Connect with us
Publicitate

Cultura

România, Grădina Maicii Domnului: Cum se sărbătorește Crăciunul în diferite zone ale țării

Publicat

Publicitate

Crăciunul este o sărbătoare foarte răspândită și așteptată atât de cei mici, cât și de cei mari. Sărbătoarea Crăciunului înseamnă timp petrecut cu familia, petreceri, cadouri, bucurie, relatează românia24.ri, însă există unele obiceiuri care variază în funcţie de ţară şi de istoria fiecărui popor.

 

Lingviştii nu s-au pus de acord cu privire la originea cuvântului „Crăciun”. Unii spun că ar fi moştenit din latinescul „creationem”, care înseamnă creaţie sau naştere, iar alte izvoare istorice ar sugera că la originea sa se află un cuvânt mult mai vechi, tracic, de dinainte de romanizarea Daciei.

Publicitate

Alţi specialişti spun că ar proveni din slavă. Cel puţin opt sensuri diferite au fost asociate acestui cuvânt de-a lungul timpului.

Crăciunul este o perioadă a tradiţiilor, a superstiţiilor şi a obiceiurilor transmise din generaţie în generaţie. În toate zonele istorice ale României, în centrul sărbătorior de iarnă se află familia şi credinţa într-un an mai bun şi mai prosper.

În seara de Ajun, casele sunt curate şi pregătite în aşteptarea colindătorilor. Colindul este cea mai larg răspândită tradiţie de Crăciun, alături de împodobirea bradului.

Publicitate

Crăciun în Moldova

Pe lângă împodobirea bradului, în unele gospodării se păstrează un obicei străvechi – decorarea caselor cu plante: busuioc, maghiran şi bumbişor, purtător de noroc.

Bucatele tradiţionale din carne de porc, tobă, caltaboşi, cârnaţi, piftie, sarmale sau poale-n brâu sunt preparate de seară. Tradiţia spune că femeile nemăritate îşi pot vedea ursitorul dacă pun într-o strachină, pe prispă, sub fereastră, câte un pic din toate mâncărurile.

Publicitate

În Moldova, în special în Bucovina, oamenii fac turte de Crăciun şi le păstrează până la primăvară, când sunt puse între coarnele vitelor atunci când pornesc la arat. Se spune că aceşti colaci trebuie să fie rotunzi precum Soarele şi Luna.

Bucovina este, de altfel, recunoscută pentru modul în care sunt păstrate tradiţiile. Aici, în ziua de Ajun, femeile obişnuiesc să ascundă fusele de la furca de tors sau să bage o piatră în cuptor pentru a ţine şerpii departe de gospodărie.

O tradiţie frumoasă, dar care s-a pierdut, este cea de a ieşi afară cu mâinile pline de aluat şi de a atinge fiecare pom din livadă, repetând: „Cum sunt mâinile mele pline de aluat, aşa să fie pomii încărcaţi cu rod tot anul”.

Publicitate

Tot în Bucovina sunt preparate 12 feluri de mâncare de post, între care prune afumate, sarmale cu cartofi, ciuperci tocate cu ustoroi, borş de bureţi, care sunt pentru masa din Ajun – ultima înainte de încheierea postului.

Uneori, sub masă sunt răsfirate câteva fire de fân. Peste masă se petrece un fir de lână roşie, legat sub formă de cruce, iar la colţurile mesei se aşează căpăţâni de ustoroi. În mijlocul mesei este pus un colac rotund, iar în jurul său cele 12 feluri de mâncare.

Odată terminată masa, satele sunt animate de colindele cetelor de flăcăi. În unele zone, ei se îmbracă în portul tradiţional, cu sumane sau cojoace şi cu căiuli împodobite cu mirt şi muşcate.

În unele zone, pe lângă colindători ies pe uliţele satului cetele de mascaţi – „babe şi moşnegi” care prin joc, gesturi şi dialog transmit urări pentru anul care vine.

Crăciun în Transilvania

În satele din Maramureş, colindătorii iau cu asalt uliţele încă din Ajunul Crăciunului şi sunt răsplătiţi cu nuci, mere, colaci sau bani.

Tinerii umblă din casă în casă cu „Steaua” sau cu „Capra”, reprezentaţii răspândite în numeroase zone din România, potrivit cărţii „Tradiţii de Crăciun” realizate de Centrul de Creaţie, Artă şi Tradiţie Bucureşti.

Ceva mai aparte şi consacrat în zona Maramureşului este „Jocul Moşilor”, la originea căruia se crede că au stat ceremoniile cu măşti din nopţile de priveghi, un ritual străvechi de cinstire a morţilor. După ce au colindat toată noaptea, copiii şi tinerii îşi iau bicele şi ies pe uliţele satului.

Cine le ise în cale este „croit” de biciul „moşilor”. „Moşii” maramureşeni poartă, în general, o mască făcută din blană de cornute şi bat la uşile oamenilor pentru a-i speria şi pentru a le ura un an mai bun.

O altă tradiţie nelipsită în acest colţ al României este „Viflaimul” – o piesă de teatru popular în care este recreat momentul apariţiei magilor şi al păstorilor ce prevestesc naşterea lui Iisus.

În jur de 20-30 de tineri pot participa la acest spectacol în care sunt întruchipate personaje biblice precum Maria, Iosif, Irod, vestitorul, hangiul, îngerul, păstorii, cei trei crai de la Răsărit, ostaşii, moartea, dracul, moşul, străjerul şi mulţi alţii, în funcţie de cât de mare este ceata.

Tot aici, de Crăciun nu se dă cu mătura, nu se spală rufe şi nu se dă nimic cu împrumut. Cei care au animale şi păsări în gospodărie obişnuiesc să le dea mâncare pe săturate şi o bucată de aluat dospit, despre care se spune că le-ar feri de boli.

În unele zone, în Ajunul Crăciunului încă se mai leagă pomii fructiferi cu paie pentru a fi mai roditori în anul care vine. Cei superstiţioşi ung cu usturoi vitele, la coarne şi la şolduri, pentru a alunga spiritele rele.

Din străbuni se spune că, dacă vitele se culcă în seara de Ajun pe partea stângă, este semn că iarna va fi lungă şi geroasă.

Tot în Transilvania, se mai păstrează încă, în satele de pe Târnave, „butea feciorilor”. Băieţii se strâng în ceată pentru a aduna, încă din zilele de post, vin pentru petrecrea din ultima săptămână a anului.

Ceata de colindători este organizată după reguli complicate şi fiecare membru are un rol (ghirău, ajutor de ghirău, jude, pârgău mare, pârgău mic). Tot în această zonă se cântă un colind cu rădăcini de peste două milenii, intitulat „Împăratul Romei”.

Colindul redă contextul istoric al naşterii lui Iisus, în timpul împăratului roman Octavian Augustus şi descrie momentul venirii celor trei magi de la Răsărit cu daruri – aur, smirnă şi tămâie.

În satul Limba, din judeţul Alba, se păstrează încă un vechi obicei – „Piţăratul”. Denumirea vine de la „piţărău” – colacul pe care cei mici îl primesc atunci când merg la colindat. El este făcut din aluat care rămâne de la pâine sau de la cozonaci.

În comuna Ilva Mare din Bistriţa-Năsăud, în Ajnul Crăciunului pornesc prin sat „belciugarii” – tineri costumaţi în capră, soldat, urs, preot, jandarm, doctor, mire şi mireasă, care interpretează, în fiecare casă, o mică scenetă. Obiceiul nu este specific creştinismului, dar oamenii de pe Valea Ilvelor cred că gospodăria în care joacă „belciugarii” va fi una bogată în anul care vine. De aceea, toată lumea îi aşteaptă şi îi răsplăteşte.

La Sălişte, în judeţul Sibiu, se păstrează o tradiţie veche din anul 1895. În seara de Ajun, cetele de feciori colindă în toate casele satului, îmbrăcaţi în costume populare. Colindatul începe cu casa primarului şi a preotului, după care feciorii pornesc din casă în casă, până dimineaţă, iar la final se duc direct la „ceată”, unde colindă „gazda”.

În prima zi de Crăciun, la prânz, cetele de feciori colindă în biserică, după încheierea slujbei, fiind ascultaţi de tot satul.

În a patra zi de Crăciun, toate cetele din Mărginime, dar şi din localităţi de dincolo de munţi, din judeţele Vâlcea şi Argeş, sunt invitate la întrunirea cetelor de juni de la Sălişte, care se ţine anual încă de la 1895, cu o singură întrerupere, de zece ani, după al Doilea Război Mondial.

Fiecare ceată îşi prezintă jocurile tradiţionale şi mesajul, după care se prind cu toţii în Hora Unirii.

În Apuseni, în ultima duminică dinaintea Crăciunului are loc „Crăciunul fiarelor” sau „Noaptea lupilor”. În zorii zilei, un flăcău „neînceput” este trimis la marginea satului.

Aici, cu o seară înainte, fetele atârnă într-un copac măşti care reprezintă duhurile pădurii. Flăcăul alege una dintre ele şi devine „vârva” satului – o personificare a lupului, considerat ocrotitorul pădurii şi al vânatului.

Băiatul porneşte prin sat, însoţit de o ceată, iar în calea lor nu are voie să iasă nicio fată sau femeie, pentru că se spune că aceasta va fi bântuită tot anul de lupi.

Bărbaţii îi primesc în curte, unde îi servesc cu băutură şi friptură. Seara, flăcăii merg la huda lupului, o peşteră adâncă, unde aruncă un purcel sau un berbec, jertfă oferită animalelor sălbatice.

Crăciun în Banat

Pe Valea Almăjului, colindătorii iau cu ei un băţ din lemn de alun încrustat în coajă sau afumat la lumânare.

Băţul este lovit de podeaua casei pentru a alunga duhurile rele. Alunul fiind naşul, în folclorul românesc, cu el se alungă şerpii, norii, spre a feri gospodăria de diavoli şi a-i aduce prosperitate.

Bătrânii aruncă în faţa colindătorilor boabe de grâu şi porumb. Oamenii cred că dacă vor amesteca boabele peste care au trecut colindătorii cu sămânţa pe care o vor pune în brazdă vor avea parte de o recoltă bună în anul care vine.

În Ajunul Crăciunului, sârbii din Banat fac focul pentru pentru a arde „badnajak-ul”. Este vorba despre un trunchi de stejar tânăr care este aprins în noaptea de Crăciun în curtea casei. Scânteile focului ar aduce bunăstare gospodăriei.

Crăciun în Oltenia

În satele din Oltenia, în Ajunul Crăciunului se practică „scormonitul în foc”. Toţi membrii familiei se adună în jurul focului şi, pe rând, dau cu o nuia, spunând: „Bună dimineaţa lui Ajun/ Că-i mai bună a lui Crăciun/ Într-un ceas bun/ Oile lânoase/ Vacile lăptoase/ Caii încurători/ Oamenii sănătoşi/ Să se facă bucatele, porumbul, grâul”.

„Piţărăii” este un obicei de pe vremea dacilor care se practică în localităţile de pe Valea Jiului şi care semnifică sacrificiul adus divinităţii drept mulţumire pentru rodnicia holdelor şi a pomilor.

Piţărăii sunt numai bărbaţi, copii sau adolescenţi, organizaţi în cete, îmbrăcaţi în haine populare care se adună în noaptea dinaintea Ajunului pentru a împodobi steaguri cu clopoţei, năframe multicolore, ciucuri şi coroniţe de flori pe care le agaţă de prăjini de câţiva metri lungime. Alaiul porneşte apoi la colindat.

În Oltenia, văile răsună de Colinde în fiecare Ajun. Cea mai răspândită este „Steaua”, care se cântă, în general, în cete de câte patru.

Fiecare membru are un rol: unul ţine Steaua, altul este responsabil cu strânsul banilor, al nucilor şi al covrigilor promişi, în vreme ce alţi doi ţin sacul şi un ciomag, pentru a se apăra de câini.

Tot în Oltenia, în ziua de Crăciun, femeile mai respectă încă un obicei vechi de sute de ani – dimineaţa, ele pleacă la cimitir, unde dau cu tămâie mormintele, după care se întorc acasă şi scot colacii de le copt. Pe fiecare colac sunt puse un ou şi o lumânare, iar apoi se dă de pomană prin vecini.

Crăciun în Dobrogea

Varianta dobrogeană a „Caprei” este „Struţul”. Tradiţionala costumaţie de Crăciun este făcută în această zonă dintr-o ţesătură groasă de lână, de care sunt prinse legături de stuf, plante găsite din abundenţă pe malurile lacurilor dobrogene.

Flăcăii se strâng în cete încă din 6 decembrie, de la Moş Nicolae, pentru a începe repetiţiile. În trecut, cetele erau foarte bine organizate. Fiecare avea un „cap” care se asigura de păstrarea tuturor tradiţiilor, un ajutor, un contabil, un ţuicar, un pisic şi o iapă.

Aceste orânduiri se mai păstrează încă în unele localităţi în care băieţii se mai organizează după vechile obiceiuri.

În nordul Dobrogei, în apropierea Munţilor Măcinului, cetele de feciori au şi „Oleleul” – personaj de origine păgână care intră primul în gospodărie, înconjoară ceata de colindători de două-trei ori, după care o veghează.

Oleleul are misiunea de a speria duhurile rele. El este îmbrăcat în general în cojoc din piele de oaie şi înarmat cu un buzdugan şi cu o sabie din lemn.

Costumaţia este completată cu beteală, clopoţei şi tălăngi pe care „oleleul” le bate din pământ pentru a proteja gospodăriile de spiritele rele.

Tot în zona Dobrogei se găsesc şi aşa-numiţii „moşoi”. Aceşti colindători cu măşti colorate au devenit o emblemă pentru Luncaviţa, singura comună din România în care se mai practică obiceiul.

Colindătorii poartă măşti pentru a simboliza prezenţa spiritelor strămoşeşti care alungă răul din calea naşterii lui Iisus şi vestesc un an mai îmbelşugat, cu linişte şi bucurii.

Moşoii se costumează într-un cojoc lung până în pământ, întors pe dos, din blană de vulpe sau de iepure, măşti făcute din tărtăcuţe, coarne de berbec, panglici colorate, flori şi mărgele colorate.

Sursa foto ilustrativ: Realitatea Dorohoiana.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

VIDEO: Concertul de pricesne și cântări religioase „Răsărit-a primăvara”, la Dorohoi

Publicat

Publicitate

Organizat de Protopopiatul Dorohoi, la inițiativa Departamentul de Misiune și Tineret, în colaborare cu Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Ioan Iacob” prin susținerea pr. director Petru-Georgel Chichioacă, evenimentul, prezentat de prof. Marinela Ciucur, a avut loc în data de 21 aprilie, orele 17.00, în Sala Teatrului din Dorohoi, continuând tradiția concertelor dedicate praznicelor împărătești. 

Urcând pe scara postului, ne primenim cămările sufletelor noastre cu rugăciune, fapte bune și milostenie, iar cei care au darul cântului înalță glasurile lor, aducând slăvire Mântuitorului nostru Iisus Hristos. În Duminica Sfintei Cuvioase Maria Egipteanca, în municipiul Dorohoi, a avut loc un eveniment de suflet, un concert de pricesne și cântări religioase, intitulat Răsărit-a primăvara.

Pe scenă, în clădirea a cărei existență se datorează pr. prof. dr. Dumitru Furtună (1890 – 1965), folclorist, istoric și ctitor de cultură, întemeietorul seminarului dorohoian, au urcat numeroși tineri soliști talentați, precum și grupuri vocale, coruri din zona Protopopiatului Dorohoi:

Publicitate

-Corul Haris și Grupul psaltic Agnus ale Seminarului Teologic „Sfântul Ioan Iacob” Dorohoi (dirijor, prof. Răzvan Sarafim)

-Grupul vocal Datina străbună de la Școala gimnazială „Dimitrie Pompeiu” Broscăuți (dirijor, prof. Marinela Ciucur)

-Grupul vocal al Parohiei Dersca (dirijor, Cristian Maleș)

Publicitate

-Maria Mălășincu, de la Parohia Dumbrăvița

-Grupul vocal al Parohiei Mihăileni (dirijor, Sebastian Hrinciuc)

-Grupul vocal al Liceului „Regina Maria” – Dorohoi (dirijor, pr. prof. Ciprian Șoptică)

Publicitate

-Ana Maria și Ioana Ilaș, de la Parohia Prelipca

-Grupul vocal Trifoiașii de la Parohia Hilișeu Horia (dirijor, Anamaria Pînzariu Murariu)

-Lavinia Muraru, de la Parohia Satu Nou, Cordăreni

Publicitate

-Ansamblul Cordăreanca de la Cordăreni (dirijor, prof. Mirela Munteanu)

-Corul George Enescu, (dirijor, prof. Gheorghina Gușulei)

-Lorena Dupu-Andrișan & Grupul Cununița

-Corul Ecclesia al preoților din Protopopiatul Dorohoi

„Cu toții suntem împliniți sufletește de frumusețea acestor pricesne, termen care înseamnă în limba slavonă veche cântare de preaslăvire a lui Dumnezeu, cântate în momentul împărtășirii, sinonim al termenului chinonic, pentru ca mai târziu priceasnă să fie interpretată de popor și să devină apropiată sufletelor credincioșilor. Pricesnele ne pregătesc pentru marea sărbătoare a Învierii Domnului. Avem multe proiecte comune, între protopopiat și seminar, prin implicarea profesorilor și elevilor, care constituie un îndemn pentru alți copii să-și dorească să devină elevi ai Seminarului din Dorohoi, pentru că ne dorim să creștem valoarea acestei școli. Cei care doresc să ia contact cu școala pot face aceasta în cadrul zilelor porților deschise și să se înscrie pentru admitereea care se apropie. Dorim tuturor post cu folos, binecuvântat de Dumnezeu, iar bucuria primită astăzi în suflete să se adauge la ceea ce vom trăi în perioada care urmează, ca să întâmpinăm cu lumină în suflet sărbătoarea luminii și a bucuriei!”, a mărturisit pr. prof.  Petru-Georgel Chichioacă, directorul Seminarului din Dorohoi

„Aș vrea să cred că seara aceasta a meritat din plin, pentru că am încercat să punem înaintea dumneavoastră tot ce este mai frumos, mai curat și mai plin de lumină în sufletele noastre, ale celor care facem parte din familia Protopopiatului, preoți, credincioși, tineri și copii, pentru a ne bucura de taina Crucii și de taina Învierii lui Hristos, o taină cerească, dumnezeiască și mântuitoare. Mulțumim frumos tuturor participanților, dirijorilor și coordonatorilor de grup, prof. Marinela Ciucur, gazda evenimentului, partenerilor Primăria și Consiliul local al Municipiului Dorohoi, partenerilor media Doxologia Media, DorohoiNews, Realitatea Dorohoiană, fotograf Cosmin Gorgan, video pr. Ionuț Crețu, prof. Liviu Ciulei și Iustin Ciucur pentru sonorizare, redacției „Slova creștină de Dorohoi” pr. Cosmin Pristavu, pr. Teodor Budacă, pr. Ciprian Șoptică și pr. Ionuț Crețu. Calde mulțumiri și recunoștință pentru că ați ales să ne împărtășim împreună din frumosul tainei de credință ortodoxă!”, a declarat părintele Ionuț-Ștefan Apetrei, protopop de Dorohoi. (pr. prof. Cosmin Pristavu Constantin)

Citeste mai mult

Eveniment

ISU Botoșani: Patru posturi scoase la concurs, din sursă externă

Publicat

Publicitate

Patru posturi scoase la concurs, din sursă externă

Începând de astăzi, s-a dat startul înscrierilor la concursurile organizate pentru ocuparea, prin încadrare directă, a unor posturi vacante în cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani.

Sunt vizate:

Publicitate

– două posturi de ofițer la avizare-autorizare https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1678 ;

– un post de ofițer la control și activități preventive

https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1698;

Publicitate

– un post de ofițer la comunicații și tehnologia informației

https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1680.

Informații suplimentare despre condițiile pentru participarea la concurs, perioadele de înscriere, documentele necesare pentru constituirea dosarelor de candidat și organizarea concursurilor se pot obține accesând portalul „HUB de servicii și informații la nivelul Ministerului Afacerilor Interne”.

Publicitate

La accesarea https://hub.mai.gov.ro, persoanele interesate trebuie să urmeze mai mulți pași, astfel:

– alegerea secțiunii „CARIERĂ MAI” – serciviul pentru recrutare în vederea ocupării unor funcții vacante;

– selectarea județului Botoșani, a statutului profesional „cadru militar” și a armei „situații de urgență”;

Publicitate

– consultarea anunțurilor publicate, de unde se pot afla toate informațiile referitoare la condițiile ce trebuie îndeplinite și pașii de urmat pentru a participa la concursuri;

Cererile de înscriere și dosarele de recrutare, în volum complet, se transmit la adresa de e-mail specificată în fiecare anunț.

Persoanele intereste de participarea la concursuri trebuie să citească cu atenție anunțurile și celelalte documente postate pe HUB și, dacă îndeplinesc toate condițiile menționate, să completeze cererea de înscriere și să pregătească dosarele de recrutare în termenele indicate.

Alte informații pot fi obținute și la Serviciul Resurse Umane, la telefon 0231/508128, în fiecare zi lucrătoare, între orele 09.00 – 15.00.

Citeste mai mult

Educație

FOTO: Exercițiu de evacuare în caz de incendiu, la Liceul „Dimitrie Cantemir” Darabani

Publicat

Publicitate

La ora 10:00, a sunat alarma de incendiu la Liceul „Dimitrie Cantemir” Darabani. Din fericire, a fost vorba doar de un exercițiu organizat de pompieri, la solicitarea cadrelor didactice.

La auzul semnalelor acustice, elevii au reacționat imediat și, însoțiți de profesori, au ieșit din clase în mod organizat și s-au deplasat la locul de adunare.

Aici, reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani le-au transmis elevilor următoarele sfaturi în cazul producerii unui incendiu în incinta școlii:

Publicitate

– anunțați incendiul primului adult pe care îl întâlniți și păstraţi-vă calmul;

– părăsiți clădirea sub supravegherea și îndrumarea unui cadru didactic;

– urmaţi căile de evacuare marcate. Nu vă întoarceţi spre locurile în care se manifestă incendiul pentru a vă lua ghiozdanele sau alte obiecte de valoare! Viaţa este mai importantă!

Publicitate

– când aţi ajuns în curte, îndreptaţi-vă spre locul de adunare marcat corespunzător. Aici, cadrele didactice vor face prezenţa.

– aşteptaţi intervenția pompierilor.

 

Publicitate

În cazul unui incendiu în locuință, elevii au fost învățați să:

– anunţe imediat părinţii sau pe cei din jur, să strige după ajutor sau sune la 112 dacă sunt singuri;

– să își ajute frații sau prietenii de joacă mai mici pe timpul evacuării din clădire;

Publicitate

– să nu se ascundă în diferite locuri (sub pat, în dulap etc.);

– dacă este mult fum, să înainteze în genunchi, deoarece la nivelul podelei pot respira mai bine;

– să nu se întoarcă în clădire, nici măcar pentru animalele sau alte bunuri de valoare.

Cu acest prilej, elevii au avut ocazia să vadă mijloacele tehnice și echipamentele folosite de pompieri în misiuni, la fața locului fiind prezent și un echipaj din cadrul Punctului de Lucru Darabani, cu o autospecială de stingere cu apă și spumă.

La final, copiii au primit materiale informative din cadrul campaniilor naționale „R.I.S.C.”, „Nu tremur la cutremur”, „Ai grijă la cea mai mare grijă:siguranța copilului tău”, „Îndepărtează pericolele. Protejează-i pe cei dragi!” și „Viziune 2020”.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Activitatea s-a desfășurat la solicitatea unității de învățământ, în cadrul programului național „Săptămâna Verde”.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO: Momente emoționante la Grădinița Liceului „Alexandru cel Bun” din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Elevii care deprind meseria de croitor la Liceul Textil din municipiul Botoșani au avut ocazia să învețe în timpul acestui post ce înseamnă să împletești  fapta de milostenie cu înmulțirea talantului ce ți-a fost dat de Bunul Dumnezeu. Beneficiarii au fost micuții de la Grădinița liceului amintit, care începând de săptămâna aceasta au pătuțurile primenite cu lenjerii nou-nouțe, cusute de frații lor mai mari de la Profesională.

Materia primă, aleasă cu motive tradiționale românești, a fost pusă la dispoziție prin grija enoriașilor din Parohia „Sfânta Cruce” din municipiul Botoșani, păstoriți de părintele paroh Ioan Iordachi. Doamna profesoară, inginerul Maria Baida, s-a ocupat de finisarea lenjeriilor, îndrumându-i cu pricepere și răbdare pe elevii de la clasa a III A de la Școala profesională din cadrului Liceului Textil.

Luni, micuții au fost vizitați de părintele Iordachi și de elevii mai mari de la Profesională care au predat 60 de seturi de lenjerii, iar copiii le-au mulțumit așa cum știu ei mai bine. Cu sfială și candoarea specifică, copilașii de la Grădinița Liceului Textil au cântat și au spus poezii cu specific pascal, reușind să ofere un adevărat spectacol plin de emoție care l-a surprins chiar și pe părintele Ioan Iordachi.

Publicitate

„Lăsați copiii să vină la Mine”

Micuții de Grădinița Liceului “Alexandru cel Bun” și copiii unei grupe de la Grădinița cu program prelungit Nr 23 din municipiu s-au întâlnit din nou cu părintele Ioan Iordachi, de această dată în casa lui Dumnezeu, la Biserica „Sfânta Cruce” din municipiul Botoșani.

„Astăzi, cu ajutorul Bunului Dumnezeu, am săvârșit dumnezeiasca Liturghie a Darurilor mai înainte Sfințite (a Sfântului Grigorie Dialogul). Cu această ocazie s-au împărtășit cu Trupul și Sângele Mântuitorului copiii de la Grădinița Liceului “Alexandru cel Bun” și copiii unei grupe de la Grădinița cu program prelungit Nr 23 din municipiu. Cinste părinților, educatorilor și personalului de la aceste grădinițe iar pe copii să-i ocrotească Dumnezeu împreună cu toți sfinții și Măicuța Domnului, pentru că ei sunt viitorul Bisericii și al țării”, a spus la finalul slujbei părintele Ioan Iordachi.

Publicitate

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending