Connect with us

Eveniment

Radarele neinscripționate ar putea fi INTERZISE. Ce alte modificări mai vor parlamentarii la Codul Rutier

Publicat

Publicitate

Parlamentarii români doresc interzicerea radarelor neinscripționate, iar propunerea se regăsește într-un nou proiect de modificare a Codului Rutier, inițiatori fiind parlamentarii UDMR, relatează alba24.ro.

Aceștia susțin că sunt necesare noi măsuri, pentru siguranță rutieră.

”Odată cu aglomerarea traficului, îndeosebi în mediul urban, se simte nevoia stabilirii de reguli noi, dar și de consolidarea unor relații civilizate între reprezentanții poliției rutiere și participanții la trafic”, arată parlamentarii.

Potrivit acestora, se impune dedicarea unui capitol distinct prevenției, atât privind atitudinea poliției rutiere față de participanții la trafic, cât și măsuri suplimentare de siguranță pentru pietoni și copii.

Mai notează că România continuă să fie pe primul loc în Uniunea Europeană, la rata deceselor cauzate de accidente rutiere (2021).

Pachetul de măsuri conține prevederi privind radarele, șoferii tineri, obligații pentru polițiști, școlile de șoferi și examinatori.

Publicitate

Inițiativa a fost depusă la Senat în 6 noiembrie, iar în 14 noiembrie a fost transmisă pentru punct de vedere la Guvern.

Propunerile parlamentarilor

Se propun măsuri de înăsprire a pregătirii candidaților la obținerea unui permis de conducere și de profesionalizare a examinării acestora.

”Practica de a avea exclusiv polițiști examinatori esteo reminiscență a statului centralizat comunist. Tendința firească este de a profesionaliza domeniul”, notează inițiatorii.

Examinatorii vor avea pregătire specială, vor fi atestați și reatestați periodic, vor avea abilități tehnice și psihologice temeinice.

O astfel de soluție ar degreva personalul de la Permise-Înmatriculări de atribuții pentru care, uneori, este insuficient pregătit, potrivit sursei citate.

Se propune creșterea numărului minim de ore de pregătire la școala de șoferi: de la 30 ore în prezent la cel puțin 45.

Alte noutăți:

  • interdicția șoferilor neexperimentați de a conduce vehicule ce pot dezvolta viteze mari
  • cod de conduită special adresat polițiștilor rutieri
  • misiuni obligatorii de informare a participanților la trafic pentru poliția rutieră
  • interdicție de a utiliza dispozitive ce pot distrage atenția pietonilor, bicicliștilor, conducătorilor de trotinete
  • administratorii drumurilor să revizuiască semnalizările rutiere (instalare de parapete în apropierea școlilor, amenajări de reducere a vitezei vehiculelor)

Modificări la Codul Rutier. Interzicerea radarelor neinscripționate

  • Autovehiculele poliţiei, staţionate sau în deplasare, cu care poliţiştii rutieri se află în misiune de supraveghere şi control utilizează semnale de avertizare luminoase şi/sau sonore.
  • Folosirea dispozitivelor de măsurare a vitezei se face doar de către poliţişti rutieri din autovehiculele poliţiei, inscripţionate, sau din afara acestora, la loc vizibil pentru participanţii la trafic.
  • Poliţia rutieră avertizează conducătorii de autovehicule în legătură cu prezenţa în trafic a dispozitivelor de măsurare a vitezei, prin mass-media sau panouri de avertizare.
  • Conducătorii de autovehicule pot folosi mijloace proprii de detectare a dispozitivelor de măsurare a vitezei.

Modificări la Codul Rutier. Alte obligații pentru polițiști

În vederea stabilirii unor relaţii civilizate, calme şi deschise, autoritatea competentă stabileşte reguli de comportament specifice poliţistului rutier în relaţia cu participanţii la trafic şi le supune Guvernului spre aprobare prin hotărâre.

  • Poliţiştii rutieri efectuează misiuni de îndrumare şi de informare a participanţilor la trafic cu privire la regulile de circulaţie.
  • Poliţiştii rutieri efectuează în autovehiculele poliţiei misiuni de prevenire şi de descurajare a încălcării regulilor de circulaţie de către participanţii la trafic.
  • Pe drumurile de interes naţional, poliţiştii rutieri efectuează misiunile de mai sus cu utilizarea semnalelor speciale de avertizare luminoasă.
  • În cazul în care apar blocaje în circulaţie, poliţiştii rutieri informează participanţii la trafic despre motiv şi iau măsurile necesare pentru fluidizarea traficului, indică de trasee alternative, după caz.
  • În caz de accidente de circulaţie, calamităţi naturale, condiţii meteorologice nefavorabile sau în alte cazuri de forţă majoră ce afectează fluenţa şi/sau siguranţa circulaţiei, poliţiştii rutieri sunt obligaţi să conducă coloana de vehicule.

Interdicții pentru șoferii tineri

Conducătorilor cu vârsta de până la 21 de ani, precum şi cei care au o experienţă de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B

  • le este interzis să condueă vehicule care depăşesc 100 CP, respectiv 75 de kw în cazul vehiculelor electrice

Pregătirea la școala de șoferi

  • Numărul minim de ore de pregătire teoretică este de 25, iar cel de pregătire practică este de 45.
  • Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere se poate realiza şi de către examinatori persoane fizice atestate de către autoritatea competentă
  • Desemnarea examinatorului, angajat al autorităţii competente sau persoană fizică atestată, se realizează prin tragere la sorţi.

Obligații pentru administratorii de drumuri

Autorităţile locale competente sau administratorul drumului, după caz, iau măsuri pentru desfăşurarea în condiţii de siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice în localităţi.

Pe drumurile/străzile cu minimum 2 benzi de circulaţie pe sens, la trecerile de pietoni obligatoriu se vor monta semafoare şi se vor realiza refugii ori spaţii interzise circulaţiei vehiculelor.

În apropierea unităţilor de învăţământ, unităţilor sanitare sau de asistenţă socio-medicală, a pieţelor, târgurilor, precum şi în zonele cu risc sporit de accidente

  • prin grija autorităţilor locale sau a administratorul drumului, după caz
  • se vor monta parapete de protecţie şi se vor realiza amenajări rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor.

Interdicții pentru pietoni, bicicliști, conducători de trotinete

La traversarea carosabilului sau a liniilor de cale ferată:

pietonilor, bicicliştilor şi conducătorilor de trotinete le este interzisă

  • utilizarea telefonului mobil sau a oricăror dispozitive de înregistrare/redare de texte, foto sau video care le pot distrage atenţia de la vehicule, trenuri, amenajări rutiere, semnale sonore şi luminoase sau indicaţii ale poliţiştilor, etc.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Lupta cu secundele: Peste 150 de pompieri din România și Republica Moldova se întrec la Botoșani

Publicat

Publicitate

Peste 150 de pompieri voluntari și privați din județele Iași, Neamț, Bacău, Suceava, Botoșani, Vaslui și din Republica Moldova participă, în aceste zile, la etapa interjudețeană a Concursurilor Profesionale ale Serviciilor Voluntare și Private pentru Situații de Urgență, găzduită la Botoșani.

Competiția a debutat în această dimineață, pe Stadionul Municipal din Botoșani, cu proba „Pista cu obstacole pe 100 de metri”, menită să testeze viteza de reacție, îndemânarea, precizia și stăpânirea de sine a participanților.

Această probă spectaculoasă a presupus escaladarea unui gard de 2 metri, ridicarea a două role de furtun tip „C”, traversarea în viteză a unei bârne de echilibru, întinderea și racordarea furtunurilor, conectarea lor la distribuitor și la țeava purtată la brâu, totul contracronometru, cu obiectivul clar de a trece linia de sosire în cel mai scurt timp.

Competiția a continuat în această seară, tot pe Stadionul Municipal, cu proba „Ștafeta 4×100 de metri”, care a pus la încercare coordonarea și spiritul de echipă al concurenților.

Mâine dimineață, de la ora 10:00, pe Stadionul Mecanex din municipiul Botoșani, va avea loc ultima și decisiva probă – „Dispozitivul de intervenție” – etapă care va stabili clasamentul final. Organizatorii transmit că lupta pentru locul I este extrem de strânsă, iar fiecare secundă poate face diferența.

Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență participante:

Publicitate
  • SVSU Săbăoani (Neamț)

  • SVSU Rebricea (Vaslui)

  • SVSU Văculești (Botoșani)

  • SVSU Târgu Ocna (Bacău)

  • SVSU Cârlibaba (Suceava)

  • SVSU Lespezi (Iași)

Serviciile Private pentru Situații de Urgență participante:

  • SPSU Egger România – Rădăuți

  • SPSU SSS Fire & Rescue – Tașca, Neamț

  • SPSU Antibiotice S.A. – Iași

  • SPSU Dedeman – Bacău

Evenimentul este organizat de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani și are rolul de a încuraja schimbul de experiență, dezvoltarea spiritului competitiv și perfecționarea abilităților esențiale în intervențiile de urgență.

Participarea echipelor din Republica Moldova adaugă o notă specială competiției, pompierii voluntari de peste Prut remarcându-se prin pregătire exemplară și un spirit de echipă apreciat de organizatori.

Concursul oferă publicului o demonstrație clară a calităților indispensabile pentru orice pompier – fie el militar, voluntar sau din mediul privat: viteză de reacție, precizie, îndemânare, stăpânire de sine și mult curaj.

Organizatorii și-au exprimat recunoștința față de toți participanții pentru efortul, determinarea și profesionalismul demonstrat și le-au urat succes în proba finală, încheind cu un mesaj simplu dar elocvent: „Fie ca cei mai buni să câștige!”

Citeste mai mult

Eveniment

Autostrăzile din Moldova vor rupe guvernarea? Budăi (PSD) îl acuză pe ministrul Pîslaru de dezinformare privind autostrăzile A7 și A8

Publicat

Publicitate

Deputatul PSD de Botoșani reacționează dur după declarațiile ministrului Proiectelor Europene și susține că Autostrada Moldovei va fi construită în ritmul asumat, chiar dacă se schimbă sursa de finanțare.

Deputatul PSD de Botoșani, Marius Budăi, a lansat un nou atac public la adresa ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, acuzându-l că „dezinformează” cu privire la finanțarea europeană a autostrăzilor A7 și A8 – proiecte considerate esențiale pentru dezvoltarea Moldovei.

Budăi a reacționat inițial criticând ferm declarațiile ministrului, despre care a spus că transmit o „lejeritate debordantă” în abordarea unor investiții considerate „coloana vertebrală a dezvoltării regiunii”.

„Moldova face parte din România, domnule ministru Pîslaru! Nu putem vorbi despre o Românie dezvoltată dacă Moldova rămâne izolată!”, a afirmat Budăi într-o primă postare pe Facebook.

Deputatul botoșănean a subliniat că PSD nu va accepta sub nicio formă blocarea sau abandonarea finanțării pentru A7 (Ploiești – Siret) și A8 (Târgu Mureș – Iași – Ungheni), proiecte care ar trebui să reducă decalajele istorice de dezvoltare dintre regiuni.

„Știre falsă” despre oprirea finanțării?

Publicitate

Ulterior, Budăi a revenit cu un nou mesaj în care a respins categoric afirmațiile ministrului Dragoș Pîslaru potrivit cărora s-ar pierde bani europeni pentru tronsoanele de autostradă.

„Revin cu următoarele precizări privind știrea falsă lansată de ministrul Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, care a susținut că nu vor mai fi bani europeni pentru autostrăzile A7 și A8”, a scris Budăi.

Potrivit acestuia, construcția autostrăzii Moldova nu va fi oprită sau întârziată, iar România nu va pierde niciun eurocent din finanțarea europeană alocată proiectelor de infrastructură rutieră.

„Construcția Autostrăzii Moldova va continua în același ritm! Nu se oprește și nu încetinește nimic! Nu se pierde niciun eurocent din fonduri europene pentru autostrăzile din România!”, a mai transmis deputatul PSD.

El a explicat că singura schimbare vizează sursa de finanțare: dacă anumite segmente nu vor mai putea fi decontate prin PNRR, acestea vor fi finanțate din fondurile de coeziune ale Uniunii Europene.

„Se schimbă doar sursa de finanțare: ce nu se mai finanțează din PNRR, va fi finanțat din fondurile de coeziune ale UE. Aceleași sume și tot bani europeni!”, a precizat Budăi.

Două „vești bune” pentru proiecte

Budăi a subliniat și două aspecte pe care le consideră avantajoase în noua formulă de finanțare europeană:

  • Sumele care urmau să fie împrumut prin PNRR vor fi obținute ca fonduri nerambursabile din programele de coeziune.
  • Proiectele rămase în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără cofinanțare națională, față de modelul anterior în care statul român contribuia cu 60% din costuri.

„Domnul ministru Pîslaru a vorbit ca în bancurile cu Radio Erevan. În realitate nu se pierde nimic, ci câștigăm în plus!”, a concluzionat Budăi.

Context tensionat în coaliția de guvernare

Declarațiile deputatului PSD vin pe fondul tensiunilor crescânde din interiorul coaliției de guvernare, provocate de discuțiile despre stadiul proiectelor de infrastructură și modul în care vor fi realocate fondurile europene în urma întârzierilor acumulate în implementarea PNRR.

Autostrada A7, cunoscută ca „Autostrada Moldovei”, este considerată esențială pentru conectarea regiunii cu Bucureștiul și rețeaua rutieră europeană, iar A8 este văzută drept proiectul major care va lega Moldova de Transilvania și de infrastructura europeană.

În acest context, PSD a transmis prin vocea mai multor lideri, inclusiv Marius Budăi, că nu va accepta nicio variantă care ar compromite finalizarea acestor proiecte strategice, reiterând că asigurarea dezvoltării echilibrate a Moldovei este o condiție esențială pentru menținerea parteneriatului de guvernare.

Citeste mai mult

Economie

Bijuterii din aur de 14K și puritate 585 la mie, scoase la licitație de ANAF. Condiții de participare la licitații

Publicat

Publicitate

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) anunță organizarea, în perioada următoare, a unor licitații publice pentru vânzarea de bijuterii din aur de 14 karate, cu puritate de 585 ‰. Licitațiile sunt parte din procesul de valorificare a bunurilor intrate în proprietatea statului și oferă celor interesați posibilitatea de a achiziționa bijuterii la prețuri avantajoase, stabilite prin procedură competitivă și transparentă, relatează alba24.ro.

Potrivit anunțurilor publicate pe site-ul ANAF, acţiunile de valorificare a bunurilor intrate în proprietatea privată a statului prin licitaţie publică vor avea loc la sediul AJFP Gorj, în zilele de 16 și 23 iulie.

ANAF scoate la vânzare, la licitație, bijuterii din aur

DGRFP Craiova, prin AJFP Gorj – Serviciul colectare și executare silită persoane juridice organizează în data de 16 iulie, începând cu ora 11:00, la sediul din localitatea Târgu Jiu, strada Siretului, nr. 6, camera 408, etaj 4, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • grop 131 – 1.058,19 gr. bijuterii din aur 585% – preț de pornire al licitației 261.902,03 lei, cu TVA inclus (247,5 lei gramul)

DGRFP Craiova, prin AJFP Gorj – Serviciul colectare și executare silită persoane juridice organizează în data de 23 iulie, începând cu ora 11:00, la sediul din localitatea Târgu Jiu, strada Siretului, nr. 6, camera 408, etaj 4, o licitație pentru vânzarea următoarelor bunuri:

  • grop 125 – 9,72 gr. bijuterii din aur 585% – preț de pornire al licitației 2.916 lei, cu TVA inclus (300 lei gramul)
  • grop 126 – 4.76 gr. bijuterii din aur 585% – preț de pornire al licitației 1.428 lei, cu TVA inclus (300 lei gramul)
  • grop 127 – 25,27 gr. bijuterii din aur 585% – preț de pornire al licitației 7.581 lei, cu TVA inclus (300 lei gramul)
  • grop 128 – 11,21 gr. bijuterii din aur 585% – preț de pornire al licitației 3.363 lei, cu TVA inclus (300 lei gramul)
  • grop 129 – 9,10 gr. bijuterii din aur 585% – preț de pornire al licitației 2.730 lei, cu TVA inclus (300 lei gramul)
  • grop 130 – 7,27 gr. bijuterii din aur 585% – preț de pornire al licitației 2.181 lei, cu TVA inclus (300 lei gramul)
  • grop 134 – 17,31 gr. bijuterii din aur 585% – preț de pornire al licitației 5.193 lei, cu TVA inclus (300 lei gramul)
  • grop 135 – 12,18 gr. bijuterii din aur 585% – preț de pornire al licitației 3.654 lei, cu TVA inclus (300 lei gramul)
  • grop 136 – 8,59 gr. bijuterii din aur 585% – preț de pornire al licitației 2.577, cu TVA inclus (300 lei gramul)
  • grop 137 – 10,13 gr. bijuterii din aur 585% – preț de pornire al licitației 3.039, cu TVA inclus (300 lei gramul)
  • grop 138 – 8,88 gr. bijuterii din aur 585% – preț de pornire al licitației 2.664, cu TVA inclus (300 lei gramul)

Pasul de licitaţie este stabilit în cotă procentuală de 15% din preţul de pornire.

Publicitate

Bunurile supuse vânzării au fost expertizate şi evaluate de expert ANPC.

La licitație pot participa persoane fizice sau juridice autorizate de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor precum şi alte persoane fizice care declară pe propria răspundere că efectuează achiziția în scop personal, și nu pentru revânzare.

Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Gorj, situat în localitatea Tg Jiu, str. Siretului nr. 6, cam. 408, et. 4, sau la numărul de telefon 0766.396203.

Citeste mai mult

Eveniment

Atelier interinstituțional la Penitenciarul Botoșani: Bune practici pentru prevenirea recidivei

Publicat

Publicitate

Penitenciarul Botoșani a găzduit, în data de 11 iulie 2025, un atelier interinstituțional dedicat schimbului de bune practici în prevenirea recidivei în rândul persoanelor care săvârșesc fapte penale.

Evenimentul a reunit peste 45 de asistenți sociali din cadrul UAT-urilor, direcțiilor de asistență socială (DAS), DGASPC, spitalelor și organizațiilor neguvernamentale, alături de partenerii de la Sucursala Teritorială Botoșani a CNASR și Serviciul de Probațiune Botoșani.

Atelierul a avut drept scop o înțelegere mai profundă a muncii de asistență socială în mediul penitenciar, atât din perspectivă teoretică, cât și practică, a anunțat Penitenciarul Botoșani. Totodată, întâlnirea a marcat începutul oficial (punctul zero) al implementării Strategiei Naționale de Prevenire a Recidivei 2025–2029, subliniind nevoia unei colaborări strânse între instituții pentru a construi soluții eficiente.

Un moment aparte al întâlnirii l-a reprezentat intervenția a doi deținuți, care au împărtășit povești de viață autentice. Mărturiile lor au adus un plus de umanitate și înțelegere discuțiilor despre reintegrarea socială și rolul esențial al asistenței sociale în procesul de reabilitare.

Participanții au avut, de asemenea, ocazia să viziteze penitenciarul, o experiență menită să ofere o imagine mai clară și mai realistă asupra activităților de intervenție socială desfășurate în spațiul carceral.

Organizatorii au transmis mulțumiri tuturor asistenților sociali prezenți pentru implicare, subliniind că prevenirea recidivei presupune răbdare, colaborare și încredere într-un efort comun. De asemenea, un mesaj special de recunoștință a fost adresat partenerilor de la Sucursala CNASR Botoșani și Serviciul de Probațiune Botoșani, considerați parteneri valoroși în construirea unui sistem de sprijin unitar, fără bariere artificiale, dedicat binelui social.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending