Connect with us
Publicitate

Actualitate

Restituire taxă auto 2023: Au apărut normele de aplicare. Tot ce trebuie să știi pentru a primi banii înapoi, inclusiv dobândă

Publicat

Publicitate

Restituire taxă auto 2023: Statul returnează banii plătiți pentru fostele taxe auto. Procedura este simplificată: acest lucru se poate face printr-o simplă cerere la Fisc. Documentul poate fi descărcat AICI

Banii pot fi solicitați până în 2027. Luni, 24 aprilie, au apărut normele de aplicare a legii în baza căreia cetățenii pot cere restituirea taxelor auto.

Noul mecanism vizează recuperarea următoarelor foste taxe auto:

Publicitate
  • taxa specială pentru autoturisme și autovehicule (prevăzută de vechiul Cod fiscal)
  • taxa pe poluare pentru autovehicule (prevăzută de OUG 50/2008)
  • taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule (prevăzută de Legea 9/2012)
  • timbrul de mediu pentru autovehicule (prevăzut de OUG 9/2013).

Noul mecanism se va aplica timp de cinci ani de la apariția OUG 93/2022, mai exact, până pe 29 iunie 2027.

Restituire taxă auto 2023: Statul va fi obligat să plătească și dobânzi pentru taxa auto

Toți cei care doresc restituirea banilor achitați ca taxă auto, cât și dobânda pentru perioada dintre momentul perceperii taxei și momentul restituirii acesteia trebuie să depună solicitarea la Fisc.

În cerere trebuie trecute mai multe informații, precum contul bancar în care urmează să fie restituită suma cuvenită, precum și elementele referitoare la datele de identificare ale plătitorului și ale autovehiculului, respectiv marca, tipul/ varianta, numărul de înmatriculare și numărul de identificare.

Publicitate

Ca excepție de la regulă, în cazul în care nu s-a efectuat înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate, în cerere se trece numărul de înmatriculare al autovehiculului de la momentul plății sumelor.

Pe de altă parte, în cazul în care taxa a fost achitată de firma de leasing, cererea de restituire trebuie depusă de către proprietarii care au achiziționat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar, doar în condițiile în care contractul de leasing a fost finalizat.

Restituirea taxei auto 2023: Care este termenul legat de soluționare a cererilor

Termenul legal pentru soluționarea cererilor este de 45 de zile de la înregistrare.

Publicitate

În momentul în care Fiscul nu poate identifica cu certitudine datele necesare soluționării cererii, va fi solicitată prezentarea de către contribuabil, în termen de cel mult 60 de zile, a informațiilor și documentelor relevante în soluționarea cererii.

Fiscul va calcula și dobânda cuvenită contribuabilului, în cel mult 15 zile de la data restituirii.

Dobânda este de 0,02 %/ zi.

Restituirea taxei auto 2023: prevederile legii

NORME METODOLOGICE din 30 martie 2023de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule.

Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 342 din 24 aprilie 2023Data intrării în vigoare 24-04-2023

Aprobate prin ORDINUL nr. 868/1.303/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 342 din 24 aprilie 2023.

Capitolul I Procedura de restituire, pe cale administrativă, a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, precum şi a dobânzilor aferente acestora.

Restituire taxă auto 2023: Cadru general

1.1. Fac obiectul prezentei proceduri sumele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentând

  • taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule,
  • taxa pe poluare pentru autovehicule,
  • taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule
  • şi timbrul de mediu pentru autovehicule, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, reprezentând următoarele taxe şi dobânzile aferente:

a) taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, prevăzută la art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;

b) taxa pe poluare pentru autovehicule, prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobată prin Legea nr. 140/2011;

c) taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevăzută de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificările ulterioare;

d) timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările şi completările ulterioare;

e) dobânzile aferente sumelor prevăzute la lit. a)-d), calculate de la data perceperii acestora şi până la data restituirii.

Nivelul dobânzii este cel prevăzut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Cod de procedură fiscală.1.2.

Restituirea sumelor prevăzute la pct. 1.1 se face pe baza cererii depuse de contribuabil la organul fiscal central competent în administrarea acestuia.

1.3. Cererea trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, contul bancar în care urmează să fie restituită suma cuvenită contribuabilului, precum şi elementele referitoare la datele de identificare ale plătitorului şi datele de identificare ale autovehiculului, respectiv marca, tipul/varianta, numărul de înmatriculare şi numărul de identificare, pentru care se solicită restituirea sumelor prevăzute la pct. 1.1.

1.4. Prin excepţie de la subpct. 1.3, în cazul în care nu s-a efectuat înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate, în cerere se înscrie numărul de înmatriculare al autovehiculului de la momentul plăţii sumelor prevăzute la pct. 1.1 lit. a)-d), denumite în continuare taxe.

1.5. Prin excepţie de la subpct. 1.3, în cazul în care numărul de înmatriculare sau numărul de identificare este necompletat, fiind necunoscut plătitorului de taxă, acesta poate depune cererea fără a-l completa.

1.6. În situaţia achitării taxelor de către societăţile de leasing, cererea de restituire se depune de către proprietarii care au achiziţionat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar, numai în condiţiile în care contractul de leasing este finalizat.

1.7. Dreptul contribuabilului de a cere restituirea se naşte la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, respectiv la 29 iunie 2022, indiferent de momentul la care s-a achitat taxa, iar cererea de restituire se depune în termen de 5 ani de la această dată.

1.8. Prin organ fiscal central competent se înţelege organul fiscal central din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală competent în administrarea obligaţiilor fiscale datorate de contribuabil.

Restituirea taxei auto 2023: 2. Procedura de soluţionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentând taxe şi a dobânzilor aferente

2.1. În baza cererii depuse de contribuabil, organul fiscal central competent, prin compartimentul cu atribuţii de compensare/restituire, denumit în continuare compartiment de specialitate, verifică plata efectuată de contribuabil, în funcţie de numărul de identificare al autoturismului/autovehiculului sau CNP-ul/CUI-ul contribuabilului, precum şi celelalte informaţii prezentate în cerere.

În vederea efectuării eventualelor compensări, compartimentul de specialitate verifică situaţia fiscală a contribuabilului, urmând să soluţioneze cererea de restituire potrivit prezentei proceduri.

2.2. În cazuri excepţionale în care numărul de identificare este necompletat, fiind necunoscut plătitorului de taxă, sau este completat eronat, compartimentul de specialitate verifică în bazele de date la care are acces existenţa deciziei prin care s-a stabilit taxa, în vederea identificării autovehiculului pentru care s-a efectuat plata taxei ce trebuie restituită.

2.3. După verificarea prealabilă potrivit subpct. 2.1 şi în situaţia în care se constată că nu a fost restituită/compensată suma solicitată la restituire de către contribuabil, organul fiscal central competent stabileşte suma aprobată la restituire şi procedează la compensare cu eventuale obligaţii fiscale restante şi/sau la restituire, în conformitate cu dispoziţiile art. 167 şi art. 168 alin. (8) ab24 din Codul de procedură fiscală.

2.4. În conformitate cu prevederile art. 77 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, termenul de soluţionare a cererilor de restituire a sumelor cuvenite contribuabililor, potrivit dispoziţiilor legale, este de 45 de zile de la data înregistrării cererii de restituire la organul fiscal central competent, acesta putând fi prelungit în situaţiile prevăzute la alin. (2) al aceluiaşi articol.

2.5. În situaţii excepţionale, dacă în urma verificării în bazele de date organul fiscal central nu poate identifica cu certitudine datele necesare soluţionării cererii, acesta notifică contribuabilul, în scris, şi îi solicită prezentarea informaţiilor şi documentelor relevante în soluţionarea cererii.

În cazul în care informaţiile şi documentele solicitate de către organul fiscal central competent necesare în vederea soluţionării cererii nu sunt prezentate de către contribuabil în termen de cel mult 60 de zile de la data solicitării, cererea de restituire se respinge de către organul fiscal central competent.

2.6. Termenul de 45 de zile prevăzut pentru soluţionarea cererilor de restituire se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data la care s-a comunicat contribuabilului solicitarea de informaţii suplimentare relevante în soluţionarea acestora şi data înregistrării primirii acestor informaţii la organul fiscal central competent.

2.7. În situaţia sumelor solicitate la restituire de către un contribuabil care a dobândit autovehiculul în baza unui contract de leasing financiar, după verificarea plăţii efectuate după numărul de identificare al autovehiculului sau codul de identificare fiscală a societăţii de leasing care a efectuat plata şi, respectiv, a restituirii/nerestituirii sumei achitate de societatea de leasing, organul fiscal central competent în administrarea contribuabilului include aceste informaţii, conform subpct. 3.3, în Situaţia centralizatoare a deciziilor de soluţionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, emise în săptămâna …….., al cărei model este prevăzut în anexa nr. 10 la ordin.

2.8. În baza cererii depuse de contribuabil, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, procedează la:

  • a) introducerea, în baza de date centralizată, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de restituire, a informaţiilor cuprinse în cererea de restituire;
  • b) verificarea informaţiilor cu privire la autovehiculul pentru care se solicită restituirea taxei, după caz;
  • c) verificarea în baza de date centralizată dacă pentru autovehiculul indicat în cerere a fost restituită/compensată suma solicitată la restituire;
  • d) verificarea, în mod electronic, a efectuării plăţii sumelor solicitate la restituire în baza de date centralizată în care sunt înregistrate plăţile.

2.9. Cererea de restituire se respinge de către organul fiscal central competent prin emiterea Deciziei de respingere a cererii de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzută în anexa nr. 4 la ordin, în următoarele situaţii:

  • a) în situaţia în care contribuabilul nu transmite informaţiile şi documentele solicitate de organul fiscal central competent în termen de cel mult 60 de zile de la solicitare, conform subpct. 2.5;
  • b) în situaţia în care contribuabilul nu indică în cererea de restituire elementele obligatorii prevăzute la subpct. 1.3, cu excepţia situaţiilor prevăzute la subpct. 1.4 şi 1.5;c) în situaţia în care, în urma verificării efectuate potrivit subpct. 2.8 lit.
  • c), organul fiscal central competent constată că suma solicitată la restituire a fost deja compensată sau restituită, după caz;d) în situaţia în care, în urma verificării efectuate potrivit subpct. 2.8 lit.
  • d) sau subpct. 2.11, organul fiscal central competent sau unitatea Trezoreriei Statului, după caz, constată că plata sumelor solicitate la restituire nu a fost identificată în baza de date în care sunt înregistrate plăţile.2.10.

În situaţia în care nu s-a putut identifica în baza de date plata, compartimentul de specialitate editează din sistemul informatic o listă cu contribuabilii pentru care nu a fost identificată plata, care va cuprinde cel puţin următoarele informaţii: denumirea sau numele şi prenumele contribuabilului/codul de identificare fiscală al contribuabilului, numărul de identificare al autovehiculului, suma plătită pentru care nu a putut fi identificată plata taxei a cărei restituire se solicită.

2.11. În vederea verificării de către unităţile Trezoreriei Statului a existenţei sumelor achitate de contribuabili în conturile deschise la acestea, reprezentând taxe a căror restituire se solicită, compartimentul de specialitate va transmite unităţii Trezoreriei Statului lista prevăzută la subpct. 2.10, în termen de 2 zile lucrătoare de la efectuarea verificării prevăzute la subpct. 2.8.

2.12.După efectuarea verificărilor de către unitatea Trezoreriei Statului, potrivit subpct. 2.11, se va proceda astfel:

a) în situaţia în care plăţile efectuate de contribuabili sunt înregistrate în evidenţa unităţilor Trezoreriei Statului, acestea editează extrasele de cont în care se regăsesc plăţile respective, pe care le transmit cu adresă de înaintare compartimentului de specialitate, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii listei prevăzute la subpct. 2.10; ab24.

b) în situaţia în care plăţile efectuate de contribuabili nu sunt înregistrate în evidenţa unităţilor Trezoreriei Statului, această informaţie se comunică cu adresă scrisă compartimentului de specialitate, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii listei prevăzute la subpct. 2.10.

2.13. După verificarea efectuată potrivit subpct. 2.8, respectiv 2.11 şi în situaţia în care se constată că nu a fost restituită/compensată suma solicitată la restituire de către contribuabil, organul fiscal central competent întocmeşte Referatul privind soluţionarea cererii de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.

2.14. În vederea soluţionării cererii de restituire a sumelor, organul fiscal central competent întocmeşte în 2 exemplare, după caz, unul dintre următoarele documente:

  • a) Decizia de soluţionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzută în anexa nr. 3 la ordin;
  • b) Decizia de respingere a cererii de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzută în anexa nr. 4 la ordin.

2.15. Anterior emiterii deciziei de respingere, organul fiscal central competent procedează la audierea contribuabilului.

2.16. Organul fiscal central competent comunică contribuabilului un exemplar din documentele prevăzute la subpct. 2.14, iar cel de-al doilea se arhivează la dosarul fiscal.

Restituire taxă auto 2023: 3. Procedura de restituire a sumelor reprezentând taxe, precum şi a dobânzilor aferente

3.1. În vederea restituirii sumelor reprezentând taxe, precum şi a dobânzilor aferente, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, procedează la verificarea datelor din evidenţa analitică pe plătitori sub aspectul existenţei unor eventuale obligaţii de plată neachitate înregistrate de către contribuabil şi aplică în mod corespunzător dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire şi de rambursare a sumelor de la buget, precum şi de acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depăşirea termenului legal.

3.2. După verificarea prevăzută la subpct. 3.1, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, constată şi operează eventualele compensări cu obligaţii fiscale restante existente în evidenţa pe plătitor la data restituirii şi întocmeşte în 3 exemplare următoarele documente:a) decizie privind compensarea obligaţiilor fiscale/bugetare;b) notă privind restituirea/rambursarea unor sume;c) decizie de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget.

3.3. În prima zi lucrătoare a fiecărei săptămâni, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor 1-6, precum şi administraţiile judeţene ale finanţelor publice, în baza informaţiilor comunicate de către organele fiscale centrale din subordine, pe baza evidenţei cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire, transmit în format electronic Administraţiei Fondului pentru Mediu Situaţia centralizatoare a deciziilor de soluţionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, emise în săptămâna ………., prevăzută în anexa nr. 10 la ordin, pentru săptămâna anterioară, însoţite de Evidenţa cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire, prevăzută în anexa nr. 7 la ordin.

3.4. Restituirea sumelor prevăzute la pct. 1 subpct. 1.1 lit. a)-d) şi a dobânzilor aferente calculate până la data plăţii se face din bugetul Fondului pentru mediu, din contul de venituri 20.I.16.09.00 „Timbrul de mediu pentru autovehicule“, codificat cu codul de identificare fiscală al Administraţiei Fondului pentru Mediu.

3.5. Administraţia Fondului pentru Mediu virează în contul 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“, codificat cu codul de identificare fiscală atribuit Trezoreriei Statului (8609468), ale căror coduri IBAN sunt înscrise în situaţia centralizatoare prevăzută în anexa nr. 10 la ordin, suma totală destinată efectuării restituirii/compensării de fiecare unitate a Trezoreriei Statului, înştiinţând în acest sens şi organele fiscale centrale prevăzute la subpct. 3.3, în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea Situaţiei centralizatoare a deciziilor de soluţionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, emise în săptămâna …………, dar nu mai târziu de 15 decembrie a anului în curs.

Sumele cuprinse în situaţia centralizatoare prevăzută la subpct. 3.3 aferente deciziilor de soluţionare a cererilor emise între 16 decembrie şi 31 decembrie a anului în curs se virează de Administraţia Fondului pentru Mediu în termen de 10 zile lucrătoare de la data aprobării bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu.

3.6. În vederea efectuării operaţiunilor de compensare/ restituire după primirea înştiinţării prevăzute la subpct. 3.5 de la Administraţia Fondului pentru Mediu prin care confirmă efectuarea viramentului sumelor solicitate, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, transmite unităţii Trezoreriei Statului un exemplar din documentele prevăzute la subpct. 3.2 lit. a) şi/sau b), după caz, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data programată pentru efectuarea restituirii, astfel cum a fost înscrisă în borderoul prevăzut la subpct. 3.7.

3.7. În vederea programării contribuabililor pentru care vor fi restituite sumele rămase ca urmare a efectuării eventualelor compensări potrivit subpct. 3.2, organul fiscal central competent întocmeşte Borderoul privind programarea plăţii sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, precum şi a dobânzilor aferente acestora, prevăzut în anexa nr. 6 la ordin.

3.8. Compensarea şi restituirea sumelor prevăzute la pct.1 subpct.1.1 se fac din contul 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“ codificat cu codul de identificare fiscală al contribuabililor, în contul de venit bugetar şi/sau în contul bancar indicat de către contribuabil prin cererea sa de restituire, după caz, cu încadrarea în soldul creditor al contului sintetic 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“.

Administraţia Fondului pentru Mediu asigură sumele în contul prevăzut la subpct. 3.5, în vederea efectuării de către organele fiscale centrale competente a compensărilor şi/sau restituirilor, după caz.

3.9. Restituirea sumelor cuvenite contribuabililor se efectuează prin decontare bancară în contul bancar indicat prin cererea de restituire.3.10.

Dacă până la restituirea integrală a sumelor cuvenite contribuabililor intervin schimbări privind datele de identificare ale acestora sau ale contului bancar, menţionate în cerere, contribuabilul are obligaţia de a înştiinţa organul fiscal central competent de îndată.

3.11. În situaţia în care, ca urmare a indicării unui cont bancar eronat, se returnează de către instituţiile de credit sumele în contul din care acestea au fost plătite, unitatea Trezoreriei Statului transmite informaţiile respective organului fiscal central competent în administrarea contribuabilului.

3.12. În termen de 5 zile de la primirea informaţiilor prevăzute la subpct. 3.11, organul fiscal central notifică contribuabilul cu privire la faptul că a indicat un cont bancar eronat, iar contribuabilul are obligaţia indicării contului bancar corect în termen de 60 de zile de la data solicitării.

3.13. Programarea pe zile a contribuabililor se face de către organul fiscal central competent la data stabilită în borderoul prevăzut la subpct. 3.7, respectiv în nota privind restituirea/ rambursarea unor sume.

3.14. Documentele întocmite în vederea soluţionării cererilor de restituire se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

3.15. Sumele existente în contul precizat la subpct. 3.5 vor fi virate Administraţiei Fondului pentru Mediu în termen de 2 zile, în contul de venituri din care au fost acordate, precizat la subpct. 3.4, în limita soldului creditor al contului 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“.

3.16. Administraţia Fondului pentru Mediu asigură în bugetul Fondului pentru mediu al anului următor, în acelaşi cont de venituri, sumele ce au fost virate conform subpct. 3.15 şi virează aceste sume în anul următor, în maximum 5 zile lucrătoare, în contul precizat la subpct. 3.5.

Restituire taxă auto 2023: 4. Procedura privind calcularea dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele aprobate la restituire reprezentând taxe

4.1. După efectuarea restituirii sumelor reprezentând taxe, potrivit pct. 3 subpct. 3.1-3.16, organul fiscal central competent calculează dobânda cuvenită contribuabilului, în cel mult 15 zile de la data restituirii.

4.2. Dobânda cuvenită contribuabilului se calculează asupra sumei de restituit care se înmulţeşte cu numărul de zile aferent perioadei cuprinse între data perceperii taxei şi data restituirii efective şi cu nivelul dobânzii prevăzut de art. 174 alin. (5) din Codul de procedură fiscală, respectiv 0,02%/zi.4.3.

Dobânzile datorate contribuabililor în cazul restituirii sumelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti sunt cele dispuse de instanţa judecătorească.

În situaţia în care dobânzile dispuse de instanţa de judecată prin hotărâre judecătorească definitivă vizează o perioadă mai scurtă decât cea dintre data perceperii taxei şi data restituirii, organul competent la care se depune cererea de restituire calculează şi restituie dobânzile aferente întregii perioade de la data perceperii taxei şi până la data restituirii.

4.4. În situaţia prevăzută la pct. 3 subpct. 3.11, data restituirii este data virării în contul indicat de contribuabil în cererea de restituire, inclusiv în situaţia în care acest cont a fost eronat indicat şi restituirea efectivă nu s-a produs, suma fiind returnată de către instituţia de credit.

4.5. Pentru calcularea dobânzilor cuvenite contribuabililor, organul fiscal central competent întocmeşte, în două exemplare, Procesul-verbal privind calculul dobânzilor aferente sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, din care un exemplar se comunică contribuabilului, iar celălalt se arhivează la dosarul său fiscal.

4.6. În vederea restituirii dobânzilor cuvenite contribuabililor, organul fiscal central competent aplică în mod corespunzător prevederile pct. 3 subpct. 3.1-3.16.

Restituirea taxei auto 2023: 5. Prevederi privind evidenţa cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire

5.1. Evidenţa cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire, prevăzută în anexa nr. 7 la ordin, se gestionează informatic de către compartimentele de specialitate din cadrul organelor fiscale centrale competente, prin intermediul bazei de date centralizate.

5.2. În termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, Administraţia Fondului pentru Mediu transmite informatic organelor fiscale centrale competente situaţia cererilor de restituire depuse la aceasta, precum şi sumele restituite, pentru care nu au fost transmise informaţii până la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, în vederea actualizării bazei de date centralizate prevăzute la subpct. 5.1, cu toate sumele restituite de către aceasta, potrivit legii.

5.3. Administraţia Fondului pentru Mediu trebuie să transmită toate sumele de plată pentru restituire către organele fiscale centrale, potrivit subpct. 5.2, în vederea actualizării bazei de date centralizate, pentru care contribuabilii solicită restituirea potrivit prezentelor norme metodologice.

Legislația mai cuprinde și o serie de prevederi legate de punerea îmn aplicare a sentințelor judecătorești.

Foto: Arhivă

Sursa: alba24.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Veste tragică! Andreea, unicul copil al interpretului Igor Cuciuc, s-a stins din viață la Balul Bobocilor

Publicat

Publicitate

O veste tragică a zguduit lumea muzicală. Andreea Cuciuc, fiica interpretului Igor Cuciuc s-a stins din viață în această seară. Despre asta au anunțat mai mulți colegi de-ai tinerei care i-au fost alături în ultimele clipe, scrie unica.md.

Seara trecută, Andreea ar fi petrecut alături de colegii ei la Balul Bobocilor într-un local din sectorul Botanica al Capitalei. Într-un moment, tânăra s-ar fi simțit rău, iar colegii au chemat ambulanța.

Publicitate
Medicii ar fi încercat să o resusciteze, dar era deja prea târziu, aceștia au fost nevoiți să constate decesul.

Andreea era singurul copil în familia Cuciuc.

 

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

(P) Marius Budăi a demonstrat că PSD a crescut de fiecare dată pensiile cu cel puțin 41%, în timp ce PNL le-a înghețat de mai multe ori

Publicat

Publicitate

Fostul Ministru al Muncii, deputatul PSD Marius Budăi a prezentat un grafic al creșterii punctului de pensie în perioadele în care Ministerul Muncii a fost condus de miniștrii PSD, respectiv miniștrii PNL. Social-democratul demonstrează că PNL a mințit când s-a lăudat că a majorat pensiile cu 40%. În realitate, spune Budăi, PNL a înghețat pensiile în 2021, iar fostul premier Florin Vasile Cîțu spunea atunci că „mărirea pensiilor cu 8% era în programul electoral, nu în programul de guvernare”. La fel, fostul PDL, azi PNL, a înghețat pensiile timp de 3 ani, în perioada 2010-2012. 

Am vrut să vedeți adevărul, pentru că i-am auzit pe cei de la PNL cum se lăudau, sau mai degrabă mințeau, că au majorat pensiile cu 40%, lăudându-se de fapt cu deciziile noastre. Adevărul e că PNL a înghețat pensiile în 2021, iar premierul de atunci, Florin Vasile Cîțu, declara senin că nu contează ce a promis PNL în „programul electoral” – contează doar ce au trecut după alegeri în „programul de guvernare!”, a declarat Marius Budăi.

Social-democratul susține că dacă se ia în calcul și recalcularea pensiilor de la 1 septembrie, în ultimii trei ani, miniștrii muncii de la PSD au reușit să majoreze pensia medie cu peste 70%.

Publicitate

Am prezentat distinct recalcularea pensiilor, pentru că de la 1 septembrie nu mai vorbim de „punctul de pensie”, ci de un alt indicator „valoarea punctului de referință”. Dacă însă comparăm pensia medie de la finalul anului 2021 (1.608 lei) cu cea din prezent (2.735 lei), creșterea este de peste 70%!”, a explicat fostul ministru al Muncii.

Pentru următorii 4 ani, PSD și-a propus să majoreze pensia medie cu 48%, până la 4.050 de lei față de 2.735 de lei cât e în prezent.

https://www.facebook.com/share/1DB4WdQkpK/

Publicitate

CMF11240017

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul Apostol și Evanghelist Matei

Publicat

Publicitate

Acest dumnezeiesc apostol, şezând la vamă, a auzit pe Domnul zicându-i: „Urmează Mie”. Şi el în ceasul acela a lăsat toate şi a urmat Domnului, făcând găzduire Domnului în casa sa mare, precum spune el însuşi în Evanghelia sa. Iar de atunci şi în urmă a fost împreună înnumărat cu ceilalţi apostoli.

După ce a primit puterea Sfântului Duh, în ziua Cincizecimii, şi s-a înţelepţit cu cele dumnezeieşti, atunci a scris Evanghelia sa pe limba evreiască; după opt ani de la înălţarea lui Hristos, a trimis Evanghelia la evreii cei nou luminaţi. Şi după ce a învăţat pe parţi şi pe mideni şi le-a aşezat lor biserici, şi multe minuni a făcut, în urmă şi-a luat sfârşitul prin foc prin cei necredincioşi. Iar când era încă în viaţă, acest dumnezeiesc apostol, ceilalţi împreună ucenici şi apostoli înconjurau fiecare locul şi cetatea, ce-i cădea la sorţi, propovăduind Evanghelia lui Hristos. Iar acesta la parţi aflându-se, s-a suit singur într-un munte şi a zăbovit acolo, având o singură haină şi fără de acoperământ.

După ce a trecut câtva vreme, i s-a arătat lui Dumnezeu ca un prunc, Cel ce a zidit din pământ pe om, şi, întinzându-Şi dreapta Sa, a dat apostolului un toiag şi i-a zis: „Ia aceasta şi, pogorându-te din munte şi mergând la cetatea Mirmina, sădeşte toiagul acesta înaintea uşii bisericii de acolo, unde făcând rădăcini şi înălţându-se din mâna Mea cea dreaptă, se va face copac mult-roditor; şi din vârful crengilor sale se va pogorî mursa de miere, iar din rădăcina sa va ieşi izvor de apă, cu care spălându-se oamenii cetăţii, cei cu mintea de fiară, şi din mursa copacului împărtăşindu-se, li se vor îndulci simţirile şi vor înceta a mai face fărădelegi. Atunci Matei, primind cu cucernicie toiagul cel dat de Domnul, s-a pogorât din munte şi s-a dus la Mirmina.

Publicitate

Iar femeia împăratului parţilor, Fulvana cu numele, având demon viclean, a întâmpinat pe apostol împreună fiind ea cu fiul şi cu fiica-sa, care şi aceştia erau ţinuţi de duhuri necurate. Şi toţi, cu glasuri aspre şi cu săltări sălbatice, strigau în preajma apostolului, zicând: „Cine te-a silit ca să vii aicea şi la locurile noastre? Sau cine este Cel ce ţi-a dat ţie toiagul acesta spre pierzarea noastră?” Atunci apostolul lui Hristos cu glas liniştit a certat duhurile cele necurate, iar pe cei ce pătimeau şi se aflau în zbuciumări i-a vindecat şi i-a făcut pe ei să urmeze lui cu bună rânduială şi cu minte. Iar episcopul cetăţii aceleia, Platon cu numele, aflând de venirea sfântului, a ieşit afară împreună cu clerul şi l-a întâmpinat, şi amândoi împreună au intrat în cetate înaintea tuturor. Atunci apostolul, înfigând toiagul în pământ, a slăvit pe Dumnezeu, Cel ce i s-a arătat lui ca un prunc şi i-a poruncit să facă aceasta. Şi, o, minune!, îndată toiagul cel uscat a prins rădăcină şi a făcut crengi şi roadă a dat, care pica mursa de miere, precum a zis Domnul. Lângă rădăcina copacului s-a făcut o fântână, ce izvora apă prea curată şi prea dulce, încât toţi cei ce treceau pe acolo s-au spăimântat de această minune.

Şi fiindcă vestea aceasta s-a împrăştiat în toate părţile cetăţii, alergau împreună mulţimile ca să vadă minunea. Cei care gustau din dulceaţa copacului şi se spălau cu apa din izvor lepădau îndată toată nebunia şi cruzimea cea sălbatică din sufletul lor, pe care o aveau cu înşelăciune din pricina închinării la idoli. Dar multe pătimind de la împărat, apostolul Domnului prin foc şi-a primit sfârşitul. În urmă însă, a făcut pe împăratul să se întoarcă la credinţa lui Hristos prin minunea ce au făcut moaştele lui.

Împăratul, botezându-se, a luat numele Matei şi a zdrobit idolii, a înduplecat pe supuşii săi şi au crezut toţi în Hristos. Apoi şi episcop făcându-se, a lăsat după moarte episcopia fiului său, după aşezământul ce prin vedenie i-a făcut lui dumnezeiescul apostol.

Publicitate

Citeste mai mult

Actualitate

Card european unic pentru persoanele cu dizabilități. Va permite accesul la servicii și facilități, în toate țările UE

Publicat

Publicitate

Card european unic pentru persoanele cu dizabilități. O directivă europeană recent oficializată prevede instituirea cardului european pentru dizabilitate și a cardului european de parcare pentru persoanele cu dizabilități. Acestea vor facilita accesul persoanelor cu dizabilități la diverse servicii publice și private, la tratament preferențial sau la facilități de parcare, în mod egal, în toate țările Uniunii Europene, scrie alba24.ro

Statele membre vor trebui să transpună noua directiva în legislațiile naționale până la data de 5 iulie 2027. Dispozițiile acesteia ar urma să fie aplicate începând cu data de 5 iunie 2028.

Directiva (UE) 2024/2841 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2024 de instituire a cardului european pentru dizabilitate și a cardului european de parcare pentru persoanele cu dizabilități a fost publicată joi, 14 noiembrie, în Jurnalul Oficial al UE.

Publicitate

Potrivit documentului, fiecare stat membru va introduce versiunea fizică a cardului european pentru dizabilitate respectând formatul standardizat și accesibil comun. De asemenea, statele vor introduce în versiunea fizică a cardului un cod QR și alte caracteristici digitale care utilizează mijloace electronice pentru a preveni și combate frauda.

Recunoașterea reciprocă a cardului european pentru dizabilitate și a cardului european de parcare pentru persoanele cu dizabilități va facilita accesul persoanelor accesul la condițiile speciale sau la tratamentul preferențial oferite de autorități publice sau de operatori privați într-o gamă largă de servicii, activități și facilități, inclusiv atunci când acestea sunt furnizate fără plată, precum și accesul la condițiile și facilitățile de parcare rezervate persoanelor cu dizabilități și, după caz, persoanelor care îi însoțesc sau îi asistă, inclusiv asistenții personali.

Card european unic pentru persoanele cu dizabilități

Cardul european pentru persoanele cu dizabilități va fi un document unic recunoscut în toate statele membre ale Uniunii Europene, care va facilita accesul egal la condiții speciale și tratament preferențial în servicii publice și private, cum ar fi transportul, evenimentele culturale și centrele de agrement. Acesta va completa documentele naționale existente și va fi emis de autoritățile naționale competente.

Publicitate

De asemenea, cardul european de parcare pentru persoanele cu dizabilități va avea un format standardizat, recunoscut în întreaga Uniune, și va oferi drepturi de parcare similare în toate statele membre. Acesta va înlocui cardurile naționale de parcare.

Facilități de care vor beneficia persoanele cu dizabilități, în toate statele Uniunii Europene

Printre exemplele de condiții speciale sau tratamente preferențiale se numără:

  • accesul gratuit,
  • taxele sau tarifele reduse,
  • taxele de utilizare reduse pentru drumuri, poduri sau tuneluri care fac obiectul taxării rutiere,
  • accesul prioritar,
  • accesul în zone cu trafic restricționat și zone pietonale,
  • locuri prioritare în transportul public,
  • locuri desemnate și accesibile în transportul public, în parcuri și în alte zone publice,
  • locuri accesibile în cadrul evenimentelor culturale sau publice,
  • asistență personală,
  • animale de asistență, cum ar fi câini-ghid sau câini de asistență pentru persoanele cu dizabilități, inclusiv cu deficiențe de vedere,
  • asistență pe plajă pentru intrarea în apă,
  • sprijin cum ar fi accesul la Braille,
  • ghiduri audio,
  • interpretare în limbajul semnelor,
  • acordarea de ajutoare sau asistență,
  • împrumutarea unui fotoliu rulant,
  • împrumutarea unui fotoliu rulant plutitor,
  • obținerea de informații turistice în formate accesibile și utilizarea unui scuter de mobilitate pe carosabil sau a unui fotoliu rulant pe benzile pentru biciclete fără amendă.

Printre exemplele de condiții și facilități de parcare se numără:

Publicitate
  • parcarea gratuită sau prelungită sau spațiile de parcare rezervate,
  • accesul în zonele în care traficul este restricționat pentru anumite vehicule în conformitate cu dreptul intern, cum ar fi zonele cu emisii scăzute.

În ceea ce privește serviciile de transport de pasageri cu mijloace de transport aerian, feroviar, naval sau cu autobuzul și autocarul, pe lângă condițiile speciale sau tratamentul preferențial oferite persoanelor cu dizabilități, animalele de asistență, cum ar fi câinii-ghid sau câinii de asistență pentru persoanele cu dizabilități, inclusiv cu deficiențe de vedere, asistenții personali, interpreții în limbajul semnelor sau alte persoane care însoțesc sau asistă persoanele cu dizabilități sau cu mobilitate redusă călătoresc gratuit sau la un preț redus și se așază, dacă este posibil, lângă persoana cu dizabilități pe care o însoțesc sau o asistă.

Persoanele care însoțesc sau asistă persoanele cu dizabilități sunt desemnate de persoanele cu dizabilități însele sau de tutorele lor legal și se pot schimba ad-hoc, în funcție de cerințele persoanei cu dizabilități.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending