Connect with us

Actualitate

Restituire taxă auto 2023: Au apărut normele de aplicare. Tot ce trebuie să știi pentru a primi banii înapoi, inclusiv dobândă

Publicat

Publicitate

Restituire taxă auto 2023: Statul returnează banii plătiți pentru fostele taxe auto. Procedura este simplificată: acest lucru se poate face printr-o simplă cerere la Fisc. Documentul poate fi descărcat AICI

Banii pot fi solicitați până în 2027. Luni, 24 aprilie, au apărut normele de aplicare a legii în baza căreia cetățenii pot cere restituirea taxelor auto.

Noul mecanism vizează recuperarea următoarelor foste taxe auto:

  • taxa specială pentru autoturisme și autovehicule (prevăzută de vechiul Cod fiscal)
  • taxa pe poluare pentru autovehicule (prevăzută de OUG 50/2008)
  • taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule (prevăzută de Legea 9/2012)
  • timbrul de mediu pentru autovehicule (prevăzut de OUG 9/2013).

Noul mecanism se va aplica timp de cinci ani de la apariția OUG 93/2022, mai exact, până pe 29 iunie 2027.

Restituire taxă auto 2023: Statul va fi obligat să plătească și dobânzi pentru taxa auto

Toți cei care doresc restituirea banilor achitați ca taxă auto, cât și dobânda pentru perioada dintre momentul perceperii taxei și momentul restituirii acesteia trebuie să depună solicitarea la Fisc.

În cerere trebuie trecute mai multe informații, precum contul bancar în care urmează să fie restituită suma cuvenită, precum și elementele referitoare la datele de identificare ale plătitorului și ale autovehiculului, respectiv marca, tipul/ varianta, numărul de înmatriculare și numărul de identificare.

Publicitate

Ca excepție de la regulă, în cazul în care nu s-a efectuat înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate, în cerere se trece numărul de înmatriculare al autovehiculului de la momentul plății sumelor.

Pe de altă parte, în cazul în care taxa a fost achitată de firma de leasing, cererea de restituire trebuie depusă de către proprietarii care au achiziționat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar, doar în condițiile în care contractul de leasing a fost finalizat.

Restituirea taxei auto 2023: Care este termenul legat de soluționare a cererilor

Termenul legal pentru soluționarea cererilor este de 45 de zile de la înregistrare.

În momentul în care Fiscul nu poate identifica cu certitudine datele necesare soluționării cererii, va fi solicitată prezentarea de către contribuabil, în termen de cel mult 60 de zile, a informațiilor și documentelor relevante în soluționarea cererii.

Fiscul va calcula și dobânda cuvenită contribuabilului, în cel mult 15 zile de la data restituirii.

Dobânda este de 0,02 %/ zi.

Restituirea taxei auto 2023: prevederile legii

NORME METODOLOGICE din 30 martie 2023de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule.

Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 342 din 24 aprilie 2023Data intrării în vigoare 24-04-2023

Aprobate prin ORDINUL nr. 868/1.303/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 342 din 24 aprilie 2023.

Capitolul I Procedura de restituire, pe cale administrativă, a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, precum şi a dobânzilor aferente acestora.

Restituire taxă auto 2023: Cadru general

1.1. Fac obiectul prezentei proceduri sumele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentând

  • taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule,
  • taxa pe poluare pentru autovehicule,
  • taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule
  • şi timbrul de mediu pentru autovehicule, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, reprezentând următoarele taxe şi dobânzile aferente:

a) taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, prevăzută la art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;

b) taxa pe poluare pentru autovehicule, prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobată prin Legea nr. 140/2011;

c) taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevăzută de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificările ulterioare;

d) timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările şi completările ulterioare;

e) dobânzile aferente sumelor prevăzute la lit. a)-d), calculate de la data perceperii acestora şi până la data restituirii.

Nivelul dobânzii este cel prevăzut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Cod de procedură fiscală.1.2.

Restituirea sumelor prevăzute la pct. 1.1 se face pe baza cererii depuse de contribuabil la organul fiscal central competent în administrarea acestuia.

1.3. Cererea trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, contul bancar în care urmează să fie restituită suma cuvenită contribuabilului, precum şi elementele referitoare la datele de identificare ale plătitorului şi datele de identificare ale autovehiculului, respectiv marca, tipul/varianta, numărul de înmatriculare şi numărul de identificare, pentru care se solicită restituirea sumelor prevăzute la pct. 1.1.

1.4. Prin excepţie de la subpct. 1.3, în cazul în care nu s-a efectuat înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate, în cerere se înscrie numărul de înmatriculare al autovehiculului de la momentul plăţii sumelor prevăzute la pct. 1.1 lit. a)-d), denumite în continuare taxe.

1.5. Prin excepţie de la subpct. 1.3, în cazul în care numărul de înmatriculare sau numărul de identificare este necompletat, fiind necunoscut plătitorului de taxă, acesta poate depune cererea fără a-l completa.

1.6. În situaţia achitării taxelor de către societăţile de leasing, cererea de restituire se depune de către proprietarii care au achiziţionat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar, numai în condiţiile în care contractul de leasing este finalizat.

1.7. Dreptul contribuabilului de a cere restituirea se naşte la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, respectiv la 29 iunie 2022, indiferent de momentul la care s-a achitat taxa, iar cererea de restituire se depune în termen de 5 ani de la această dată.

1.8. Prin organ fiscal central competent se înţelege organul fiscal central din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală competent în administrarea obligaţiilor fiscale datorate de contribuabil.

Restituirea taxei auto 2023: 2. Procedura de soluţionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentând taxe şi a dobânzilor aferente

2.1. În baza cererii depuse de contribuabil, organul fiscal central competent, prin compartimentul cu atribuţii de compensare/restituire, denumit în continuare compartiment de specialitate, verifică plata efectuată de contribuabil, în funcţie de numărul de identificare al autoturismului/autovehiculului sau CNP-ul/CUI-ul contribuabilului, precum şi celelalte informaţii prezentate în cerere.

În vederea efectuării eventualelor compensări, compartimentul de specialitate verifică situaţia fiscală a contribuabilului, urmând să soluţioneze cererea de restituire potrivit prezentei proceduri.

2.2. În cazuri excepţionale în care numărul de identificare este necompletat, fiind necunoscut plătitorului de taxă, sau este completat eronat, compartimentul de specialitate verifică în bazele de date la care are acces existenţa deciziei prin care s-a stabilit taxa, în vederea identificării autovehiculului pentru care s-a efectuat plata taxei ce trebuie restituită.

2.3. După verificarea prealabilă potrivit subpct. 2.1 şi în situaţia în care se constată că nu a fost restituită/compensată suma solicitată la restituire de către contribuabil, organul fiscal central competent stabileşte suma aprobată la restituire şi procedează la compensare cu eventuale obligaţii fiscale restante şi/sau la restituire, în conformitate cu dispoziţiile art. 167 şi art. 168 alin. (8) ab24 din Codul de procedură fiscală.

2.4. În conformitate cu prevederile art. 77 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, termenul de soluţionare a cererilor de restituire a sumelor cuvenite contribuabililor, potrivit dispoziţiilor legale, este de 45 de zile de la data înregistrării cererii de restituire la organul fiscal central competent, acesta putând fi prelungit în situaţiile prevăzute la alin. (2) al aceluiaşi articol.

2.5. În situaţii excepţionale, dacă în urma verificării în bazele de date organul fiscal central nu poate identifica cu certitudine datele necesare soluţionării cererii, acesta notifică contribuabilul, în scris, şi îi solicită prezentarea informaţiilor şi documentelor relevante în soluţionarea cererii.

În cazul în care informaţiile şi documentele solicitate de către organul fiscal central competent necesare în vederea soluţionării cererii nu sunt prezentate de către contribuabil în termen de cel mult 60 de zile de la data solicitării, cererea de restituire se respinge de către organul fiscal central competent.

2.6. Termenul de 45 de zile prevăzut pentru soluţionarea cererilor de restituire se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data la care s-a comunicat contribuabilului solicitarea de informaţii suplimentare relevante în soluţionarea acestora şi data înregistrării primirii acestor informaţii la organul fiscal central competent.

2.7. În situaţia sumelor solicitate la restituire de către un contribuabil care a dobândit autovehiculul în baza unui contract de leasing financiar, după verificarea plăţii efectuate după numărul de identificare al autovehiculului sau codul de identificare fiscală a societăţii de leasing care a efectuat plata şi, respectiv, a restituirii/nerestituirii sumei achitate de societatea de leasing, organul fiscal central competent în administrarea contribuabilului include aceste informaţii, conform subpct. 3.3, în Situaţia centralizatoare a deciziilor de soluţionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, emise în săptămâna …….., al cărei model este prevăzut în anexa nr. 10 la ordin.

2.8. În baza cererii depuse de contribuabil, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, procedează la:

  • a) introducerea, în baza de date centralizată, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de restituire, a informaţiilor cuprinse în cererea de restituire;
  • b) verificarea informaţiilor cu privire la autovehiculul pentru care se solicită restituirea taxei, după caz;
  • c) verificarea în baza de date centralizată dacă pentru autovehiculul indicat în cerere a fost restituită/compensată suma solicitată la restituire;
  • d) verificarea, în mod electronic, a efectuării plăţii sumelor solicitate la restituire în baza de date centralizată în care sunt înregistrate plăţile.

2.9. Cererea de restituire se respinge de către organul fiscal central competent prin emiterea Deciziei de respingere a cererii de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzută în anexa nr. 4 la ordin, în următoarele situaţii:

  • a) în situaţia în care contribuabilul nu transmite informaţiile şi documentele solicitate de organul fiscal central competent în termen de cel mult 60 de zile de la solicitare, conform subpct. 2.5;
  • b) în situaţia în care contribuabilul nu indică în cererea de restituire elementele obligatorii prevăzute la subpct. 1.3, cu excepţia situaţiilor prevăzute la subpct. 1.4 şi 1.5;c) în situaţia în care, în urma verificării efectuate potrivit subpct. 2.8 lit.
  • c), organul fiscal central competent constată că suma solicitată la restituire a fost deja compensată sau restituită, după caz;d) în situaţia în care, în urma verificării efectuate potrivit subpct. 2.8 lit.
  • d) sau subpct. 2.11, organul fiscal central competent sau unitatea Trezoreriei Statului, după caz, constată că plata sumelor solicitate la restituire nu a fost identificată în baza de date în care sunt înregistrate plăţile.2.10.

În situaţia în care nu s-a putut identifica în baza de date plata, compartimentul de specialitate editează din sistemul informatic o listă cu contribuabilii pentru care nu a fost identificată plata, care va cuprinde cel puţin următoarele informaţii: denumirea sau numele şi prenumele contribuabilului/codul de identificare fiscală al contribuabilului, numărul de identificare al autovehiculului, suma plătită pentru care nu a putut fi identificată plata taxei a cărei restituire se solicită.

2.11. În vederea verificării de către unităţile Trezoreriei Statului a existenţei sumelor achitate de contribuabili în conturile deschise la acestea, reprezentând taxe a căror restituire se solicită, compartimentul de specialitate va transmite unităţii Trezoreriei Statului lista prevăzută la subpct. 2.10, în termen de 2 zile lucrătoare de la efectuarea verificării prevăzute la subpct. 2.8.

2.12.După efectuarea verificărilor de către unitatea Trezoreriei Statului, potrivit subpct. 2.11, se va proceda astfel:

a) în situaţia în care plăţile efectuate de contribuabili sunt înregistrate în evidenţa unităţilor Trezoreriei Statului, acestea editează extrasele de cont în care se regăsesc plăţile respective, pe care le transmit cu adresă de înaintare compartimentului de specialitate, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii listei prevăzute la subpct. 2.10; ab24.

b) în situaţia în care plăţile efectuate de contribuabili nu sunt înregistrate în evidenţa unităţilor Trezoreriei Statului, această informaţie se comunică cu adresă scrisă compartimentului de specialitate, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii listei prevăzute la subpct. 2.10.

2.13. După verificarea efectuată potrivit subpct. 2.8, respectiv 2.11 şi în situaţia în care se constată că nu a fost restituită/compensată suma solicitată la restituire de către contribuabil, organul fiscal central competent întocmeşte Referatul privind soluţionarea cererii de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.

2.14. În vederea soluţionării cererii de restituire a sumelor, organul fiscal central competent întocmeşte în 2 exemplare, după caz, unul dintre următoarele documente:

  • a) Decizia de soluţionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzută în anexa nr. 3 la ordin;
  • b) Decizia de respingere a cererii de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzută în anexa nr. 4 la ordin.

2.15. Anterior emiterii deciziei de respingere, organul fiscal central competent procedează la audierea contribuabilului.

2.16. Organul fiscal central competent comunică contribuabilului un exemplar din documentele prevăzute la subpct. 2.14, iar cel de-al doilea se arhivează la dosarul fiscal.

Restituire taxă auto 2023: 3. Procedura de restituire a sumelor reprezentând taxe, precum şi a dobânzilor aferente

3.1. În vederea restituirii sumelor reprezentând taxe, precum şi a dobânzilor aferente, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, procedează la verificarea datelor din evidenţa analitică pe plătitori sub aspectul existenţei unor eventuale obligaţii de plată neachitate înregistrate de către contribuabil şi aplică în mod corespunzător dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire şi de rambursare a sumelor de la buget, precum şi de acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depăşirea termenului legal.

3.2. După verificarea prevăzută la subpct. 3.1, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, constată şi operează eventualele compensări cu obligaţii fiscale restante existente în evidenţa pe plătitor la data restituirii şi întocmeşte în 3 exemplare următoarele documente:a) decizie privind compensarea obligaţiilor fiscale/bugetare;b) notă privind restituirea/rambursarea unor sume;c) decizie de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget.

3.3. În prima zi lucrătoare a fiecărei săptămâni, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor 1-6, precum şi administraţiile judeţene ale finanţelor publice, în baza informaţiilor comunicate de către organele fiscale centrale din subordine, pe baza evidenţei cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire, transmit în format electronic Administraţiei Fondului pentru Mediu Situaţia centralizatoare a deciziilor de soluţionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, emise în săptămâna ………., prevăzută în anexa nr. 10 la ordin, pentru săptămâna anterioară, însoţite de Evidenţa cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire, prevăzută în anexa nr. 7 la ordin.

3.4. Restituirea sumelor prevăzute la pct. 1 subpct. 1.1 lit. a)-d) şi a dobânzilor aferente calculate până la data plăţii se face din bugetul Fondului pentru mediu, din contul de venituri 20.I.16.09.00 „Timbrul de mediu pentru autovehicule“, codificat cu codul de identificare fiscală al Administraţiei Fondului pentru Mediu.

3.5. Administraţia Fondului pentru Mediu virează în contul 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“, codificat cu codul de identificare fiscală atribuit Trezoreriei Statului (8609468), ale căror coduri IBAN sunt înscrise în situaţia centralizatoare prevăzută în anexa nr. 10 la ordin, suma totală destinată efectuării restituirii/compensării de fiecare unitate a Trezoreriei Statului, înştiinţând în acest sens şi organele fiscale centrale prevăzute la subpct. 3.3, în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea Situaţiei centralizatoare a deciziilor de soluţionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, emise în săptămâna …………, dar nu mai târziu de 15 decembrie a anului în curs.

Sumele cuprinse în situaţia centralizatoare prevăzută la subpct. 3.3 aferente deciziilor de soluţionare a cererilor emise între 16 decembrie şi 31 decembrie a anului în curs se virează de Administraţia Fondului pentru Mediu în termen de 10 zile lucrătoare de la data aprobării bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu.

3.6. În vederea efectuării operaţiunilor de compensare/ restituire după primirea înştiinţării prevăzute la subpct. 3.5 de la Administraţia Fondului pentru Mediu prin care confirmă efectuarea viramentului sumelor solicitate, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, transmite unităţii Trezoreriei Statului un exemplar din documentele prevăzute la subpct. 3.2 lit. a) şi/sau b), după caz, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data programată pentru efectuarea restituirii, astfel cum a fost înscrisă în borderoul prevăzut la subpct. 3.7.

3.7. În vederea programării contribuabililor pentru care vor fi restituite sumele rămase ca urmare a efectuării eventualelor compensări potrivit subpct. 3.2, organul fiscal central competent întocmeşte Borderoul privind programarea plăţii sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, precum şi a dobânzilor aferente acestora, prevăzut în anexa nr. 6 la ordin.

3.8. Compensarea şi restituirea sumelor prevăzute la pct.1 subpct.1.1 se fac din contul 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“ codificat cu codul de identificare fiscală al contribuabililor, în contul de venit bugetar şi/sau în contul bancar indicat de către contribuabil prin cererea sa de restituire, după caz, cu încadrarea în soldul creditor al contului sintetic 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“.

Administraţia Fondului pentru Mediu asigură sumele în contul prevăzut la subpct. 3.5, în vederea efectuării de către organele fiscale centrale competente a compensărilor şi/sau restituirilor, după caz.

3.9. Restituirea sumelor cuvenite contribuabililor se efectuează prin decontare bancară în contul bancar indicat prin cererea de restituire.3.10.

Dacă până la restituirea integrală a sumelor cuvenite contribuabililor intervin schimbări privind datele de identificare ale acestora sau ale contului bancar, menţionate în cerere, contribuabilul are obligaţia de a înştiinţa organul fiscal central competent de îndată.

3.11. În situaţia în care, ca urmare a indicării unui cont bancar eronat, se returnează de către instituţiile de credit sumele în contul din care acestea au fost plătite, unitatea Trezoreriei Statului transmite informaţiile respective organului fiscal central competent în administrarea contribuabilului.

3.12. În termen de 5 zile de la primirea informaţiilor prevăzute la subpct. 3.11, organul fiscal central notifică contribuabilul cu privire la faptul că a indicat un cont bancar eronat, iar contribuabilul are obligaţia indicării contului bancar corect în termen de 60 de zile de la data solicitării.

3.13. Programarea pe zile a contribuabililor se face de către organul fiscal central competent la data stabilită în borderoul prevăzut la subpct. 3.7, respectiv în nota privind restituirea/ rambursarea unor sume.

3.14. Documentele întocmite în vederea soluţionării cererilor de restituire se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

3.15. Sumele existente în contul precizat la subpct. 3.5 vor fi virate Administraţiei Fondului pentru Mediu în termen de 2 zile, în contul de venituri din care au fost acordate, precizat la subpct. 3.4, în limita soldului creditor al contului 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“.

3.16. Administraţia Fondului pentru Mediu asigură în bugetul Fondului pentru mediu al anului următor, în acelaşi cont de venituri, sumele ce au fost virate conform subpct. 3.15 şi virează aceste sume în anul următor, în maximum 5 zile lucrătoare, în contul precizat la subpct. 3.5.

Restituire taxă auto 2023: 4. Procedura privind calcularea dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele aprobate la restituire reprezentând taxe

4.1. După efectuarea restituirii sumelor reprezentând taxe, potrivit pct. 3 subpct. 3.1-3.16, organul fiscal central competent calculează dobânda cuvenită contribuabilului, în cel mult 15 zile de la data restituirii.

4.2. Dobânda cuvenită contribuabilului se calculează asupra sumei de restituit care se înmulţeşte cu numărul de zile aferent perioadei cuprinse între data perceperii taxei şi data restituirii efective şi cu nivelul dobânzii prevăzut de art. 174 alin. (5) din Codul de procedură fiscală, respectiv 0,02%/zi.4.3.

Dobânzile datorate contribuabililor în cazul restituirii sumelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti sunt cele dispuse de instanţa judecătorească.

În situaţia în care dobânzile dispuse de instanţa de judecată prin hotărâre judecătorească definitivă vizează o perioadă mai scurtă decât cea dintre data perceperii taxei şi data restituirii, organul competent la care se depune cererea de restituire calculează şi restituie dobânzile aferente întregii perioade de la data perceperii taxei şi până la data restituirii.

4.4. În situaţia prevăzută la pct. 3 subpct. 3.11, data restituirii este data virării în contul indicat de contribuabil în cererea de restituire, inclusiv în situaţia în care acest cont a fost eronat indicat şi restituirea efectivă nu s-a produs, suma fiind returnată de către instituţia de credit.

4.5. Pentru calcularea dobânzilor cuvenite contribuabililor, organul fiscal central competent întocmeşte, în două exemplare, Procesul-verbal privind calculul dobânzilor aferente sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, din care un exemplar se comunică contribuabilului, iar celălalt se arhivează la dosarul său fiscal.

4.6. În vederea restituirii dobânzilor cuvenite contribuabililor, organul fiscal central competent aplică în mod corespunzător prevederile pct. 3 subpct. 3.1-3.16.

Restituirea taxei auto 2023: 5. Prevederi privind evidenţa cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire

5.1. Evidenţa cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire, prevăzută în anexa nr. 7 la ordin, se gestionează informatic de către compartimentele de specialitate din cadrul organelor fiscale centrale competente, prin intermediul bazei de date centralizate.

5.2. În termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, Administraţia Fondului pentru Mediu transmite informatic organelor fiscale centrale competente situaţia cererilor de restituire depuse la aceasta, precum şi sumele restituite, pentru care nu au fost transmise informaţii până la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, în vederea actualizării bazei de date centralizate prevăzute la subpct. 5.1, cu toate sumele restituite de către aceasta, potrivit legii.

5.3. Administraţia Fondului pentru Mediu trebuie să transmită toate sumele de plată pentru restituire către organele fiscale centrale, potrivit subpct. 5.2, în vederea actualizării bazei de date centralizate, pentru care contribuabilii solicită restituirea potrivit prezentelor norme metodologice.

Legislația mai cuprinde și o serie de prevederi legate de punerea îmn aplicare a sentințelor judecătorești.

Foto: Arhivă

Sursa: alba24.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ministrul Educației: Vreau ca zilnic mintea profesorilor să fie dedicată școlii și copiilor măcar timp de 8 ore

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că își dorește ca zilnic mintea profesorilor să fie dedicată școlii și copiilor ‘măcar’ timp de 8 ore, pentru care sunt plătiți zilnic.

‘Profesorilor le mulțumesc pentru efortul de a organiza în condiții bune examenul de bacalaureat, fie că au, fie că nu au discipline cuprinse în acest examen. (…) Am văzut din nou unele interpretări distorsionate și catastrofice prin care se încearcă manipulări care să ne afecteze, atunci când m-am referit la cele 8 ore pentru care suntem plătiți zilnic ca profesori. Da, vreau ca zilnic mintea profesorilor să fie dedicată școlii și copiilor măcar timp de 8 ore pentru care suntem plătiți zilnic (cu variațiile parțiale) și știu că cei mai mulți o faceți! Da, mi-ar plăcea, ca regulă generală, ca asta să se întâmple și în școală, pentru a crea medii educaționale stimulative pentru comunitatea școlii, dar știu că uneori nu există condiții adecvate sau nu este necesar (uneori poți studia la bibliotecă sau în alt loc). Dar mintea noastră trebuie să fie dedicată școlii și copiilor măcar în orele pentru care suntem plătiți’, a scris ministrul pe Facebook cu ocazia Bacalaureatului 2025, ale cărei probe scrise vor începe marți cu Limba și literatura română.

El le-a transmis absolvenților de liceu că examenul de Bacalaureat este important, să îl ia în serios, să dea tot ce pot, dar că nu le definește valoarea ca oameni, ci doar nivelul de pregătire din acel moment.

‘Acest nivel de pregătire este reflectat și incomplet, în condițiile în care evaluarea este punctuală și nu acoperă toate competențele vizate de procesul educațional din liceu. Dar este un examen important, să-l ia în serios și le urez succes’, a susținut demnitarul.

Daniel David le-a transmis și părinților că este bine să-și arate interesul și suportul față de participarea copiilor la Bacalaureat, chiar să aibă așteptări mari, dar acestea nu trebuie formulate rigid, catastrofic, cu toleranță scăzută și global-negativ.

‘Evident că, în cazul în care așteptările nu sunt confirmate, nu poți să fii bucuros sau calm, dar emoțiile negative sănătoase (îngrijorare, nu anxietate/panică; tristețe, nu deprimare; nemulțumire, nu furie; păreri de rău/regrete, nu vinovăție) ne ajută să ne reorientăm într-un plan B, de dragul copiilor. Fiți aproape de ei la modul rațional!’, a arătat Daniel David.

Publicitate

‘În final, gândul meu merge din nou spre oamenii educației: succes tuturor, un gând special de încurajare pentru elevi și mulțumiri profesorilor și părinților!’, a adăugat ministrul Educației și Cercetării.

Prima probă scrisă a examenului național de Bacalaureat – cea la Limba și literatura română – se va desfășura pe 10 iunie, iar pe 11 iunie va avea loc proba obligatorie a profilului.

Pe 13 iunie, candidații vor susține proba la alegere a profilului și specializării.

Elevii din partea minorităților naționale vor susține pe 16 iunie proba scrisă la Limba și literatura maternă.

În data de 20 iunie se vor afișa rezultatele la probele scrise (până la ora 12:00). Cei care vor dori să depună contestații pot să vizualizeze lucrările în intervalul orar 14:00 – 18:00, dar și în zilele de 23 și 24 iunie.

Rezultatele finale vor fi afișate pe 30 iunie. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Sprijin pentru facturile la curent: Card de energie pentru românii cu venituri reduse

Publicat

Publicitate

Cine va primi sprijin pentru plata facturii la curent. Românii cu venituri mici vor putea beneficia, începând cu 1 iulie 2025, de un ajutor de la stat pentru plata facturilor la energia electrică.

Măsura va înlocui actualul sistem de plafonare generalizată a prețurilor la energie electrică. Anunțul a fost făcut de ministrul interimar al Energiei, Sebastian Burduja, în cadrul unei emisiuni la Digi24.

De la plafonare universală la sprijin țintit

Noua schemă de ajutor propusă reprezintă o schimbare în modul în care statul român oferă sprijin pentru plata facturilor la energie.

Dacă până acum subvenția se acorda în funcție de consumul de energie, fără a ține cont de situația financiară reală a beneficiarului, noul sistem se va baza pe venitul real al gospodăriei.

„Până acum un multimiliardar sau milionar din România avea același nivel de sprijin ca o familie care se chinuie cu venit minim pentru că se subvenționa pe nivelul de consum”, a explicat ministrul Burduja.

Această situație paradoxală făcea ca persoanele înstărite să beneficieze de același ajutor ca familiile defavorizate, doar pe baza consumului de energie.

Publicitate

Cine va primi sprijin pentru plata facturii la curent

Propunerea Ministerului Energiei prevede actualizarea venitului minim stabilit în legea 226 la Ministerul Muncii.

„Practic, propunerea Ministerul Energiei, ea se va discuta, este actualizarea acelui venit minim care este în legea 226 la Ministerul Muncii și practic păstrarea ponderii pentru o persoană singură care încasează acel salariu minim și membru dintr-o gospodărie, care înseamnă 48% din venitul unei persoane singure”, a explicat ministrul Energiei.

Card de energie pentru românii cu venituri mici. Cum se va putea obține

Pentru a beneficia de această măsură, românii eligibili vor trebui să parcurgă o procedură de aplicare:

  • Depunerea cererii: Fiecare potențial beneficiar va putea depune cererea prin două modalități:
    • Online, pe o platformă dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS)
    • Fizic, la sediul primăriei sau la centrele de relații cu clienții ale furnizorilor de energie
  • Validarea cererii: Documentele vor fi verificate de STS, Evidența Populației și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS). Este important de menționat că cererea se depune pe proprie răspundere, solicitanții declarând unde locuiesc, codul de identificare al locului de consum, CNP-ul, membrii gospodăriei și veniturile obținute.
  • Alimentarea cardului: Odată validată cererea, cardul pentru energie va fi alimentat lunar de către ANPIS cu o sumă fixă.

Cine va primi sprijin pentru plata facturii la curent. Impactul asupra facturilor

Ministrul Energiei a subliniat că noul sistem urmărește să mențină facturile aproape la același nivel pentru familiile vulnerabile.

„Pentru românii vulnerabili, cei care în general au și un consum mic la energie și care au plătit până acum facturi de 50 lei, 40 lei pe lună și care s-ar confrunta într-adevăr cu facturi probabil de 80 lei, de 90 lei, am încercat să acoperim cât mai mult din această diferență”, a mai declarat Burduja, la Digi24.

Burduja, despre prețurile reale la energie

Ministrul a avertizat populația că, în absența plafonării universale, românii vor simți prețul real al energiei electrice de pe piață.

„Trebuie să le spunem românilor adevărul că acesta este prețul real al energiei electrice de pe piață”, a precizat oficialul.

sursa: digi24.ro

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Sfinţit Mucenic Teodot, Episcopul Ancirei; Sfânta Muceniță Zenaida

Publicat

Publicitate

Sfântul Sfinţit Mucenic Teodot a trăit în Ancira Galatiei (care astăzi se numeşte Ankara) şi a fost pârât dregătorului Teolechi că a scos trupurile unor sfinte fecioare muceniţe, şapte la număr, care fuseseră aruncate într-un iezer şi le-a îngropat cu cinste.

Pentru că era creştin şi mai ales pentru această faptă a fost adus înaintea dregătorului. Şi acolo, Sfântul Sfinţit Mucenic Teodot a zis cu îndrăzneală că, deşi este simplu şi smerit, totuşi pentru faptul că el crede şi Îl mărturiseşte pe Hristos Mântuitorul este mai presus şi mai puternic decât toţi împăraţii lumii.

De aceea, păgânii l-au bătut cumplit, apoi l-au spânzurat sus pe un lemn, l-au jupuit pe coaste şi la sfârşit i-au tăiat capul. Şi aşa a luat fericitul cununa mucenicilor, în vremea împăratului Diocleţian (284-305). Mucenicul Teodot, mai înainte de a intra în nevoinţa mucenicească, a făcut multe lucruri plăcute lui Dumnezeu.

La început, s-a luptat împotriva poftelor trupeşti şi, deşi era căsătorit după lege, a ridicat război duhovnicesc, supunându-şi trupul duhului. El atât de mult a sporit în fapte bune, încât şi altora putea să le fie învăţător al curăţiei şi al întregii înţelepciuni.

Sursa: Ziarul Lumina

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Admitere ACADEMIA de POLIȚIE 2025: Înscrieri până în 20 iunie. Condiții, locuri pe facultăți, probe de concurs, calendar

Publicat

Publicitate

Admitere Academia de Poliție 2025. Absolvenții de liceu cu bacalaureat se pot înscrie la facultățile academiei până în 20 iunie. Etapele de concurs cuprind evaluarea performanței fizice, proba scrisă și examinarea medicală. La admitere pot participa candidați în vârstă de cel puțin 18 ani, cu cetățenie română, cu diplomă de bacalaureat sau echivalentă, scrie alba24.ro.

Înscrierea se face la o singură specializare/program de studii universitare de licență din cadrul unei singure facultăți.

Model-cerere-tip-de-inscriere Academia de Poliție 2025

Candidații trebuie să fie declarați apți din punct de vedere psihologic.

Recrutările se fac de către compartimentele/responsabilii de resurse umane din cadrul

  • inspectoratelor de poliție
  • inspectoratelor pentru situații de urgență
  • inspectoratelor de jandarmi
  • penitenciare
  • IGPR

în funcție de specialitatea pentru care optează candidatul și domiciliul/reședința înscrise în cartea de identitate

Publicitate

Depunerea documentelor pentru dosarele de recrutare se face până în 8 iulie. La înscriere, se percepe o taxă de 500 de lei.

Admitere Academia de Poliție 2025. Facultăți

Academia organizează concurs de admitere în ciclul de studii universitare de licență la Facultatea de Poliţie şi Facultatea de Pompieri

Concursul de admitere se organizează pe facultăţi:

Facultatea de Poliţie:

  • specializarea ”Ordine publică și siguranță publică”, cu durata de 3 ani (180 de credite transferabile), învăţământ cu frecvenţă şi învăţământ cu frecvenţă redusă
    • „specialitatea ”Poliție”
    • specialitatea ”Poliție de frontieră”
    • specialitatea ”Jandarmi”
  • specializarea ,,Drept”, specializarea „Drept”, cu durata de 4 ani (240 de credite transferabile), învăţământ cu frecvenţă şi învăţământ la distanţă

Facultatea de Pompieri

  • specializarea „Instalaţii pentru construcţii-Pompieri”, cu durata de 4 ani (240 de credite transferabile), învăţământ cu frecvenţă

Admitere Academia de Poliție 2025. Condiții de înscriere

Pot participa candidați în vârstă de cel puțin 18 ani, cu cetățenie română, cu diplomă de bacalaureat sau echivalentă.

Pot participa şi absolvenţii studiilor efectuate în străinătate şi recunoscute de către Ministerul Educației.

Înscrierea se face la o singură specializare/program de studii universitare de licență din cadrul unei singure facultăți.

La forma de învăţământ cu frecvenţă redusă, programul de studii universitare de licenţă „Ordine şi siguranţă publică” al Facultăţii de Poliţie pot participa agenţii/ subofiţerii/ maiştrii militari din M.A.I.

Admitere Academia de Poliție 2025. Etape concurs admitere

  • I: proba eliminatorie de evaluare a perfomanței fizice
  • II: proba de evaluare a cunoștințelor
  • III: examinarea medicală

Admitere Academia de Poliție 2025. Calendar

  • până în 20 iunie: depunerea cererilor de înscriere
  • până în 7 iulie: evaluarea psihologică (inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică)
  • până în 8 iulie: depunerea documentelor pentru dosarul de recrutare
  • până în 8 iulie: achitarea taxei de înscriere (candidații declarați apt psihologic) – data operațiunii bancare
  • 22 – 30 iulie: proba de evaluare a performanței fizice și afișarea rezultatelor
  • 2 august: proba scrisă
  • 3 august: afișare rezultate provizorii proba scrisă
  • depunere contestații – on-line la Academia de Poliție ,,Alexandru Ioan Cuza” – în 24 de ore de la afișarea rezultatelor
  • 11-29 august: examinarea medicală
  • 1 septembrie 2025 rezultate definitive
  • 14 septembrie 2025: înmatriculare candidați ”admis”

Admitere Academia de Poliție 2025. Proba de evaluare a performanței fizice

Proba de evaluare a performanței fizice se organizează și se desfășoară în conformitate cu Anexele nr. 3 și nr. 4 din prezentul Regulament, în condițiile Ordinului M.A.I. nr.140/2016 și ale Ordinului M.A.I. nr.177/2016, toate cu modificările și completările ulterioare, și ale Procedurii de sistem.

Aprecierea candidaților la proba de evaluare a performanței fizice se face prin acordarea calificativului ”promovat” și a unei note de la 5,00 la 10,00, respectiv a calificativului ,,nepromovat”.

La proba de evaluare a performanței fizice nu se admit reexaminări, repetări sau contestaţii.

Admitere Academia de Poliție 2025. Proba scrisă

La proba scrisă de evaluare a cunoştinţelor se pot prezenta numai candidații care au promovat proba de evaluare a performanței fizice.

Pentru Facultatea de Poliție

Proba scrisă de evaluare a cunoştinţelor la Facultatea de Poliţie constă în aplicarea unui Test grilă la disciplinele: Istorie, Limba română şi Limba străină.

Întrebările din chestionar se întocmesc, se evaluează şi se notează separat, pe discipline. Timpul alocat desfăşurării probei este de 4 ore.

Pentru Facultatea de Pompieri

Proba scrisă de evaluare a cunoştinţelor la Facultatea de Pompieri constă în aplicarea unui Test grilă la disciplinele: Algebră şi Elemente de analiză matematică şi Fizică (Mecanică, Fizică moleculară şi Termodinamică, Electricitate)

Testul grilă se elaborează sub forma unui chestionar cu întrebări din cadrul celor două discipline ale probei de concurs.

Timpul pentru proba scrisă este de 4 ore.

Vezi integral: Regulament-admitere-licenta-2025 Academia de Poliție

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending