Connect with us

Eveniment

Radarele neinscripționate ar putea fi INTERZISE. Ce alte modificări mai vor parlamentarii la Codul Rutier

Publicat

Publicitate

Parlamentarii români doresc interzicerea radarelor neinscripționate, iar propunerea se regăsește într-un nou proiect de modificare a Codului Rutier, inițiatori fiind parlamentarii UDMR, relatează alba24.ro.

Aceștia susțin că sunt necesare noi măsuri, pentru siguranță rutieră.

”Odată cu aglomerarea traficului, îndeosebi în mediul urban, se simte nevoia stabilirii de reguli noi, dar și de consolidarea unor relații civilizate între reprezentanții poliției rutiere și participanții la trafic”, arată parlamentarii.

Potrivit acestora, se impune dedicarea unui capitol distinct prevenției, atât privind atitudinea poliției rutiere față de participanții la trafic, cât și măsuri suplimentare de siguranță pentru pietoni și copii.

Mai notează că România continuă să fie pe primul loc în Uniunea Europeană, la rata deceselor cauzate de accidente rutiere (2021).

Pachetul de măsuri conține prevederi privind radarele, șoferii tineri, obligații pentru polițiști, școlile de șoferi și examinatori.

Publicitate

Inițiativa a fost depusă la Senat în 6 noiembrie, iar în 14 noiembrie a fost transmisă pentru punct de vedere la Guvern.

Propunerile parlamentarilor

Se propun măsuri de înăsprire a pregătirii candidaților la obținerea unui permis de conducere și de profesionalizare a examinării acestora.

”Practica de a avea exclusiv polițiști examinatori esteo reminiscență a statului centralizat comunist. Tendința firească este de a profesionaliza domeniul”, notează inițiatorii.

Examinatorii vor avea pregătire specială, vor fi atestați și reatestați periodic, vor avea abilități tehnice și psihologice temeinice.

O astfel de soluție ar degreva personalul de la Permise-Înmatriculări de atribuții pentru care, uneori, este insuficient pregătit, potrivit sursei citate.

Se propune creșterea numărului minim de ore de pregătire la școala de șoferi: de la 30 ore în prezent la cel puțin 45.

Alte noutăți:

  • interdicția șoferilor neexperimentați de a conduce vehicule ce pot dezvolta viteze mari
  • cod de conduită special adresat polițiștilor rutieri
  • misiuni obligatorii de informare a participanților la trafic pentru poliția rutieră
  • interdicție de a utiliza dispozitive ce pot distrage atenția pietonilor, bicicliștilor, conducătorilor de trotinete
  • administratorii drumurilor să revizuiască semnalizările rutiere (instalare de parapete în apropierea școlilor, amenajări de reducere a vitezei vehiculelor)

Modificări la Codul Rutier. Interzicerea radarelor neinscripționate

  • Autovehiculele poliţiei, staţionate sau în deplasare, cu care poliţiştii rutieri se află în misiune de supraveghere şi control utilizează semnale de avertizare luminoase şi/sau sonore.
  • Folosirea dispozitivelor de măsurare a vitezei se face doar de către poliţişti rutieri din autovehiculele poliţiei, inscripţionate, sau din afara acestora, la loc vizibil pentru participanţii la trafic.
  • Poliţia rutieră avertizează conducătorii de autovehicule în legătură cu prezenţa în trafic a dispozitivelor de măsurare a vitezei, prin mass-media sau panouri de avertizare.
  • Conducătorii de autovehicule pot folosi mijloace proprii de detectare a dispozitivelor de măsurare a vitezei.

Modificări la Codul Rutier. Alte obligații pentru polițiști

În vederea stabilirii unor relaţii civilizate, calme şi deschise, autoritatea competentă stabileşte reguli de comportament specifice poliţistului rutier în relaţia cu participanţii la trafic şi le supune Guvernului spre aprobare prin hotărâre.

  • Poliţiştii rutieri efectuează misiuni de îndrumare şi de informare a participanţilor la trafic cu privire la regulile de circulaţie.
  • Poliţiştii rutieri efectuează în autovehiculele poliţiei misiuni de prevenire şi de descurajare a încălcării regulilor de circulaţie de către participanţii la trafic.
  • Pe drumurile de interes naţional, poliţiştii rutieri efectuează misiunile de mai sus cu utilizarea semnalelor speciale de avertizare luminoasă.
  • În cazul în care apar blocaje în circulaţie, poliţiştii rutieri informează participanţii la trafic despre motiv şi iau măsurile necesare pentru fluidizarea traficului, indică de trasee alternative, după caz.
  • În caz de accidente de circulaţie, calamităţi naturale, condiţii meteorologice nefavorabile sau în alte cazuri de forţă majoră ce afectează fluenţa şi/sau siguranţa circulaţiei, poliţiştii rutieri sunt obligaţi să conducă coloana de vehicule.

Interdicții pentru șoferii tineri

Conducătorilor cu vârsta de până la 21 de ani, precum şi cei care au o experienţă de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B

  • le este interzis să condueă vehicule care depăşesc 100 CP, respectiv 75 de kw în cazul vehiculelor electrice

Pregătirea la școala de șoferi

  • Numărul minim de ore de pregătire teoretică este de 25, iar cel de pregătire practică este de 45.
  • Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere se poate realiza şi de către examinatori persoane fizice atestate de către autoritatea competentă
  • Desemnarea examinatorului, angajat al autorităţii competente sau persoană fizică atestată, se realizează prin tragere la sorţi.

Obligații pentru administratorii de drumuri

Autorităţile locale competente sau administratorul drumului, după caz, iau măsuri pentru desfăşurarea în condiţii de siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice în localităţi.

Pe drumurile/străzile cu minimum 2 benzi de circulaţie pe sens, la trecerile de pietoni obligatoriu se vor monta semafoare şi se vor realiza refugii ori spaţii interzise circulaţiei vehiculelor.

În apropierea unităţilor de învăţământ, unităţilor sanitare sau de asistenţă socio-medicală, a pieţelor, târgurilor, precum şi în zonele cu risc sporit de accidente

  • prin grija autorităţilor locale sau a administratorul drumului, după caz
  • se vor monta parapete de protecţie şi se vor realiza amenajări rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor.

Interdicții pentru pietoni, bicicliști, conducători de trotinete

La traversarea carosabilului sau a liniilor de cale ferată:

pietonilor, bicicliştilor şi conducătorilor de trotinete le este interzisă

  • utilizarea telefonului mobil sau a oricăror dispozitive de înregistrare/redare de texte, foto sau video care le pot distrage atenţia de la vehicule, trenuri, amenajări rutiere, semnale sonore şi luminoase sau indicaţii ale poliţiştilor, etc.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Noi reguli dure pentru circulația pe trotinete electrice: Minorii sub 16 ani nu mai au voie să le utilizeze. Asigurare obligatorie

Publicat

Publicitate

Reguli noi pentru circulația pe trotinetele electrice. Un nou set de reguli este pregătit de Guvern față de utilizarea de trotinete electrice pe drumurile publice. Regulile se aplică atât pentru trotinetele electrice personale, dar și pentru cele de închiriat prin aplicații, scrie alba24.ro

Casca devine obligatorie pentru toate trotinetele personale. De asemenea minorii sub 16 ani nu vor mai avea voie pe trotinete și polițiștii vor putea testa cu aparatul etilotest sau drug test pe cei care conduc trotinete electrice pe spații publice. 

În caz de refuz, utilizatorii de trotinete vor fi amendați.

Mai exact, în comisia pentru transport a fost adoptat marți, 11 noiembrie 2025, un raport de adoptare de propuneri legislative, propuneri care vor reglementa circulația de trotinete pe spații publice.

Cel care a promovat reglementarea de utilizare a trotinetelor este Lucian Bode.

Ce trotinete devin ”ilegale”

Pe drumurile publice va fi permisă circulația trotinetelor electrice cu viteză maximă prin construcție care nu depășește 25 de kilometri la oră,  și care sunt echipate cu motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 2 kW.

Publicitate

Trotinetele care nu corespund acestor specificații tehnice și care circulă pe drumurile publice, sunt în afara legii.

Minorii sub 16 ani nu mai au voie pe trotinete electrice

Pentru trotinete electrice conducătorul trebuie să aibă vârsta de cel puțin 16 ani, iar pentru biciclete vârsta de cel puțin 14 ani.

Cască de protecție obligatorie

Utilizarea căștii de protecție devine obligatorie pentru toți utilizatorii, indiferent de vârstă, atunci când se deplasează pe partea carosabilă, cu excepția trotinetelor electrice în regim self-service.

Pentru trotintele de la Lime sau Bolt utilizatorii vor fi obligați de a-și exprima consimțământul prin intermediul aplicației de închiriere, privind asumarea responsabilității pentru utilizarea trotinetei în lipsa căștii de protecție.

Asigurare pentru trotinete

Trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terților, indiferent de tipul lor.

ASF va emite normele în termen de 60 de zile la data intrării în vigoare a legii.

Interzis cu vorbitul la telefon pe trotinete

În timpul deplasării pe drumurile publice, utilizatorilor le este interzisă folosirea telefonului mobil sau a oricăror dispozitive de înregistrare/redare de texte, audio sau video care le pot distrage atenția.

Încălcarea acestei norme va duce la sancționarea utilizatorului cu amendă.

Amendă pentru cei care nu se lasă testați cu etilotestul sau drugtestul

Conducerea pe drumurile publice a trotinetei electrice sub influenţa alcoolului sau a substanţelor psihoactive, precum și refuzul conducătorului de bicicletă sau trotinetă electrică de a se supune testării privind consumul de alcool ori de substanţe psihoactive, devine contravenție și se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni.

Momentan toate propunerile de mai sus au fost luate în Comisia pentru Transporturi. Apoi după ce va trece de toate comisiile va intra în Parlament pentru a fi votată pentru a deveni lege.

Citeste mai mult

Administratie

Măsuri dure pentru cei care nu-și plătesc amenzile rutiere și impozitele locale

Publicat

Publicitate

Măsuri dure propuse pentru cei care nu-și plătesc amenzile și impozitele locale. Liderii coaliției PSD-PNL-USR-UDMR au convenit marți un pachet de reforme care prevede măsuri dure pentru cei care nu-și plătesc amenzile rutiere și impozitele locale, notează alba24.ro.

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a declarat pentru G4Media că persoanele cu restanțe la taxele locale nu vor mai putea să vândă sau să cumpere imobile și mașini, aceasta fiind una dintre măsurile principale din pachetul de reforme agreat de coaliție.

Măsuri dure pentru cei care nu-și plătesc amenzile rutiere și impozitele locale

Obligația achitării la bugetul local a taxelor și impozitelor va fi impusă atât pentru vânzătorul unei mașini sau al unui imobil, cât și pentru cumpărător. Practic, o persoană nu va putea cumpăra sau vinde un autoturism sau un imobil decât dacă și-a achitat toate datoriile fiscale către administrația locală.

În ceea ce privește amenzile rutiere, șoferii care nu își plătesc amenzile în termen 90 de zile lucrătoare se vor alege cu permisul de conducere suspendat.

Mai mult, redobândirea permisului va fi condiționată de plata integrală atât a amenzilor, cât și a taxelor locale restante.

Publicitate

Alte modificări din pachetul de reforme

Pe lângă măsurile ce vizează combaterea restanțelor la bugetele locale, coaliția a convenit și alte schimbări importante în administrația publică:

  • Angajări cu jumătate de normă în administrația locală – funcționarii publici vor putea fi angajați cu jumătate de normă, o măsură vizând în special primăriile mai mici care au nevoie de personal specializat, cum ar fi contabili sau experți în achiziții, dar nu justifică un post cu normă întreagă.
  • Centralizarea serviciilor de suport – autoritățile centrale, precum ministerele, vor putea prelua activități de suport pentru instituțiile din subordine.

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a exemplificat că Ministerul Dezvoltării ar putea furniza servicii juridice, economice, de achiziții sau comunicare pentru instituțiile subordonate.

Acord privind reducerea cu 10% a cheltuielilor cu personalul din administrația publică

Ministrul Dezvoltării a anunțat marți seară la G4Media că există un acord în coaliția de guvernare pe reducerea cu 10% a cheltuielilor cu personalul din administrația publică și centrală.

Potrivit acestuia, pachetul de reformă convenit va permite șefilor de instituții centrale (ministere, agenții guvernamentale etc.) și locale (primării și consilii județene) să decidă cum își scad aceste cheltuieli – prin concedieri sau scăderi de salarii.

Regulile ar urma să fie mai stricte în cazul administrației locale. Mai exact, primarii și șefii de Consilii Județene ar urma să reducă cu 30% numărul total de posturi (adică inclusiv cele vacante). Potrivit ministrului Dezvoltării, în țară sunt peste 700 de primării sau consilii județene la care nu trebuie redus nici un post ocupat, deoarece organigrama a fost gestionată corect.

Citeste mai mult

Eveniment

BNS organizează miercuri un miting de protest în PiațaVictoriei împotriva scăderii puterii de cumpărare

Publicat

Publicitate

Blocul Național Sindical (BNS) organizează miercuri, începând cu ora 10:00, un miting de protest în Piața Victoriei din București, împotriva ‘scăderii puterii de cumpărare și a politicilor anti-salariați promovate de guvernanți’.

Protestul va fi urmat de un marș până la Piața Constituției, cu opriri simbolice în fața principalelor instituții responsabile pentru politicile economice și sociale ale țării, au anunțat sindicaliștii, într-un comunicat remis AGERPRES.

Sub sloganul ‘Guvernați și pentru noi! Nu doar pentru voi!’, BNS cere Guvernului României măsuri urgente pentru oprirea scăderii puterii de cumpărare și pentru îmbunătățirea vieții lucrătorilor.

‘Este momentul să reacționăm uniți împotriva scăderii puterii de cumpărare și a politicilor anti-salariați promovate de guvernanți. Lucrătorii sunt din nou sacrificații de serviciu – deși muncim mai mult, suntem tot mai săraci! Sărăcirea populației a devenit politică de stat’, precizează sursa citată.

Printre principalele revendicări se află stoparea politicilor guvernamentale ce alimentează inflația și protejarea veniturilor lucrătorilor. ‘Liberalizarea prețului la energie, precum și creșterea TVA au condus la o rată anuală a inflației de 9,9% până în prezent, mai ridicată decât inflația din anul de criză 2010. Din 2022 până în august 2025 majorarea prețurilor a fost de 46,2%.’, se menționează în comunicat.

BNS solicită măsuri țintite pe reducerea inflației și totodată măsuri de sprijin pentru protejarea puterii de cumpărare a veniturilor populației.

Publicitate

De asemenea, reprezentanții BNS cer creșterea salariului minim pe economie.

‘În condițiile în care inflația este persistentă în România, iar măsurile de austeritate anunțate deja pentru 2026 (majorări de taxe și un nou șoc pentru puterea de cumpărare prin re-liberalizarea prețului la gazele naturale după 31 martie 2026), vor conduce la o confirmare a politicilor guvernamentale inflaționiste, efectul este amputarea puterii de cumpărare în primul rând pentru cei mai vulnerabili angajați din economie, cei cu salariul minim brut sau în preajma salariului minim brut (peste 1,8 milioane de persoane). Înghețarea salariului minim înseamnă că în termeni reali puterea de cumpărare a salariului minim va fi afectată profund în 2026 în urma politicilor inflaționiste. Practic puterea de cumpărare a salariului minim la sfârșitul anului 2026 ar putea fi sub cea de la finalul anului 2024’, au explicat sindicaliștii.

Pe de altă parte, BNS solicită aplicarea cadrului legal în vigoare și majorarea salariului minim brut de la 4.050 lei la cel puțin 4.325 lei, conform formulei oficiale de calcul și în concordanță cu evoluția productivității muncii.

De asemenea, BNS solicită ‘reducerea deducerii personale de la 300 lei la 200 lei și introducerea unor coeficienți de creștere pentru lucrătorii calificați – 1,1 și pentru cei cu studii superioare – 1,5 – adică salariul minim pentru lucrători calificați – 4×757 și salariul minim pentru studii superioare – 6.488 lei.’

Pe lista de revendicări se mai află ‘negocieri colective reale și extinse’.

‘Negocierea colectivă este blocată sau formală în majoritatea sectoarelor economiei. Fără contracte colective puternice, salariații nu au nicio protecție în fața inflației și a abuzurilor angajatorilor’, se mai precizează în document.

Astfel, BNS cere aplicarea și extinderea negocierilor colective la nivel de sector și respectarea dreptului la reprezentare sindicală. De asemenea, BNS solicită eliminarea restricțiilor legale privind libera negociere colectivă la nivelul instituțiilor publice, al regiilor autonome și la companiile unde statul este acționar, precum și a tuturor dispozițiilor legale care afectează aplicarea drepturilor deja negociate prin contractele colective de muncă în vigoare.

Printre revendicări se mai află stoparea reformelor făcute prin tăieri de salarii și posturi în sectorul bugetar; dezbateri transparente cu partenerii sociali pe marginea inițiativelor de reorganizare; introducerea unor criterii clare și transparente de evaluare a lucrătorilor din sectorul public.

‘Acestea ar trebui stabilite împreună cu organizațiile sindicale din instituțiile respective și care să aibă ca valori: competența și pregătirea profesională a lucrătorilor, calitatea și profesionalismul lor. Spunem un ‘nu’ răspicat epurărilor pe criterii politice care anticipăm că vor avea loc ca urmare a procesului de restructurare în sectorul public’, menționează sindicaliștii.

Totodată, reprezentanții BNS solicită reducerea fiscalității pe muncă și stabilirea combaterii evaziunii fiscale ca prioritate zero a Guvernului.

‘România continuă să aibă una dintre cele mai mari poveri fiscale pe salarii din UE – peste 43% din costul muncii reprezintă impozite și contribuții. Suprataxarea salariilor descurajează munca formală, alimentează economia informală și accentuează inechitatea socială. Estimarea noastră este că până la 800.000 de români sunt în muncă informală’, precizează sursa citată.

Astfel, BNS cere o reformă reală a taxării muncii, prin scăderea contribuțiilor sociale și protejarea veniturilor mici. De asemenea, BNS solicită asumarea combaterii evaziunii fiscale ca prioritate zero a Guvernului.

Sindicaliștii mai doresc ‘un program amplu de investiții publice care să folosească eficient resursele financiare naționale și europene nerambursabile cu precădere pentru infrastructura de transport feroviar, transport local, agricultură și industria alimentară, cercetare, sănătate publică și cultură’.

‘Se impune, de asemenea, adoptarea unor scheme de ajutor de stat care să încurajeze investiții în domenii industriale cheie pentru România (exemplu: industria de automobile, industria de apărare, industria navală, etc.). Este timpul să spunem răspicat: nu acceptăm sărăcirea salariaților din România!’, se mai precizează în document. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Catedrala Națională, încă deschisă pentru vizitare. Ce lucrări de amenajare și slujbe mai au loc în sfântul lăcaș în 2025

Publicat

Publicitate

Catedrala Națională este încă deschisă pentru vizitare zilnic până vineri, 14 noiembrie 2025, între orele 11:00 și 19:00, conform unui comunicat de săptămâna trecută al Biroului de presă al Patriarhiei Române. În acest zile nu va mai fi rând pentru intrare, deoarece nu se mai trece prin Sfântul Altar, scrie basilica.ro.

În perioada 15-29 noiembrie, sfântul lăcaș va fi închis pentru public, cu scopul de a continua lucrările la instalațiile din interior.

În această perioadă vor continua și lucrările de pictură în mozaic, deoarece pictorii bisericești din echipa Catedralei Naționale au nevoie să profite de fiecare moment pentru a avansa cu lucrările. Ei mai au de realizat aproximativ 30% din pictura interioară în tehnica mozaicului.

Când mai este deschisă Catedrala Națională

Catedrala va fi redeschisă în perioada sărbătorilor legate de hramul Catedralei și Ziua Națională a României, astfel:

  • 30 noiembrie 2025: orele 09:00-12:00, Sf. Liturghie în cinstea Sfântului Apostol Andrei, Ocrotitorul României și al Catedralei Naționale;
  • 1 decembrie 2025: Te Deum (slujbă de mulțumire) de Ziua Națională a României;
  • 2 decembrie 2025: Catedrala este deschisă pentru vizitare.

Apoi, după altă perioadă în care lucrările interioare vor continua fără accesul publicului, Catedrala Mântuirii Neamului va fi redeschisă pentru vizitare astfel:

Publicitate
  • 24 decembrie 2025 – 8 ianuarie 2026: între orele 9.00-17.00.

În zilele în care Catedrala Națională este închisă, pelerinii se pot ruga la Paraclisul din apropierea Catedralei Naționale, unde este eclesiarh Arhim. Ciprian Grădinaru.

În perioada 26 octombrie – 5 noiembrie 2025, aproximativ 315.000 de credincioși au trecut prin Sfântul Altar al Catedralei Naționale, deschis în mod excepțional după sfințirea picturii în mozaic a sfântului lăcaș.

Pelerini din toată țara au putut cinsti cu acest prilej moaștele Sf. Ap. Andrei, Ocrotitorul României și al Catedralei Naționale, care rămân în patrimoniul sfântului lăcaș, și moaștele Sf. Cuv. Dimitrie cel Nou aduse de la Catedrala Patriarhală.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending