Connect with us

Eveniment

România, pe penultimul loc în UE după nevoia de forţă de muncă neacoperită

Publicat

Publicitate

Conform informațiilor publicate în Ziarul Financiar, în al treilea trimestru din 2022, rata locurilor de muncă vacante din România a fost de 0,9%, în timp ce Bulgaria a avut cea mai mică rată, de 0,8%.

România face parte dintr-un grup al ţărilor UE în care rata de neocupare a locurilor de muncă în trimestrul al treilea al anului 2022 a fost mai mică de 2%, potrivit unui raport al fundaţiei Eurofound.

Documentul nu explică de unde vin aceste diferenţe, dar nu sunt decât două explicaţii: fie locurile de muncă, în România, de exemplu, nu sunt scoase pe piaţă pentru că sunt oferite la negru, fie oferta de muncă este foarte subţire.

În acest grup, rata locurilor de muncă vacante a înregistrat doar creşteri mici în ultimul deceniu, problemele cheie ale pieţei muncii fiind mai degrabă niveluri ridicate de şomaj şi ocuparea informală decât deficitul generalizat de forţă de muncă.

Lipsa forţei de muncă este un obstacol în activitatea multor angajatori din ţările membre ale Uniunii Europene.

Astfel penuria de forţă de muncă limitează producţia şi furnizarea de servicii în mai multe sectoare, iar lupta pentru talente este deosebit de acută în ţări precum Austria, Belgia, Cehia, Germania şi Olanda, arată un raport al Eurofound – Fundaţia Europeană pentru Îmbunătăţirea Condiţiilor de Muncă şi Viaţă.

Publicitate

Raportul Eurofound arată că lupta pentru talente este acerbă în Austria, Belgia, Cehia, Germania şi Olanda. România este pe penultimul loc în UE după nevoia de forţă de muncă neacoperită, cu o rată a locurilor de muncă vacante de 0,9% în al treilea trimestru din anul 2022, în scădere cu 0,1 puncte procentuale faţă de acelaşi trimestru din anul 2021.

România, pe penultimul loc în UE după nevoia de forţă de muncă neacoperită. Pe ultimul loc a fost Bulgaria, cu o rată a locurilor de muncă vacante de 0,8% în T3 din 2022
Pe ultimul loc a fost Bulgaria, cu o rată a locurilor de muncă vacante de 0,8% în T3 din 2022, la acelaşi nivel faţă de al treilea trimestru din 2021.

Emilia Stroe, HR director al Sphera Group, operatorul în sistem de franciză al lanţurilor de restaurante KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România, vorbea în cadrul conferinţei ZF HR Trends 2023 despre cum industria în care activează compania sa este tot timpul în fruntea domeniilor cu cele mai multe joburi disponibile.

„HoReCa este unul din domeniile de activitate cu un număr mare de joburi disponibile în mod constant. HoReCa este printre ultimele domenii din punctul de vedere al veniturilor, dar este o şcoală foarte bună pentru alte domenii“, a spus ea în cadrul conferinţei.

Nivelul penuriei de forţă de muncă, reflectat prin rata locurilor de muncă vacante, înregistrează un grad ridicat de variaţie între ţările europene.

În cadrul UE, trei grupuri de ţări pot fi identificate după acest indicator.

În primul grup sunt ţările în care deficitele au înregistrat creşteri foarte mari în ultimul deceniu şi în care rata de neocupare este în prezent peste 4%.

Acesta este cazul în Austria, Belgia, Cehia, Germania şi Olanda.

România, pe penultimul loc în UE după nevoia de forţă de muncă neacoperită. Cehia este singura ţară din acest grup care a înregistrat o scădere a ratelor de neocupare
Cehia este singura ţară din acest grup care a înregistrat o scădere (de 0,6 puncte procentuale) a ratelor de neocupare ca urmare a scăderii activităţii economice declanşate de criza energetică, care a afectat negativ sectoarele sale de producţie şi construcţii.

Totuşi, începând cu trimestrul al treilea al anului 2022, rata de neocupare în Cehia rămâne una dintre cele mai ridicate din Europa, ceea ce indică faptul că deficitele din ţară sunt de natură structurală.

Al doilea grup include Cipru, Estonia, Finlanda, Ungaria, Italia, Letonia, Luxemburg, Malta, Slovenia şi Suedia. Acestea sunt ţări în care rata de neocupare în trimestrul al treilea al anului 2022 s-a situat între 2% şi 3%, în linie cu media europeană.

În a treia grupă, care include Bulgaria, Croaţia, Grecia, Irlanda, Lituania, Polonia, Portugalia, România, Slovacia şi Spania, rata de neocupare este mai mică de 2%. În acest grup, rata locurilor de muncă vacante a înregistrat doar creşteri mici în ultimul deceniu, problemele cheie ale pieţei muncii fiind mai degrabă niveluri ridicate de şomaj şi ocuparea informală decât deficitul generalizat de forţă de muncă.

„Lipsa forţei de muncă este deosebit de răspândită în sectoarele cu condiţii de muncă dificile, cum ar fi sănătatea.

Nivelurile scăzute de investiţii, împreună cu impactul pandemiei şi o piaţă a forţei de muncă segregată în funcţie de gen contribuie la deficitul de lucrători din domeniul sănătăţii, într-un sector în care populaţia şi forţa de muncă îmbătrânită din UE urmează să exacerbeze aceste lipsuri în continuare în anii următori“, scrie raportul Eurofound.

Pandemia a contribuit şi ea la deficitul de forţă de muncă prin scăderea forţei de muncă, în special în sectoarele cu contact, cum ar fi comerţul cu amănuntul şi ospitalitatea.

România, pe penultimul loc în UE după nevoia de forţă de muncă neacoperită. De ce este reflectată amploarea penuriei în UE
Până la sfârşitul anului 2021, aceste sectoare aveau încă un deficit de aproximativ 1,4 milioane de lucrători comparativ cu ultimul trimestru din 2020.

Acest lucru ar putea reflecta preocupări legate de sănătate, precum şi o schimbare a preferinţelor lucrătorilor.

Dacă luăm în considerare piaţa strânsă a forţei de muncă şi disponibilitatea locurilor de muncă în alte sectoare, unii lucrători ar putea să vrea să se îndepărteze de locurile de muncă prost plătite şi de proastă calitate.

„Redresarea puternică a pieţelor de muncă europene în urma pandemiei de COVID-19 a fost însoţită de o creştere abruptă a penuriei de forţă de muncă.

Până în al treilea trimestru al anului 2022, amploarea penuriei în UE, astfel cum este reflectată de rata locurilor de muncă vacante, era de 2,9% – mai mult decât dublu faţă de nivelul din acelaşi trimestru din 2013 şi cu 0,8 puncte procentuale peste rata de locuri de muncă vacante din trimestrul al treilea din 2019, înainte de pandemia de COVID-19“, mai scriu cercetătorii de la Eurofound.

România, pe penultimul loc în UE după nevoia de forţă de muncă neacoperită. Deficitul de forţă de muncă în UE a crescut între 2014 şi 2019
Deficitul de forţă de muncă în UE a crescut între 2014 şi 2019, şi mai ales după 2015, când redresarea după criza financiară globală anterioară a câştigat avânt.

În timp ce pandemia şi blocajele asociate cu ea au redus activitatea economică şi au inversat tendinţa de creştere a penuriei de forţă de muncă, acest lucru a fost de scurtă durată.

Până în al doilea trimestru al anului 2021, rata locurilor de muncă neocupate din UE a egalat deja nivelurile pre-pandemie şi a atins niveluri istorice până în al doilea trimestru al anului 2022.

Pe fondul provocărilor tot mai mari impuse de războiul din Ucraina, blocajele lanţului de aprovizionare, criza energetică şi presiunile inflaţioniste, rata locurilor de muncă vacante a înregistrat o uşoară scădere între trimestrele al doilea şi în al treilea din 2022.

România, pe penultimul loc în UE după nevoia de forţă de muncă neacoperită. Iniţiativele de abordare a problemei salariilor scăzute în unele ţări din Europa Centrală şi de Est au contribuit la încetinirea numărului de persoane care vor să lucreze în afara țării
Totuşi, având în vedere amploarea acestor provocări concomitente, această schimbare este modestă, ceea ce indică faptul că pieţele europene ale forţei de muncă rămân strânse şi este probabil să rămână aşa, în ciuda recesiunii moderate prognozate, care este probabil să afecteze UE şi în special zona euro în 2023.

„Persistenţa penuriei de forţă de muncă pe fondul unei potenţiale recesiuni indică probabilitatea că acestea vor deveni structurale şi vor rămâne ridicate în următorii ani şi ar putea fi exacerbate ca urmare a tendinţelor demografice.“

Întrucât factorii care provoacă aceste deficite variază în funcţie de sector, ocupaţie şi regiune, măsurile de abordare a acestora trebuie să răspundă în moduri diferite, de la dezvoltarea competenţelor, a face anumite sectoare şi ocupaţii mai atractive, activarea forţei de muncă subutilizate şi o mai bună potrivire a cererii şi a ofertei.

„Multe măsuri de abordare a penuriei din sectoarele sănătăţii şi îngrijirii se concentrează pe salariu şi condiţiile de muncă.

În timp ce iniţiativele de abordare a problemei salariilor scăzute în unele ţări din Europa Centrală şi de Est au contribuit la încetinirea numărului de persoane care iau în considerare munca în străinătate, concentrarea numai pe salariu este adesea insuficientă fără alţi factori de calitate a vieţii care fac munca mai atractivă, cum ar fi infrastructura educaţională, autonomie mai mare asupra orelor de lucru, acces la formare şi progres în carieră şi muncă cu mai mult scop.“

România,  pe penultimul loc în UE după nevoia de forţă de muncă neacoperită. Măsurile de utilizare a forţei de muncă existente sunt deosebit de importante în IT&C
Măsurile de utilizare a forţei de muncă existente sunt deosebit de importante în IT&C şi în contextul tranziţiei ecologice şi digitale, unde nepotrivirea competenţelor este cel mai mare factor al penuriei.

„Având în vedere evoluţiile tehnologice care evoluează rapid şi nevoia tot mai mare de a identifica nevoile viitoare de competenţe într-o economie ecologică, eforturile comune între guverne, partenerii sociali şi furnizorii de formare vor fi esenţiale pentru a identifica nevoile de competenţe existente şi pentru a le prognoza pe cele viitoare.“

Măsurile care vizează grupurile subutilizate de pe piaţa muncii trebuie să ofere un sprijin holistic care să abordeze factorii care împiedică participarea pe piaţa muncii, cum ar fi problemele de sănătate şi lipsa accesului la îngrijire la preţuri accesibile, precum şi nevoile de formare şi de experienţă de muncă.

Acest lucru necesită o colaborare strânsă a partenerilor sociali şi a altor organisme relevante în contextul unor măsuri mai ample, cum ar fi politicile privind echilibrul dintre viaţa profesională şi cea privată, precum şi stimulentele fiscale şi de beneficii.

Sursa: Mediafax

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 3 martie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 3 martie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 3 martie 2025:

Loto 6/49: 38, 16, 26, 29, 28, 30

Loto 5/40: 5, 2, 3, 6, 35, 20

Joker: 33, 3, 41, 38, 37 + 19

Noroc: 8 7 9 9 7 0 3

Publicitate

Noroc Plus: 2 0 3 6 7 2

Super Noroc: 0 5 5 1 9 9

Citeste mai mult

Eveniment

Dacă plecați la drum: Noi radare FIXE pe „Drumul Morții” E85. Sistemul e-SIGUR a devenit operațional în alte trei județe

Publicat

Publicitate

Șoferii care circulă pe E85, unul dintre cele mai periculoase drumuri din România, trebuie să fie atenți: sistemul de supraveghere rutieră e-SIGUR, bazat pe radare fixe, a devenit funcțional în județele Neamț, Vrancea și Suceava.

Primele sancțiuni pentru depășirea vitezei au fost deja emise automat, iar Poliția Rutieră identifică rapid șoferii prin baza de date.

Acest sistem modern este deja activ pe autostrăzile A1 București – Pitești și A2 București – Constanța, iar extinderea sa pe E85 vine ca o măsură de siguranță rutieră pentru reducerea accidentelor grave.

Radarele fixe pot detecta automat șoferii care depășesc limita de viteză, iar camerele de supraveghere furnizează imagini clare, permițând verificarea respectării centurii de siguranță și a altor reguli de circulație. Amenzile sunt trimise direct la domiciliu, fără a fi nevoie de intervenția unui echipaj de poliție.

Ce poate face sistemul e-SIGUR?

  • Monitorizare și control – Detectează automat depășirea vitezei, nerespectarea semaforului sau circulația cu numere de înmatriculare suspendate.
  • Identificare a vehiculelor căutate – Recunoaște mașini implicate în infracțiuni sau care trebuie confiscate.
  • Creșterea siguranței – Ajută la fluidizarea traficului și reducerea riscurilor rutiere.
  • Protecția infrastructurii – Identifică factorii care pot deteriora drumurile.
  • Combaterea fraudei – Depistează vehicule care circulă fără achitarea taxelor de drum.

Prin implementarea acestui sistem național de monitorizare a traficului, autoritățile urmăresc creșterea siguranței pe drumurile publice și prevenirea accidentelor cauzate de viteza excesivă.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Calendarul înscrierilor la creșă și grădiniță pentru 2025-2026, APROBAT de Ministerul Educației. Când se pot depune cererile

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a stabilit calendarul oficial pentru înscrierile în învățământul antepreșcolar și preșcolar în anul școlar 2025-2026. Reînscrierile vor începe pe 19 mai, iar înscrierile noi se vor desfășura începând cu 26 mai. Conform reglementărilor ministeriale, în grupele antepreșcolare (creșe) pot fi înscriși copiii cu vârste cuprinse între 3 luni și 3 ani, în funcție de locurile disponibile rămase după finalizarea etapelor de reînscriere, relatează alba24.ro.

În grupele de nivel preșcolar (grădiniță) pot fi înscriși copiii cu vârste între 3 și 6 ani, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri.

În cererile-tip de înscriere părinții pot trece trei opțiuni, în ordinea preferințelor. Cererea se depune la unitatea de învățământ aleasă ca primă opțiune.

Grupa mare și grupa mijlocie fac parte din învățământul obligatoriu. Înscrierea la grădiniță se va face acordându-se prioritate cuprinderii în grădinițe a copiilor de 4 și 5 ani.

Inspectoratele școlare și unitățile de învățământ au obligația de a asigura permanent informarea și consilierea părinților referitor la înscrierea copiilor în unități de învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare.

Înscrieri la creșă și grădiniță 2025 – calendar

Etapa de reînscrieri

19-23 mai: sunt reînscriși, pentru anul școlar următor, copiii care frecventează unitatea de învățământ în anul școlar curent, ca urmare a exprimării acestei opțiuni printr-o cerere scrisă

Publicitate

Pentru unitățile de învățământ care au și grupe de nivel antepreșcolar, copiii de 3 ani din grupa mare de la creșă pot fi reînscriși în grupa mică de la grădiniță. Reînscrierea se face în limita locurilor disponibile și în ordinea descrescătoare a vârstei, dacă părinții solicită acest lucru

23 mai: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere, după finalizarea etapei de reînscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025: etapa I de înscrieri

26 mai – 13 iunie: înscrieri în baza celor trei opțiuni exprimate, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri

26-30 mai; depunerea cererilor

2-4 iunie: procesare cereri faza I – prima opțiune

6-10 iunie: procesare cereri faza doua – a doua opțiune

11-12 iunie: procesare cereri faza a treia – a treia opțiune

13 iunie: afișarea rezultatului și numărului locurilor libere rămase după prima etapă de înscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025: etapa a II-a de înscrieri

16 iunie 7 iulie: înscrierea copiilor pe locurile libere rămase în urma primei etape, pe baza celor trei opțiuni exprimate în noile cereri de înscriere, astfel:

16-20 iunie: depunere cereri

24-26 iunie: procesare cereri faza I – prima opțiune

30 iunie – 2 iulie: procesare cereri faza a doua – a doua opțiune

3-4 iulie: procesare cereri faza a treia – a treia opțiune

7 iulie: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025. Etapa de ajustări

18-28 august: înscrierea pe locurile libere în baa solicitărilor părinților depuse la ISJ a copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape.

Pot fi înscriși, în această etapă:

  • copiii nerepartizați în cele două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani și de 5 ani
  • copiii ai căror părinți au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au fost admiși, ca urmare a avizul negativ CJRAE
  • copiii de peste 2 ani ai căror părinți solicită înscrierea în grupa mică de la grădiniță

29 august: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după ajustări

Citeste mai mult

Eveniment

Proiect energetic de AMPLOARE pentru Botoșani, BLOCAT în faza de semnare a contractului. Ministrul Energiei luat la întrebări

Publicat

Publicitate

Unul dintre cele mai importante proiecte energetice pentru județul Botoșani, Linia Electrică Aeriană (LEA) de 400 KV Suceava – Bălți, care urmează să traverseze sudul județului, se află într-un blocaj administrativ, deși licitația pentru construcție a fost finalizată încă din decembrie 2024.

Cu o valoare de 160 de milioane de lei, fără TVA, proiectul a atras oferte din partea unei asocieri de firme românești și a unei companii din Turcia, însă până în prezent nu s-a semnat contractul de execuție a lucrărilor.

În acest context, fostul președinte al Consiliului Județean Botoșani, senatorul PSD Doina Elena Federovici, a solicitat clarificări din partea Secretariatului General al Guvernului și a Ministerului Energiei. Printre întrebările esențiale adresate se numără: când va fi semnat contractul, dacă proiectul va include o stație de injecție a energiei pe teritoriul județului – infrastructură care nu apare în documentația tehnică actuală – și dacă investiția va beneficia de fonduri europene.

Importanța acestui proiect este crucială pentru dezvoltarea județului Botoșani, având în vedere necesitatea unei infrastructuri energetice moderne și eficiente. Fără investiții majore în acest sector, regiunea riscă să rămână în urmă din punct de vedere al conectivității și al sustenabilității economice.

În prezent, comunitatea locală și factorii decizionali așteaptă un răspuns concret din partea autorităților centrale, astfel încât acest proiect să fie implementat fără întârzieri suplimentare.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending