Connect with us

Eveniment

Punctul de Trecere a Frontierei Rădăuți-Prut, deschis cu program permanent pentru refugiații ucraineni

Publicat

Publicitate

Începând din această seară, Poliția de Frontieră Română, de comun acord cu autoritățile de frontieră din Republica Moldova, a decis ca Punctul de Trecere a Frontierei Rădăuți-Prut de la granița comună să fie deschis cu program permanent de 24 de ore.

Această măsură va contribui la fluidizarea traficului la granița cu Republica Moldova şi va permite efectuarea formalităților de frontieră pentru autoturisme şi pasageri cu operativitate.

De asemenea, PTF Rădăuţi-Prut poate prelua şi fluidiza o parte a traficului de persoane şi autoturisme din punctul de trecere a frontierei Siret-Porubne”,  au anunțat polițiștii de frontieră.

Până astăzi, acest punct de trecere era deschis doar în intervalul orar 08-20.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Vrei să fii polițist local? Există o oportunitate! Când are loc proba fizică (eliminatorie)

Publicat

Publicitate

Poliția Locală a municipiului Botoșani, în baza art. VII alin. (3) din OUG nr. 115/2023 privind unele
măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, art.VII alin. (7) și art. XII din O.U.G. nr.
121/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G nr. 57/2019 privind Codul administrativ cu
modificările si completările, organizează concurs de recrutare pentru ocuparea unei funcții
publice de execuție vacante de polițist local, clasa III, grad profesional superior – ID 192592 –
din cadrul Serviciului Circulația pe drumuri publice.

Durata normală a timpului de muncă este de 8 ore/zi, 40 ore/săptămână.
Programul de lucru se stabilește în funcție de situația operativă, cu respectarea prevederilor legale în
vigoare.
Calendarul de desfășurare a concursului:
– verificarea eligibilității candidaților în cadrul căreia comisia de concurs verifică documentele
conţinute de dosarele de concurs. (Rezultatul verificării eligibilitătii candidatilor se afișează în termen
de 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a dosarelor);
 proba suplimentară (eliminatorie): 27 februarie 2025, ora 13:00, – testarea aptitudinilor fizice:
– alergare rezistenţă: femei – 800 m / bărbați – 1000 m;
– alergare viteză: 50 m – femei/bărbați;
– flexii abdominale – femei / bărbați.
Ora și locația de desfășurare a probei suplimentare va fi anunțată în data de 26 februarie 2025.
Procedura de organizare și desfășurare a probei de testare a aptitudinilor fizice poate fi vizualizată
accesând site-ul instituției.
– proba scrisă, în data de 03 martie 2025, ora 13:00, la sediul instituţiei;
– proba interviu, în termen de maximum 8 zile lucrătoare de la data susținerii probei scrise, la sediul
instituției, doar de către candidații care au obținut la proba scrisă minimum 50 puncte. Data și ora
susținerii probei interviu se vor afișa pe site-ul instituției odată cu afișarea rezultatelor probei scrise.
Condiții de participare la concurs
• Condiții generale:
Conform art. 465 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul
administrativ, cu modificările și completările ulterioare, poate ocupa o funcţie publică persoana care
îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are cetăţenia română şi domiciliul în România;
b) cunoaşte limba română, scris şi vorbit;
c) are vârsta de minimum 18 ani împliniţi;
d) are capacitate deplină de exerciţiu;
e) este apt din punct de vedere medical şi psihologic să exercite o funcţie publică. Atestarea stării de
sănătate se face pe bază de examen medical de specialitate, de către medicul de familie, respectiv pe
POLIȚIA LOCALĂ A MUNICIPIULUI BOTOȘANI
Str. Mihail Kogălniceanu nr. 16, judeţul Botoşani
Telefon 0231/513100, 0331/401541; 0331401542
Fax 0231/527022, e-mail politialocalabt@yahoo.com
Operator de date cu caracter personal în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie
2016
2 | P a g e
bază de evaluare psihologică organizată prin intermediul unităţilor specializate acreditate în condiţiile
legii;
f) îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime în specialitate prevăzute de lege pentru ocuparea
funcţiei publice;
g) – nu este cazul;
g^1) – nu este cazul;
g^2) – aviz psihologic port armă; permis de conducere, categoria B;
h) nu a fost condamnată pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau
contra autorităţii, infracţiuni de corupţie sau de serviciu, infracţiuni care împiedică înfăptuirea
justiţiei, infracţiuni de fals ori a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie care ar face-o incompatibilă cu
exercitarea funcţiei publice, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea, amnistia postcondamnatorie sau dezincriminarea faptei;
i) nu le-a fost interzis dreptul de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia ori activitatea
în executarea căreia a săvârşit fapta, prin hotărâre judecătorească definitivă, în condiţiile legii;
j) nu a fost destituită dintr-o funcţie publică sau nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru
motive disciplinare în ultimii 3 ani;
k) nu a fost lucrător al Securităţii sau colaborator al acesteia, în condiţiile prevăzute de legislaţia
specifică;
l) – nu este cazul.
• Condiţiile specifice pentru funcția publică de polițist local, clasa III, grad profesional superior:
 studii liceale, respectiv studii medii liceale finalizate cu diplomă de bacalaureat;
 minimum 7 ani vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice;
 permis de conducere categoria B;
 aviz psihologic din care să rezulte aptitudinea privind folosirea armelor şi muniţiilor letale sau
neletale supuse autorizării, emis cu cel mult 6 luni anterior derulării selecţiei, de către un psiholog
autorizat pentru efectuarea unor astfel de examinări, atestat în condiţiile legii.
Modalitatea de înscriere la concurs
Dosarul de înscriere la concurs se depune la sediul Poliției Locale a municipiului Botoșani, în
termen de 20 zile de la data publicării anunțului, respectiv în perioada 27.01.2025 – 17.02.2025
inclusiv, de luni până joi între orele 08:30 – 15:30 și vineri între orele 08:30 – 13:00.
Dosarul de înscriere la concurs se poate trimite prin intermediul unui serviciu de curierat sau se poate
transmite în format electronic la adresa http://www.politialocalabt.ro
Dosarele de concurs transmise de candidaţi la adresa de e-mail http://www.politialocalabt.ro după
terminarea programului de lucru al instituţiei, dar în perioada de depunere a dosarelor de concurs, li
se atribuie număr de înregistrare în ziua lucrătoare următoare, iar dosarul de concurs este considerat
ca fiind depus în termen.
În vederea participării la concursul de recrutare, dosarul de concurs va conţine, în mod
obligatoriu, conform prevederilor art. 94 alin. (2) din Anexa nr.10 la O.U.G. nr. 57 din 2019 privind
Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare coroborat cu art.VII alin. (15) din
O.U.G. nr. 121/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G nr. 57/2019 privind Codul
Administrativ, următoarele documente:
a) formularul de înscriere, prevăzut la art. 137 lit. b) din Anexa nr.10 la O.U.G. nr. 57/2019, cu
modificările și completările ulterioare prin raportare la art. VII din O.U.G. nr. 121/2023 – se poate
obține de la Compartimentul Resurse Umane sau se descarcă de pe site-ul instituţiei
http://www.politialocalabt.ro
b) copia cărţii de identitate;
c) copia actului doveditor emis de autorităţile competente, în cazul în care a intervenit schimbarea
numelui consemnat în certificatul de naştere;
d) copia carnetului de muncă şi/sau a adeverinţei eliberate de angajator pentru perioada lucrată, care
să ateste vechimea în muncă şi în specialitatea studiilor;
3 | P a g e
Conform dispozițiilor art. 38 alin. (7) din Anexa 10 la O.U.G. nr. 57/2019, cu modificările și
completările ulterioare, modelul orientativ al adeverinței eliberate de angajator pentru perioada
lucrată care atestă vechimea în muncă și în specialitatea studiilor este prevăzut la art. 137 lit. e) din
actul normativ respectiv.
Adeverințele care au un alt format decât modelul orientativ menționat mai sus, trebuie să cuprindă
elemente similare celor prevăzute în anexa menționată mai sus și din care să rezulte cel puțin
următoarele informații: funcția/funcțiile ocupată/ocupate, nivelul studiilor solicitate pentru
ocuparea acesteia/acestora, temeiul legal al desfășurării activității, vechimea în muncă acumulată,
precum și vechimea în specialitatea studiilor.
e) copii ale diplomelor de studii sau echivalente, certificatelor şi altor documente care atestă
efectuarea unor specializări şi perfecţionări sau deţinerea unor competenţe specifice, după caz;
f) copia adeverinţei care atestă starea de sănătate corespunzătoare, eliberată cu cel mult 6 luni anterior
demarării etapei de selecţie de către medicul de familie al candidatului;
Adeverinţa care atestă starea de sănătate conţine, în clar, numărul, data, numele emitentului şi
calitatea acestuia, în formatul standard stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii.
g) copia adeverinţei care atestă starea de sănătate corespunzătoare pentru efort fizic și lucrul în
schimburi (ture), cu menţiunea „APT pentru funcția de polițist local”, obţinută în urma examenului
medical de medicina muncii, în cazul funcțiilor publice pentru a căror ocupare este necesară
îndeplinirea unor condiții specifice care implică efort fizic;
h) copia avizului psihologic din care să rezulte aptitudinea privind deținerea, portul și folosirea
armelor și munițiilor letale sau neletale supuse autorizării, emis de către un psiholog autorizat pentru
efectuarea unor astfel de examinări, atestat în condițiile legii; (APT PSIHOLOGIC pentru funcția de
polițist local înarmat);
i) cazierul judiciar;
Cazierul poate fi înlocuit cu o declaraţie pe propria răspundere prin completarea rubricii
corespunzătoare din formularul de înscriere. În acest caz, candidatul declarat admis la proba de
verificare a eligibilităţii şi care nu a solicitat expres la înscrierea la concurs preluarea informaţiilor
direct de la autoritatea sau instituţia publică competentă are obligaţia să completeze dosarul de
concurs până cel mai târziu la data şi ora organizării interviului, sub sancţiunea neemiterii actului
administrativ de numire în funcţia publică. În situaţia în care, la înscrierea la concurs, candidatul
solicită expres preluarea informaţiilor direct de la autoritatea sau instituţia publică competentă,
extrasul de pe cazierul judiciar se solicită potrivit legii şi procedurii aprobate la nivel instituţional.
j) declaraţia pe propria răspundere, prin completarea rubricii corespunzătoare din formularul de
înscriere, sau adeverinţa care să ateste lipsa calităţii de lucrător al Securităţii sau colaborator al
acesteia, în condiţiile prevăzute de legislaţia specifică;
k) declaraţia pe propria răspundere, prin completarea rubricii corespunzătoare din formularul de
înscriere, privind faptul că, în ultimii 3 ani, persoana nu a fost destituită sau nu i-a încetat contractul
individual de muncă pentru motive disciplinare;
l) copia permisului de conducere – categoria B;
Documentele care constituie dosarul de concurs se depun în copie, cu obligaţia candidatului de a
prezenta secretarului comisiei de concurs originalele acestor documente, pentru certificare pentru
conformitate cu originalul, până cel târziu la data desfăşurării probei interviului, sub sancţiunea
neemiterii actului administrativ de numire în funcţia publică în cazul promovării concursului.
Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul Poliției Locale a municipiului Botoșani din Str. Mihail
Kogălniceanu nr. 16, cod poştal 710185, judeţul Botoşani, telefon 0231/513100, 0331/401541;
0331401542 fax 0231/527022, e-mail http://www.politialocalabt.ro şi la secretarul comisiei de
concurs, doamna Viorica Repciac, Compartimentul Resurse umane – salarizare, int.105.
Atribuțiile prevăzute în fișa postului pentru funcția publică de execuție de polițist local, clasa III,
grad profesional superior – ID 192640 – din cadrul Serviciului Circulația pe drumuri publice:
4 | P a g e
a) asigură fluenţa circulaţiei pe drumurile publice din raza teritorială de competenţă, având
dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducătorilor de autovehicul exclusiv pentru
îndeplinirea atribuţiilor conferite de lege în domeniul circulaţiei pe drumurile publice;
b) verifică integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră şi sesizează nereguli constatate
privind funcţionarea semafoarelor, starea indicatoarelor şi a marcajelor rutiere şi acordă asistenţă în
zonele unde se aplică marcaje rutiere;
c) participă la acţiuni comune cu administratorul drumului pentru înlăturarea efectelor
fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torenţială, grindină,
polei şi alte asemenea fenomene, pe drumurile publice;
d) participă, împreună cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române, la asigurarea
măsurilor de circulaţie ocazionate de adunări publice, mitinguri, marşuri, demonstraţii, procesiuni,
acţiuni de pichetare, acţiuni comerciale promoţionale, manifestări cultural-artistice, sportive,
religioase sau comemorative, după caz, precum şi de alte activităţi care se desfăşoară pe drumul public
şi implică aglomerări de persoane;
e) sprijină unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române în asigurarea măsurilor de
circulaţie în cazul transporturilor speciale şi al celor agabaritice pe raza teritorială de competenţă;
f) acordă sprijin unităţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române în luarea măsurilor
pentru asigurarea fluenţei şi siguranţei traficului;
g) asigură, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente şi ia primele
măsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor şi a făptuitorilor şi, dacă se
impune, transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară;
h) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea,
staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare
a autovehiculelor staţionate neregulamentar;
i) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa
maximă admisă şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire
a conducătorilor acestor vehicule;
j) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni,
biciclişti, conducători de mopede, trotinete electrice şi vehicule cu tracţiune animală;
k) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare
la circulaţia în zona pietonală, în zona rezidenţială, în parcuri şi zone de agrement, precum şi pe
locurile de parcare adaptate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional pentru persoanele cu
handicap;
l) aplică prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate
pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al municipiului Botoșani;
m) cooperează cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române pentru identificarea
deţinătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staţionării neregulamentare sau al
autovehiculelor abandonate pe domeniul public;
n) constată contravenţii şi aplică sancţiuni contravenţionale pentru încălcarea prevederilor
legale, conformcompetenţelor atribuite din cuprinsul legii sau prin împuternicirea dată prin dispoziția
primarului municipiului Botoșani;
o) verifică şi soluţionează sesizările și reclamațiile repartizate, privind nerespectarea normelor
legale în materie de circulație rutieră;
p) întocmește raportul zilnic de activitate sau ori de câte ori se impune și îl prezintă șefului
serviciului.
Bibliografie / Tematică:
1. Constituţia României, republicată;
Tematica: Constituţia României, republicată.
2. Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
Tematica: Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
3. Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
5 | P a g e
Tematica: Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Partea I, titlul I şi titlul II ale părţii a II-a, titlul I al părţii a IV-a, titlul I şi II ale părţii a VI-a
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările și
completările ulterioare;
Tematica: Partea I, titlul I şi titlul II ale părţii a II-a, titlul I al părţii a IV-a, titlul I şi II ale părţii a VIa din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările și
completările ulterioare.
5. Legea poliției locale nr. 155/2010, cu modificările și completările ulterioare;
Tematica: CAP. I Dispoziţii generale: art.1- art.3; CAP. II Organizarea poliţiei locale: art.4- art.5;
CAP. III Atribuţiile poliţiei locale: art.6- art.13; CAP.IV Statutul personalului poliţiei locale: art.14-
art.19; CAP. V Drepturile şi obligaţiile poliţistului local: art.20 – art.23; CAP. VI Folosirea
mijloacelor din dotare şi uzul de armă: art.24- art.27; CAP. VII Atribuţiile autorităţilor administraţiei
publice locale în privinţa organizării şi funcţionării poliţiei locale: art.28- art.31; CAP.VIII Dotarea
şi finanţarea poliţiei locale: art.32- art.39.
6. H.G. nr. 1332/2010 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a
poliţiei locale, cu modificările și completările ulterioare;
Tematica: ANEXA I CAP.I Dispoziţii generale: art.1- art.2; CAP. II Organizarea poliţiei locale şi
categorii de funcţionari publici: art.3- art.6; CAP. IV Atribuţiile personalului poliţiei locale: art.15-
art.33; CAP. VI Mijloacele din dotare: art.38- art.61; CAP.VII Drepturile şi recompensele care se pot
acorda poliţiştilor locali: art.62- art.70.
7. O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările
ulterioare;
Tematica: CAP.I Dispoziţii generale: art.1- art.14; CAP.II Constatarea contravenţiei: art.15- art.20;
CAP.III Aplicarea sancţiunilor contravenţionale: art.21- art.30; CAP.V Executarea sancţiunilor
contravenţionale: art.37- art.42.
8. O.U.G. nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice cu modificările și completările
ulterioare;
Tematica: Cap. IV – Semnalizarea rutieră: art. 29 – art. 34; Cap. V – Reguli de circulație: Secțiunea
I – Obligațiile participanților la trafic: art.39; Secțiunea 2 – Reguli pentru circulația vehiculelor,
subsecțiunea 10 – oprirea, staționarea și parcarea: art. 63 – art. 65 și Secțiunea 3 – Reguli pentru alți
participanți la trafic: art. 70 – art.73; Cap. VII – Răspunderea contravențională: art. 95 – art. 99.
9. H.G. nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002
privind circulația pe drumurile publice;
Tematica: Cap. IV – Semnalizarea rutieră: Secțiunea 1 – Semnalele luminoase: art. 47 – art. 63,
Secțiunea 2 – Indicatoarele: art. 64 – art. 67 și Secțiunea 4 – Marcajele: art. 75 – art. 83; Cap. V –
Reguli de circulație: Secțiunea 3 – Reguli pentru circulația vehiculelor – Subsecțiunea 8 – Oprirea,
staționarea și parcarea: art. 141 – art. 146 și Secțiunea 4 – Reguli pentru alți participanți la
trafic, subsecțiunea 1 – Circulaţia bicicletelor şi a trotinetelor electrice: art. 160 și art.161 și
subsecțiunea 4 – Circulaţia pietonilor: art. 166 – art.168; Cap. VII – Sancțiuni contravenționale și
măsuri tehnico – administrative: Secțiunea 2 – Măsuri tehnico-administrative, subsecțiunea 4 –
Ridicarea vehiculelor: art. 203^1 – art. 203^4 și Secțiunea 3 – Sancțiuni contravenționale
complementare, subsecțiunea 1 – Aplicarea punctelor de penalizare: art. 204 – art. 208.
Pentru toate actele normative mai sus menționate în cadrul bibilografiei/tematicii, forma valabilă se
consideră cea care are toate modificările și completările ulterioare, până la data publicării anunțului.
Compartimentul Resurse umane

Citeste mai mult

Administratie

CNIR a lansat licitație pentru proiectarea și execuția tronsonului 2 al Autostrăzii Unirii

Publicat

Publicitate

Contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului 2 al Autostrăzii Unirii, Moțca – Iași – Ungheni, a fost lansat în licitație publică, joi, în Sistemul Electronic pentru Achiziții Publice (SEAP), a anunțat Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), într-un comunicat de presă transmis AGERPRES.

Tronsonul 2 Târgu Frumos-Lețcani, cu o lungime de 28,6 kilometri, are un cost estimat de 5 miliarde lei iar finanțarea investiției este asigurată din fonduri europene, prin Programul Transport PT 2021-2027.

Potrivit sursei citate, în cadrul proiectului, pe traseu, sunt prevăzute următoarele structuri de construcție: 33 de poduri și pasaje (cu o lungime totală de 7,8 kilometri/cel mai lung pasaj de 1.130 de metri peste râul Bahlui), două tunele și trei noduri (Nod Podu Iloaiei, Nod Lețcani, Nod la Drumul de Legătură cu DN 28).

Durata de realizare a întregului tronson 2 Târgu Frumos-Lețcani (28,6) este de 46 de luni (zece pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție).

‘Pentru a asigura finalizarea în cel mult 14 luni a segmentului de autostradă care va funcționa ca o centură a localității Podu Ilioaiei, CNIR a prevăzut acordarea punctajului suplimentar constructorului care își asumă și prioritizează acest segment cu o lungime de 4 kilometri’, se menționează în comunicat.

De asemenea, pe durata contractului, vor fi executate, inclusiv: Drum de Legătură cu două benzi cu DN 28 D, în lungime de 5,23 km; Drum de Legătură cu patru benzi cu DN 28, în lungime de 7,6 km; două parcări de scurtă durată, un spațiu de servicii tip S 3, un Centru de Întreținere și Coordonare – CIC.

Publicitate

Anunțul de licitație va fi vizibil în SEAP după publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, iar termenul pentru depunerea ofertelor este 24 martie 2025.

Construirea Tronsonului 1 Moțca – Târgu Frumos (27 km), lansat în licitație pe 23 ianuarie 2025, și a tronsonului 2 Târgu Frumos – Lețcani, care asigură legătura municipiului Iași la Autostrada Moldovei – A7 și mai departe la Autostrada Transilvaniei – A3, reprezintă obiective prioritare ale CNIR.

Reprezentanții companiei de drumuri subliniază faptul că realizarea celor două tronsoane devine o necesitate și din perspectiva evoluției fluxurilor de trafic, în sensul creșterii acestora între Moțca și Iași. Valorile de trafic reprezintă estimările realizate în cadrul documentației de specialitate a Studiului de Fezabilitate. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Producătorii Industriali de Medicamente atenționează asupra riscurilor provocării „Paracetamol Challenge”

Publicat

Publicitate

Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente din România (PRIMER) a atras atenția joi cu privire la riscurile provocării virale ‘Paracetamol Challenge’ care circulă pe platformele de social media.

‘PRIMER – care reunește cele mai importante 17 situri de fabricație de medicamente din țară – atrage atenția asupra riscurilor grave pentru sănătatea publică generate de provocarea virală, cunoscută sub numele de ‘Provocarea Paracetamol’, popularizată pe rețele sociale. Aceasta încurajează adolescenții să înghită cantități mari de paracetamol pentru a-și testa rezistența și a descoperi cine va rămâne cel mai mult timp internat în spital, punând astfel în pericol viețile celor care se implică în această practică periculoasă’, se arată într-un comunicat de presă.

În acest context, Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente din România avertizează că paracetamolul, deși este un medicament sigur în doze corecte, poate deveni extrem de periculos atunci când este administrat în cantități excesive.

‘Ingerarea acestuia în doze mai mari decât cele recomandate poate provoca efecte grave asupra sănătății. Pentru un adult, doza maximă recomandată este de 4 grame pe zi, iar depășirea acestei limite poate duce la afectarea severă a ficatului (insuficiență hepatică). În cazul copiilor, doza sigură este chiar mai mică, iar administrarea excesivă poate cauza leziuni hepatice ireversibile. În cazurile extreme, acest tip de supradozaj poate necesita inclusiv un transplant de ficat’, arată sursa citată.

PRIMER subliniază că utilizarea necorespunzătoare și nejustificată a medicamentelor poate duce la consecințe grave, incluzând efecte adverse, intoxicații, insuficiență de organ, comă și, în cazuri extreme, chiar deces.

Potrivit PRIMER, consultarea unui specialist – medic sau farmacist – înainte de administrarea oricărui medicament, inclusiv a celor disponibile fără prescripție medicală, este esențială pentru protejarea sănătății și prevenirea riscurilor asociate cu utilizarea incorectă a acestora.

Publicitate

În același timp, PRIMER afirmă că paracetamolul rămâne un medicament ‘sigur și eficient’ atunci când este utilizat corect, fiind unul dintre cele mai utilizate analgezice și antipiretice pentru tratarea durerilor și reducerea febrei.

‘Din păcate, provocările de tipul ‘Paracetamol Challenge’ pot duce la o utilizare abuzivă a acestui medicament, care este disponibil fără prescripție, punând în pericol sănătatea persoanelor care îl utilizează pentru scopuri care nu sunt recomandate de către profesioniștii din domeniul sănătății’, susține sursa citată.

Totodată, PRIMER recomandă părinților, copiilor și adolescenților să fie conștienți de efectele potențial dăunătoare ale consumului necontrolat de medicamente și de influențele nocive ale rețelelor sociale asupra comportamentului și sănătății mintale, având în vedere că aceste platforme pot încuraja comportamente compulsive și creșterea nivelului de anxietate.

AGERPRES

Citeste mai mult

Economie

Cseke Attila anunță eliminarea unor taxe plătite de proprietari pentru obținerea de documente cadastrale

Publicat

Publicitate

Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a anunțat, joi, într-o conferință de presă, eliminarea unor tarife plătite de cetățeni pentru obținerea de documente cadastrale, precum extrasul de carte funciară pentru informare, atunci când solicitantul este însuși proprietarul imobilului.

Proiectul de modificare a ordinului cu privire la tarife va fi pus în transparență decizională în aceste zile de către Autoritatea Națională pentru Cadastru și Publicitatea Imobiliară (ANCPI).

‘Acest proiect de ordin va parcurge procedura de transparență decizională și cel târziu din 10 aprilie, odată ce se finalizează această procedură și se emite ordinul directorului general a ANCPI, pentru solicitările care se vor face la ghișeu, aceste tarife vor fi eliminate. (…) Statul este pentru cetățean, nu cetățeanul pentru stat. Serviciile publice trebuie să fie servicii oferite în mod gratuit, nu servicii care sunt activități generatoare de profit. Astăzi, dacă solicităm un extras de carte funciară, această cerere și eliberare de extract de carte funciară pentru informare este supusă unui tarif, deși vorbim despre o instituție publică, despre o autoritate a statului care funcționează din bani publici, iar funcționarul public care ne acordă sau ne eliberează acest extract de carte funciară, la fel, este plătit din fonduri publice’, a declarat Cseke Attila în conferința de presă.

În prezent, acest tarif pentru extrasul de carte funciară pentru informare este de 20 de lei (online) și 25 de lei (la ghișeu). Și anual, din acest tarif, se adună aproape 60 de milioane de lei, a adăugat ministrul Dezvoltării.

El a menționat că trei tarife percepute de oficiile de cadastru și publicitate imobiliară din fiecare județ vor fi eliminate.

În primul rând este vorba despre tariful pentru obținerea extrasului de carte funciară pentru informare, atunci când solicitantul este însuși proprietarul imobilului.

Publicitate

‘Un extras de carte funciară pentru informare este necesar pentru eliberarea autorizației de construire, pentru înființarea unei societăți comerciale, pentru încheierea unui ante-contract de vânzare-cumpărare, pentru reînnoirea cărții de identitate, pentru a putea depune dosare, accesarea fondurilor disponibile în cadrul diverselor programe guvernamentale, ‘Noua casă’ sau ‘Casa verde fotovoltaică”, a explicat ministrul Dezvoltării.

În anul 2024 au fost eliberate 3.512.879 de extrase de carte funciară pentru informare și pentru care s-au încasat de la cetățeni 58,5 milioane de lei. Aproape jumătate din extrasele de carte funciară pentru informare au fost eliberate la ghișeu. Suma care s-a încasat, la ghișeu, este de 30,3 milioane de lei, tariful fiind mai mare cu 5 lei. Pe online avem o sumă încasată de 28,1 milioane de lei, a informat Cseke Attila.

‘Termenul de implementare este maxim 10 aprilie (…). Pentru implementarea online, unde este nevoie de o modificare a aplicației informatice, termenul este puțin mai lung. Evident, ne vom strădui ca el să fie scurtat cât mai mult posibil, undeva în mai-iunie să fie aplicabilă această scutire și pentru online’, a subliniat el.

Al doilea tarif propus a fi eliminat este pentru obținerea extrasului de plan cadastral, când solicitantul este proprietarul imobilului și nu altcineva. Taxa este, în prezent, de 15 lei atât la ghișeu, cât și online.

‘Extrasele din planul cadastral sunt necesare, în cele mai multe cazuri solicitate, pentru emiterea certificatului de urbanism, pentru branșamente la utilități, pentru scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri. În anul 2024 au fost eliberate 333.259 de astfel de extrase de plan cadastral, pentru care s-au încasat 4,4 milioane de lei. Din 10 aprilie, pe partea de Ghișeu și undeva în mai-iunie pe partea online, acest tarif nu va exista pentru proprietarii de imobile când solicită extrasul de plan cadastral care privește proprietatea personală’, a precizat ministrul.

A treia taxă care va fi scoasă este legată de serviciul de primă înregistrare la recepție cadastrală și înființare de carte funciară.

‘Atunci când se înscrie pentru prima dată, pe temeiul legii cadastrului, un imobil în sistemul de cadastru, atunci avem acest tarif care este de 120 lei în prezent. (…) În total, în 2024 au fost înregistrate 313.226 de cereri, iar suma încasată pentru aceste servicii a fost de 25,9 milioane de lei. Și acest tarif de 120 lei va fi eliminat’, a mai anunțat Cseke Attila.

Ministrul Dezvoltării a transmis autorităților locale că ANCPI acordă acces gratuit la date din sistemul de cadastru al României.

‘Și am dat dispoziție ANCPI astfel încât să lucreze la un sistem în care inclusiv extrasul de carte funciară pentru informare să poată fi eliberat, adică extras de către primării din acest sistem în care au acces gratuit astăzi, astfel încât cetățeanul să nu mai fie pus pe drumuri. (…) Dacă vrei să soliciți un extras de carte funciară pentru un imobil care este în proprietatea altei persoane, tarifele în acest caz rămân în vigoare – de 20 și 25 de lei. Este corect, în schimb, ca cel care este proprietarul însuși al imobilului respectiv să nu mai plătească nimic, pentru că vorbim de un serviciu public, oferit de autoritatea statului’, a mai declarat Cseke Attila.

AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending