Connect with us

Eveniment

Radarele neinscripționate ar putea fi INTERZISE. Ce alte modificări mai vor parlamentarii la Codul Rutier

Publicat

Publicitate

Parlamentarii români doresc interzicerea radarelor neinscripționate, iar propunerea se regăsește într-un nou proiect de modificare a Codului Rutier, inițiatori fiind parlamentarii UDMR, relatează alba24.ro.

Aceștia susțin că sunt necesare noi măsuri, pentru siguranță rutieră.

”Odată cu aglomerarea traficului, îndeosebi în mediul urban, se simte nevoia stabilirii de reguli noi, dar și de consolidarea unor relații civilizate între reprezentanții poliției rutiere și participanții la trafic”, arată parlamentarii.

Potrivit acestora, se impune dedicarea unui capitol distinct prevenției, atât privind atitudinea poliției rutiere față de participanții la trafic, cât și măsuri suplimentare de siguranță pentru pietoni și copii.

Mai notează că România continuă să fie pe primul loc în Uniunea Europeană, la rata deceselor cauzate de accidente rutiere (2021).

Pachetul de măsuri conține prevederi privind radarele, șoferii tineri, obligații pentru polițiști, școlile de șoferi și examinatori.

Publicitate

Inițiativa a fost depusă la Senat în 6 noiembrie, iar în 14 noiembrie a fost transmisă pentru punct de vedere la Guvern.

Propunerile parlamentarilor

Se propun măsuri de înăsprire a pregătirii candidaților la obținerea unui permis de conducere și de profesionalizare a examinării acestora.

”Practica de a avea exclusiv polițiști examinatori esteo reminiscență a statului centralizat comunist. Tendința firească este de a profesionaliza domeniul”, notează inițiatorii.

Examinatorii vor avea pregătire specială, vor fi atestați și reatestați periodic, vor avea abilități tehnice și psihologice temeinice.

O astfel de soluție ar degreva personalul de la Permise-Înmatriculări de atribuții pentru care, uneori, este insuficient pregătit, potrivit sursei citate.

Se propune creșterea numărului minim de ore de pregătire la școala de șoferi: de la 30 ore în prezent la cel puțin 45.

Alte noutăți:

  • interdicția șoferilor neexperimentați de a conduce vehicule ce pot dezvolta viteze mari
  • cod de conduită special adresat polițiștilor rutieri
  • misiuni obligatorii de informare a participanților la trafic pentru poliția rutieră
  • interdicție de a utiliza dispozitive ce pot distrage atenția pietonilor, bicicliștilor, conducătorilor de trotinete
  • administratorii drumurilor să revizuiască semnalizările rutiere (instalare de parapete în apropierea școlilor, amenajări de reducere a vitezei vehiculelor)

Modificări la Codul Rutier. Interzicerea radarelor neinscripționate

  • Autovehiculele poliţiei, staţionate sau în deplasare, cu care poliţiştii rutieri se află în misiune de supraveghere şi control utilizează semnale de avertizare luminoase şi/sau sonore.
  • Folosirea dispozitivelor de măsurare a vitezei se face doar de către poliţişti rutieri din autovehiculele poliţiei, inscripţionate, sau din afara acestora, la loc vizibil pentru participanţii la trafic.
  • Poliţia rutieră avertizează conducătorii de autovehicule în legătură cu prezenţa în trafic a dispozitivelor de măsurare a vitezei, prin mass-media sau panouri de avertizare.
  • Conducătorii de autovehicule pot folosi mijloace proprii de detectare a dispozitivelor de măsurare a vitezei.

Modificări la Codul Rutier. Alte obligații pentru polițiști

În vederea stabilirii unor relaţii civilizate, calme şi deschise, autoritatea competentă stabileşte reguli de comportament specifice poliţistului rutier în relaţia cu participanţii la trafic şi le supune Guvernului spre aprobare prin hotărâre.

  • Poliţiştii rutieri efectuează misiuni de îndrumare şi de informare a participanţilor la trafic cu privire la regulile de circulaţie.
  • Poliţiştii rutieri efectuează în autovehiculele poliţiei misiuni de prevenire şi de descurajare a încălcării regulilor de circulaţie de către participanţii la trafic.
  • Pe drumurile de interes naţional, poliţiştii rutieri efectuează misiunile de mai sus cu utilizarea semnalelor speciale de avertizare luminoasă.
  • În cazul în care apar blocaje în circulaţie, poliţiştii rutieri informează participanţii la trafic despre motiv şi iau măsurile necesare pentru fluidizarea traficului, indică de trasee alternative, după caz.
  • În caz de accidente de circulaţie, calamităţi naturale, condiţii meteorologice nefavorabile sau în alte cazuri de forţă majoră ce afectează fluenţa şi/sau siguranţa circulaţiei, poliţiştii rutieri sunt obligaţi să conducă coloana de vehicule.

Interdicții pentru șoferii tineri

Conducătorilor cu vârsta de până la 21 de ani, precum şi cei care au o experienţă de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B

  • le este interzis să condueă vehicule care depăşesc 100 CP, respectiv 75 de kw în cazul vehiculelor electrice

Pregătirea la școala de șoferi

  • Numărul minim de ore de pregătire teoretică este de 25, iar cel de pregătire practică este de 45.
  • Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere se poate realiza şi de către examinatori persoane fizice atestate de către autoritatea competentă
  • Desemnarea examinatorului, angajat al autorităţii competente sau persoană fizică atestată, se realizează prin tragere la sorţi.

Obligații pentru administratorii de drumuri

Autorităţile locale competente sau administratorul drumului, după caz, iau măsuri pentru desfăşurarea în condiţii de siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice în localităţi.

Pe drumurile/străzile cu minimum 2 benzi de circulaţie pe sens, la trecerile de pietoni obligatoriu se vor monta semafoare şi se vor realiza refugii ori spaţii interzise circulaţiei vehiculelor.

În apropierea unităţilor de învăţământ, unităţilor sanitare sau de asistenţă socio-medicală, a pieţelor, târgurilor, precum şi în zonele cu risc sporit de accidente

  • prin grija autorităţilor locale sau a administratorul drumului, după caz
  • se vor monta parapete de protecţie şi se vor realiza amenajări rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor.

Interdicții pentru pietoni, bicicliști, conducători de trotinete

La traversarea carosabilului sau a liniilor de cale ferată:

pietonilor, bicicliştilor şi conducătorilor de trotinete le este interzisă

  • utilizarea telefonului mobil sau a oricăror dispozitive de înregistrare/redare de texte, foto sau video care le pot distrage atenţia de la vehicule, trenuri, amenajări rutiere, semnale sonore şi luminoase sau indicaţii ale poliţiştilor, etc.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Primarul comunei Drăgușeni, Eugen Nechita, suspendat de drept după arestare, prin ordin emis de prefectul de Botoșani

Publicat

Publicitate

Prefectul județului Botoșani, Raluca-Ștefania Curelariu, a emis marți, 23 decembrie 2025, ordinul prin care se constată suspendarea de drept a mandatului de primar al comunei Drăgușeni, exercitat de Eugen Nechita. Măsura a fost luată ca urmare a dispunerii arestării preventive a acestuia.

Decizia prefectului are la bază Încheierea nr. 87 din 11 decembrie 2025 a Tribunalului Botoșani, rămasă definitivă prin Încheierea nr. 107 din 17 decembrie 2025 a Curții de Apel Suceava. Documentele au fost transmise Instituției Prefectului – județul Botoșani în cursul zilei de 23 decembrie.

Suspendarea mandatului de primar intervine în temeiul prevederilor art. 159 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, coroborate cu art. 163 alin. (1) din același act normativ. Conform legii, suspendarea de drept se aplică pe întreaga durată a măsurii arestării preventive.

Pe perioada suspendării din funcție, atribuțiile legale ale primarului comunei Drăgușeni vor fi exercitate de drept de către viceprimarul localității, fără a fi necesară emiterea unui act administrativ suplimentar.

Reprezentanții Prefecturii precizează că ordinul prefectului poate fi atacat la instanța de contencios administrativ, în condițiile prevăzute de lege.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Primul accident pe Autostrada Moldovei A7, Focșani–Adjud, la două ore de la deschidere: Două persoane au fost rănite

Publicat

Publicitate

La nici două ore de la deschiderea circulației pe tronsonul Focșani – Adjud al Autostrăzii Moldovei A7, s-a produs primul accident rutier. Evenimentul a avut loc la kilometrul 180, în zona municipiului Adjud, județul Vrancea, la scurt timp după darea în folosință a noului sector de drum.

Potrivit informațiilor transmise de Centrul INFOTRAFIC din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, în accident au fost implicate un autoturism, o autoutilitară și un autocamion. Impactul dintre cele trei vehicule s-a soldat cu rănirea a două persoane.

Victimele au fost evaluate medical la fața locului de echipajele de intervenție, fără ca autoritățile să precizeze, deocamdată, gravitatea leziunilor suferite. La fața locului au intervenit echipaje de poliție și salvare, pentru acordarea primului ajutor și pentru fluidizarea traficului.

În urma accidentului, circulația rutieră pe sensul de mers Focșani – Adjud a fost oprită temporar. Traficul a fost deviat de pe autostradă pe DN 2, pe ruta ocolitoare Pufești – Adjud, pentru a permite intervenția echipelor și degajarea carosabilului.

Polițiștii continuă cercetările pentru a stabili cu exactitate cauzele producerii accidentului. Autoritățile recomandă șoferilor prudență sporită, mai ales în primele ore de la deschiderea unui nou tronson de autostradă.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Tragedie în prag de Crăciun! Un bărbat de 42 de ani a murit într-un incendiu izbucnit într-un bloc din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Un bărbat, în vârstă de 42 de ani, și-a pierdut viața în urma unui incendiu izbucnit în apartamentul său, situat la etajul al doilea al unui bloc de pe strada Elie Radu, din municipiul Botoșani.

 

Incidentul s-a petrecut în urmă cu puțin timp. Vecinii au simțit miros de fum și au alertat pompierii.

 

La fața locului au intervenit pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere, autospeciala de salvare și lucru la înălțime și două ambulanțe SMURD, dintre care una de terapie intensivă mobilă.

 

Publicitate

Pentru a pătrunde în apartament, pompierii au fost nevoiți să deblocheze ușa de acces. Odată intrați, aceștia au constatat că locuința era inundată cu fum. Bărbatul a fost găsit în interior, inconștient. Imediat, au fost începute manevrele de resuscitare, însă în ciuda eforturilor depuse, medicul a declarat decesul.

 

Au ars bunurile din mai multe camere.

 

Cauza probabilă a incendiului a fost stabilită ca fiind acțiunea intenționată.

Citeste mai mult

Eveniment

Circulația rutieră s-a deschis pe tronsonul de 50 de kilometri dintre Focșani și Adjud al Autostrăzii A7

Publicat

Publicitate

Cei 50 de kilometri ai tronsonului dintre Focșani Nord și Adjud al Autostrăzii A7 au fost dați în circulație marți, după finalizarea completă a lucrărilor la partea carosabilă, au anunțat reprezentanții CNAIR.

‘Astăzi am dat drumul la cei 50 kilometri dintre Focșani Nord și Adjud. Stadiul lucrării este de 100% al părții carosabile. Urmează ca în următoarele trei luni de zile să finalizăm și spațiile de servicii, care sunt în curs de execuție’, a declarat Cristian Andrei, director în cadrul CNAIR, responsabil cu întreținerea, siguranța circulației, drumuri și poduri.

 

Pe acest tronson au fost realizate trei noduri rutiere, complet finalizate, care asigură conectivitatea cu rețeaua rutieră națională.

‘Avem trei noduri rutiere care se vor deschide. Sunt finalizate în totalitate din punct de vedere al părții carosabile, al siguranței circulației și al tuturor elementelor necesare unei exploatări în condiții optime. Nu credem că vor apărea probleme, întrucât toate lucrările sunt finalizate’, a adăugat Cristian Andrei.

Publicitate

El a precizat că următorul tronson de pe Autostrada A7, de 25 kilometri dintre Adjud și Răcăciuni, este în curs de finalizare și ar putea fi dat în circulație până la Paște.

‘De la Adjud la Răcăciuni, încă 25 kilometri vor fi finalizați cam până de Paști, iar de la Răcăciuni la Bacău urmează o altă fază, care, în funcție de condițiile meteo, va fi finalizată în lunile mai-iunie’, a mai spus acesta.

Segmentul Bacău – Suceava urmează să intre în execuție într-o fază ulterioară, în funcție de disponibilitatea fondurilor și de condițiile contractuale.

În prezent, de la București la Adjud se poate circula pe autostradă pe o distanță de aproximativ 250 de kilometri. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending