentru nerespectarea de către operatorul de distribuţie a indicatorilor de performanță prevăzuți în Standardul de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, în vigoare.
  • 12. facturarea consumului la alt preț stabilit prin dispoziții legale incidente pe perioada de aplicare a contractului;
  • 13. posibilitatea furnizorilor de a factura alte servicii executate de terți dacă există acordul clienților.

Contractul include clauze negociabile între părţi conform înţelegerii părţilor şi reglementărilor în vigoare, care pot suferi periodic modificări pe parcursul derulării contractului, potrivit ANRE.

Anexe obligatorii la contract

Majoritatea clauzelor care nu permit/necesită intervenţia părţilor sunt cuprinse în condiţiile generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici (CG-SU) care fac parte integrantă din contract.

Se propun anexe la contract următoarele documente:

  • 1. Convenţia de consum încheiată de părţi
  • 2. Datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuție încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului
  • 3. Condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • 4. Oferta pentru serviciul universal
  • 5. Nota de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
  • 6. Alte anexe agreate de părţi care nu contravin prevederilor reglementărilor în vigoare

Modificări ale condițiilor generale de furnizare a energiei electrice

Noile prevederi ale Condiţiilor generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici au fost coroborate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali (Regulament) și se referă în principal la:

  • modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic
  • prețul de serviciu universal, facturare și condiții de plată
  • răspunderea contractuală
  • situațiile de încetare a contractului-cadru
  • sistarea temporară a furnizării energiei electrice
  • aplicarea taxelor și impozitelor
  • drepturile și obligațiile clientului casnic și ale furnizorului
  • situațiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică și etapele care se parcurg în acest sens
  • modul de constituire a garanțiilor financiare
  • în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
  • obligația furnizorului să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Eșalonare la factura de gaze și energie electrică. Procedura prin care poți cere amânarea plății la principalii furnizori

Eșalonare factură la Hidroelectrica, Electrica Furnizare, ENEL și E.ON. Procedura prin care poți cere amânarea plăților. Documente.

Majoritatea furnizorilor de utilități permit eșalonarea la plata facturilor pentru abonați. Alba24 a realizat o trecere a principalelor companii și a modalității în care puteți cere eșalonarea. 

Acceptarea plății eșalonate a facturilor la curent și gaze naturale pe care le-au emis cu întâziere, este o obligație a furnizorilor, potrivit noilor reguli impuse de ANRE.

Eșalonare factură Electrica

”Dacă se întâmplă să nu poți achita integral factura la termenul de plată agreat în contract, ne poți transmite o solicitare de eșalonare a plății utilizând secțiunea dedicată din formularul nostru de contact” au transmis reprezentanții Electrica Furnizare.

Aveți nevoie de codul client, locul de consum și adresa de email, pentru a vă conecta și a face o solicitare.

”Furnizorul are obligația să eşaloneze la plată sumele datorate de către client, în cazul emiterii facturii cu întârziere, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare.

Clientul vulnerabil are dreptul să beneficieze de eşalonarea la plată a facturii curente, fără penalități, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi” se arată în regulamentul ANRE.

Eșalonare factură HIDROELECTRICA

”Dorim să reamintim că termenul de plată a facurilor emise de către Hidroelectrica este unul relaxat, de 45 de zile în cazul clienților casnici, respectiv de 30 de zile în cazul consumatorilor non-casnici, perioade pentru care nu sunt percepute penalități.

Dacă vă aflați în dificultate în ceea ce privește plata facturilor, aveți posibilitatea de a opta pentru eșalonarea sumelor restante, plata urmând a fi făcută în maximum 6 rate lunare, de valori egale. Pe perioada eșalonării vor fi achitate facturile curente, împreună cu ratele rezultate din cererea de eșalonare” au transmis reprezentanții companiei Hidroelectrica.

Formularul tip pentru cererea de eșalonare este disponibil pentru descărcare în format electronic la adresa :

Document pentru utilizatorii casnici: cerere tip eșalonare factură hidroelectrica

Document pentru utilizatorii non-casnici: cerere tip eșalonare factura hidroelectrica client noncasnic

După completare, acesta poate fi trimis la adresa de mail esalonari@hidroelectrica.ro sau poate fi depus în format fizic la sediile sucursalelor Hidroelectrica precum și la sediul central.

Reamintim că Hidroelectrica nu utilizează intermediari în relația cu clienții săi, actuali și potențiali, astfel că pentru orice chestiune de interes (contractare, facturare etc.) vă rugăm să vă adresați exclusiv reprezentanților companiei sau să utilizați platformele electronice puse la dispoziție de societate.

Eșalonare factură ENEL

Și compania ENEL oferă clienților această posibilitate. Trebuie să furnizați o serie de date personale, locul de consum și motivul pentru care doriți eșalonarea.

Cererea de eșalonare a facturii pentru ENEL poate fi descărcată AICI.

Procedura la ENEL: Comportamentul și istoricul de plată al facturilor sunt elemente importante în stabilirea unui acord de eșalonare a soldului pe care îl ai de achitat.

Pentru a plăti eşalonat factura este necesar:

să achiţi un avans de 30% / 50% (în cazul clienților deconectați din valoarea totală a facturii/lor)

să transmiţi o cerere scrisă însoţită de:

  • copia dovezii de plată (pentru avansul mentionat anterior) și
  • copia actului de identitate dacă eşti persoană fizică sau copia CUI dacă eşti persoană juridică.

Documentele le poţi transmite rapid din contul MyEnel sau prin formularul de contact online.

Eșalonare factură E.ON Energie România

Și E.ON Energie România oferă posibilitatea eșalonării, dar în cazuri excepționale.

Facturarea consumului clienţilor E.ON Energie România s-a desfăşurat normal, fără întârzieri, facturile fiind emise lunar.

Clienții care doresc informaţii care presupun interacțiunea cu agenții E.ON Energie din magazin trebuie să facă în prealabil o programare online, pe secţiunea dedicată sau la numărul de telefon 0265.208.466.

Pentru accesul ușor la facturi și la orice informații de interes în relația cu furnizorul de energie, compania recomandă clienților să îşi creeze un cont personal pe platforma E.ON Myline şi să activeze factura electronică, aceasta devenind accesibilă odată cu emiterea ei.

„E.ON Energie România recomandă clienților să opteze pentru autocitire. Transmiterea indexului autocitit este cea mai bună modalitate de a plăti lunar exact cantitatea de energie electrică sau gaze naturale consumată, dar și pentru a evita, la fiecare trei luni, facturi de regularizare mari.

Pe siteul companiei nu am găsit însă un formular de solicatare a eșalonării facturilor la energie electrică.

Nici alți furnizori nu încurajează eșalonarea facturilor și nu au pe site formulare sau o explicație a procedurii.

Foarte important, dacă pe siteul companiei la care sunteți abonați nu găsiți o secțiune despre cum puteți solicita eșalonarea facturilor, puteți apela la furnizor prin metoda clasică prin care puteți face o reclamație.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Când ar putea crește din nou pensiile și salariile. Termenul anunțat de vicepremierul Tanczos Barna

Publicat

Publicitate

Când ar putea crește din nou pensiile și salariile. Măsurile de îngheţare și neindexare a salariilor şi pensiilor sunt temporare, a afirmat vicepremierul Tanczos Barna, marți seara, la Antena 3 CNN. Potrivit acestuia, o posibilă indexare ar putea avea loc în a doua jumătate a anului 2026, în cazul în care România se echilibrează financiar.

În ceea ce privește eliminarea sporurilor, vicepremierul susţine că este vorba despre o decizie definitivă.

Când ar putea crește din nou pensiile și salariile

Salariile și pensiile nu vor fi indexate cu rata inflației în 2025, prioritatea fiind asigurarea plății lor până la sfârșitul anului.

„Din punctul meu de vedere, și în decembrie, și în ianuarie, când am făcut bugetul, aceasta a fost prioritatea numărul unu: să asigurăm până la sfârșitul anului, fără niciun risc, plata tuturor salariilor și tuturor pensiilor și să nu ajungem în acea incapacitate de plată, să nu avem perturbări pe plățile lunare la zi, fără întârziere în aceste zone”, a spus Tanczos Barna, la Antena 3 CNN.

Vicepremierul a declarat că înghețarea și neindexarea salariilor și pensiilor este clar o măsură temporară.

„În cazul în care lucrurile se echilibrează în 2026, văd posibilă o indexare undeva în doua parte a anului. Dar România are nevoie, cel puțin de un an de zile, de reașezare a echilibrului fiscal-bugetar, cu condiția să avem și măsuri de susținere a economiei”, a mai precizat Barna.

Publicitate

Eliminarea unor sporuri, o „măsură definitivă”

Tanczos Barna a declarat că eliminarea unor sporuri „este o măsură definitivă”.

Pentru ca măsurile de austeritate să nu afecteze și creșterea economică, Barna spune că România trebuie să susțină în continuare și investițiile și măsurile de stimulare.

„Aceste măsuri de stimulare a economiei trebuie să vină în paralel cu măsurile de creștere a venitorilor statului. Altfel, intrăm în acea scădere economică din care nu mai ieșim. În același timp, acest pachet este fundamentul pentru o creștere de următorii 10 ani. (…)

Dar, din păcate, au mers pe o creștere bazată pe consum, în condițiile în care consumul și cererea au crescut mult mai repede decât producția internă. Decalajul dintre cele două a fost acoperit de importuri și atâta timp cât produsele au venit din afară a țării, practic valoarea adăugată produsă în România s-a dus afară. Noi trebuie să avem grijă ca și producția internă să crească suficient de mult, să avem capacitate de export, să echilibrăm și balanța comercială”, a spus Barna.

Citeste mai mult

Eveniment

Programul Rabla va fi reluat. Cât va fi bugetul pentru acest an. Anunțul ministrului Mediului

Publicat

Publicitate

Programul Rabla: Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, anunță că Programul ”Rabla” pentru persoane fizice va fi păstrat în acest an. Bugetul este de 200 de milioane de lei, scrie alba24.ro.

”Într-un an foarte dificil economic în care trebuie tăiate 30 de miliarde de lei, am reușit să salvăm programul Rabla persoane fizice.

În ultimele zile am primit sute de întrebări și am vrut să mă asigur, înainte de a da orice răspuns, că am toate cifrele.

Da, vom lansa programul Rabla persoane fizice în perioada următoare, cu un buget de 200 de milioane de lei. Asta pentru că înțelegem cu toții ce investiții au fost făcute, că oamenii au dat deja avans și noi trebuie să gândim măsuri care să țină cont și impactul în economie”, a transmis ministrul, pe pagina de Facebook.

Buzoianu spune însă că rămâne de văzut ce se va întâmpla anul viitor.

”Pentru anul viitor, rămân de avut mai multe discuții. Cea mai importantă discuție este despre analiza impactului pe reducerea de emisii pentru toate programele AFM. Viziunea noastră trebuie, pe termen mediu și lung, să se schimbe de la vouchere, la programe naționale cu impact pe mediu cuantificabil clar”, menționează ministrul.

Publicitate

Context

Administraţia Fondului pentru Mediu anunța în 18 iunie suspendarea tuturor programelor de finanțare în desfășurare.

Ulterior, AFM a revenit și a precizat că s-a decis „suspendarea lansării tuturor programelor de finanțare, inclusiv lansarea sesiunii Rabla pentru persoane fizice”, care era programată pentru 19 iunie.

Programul Rabla este un program guvernamental din România prin care statul oferă stimulente financiare pentru casarea mașinilor vechi și poluante și achiziționarea unor vehicule noi, mai puțin poluante sau nepoluante.

Citeste mai mult

Eveniment

Festivalul-concurs de Muzică Folk Seri Eminesciene – muzică, film, poezie şi arte plastice, ediția a treia, la Memorialul

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipoteşti – Centrul Naţional de Studii „Mihai Eminescu”, instituţie aflată în subordinea Consiliului Judeţean Botoşani, organizează în perioada 8-10 august 2025, cea de-a treia ediţie, în noul format, a Festivalului-concurs de Muzică Folk Seri Eminesciene – muzică, film, poezie şi arte plastice.

Festivalului oferă celor interesaţi posibilitatea de a comercializa produse food court în zona destinată experienţelor culinare. Deţinătorii de amplasamente de tip food-truck”, care doresc să participe la acest eveniment, pot transmite cererile, până la data de 28.07.2025, pe adresa de e-mail a Memorialului Ipoteşti: m.ipotesti@gmail.com sau la sediu. Menţionăm faptul că Memorialul Ipoteşti nu percepe taxă inchiriere spaţiu şi nici nu poate asigura utilităţi cu titlu gratuit (energie electrică şi apă), rezervându-şi dreptul de a selecta comercianţii.

Citeste mai mult

Eveniment

Cod Galben de inundații pe râul Jijia și afluenții acestuia

Publicat

Publicitate

Hidrologii au anunțat că există risc de inundații pe râul Jijia și afluenții acestuia și au instruit Cod galben, astăzi, între orele 12:00 – 24:00.

Fenomenele prognozate sunt „scurgeri importante pe versanţi, torenţi, pâraie, viituri rapide pe râurile mici cu posibile efecte de inundaţii locale şi creşteri de debite şi niveluri cu posibile depăşiri ale COTELOR DE ATENȚIE”.

În acest context, ISU Botoșani a luat măsurile necesare pentru prevenirea și gestionarea operativă a potențialelor situații de urgență.

Evoluţia fenomenelor hidrologice prognozate este permanent monitorizată atât prin Centrul Operaţional al inspectoratului, cât și în teren de către Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență.

Echipajele de pompieri de la toate subunitățile din județ sunt pregătite pentru a interveni, în cel mai scurt timp, în sprijinul cetățenilor.

Informare preventivă:

Publicitate

Reguli de comportare și acțiune la inundații:

 

1. Când inundațiile vă surprind acasă, dacă aveți timp, luați următoarele măsuri pentru protejarea bunurilor:

– aduceți în casă unele lucruri sau puneți-le culcate la pământ într-un loc sigur (mobilă de curte, unelte de grădina sau alte obiecte care se pot muta și care pot fi suflate de vânt sau luate de apă);

– blocați ferestrele, astfel încât acestea să nu fie sparte de vânt, de apă, de obiecte care plutesc, sau de aluviuni;

– evacuați animalele și bunurile de valoare în locuri de refugiu, dinainte cunoscute;

– încuiați ușile casei și ferestrele dupa ce inchideți apa, gazul și instalațiile electrice.

 

2. Dacă inundatia este iminentă, procedați astfel:

– mutați obiectele care se pot mișca în partea cea mai de sus a casei, deconectati aparatele electrice și, împreună cu întreaga familie, părăsiți locuința și deplasați-vă spre locul de refugiu dinainte stabilit (etaje superioare, acoperișuri, înălțimi sau alte locuri dominante) care nu pot fi acoperite de nivelul cotelor maxime ale apelor;

– în cazul în care sunteti surprins în afara locuinței (pe străzi, în școli, în parcuri, gări, autogări, magazine, alte locuri) este necesar să respectați cu strictețe comunicările primite și să vă îndreptați spre locurile de refugiu cele mai apropiate.

 

3. Dacă se ordonă evacuarea, respectați următoarele reguli:

– respectati ordinea de evacuare stabilită: copii, bătrâni, bolnavi din zonele cele mai periclitate;

– înainte de părăsirea locuinței întrerupeți instalațiile de alimentare cu apă, gaze, energie electrică și închideti ferestrele;

– scoateți animalele din gospodărie (grajduri, adăposturi) și dirijați-le către locurile care oferă protecție;

– la părăsirea locuinței luați documentele personale, o rezervă de alimente, apă, trusă sanitară, un mijloc de iluminat, un aparat de radio, iar pe timp friguros și îmbrăcăminte mai groasă;

– după sosirea la locul de refugiu, comportați-vă calm, ocupaț locurile stabilite, protejați și supravegheați copiii, respectați măsurile stabilite.

 

4. La reîntoarcerea acasă respectați următoarele:

– nu intrați în locuință în cazul în care aceasta a fost avariată sau a devenit insalubră;

– nu atingeți firele electrice;

– nu consumați apa direct de la sursă, ci numai după ce a fost fiartă;

– consumați alimente numai după ce au fost curățate, fierte și, după caz, controlate de organele sanitare;

– nu folosiți instalațiile de alimentare cu apă, gaze, electricitate, fără aprobarea organelor de specialitate;

– acordați ajutor victimelor surprinse de inundații;

– executați lucrări de înlăturare a urmărilor inundației, degajarea malului, curățirea locuinței și mobilierului, dezinfectarea încăperilor, repararea avariilor.

Reguli și măsuri ce trebuie îndeplinite preventiv pentru diminuarea efectelor produse de inundatii:

* curățarea, adâncirea sau realizarea șanturilor de preluare a apelor pluviale;

* drenarea și asigurarea curgerii apei către șanturile de captare, astfel încât în gospodării aceasta să nu mai băltească;

* regularizarea unor pârâie, curățirea lor, a canalelor și tuburilor colectoare, a vâlcelelor pentru a asigura preluarea eventualilor torenți formați;

* crearea de bazine de rezervă pentru captarea viiturilor;

* deținatorilor de construcții situate pe direcția viiturilor de pe versanți li se recomandă realizarea unor canale de captare și dirijare a apei;

* curățarea pilonilor de susținere a podurilor, punților și podețelor de materialele aduse de viituri, pentru a se evita formarea unor adevărate baraje ce pot afecta împrejurimile sau chiar rezistența acestora;

* achiziționarea de saci pentru a putea fi umpluți cu nisip în scopul protejării împotriva pătrunderii apei sau a întăririi malurilor și digurilor;

* executarea unor lucrari de drenare a apei rezultate din precipitatii în zonele afectate de alunecări de teren pentru a împiedica pătrunderea acesteia prin crăpăturile formate în scopul prevenirii reactivării acestora;

* întreținerea unor lucrări de îmbunătățiri funciare, protejari de maluri și diguri;

* achizitionarea, la nivelul fiecarei localitati, a unor motopompe, acestea fiind necesare evacuarii apei din clădirile instituțiilor și populatiei din zone respective, pentru că în situații majore forțele Inspectoratului pentru Situații de Urgență nu sunt suficiente.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro ( https://fiipregatit.ro/ghid/ghid-inundatie/) sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending