Connect with us

Cultura

România, Grădina Maicii Domnului: Cum se sărbătorește Crăciunul în diferite zone ale țării

Publicat

Publicitate

Crăciunul este o sărbătoare foarte răspândită și așteptată atât de cei mici, cât și de cei mari. Sărbătoarea Crăciunului înseamnă timp petrecut cu familia, petreceri, cadouri, bucurie, relatează românia24.ri, însă există unele obiceiuri care variază în funcţie de ţară şi de istoria fiecărui popor.

 

Lingviştii nu s-au pus de acord cu privire la originea cuvântului „Crăciun”. Unii spun că ar fi moştenit din latinescul „creationem”, care înseamnă creaţie sau naştere, iar alte izvoare istorice ar sugera că la originea sa se află un cuvânt mult mai vechi, tracic, de dinainte de romanizarea Daciei.

Alţi specialişti spun că ar proveni din slavă. Cel puţin opt sensuri diferite au fost asociate acestui cuvânt de-a lungul timpului.

Crăciunul este o perioadă a tradiţiilor, a superstiţiilor şi a obiceiurilor transmise din generaţie în generaţie. În toate zonele istorice ale României, în centrul sărbătorior de iarnă se află familia şi credinţa într-un an mai bun şi mai prosper.

În seara de Ajun, casele sunt curate şi pregătite în aşteptarea colindătorilor. Colindul este cea mai larg răspândită tradiţie de Crăciun, alături de împodobirea bradului.

Publicitate

Crăciun în Moldova

Pe lângă împodobirea bradului, în unele gospodării se păstrează un obicei străvechi – decorarea caselor cu plante: busuioc, maghiran şi bumbişor, purtător de noroc.

Bucatele tradiţionale din carne de porc, tobă, caltaboşi, cârnaţi, piftie, sarmale sau poale-n brâu sunt preparate de seară. Tradiţia spune că femeile nemăritate îşi pot vedea ursitorul dacă pun într-o strachină, pe prispă, sub fereastră, câte un pic din toate mâncărurile.

În Moldova, în special în Bucovina, oamenii fac turte de Crăciun şi le păstrează până la primăvară, când sunt puse între coarnele vitelor atunci când pornesc la arat. Se spune că aceşti colaci trebuie să fie rotunzi precum Soarele şi Luna.

Bucovina este, de altfel, recunoscută pentru modul în care sunt păstrate tradiţiile. Aici, în ziua de Ajun, femeile obişnuiesc să ascundă fusele de la furca de tors sau să bage o piatră în cuptor pentru a ţine şerpii departe de gospodărie.

O tradiţie frumoasă, dar care s-a pierdut, este cea de a ieşi afară cu mâinile pline de aluat şi de a atinge fiecare pom din livadă, repetând: „Cum sunt mâinile mele pline de aluat, aşa să fie pomii încărcaţi cu rod tot anul”.

Tot în Bucovina sunt preparate 12 feluri de mâncare de post, între care prune afumate, sarmale cu cartofi, ciuperci tocate cu ustoroi, borş de bureţi, care sunt pentru masa din Ajun – ultima înainte de încheierea postului.

Uneori, sub masă sunt răsfirate câteva fire de fân. Peste masă se petrece un fir de lână roşie, legat sub formă de cruce, iar la colţurile mesei se aşează căpăţâni de ustoroi. În mijlocul mesei este pus un colac rotund, iar în jurul său cele 12 feluri de mâncare.

Odată terminată masa, satele sunt animate de colindele cetelor de flăcăi. În unele zone, ei se îmbracă în portul tradiţional, cu sumane sau cojoace şi cu căiuli împodobite cu mirt şi muşcate.

În unele zone, pe lângă colindători ies pe uliţele satului cetele de mascaţi – „babe şi moşnegi” care prin joc, gesturi şi dialog transmit urări pentru anul care vine.

Crăciun în Transilvania

În satele din Maramureş, colindătorii iau cu asalt uliţele încă din Ajunul Crăciunului şi sunt răsplătiţi cu nuci, mere, colaci sau bani.

Tinerii umblă din casă în casă cu „Steaua” sau cu „Capra”, reprezentaţii răspândite în numeroase zone din România, potrivit cărţii „Tradiţii de Crăciun” realizate de Centrul de Creaţie, Artă şi Tradiţie Bucureşti.

Ceva mai aparte şi consacrat în zona Maramureşului este „Jocul Moşilor”, la originea căruia se crede că au stat ceremoniile cu măşti din nopţile de priveghi, un ritual străvechi de cinstire a morţilor. După ce au colindat toată noaptea, copiii şi tinerii îşi iau bicele şi ies pe uliţele satului.

Cine le ise în cale este „croit” de biciul „moşilor”. „Moşii” maramureşeni poartă, în general, o mască făcută din blană de cornute şi bat la uşile oamenilor pentru a-i speria şi pentru a le ura un an mai bun.

O altă tradiţie nelipsită în acest colţ al României este „Viflaimul” – o piesă de teatru popular în care este recreat momentul apariţiei magilor şi al păstorilor ce prevestesc naşterea lui Iisus.

În jur de 20-30 de tineri pot participa la acest spectacol în care sunt întruchipate personaje biblice precum Maria, Iosif, Irod, vestitorul, hangiul, îngerul, păstorii, cei trei crai de la Răsărit, ostaşii, moartea, dracul, moşul, străjerul şi mulţi alţii, în funcţie de cât de mare este ceata.

Tot aici, de Crăciun nu se dă cu mătura, nu se spală rufe şi nu se dă nimic cu împrumut. Cei care au animale şi păsări în gospodărie obişnuiesc să le dea mâncare pe săturate şi o bucată de aluat dospit, despre care se spune că le-ar feri de boli.

În unele zone, în Ajunul Crăciunului încă se mai leagă pomii fructiferi cu paie pentru a fi mai roditori în anul care vine. Cei superstiţioşi ung cu usturoi vitele, la coarne şi la şolduri, pentru a alunga spiritele rele.

Din străbuni se spune că, dacă vitele se culcă în seara de Ajun pe partea stângă, este semn că iarna va fi lungă şi geroasă.

Tot în Transilvania, se mai păstrează încă, în satele de pe Târnave, „butea feciorilor”. Băieţii se strâng în ceată pentru a aduna, încă din zilele de post, vin pentru petrecrea din ultima săptămână a anului.

Ceata de colindători este organizată după reguli complicate şi fiecare membru are un rol (ghirău, ajutor de ghirău, jude, pârgău mare, pârgău mic). Tot în această zonă se cântă un colind cu rădăcini de peste două milenii, intitulat „Împăratul Romei”.

Colindul redă contextul istoric al naşterii lui Iisus, în timpul împăratului roman Octavian Augustus şi descrie momentul venirii celor trei magi de la Răsărit cu daruri – aur, smirnă şi tămâie.

În satul Limba, din judeţul Alba, se păstrează încă un vechi obicei – „Piţăratul”. Denumirea vine de la „piţărău” – colacul pe care cei mici îl primesc atunci când merg la colindat. El este făcut din aluat care rămâne de la pâine sau de la cozonaci.

În comuna Ilva Mare din Bistriţa-Năsăud, în Ajnul Crăciunului pornesc prin sat „belciugarii” – tineri costumaţi în capră, soldat, urs, preot, jandarm, doctor, mire şi mireasă, care interpretează, în fiecare casă, o mică scenetă. Obiceiul nu este specific creştinismului, dar oamenii de pe Valea Ilvelor cred că gospodăria în care joacă „belciugarii” va fi una bogată în anul care vine. De aceea, toată lumea îi aşteaptă şi îi răsplăteşte.

La Sălişte, în judeţul Sibiu, se păstrează o tradiţie veche din anul 1895. În seara de Ajun, cetele de feciori colindă în toate casele satului, îmbrăcaţi în costume populare. Colindatul începe cu casa primarului şi a preotului, după care feciorii pornesc din casă în casă, până dimineaţă, iar la final se duc direct la „ceată”, unde colindă „gazda”.

În prima zi de Crăciun, la prânz, cetele de feciori colindă în biserică, după încheierea slujbei, fiind ascultaţi de tot satul.

În a patra zi de Crăciun, toate cetele din Mărginime, dar şi din localităţi de dincolo de munţi, din judeţele Vâlcea şi Argeş, sunt invitate la întrunirea cetelor de juni de la Sălişte, care se ţine anual încă de la 1895, cu o singură întrerupere, de zece ani, după al Doilea Război Mondial.

Fiecare ceată îşi prezintă jocurile tradiţionale şi mesajul, după care se prind cu toţii în Hora Unirii.

În Apuseni, în ultima duminică dinaintea Crăciunului are loc „Crăciunul fiarelor” sau „Noaptea lupilor”. În zorii zilei, un flăcău „neînceput” este trimis la marginea satului.

Aici, cu o seară înainte, fetele atârnă într-un copac măşti care reprezintă duhurile pădurii. Flăcăul alege una dintre ele şi devine „vârva” satului – o personificare a lupului, considerat ocrotitorul pădurii şi al vânatului.

Băiatul porneşte prin sat, însoţit de o ceată, iar în calea lor nu are voie să iasă nicio fată sau femeie, pentru că se spune că aceasta va fi bântuită tot anul de lupi.

Bărbaţii îi primesc în curte, unde îi servesc cu băutură şi friptură. Seara, flăcăii merg la huda lupului, o peşteră adâncă, unde aruncă un purcel sau un berbec, jertfă oferită animalelor sălbatice.

Crăciun în Banat

Pe Valea Almăjului, colindătorii iau cu ei un băţ din lemn de alun încrustat în coajă sau afumat la lumânare.

Băţul este lovit de podeaua casei pentru a alunga duhurile rele. Alunul fiind naşul, în folclorul românesc, cu el se alungă şerpii, norii, spre a feri gospodăria de diavoli şi a-i aduce prosperitate.

Bătrânii aruncă în faţa colindătorilor boabe de grâu şi porumb. Oamenii cred că dacă vor amesteca boabele peste care au trecut colindătorii cu sămânţa pe care o vor pune în brazdă vor avea parte de o recoltă bună în anul care vine.

În Ajunul Crăciunului, sârbii din Banat fac focul pentru pentru a arde „badnajak-ul”. Este vorba despre un trunchi de stejar tânăr care este aprins în noaptea de Crăciun în curtea casei. Scânteile focului ar aduce bunăstare gospodăriei.

Crăciun în Oltenia

În satele din Oltenia, în Ajunul Crăciunului se practică „scormonitul în foc”. Toţi membrii familiei se adună în jurul focului şi, pe rând, dau cu o nuia, spunând: „Bună dimineaţa lui Ajun/ Că-i mai bună a lui Crăciun/ Într-un ceas bun/ Oile lânoase/ Vacile lăptoase/ Caii încurători/ Oamenii sănătoşi/ Să se facă bucatele, porumbul, grâul”.

„Piţărăii” este un obicei de pe vremea dacilor care se practică în localităţile de pe Valea Jiului şi care semnifică sacrificiul adus divinităţii drept mulţumire pentru rodnicia holdelor şi a pomilor.

Piţărăii sunt numai bărbaţi, copii sau adolescenţi, organizaţi în cete, îmbrăcaţi în haine populare care se adună în noaptea dinaintea Ajunului pentru a împodobi steaguri cu clopoţei, năframe multicolore, ciucuri şi coroniţe de flori pe care le agaţă de prăjini de câţiva metri lungime. Alaiul porneşte apoi la colindat.

În Oltenia, văile răsună de Colinde în fiecare Ajun. Cea mai răspândită este „Steaua”, care se cântă, în general, în cete de câte patru.

Fiecare membru are un rol: unul ţine Steaua, altul este responsabil cu strânsul banilor, al nucilor şi al covrigilor promişi, în vreme ce alţi doi ţin sacul şi un ciomag, pentru a se apăra de câini.

Tot în Oltenia, în ziua de Crăciun, femeile mai respectă încă un obicei vechi de sute de ani – dimineaţa, ele pleacă la cimitir, unde dau cu tămâie mormintele, după care se întorc acasă şi scot colacii de le copt. Pe fiecare colac sunt puse un ou şi o lumânare, iar apoi se dă de pomană prin vecini.

Crăciun în Dobrogea

Varianta dobrogeană a „Caprei” este „Struţul”. Tradiţionala costumaţie de Crăciun este făcută în această zonă dintr-o ţesătură groasă de lână, de care sunt prinse legături de stuf, plante găsite din abundenţă pe malurile lacurilor dobrogene.

Flăcăii se strâng în cete încă din 6 decembrie, de la Moş Nicolae, pentru a începe repetiţiile. În trecut, cetele erau foarte bine organizate. Fiecare avea un „cap” care se asigura de păstrarea tuturor tradiţiilor, un ajutor, un contabil, un ţuicar, un pisic şi o iapă.

Aceste orânduiri se mai păstrează încă în unele localităţi în care băieţii se mai organizează după vechile obiceiuri.

În nordul Dobrogei, în apropierea Munţilor Măcinului, cetele de feciori au şi „Oleleul” – personaj de origine păgână care intră primul în gospodărie, înconjoară ceata de colindători de două-trei ori, după care o veghează.

Oleleul are misiunea de a speria duhurile rele. El este îmbrăcat în general în cojoc din piele de oaie şi înarmat cu un buzdugan şi cu o sabie din lemn.

Costumaţia este completată cu beteală, clopoţei şi tălăngi pe care „oleleul” le bate din pământ pentru a proteja gospodăriile de spiritele rele.

Tot în zona Dobrogei se găsesc şi aşa-numiţii „moşoi”. Aceşti colindători cu măşti colorate au devenit o emblemă pentru Luncaviţa, singura comună din România în care se mai practică obiceiul.

Colindătorii poartă măşti pentru a simboliza prezenţa spiritelor strămoşeşti care alungă răul din calea naşterii lui Iisus şi vestesc un an mai îmbelşugat, cu linişte şi bucurii.

Moşoii se costumează într-un cojoc lung până în pământ, întors pe dos, din blană de vulpe sau de iepure, măşti făcute din tărtăcuţe, coarne de berbec, panglici colorate, flori şi mărgele colorate.

Sursa foto ilustrativ: Realitatea Dorohoiana.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

„Un băiat simplu, crescut la țară”, între cei zece finaliști ai competiției naționale „Omul Anului”. Daniel Câșlariu, numit și „îngerul sărmanilor”, are șanse la titlu

Publicat

Publicitate

Un nume mai puțin cunoscut publicului larg până acum câțiva ani ajunge astăzi în atenția întregii țări. Un tânăr din Botoșani, crescut într-un sat modest, se regăsește printre primii 10 finaliști ai competiției naționale „Omul Anului”, o recunoaștere dedicată celor care schimbă vieți prin implicarea lor.

Pentru el, momentul este o premieră încărcată de emoție. Spune că nu a urmărit niciodată premii, distincții sau validări publice. „Am ales mereu drumul faptelor, al oamenilor și al copiilor care aveau nevoie de o mână întinsă”, mărturisește cu sinceritate. Tocmai de aceea, vestea nominalizării l-a copleșit până la lacrimi.

Drumul său nu a fost unul ușor. Copilăria petrecută într-un sat uitat de lume, într-o comună mică din județul Botoșani, l-a învățat ce înseamnă lipsurile, frigul, greul. Poate că tocmai acest trecut l-a împins mai târziu spre misiunea de a-i sprijini pe cei aflați în nevoie: copii abandonați, familii fără resurse, comunități uitate.

Astăzi, el este cunoscut ca liderul Asociației „Grup Civic Botoșani”, o organizație care a reușit să mobilizeze sute de voluntari în proiecte de amploare. De la case construite pentru oameni aflați în pragul deznădejdii, la campanii pentru copiii din medii vulnerabile, la intervenții rapide în situații de urgență, acțiunile sale și ale echipei au atras atenția publicului din întreaga țară.

Nominalizarea în finala „Omului Anului” nu vine însă, spune el, doar ca o recunoaștere personală. „Nu pentru mine. Ci pentru fiecare copil pe care l-am îmbrățișat, pentru fiecare familie ajutată, pentru fiecare casă ridicată din temelie, pentru fiecare voluntar care a stat lângă mine în ploaie, în vânt și în soare.”

El consideră că această realizare aparține comunității care l-a susținut necondiționat: oamenii simpli care au distribuit mesajele asociației, au votat, s-au implicat sau au donat. „Voi m-ați adus aici. Voi, oamenii mei”, spune cu recunoștință.

Publicitate

Pentru cei care cred în misiunea sa, tânărul oferă posibilitatea de a-l susține în continuare prin vot, accesibil pe platforma oficială a competiției.

„Momentul este, dincolo de orice titlu, o validare a faptului că binele poate deveni vizibil atunci când este făcut cu inimă, consecvență și onestitate. Iar povestea acestui tânăr din Botoșani arată încă o dată că un om simplu poate schimba lumea, uneori, chiar și doar prin a nu lăsa binele să rămână singur.

Nu am urmărit niciodată recunoaștere, premii sau titluri. Eu am ales mereu drumul faptelor, al oamenilor și al copiilor care aveau nevoie de o mână întinsă.
Dar astăzi… astăzi mi s-au umplut ochii de lacrimi. Pentru prima oară în viața mea am plâns când am văzut că numele meu se află printre primii 10 finaliști ai Omului Anului în România.

Cine ar fi crezut vreodată?

Un băiat simplu, crescut la țară…
Dintr-un sat uitat de lume, dintr-o comună mică, din județul Botoșani…
Un copil care a învățat ce e greul, ce e frigul, ce e lipsa — a ajuns astăzi să fie recunoscut la nivel național.

Și nu pentru mine.
Ci pentru fiecare copil pe care l-am îmbrățișat, pentru fiecare familie ajutată, pentru fiecare casă ridicată din temelie, pentru fiecare voluntar care a stat lângă mine în ploaie, în vânt și în soare.

Voi m-ați adus aici. Voi, oamenii mei.
Fiecare vot, fiecare distribuire, fiecare mesaj… toate au ridicat un băiat de la țară până în finala celor mai buni oameni ai țării.

Dacă simțiți că munca mea și a Asociației Grup Civic Botoșani merită dusă mai departe,
vă rog din toată inima să-mi oferiți un vot de încredere aici:
👉 https://woobox.com/d2d246

Vă mulțumesc cu toată inima.
Nu pentru titlu.
Ci pentru că mi-ați arătat că binele se vede.
Că binele se simte.
Că binele nu rămâne niciodată singur”, a scris Daniel Câșlariu pe pagina de socializare.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Imnul României, HUIDUIT de „patrioți” la Alba Iulia, la pachet cu Bolojan. Momente fără precedent în orașul Marii Uniri

Publicat

Publicitate

Imnul României a fost huiduit de ”patrioți” la Alba Iulia, de Ziua Națională. O mare de simpatizanți AUR și Călin Georgescu, au generat un moment fără precedent în orașul Marii Uniri, a relatat alba24.ro

Au huiduit pe muzica Imnului Național. Fluierăturile au început înainte de parada militară, la apariția premierului Ilie Bolojan.

YouTube video

 

La sosire, premierul a fost huiduit puternic. Amintim că la Alba Iulia sunt mii de susținători partidului extremist AUR și ai pro-rusului Călin Georgescu.

Publicitate

S-a scandat „Demisia!” inclusiv la începutul intonării imnului de stat.

YouTube video

 

De asemenea, cu câteva ore mai devreme, aceiași ”suveraniști” au intrat în curtea Catedralei Încoronării, unde au strigat pentru demisia lui Nicușor Dan și lozinci pro Călin Georgescu.

O asemenea situație nu s-a mai înregistrat în Alba Iulia niciodată de când în oraș se organizează Ziua Națională, la 1 Decembrie.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfinții Cuvioși Paisie și Cleopa de la Sihăstria

Publicat

Publicitate

Sfinții Paisie și Cleopa de la Mănăstirea Sihăstria Neamț sunt considerați doi dintre cei mai mari duhovnici și învățători ai monahismului românesc din secolul XX. Au lăsat o moștenire spirituală profundă prin învățăturile, viața lor exemplară de rugăciune, post și smerenie, precum și prin legătura lor cu tradiția ortodoxă autentică, scrie basilica.ro.

Sfântul Paisie Olaru, s-a născut la 20 iunie 1897, în satul Stroiești, comuna Lunca, județul Botoșani. A intrat în monahism la Mănăstirea Cozancea, unde a fost călugărit în 1922. A trăit o viață simplă, marcată de o adâncă smerenie și o rugăciune constantă. Se retrăgea deseori în pustnicie și era recunoscut pentru darul său de a îndruma și mângâia sufletele aflate în căutarea păcii. Era apreciat pentru blândețea și iubirea sa părintească, fiind căutat de nenumărați oameni dornici să primească un cuvânt de alinare. Sfântul Paisie a fost un adevărat exemplu de smerenie, întotdeauna gata să se pună în slujba altora, fără să judece și să ofere mângâiere chiar și celor mai rătăciți. A fost canonizat de Biserica Ortodoxă Română și este considerat un sfânt contemporan. Sfântul Paisie este pomenit în calendarul ortodox la data de 2 decembrie.

Sfântul Cleopa Ilie s-a născut la 10 aprilie 1912 în localitatea Sulița, județul Botoșani. A intrat în monahism la o vârstă tânără, atrăgând atenția prin înțelepciunea sa și cunoștințele aprofundate despre Sfintele Scripturi și despre scrierile Sfinților Părinți. A fost stareț la Mănăstirea Sihăstria și a devenit un duhovnic căutat pentru sfaturile sale inspirate din tradiția ortodoxă. Învățăturile sale sunt adunate în cărți de mare valoare, cum ar fi „Ne vorbește părintele Cleopa,” în care explică dogmele ortodoxe și oferă sfaturi despre viața duhovnicească. Sfântul Cleopa a fost un apărător al tradiției autentice ortodoxe și a promovat importanța rugăciunii, smereniei și a unui trai modest, după modelul sfinților. De asemenea, a fost cunoscut pentru predicile sale înflăcărate și pentru dorința sa de a menține învățătura ortodoxă curată. Este pomenit în calendarul ortodox la data de 2 decembrie.

Amândoi sfinți au fost piloni de referință pentru monahismul românesc și pentru credincioșii ortodocși din România. Mănăstirea Sihăstria, unde au trăit și s-au nevoit, a devenit un centru de pelerinaj, unde oamenii caută mângâiere sufletească și îndrumare spirituală. Ei sunt recunoscuți pentru păstrarea și transmiterea tradiției ortodoxe și pentru viețile lor de rugăciune și ascetism. Cărțile lăsate de acești doi sfinți, precum „Cuvinte de învățătură” ale Sfântului Paisie și „Ne vorbește părintele Cleopa” ale Sfântului Cleopa, sunt considerate resurse de bază pentru cei care doresc să înțeleagă mai profund spiritualitatea ortodoxă. Mesajul lor principal este de a păstra o viață simplă, dedicată lui Dumnezeu, în care iubirea, smerenia și iertarea sunt valori fundamentale. Astfel, Sfinții Paisie și Cleopa rămân modele de viețuire creștin-ortodoxă, care continuă să inspire și să întărească în credință pe mulți credincioși de pretutindeni.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Sfânta Cuvioasă Teodora va avea casă la Botoșani. PS Nichifor Botoșăneanul a pus piatra de temelie a noii biserici. Pr. Cătălin Ailenei a fost hirotesit iconom stavrofor

Publicat

Publicitate

De Ziua Națională a României, credincioșii din Botoșani au avut parte de un eveniment rar, cu mare încărcătură duhovnicească, slujba de sfințire a locului pe care se va construi biserica închinată Sfintei Teodora de la Sihla, împreună cu punerea pietrei de temelie și frumoasei sfințirea troițe amplasate în interior, închinată Sfinților Cuvioși Cleopa și Paisie de la Sihăstria. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Nichifor în fruntea unui sobor de preoți, din care a făcut parte și protopopul Petru Fercal. Sute de credincioși au luat parte la acest moment în care s-a scris o filă sfântă în istoria acestei comunități.

Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Nichifor, care a condus un sobor de preoți din care a făcut parte și protopopul Petru Fercal. Credincioșii au asistat cu emoție la acest moment considerat o filă importantă în istoria spirituală a comunității, începutul unui proiect de anvergură ce va marca zona pentru generațiile următoare.

Pentru organizarea acestui eveniment s-a muncit intens în ultimele săptămâni. Terenul a fost din nou curățat, au fost trasate contururile viitoarei biserici și ale paraclisului, iar în paralel s-a trecut la achiziționarea materialelor necesare: placa de marmură pentru piatra de temelie, crucea, balastru, ciment și alte elemente liturgice și tehnice rânduite pentru ceremonia de sfințire. Totodată, zona a fost branșată la rețeaua electrică, iar la troiță a fost montat un proiector care o luminează noaptea, subliniind frumusețea și importanța lucrării abia începute.

Părintele Cătălin Ailenei, un temerar în adevăratul sens al cuvântului, a pornit pe un drum dificil, asumându-și lucrări grele, dar necesare, cu dorința curajoasă de a ridica o biserică în vremuri pline de provocări. Noua biserică dedicată Sfintei Teodora de la Sihla se dorește a fi nu doar un loc de rugăciune, ci și un reper al credinței și unității pentru credincioșii botoșăneni, un proiect care, odată finalizat, va îmbogăți viața spirituală a întregii comunități.

Pentru râvna sa, părintele Cătălin Ailenei a fost hirotesit iconom stavrofor.

La final, PS Nichifor a rostit un frumos cuvânt de învățătură.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending