Connect with us

Actualitate

Restituire taxă auto 2023: Au apărut normele de aplicare. Tot ce trebuie să știi pentru a primi banii înapoi, inclusiv dobândă

Publicat

Publicitate

Restituire taxă auto 2023: Statul returnează banii plătiți pentru fostele taxe auto. Procedura este simplificată: acest lucru se poate face printr-o simplă cerere la Fisc. Documentul poate fi descărcat AICI

Banii pot fi solicitați până în 2027. Luni, 24 aprilie, au apărut normele de aplicare a legii în baza căreia cetățenii pot cere restituirea taxelor auto.

Noul mecanism vizează recuperarea următoarelor foste taxe auto:

  • taxa specială pentru autoturisme și autovehicule (prevăzută de vechiul Cod fiscal)
  • taxa pe poluare pentru autovehicule (prevăzută de OUG 50/2008)
  • taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule (prevăzută de Legea 9/2012)
  • timbrul de mediu pentru autovehicule (prevăzut de OUG 9/2013).

Noul mecanism se va aplica timp de cinci ani de la apariția OUG 93/2022, mai exact, până pe 29 iunie 2027.

Restituire taxă auto 2023: Statul va fi obligat să plătească și dobânzi pentru taxa auto

Toți cei care doresc restituirea banilor achitați ca taxă auto, cât și dobânda pentru perioada dintre momentul perceperii taxei și momentul restituirii acesteia trebuie să depună solicitarea la Fisc.

În cerere trebuie trecute mai multe informații, precum contul bancar în care urmează să fie restituită suma cuvenită, precum și elementele referitoare la datele de identificare ale plătitorului și ale autovehiculului, respectiv marca, tipul/ varianta, numărul de înmatriculare și numărul de identificare.

Publicitate

Ca excepție de la regulă, în cazul în care nu s-a efectuat înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate, în cerere se trece numărul de înmatriculare al autovehiculului de la momentul plății sumelor.

Pe de altă parte, în cazul în care taxa a fost achitată de firma de leasing, cererea de restituire trebuie depusă de către proprietarii care au achiziționat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar, doar în condițiile în care contractul de leasing a fost finalizat.

Restituirea taxei auto 2023: Care este termenul legat de soluționare a cererilor

Termenul legal pentru soluționarea cererilor este de 45 de zile de la înregistrare.

În momentul în care Fiscul nu poate identifica cu certitudine datele necesare soluționării cererii, va fi solicitată prezentarea de către contribuabil, în termen de cel mult 60 de zile, a informațiilor și documentelor relevante în soluționarea cererii.

Fiscul va calcula și dobânda cuvenită contribuabilului, în cel mult 15 zile de la data restituirii.

Dobânda este de 0,02 %/ zi.

Restituirea taxei auto 2023: prevederile legii

NORME METODOLOGICE din 30 martie 2023de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule.

Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 342 din 24 aprilie 2023Data intrării în vigoare 24-04-2023

Aprobate prin ORDINUL nr. 868/1.303/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 342 din 24 aprilie 2023.

Capitolul I Procedura de restituire, pe cale administrativă, a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, precum şi a dobânzilor aferente acestora.

Restituire taxă auto 2023: Cadru general

1.1. Fac obiectul prezentei proceduri sumele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentând

  • taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule,
  • taxa pe poluare pentru autovehicule,
  • taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule
  • şi timbrul de mediu pentru autovehicule, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, reprezentând următoarele taxe şi dobânzile aferente:

a) taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, prevăzută la art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;

b) taxa pe poluare pentru autovehicule, prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobată prin Legea nr. 140/2011;

c) taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevăzută de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificările ulterioare;

d) timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările şi completările ulterioare;

e) dobânzile aferente sumelor prevăzute la lit. a)-d), calculate de la data perceperii acestora şi până la data restituirii.

Nivelul dobânzii este cel prevăzut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Cod de procedură fiscală.1.2.

Restituirea sumelor prevăzute la pct. 1.1 se face pe baza cererii depuse de contribuabil la organul fiscal central competent în administrarea acestuia.

1.3. Cererea trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, contul bancar în care urmează să fie restituită suma cuvenită contribuabilului, precum şi elementele referitoare la datele de identificare ale plătitorului şi datele de identificare ale autovehiculului, respectiv marca, tipul/varianta, numărul de înmatriculare şi numărul de identificare, pentru care se solicită restituirea sumelor prevăzute la pct. 1.1.

1.4. Prin excepţie de la subpct. 1.3, în cazul în care nu s-a efectuat înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate, în cerere se înscrie numărul de înmatriculare al autovehiculului de la momentul plăţii sumelor prevăzute la pct. 1.1 lit. a)-d), denumite în continuare taxe.

1.5. Prin excepţie de la subpct. 1.3, în cazul în care numărul de înmatriculare sau numărul de identificare este necompletat, fiind necunoscut plătitorului de taxă, acesta poate depune cererea fără a-l completa.

1.6. În situaţia achitării taxelor de către societăţile de leasing, cererea de restituire se depune de către proprietarii care au achiziţionat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar, numai în condiţiile în care contractul de leasing este finalizat.

1.7. Dreptul contribuabilului de a cere restituirea se naşte la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, respectiv la 29 iunie 2022, indiferent de momentul la care s-a achitat taxa, iar cererea de restituire se depune în termen de 5 ani de la această dată.

1.8. Prin organ fiscal central competent se înţelege organul fiscal central din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală competent în administrarea obligaţiilor fiscale datorate de contribuabil.

Restituirea taxei auto 2023: 2. Procedura de soluţionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentând taxe şi a dobânzilor aferente

2.1. În baza cererii depuse de contribuabil, organul fiscal central competent, prin compartimentul cu atribuţii de compensare/restituire, denumit în continuare compartiment de specialitate, verifică plata efectuată de contribuabil, în funcţie de numărul de identificare al autoturismului/autovehiculului sau CNP-ul/CUI-ul contribuabilului, precum şi celelalte informaţii prezentate în cerere.

În vederea efectuării eventualelor compensări, compartimentul de specialitate verifică situaţia fiscală a contribuabilului, urmând să soluţioneze cererea de restituire potrivit prezentei proceduri.

2.2. În cazuri excepţionale în care numărul de identificare este necompletat, fiind necunoscut plătitorului de taxă, sau este completat eronat, compartimentul de specialitate verifică în bazele de date la care are acces existenţa deciziei prin care s-a stabilit taxa, în vederea identificării autovehiculului pentru care s-a efectuat plata taxei ce trebuie restituită.

2.3. După verificarea prealabilă potrivit subpct. 2.1 şi în situaţia în care se constată că nu a fost restituită/compensată suma solicitată la restituire de către contribuabil, organul fiscal central competent stabileşte suma aprobată la restituire şi procedează la compensare cu eventuale obligaţii fiscale restante şi/sau la restituire, în conformitate cu dispoziţiile art. 167 şi art. 168 alin. (8) ab24 din Codul de procedură fiscală.

2.4. În conformitate cu prevederile art. 77 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, termenul de soluţionare a cererilor de restituire a sumelor cuvenite contribuabililor, potrivit dispoziţiilor legale, este de 45 de zile de la data înregistrării cererii de restituire la organul fiscal central competent, acesta putând fi prelungit în situaţiile prevăzute la alin. (2) al aceluiaşi articol.

2.5. În situaţii excepţionale, dacă în urma verificării în bazele de date organul fiscal central nu poate identifica cu certitudine datele necesare soluţionării cererii, acesta notifică contribuabilul, în scris, şi îi solicită prezentarea informaţiilor şi documentelor relevante în soluţionarea cererii.

În cazul în care informaţiile şi documentele solicitate de către organul fiscal central competent necesare în vederea soluţionării cererii nu sunt prezentate de către contribuabil în termen de cel mult 60 de zile de la data solicitării, cererea de restituire se respinge de către organul fiscal central competent.

2.6. Termenul de 45 de zile prevăzut pentru soluţionarea cererilor de restituire se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data la care s-a comunicat contribuabilului solicitarea de informaţii suplimentare relevante în soluţionarea acestora şi data înregistrării primirii acestor informaţii la organul fiscal central competent.

2.7. În situaţia sumelor solicitate la restituire de către un contribuabil care a dobândit autovehiculul în baza unui contract de leasing financiar, după verificarea plăţii efectuate după numărul de identificare al autovehiculului sau codul de identificare fiscală a societăţii de leasing care a efectuat plata şi, respectiv, a restituirii/nerestituirii sumei achitate de societatea de leasing, organul fiscal central competent în administrarea contribuabilului include aceste informaţii, conform subpct. 3.3, în Situaţia centralizatoare a deciziilor de soluţionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, emise în săptămâna …….., al cărei model este prevăzut în anexa nr. 10 la ordin.

2.8. În baza cererii depuse de contribuabil, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, procedează la:

  • a) introducerea, în baza de date centralizată, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de restituire, a informaţiilor cuprinse în cererea de restituire;
  • b) verificarea informaţiilor cu privire la autovehiculul pentru care se solicită restituirea taxei, după caz;
  • c) verificarea în baza de date centralizată dacă pentru autovehiculul indicat în cerere a fost restituită/compensată suma solicitată la restituire;
  • d) verificarea, în mod electronic, a efectuării plăţii sumelor solicitate la restituire în baza de date centralizată în care sunt înregistrate plăţile.

2.9. Cererea de restituire se respinge de către organul fiscal central competent prin emiterea Deciziei de respingere a cererii de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzută în anexa nr. 4 la ordin, în următoarele situaţii:

  • a) în situaţia în care contribuabilul nu transmite informaţiile şi documentele solicitate de organul fiscal central competent în termen de cel mult 60 de zile de la solicitare, conform subpct. 2.5;
  • b) în situaţia în care contribuabilul nu indică în cererea de restituire elementele obligatorii prevăzute la subpct. 1.3, cu excepţia situaţiilor prevăzute la subpct. 1.4 şi 1.5;c) în situaţia în care, în urma verificării efectuate potrivit subpct. 2.8 lit.
  • c), organul fiscal central competent constată că suma solicitată la restituire a fost deja compensată sau restituită, după caz;d) în situaţia în care, în urma verificării efectuate potrivit subpct. 2.8 lit.
  • d) sau subpct. 2.11, organul fiscal central competent sau unitatea Trezoreriei Statului, după caz, constată că plata sumelor solicitate la restituire nu a fost identificată în baza de date în care sunt înregistrate plăţile.2.10.

În situaţia în care nu s-a putut identifica în baza de date plata, compartimentul de specialitate editează din sistemul informatic o listă cu contribuabilii pentru care nu a fost identificată plata, care va cuprinde cel puţin următoarele informaţii: denumirea sau numele şi prenumele contribuabilului/codul de identificare fiscală al contribuabilului, numărul de identificare al autovehiculului, suma plătită pentru care nu a putut fi identificată plata taxei a cărei restituire se solicită.

2.11. În vederea verificării de către unităţile Trezoreriei Statului a existenţei sumelor achitate de contribuabili în conturile deschise la acestea, reprezentând taxe a căror restituire se solicită, compartimentul de specialitate va transmite unităţii Trezoreriei Statului lista prevăzută la subpct. 2.10, în termen de 2 zile lucrătoare de la efectuarea verificării prevăzute la subpct. 2.8.

2.12.După efectuarea verificărilor de către unitatea Trezoreriei Statului, potrivit subpct. 2.11, se va proceda astfel:

a) în situaţia în care plăţile efectuate de contribuabili sunt înregistrate în evidenţa unităţilor Trezoreriei Statului, acestea editează extrasele de cont în care se regăsesc plăţile respective, pe care le transmit cu adresă de înaintare compartimentului de specialitate, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii listei prevăzute la subpct. 2.10; ab24.

b) în situaţia în care plăţile efectuate de contribuabili nu sunt înregistrate în evidenţa unităţilor Trezoreriei Statului, această informaţie se comunică cu adresă scrisă compartimentului de specialitate, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii listei prevăzute la subpct. 2.10.

2.13. După verificarea efectuată potrivit subpct. 2.8, respectiv 2.11 şi în situaţia în care se constată că nu a fost restituită/compensată suma solicitată la restituire de către contribuabil, organul fiscal central competent întocmeşte Referatul privind soluţionarea cererii de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.

2.14. În vederea soluţionării cererii de restituire a sumelor, organul fiscal central competent întocmeşte în 2 exemplare, după caz, unul dintre următoarele documente:

  • a) Decizia de soluţionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzută în anexa nr. 3 la ordin;
  • b) Decizia de respingere a cererii de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzută în anexa nr. 4 la ordin.

2.15. Anterior emiterii deciziei de respingere, organul fiscal central competent procedează la audierea contribuabilului.

2.16. Organul fiscal central competent comunică contribuabilului un exemplar din documentele prevăzute la subpct. 2.14, iar cel de-al doilea se arhivează la dosarul fiscal.

Restituire taxă auto 2023: 3. Procedura de restituire a sumelor reprezentând taxe, precum şi a dobânzilor aferente

3.1. În vederea restituirii sumelor reprezentând taxe, precum şi a dobânzilor aferente, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, procedează la verificarea datelor din evidenţa analitică pe plătitori sub aspectul existenţei unor eventuale obligaţii de plată neachitate înregistrate de către contribuabil şi aplică în mod corespunzător dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire şi de rambursare a sumelor de la buget, precum şi de acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depăşirea termenului legal.

3.2. După verificarea prevăzută la subpct. 3.1, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, constată şi operează eventualele compensări cu obligaţii fiscale restante existente în evidenţa pe plătitor la data restituirii şi întocmeşte în 3 exemplare următoarele documente:a) decizie privind compensarea obligaţiilor fiscale/bugetare;b) notă privind restituirea/rambursarea unor sume;c) decizie de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget.

3.3. În prima zi lucrătoare a fiecărei săptămâni, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor 1-6, precum şi administraţiile judeţene ale finanţelor publice, în baza informaţiilor comunicate de către organele fiscale centrale din subordine, pe baza evidenţei cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire, transmit în format electronic Administraţiei Fondului pentru Mediu Situaţia centralizatoare a deciziilor de soluţionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, emise în săptămâna ………., prevăzută în anexa nr. 10 la ordin, pentru săptămâna anterioară, însoţite de Evidenţa cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire, prevăzută în anexa nr. 7 la ordin.

3.4. Restituirea sumelor prevăzute la pct. 1 subpct. 1.1 lit. a)-d) şi a dobânzilor aferente calculate până la data plăţii se face din bugetul Fondului pentru mediu, din contul de venituri 20.I.16.09.00 „Timbrul de mediu pentru autovehicule“, codificat cu codul de identificare fiscală al Administraţiei Fondului pentru Mediu.

3.5. Administraţia Fondului pentru Mediu virează în contul 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“, codificat cu codul de identificare fiscală atribuit Trezoreriei Statului (8609468), ale căror coduri IBAN sunt înscrise în situaţia centralizatoare prevăzută în anexa nr. 10 la ordin, suma totală destinată efectuării restituirii/compensării de fiecare unitate a Trezoreriei Statului, înştiinţând în acest sens şi organele fiscale centrale prevăzute la subpct. 3.3, în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea Situaţiei centralizatoare a deciziilor de soluţionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, emise în săptămâna …………, dar nu mai târziu de 15 decembrie a anului în curs.

Sumele cuprinse în situaţia centralizatoare prevăzută la subpct. 3.3 aferente deciziilor de soluţionare a cererilor emise între 16 decembrie şi 31 decembrie a anului în curs se virează de Administraţia Fondului pentru Mediu în termen de 10 zile lucrătoare de la data aprobării bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu.

3.6. În vederea efectuării operaţiunilor de compensare/ restituire după primirea înştiinţării prevăzute la subpct. 3.5 de la Administraţia Fondului pentru Mediu prin care confirmă efectuarea viramentului sumelor solicitate, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, transmite unităţii Trezoreriei Statului un exemplar din documentele prevăzute la subpct. 3.2 lit. a) şi/sau b), după caz, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data programată pentru efectuarea restituirii, astfel cum a fost înscrisă în borderoul prevăzut la subpct. 3.7.

3.7. În vederea programării contribuabililor pentru care vor fi restituite sumele rămase ca urmare a efectuării eventualelor compensări potrivit subpct. 3.2, organul fiscal central competent întocmeşte Borderoul privind programarea plăţii sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, precum şi a dobânzilor aferente acestora, prevăzut în anexa nr. 6 la ordin.

3.8. Compensarea şi restituirea sumelor prevăzute la pct.1 subpct.1.1 se fac din contul 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“ codificat cu codul de identificare fiscală al contribuabililor, în contul de venit bugetar şi/sau în contul bancar indicat de către contribuabil prin cererea sa de restituire, după caz, cu încadrarea în soldul creditor al contului sintetic 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“.

Administraţia Fondului pentru Mediu asigură sumele în contul prevăzut la subpct. 3.5, în vederea efectuării de către organele fiscale centrale competente a compensărilor şi/sau restituirilor, după caz.

3.9. Restituirea sumelor cuvenite contribuabililor se efectuează prin decontare bancară în contul bancar indicat prin cererea de restituire.3.10.

Dacă până la restituirea integrală a sumelor cuvenite contribuabililor intervin schimbări privind datele de identificare ale acestora sau ale contului bancar, menţionate în cerere, contribuabilul are obligaţia de a înştiinţa organul fiscal central competent de îndată.

3.11. În situaţia în care, ca urmare a indicării unui cont bancar eronat, se returnează de către instituţiile de credit sumele în contul din care acestea au fost plătite, unitatea Trezoreriei Statului transmite informaţiile respective organului fiscal central competent în administrarea contribuabilului.

3.12. În termen de 5 zile de la primirea informaţiilor prevăzute la subpct. 3.11, organul fiscal central notifică contribuabilul cu privire la faptul că a indicat un cont bancar eronat, iar contribuabilul are obligaţia indicării contului bancar corect în termen de 60 de zile de la data solicitării.

3.13. Programarea pe zile a contribuabililor se face de către organul fiscal central competent la data stabilită în borderoul prevăzut la subpct. 3.7, respectiv în nota privind restituirea/ rambursarea unor sume.

3.14. Documentele întocmite în vederea soluţionării cererilor de restituire se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

3.15. Sumele existente în contul precizat la subpct. 3.5 vor fi virate Administraţiei Fondului pentru Mediu în termen de 2 zile, în contul de venituri din care au fost acordate, precizat la subpct. 3.4, în limita soldului creditor al contului 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“.

3.16. Administraţia Fondului pentru Mediu asigură în bugetul Fondului pentru mediu al anului următor, în acelaşi cont de venituri, sumele ce au fost virate conform subpct. 3.15 şi virează aceste sume în anul următor, în maximum 5 zile lucrătoare, în contul precizat la subpct. 3.5.

Restituire taxă auto 2023: 4. Procedura privind calcularea dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele aprobate la restituire reprezentând taxe

4.1. După efectuarea restituirii sumelor reprezentând taxe, potrivit pct. 3 subpct. 3.1-3.16, organul fiscal central competent calculează dobânda cuvenită contribuabilului, în cel mult 15 zile de la data restituirii.

4.2. Dobânda cuvenită contribuabilului se calculează asupra sumei de restituit care se înmulţeşte cu numărul de zile aferent perioadei cuprinse între data perceperii taxei şi data restituirii efective şi cu nivelul dobânzii prevăzut de art. 174 alin. (5) din Codul de procedură fiscală, respectiv 0,02%/zi.4.3.

Dobânzile datorate contribuabililor în cazul restituirii sumelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti sunt cele dispuse de instanţa judecătorească.

În situaţia în care dobânzile dispuse de instanţa de judecată prin hotărâre judecătorească definitivă vizează o perioadă mai scurtă decât cea dintre data perceperii taxei şi data restituirii, organul competent la care se depune cererea de restituire calculează şi restituie dobânzile aferente întregii perioade de la data perceperii taxei şi până la data restituirii.

4.4. În situaţia prevăzută la pct. 3 subpct. 3.11, data restituirii este data virării în contul indicat de contribuabil în cererea de restituire, inclusiv în situaţia în care acest cont a fost eronat indicat şi restituirea efectivă nu s-a produs, suma fiind returnată de către instituţia de credit.

4.5. Pentru calcularea dobânzilor cuvenite contribuabililor, organul fiscal central competent întocmeşte, în două exemplare, Procesul-verbal privind calculul dobânzilor aferente sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, din care un exemplar se comunică contribuabilului, iar celălalt se arhivează la dosarul său fiscal.

4.6. În vederea restituirii dobânzilor cuvenite contribuabililor, organul fiscal central competent aplică în mod corespunzător prevederile pct. 3 subpct. 3.1-3.16.

Restituirea taxei auto 2023: 5. Prevederi privind evidenţa cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire

5.1. Evidenţa cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire, prevăzută în anexa nr. 7 la ordin, se gestionează informatic de către compartimentele de specialitate din cadrul organelor fiscale centrale competente, prin intermediul bazei de date centralizate.

5.2. În termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, Administraţia Fondului pentru Mediu transmite informatic organelor fiscale centrale competente situaţia cererilor de restituire depuse la aceasta, precum şi sumele restituite, pentru care nu au fost transmise informaţii până la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, în vederea actualizării bazei de date centralizate prevăzute la subpct. 5.1, cu toate sumele restituite de către aceasta, potrivit legii.

5.3. Administraţia Fondului pentru Mediu trebuie să transmită toate sumele de plată pentru restituire către organele fiscale centrale, potrivit subpct. 5.2, în vederea actualizării bazei de date centralizate, pentru care contribuabilii solicită restituirea potrivit prezentelor norme metodologice.

Legislația mai cuprinde și o serie de prevederi legate de punerea îmn aplicare a sentințelor judecătorești.

Foto: Arhivă

Sursa: alba24.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Reforma administrației publice locale: Situația posturilor, discutată la Guvern cu reprezentanții primăriilor

Publicat

Publicitate

Situația posturilor din administrația publică locală a fost discutată, miercuri, la guvern cu reprezentanții primăriilor și consiliilor județene.

Consultările Guvernului cu structurile asociative pe tema reformei administrației publice locale au continuat cu o nouă întâlnire desfășurată la Palatul Victoria, relatează alba24.ro.

Vicepremierii Marian Neacșu și Tánczos Barna și ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Attila Cseke, au analizat împreună cu reprezentanții primarilor și consiliilor județene mai multe aspecte cuprinse în proiectul de lege pentru reforma administrației publice locale.

Unul dintre subiecte l-a constituit situația posturilor din administrația publică locală, în contextul obiectivului asumat de reducere a cheltuielilor și de creștere a eficienței activității.

Pe baza datelor transmise de către unitățile administrativ-teritoriale, a fost realizată o situație ce cuprinde numărul total al posturilor aprobate potrivit organigramelor, numărul posturilor ocupate și al celor vacante.

De asemenea, această analiză arată numărul posturilor ocupate în funcție de serviciile publice pe care le oferă, precum evidența persoanei, poliția locală, asistență socială, asigurarea derulării proiectelor finanțate din fonduri europene etc.

Îmbunătățirea grilei de personal

O altă temă de discuție a fost legată de îmbunătățirea grilei de stabilire a numărului de personal din primării și autorități publice locale în funcție de numărul de locuitori din unitatea administrativ-teritorială, astfel încât să crească eficiența serviciilor publice.

Publicitate

Tot în acest context reprezentanții Guvernului și cei ai autorităților publice locale au analizat posibilitatea redimensionării structurilor interne din instituțiile publice – direcții și servicii – tot în scopul eficientizării activității.

Finanțarea investițiilor

Continuarea investițiilor din fonduri naționale și europene a fost un alt subiect aflat pe agenda consultărilor de miercuri.

Reprezentanții Guvernului au menționat că finanțarea proiectelor susținute prin PNRR va fi prioritizată și că se va asigura predictibilitate și transparență pentru susținerea investițiilor din Programul Anghel Saligny.

La consultările de la Palatul Victoria au participat, din partea Guvernului,   vicepremierul Marian Neacșu, vicepremierul Tánczos Barna, și ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Attila Cseke, iar din partea autorităților asociative ale administrației publice reprezentanți ai Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, ai Asociației Comunelor din România, ai Asociației Municipiilor din România și ai Asociației Orașelor din România.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (387)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

 

Cristian Pătrăşconiu, în „Ramuri” nr. 4 din 2020, publică un interviu cu Martin S. Martin, chirurg român stabilit în SUA. Una din întrebările puse este: „Unde e punctul sau zona de maximă criză în privinţa sistemului educaţional american?”. Martin S. Martin consideră că trei factori au dus la „ruperea filmului” cu tradiţia americană: „1. secularismul – critica religiei, falsa interpretare a principiului de neamestec al bisericii în treburile statului; 2. atitudinea antiamericană a noilor generaţii de educatori din colegii şi universităţi – în şcolile de stat nu se mai recită în fiecare dimineaţă, cum era regula, jurământul de loialitate pentru Statele Unite. (…) Unii profesori sunt cu adevărat convinşi de superioritatea ideilor de stânga, alţii fac tot ce pot să „mimeze” aderenţa lor la ele, aşa cum cei din generaţia mea repetau textele cu limba de lemn care ni se cereau în comunism, fără să credem în ele. E mai de bon ton să fii antiamerican decât patriot, să fii „de stânga” decât conservator; 3. corectitudinea politică – pe care istoricul englez Paul Johnson a numit-o „o boală mintală”, este o ideologie a frustraţilor, nemulţumiţilor care vor să blameze pentru mediocritatea lor orice altceva decât propria vină. Dar este şi va rămâne o cale periculoasă de a schimba felul de a gândi al oamenilor, un instrument de a submina criteriile riguroase de merit şi valoare pentru a face loc slăbănogilor plângăcioşi”;

Am citit, am reţinut: Răzvan Voncu: „Poezia este partea cea mai solidă şi, în acelaşi timp, mai originală a literaturii noastre”; Răzvan Voncu: „Poezia, astăzi, se găseşte, aşadar, într-o poziţie paradoxală. Continuă să fie la un înalt nivel estetic prin unele opere, precum o „regină” a literaturii, devenind, în schimb, o „cenuşăreasă” în ce priveşte difuzarea, receptarea, relevanţa publică a celor care o scriu”;

Publicitate

Alex Ştefănescu, la rubrica „Viaţă şi operă” din „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020, îl prezintă pe Petre Ţuţea. Distinsul critic reţine şi câteva adevăruri tăioase ale filosofului: 1. „Comuniştii au vrut să ne facă fericiţi cu forţa: Bă, să fiţi fericiţi, că vă ia mama dracului!”; 2. „Am fost acuzaţi, noi ăştia de dreapta, că exagerăm puterea naţiunii. Toate popoarele fac aşa. Nemţii se consideră buricul pământului, englezii două buricuri ale pământului, francezii trei buricuri şi jumătate”; 3. „Social-democraţia e laptele bătut al comunismului”; 4. „Când va dispărea ultimul ţăran din lume – la toate popoarele, vreau să spun -, va dispărea şi ultimul om din specia om. Şi atunci or să apară maimuţe cu haine”;

Marius Chivu, în „Dilema veche” nr 842 din 2020, reţine un punct de vedere al poetului Florin Iaru cu privire la manualele şcolare: „Pentru cine nu ştie, cu rare excepţii, manualele de limba şi literatura română sunt, vorba lui Creangă, cumplit meşteşug de tâmpenie. Ce au putut aduna între paginile lor autorii e o poveste de pe tărâmul celălalt. Adică texte ce nu pot fi citite fără să nu ţi se rupă fălcile de la căscat, fără dicţionar de termeni arhaici sau fără batistuţe pline cu mucii sentimentelor nobile, texte care nu ar fi primite, azi, nici la poşta redacţiei, nici pe un blog cu floricele, albinuţe şi păsărele, texte care nu interesează pe nimeni, de parcă ar fi scrise în persana veche. Pe scurt, manualele de română sunt cel mai mare duşman al cititului”;

George Apostoiu, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 5 din 2020, reţine un citat din Eugen Simion despre Mite Kremnitz: „Într-o scrisoare pe care Elena Văcărescu i-o trimitea de la Paris lui Iorga, la 10august 1935, am găsit aceste rânduri care mă surprind. Le iau ca o reacţie de invidie – destul de frecvente printre femeile intelectuale -, fără să le contest ab initio: „În paginile dumitale intuiţia se împleteşte cu deducţia, deopotrivă de exacte. M(ite) K(remnitz) era o spioană pe care însuşirile ei intelectuale o împiedicau să pară suspectă. Şi-apoi, pe vremea aceea, nu se cunoştea adevăratul geniu al rasei germanice, care se aplică mai ales la spionaj… Mite K. lucra pentru Goluchowski ( ministrul de externe al Austro-Ungariei- n.n.) şi Bulow (fost ambasador al Germaniei la Bucureşti – n.n.), după cum desigur arată arhivele de la Viena” (Document semnalat de Andrei Pippidi în „Agenda literară”, 1985);

Cu interes citesc serialul despre viaţa şi opera unor scriitori, serial pe care, în „Luceafărul de dimineaţă”, Alex Ştefănescu îl susţine număr de număr. În „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020, criticul amintit caută să descopere personajele din unii scriitori. Titlurile puse incită la lectură: „Caragiale în rolul lui Trahanache”, „Eugen Lovinescu sau democraţia practicată cu graţie”, „George Călinescu era un om grăbit”, „Petre Ţuţea – profet şi măscărici” sau „Cum se juca Titus Popovici”;

Dan Ionescu, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020, ne atenţionează că se împlinesc 100 de ani de la apariţia romanului „Ion” de Liviu Rebreanu. Reţinem: „Pentru „Ion”, nucleul originar este scena cu ţăranul care îngenunchează şi sărută pământul: „Ion”, mărturiseşte romancierul, îşi trage seva dintr-o scenă pe care am văzut-o acum vreo trei decenii. Era o zi de început de primăvară. Pământul, jilav, lipicios. Ieşisem cu puşca la porumbei sălbatici. Hoinărind pe coastele dimprejurul satului Prislop, am zărit un ţăran în straie de sărbătoare. El nu mă vedea. Deodată s-a aplecat şi a sărutat pământul, l-a sărutat ca pe o ibovnică…Scena m-a urmărit şi mi s-a întipărit în minte, dar fără vreun scop deosebit, ci numai ca o simplă observaţie. Nici măcar n-am fost curios să aflu de ce a sărutat omul glia. M-a observat pe urmă şi el, căci prefăcându-se că e grăbit, a luat-o repede spre sat. Cu toate că nu-i văzusem faţa şi deci nu-l cunoscusem, aş fi putut afla cine a fost şi ce l-a îndemnat la acest gest atât de neobişnuit, dar, repet, m-a interesat numai ca o bizarerie, ca o ciudăţenie ţărănească”;

Ion Pop, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 2 din 2020, preia un punct de vedere al lui Mircea Martin despre critica literară: „Nu înţeleg actul critic altfel decât ca participare, ca „experienţă”. Critica e una, indiferent de pretext, şi identitatea ei o dă efortul interpretativ. Pentru mine această participare presupune o încercare de identificare infinit repetată. Ţinta oricărei exegeze trebuie să fie aceea de a întâlni conştiinţa unei opere (nu pe cea a autorului) şi de a-i reda (sau atribui) o coerenţă semnificativă. Nu există critică în afara unei fidelităţi fundamentale faţă de operă, a cărei „deformare” (inevitabilă) e de dorit să se producă în punctul cel mai înalt cu putinţă”;

Martin S. Martin, întrebat de Cristian Pătrăşconiu cum este „omul recent” american, face o clasificare a acestuia: 1. omul recent american tradiţional – „deşi a trecut prin educaţia superioară, a rămas fidel valorilor americane din generaţiile anterioare: modestie, politeţe, muncă asiduă, respect şi atenţie pentru familie, responsabilitate în educaţia copiilor, decenţă în opţiunile politice, rezervă faţă de excesul de modernism, practică religioasă fără exagerări”; â

2. omul recent american modificat de educaţia superioară: „nu mai seamănă cu părinţii săi, pe care îi contestă. Nu vrea să se zbată prea mult, „visul american” îi este străin. A luat de bune toate poncifele instilate în mintea lui de profesorii de ideologie radicală neomarxistă şi este de acord să arunce cu uşurinţă acuzaţii nefondate despre cei care nu gândesc la fel ca el: rasism, sexism, retrograd, incorect politic”; 3. omul recent american indiferent: „care nu citeşte, are numai păreri preluate de la posturile favorite de tv. Şi de la blogurile de pe Facebook, este mediocru dotat şi colegiul nu l-a atras, nu a realizat nimic meritoriu şi a ajuns nemulţumit cronic. Răspunde cu entuziasm la ideile politice care promit „totul gratis”: ajutoare sociale, învăţământ gratuit, asistenţă medicală free, salariu social universal”; 4. omul recent american motivat şi obsedat de activisme: „ei sunt de toate felurile: antisemiţi, albi suprematişti, feministe care se dezbracă pentru proteste „toples”, antiglobalişti, anticapitalişti, antiFA, Trump-haters, gay-pride etc. Au apărut în ultimele generaţii şi se caracterizează prin intoleranţă, violenţă, refuzul dezbaterilor, afirmaţii nedovedite. Sunt proştii americani „încremeniţi în proiect” (vezi „Ramuri” nr. 4 din 2020)

 

 

Citeste mai mult

Cultura

Filarmonica Botoșani deschide stagiunea cu „Carmina Burana” de Carl Orff

Publicat

Publicitate

Deschiderea unei noi stagiuni la Filarmonica Botoșani se anunță a fi nu doar un eveniment muzical, ci o adevărată sărbătoare culturală. Anul acesta, cortina se ridică în sunetele uneia dintre cele mai puternice și spectaculoase lucrări corale ale secolului XX: „Carmina Burana” de Carl Orff, prezentată într-un an cu o semnificație aparte – marcarea a 130 de ani de la nașterea compozitorului german.

Considerată o operă monumentală, „Carmina Burana” este mai mult decât muzică: este un imn al vieții și al iubirii, o meditație asupra destinului și o celebrare a pasiunii. Partiturile ei surprind contrastul dintre fragilitatea umană și forța implacabilă a sorții, dintre jocul norocului și efemeritatea clipei, dintre umbră și lumină. În fiecare acord se simte vibrația unei lumi care arde intens și trecător deopotrivă.

Pentru melomani, debutul acestei stagiuni nu este doar un concert, ci o experiență ce promite să emoționeze și să înalțe. Publicul este invitat să asculte cu mintea, dar și cu inima, redescoperind prin muzică frumusețea universală a artei. Un început de stagiune sub semnul grandorii muzicale, menit să aducă împreună comunitatea și să celebreze arta în forma ei cea mai intensă.

Biletele vor fi disponibile online începând de luni, 22 septembrie, iar în ziua concertului vor putea fi achiziționate și la intrarea în sala de spectacol.

Citeste mai mult

Educație

Ce salarii sunt în învățământul românesc. Cât câștigă un profesor sau un educator

Publicat

Publicitate

Ce salarii sunt în învățământul românesc. Un profesor câștigă, în medie, 5.000 de lei net pe lună, în timp ce salariul unui educator ajunge la doar 4.000 lunar, arată datele Salario, comparatorul de salarii realizat de eJobs, informează alba24.ro.

Totodată, un bibliotecar pleacă acasă lunar cu aproximativ 4.000 de lei, potrivit aceleiași surse.

Comparatorul de salarii funcționează pe baza datelor introduse de utilizatori sau de specialiști. „Educația rămâne unul dintre pilonii esențiali ai societății, însă piața muncii din acest domeniu nu este lipsită de provocări”, spune Raluca Dumitra, șefa de marketing în cadrul eJobs, citată de libertatea.ro.

Având în vedere salariile pe care specialiștii le-au publicat în Salario, veniturile în educație continuă să fie sub media altor sectoare dinamice.

„O tendință vizibilă este diversificarea carierei în educație: mulți profesioniști aleg să completeze veniturile prin meditații, cursuri online sau colaborări cu platforme educaționale.

Această flexibilitate aduce un plus de atractivitate domeniului, dar și o diferențiere puternică între veniturile celor care rămân exclusiv în sistemul public și ale celor care valorifică oportunitățile alternative”, adaugă Dumitra.

Publicitate

De asemenea, veniturile din învățământ diferă în funcție de nivelul la care predă cadrul didactic, dar și de experiența acumulată și de gradul profesional obținut.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending