Connect with us

Eveniment

Radarele neinscripționate ar putea fi INTERZISE. Ce alte modificări mai vor parlamentarii la Codul Rutier

Publicat

Publicitate

Parlamentarii români doresc interzicerea radarelor neinscripționate, iar propunerea se regăsește într-un nou proiect de modificare a Codului Rutier, inițiatori fiind parlamentarii UDMR, relatează alba24.ro.

Aceștia susțin că sunt necesare noi măsuri, pentru siguranță rutieră.

”Odată cu aglomerarea traficului, îndeosebi în mediul urban, se simte nevoia stabilirii de reguli noi, dar și de consolidarea unor relații civilizate între reprezentanții poliției rutiere și participanții la trafic”, arată parlamentarii.

Potrivit acestora, se impune dedicarea unui capitol distinct prevenției, atât privind atitudinea poliției rutiere față de participanții la trafic, cât și măsuri suplimentare de siguranță pentru pietoni și copii.

Mai notează că România continuă să fie pe primul loc în Uniunea Europeană, la rata deceselor cauzate de accidente rutiere (2021).

Pachetul de măsuri conține prevederi privind radarele, șoferii tineri, obligații pentru polițiști, școlile de șoferi și examinatori.

Publicitate

Inițiativa a fost depusă la Senat în 6 noiembrie, iar în 14 noiembrie a fost transmisă pentru punct de vedere la Guvern.

Propunerile parlamentarilor

Se propun măsuri de înăsprire a pregătirii candidaților la obținerea unui permis de conducere și de profesionalizare a examinării acestora.

”Practica de a avea exclusiv polițiști examinatori esteo reminiscență a statului centralizat comunist. Tendința firească este de a profesionaliza domeniul”, notează inițiatorii.

Examinatorii vor avea pregătire specială, vor fi atestați și reatestați periodic, vor avea abilități tehnice și psihologice temeinice.

O astfel de soluție ar degreva personalul de la Permise-Înmatriculări de atribuții pentru care, uneori, este insuficient pregătit, potrivit sursei citate.

Se propune creșterea numărului minim de ore de pregătire la școala de șoferi: de la 30 ore în prezent la cel puțin 45.

Alte noutăți:

  • interdicția șoferilor neexperimentați de a conduce vehicule ce pot dezvolta viteze mari
  • cod de conduită special adresat polițiștilor rutieri
  • misiuni obligatorii de informare a participanților la trafic pentru poliția rutieră
  • interdicție de a utiliza dispozitive ce pot distrage atenția pietonilor, bicicliștilor, conducătorilor de trotinete
  • administratorii drumurilor să revizuiască semnalizările rutiere (instalare de parapete în apropierea școlilor, amenajări de reducere a vitezei vehiculelor)

Modificări la Codul Rutier. Interzicerea radarelor neinscripționate

  • Autovehiculele poliţiei, staţionate sau în deplasare, cu care poliţiştii rutieri se află în misiune de supraveghere şi control utilizează semnale de avertizare luminoase şi/sau sonore.
  • Folosirea dispozitivelor de măsurare a vitezei se face doar de către poliţişti rutieri din autovehiculele poliţiei, inscripţionate, sau din afara acestora, la loc vizibil pentru participanţii la trafic.
  • Poliţia rutieră avertizează conducătorii de autovehicule în legătură cu prezenţa în trafic a dispozitivelor de măsurare a vitezei, prin mass-media sau panouri de avertizare.
  • Conducătorii de autovehicule pot folosi mijloace proprii de detectare a dispozitivelor de măsurare a vitezei.

Modificări la Codul Rutier. Alte obligații pentru polițiști

În vederea stabilirii unor relaţii civilizate, calme şi deschise, autoritatea competentă stabileşte reguli de comportament specifice poliţistului rutier în relaţia cu participanţii la trafic şi le supune Guvernului spre aprobare prin hotărâre.

  • Poliţiştii rutieri efectuează misiuni de îndrumare şi de informare a participanţilor la trafic cu privire la regulile de circulaţie.
  • Poliţiştii rutieri efectuează în autovehiculele poliţiei misiuni de prevenire şi de descurajare a încălcării regulilor de circulaţie de către participanţii la trafic.
  • Pe drumurile de interes naţional, poliţiştii rutieri efectuează misiunile de mai sus cu utilizarea semnalelor speciale de avertizare luminoasă.
  • În cazul în care apar blocaje în circulaţie, poliţiştii rutieri informează participanţii la trafic despre motiv şi iau măsurile necesare pentru fluidizarea traficului, indică de trasee alternative, după caz.
  • În caz de accidente de circulaţie, calamităţi naturale, condiţii meteorologice nefavorabile sau în alte cazuri de forţă majoră ce afectează fluenţa şi/sau siguranţa circulaţiei, poliţiştii rutieri sunt obligaţi să conducă coloana de vehicule.

Interdicții pentru șoferii tineri

Conducătorilor cu vârsta de până la 21 de ani, precum şi cei care au o experienţă de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B

  • le este interzis să condueă vehicule care depăşesc 100 CP, respectiv 75 de kw în cazul vehiculelor electrice

Pregătirea la școala de șoferi

  • Numărul minim de ore de pregătire teoretică este de 25, iar cel de pregătire practică este de 45.
  • Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere se poate realiza şi de către examinatori persoane fizice atestate de către autoritatea competentă
  • Desemnarea examinatorului, angajat al autorităţii competente sau persoană fizică atestată, se realizează prin tragere la sorţi.

Obligații pentru administratorii de drumuri

Autorităţile locale competente sau administratorul drumului, după caz, iau măsuri pentru desfăşurarea în condiţii de siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice în localităţi.

Pe drumurile/străzile cu minimum 2 benzi de circulaţie pe sens, la trecerile de pietoni obligatoriu se vor monta semafoare şi se vor realiza refugii ori spaţii interzise circulaţiei vehiculelor.

În apropierea unităţilor de învăţământ, unităţilor sanitare sau de asistenţă socio-medicală, a pieţelor, târgurilor, precum şi în zonele cu risc sporit de accidente

  • prin grija autorităţilor locale sau a administratorul drumului, după caz
  • se vor monta parapete de protecţie şi se vor realiza amenajări rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor.

Interdicții pentru pietoni, bicicliști, conducători de trotinete

La traversarea carosabilului sau a liniilor de cale ferată:

pietonilor, bicicliştilor şi conducătorilor de trotinete le este interzisă

  • utilizarea telefonului mobil sau a oricăror dispozitive de înregistrare/redare de texte, foto sau video care le pot distrage atenţia de la vehicule, trenuri, amenajări rutiere, semnale sonore şi luminoase sau indicaţii ale poliţiştilor, etc.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Duminică, în Centrul Vechi din Botoșani: Festivalul de Datini și Obiceiuri de Iarnă „Din străbuni, din oameni buni…”. Ediție aniversară

Publicat

Publicitate

Centrul Vechi al municipiului Botoșani va deveni, duminică, 21 decembrie 2025, scena uneia dintre cele mai importante manifestări dedicate tradițiilor românești autentice. Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani organizează ediția aniversară a Festivalului de Datini și Obiceiuri de Iarnă „Din străbuni, din oameni buni…”, eveniment care marchează 50 de ani de tradiție neîntreruptă.

Manifestarea va debuta la ora 10:30, cu spectaculosul Dans al căiuților, susținut de formații participante din județul Botoșani, un moment așteptat în fiecare an de publicul de toate vârstele.

La ora 11:00 este programată parada formațiilor, care va străbate principalele artere din Centrul Istoric al orașului, pe traseul: Centrul Istoric – Strada 1 Decembrie 1918 – Calea Națională – Direcția Muncii – Strada Cuza Vodă – Strada Nicolae Iorga – Podul de Piatră – Calea Națională – Strada 1 Decembrie 1918.

Autoritățile anunță că, în intervalul 11:00 – 12:00, circulația rutieră va fi restricționată pe traseul paradei. Șoferii sunt rugați să evite zona și să folosească rute alternative.

De la ora 12:00, pe scena festivalului va avea loc spectacolul folcloric, cu participarea formațiilor din numeroase localități ale județului Botoșani, printre care Avrămeni, Broscăuți, Bucecea, Corlăteni, Corni, Coșula, Curtești, Dobârceni, Durnești, Havârna, Hănești, Hlipiceni, Ibănești, Manoleasa, Negreni, Oneaga, Pomârla, Sarafinești, Săveni, Știubieni, Suharău, Sulița, Todireni, Tudora, Vârfu Câmpului și Vorona.

Ediția aniversară va fi completată de prezența unor formații invitate din județele Bacău, Iași, Neamț, Suceava și Vrancea, oferind publicului un adevărat regal de tradiții, costume populare și obiceiuri strămoșești.

Publicitate

Organizatorii îi invită pe botoșăneni și pe toți cei care iubesc tradițiile autentice să participe la acest eveniment de suflet, care aduce împreună generații, comunități și emoții românești autentice, în inima orașului Botoșani.


Când vrei, îți ofer imediat:

Citeste mai mult

Economie

Ministerul Mediului clarifică: Prețul mediu al lemnului NU este preț de vânzare și nu va fi stabilit de stat

Publicat

Publicitate

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a transmis un drept la replică redacției Botoșani24.ro, ca urmare a articolului referitor la creșterea prețului mediu al unui metru cub de lemn, subliniind că informațiile apărute în spațiul public în rețeaua Botoșani24.ro, Alba24.ro, Cluj24.ro, Romania24.ro, pot induce în eroare.

Reprezentanții Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor precizează că instituția nu stabilește prețul de vânzare al lemnului, acesta fiind decis exclusiv de vânzători, în funcție de piață. Așa-numitul „preț mediu al lemnului” este un indicator statistic, utilizat strict pentru calcularea prejudiciilor în dosarele de tăieri ilegale și pentru alte proceduri administrative prevăzute de lege.

Potrivit ministerului, proiectul de act normativ aflat în dezbatere publică nu introduce un nou preț pentru lemn și nu influențează prețul lemnului de foc sau al altor sortimente comercializate pe piața liberă. Documentul doar constată valoarea medie rezultată din datele statistice publicate de Institutul Național de Statistică pentru ultimii trei ani.

Oficialii atrag atenția că actualul preț mediu al lemnului este valabil doar până la finalul anului 2025, conform Codului Silvic aprobat anul trecut. În lipsa unei actualizări legislative, din ianuarie 2026 nu ar mai putea fi calculate prejudiciile rezultate din tăierile ilegale, situație care ar putea favoriza creșterea acestui fenomen.

Datele INS arată că prețul mediu anual al unui metru cub de lemn a fost de 292,33 lei în 2022, 294,87 lei în 2023 și 227,45 lei în 2024, rezultând o valoare medie de 271,55 lei pentru perioada analizată. Această valoare este utilizată exclusiv în proceduri legale precum stabilirea infracțiunilor silvice, evaluarea pagubelor aduse fondului forestier sau calcularea despăgubirilor.

Ministerul Mediului solicită publicarea integrală a dreptului la replică și corectarea informațiilor considerate incomplete, precizând că rămâne deschis dialogului cu mass-media pentru informarea corectă a publicului.

Publicitate

Iată dreptul la replică: 

DREPT LA REPLICĂ 

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor respinge ferm afirmațiile incomplete publicate de site-ul Alba24.ro, care prezintă în mod eronat informațiile din articolul menționat.

Precizăm că Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor nu stabilește prețul de vânzare al lemnului, acesta fiind stabilit de vânzător. Proiectul de ordin la care faceți referire doar constată prețul mediu din piață pentru metrul cub de lemn (calculat conform legislației) pentru a se putea folosi acest preț mediu la calcularea prejudiciilor din dosarele penale privind tăierile ilegale de lemn.

Prin Codul Silvic aprobat anul trecut s-a stabilit faptul că PML actual este valabil până la sfârșitului anului 2025, ceea ce înseamnă că în lipsa aprobării acestui act normativ, toate prejudiciile aduse pădurii, din ianuarie 2026, nu vor mai putea fi cuantificate și ar putea duce la creșterea cazurilor de tăieri ilegale.

Prețul mediu al unui metru cub de lemn este un preț statistic, care este folosit pentru stabilirea valorii prejudiciilor aduse pădurii în cazul unor tăieri ilegale. Acest preț nu stă la baza stabilirii prețului de vânzare a diferitelor sortimente de lemn pe piața liberă (de exemplu, lemn de foc).

Modalitatea de calcul al prețului mediu al unui metru cub de lemn (PML) este prevăzută în anexa nr. 1 la Legea nr. 331/2024, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează: „Prețul mediu al unui metru cub de lemn – prețul mediu de vânzare al unui metru cub de lemn pe picior la nivel național, determinat ca medie a datelor statistice publicate pentru ultimii 3 ani de Institutul Național de Statistică”.

Valoarea prejudiciilor aduse pădurii prin tăierile ilegale vor fi calculate în baza prețului mediu al unui metru cub de lemn, conform Proiectului de HG pus în dezbatere de MMAP.

Prețul mediu al unui metru cub de lemn, denumit în continuare PML, se calculează în condițiile Legii nr. 331/2024, cu modificările și completările ulterioare, valoarea acestuia fiind necesară în:

  1. stabilirea limitelor infracțiunilor prevăzute la art. 142, 143 și 150 din Legea nr. 331/2024, cu modificările și completările ulterioare;
  2. procedura de scoatere definitivă şi ocupare temporară a terenurilor din fondul forestier naţional, pentru calculul taxei, garanţiei şi a celorlalte obligaţii băneşti prevăzute de lege;

c)suma datorată cu titlul de despăgubiri pentru lipsa de folosinţă, în cazul neredării terenurilor la termenul prevăzut în actul de aprobare;

d)procedura de achiziţie, schimb, donaţie de către stat a terenurilor ce pot fi incluse în fondul forestier proprietate publică a statului, pentru calculul valorii terenurilor;

e)procedura de dobândire prin cumpărare, schimb sau donație, prin Regia Națională a Pădurilor – Romsilva și prin ceilalți administratori ai fondului forestier național din proprietate publică, de evaluare a terenurilor forestiere din proprietatea publică și a vegetației forestiere aferente, precum și de evaluare a terenurilor forestiere care fac obiectul trecerii din proprietatea publică a statului în proprietatea privată a acestuia în vederea reconstituirii dreptului de proprietate;

f)procedura de concesionare a terenurilor aferente activelor vândute de către Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva, pentru calculul redevenţei;

g)procedura de stabilire a compensaţiilor reprezentând contravaloarea produselor pe care proprietarii nu le recoltează, datorită funcţiilor de protecţie stabilite prin amenajamente silvice;

h)procedura de stabilire a prejudiciilor cauzate fondului forestier naţional şi, implicit, la calificarea drept infracţiuni sau contravenţii a faptelor prin care s-au produs aceste prejudicii;

i)procedura de evaluare a pagubelor produse vegetaţiei forestiere din păduri şi din afara acestora şi la stabilirea despăgubirilor aferente;

j)sumele care reprezintă valoarea funcțiilor nerealizate ale pădurii, potrivit art.161 alin.(2) și (3) din Legea nr. 331/2024, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel, în conformitate cu Statistica activităţilor din silvicultură, publicată de Institutul Naţional de Statistică, în Tabelul 9 – Venituri din vânzări de produse forestiere, servicii prestate şi alte venituri, situația volumului de masă lemnoasă pe picior și valoarea totală, pentru anii 2022-2024, se prezintă astfel:

Denumire indicator UM

 

2022 2023 2024
Cantitate Valoare

-mii-

Cantitate Valoare

-mii-

Cantitate Valoare

-mii lei-

Masă lemnoasă pe picior -mii mc- 7249,58 2119252,58 6349.0 1872154.3 6978.9 1587383.7
Valoare

PML anuală

lei 292,33 294,87 227,45
Valoare medie

PML pe ultimii

3 ani

lei 271,55

 

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor solicită redacției Botoșani24.ro:

  • publicarea integrală a prezentului drept la replică, în conformitate cu prevederile Legii nr. 190/2022 privind dreptul la replică și la rectificare,
  • precum și corectarea informațiilor incomplete publicate în articolul menționat. 

MMAP rămâne deschis colaborării cu toate instituțiile implicate, precum și cu mass-media, pentru informarea corectă a publicului și pentru protejarea patrimoniului cultural și natural al României.

Direcția Comunicare și Digitalizare

Citeste mai mult

Eveniment

Legea voluntariatului militar, adoptată de Parlament. Drepturi, reguli, facilități și procedura de mobilizare pentru rezerviști

Publicat

Publicitate

Legea voluntariatului militar a fost adoptată, miercuri, de Senat, în calitate de for decizional. Aceasta include modificări în legislația privind pregătirea populației pentru apărare.

A fost reglementat cadrul legal pentru îndeplinirea, pe timp de pace, în mod voluntar, a serviciului militar activ de către cetățenii care doresc să aibă o pregătire militară.

Soldat/gradat voluntar în termen
Se introduce un nou concept de ”soldat/gradat voluntar în termen”, în structurile Ministerului Apărării Naționale.

Se poate îndeplini, pe bază de voluntariat, serviciul militar activ, pe timp de pace, potrivit Agerpres.

Serviciul militar activ pe bază de voluntariat poate fi accesat de toți cetățenii români (bărbați și femei) care:

au domiciliul stabil în România
au vârsta cuprinsă între 18 și 35 de ani
nu au îndeplinit alte forme ale serviciului militar.
Vor participa la un program de pregătire militară de bază, cu durata de până la patru luni.

Publicitate

Facilități și indemnizație
Pe timpul participării la programul de pregătire militară de bază, participanții beneficiază gratuit de cazare, echipare, hrană, asistență medicală și medicamente, precum și de o soldă lunară aferentă funcției de soldat. Aceștia se supun prevederilor legilor și regulamentelor militare.

După finalizarea programului, participanții primesc o indemnizație echivalentă cu trei câștiguri salariale medii brute utilizate la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat aferente anului pentru care se face plata.

Aceștia sunt luați în evidență de către centrele militare și introduși în rezerva operațională.

Indemnizația se plătește în tranșe lunare egale. Dacă participanții nu finalizează programul, vor trebui să restituie indemnizația primită și cheltuielile aferente pregătirii lor până atunci.

Procedura în caz de stare de urgență sau mobilizare
La instituirea stării de urgență, a stării de asediu sau la declararea stării de mobilizare și a stării de război, rezerviștii sunt concentrați și/sau mobilizați, potrivit nevoilor instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării și securității naționale.

Personalul hirotonit sau ordinat care aparține cultelor religioase recunoscute de lege, personalul consacrat oficial ca deservent al unui asemenea cult, precum și călugării care au o vechime în mănăstire de cel puțin doi ani sunt exceptați, mai puțin preoții militari.

Cetățenii români cu domiciliul în România care au îndeplinit serviciul militar în forțele armate ale statelor membre ale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord sau ale Uniunii Europene se iau în evidența centrelor militare cu gradul militar dobândit. Cei care au îndeplinit serviciul militar în forțele armate ale altor state (în afara celor menționate anterior) se iau în evidență cu primul grad corespunzător corpului de personal din care provin, prevede proiectul.

Ad
Cetățenii încorporabili, rezerviștii voluntari și rezerviștii au obligația de a se prezenta la locul, data și ora prevăzute în ordinul de chemare.

Prin excepție, la instituirea stării de asediu sau la declararea stării de mobilizare ori a stării de război, cetățenii încorporabili și rezerviștii cu domiciliul în România, plecați temporar în afara țării, au obligația de a se prezenta, în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data notificării, la centrele militare în evidența cărora se află, în vederea clarificării situației militare și, după caz, a înmânării ordinului de chemare.

Rezerviștii voluntari pot fi concentrați sau mobilizați, după caz, pentru:

instruire și îndeplinirea unor misiuni pe timp de pace
completarea forțelor destinate apărării
îndeplinirea unor misiuni pe timpul stării de urgență, al stării de asediu, al stării de mobilizare și al stării de război.
Gradaţii şi soldaţii în activitate sunt consideraţi în serviciu ca militari profesionişti, alături de ofiţeri, maiştri militari şi subofiţeri.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Gala Sportivilor a pus în valoare performanța elevilor botoșăneni

Publicat

Publicitate

Municipiul Botoșani continuă să confirme, de-a lungul timpului, că dispune de un potențial remarcabil în multiple domenii de activitate, sportul fiind unul dintre sectoarele în care rezultatele deosebite sunt o constantă. Performanța sportivă a fost tema centrală a Galei Sportivilor, eveniment desfășurat ieri la Liceul cu Program Sportiv Botoșani, una dintre cele mai reprezentative unități de învățământ din județ și recunoscută drept o veritabilă pepinieră de talente.

Manifestarea a avut loc la invitația directorului instituției, Gabriel Hârtie și s-a bucurat de prezența primarului municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, precum și a inspectorului școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Botoșani, Bogdan Suruciuc. Oficialii au participat la festivitatea de premiere a elevilor care au obținut rezultate deosebite la competițiile sportive, în disciplinele practicate.

În cadrul evenimentului, a fost evidențiat rolul important pe care îl joacă școala, administrația locală și familia în susținerea parcursului sportiv al elevilor, performanța fiind rezultatul unei munci susținute, al perseverenței și al dedicării pe termen lung.

Gala Sportivilor a reconfirmat faptul că Botoșaniul reprezintă un punct important pe harta sportivă națională și internațională, prin rezultatele obținute de tinerii sportivi și prin tradiția solidă în formarea acestora. Evenimentul s-a încheiat cu felicitări adresate atât elevilor premiați, cât și cadrelor didactice și familiilor acestora, a căror implicare este esențială în atingerea performanței.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending