Connect with us

Eveniment

Prețurile la cafea, ciocolată și aur au atins maxime istorice

Publicat

Publicitate

Bucuria de a oferi un cadou precum ciocolată, cafea de calitate sau bijuterii primează în fața prețurilor ridicate, însă, având în vedere scumpirile înregistrate în ultima perioadă, se poate ajunge la concluzia că anul acesta avem de-a face cu cel mai scump Valentine’s Day din istorie, relevă o analiză realizată de Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.

‘Cu toate acestea, merită să ne aâmintim că o mare problemă în cazul tuturor mărfurilor este faptul că, în ciuda prețurilor ridicate, sume mai mari nu ajung direct la fermieri sau la angajații implicați în extracție. Până când acest lucru nu se va schimba, nu va exista niciun pretext pentru ca producția să crească în viitor, pentru a produce o normalizare a prețurilor’, spune acesta.

Potrivit sursei citate, anul trecut, producătorii s-au confruntat cu prețuri ridicate pentru boabele de cacao care au produs ecou în cel al ciocolatei de la raft. Producători precum Hershey, Mondelez, Mars sau Ferrero au redus dimensiunea tabletelor de ciocolată sau au redus procentul de cacao din produsele finite, pentru a evita majorările de preț.

Cu toate acestea, disponibilitatea boabelor de cacao pe piață este în continuare dramatică, spune analistul financiar. Stocurile au atins cel mai scăzut nivel din ultimii 30 de ani, iar Coasta de Fildeș și Ghana au perspective reduse de producție în sezonul actual. Bolile copacilor, condițiile meteorologice și reglementările fac ca boabele de cacao să fie din ce în ce mai scumpe.

Prețurile nu numai că au depășit nivelul de 10.000 de dolari pe tonă, dar fost înregistrate momente când tarifele au fost chiar peste nivelul de 12.000 de dolari pe tonă – adică de două ori mai mult decât cel de Valentine’s Day de anul trecut, arată Radu Puiu.

‘Asta nu înseamnă, însă, că o tabletă de ciocolată trebuie să coste dublu față de anul trecut. Într-adevăr, cantitatea de cacao din produse este în scădere, însă prețul depinde și de alte materii prime, cum ar fi laptele praf sau zahărul, dar și de costurile serviciilor. Chiar și în aceste condiții, ciocolata nu numai că este mult mai scumpă în acest moment, dar probabil va deveni o delicatesă, având în vedere că producătorii nu mai au de ales și vor transfera costurile către consumatori’, conform analizei.

Publicitate

Prețurile cafelei Arabica au ajuns la cele mai mari niveluri înregistrate în ultimii 50 de ani. Concret, cafeaua a ajuns să coste 400 de cenți pe kilogram – adică de 4 ori mai mult decât în 2020. În urmă cu 5 ani, cafeaua era atât de ieftină, încât costurile de producție depășeau adesea prețul pieței, ceea ce i-a forțat pe fermieri să își abandoneze plantațiile, în special în America Centrală, și să treacă la producția de porumb, soia sau coca, populară în această regiune.

La acea vreme s-a creat situația în care, în condițiile creșterii cererii, perspectivele de producție deveniseră foarte limitate. Consumul de cafea era în creștere, atât în Europa sau America de Nord, cât și în Asia. Cu toate acestea, fermierii de cafea care au supraviețuit problemei prețurilor scăzute de acum 5 ani nu au fost scutiți de condițiile meteorologice. Fenomenele meteorologice La Nina și El Nino au afectat semnificativ, la început, producția de Robusta în Vietnam, iar apoi au condus la secete prelungite în Brazilia, mai arată analistul XTB România.

‘Deși inițial se aștepta ca sezonul 2024/2025 să conducă la o revigorare și o redresare a producției, realitatea s-a dovedit a fi complet diferită. Ploile abundente din Vietnam și Indonezia provoacă boli și îngreunează recoltele, în timp ce lipsa precipitațiilor în Brazilia limitează semnificativ perspectivele recoltei și calitatea cafelei. Merită subliniat faptul că Brazilia este cel mai mare producător de Arabica din lume, în timp ce în cazul Robusta, liderul este Vietnamul. Desigur, nu este vorba doar de factori meteorologici. Președintele SUA a anunțat, la un moment dat, că va impune Columbiei tarife vamale de 25%. Columbia este al doilea cel mai mare producător de Arabica din lume și, adesea, considerat un producător de o calitate mult superioară, motiv pentru care este unul dintre principalii furnizori de cafea pentru SUA’, se arată în analiză.

Pe lângă ciocolată sau o invitație la cafea, unele dintre cele mai populare cadouri de Valentine’s Day sunt bijuteriile, în special cele din aur, cererea pentru acest metal prețios crescând notabil în ultimele luni.

Anul trecut, în aceeași perioadă, aurul costa puțin peste 2.000 de dolari uncia. În prezent, prețurile depășesc 2.900 de dolari, ceea ce reprezintă un preț record. Deși cererea de bijuterii a fost slabă în ultimele trimestre din cauza unei scăderi a interesului în China, în cazul altor piețe precum India, Europa sau SUA, observăm o cerere în continuă creștere. Mai mult, cererea mai mare de aur sub formă de monede sau lingouri este raportată de investitorii care se tem de incertitudinea din viitor.

În plus față de cererea pentru investiții, interesul din partea băncilor centrale este foarte solid. În 2024, băncile centrale au cumpărat peste 1.000 de tone de aur, ceea ce înseamnă că au contribuit la aproape 25% din întreaga cerere globală de aur.

‘Merită menționat faptul că liderul de necontestat în achizițiile de aur a fost Banca Națională a Poloniei, care a cumpărat aproximativ 90 de tone de aur. Printre băncile centrale cele mai active se numără cele din Turcia, India și China. Totuși, investitorii mari se abțin de la achiziții importante, așteptând stabilizarea prețurilor. Se va întâmpla acest lucru, totuși? Creșterea prețului aurului este determinată de incertitudinea geopolitică, care este, de asemenea, influențată de deciziile lui Donald Trump’, punctează Radu Puiu.

Grupul XTB este un furnizor internațional de produse, servicii și soluții tehnologice de tranzacționare și investiții. Entitățile Grupului XTB sunt supravegheate de cele mai mari autorități de reglementare din lume, inclusiv FCA, CySEC și KNF. XTB este o companie fintech bazată pe încredere, tehnologie și suport.

Din 2004, Grupul XTB și-a extins activitatea, care acoperă acum peste 20 de piețe majore din Europa, America Latină și Asia, câștigând încrederea a peste 1 milion de clienți. Folosind propriile platforme premiate xStation și xStation Mobile, entitățile XTB Group oferă acces la peste 6.000 de instrumente financiare, inclusiv acțiuni reale, ETF-uri și CFD-uri pentru Forex, indici, mărfuri, acțiuni, ETF-uri și criptomonede. Prin X-Open Hub, XTB oferă tehnologie de vârf instituțiilor financiare din întreaga lume. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Noul Mers al Trenurilor 2025 – 2026, din 14 decembrie: Tarife mai mari pentru călătoriile cu trenul

Publicat

Publicitate

Începând cu data de 14 decembrie, Noul Mers al Trenurilor 2025–2026 devine oficial aplicabil, aducând modificări importante în circulația feroviară din România. Odată cu noile grafice de circulație, CFR Călători anunță și majorarea tarifelor pentru biletele de călătorie, schimbare care va fi resimțită de toți pasagerii care aleg transportul feroviar.

Bilete de tren mai scumpe

Biletele de tren se vor scumpi cu aproape 10% din 14 decembrie. Conducerea CFR Călători spune că majorarea de preţ reprezintă indexarea cu rata inflaţiei, potrivit prevederilor legale, notează Romania-actualitati.ro.

În urmă cu un an, indexarea a fost de 4,6%. În iulie, a fost o nouă scumpire, ca urmare a majorării TVA, de la 19 la 21%.

Noutăți în Mersul Trenurilor 2025-2026

CFR Călători a anunțat că va continua introducerea în circulație a vagoanelor și locomotivelor modernizate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Noile vagoane sunt dotate cu internet Wi-Fi, sisteme de informare audio-video, camere de supraveghere, prize electrice, instalații de climatizare, toalete ecologice. Acestea au și spații special amenajate pentru persoanele cu mobilitate redusă și chiar vagoane bar-bistro.

Unele trenuri Interregio care leagă Bucureștiul de Mărășești – Suceava/Iași, precum și de Brașov vor fi reclasificate în Intercity. Va fi utilizat material rulant modernizat prin PNRR.

Se vor introduce noile rame electrice Alstom Coradia Stream, puse la dispoziție de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Aceste rame pot atinge viteze de până la 160 km/h.

Publicitate

Vor fi utilizate în compunerea a 26 de trenuri cu circulație zilnică, repartizate pe cele mai solicitate rute:

  • 14 trenuri între București Nord și Constanța și retur
  • 6 trenuri între București Nord și Craiova și retur
  • 2 trenuri pe ruta București Nord – Craiova – Deva și retur
  • 2 trenuri între București Nord și Arad și retur
  • 2 trenuri București Nord – Brașov și București Nord – Timișoara Nord și retur.

Până în 1 februarie 2026 ar urma să fie operate 11 rame din primul lot de 12.

În 2026 vor fi puse în circulație 7 trenuri formate din rame PESA, aflate în prezent în proces de testare și recepție, pe relația București – Buzău – Adjud și retur. Acestea sunt achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

Vor mai fi folosite și vagoane modernizate în ultimii ani din fonduri proprii, conforme cu standardele europene, precum și material rulant mai vechi, aflat într-un proces gradual de înlocuire.

Trenuri internaționale

Legături directe între Budapesta și București. Trenurile IR 72 și IR 73 vor circula pe relația directă Budapesta Keleti – București Nord, extinzând traseul actual care se încheia la Craiova.

Revenirea trenurilor la Viena Westbahnhof. Trenurile IR 346 și IR 347 vor circula din nou până la Viena Westbahnhof, pe un traseu direct, via Budapesta Kelenfold (în loc de Budapesta Keleti). Totodată, relația Baia Mare – Viena Westbahnhof va continua să fie deservită de trenurile Someș 687/686.

Noi trenuri sezoniere pe ruta București – Giurgiu – Ruse. Pentru sezonul estival 2026, vor fi introduse 4 trenuri noi pe relația București Nord – București Progresu – Giurgiu – Ruse și retur.

Continuare colaborare cu Ucraina. Parteneriatul cu compania feroviară ucraineană UZ va continua în noul mers prin menținerea grupei de vagoane Kiev – Ungheni – București Nord și retur. Grupa directă a trenului Prietenia 401/402 va oferi o conexiune între România și Ucraina.

Reducerea timpilor de staționare la frontieră. Având în vedere aderarea României la spațiul Schengen, staționările trenurilor internaționale vor fi reduse, ca urmare a eliminării controlului documentelor.

Citeste mai mult

Eveniment

Amenzi de aproximativ 9.000 de lei și permise reținute în urma unei acțiuni a poliției la Dorohoi

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi, împreună cu cei ai Secțiilor de Poliție Rurală nr. 5 Mihăileni, nr. 6 Pomârla și nr. 4 Dorohoi, au desfășurat, la data de 13 decembrie 2025, o acțiune amplă pentru menținerea ordinii publice și prevenirea și combaterea infracțiunilor stradale, pe raza municipiului Dorohoi și a localităților învecinate.

În cadrul activităților desfășurate, oamenii legii au legitimat 70 de persoane și au controlat 63 de autovehicule. În urma neregulilor constatate, au fost aplicate 32 de sancțiuni contravenționale, valoarea totală a amenzilor fiind de aproximativ 9.000 de lei.

Sancțiunile au fost aplicate pentru abateri de la regimul circulației pe drumurile publice, iar ca măsuri complementare, polițiștii au reținut cinci permise de conducere și au retras trei certificate de înmatriculare.

Astfel de acțiuni vor continua și în perioada următoare, scopul acestora fiind creșterea gradului de siguranță a cetățenilor și descurajarea faptelor antisociale, atât în mediul urban, cât și în zonele limitrofe.

Citeste mai mult

Economie

Amenzi de peste 20.000 de lei în urma controalelor poliției la trecerile la nivel cu calea ferată din Dorohoi și Săveni

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Biroului Rutier Dorohoi și Biroului Rutier Săveni au desfășurat, la data de 11 decembrie 2025, o acțiune amplă pentru prevenirea accidentelor rutiere în zona trecerilor la nivel cu calea ferată, pe raza localităților Dorohoi și Săveni.

În cadrul controalelor efectuate, oamenii legii au legitimat 50 de persoane și au oprit pentru verificări 46 de autovehicule. În urma neregulilor constatate, au fost aplicate 49 de sancțiuni contravenționale, valoarea totală a amenzilor depășind 20.000 de lei.

O parte semnificativă dintre sancțiuni, respectiv 11, au vizat nerespectarea regulilor de circulație la trecerile la nivel cu calea ferată, una dintre principalele cauze ale producerii accidentelor grave în astfel de zone.

Totodată, polițiștii au dispus măsuri complementare, fiind reținute două permise de conducere și retrase cinci certificate de înmatriculare și au transmis că acțiunea face parte din eforturile continue ale poliției rutiere de a crește siguranța participanților la trafic și de a reduce riscul accidentelor produse în zonele cu grad ridicat de pericol.

Citeste mai mult

Eveniment

Patru metri cubi de material lemnos, confiscat de polițiști în urma unui control la o firmă din Botoșani

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Serviciului de Ordine Publică, împreună cu un reprezentant al Gărzii Forestiere Suceava – Compartimentul Botoșani, au desfășurat, la data de 12 decembrie 2025, o acțiune de control pe linia respectării legislației privind circulația, depozitarea, prelucrarea și comercializarea materialului lemnos.

Verificările au avut loc la punctul de lucru al unei societăți comerciale din municipiul Botoșani, unde oamenii legii au constatat mai multe nereguli. În urma controlului, s-a stabilit că societatea deținea aproximativ patru metri cubi de material lemnos pentru care nu existau documente legale de proveniență.

Ca urmare a celor constatate, administratorul firmei a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 10.000 de lei, conform legislației în vigoare. Totodată, cantitatea de material lemnos identificată a fost confiscată de polițiști.

Acțiunea face parte dintr-o serie de controale menite să prevină și să combată tăierile ilegale de arbori, precum și comercializarea materialului lemnos fără respectarea normelor legale.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending