Connect with us

Actualitate

RCA: Modificări privind acordarea despăgubirilor. Cum se calculează

Publicat

Publicitate

Despăgubirile în baza asigurărilor RCA, la nivelul deciziilor instanțelor de judecată, se acordă diferit și durează foarte mult un lucru care este, în fond, nefiresc. Pentru reglementarea acestei anomalii, la Senat fost depusă o propunere de modificare a Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, cu modificările și completările ulterioare.

În expunerea de motive a modificării se spune că: ”Unele instanțe de judecată nu consideră a fi daune materiale cheltuielile viitoare pe care va trebuie să le suporte victima unui accident rutier cu recuperarea sau refacerea stării de sănătate, precum, dar fără a se limita, investigații medicale, tratamente medicamentoase, terapii de recuperare, achiziționarea de orteze, proteze, scaune rulante, etc.

De asemenea, nu sunt considerate daune materiale nici cheltuielile viitoare pe care rudele unei victime decedate a unui accident rutier vor trebuie să le suporte cu ritualurile religioase, precum și costurile necesare realizării monumentului funerar. În acest context, în care persoanele prejudiciate nu își pot permite achitarea costurilor operațiunilor anterior menționate, iar acestea nu sunt considerate daune materiale se ajunge în situația de inechitate în care fie nu mai sunt accesate, deși sunt imperios necesare, fie sunt accesate ulterior primirii despăgubirilor morale, care astfel sunt utilizate pentru acoperirea unor prejudicii materiale, daune morale fiind transformate în daune materiale.

Este evidență inechitatea creată prin aceea că, sumele de bani oferite persoanelor prejudiciate, care ar trebui să acopere suferințele morale suportate, ajung să acopere doar prejudicii materiale”.

Așadar, actul normativ definește accidentul auto ca fiind un eveniment în care a fost implicat cel puțin un vehicul în urma căruia au rezultat prejudicii materiale și/sau vătămarea sănătății și a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane și cererea de despăgubire, că fiind documentul prin care partea prejudiciată sau asiguratul formulează către asigurătorul RCA sau către BAAR pretențiile de despăgubire.

În expunerea de motive se mai spune că trebuie ținut cont și de perioada lungă de timp necesară obținerii de către persoana prejudiciată a unei hotărâri definitive din partea unei instanțe de judecată, perioada care, în unele cazuri, se poate întinde pe mai mulți ani, funcție de complexitatea litigiului.

Publicitate

Așadar, pentru corectarea acestei norme legale care, în mod evident, dezavantajează persoana prejudiciată, este necesară modificarea legii în așa fel încât să existe o separare clară între situația cererii de despăgubire soluționată pe cale amiabilă și cea pentru care este necesară intervenția instanțelor de judecată.

Vezi AICI propunerea de modificare a Legii 

Citește și:

Accident auto. Cum se calculează despăgubirile

ASF a publicat în urmă cu câteva zile un Ordin prin care se stabilește punctajul prin care se calculează despăgubirile în cazul unui accident auto.

Ordinul vizează persoanele care au suferit vătămări corporale în timpul unui accident auto. Este vorba despre Ordinul 1/2.293/2022 privind stabilirea despăgubirii persoanei prejudiciate în caz de vătămare a integrităţii corporale sau a sănătăţii în urma producerii accidentelor de vehicule pe baza punctajului traumatologic stabilit de Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” Bucureşti.

În primul rând calculare punctajului trautamtologic se face contra cost la cererea persoanei prejudiciate, a asigurătorului RCA, a BAAR sau Fondului de Garantare a Asiguraţilor, denumit în continuare FGA, de către medici experţi evaluatori.

Pentru calculul punctajului traumatologic, persoanele prejudiciate sunt examinate clinic printr-o expertiză de evaluare în cadrul căreia sunt verificate acuzele prezentate, documentele doveditoare şi se identifică aspectele clinice şi paraclinice, morfologice şi funcţionale care sunt în legătură directă de cauzalitate cu accidentul de vehicule, se spune în ordonul ASF.

Examinarea

În cadrul examinării se procedează la:

a) identificarea, notarea şi descrierea tuturor leziunilor traumatice şi a consecinţelor acestora asociate cu accidentul rutier în cauză, identificabile cu ocazia examenului clinic;

b) existenţa corelaţiei diagnostic – susţinerea diagnosticului;

c) examinarea documentelor medicale relevante;

d) diferenţierea leziunilor traumatice şi/sau consecinţelor acestora asociate cu accidentul rutier de patologii anterioare evenimentului rutier sau cele ulterioare ce nu sunt legate direct cauzal de acesta;

e) acordarea unui punctaj total care să ţină cont de situaţia faptică la momentul consultului sau la momentul parvenirii examenelor clinice sau paraclinice de specialitate solicitate pe baza baremului.

În cazul în care documentele medicale sunt insuficiente şi/sau incomplete în raport cu starea victimei, medicul expert evaluator poate solicita completarea documentaţiei sau efectuarea unor examinări suplimentare cu scopul de a verifica şi completa diagnosticul; solicitarea se face cu consimţământul explicit al pacientului. Citește mai mult AICI

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

VIDEO. Lucrările pe Autostrada A7 Focșani – Bacău avansează pe Lotul 2. Imagini spectaculoase de pe șantier

Publicat

Publicitate

Pe șantierul Autostrăzii A7 Focșani – Bacău, Lotul 2 Domnești-Târg – Răcăciuni, lucrările intră într-o nouă etapă vizibilă. Imagini video surprinse pe sectorul dintre localitățile Valea Seacă și Răcăciuni (județul Bacău) arată așternerea stratului de legătură (BAD 22.4), semn că proiectul avansează într-un ritm susținut.

Potrivit Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, în paralel cu lucrările de asfaltare, constructorul este mobilizat pe mai multe fronturi. Se lucrează intens la structuri – cofrarea și turnarea plăcilor de suprabetonare pentru pasajul de la Domnești-Târg și pentru celelalte poduri aflate pe traseu.

De asemenea, echipele sunt implicate în execuția umpluturilor de pământ, stabilizarea straturilor intermediare și amenajarea nodului rutier Răcăciuni, unde se desfășoară lucrări de stabilizare a stratului superior de fundație. În același timp, se montează hidroizolații, geodrenuri și panouri fonoabsorbante, elemente esențiale pentru siguranța și confortul viitorilor utilizatori ai autostrăzii.

Lotul 2 al Autostrăzii A7 are o lungime de 38,78 km, iar ordinul de începere a fost emis pe 3 mai 2023. Durata contractului este de 30 de luni, iar până acum stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 55%, conform raportărilor oficiale.

Proiectul este derulat de asocierea Spedition UMB SRL – SA&PE Construct SRL – Tehnostrade SRL, una dintre cele mai active companii din domeniul construcțiilor de drumuri din România. Valoarea contractului este de 2,485 miliarde de lei (fără TVA), iar finanțarea provine din fonduri europene.

Publicitate

Autostrada A7 este unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din România, parte a coridorului rutier care va lega Moldova de sudul țării și de rețeaua europeană de transport. Finalizarea Lotului 2 Domnești-Târg – Răcăciuni va reprezenta o etapă crucială în modernizarea conexiunilor rutiere dintre Focșani și Bacău.

Imaginile difuzate de DRDP Iași confirmă faptul că șantierul este într-o etapă activă, iar lucrările avansează vizibil, oferind speranța că termenul de finalizare va fi respectat.

Citeste mai mult

Eveniment

Vecini de groază: Locuințe din Botoșani transformate în focare de mizerie. Proprietarii, amendați și obligați să igienizeze

Publicat

Publicitate

Două locuințe din municipiul Botoșani au fost transformate în adevărate focare de mizerie, spre disperarea vecinilor.

Polițiștii locali au intervenit pe Aleea Slt. Ioan Frunzetti nr. 5 și pe strada Cornișa nr. 8, după ce au fost depuse petiții privind starea de insalubritate din aceste imobile.

În interior, agenții au descoperit deșeuri depozitate în cantități mari, miros pestilențial, dar și prezența insectelor.

Cei doi proprietari au fost sancționați contravențional cu câte 1.000 de lei fiecare, iar polițiștii le-au stabilit termene clare pentru igienizarea locuințelor.

Totodată, controale similare au vizat mai multe terenuri situate pe străzile Vulturului, Bradului și Pacea, unde proprietarii nu și-au întreținut spațiile. Aceștia au fost, de asemenea, amendați pentru lipsa lucrărilor de curățenie și pentru neîntreținerea vegetației.

Potrivit H.C.L. nr. 44/2025, botoșănenii sunt obligați să asigure curățenia și igiena imobilelor deținute, inclusiv prin acțiuni periodice de dezinsecție și deratizare.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Furnizarea apei, întreruptă JOI pe mai multe străzi din municipiul Botoșani. Se mută hidranții de incendiu de pe strada Popăuți

Publicat

Publicitate

Locuitorii din mai multe cartiere ale municipiului Botoșani vor rămâne fără apă potabilă în cursul zilei de joi, 18 septembrie 2025.

S.C. Nova Apaserv S.A. a anunțat că este necesară o sistare temporară a serviciului pentru executarea unor lucrări de relocare a hidranților de incendiu, în cadrul proiectului „Reabilitare și modernizare strada Popăuți”, derulat de Primăria Botoșani.

Astfel, între orele 08:00 și 16:00, furnizarea apei potabile va fi întreruptă pe următoarele străzi: Popăuți, Panduri, Hatman Arbore (parțial), Stegari, Aleea Luizoaia, Aleea Dimitrie Cantemir, Aleea Ioan Missir și Aleea Grigore Ghica.

Măsura este necesară pentru a permite desfășurarea lucrărilor de modernizare a rețelelor edilitare și pentru a asigura siguranța și funcționalitatea viitoarelor echipamente de intervenție în caz de incendiu.

Reprezentanții operatorului de apă fac apel la cetățenii afectați să își facă rezerve de apă suficiente pentru consum și uz casnic pe durata întreruperii. „Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și le mulțumim clienților pentru înțelegere. Investițiile derulate sunt menite să contribuie la modernizarea infrastructurii și la creșterea calității serviciilor furnizate”, a transmis conducerea Nova Apaserv, prin directorul general Alin Cătălin Cirimpei.

Proiectul de reabilitare a străzii Popăuți face parte dintr-un amplu program de modernizare urbană inițiat de Municipiul Botoșani, care include atât refacerea infrastructurii rutiere, cât și îmbunătățirea utilităților.

Publicitate

Cetățenii sunt sfătuiți să ia măsuri preventive și să-și organizeze activitățile zilnice astfel încât să reducă la minimum impactul întreruperii asupra gospodăriilor.

Citeste mai mult

Administratie

Botoșani, pe locul 18 la nivel național în topul fluidității traficului. Șoferii pierd anual 7 zile din viață din cauza aglomerației

Publicat

Publicitate

Municipiul Botoșani se află pe locul 18 la nivel național în clasamentul fluidității traficului urban, potrivit Indexului de Trafic 2025 realizat de Institutul pentru Orașe Vizionare.

Studiul arată că șoferii botoșăneni pierd echivalentul a 6,8 zile de lucru anual din cauza aglomerației, în condițiile în care un șofer obișnuit parcurge zilnic 30 de kilometri, timp de 250 de zile lucrătoare.

Cum s-a făcut analiza traficului

Raportul a luat în calcul date colectate între martie și iunie 2025, de luni până vineri, între orele 07:00 și 20:00. Clasamentul a fost realizat pe baza a doi indicatori principali: diferența de viteză dintre zilele lucrătoare și traficul liber de duminică dimineața (Δ viteză, care reflectă gradul de congestie) și viteza medie de deplasare în zilele lucrătoare.

Pentru o interpretare mai clară, rezultatele au fost traduse în doi indicatori suplimentari:

  • ETTR (Excess Travel Time Ratio) – procentul de timp pierdut față de condițiile de trafic liber,

  • zile pierdute anual – timpul irosit, echivalat în zile de lucru de opt ore, de către un șofer obișnuit.

    Publicitate

Cum stă Botoșaniul în comparație cu alte orașe

Orașele mici, precum Reșița, Giurgiu și Călărași, au cel mai fluid trafic, cu pierderi între 3 și 3,5 zile pe an. La polul opus, Bucureștiul continuă să fie cel mai aglomerat oraș din țară, cu peste 12 zile pierdute anual de un șofer obișnuit.

În Timișoara și Iași, șoferii pierd peste 9 zile pe an, iar în Cluj-Napoca, Sibiu, Târgu Mureș și Bacău se depășește pragul de 8 zile.

În comparație, Botoșaniul are un trafic mai puțin sufocant decât capitala sau marile orașe, dar totuși timpul pierdut echivalează cu aproape o săptămână de muncă, ceea ce arată că infrastructura rutieră și managementul mobilității urbane au în continuare nevoie de mari îmbunătățiri.

Raportul mai evidențiază și o schimbare în tiparul de mobilitate: ora de prânz devine noul vârf de trafic, cu congestii în intervalul 11:00–14:00, generate de drumurile scurte și fragmentate, de livrări și de transportul urban alternativ. Specialiștii recomandă adaptarea măsurilor de mobilitate – benzi dedicate transportului public, ferestre pentru livrări sau semaforizare adaptivă – și pentru acest interval critic, nu doar pentru orele tradiționale de „rush hour”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending