Connect with us

Administratie

PROIECT: Zone fără poluare. Primăriile vor putea pune RESTRICȚII privind circulația mașinilor, în funcție de poluare

Publicat

Publicitate

Administrațiile publice din orașele din România se vor putea institui în curând zone cu nivel scăzut de emisii (ZNSE). În cadrul acestor zone se vor aplica restricții privind circulația vehiculelor în funcție de nivelul de poluare, relatează alba24.ro.

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a lansat pe 26 iulie în consultare publică un proiect de hotărâre privind metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii.

Documentul reglementează modalitatea de instituire a zonelor cu nivel scăzut de emisii (ZNSE), prin elaborarea metodologiei de stabilire a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente.

„Orașele din România se confruntă cu o serie de probleme cauzate de extinderea urbană și de serviciile de transport public inadecvate, de rețelele rutiere incoerente, de trotuarele subdimensionate și de soluțiile de parcare inadecvate, dar problema majoră este traficul, care este foarte aglomerat și frecvent congestionat. Atunci când vorbim despre mobilitate urbană durabilă, trebuie să luăm în considerare nu numai transportul de persoane, ci și transportul de mărfuri, o componentă importantă a aglomerației urbane. (…)

Situația nu este foarte bună nici în orașele mai mici ale României. Măsurile de fluidizare a traficului și cele de reducere a poluării, a gazelor cu efect de seră sunt de primă importanță, iar crearea de zone cu nivel scăzut de emisii în interiorul orașelor este o soluție absolut necesară pentru atingerea acestor obiective”, se precizează în nota de fundamentare.

Tipuri de zone:

Zonele cu nivel scăzut de emisii din orașele mari pot fi de două tipuri:

Publicitate
  • Zonele pentru care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de autovehicule.

În acest caz, primăriile trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE. De asemenea, primăriile trebuie să implementeze o platformă online unde se poate achita tariful de acces.

  • Zonele pentru care se stabilesc reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de autovehicule.

În acest caz, primăriile care instituie aceste zone trebuie să asigure controlul accesului în aceste zone.

Pentru ambele tipuri de zone se asigură o abordare bazată pe monitorizare video.

Taxele și excepțiile aferente ZNSE, stabilite de către autoritățile publice locale

Accesul în funcție de emisii și tipul de combustibil, taxele și excepțiile aferente zonelor cu emisii scăzute se stabilesc de către primării prin regulamentul de acces în ZNSE.

În interiorul perimetrului zonelor este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puțin una dintre următoarele condiții:

  • respectă standardele de emisii ale zonei, conform regulamentului local de acces aprobat de către consiliul local;
  • achită tariful de acces aferent;
  • aparțin persoanelor cu dizabilități dacă fac dovada prin documente justificatoare;
  • sunt exceptate conform legislației în vigoare sau conform regulamentului local de acces în ZNSE.

ZNSE nu se instituie pe zone ce cuprind drumuri naționale, drumuri județene, sau variante ocolitoare ale localităților.

Clase de autovehicule:

În vederea instituirii ZNSE, se utilizează următoarele clase de autovehicule din categoriile M și N, stabilite în funcție de norma de poluare și de tipul de combustibil:

  • clasa 1- vehicule cu norma de poluare EURO 3/III pe motorină și normele de poluare Euro 2/II, Euro 1/I și non euro;
  • clasa 2 – vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe motorină și norma de poluare EURO 3/III pe benzină, GPL, GNC și GNL;
  • clasa 3 – vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe motorină și norma de poluare EURO 4/IV pe benzină GPL, GNC și GNL;
  • clasa 4 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe motorină și norma de poluare EURO 5/V/EEV pe benzină, GPL, GNC și GNL;
  • clasa 5 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe benzină, GPL, GNC și GNL;
  • clasa verde  – vehicule pur electrice, vehicule cu pilă de combustie cu hidrogen.

Instituirea ZNSE și regulamentul local de acces în zonele cu emisii scăzute se aprobă prin hotărâre de Consiliu Local.

Primăriile vor afișa pe site-ul propriu informații privind tipul ZNSE, localizarea acestora, regulile de acces și tarifele de acces.

ZNSE se marchează cu panouri de informare de către autoritățile administrației publice locale.

Sancțiuni:

Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de 300 lei circulația pe drumurile publice din interiorul ZNSE a vehiculelor care nu respectă prevederile regulamentului local de acces în ZNSE.

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute se realizează de către personalul Poliției Rutiere și/sau Poliția locală.

În primul an de la înființarea ZNSE, nu se vor constata contravenții și aplica sancțiuni, iar autoritățile administrației publice locale:

  • nu vor aplica tarife pentru intrarea sau tranzitarea ZNSE;
  • vor avea campanii de informare a publicului și de promovare a ZNSE.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rovinieta 2025: Peste 100 de camere instalate în țară monitorizează respectarea plății. Lista locațiilor

Publicat

Publicitate

Compania Națională de Drumuri are peste 100 de camere video instalate pe drumurile naționale și pe autostrăzi.

Taxa de drum, supranumită și rovinietă, este obligatorie pentru toate autovehiculele care circulă pe drumuri naționale, europene, expres și pe autostradă. Aceasta trebuie să aibă o valabilitate de cel puțin o zi sau de maximumun an, potrivit Mediafax.

Pentru a identifica șoferii care circulă fără a avea rovinietă valabilă, CNAIR a montat 110 camere video. Acestea sunt amplasate pe toate drumurile naționale și pe autostrăzi. Camerele sunt conectate la un sistem automatizat de monitorizare, conectat la baza națională de date cu vehicule pentru care s-a achitat taxa de drum.

Camerele fotografiază vehiculul, iar softul automatizat „citește” numărul de înmatriculare. Dacă acesta nu e identificat în baza de date, înseamnă că mașina respectivă nu are rovinieta valabilă. Caz în care se emite o alertă iar un ofițer de poliție va analiza imaginile și va face o verificare suplimentară în baza de date.

Publicitate

Dacă se confirmă că pentru mașina respectivă nu a fost achitată taxă de drum, polițistul va întocmi un proces verbal de sancționare. Amenda e trimisă prin poștă, acasă la proprietarul mașinii, indiferent de persoana care s-a aflat la volan.

Pe toate autostrăzile din România sunt montate camere de rovinietă.

„Acestea sunt amplasate în special în zona nodurilor rutiere, acolo unde se intră sau se iese de pe autostradă. De asemenea, camere de identificare a vehiculelor pentru care nu s-a plătit rovinietă sunt montate și pe toate drumurile naționale. Ele se găsesc, în special, în afara localităților”, a explicat pentru ProMotor purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.

Peste 100 de camere video pe drumuri din țară, pentru control rovinietă. LISTA locațiilor

În Alba, camere de rovinietă sunt pe DN1 zona Sebeș și pe autostrăzi.

DN1 – Bărcănești/Romanești (cameră dublă)

  • DN1 – Sebeș
  • DN1 – Oșorhei
  • DN1 – Timisul de Sus
  • DN1 – Sercaia
  • DN1 – Vălcele (cameră dublă)
  • DN1A – Măneciu
  • DN1B – Albești (cameră dublă)
  • DN1C – Jucu
  • DN1F – Românași
  • DN2 – Iacobesti
  • DN2 – Motca
  • DN2 – Nicolae Bălcescu (cameră dublă)
  • DN2 – Mărăcineni (cameră dublă)
  • DN2A – Giurgeni
  • DN2B – Lacu Sărat
  • DN3 – Cuza Vodă
  • DN5 – Călugăreni (cameră dublă)
  • DN6 – Mehadia
  • DN6 – Coșoveni
  • DN6 – Drăgănești Vlașca
  • DN6 – Sânnicolau Mare
  • DN7 – Nădlac
  • DN7 – Sacamas
  • DN7 – Călimănești/Seaca
  • DN11 – Sănduleni
  • DN11 – Lunca Calnicului
  • DN11– Harman (cameră dublă)
  • DN12 – Sfantu Gheorghe
  • DN12 – Sândominic
  • DN13 – Bălăușeri
  • DN13A – District Harghita
  • DN15 – Gârleni
  • DN15 – Sângeorgiu de Mureș
  • DN15 – Vaduri
  • DN15 – Călugăreni
  • DN17 – Tiha Bârgăului
  • DN17 – Vama
  • DN18 – Moisei
  • DN19 – Decebal
  • DN21 – Bărăganul
  • DN22 – Movila Miresii
  • DN22A – Cataloi
  • DN23 – Vulturu
  • DN24 – Cosmești
  • DN24 – Popricani
  • DN24 – Crasna
  • DN24B – Rîșești
  • DN25 – Șendreni
  • DN26 – Vânători
  • DN28 – Lețcani
  • DN29 – Baisa
  • DN38 – Movilița
  • DN55 – Bratovoești
  • DN56 – Podari
  • DN58 – Soceni
  • DN59 – Jebel
  • DN64 – Ionești
  • DN65 – Pielești
  • DN65A – Buzoești
  • DN66 – Drăguțești
  • DN66 – Băcia
  • DN67 – Budești
  • DN69 – Orțișoara
  • DN71 – Ulmi
  • DN72 – Brătășanca
  • DN73 – Râșnov
  • DN75 – Mihai Viteazu
  • DN79 – Arad.
  • frontiera Bechet
  • frontiera Calafat
  • frontiera Cenad
  • frontiera Giurgiu
  • frontiera Lunga
  • frontiera Naidăş
  • frontiera Nădlac II
  • frontiera Negru Vodă
  • frontiera Ostrov
  • frontiera Porțile de Fier I
  • frontiera Săcuieni
  • frontiera Turnu
  • frontiera Vălcani.

Locația exactă a acestor camere nu este specificată de CNAIR, ci doar zona generală în care sunt amplasate.

Rovinieta 2025: se scumpește din septembrie

Din septembrie, șoferii vor plăti mult mai mult pentru taxa de drum. Pentru autoturisme, tarifele pentru rovinietă, în funcție de perioada aleasă de fiecare șofer, arată astfel:

  • 1 zi – 17.5 lei (3.5 euro)
  • 10 zile – 30 de lei (6 euro)
  • 30 de zile – 47.5 lei (9.5 euro)
  • 60 de zile – 75 de lei (15 euro)
  • 12 luni – 250 de lei (50 euro).

Pentru restul categoriilor de vehicule, prețurile vor rămâne la fel. Tarifele sunt stabilite în euro, astfel că prețul rovinietei va fluctua în funcție de cursul valutar din luna respectivă.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Ierarh Nifon, Patriarhul Constantinopolului și Mitropolitul Țării Românești

Publicat

Publicitate

Biserica Ţării Româneşti s-a învrednicit a fi cârmuită la începutul sec. al XVI-lea de unul din marii ierarhi ai Bisericii Ortodoxe, Sfântul Nifon, care în perioadele 1486-1488 şi 1496-1498 a fost patriarh al Constantinopolului. Sf. Ierarh Nifon a intrat din tinereţe în viaţa monahală. În anul 1453, Constantinopolul a fost cucerit de turci şi mulţi călugări s-au refugiat prin munţi, fugind din calea invadatorilor; tot aşa a procedat şi Nifon, care s-a refugiat într-o cetate numită Ahridon.

În urma trecerii la cele veşnice a episcopului acelei cetăţi, stareţul lui Nifon este ales episcop al acelei cetăţi. După un timp a plecat în Sfântul Munte. Aici s-a stabilit la mânăstirea Dionisiou, unde, după puţin timp, a fost hirotonit ierodiacon şi apoi ieromonah. Cuviosul Nifon era deopotrivă iscusit în cunoaşterea rânduielilor monahale, cât şi în înţelegerea Sfintelor scripturi, astfel că, nu după mult timp a devenit cunoscut printre locuitorii Athosului.

În anul 1498, a fost surghiunit la Adrianopol, unde l-a întâlnit pe voievodul muntean Radu cel Mare (1495-1508). Acesta, văzându-i aleasa vieţuire duhovnicească, l-a rugat să vină în Muntenia, pentru a pune în rânduială viaţa bisericească de aici. Ajungând în Muntenia şi văzând neorânduielile ce erau în Biserică, a convocat la Târgovişte un Sinod mitropolitan mixt, de clerici şi mireni, sinod în care s-a hotărât înfiinţarea a două noi episcopii, a Râmnicului şi a Buzăului.

Totodată, a hirotonit şi doi episcopi pentru aceste noi eparhii. În anul 1505 Sfântul Nifon a părăsit Ţara Românească, plecând la Sfântul Munte, mai întâi la mânăstirea Vatopedu, apoi la Dionisiou, unde s-a şi sfârşit din această viaţă, în ziua de 11 august 1508, la vârsta de 90 de ani.

Între anii 1515-1517, moaştele Sfântului Nifon au fost aduse în Ţara Românească şi au stat la Mănăstirea Dealu, iar la 16 august 1517 Sfântul Ierarh Nifon a fost canonizat la Mănăstirea Curtea de Argeş, de către Teolipt I, Patriarhul Constantinopolului, împreună cu Sinodul Ţării Româneşti şi cu toţi egumenii Muntelui Athos, care au luat parte la sfinţirea frumoasei mănăstiri de la Argeş. Începând din anul 1949, în catedrala Mitropoliei Craiovei, se află spre închinare, capul şi o mână din moaştele Sfântului Nifon.

Dascăl şi model de credinţă pentru voievozii pământeni

Publicitate

Se cunoaşte faptul că Sfântul Voievod Neagoe Basarab, fiul spiritual al Sfântului Ierarh Nifon, a primit o deosebită educaţie creştină, devenind un sprijinitor al Ortodoxiei şi fiind model pentru unii domnitori renumiţi de mai târziu precum: Matei Basarab, Vasile Lupu, Şerban Cantacuzino şi Constantin Brâncoveanu. De numele Sfântului Ierarh Nifon se leagă şi darul acestuia oferit spiritualităţii şi culturii noastre naţionale. Este vorba despre apariţia trilogiei macariene: „Liturghierul” (1508), „Octoihul” (1510) şi „Tetraevangheliarul” (1512), toate tipărite, la îndemnul repetat al Sfântului Ierarh Nifon, de către Radu cel Mare şi Sfântul Voievod Neagoe Basarab, la Târgovişte.

Citeste mai mult

Cultura

Festivalul „Seri Eminesciene” de la Memorialul Ipotești și-a desemnat câștigătorii

Publicat

Publicitate

Trei zile de muzică, emoție și talent au transformat Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” într-un loc de întâlnire al celor mai promițătoare voci din folk-ul românesc.

Ediția din acest an a Festivalului-concurs de muzică folk pentru copii și tineret „Seri eminesciene” (8-10 august 2025) s-a încheiat în aplauzele publicului și cu un palmares impresionant.

Marele Trofeu al festivalului a fost câștigat de Andrei Arad, în timp ce Premiul de popularitate a revenit Elizei Vamanu, artista preferată de public.

La secțiunea individual, categoria 7-14 ani, podiumul a fost ocupat de:

  • Premiul I – Ștefania Bulache
  • Premiul II – Paraschiv Crețu
  • Premiul III – David Drăgan
  • Mențiune – Anastasia Crețu

Pentru categoria 15-30 de ani, juriul a decis:

  • Premiul I – Carina Borcea
  • Premiul II – George Gabriel Motișan
  • Mențiune – Bianca Dumitrescu

La secțiunea grupuri, categoria 7-14 ani, premiile au mers către:

Publicitate
  • Premiul I – Duo Crețu
  • Premiul II – Rubin
  • Premiul III – Lupii
  • Mențiune – Duo Dianas

La categoria 15-30 de ani, cei mai buni au fost:

  • Premiul I – Mixed Feelings
  • Premiul II – Dacii Liberi

Organizatorii au apreciat nivelul ridicat al concurenților, creativitatea interpretărilor și pasiunea pentru muzica folk, anunțând că ediția din 2026 va aduce noi provocări și surprize pentru participanți.

Citeste mai mult

Educație

Bacalaureat 2025: Sesiunea de toamnă la start. Probele scrise încep luni, cu Limba și literatura română

Publicat

Publicitate

Luni, 11 august, începe oficial sesiunea de toamnă a examenului de Bacalaureat 2025, iar elevii din întreaga țară se pregătesc pentru provocările ce vor marca această etapă importantă din viața lor academică. Prima probă din cadrul acestei sesiuni este cea la Limba și literatura română, un test esențial care pune la încercare atât cunoștințele teoretice, cât și abilitatea de a argumenta și de a interpreta texte literare. De asemenea, această probă va reprezenta primul pas într-un examen care va determina parcursul profesional și educațional al absolvenților.

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) cere ca toți candidații să fie în săli până la ora 08:30. Intrarea se face doar cu un act de identitate valabil.

Datele oficiale arată că s-au înscris peste 30.200 de absolvenți de liceu, cel mai mic număr din ultimii 21 de ani. Din acest total, peste 18.200 sunt din promoția curentă, iar aproape 12.000 din promoții anterioare, arată MEC.

Regulile sunt la fel ca în cadrul sesiunii de vară. Candidații trebuie să scrie cu pastă sau cerneală albastră. La Matematică și Geografie se pot folosi instrumente de desen și creion pentru elementele grafice.

Proba începe la ora 09:00. Fiecare candidat are trei ore la dispoziție după primirea subiectelor.

Este interzisă comunicarea între candidați sau cu persoane din afara sălii. Nu este permis schimbul de obiecte sau folosirea dispozitivelor electronice. Cei care încalcă regulile sunt eliminați. Ministerul spune că sălile sunt supravegheate audio-video.

Publicitate

Care sunt cele trei condiții pentru promovare

Pentru a obține statutul de promovat la examen, un candidat trebuie să respecte simultan toate condițiile stabilite de regulament. Acestea sunt:

  1. Susținerea tuturor probelor de competențe și a tuturor probelor scrise

  2. Obținerea notei de minimum 5 la fiecare probă scrisă

  3. Media finală minimum 6

Și în această sesiune de august a Bacalaureatului 2025, lucrările vor fi corectate digitalizat, printr-o platformă unde profesorii accesează lucrările scanate ale candidaților.

Scanarea se face în fața fiecărui candidat. Procedura este prezentată într-un material video realizat de Inspectoratul Școlar Covasna.

Programul examenului național de Bacalaureat, sesiunea august 2025

  • 11 august 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – scris

  • 12 august 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – scris

  • 13 august 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – scris

  • 14 august 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – scris

  • 18 august 2025: Afișarea primelor rezultate la probele scrise, acces la lucrările candidaților și depunerea contestațiilor

  • 19 – 20 august 2025: Continuarea accesului la lucrările scrise și depunerea contestațiilor

  • 26 august 2025: Publicarea rezultatelor finale

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending