Connect with us
Publicitate

Eveniment

Prima săptămână a Postului Mare. Creștinii merg la biserică pentru slujba Canonului cel mare al Sfântului Andrei Criteanul

Publicat

Publicitate

Rânduiala de nevoință a Postului Mare și, mai ales, aceea a primei săptămâni se desfășoară exact în vederea acestui război nevăzut. După o pregătire amănunțită și cu multă grijă a celor trei săptămâni premergătoare, postul începe hotărât, ca un adevărat asediu asupra vrăjmașului, pe amândouă fronturile arătate de Sfântul Maxim Mărturisitorul: rugăciunea și nevoințele trupești.

În vremea războiului duhovnicesc, spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, luptătorul trebuie să astupe izvoarele apelor celor dinafara cetății și să nu se îndeletnicească decât cu rugăciunea și cu muncirea trupului prin filosofia cea lucrătoare, adică cu ostenelile trupești.

Apele cele dinafară cetății sunt cugetele trimise de fiecare simț din lumea sensibilă, care străbat sufletul asemenea unui râu ce trece prin cetate. Fiindcă diavolul se folosește tocmai de aceste cugete ca să ne dea război, de aceea în timpul luptelor duhovnicești trebuie să ne oprim de la contemplația naturală și să ne îndeletnicim numai cu rugăciunea și cu nevoințele trupești. Rugăciunea îndreaptă mintea către Dumnezeu, iar nevoințele trupești îndreaptă pofta și iuțimea spre cele duhovnicești. Astfel, toate puterile sufletești sunt adunate la un loc și îndreptate într-o singură direcție spre Dumnezeu, și omul capătă mare putere împotriva vrăjmașului, despre care Însuși Mântuitorul spune că nu se poate birui fără numai cu rugăciune și cu post (Marcu 9, 29).

Publicitate

Rânduiala de nevoință a Postului Mare și, mai ales, aceea a primei săptămâni se desfășoară exact în vederea acestui război nevăzut.

După o pregătire amănunțită și cu multă grijă a celor trei săptămâni premergătoare, postul începe hotărât, ca un adevărat asediu asupra vrăjmașului, pe amândouă fronturile arătate de Sfântul Maxim Mărturisitorul: rugăciunea și nevoințele trupești.

Nevoințele trupești

Publicitate

Postul este total, prima masă este miercuri, iar a doua vineri, cu îndemnul, pentru cine poate, să se lipsească de cea de miercuri. Slujbele bisericești sunt însoțite de multe metanii și închinăciuni, care trebuie înmulțite și la pravila de chilie. Slujbele se lungesc, și cu ele și privegherea de noapte. Grijile de trup sunt împuținate și toată vremea trebuie cheltuită la pravila de obște, în rugăciune, tăcere și cugetare duhovnicească.

Prin post, pofta fiind lipsită de materia care o întreține, este îndreptată pe calea cea firească de a fi dorire aprinsă după Dumnezeu; iuțimea, care-i avocatul poftei, nemaiavând pentru cine pleda, își regăsește rostul firesc de putere întăritoare a dorului după Dumnezeu. Prin aceasta, ele sunt scoase din simțire și puse sub ascultarea minții, care se face astfel „stăpână peste patimile cele stricătoare de suflet”.

Rezultatul este imediat: prin strunirea trupului și prin ușurarea lui de mulțimea materiei, poftele se domolesc, și mintea se curățește, „supărările drăcești nu îndrăznesc, iar îngerii stau mai aproape de cei ce se nevoiesc cu postul”.

Publicitate

Rugăciunea

Celălalt front de luptă, hrana și întărirea sufletului, se înmulțește la toate slujbele și, îndeosebi, se adaugă rugăciunea Sfântului Efrem: „Doamne și stăpânul vieții mele...”, ca o pecete duhovnicească peste rugăciunea obștească din această vreme. Ea este epicleza acestei Liturghii de pocăință a postului, care lucrează prefacerea omului trupesc în cel duhovnicesc.

Comoara cea bogată a Psalmilor se citește de două ori acum, în cursul unei săptămâni. Pentru că, după cuvântul Marelui Vasile „Psalmul este alungătorul dracilor, aducător al ajutorului îngeresc, armă pentru teama de noapte, liniște pentru ostenelile zilei, faptă îngerească, trăire cerească, mireasmă duhovnicească[2].

La canoanele utreniei se adaugă „Cântările lui Moise”, cele opt cântări ale Vechiului Testament și Cântarea Maicii Domnului. Cântarea de biruință a poporului evreu, când a trecut prin Marea Roșie izbăvindu-se de robia Egiptului, precum și cântarea celor trei tineri, care au rămas nearși în cuptorul Babilonului ne umplu de nădejde că așa vom scăpa și noi din robia celui viclean și din cuptorul patimilor, având pe Domnul „ajutor și acoperitor spre mântuireRugăciunile proorocilor Avacum, Isaia și Iona ne vestesc slava Mesiei, Care „va străluci ca soarelecare mântuiește și scoate sufletele din iadul cel mai de jos, iar Cântarea Maicii Domnului ne arată cât sunt de mari darurile pe care le revarsă Domnul peste robii Săi cei smeriți.

Liturghie deplină în aceste zile nu se săvârșește, ci numai Liturghia Darurilor mai înainte sfințite, în zilele de miercuri și vineri, pentru a ne putea împărtăși și întări cu Sfintele lui Hristos Taine, cu „Pâinea vieții și Paharul mântuiriidupă care este dezlegare și pentru hrana trupească. Este plină de taină această Liturghie. După ce ni se atrage atenția că „Lumina lui Hristos luminează tuturorde șapte ori stăruim „să se îndrepteze rugăciunea mea, ca tămâia înaintea Taapoi se face ieșirea cea mare, când „puterile cerești nevăzute împreună cu noi slujesc și însuși împăratul, în jertfa cea de taină săvârșită, se înconjoarăVohodul se face în tăcere desăvârșită, iar cei de față, cu multă frică și evlavie, stau cu capetele la pământ, când Hristos trece prin mijlocul Bisericii. Este însuși Comandantul duhovniceștii lupte, înconjurat de Puterile cerești, Cel ce trece ca să vadă pe ostașii Săi care se luptă, ca să-i întărească, să-i îmbărbăteze și să-i asigure de biruință, câtă vreme luptă sub comanda Lui.

Seara se face slujba Pavecerniței mari, la care în primele patru zile se adaugă Canonul cel mare al Sfântului Andrei Criteanul.

Pavecernița mare este ca o încununare a nevăzutului război clin acea zi. Bătălia este în toi, iar ostașii sunt plini de putere și nădejde, pentru că Dumnezeu însuși luptă împreună cu ei. De aceea și strigătul: înțelegeți neamuri și vă plecați, căci cu noi este Dumnezeu; să se audă până la marginile pământului, voi cei puternici plecați-vă, căci veți fi biruiți și toate uneltirile voastre sunt zadarnice, căci cu noi este Dumnezeu cel tare și puternic, Domnul păcii, îngerul sfatului cel mare, Părintele veacului ce va să fie…” la care se adaugă rugăciunea și anga­jamentul nostru în fața lui Dumnezeu: „Doamne al puterilor, fii cu noi, căci pe altul afară de Tine, ajutor întru necazuri nu avem; Doamne al puterilor, miluiește-ne pre noi”.

Canonul de pocăință al Sfântului Andrei este mare nu numai pentru că este cel mai lung din toată imnografia Bisericii (are 271 de tropare), ci mai ales prin puterea duhovnicească ce-l străbate. Ca o frescă a pocăinței, aduce de la Adam și până la înălțarea Domnului, mulțime de pilde de pocăință, și de nevoință, precum și pilde ale celor ce au căzut și s-au pocăit ca să ne învețe să ne ferim de poticnire și să alergăm la Dumnezeu cu pocăință, lacrimi și fapte mântuitoare. Și este cu atâta iscusință întocmit, căpoate și pe sufletul cel mai împietrit a-l atrage spre umilințăși îndreptare.

Întreaga lucrare de rugăciune din această vreme este puternic străbătută de simțământul prezenței lui Dumnezeu, de simțământul de mare încredere, nădejde și dragoste de Dumnezeu.

Căința, umilința, zdrobirea inimii nu numai că nu sunt istovitoare, ci pline de încredere și dătătoare de putere. Încă din primele zile se simte suflul biruinței asupra păcatului, vestea marii bucurii a Învierii. În canoanele și stihoavnele utreniei, urmează în fir neîntrerupt aceste îndemnuri: „Să postim de bucate și de toată patima, desfătându-ne cu bunătățile Duhului, ca să ne învrednicim toți a vedea Preacinstita Patimă lui Hristos Dumnezeu și Sfintele Paști..”„și trecând noianul cel mare al postului să ajungem și la Învierea cea de a treia zi a Mântuitorului Iisus Hristos…De aceea, la capătul unei săptămâni de post aspru și nevoințe grele, te simți înviorat, limpede la minte, refăcut și primenit cu sufletul și cu trupul, pentru că „omul nu se hrănește numai cu pâine” (Matei 4, 4), după cuvântul Domnului.

Dar fiindcă mintea nu poate sta prea multă vreme încordată, rânduiala de rugăciune este presărată cu citiri din Sfintele Scripturi: din Prooroci, de la Facere și înțelepciunea lui Solomon, precum și din cuvintele marilor nevoitori, luptători și povățuitori duhovnicești: Efrem Sirul, Ioan Scărarul și Teodor Studitul.

Sfântul Efrem Sirul, alăuta Duhului Sfânt, ne fericește pentru buna îndrăzneală a luptei și pentru raiul care așteaptă pe cei ce bine se nevoiesc. Fericește pe toți iubitorii de virtute, ca să nu ne îndemne a-i urma și ticăloșește pe cei leneși și nepăsători, ca să ne plece spre umilință, spre râvnă și spre lacrimi.

Sfântul Ioan Scărarul, preaiscusitul în războiul cel nevăzut, ne arată ca într-o oglindă chipul de nevoință, meșteșugurile drăcești, înlănțuirea virtuților și a patimilor, cum să ne cunoaștem pe noi înșine și vicleșugurile celui potrivnic și cu multă iscusință ne conduce și ne urcă pe scara desăvârșirii, de la cele pământești la cele cerești.

Iar marele povățuitor al vieții de obște, cu untdelemnul cuvintelor sale, ne povățuiește îndeosebi în luptele mântuitoare ce trebuie să le ducem în viața de obște.

Astfel, mintea odihnită și luminată prin cuvintele duhovnicești, se înalță și mai cu avânt la rugăciune, iar curăția prin rugăciune se adâncește mai deplin în cunoaștere duhovnicească.

Așa s-au desăvârșit toți marii nevoitori ai vieții duhovnicești și ne-au lăsat cele de urmat: post și nevoințe, cunoștință duhovnicească și rugăciune, care împreună alcătuiesc meșteșugul războiului celui nevăzut, știința înnoirii omului, care se lu­crează îndeosebi în această vreme. Numirea generală de „post” nu se restrânge numai la o oprire de bucate, ci arată această întreagă lucrare înnoitoare a omului întreg, suflet și trup. De aceea stihoavna vecerniei de luni spune: „Să postim post primit, bine-plăcut Domnului. Postul cel adevărat este înstrăinarea de răutăți, înfrânarea limbii, lepădarea mâniei, îndepărtarea de pofte, de clevetire, de minciună și de jurământul mincinos. Lipsa acestora este postul cel adevărat și bine primit”. Iar Sfântul Ioan Gură de Aur ne întreabă: „Postești? Arată-mi-o prin fapte! Cum? Vezi un sărac, ai milă de el; un dușman, împacă-te cu el; un prieten înconjurat de nume bun, nu-l invidia. Nu numai gura și stomacul să postească, rămânând curate de răpire și de lăcomie; picioarele nealergând la priveliștile cele urâte, ochii neprivind cu ispitire frumuseți străine, gura să postească de sudalme și de vorbiri rușinoase…”.

În sâmbăta de la sfârșitul săptămânii se face pomenirea minunii Sfântului Mare Mucenic Teodor Tiron, care a izbăvit pe creștinii ce posteau, de la spurcarea cu jertfe idolești, pusă la cale de Iulian Apostatul. Minunea este totodată și un fel de încheiere a săptămânii de nevoință, arătându-ne că prin post și rugăciune se zădărnicesc toate uneltirile vrăjmașilor celor văzuți și nevăzuți pentru că „cu noi este Dumnezeu și nimeni nu poate sta împotriva noastră”.

(Protosinghelul Petroniu TănaseUșile pocăinței. Meditații duhovnicești la vremea Triodului, Editura Doxologia, Iași, 2012)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Din nou la școală. Astăzi se termină vacanța. Cât ține modulul doi al anului școlar și când este următoarea vacanță

Publicat

Publicitate

De luni, 4 noiembrie, elevii din județul Botoșani și din toată România se întorc la școală și vor merge la cursuri până în data de 20 decembrie, când vine vacanța de iarnă. 

Al doilea modul de cursuri începe luni și ține 7 săptămâni, potrivit structurii anului școlar curent.

Vacanța de iarnă va fi de două săptămâni, din 21 decembrie. Elevii se întorc la școală în 2025, în data de 8 ianuarie, relatează alba24.ro.

Publicitate

În funcție de deciziile școlilor, până în 30 mai pot fi organizate activități de tipul Școala altfel sau Școala verde, potrivit Ministerului Educației.

Conform calendarului stabilit de Ministerul Educației, elevii vor avea cursuri până la vacanța de iarnă, ce urmează să înceapă în a doua parte a lunii decembrie.

În această perioadă, școlile vor organiza activități educaționale și de evaluare, menținând în același timp oportunități pentru participarea elevilor la activități extracurriculare.

Publicitate

Aceste informații oferă un cadru general despre ce urmează în sistemul educațional după vacanța de toamnă. Elevii, părinții și profesorii pot astfel să își organizeze programul și să se pregătească pentru o perioadă de învățare activă până la următoarea pauză din calendarul școlar.

Odată cu revenirea la cursuri, elevii vor continua programele educaționale conform programei naționale. Pentru mulți, această perioadă va implica evaluări sumative, teze și activități de învățare aplicativă.

În funcție de nivelul de școlarizare, programa prevede obiective de învățare care vor fi acoperite până la finalul semestrului, urmând să fie evaluate prin teste și proiecte.

Publicitate

Calendar școlar 2024-2025. Cursuri și vacanțe

  • Cursuri: de luni, 9 septembrie 2024, până vineri, 25 octombrie 2024
  • Vacanță: de sâmbătă, 26 octombrie 2024, până duminică, 3 noiembrie 2024
  • Cursuri: de luni, 4 noiembrie 2024, până vineri, 20 decembrie 2024
  • Vacanța de iarnă: de sâmbătă, 21 decembrie 2024, până marți, 7 ianuarie 2025
  • Cursuri: de miercuri, 8 ianuarie 2025, până vineri, 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025, sau vineri, 21 februarie 2025,
    • după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București
    • în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ
  • Vacanță: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 10 februarie— 2 martie 2025
  • Cursuri: de luni, 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025, sau luni, 3 martie 2025
    • la decizia inspectoratelor școlare județene/ al municipiului București, după caz, până joi, 17 aprilie 2025
  • Vacanța de primăvară: de vineri, 18 aprilie 2025, până duminică, 27 aprilie 2025
  • Cursuri: de luni, 28 aprilie 2025, până vineri, 20 iunie 2025
  • Vacanța de vară: de sâmbătă, 21 iunie 2025, până duminică, 7 septembrie 2025.

Calendar școlar 2024-2025 în BOTOȘANI

  • Cursuri: de luni, 9 septembrie 2024, până vineri, 25 octombrie 2024
  • Vacanță: de sâmbătă, 26 octombrie 2024, până duminică, 3 noiembrie 2024
  • Cursuri: de luni, 4 noiembrie 2024, până vineri, 20 decembrie 2024
  • Vacanța de iarnă: de sâmbătă, 21 decembrie 2024, până marți, 7 ianuarie 2025
  • Cursuri: de miercuri, 8 ianuarie 2025, până vineri, 21 februarie 2025
  • Vacanță: o săptămână, în perioada 24-28 februarie
  • Cursuri: de luni, 3 martie 2025
  • Vacanța de primăvară: de vineri, 18 aprilie 2025, până duminică, 27 aprilie 2025
  • Cursuri: de luni, 28 aprilie 2025, până vineri, 20 iunie 2025
  • Vacanța de vară: de sâmbătă, 21 iunie 2025, până duminică, 7 septembrie 2025.

Calendar examene 2025

Calendar Evaluare Națională 2025

  • 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 25 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
  • 27 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă

Bacalaureat 2025. Calendar probe orale/de competențe

  • 16-20 decembrie 2024: Înscrierea candidaților pentru susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat — 2025
  • 27—29 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
  • 29—31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
  • 3—5 februarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C
  • 5—7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale — proba D

Citeste mai mult

Eveniment

Când intră pensiile în noiembrie. Precizări ale Casei Naționale de Pensii pentru pensionarii care nu sunt găsiți acasă

Publicat

Publicitate

Pensiile românilor, mai exact al celor care le primesc prin poștă, vor veni cu o mică întârziere în penultima lună a anului, deși calendarul stabilit nu s-a modificat, după ce ziua de 1 noiembrie a picat într-o zi de vineri, relatează alba24.ro.

Teoretic, în cazul pensionarilor care primesc banii prin poștă, aceste pensii se plătesc „în intervalul 1 – 15 ale lunii – la domiciliul beneficiarilor”, transmite Casa Națională de Pensii.

Publicitate

Întârzierile pot apărea din cauză că 1 noiembrie este vineri, iar 2 și 3 noiembrie este weekend. Așadar, pensiile vor intra cel mai probabil de luni, 4 noiembrie.

În cazul pensionarilor care încasează pensia prin card, aceasta se plătește „în data de 12 a fiecărei luni, dar nu mai târziu de data de 13 a fiecărei luni”.

Publicitate

Precizări Casa Națională de Pensii, pentru pensionarii care nu sunt găsiți acasă:

„Pentru pensionarii avizaţi (cei care nu sunt găsiți la domiciliu) drepturile bănești și documentul de plată se pot ridica de la ghişeele poştale, în termen de două zile lucrătoare după ultima zi de plată a lunii respective.

În caz contrar, pensiile se întorc la casa teritorială de pensii, de unde pot fi solicitate pentru reordonanțare la plată.

Publicitate

Pentru persoanele care încasează pensia în cont curent sau cont de card, în situația în care nu au fost găsite acasă și au fost avizate, documentele de informare cu privire la sumele plătite (taloanele mov), nesolicitate de beneficiari, se păstrează la sediul oficiului poștal până în ultima zi lucrătoare a lunii în curs”.

Reamintim că impozitul pentru pensiile mai mici de 3000 de lei a fost eliminat. De la 1 octombrie a intrat în vigoare noul prag de impozitare a pensiilor. Mai exact pragul a fost majorat de la 2000 de lei, la 3000 de lei.

Bugetul total alocat pensiilor din România este în 2024 de 136,3 miliarde de lei, cel mai mare din istoria României.

Citeste mai mult

Eveniment

Se poate vota la Iași sau Suceava: Republica Moldova își decide astăzi viitorul. Maia Sandu vs Alexandr Stoianoglo

Publicat

Publicitate
Astăzi, 3 noiembrie 2024, cetăţenii Republicii Moldova sunt chemaţi să voteze în turul al doilea al alegerilor prezidenţiale. În urma primului tur, desfăşurat pe 20 octombrie 2024, Maia Sandu (PAS) şi Alexandr Stoianoglo (PSRM) sunt cei doi candidaţi care s-au calificat pentru turul 2. Maia Sandu a obţinut 42,45% din voturi, în timp ce Alexandr Stoianoglo a strâns 25,98% din totalul voturilor exprimate, relatează mediafax.ro. 
Aproximativ 2,7 milioane de cetăţeni moldoveni sunt aşteptaţi la urne pentru a vota.
Acest al doilea tur este un moment decisiv pentru viitorul Republicii Moldova, în contextul presiunilor ruseşti intensificate după izbucnirea războiului din Ucraina şi al rezultatului strâns de la referendumul privind aderarea la UE din 20 octombrie.
La nivelul Republicii Moldova, sunt deschise 2.219 de secţii de votare, iar în diaspora au fost amenajate 231 de secţii în 37 de ţări, printre care şi România cu 16 secţii.

Secţii de Votare pentru Cetăţenii Moldoveni din România:

– Bucureşti – Autoritatea Electorală Permanentă, str. Stavropoleos nr. 6; două secţii la AEP, str. Eugeniu Carada nr. 1, sector 3.
– Bacău – Universitatea „Vasile Alecsandri”, Calea Mărăşeşti nr. 158.
– Braşov – Casa de Cultură a Studenţilor, str. Memorandumului nr. 39.
– Cluj-Napoca – două secţii la Casa de Cultură a Studenţilor, Piaţa Lucian Blaga nr. 1-3.
– Constanţa – Universitatea „Ovidius”, bl. Mamaia nr. 124.
– Craiova – Universitatea din Craiova, str. A.I. Cuza nr. 13.
– Galaţi – Universitatea „Dunărea de Jos”, str. Domneasca nr. 47.
Iaşi – Casa de Cultură a Studenţilor, str. Vasile Conta nr. 30 şi Şcoala primară Gheorghe Asachi, bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfînt nr. 64.
– Oradea – Colegiul Economic „Partenie Cosma”, str. Armatei Române nr. 1F, Corp A.
– Sibiu – Şcoala Gimnazială Regina Maria, str. Zaharia Boiu nr. 1.
Suceava – Universitatea „Ştefan cel Mare Suceava”, str. Universităţii nr. 13.
– Timişoara – Colegiul Naţional de Artă „Ion Vidu”, str. Cluj nr. 12.
Secţiile de votare vor funcţiona după următorul orar: 07:00 – 21:00, asigurându-se astfel că toţi cetăţenii au ocazia să îşi exercite dreptul la vot.

Acte Necesare pentru Votul din Republica Moldova, 3 Noiembrie 2024

– Pentru a participa la vot, cetăţenii moldoveni din ţară şi din străinătate trebuie să prezinte unul dintre următoarele documente:
– Buletin de identitate al Republicii Moldova, valid, confirmând domiciliul sau reşedinţa temporară;
– Buletin de identitate provizoriu cu menţiuni privind cetăţenia Republicii Moldova şi domiciliul/reşedinţa;
– Paşaport moldovenesc, inclusiv dacă termenul de valabilitate a expirat.
Cetăţenii care au optat pentru votul prin corespondenţă, dar nu au primit confirmarea despre recepţionarea plicurilor, sunt îndemnaţi să meargă la cea mai apropiată secţie de votare.

Candidaţii la preşedinţie în Republica Moldova 2024, Turul 2

Maia Sandu, preşedinta în exerciţiu a Republicii Moldova, candidează pentru un al doilea mandat, susţinută de Partidul Acţiune şi Solidaritate (PAS). Sandu a fost prima femeie care a ocupat această funcţie, după ce în 2016 a încheiat pe locul doi.
Alexandr Stoianoglo, fost procuror general al Republicii Moldova, participă la scrutin ca reprezentant al Partidului Socialiştilor din Republica Moldova (PSRM).
Sursa foto ilustrativ: Moldova9

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfinții Mucenici Achepsima, Iosif și Aitala

Publicat

Publicitate

Sfinții Achepsima, episcopul, Iosif, preotul și Aitala, diaconul au trăit în secolul al IV lea, în vremea împăratului Sapor, regele perșilor.

Achepsima a fost arestat în timpul prigonei împotriva creștinilor din timpul domniei lui Sapor și aruncat în temniță, unde a pătimit vreme de trei ani. După torturi bestiale el a fost decapitat. Moartea să i-a fost descoperită în chip minunat de un copil, care, potrivit Tradiției a intrat în casă acestuia și l-a sărutat pe cap spunându-i: “Fericit este acest cinstit cap, căci cu cununa muceniciei pentru Hristos se va încununa!”

Iosif și Aitala pentru că au avut curajul să mărturisească credință în Hristos au fost îngropați în pământ până la mijloc, iar torționarii i-au silit pe creștini să îi bată cu pietre. Prin lucrarea lui Dumnezeu, noaptea, trupul lui Iosif s-a făcut nevăzut, iar peste trupul lui Aitala a răsărit un arbore de mir cu ale cărui frunze și ramuri oamenii primeau vindecare de orice boală erau cuprinși. Acest arbore a rodit vreme de cinci ani, până când păgânii l-au tăiat din rădăcina.

Publicitate

Troparul Sfinţilor Mucenici Achepsima, episcopul, Iosif, preotul şi Aitala, diaconul

Glasul 4

Mucenicii Tăi, Doamne, întru nevoinţele lor, cununile nesctricăciunii au dobândit de la Ține, Dumnezeul nostru. Că având tăria Ta, pe chinuitori au învins; zdrobit-au şi ale demonilor neputincioase îndrăzniri. Pentru rugăciunile lor, mântuieşte sufletele noastre, Hristoase Dumnezeule.

Publicitate

Condacul Sfinţilor Mucenici Achepsima, episcopul, Iosif, preotul şi Aitala, diaconul

Glasul 2

Cântând cele de sus…

Publicitate

Cele Dumnezeieşti de Taină le-ai învăţat, înţelepte, cu cinste, jertfă primită ai fost, de Dumnezeu fericite. Că paharul lui Hristos ai băut cu mărire, Sfinte Achepsima, cu cei împreună pătimitori cu ține, rugându-te neîncetat pentru noi toţi.

Tot astăzi, facem pomenirea:

– Sfințirii bisericii Sfântului Marelui Mucenic Gheorghe din Lida și așezarea sfintelor lui moaște în ea;

– Sfântului Cuvios Achepsima;

– Sfântului Cuvios Teodor, episcopul Arghirei;

– Sfinților Mucenici Sever, Androna, Teodot și Teodota;

– Sfântului Cuvios Ilie;

– A nouă sfinți mucenici;

– A douăzeci și opt de sfinți mucenici;

– Sfântului Ahemenid Perșul, mărturisitorul.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending