Reguli noi la grădiniță: Educatorii vor trebui să întocmească un raport de evaluare a copiilor, ce va fi util pentru înscrierea la clasa pregătitoare. Detaliile se regăsesc într-un proiect pus în dezbatere de Ministerul Educației, scrie alba24.ro.
Potrivit sursei citate, raportul descriptiv de evaluare va fi completat pentru copii, la finalul grupei mari de grădiniță.
Acesta include date referitoare la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor cognitive și socio-emoționale ale copilului.
Raport descriptiv de evaluare se completează pentru toți copiii din grupele mari din cadrul unităților de învățământ cu grupe de nivel preșcolar.
Obiectivul documentului este orientarea și optimizarea procesului de predare-învățare a copiilor în etapa școlară următoare, respectiv în clasa pregătitoare.
Acesta este menit să sprijine profesorul pentru învățământ primar/învățătorul, în procesul de personalizare a abordării didactice în funcție de interesele, nevoile și potențialul fiecărui copil.
Raport de evaluare a copiilor. Când este completat raportul
La finalul grupei mari de la grădiniță, procesul de evaluare a copiilor se desfășoară pe tot parcursul anului școlar. Acesta se încheie în lunile mai-iunie, dar nu mai târziu de ultima zi de grădiniță.
În acest interval se completează Raportului descriptiv de evaluare. Documentul include aspecte privind nivelul realizării/dobândirii comportamentelor stabilite în:
Profilul de formare al absolventului
Curriculumul pentru educație timpurie
Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani
sau în urma înregistrărilor consemnate în caietul de observații și în Fișa de apreciere a progresului.
Raport de evaluare a copiilor. Ce informații conține
Raportul descriptiv de evaluare este un document-tip, structurat pe următoarele secțiuni:
date de identificare ale preșcolarului
conținutul raportului, cu următoarele delimitări:Dezvoltare fizică
Competențe cognitive (în care se realizează consemnări ale indicatorilor comportamentali realizați/îndepliniți de copil, specifici Domeniului cognitiv și cunoașterea lumii, Dezvoltarea limbajului, comunicării și a premiselor citirii și scrierii)
Competențe socio-emoționale (în care se realizează consemnări ale indicatorilor comportamentali realizați/îndepliniți de copil, specifici Domeniului socio-emoțional și Capacități și atitudini în învățare) din Curriculumul pentru educație timpurie din Profilul de formare al absolventului și din Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani
observații, aprecieri si recomandări
Raport de evaluare a copiilor. Procedura
La începutul anului școlar, educatorul informează familia fiecărui preșcolar din grupa mare, despre raportul descriptiv de evaluare, despre utilitatea și structura acestuia.
Educatorii consemnează în Caietul de observații și în Fișa de apreciere a progresului copilului, înainte de intrarea în învățământul primar, informații privind comportamentele manifestate de copii pe durata parcurgerii învățământului preșcolar.
Raportul este completat de către educatorul de la grupa respectivă, în colaborare cu consilierul școlar (angajat al unității sau desemnat de CJRAE/CMBRAE). Va apela la informațiile colectate din Caietul de observații și din Fișa de apreciere a progresului copilului, precum și la cele colectate în urma discuțiilor cu părinții copilului.
Raportul de evaluare este tipărit, semnat de cadrul didactic, de profesorul consilier școlar, de părinți. Este înregistrat în unitatea de învățământ și, ulterior, la unitatea de învățământ unde copilul frecventează clasa pregătitoare.
Raport de evaluare a copiilor. Cine are acces la informațiile din document
Raportul descriptiv de evaluare poate fi consultat de către:
conducerea unității de învățământ cu grupe de nivel preșcolar
cadrele didactice care desfășoară activități cu copilul la grupă
profesorul consilier școlar pe toată durata frecventării grupei mari a grădiniței de către copil, pentru coordonarea demersurilor de urmărire și sprijin acordat acestuia pentru a-și atinge potențialul propriu
Mai poate fi consultate de către:
conducerea unității de învățământ cu clase de nivel primar
cadrul didactic care a preluat copilul la clasa pregătitoare pe toată durata frecventării clasei pregătitoare de către copil/elev, pentru coordonarea demersurilor de cunoaștere a copilului, de adaptare a acestuia la cerințele școlare și de proiectare a demersului didactic corespunzător nevoilor acestuia
părintele copilului preșcolar, în momentul înmânării acestuia de către educatorul de la grupăcu mențiunea obligativității transmiterii acestuia unității de învățământ la care este înscris elevul pentru a frecventa clasa pregătitoare, respective învățătorului/profesorului pentru învățământul primar, în prima săptămână de școală
reprezentanți ai inspectoratului școlar/ME, în vederea monitorizării și analizei performanțelor preșcolarilor
Raportul de evaluare a copiilor. Ce trebuie să facă părinții
Raportul este utilizat pentru optimizarea procesului educativ și fundamentarea deciziilor de orientare și consiliere educațională. Va fi la baza întocmirii/actualizării planului individualizat de învățare, pentru fiecare copil.
O copie a raportului este înmânată părinților/ reprezentanților legali ai copilului, cu mențiunea că aceștia au primit un exemplar și că raportul reprezintă un document obligatoriu, care vine în completarea dosarului de înscriere a copilului în clasa pregătitoare.
Părintele înmânează cadrului didactic din învățământul primar care a preluat copilul, în prima săptămână de școală, Raportul descriptiv de evaluare.
Raportul descriptiv de evaluare se încarcă pe platforma informatică dedicată, conform unei proceduri elaborate de către CNPEE.
Acesta face parte integrantă din portofoliul educațional al copilului.
Conținutul raportului este confidențial. Unitatea școlară are obligația de a respecta Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea privește prelucrarea datelor cu caracter personal.
Vezi integral: Proiect_Raport_evaluare_gradinita
Anexa_1_Raport evaluare grădiniță
Anexa_2_Instructiuni_completare
foto: arhivă, rol ilustrativ