Connect with us
Publicitate

Administratie

Proiectul de HG care INTERZICE centralele individuale de apartament a intrat în avizare la Ministerul Mediului

Publicat

Publicitate

Centralele individuale de apartament ar putea fi interzise la blocurile noi. Proiectul a intrat în avizare la Ministerul Mediului. Anunțul a fost făcut de  Ministrul Mediului, Barna Tanczos, în cadrul forumului energetic regional FOREN, citat de alba24.ro.

”Proiectul de Hotărâre de Guvern este în avizare la Ministerul și până la finalul lunii (iunie n.r.) va intra în circuitul de avizare interministerial. Sper să fie susținut și de guvern și celelalte ministere”, a declarat Barna Tanczos, potrivit Antena 3.

Proiectul a fost prezentat pentru prima dată la finalul anului trecut.

”Atât Ministerul cât și UAT-urile și cetățenii trebuie să facă eforturi pentru un aer mai curat.

Odată cu venirea frigului poluarea aerului ne pune în pericol sănătatea din ce în ce mai mult, pentru că în urma încălzirii locuințelor și în urma traficului substanțele nocive rămân blocate în straturile de aer în apropierea suprafeței, mai ales dacă vremea este liniștită, rece și uscată” spunea ministrul Mediului la sfârșitul anului trecut, potrivit Mediafax.

Ministrul Mediului a explicat că interdicția se va aplica doar blocurilor care vor fi construite. Nu vor fi vizate clădirile pentru care dezvoltatorii au obținut deja autorizația de construire, chiar dacă nu a început construcția lor.

Publicitate

Într-o intervenție la Digi24, la începutul lunii ianuarie 2021 Ministrul Mediului a detaliat cum va fi aplicată noua lege prin care se interzice instalarea centralelor individuale.

Ministrul a insistat că noua măsură nu se va aplica centralelor de apartament deja instalate – fie că sunt în blocuri vechi, fie în blocuri recent construite – ci viitoarelor proiecte imobiliare.

Însă, dacă este vorba despre construirea unor locuințe individuale (case), aici vor putea fi instalate centrale termice individuale – pe gaz, pe lemne sau electrice, pentru că „altfel nici nu se poate”, a precizat ministrul.

Publicitate

Avantaje și dezavantaje: centrală de bloc vs centrală de apartament

Măsura este motivată prin nevoia de a avea ”un aer mai curat” și trebuie văzut care sunt avantajele și dezavantajele centralelor de bloc vs centrale de apartament.

Cu toată această nevoie, măsurile nu vizează marii poluatori din România, singura țară care mai permite existența în mijlocul orașelor a unor fabrici care elimină în atmosferă substanțe chimice, în timp ce senzorii de măsurare sunt defecți cu lunile.

În teorie, un sistem de încălzire centralizat ar trebui să fie mai ieftin pentru utilizatori, din cauză că energia termică utilizată se împarte între mai multe apartamente.

Cu toate acestea, autoritățile nu au arătat nici un calcul de eficiență, înainte de a anunța public măsura.

De asemenea, un sistem centralizat este mai ieftin de întreținut (dacă nu cumva are nevoie de un fochist angajat), iar cheltuielile legate de eventualele reparații se împart între locatari.

Pe de altă parte, centrala de apartament este mult mai confortabilă și permite un control mai bun al costurilor.

Căldura poate fi pornită doar la orele la care este nevoie, iar apa caldă nu este o problemă. De asemenea, cine deține o asemenea centrală nu este condiționat de plata utilităților de către ceilalți vecini.

Ce se întâmplă cu centralele termice de apartament din blocurile vechi

În blocurile vechi, unde sunt montate centrale termice individuale, nu s-a pus problema interzicerii acestora, a mai decalart Tanczos Barna:

„Legea centralelor de apartament vizează doar blocurile noi, acolo unde se construiesc acum apartamente, și există varianta instalării unei centrale la nivel de scară. În blocurile vechi, unde sunt montate centrale, nu s-a pus problema interzicerii”.

Ministrul Mediului a avansat încă din ianuarie 2022 ideea interzicerii centralelor de apartament în blocurile noi, el spunând atunci că atât ministerul, cât și administrațiile locale și cetățenii „trebuie să facă eforturi pentru un aer mai curat”.

Totuși, în spațiul public a apărut discuția legată de faptul că proprietarii centralelor de apartament riscă să aibă parte de o taxă pe centrală în câţiva ani cu sume importante.

Taxa despre care se discută neoficial este de aproximativ 150-200 de euro pe an pentru o centrală individuală, dar suma ar putea fi adaptată pentru fiecare țară, prin legislația națională, la fel cum se întâmplă la taxele pentru autoturisme.

Prețul la locuințe va crește

Dezvoltatorii imobiliari afirmă că circa 90% dintre blocurile nou construite au în acest moment centrale de apartament, iar instalarea unei centrale de bloc crește cu circa 60% prețul față de instalarea centralelor de apartament.

Construirea unor centrale de cvartal, în cogenerare, pentru ansamblurile rezidențiale mari, ar crește prețul pe apartament cu circa 10.000 de euro, mai susțin dezvoltatorii imobiliari.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

sursa foto: arhivă

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Decizie: AUTOSTRADA care unește Moldova de Transilvania se pregătește să treacă Carpații. Se lansează licitațiile

Publicat

Publicitate

Consiliul de Administrație al CNIR a anunțat că a aprobat astăzi lansarea licitațiilor pentru loturile montane ale Autostrăzii ,,Unirii” – A 8, respectiv pe secțiunea Sărățeni-Pipirig, practic cea mai “grea” secțiune a autostradăzii care unește Moldova de Transilvania.

Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere a aprobat, marți, 1 octombrie, lansarea licitațiilor pentru proiectarea și execuția celor patru loturi montane ale Autostrăzii ,,Unirii” –A 8, secțiunea Sărățeni-Pipirig, cu o lungime totală de 116 km.

Cele patru loturi sunt :

  1. Lotul 1 C Sărățeni-Joseni (32,4 km.)
  2. Lotul 1 D Joseni-Ditrău (14,4 km.)
  3. Lotul 2 A Dirău-Grințieș (37,9 km.)
  4. Lotul 2 B Grințieș-Pipirig (31,5 km.)

Pe traseul celor patru loturi din județele Mureș, Harghita și Neamț sunt prevăzute 38 de tuneluri și 183 de poduri, pasaje și viaducte.

Termenele de realizare sunt de 54 luni (14 luni proiectare și 40 luni execuție) pentru loturile 1 C, 2 A și 2 B, iar pentru Lotul 1 D de 34 de luni (10 luni proiectare și 24 execuție).

“Astăzi am susținut prima ședință în noua calitate de președinte al Consiliului de Administrație CNIR – Compania Națională de Investiții Rutiere.  Din această calitate am propus pe ordinea de zi, printre celelalte puncte și “Aprobarea necesității și oportunității procedurilor de achiziție publică în vederea încheierii contractului de proiectare și execuție lucrări pentru obiectivul de investiții autostrada Unirii-A8, Tg.Mureș-Tg.Neamt, loturile Sărățeni-Joseni, Joseni-Ditrau, Ditrău-Grinties, Grințieș-Pipirig”, proiecte votate și aprobate de CA CNIR! Le mulțumesc colegilor din CA pentru celeritate și modul profesionist în care au abordat temele ședinței de astăzi! Apreciez munca celor din executiv si a echipei tehnice CNIR, care au reușit într-un timp scurt să pună la dispoziție documentația cu privire la aceste proiecte dezbătute astăzi în CA!”, a transmis președintele Consiliului de Administrație CNIR – Compania Națională de Investiții Rutiere, Cătălin Urtoi.

Publicitate

Finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, Programul Transport (2021-2027).

Citeste mai mult

Economie

Trecerea României la moneda EURO, un obiectiv tot mai îndepărtat. Isărescu este tot mai pesimist

Publicat

Publicitate

Banca Naţională a României nu consideră că obiectivul de trecere la zona euro este fezabil în acest moment, a declarat marţi guvernatorul BNR, Mugur Isărescu.

“Banca Naţională nu consideră că în momentul actual obiectivul de a trece la zona euro este fezabil într-o anumită perspectivă, pentru că totul depinde de maniera în care ţara va reuşi cu politici corecte, consistente, să reducă deficitul public spre 3%. Dacă asta se poate face în patru ani, în cinci ani, în şapte ani, probabil că atunci vom avea şi o trecere la euro, nu mai devreme. Lucrurile sunt legate”, a afirmat Mugur Isărescu, la audierile din Comisiile reunite de buget-finanţe ale Parlamentului.

Potrivit acestuia, o ţară precum România nu îşi poate îndeplini obiectivele – autostrăzi, investiţii – cu venituri bugetare mai mici de 30% din PIB decât prin lichidarea evaziunii şi reducerea pe cât posibil a facilităţilor fiscale, dar şi prin voinţă politică.

“Nu văd cum s-ar putea reduce deficitul adus în norme europene sub 3% altfel decât prin combinaţia de măsuri pe o parte de cheltuieli şi pe o parte de venituri. Numai pe partea de cheltuieli rezonabil, oricine are posibilitatea să se uite la cifre, să facă nişte calcule, este imposibil. (…) Nu găsiţi ţară europeană, cu excepţia Irlandei, care e un caz cu totul specific, unde veniturile bugetare să fie sub 30%. (…) Nu văd modelul în care aceasta ţară, care trebuie să mai facă şi autostrăzi şi investiţii şi aşa mai departe, poate să-şi găsească echilibrul cu venituri bugetare mai mici de 30%. Şi atunci trebuie crescute aceste venituri, pentru ca deficitul să se restrângă. Şi cum se pot face: unu – lichidarea evaziunii, doi – reducerea pe cât posibil a facilităţilor fiscale. (…) Reducerea pe cât posibil a favoritismelor, a normelor, portiţelor prin care se acordă facilităţi fiscale. Şi ultima – trebuie hotărât legat de impozitare. Nu există să zic o imposibilitate aici. (…) Fondul Monetar o să vină din nou şi o să ne pretindă. Nu suntem în situaţia de a face un acord cu FMI, n-avem câtuşi de puţin, datoria publică este sub 60%, deci acesta nu este o necesitate. Dar să facem reforma fiscală ca să ne creadă pieţele şi să se reducă costurile şi să se reducă costurile finanţării, asta da”, a explicat Mugur Isărescu.

El a adăugat că măsuri şi variante de măsuri există, se pot concepe. “E vorba de voinţă politică, de o decizie care categoric nu poate să fie luată într-un an electoral”, a punctat oficialul BNR.

Isărescu consideră, pe de altă parte, că firmele cu capital străin ar trebui finanţate din ţară, prin bănci, pentru a nu se mai împrumuta din exterior, adăugând că se vede în datoria externă privată a României faptul că Dacia se împrumută parţial prin Renault.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Încă un pas în implementarea proiectului privind reabilitarea, modernizarea și extinderea Stadionului Municipal

Publicat

Publicitate

Coordonată de primarul Cosmin Andrei, o delegație a municipalității a participat astăzi la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA), la o ședință pre – CTE (Consiliul Tehnico – Economic).
„Următoarea etapă este avizarea în CTE al MDLPA. Din acest punct până la semnarea contractului de finanțare nu va mai fi decât un pas. Ulterior, Compania Națională de Investiții va putea lansa în licitație publică execuția lucrărilor”,
a specificat primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei.
În valoare de aproximativ 160 milioane de lei, proiectul prevede, printre altele, amenajarea unui stadion cu tribune acoperite, cu o vizibilitate optimă și cu o capacitate de 10 – 12.000 de locuri pe scaune.
Pentru spectatori se vor asigura condiții de confort și facilități pentru persoanele cu dizabilități.
Se va urmări clasificarea ca stadion tip arenă sau stadion, cu capacitatea mijlocie de locuri și de categoria I – nivel internațional de competiție conform regulamentului Federației Române de Fotbal referitoare la criteriile de omologare, respectiv stadion de categoria 4 conform regulamentului U.E.F.A.
Pe lângă cele sportive, stadionul va mai avea ca destinații:
– săli de antrenament și recuperare pentru sportivi și terți
– spații pentru administrare-servicii (birouri)
– spații comerciale și de alimentație publică
– parcaje subterane pentru evenimentele sportive și pentru locuitorii zonei
Prin dotările și amenajările realizate, complexul sportiv va putea găzdui și alte evenimente culturale sau sociale (concerte, conferințe, întruniri) ori cu caracter comercial (târguri, expoziții).
În cadrul spațiilor comerciale auxiliare, pot fi amenajate magazine de articole sportive purtând însemne ale clubului.
Stadionul Municipal Botoșani a fost construit în două etape majore, astfel: în perioada 1970-1980 tribunele A(est) și B(vest) și în anii 1980-1990 peluzele C(sud) și D(nord). Actualul stadion are o capacitate de 7.600 de locuri.

Citeste mai mult

Eveniment

Poliţiştii botoşăneni alături de elevii Liceului Teoretic „Doctor Mihai Ciucă” Săveni pentru prevenirea victimizării acestora

Publicat

Publicitate

In data de 27 septembrie a.c.,  poliţiştii Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității Botoşani au derulat împreună cu elevii din clasele de liceu ale Liceului Teoretic „Doctor Mihai Ciucă” Săveni o serie de activităţi  de informare pe diferite teme : prevenirea victimizării prin infracţiuni informatice precum și prevenirea victimizării prin consum/trafic de droguri.

Siguranţa pe Internet a fost un subiect dezbătut de poliţişti cu cei peste 150 de elevi prezenți în cadrul activității. Recomandările generale privesc protejarea datelor personale, protejarea parolei, evitarea întâlnirilor cu persoane cunoscute pe internet sau anunţarea părinţilor despre intenţia unor astfel de întâlniri, selectarea atentă a imaginilor pe care le postează pe internet, respingerea unor contacte „agresive” venite din partea altor persoane şi anunţarea acestor incidente.

De asemenea, elevii au primit informaţii privind legislaţia în vigoare în domeniul consumului şi traficului de droguri, exemple de situaţii în care tinerii au fost implicați în fapte de consum și trafic de droguri, precum şi consecinţele legale ale acţiunilor acestora

Prevenirea victimizării minorilor şi a infracţiunilor informatice reprezintă priorităţi ale Poliției Române pentru anul 2024, copiii și tinerii reprezentând unul din grupurile țintă ale activităților preventive.

Activităţi similare vor avea loc şi la nivelul altor unităţi şcolare din judeţ.

 

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending