Connect with us

Eveniment

Președintele CJ Botoșani, Doina Federovici, despre întâlnirea de miercuri cu Valeriu Iftime, președintele nou ales

Publicat

Publicitate

Astăzi, la ora 12:00, la sediul Consiliului Județean Botoșani, a avut loc întâlnirea convocată de președintele Consiliului Județean Botoșani, Doina Federovici, prin intermediul directorului general al Nova Apaserv, Liviu Ștefan, cu echipa de consultanți Tadeco din cadrul proiectului cu finanțare europeană al Nova Apaserv și președintele ales al Consiliului Județean, Valeriu Iftime.
Întâlnirea a avut două paliere. Primul a constat în analiza stadiului aplicației Nova Apaserv pentru proiectul ce va fi finanțat prin intermediul Programului de Dezvoltare Durabilă, iar al doilea a vizat prezentarea listei măsurilor pe care președintele ales al Consiliului Județean, Valeriu Iftime, le propune, astfel încât în octombrie, când va prelua mandatul, planul pe care îl are în privința îmbunătățirii alimentării cu apă în Botoșani să fie deja în desfășurare.
La finalul întâlnirii, președintele ales al Consiliului Județean, Valeriu Iftime, nu a fost de acord să facă o declarație comună de presă, precizează președintele Doina Federovici.

 

„Din păcate, președintele ales, Valeriu Iftime, nu a dorit să facem o declarație comună de presă asupra temelor discutate astăzi. Vă transmit concluziile la discuțiile pe care le-am purtat cu echipa de consultanți ai Tadeco, cei care au câștigat contractul de consultanță licitat de operatorul de apă în 2019, directorii Nova Apaserv și echipa președintelui ales Valeriu Iftime, din care a făcut parte și Cristina Panait, cea care a gestionat proiectul până în primăvara anului 2023 din partea Nova Apaserv.

În cadrul discuțiilor s-a punctat tot ceea ce s-a făcut până în prezent, stadiul aplicației de finanțare și pașii pe care îi vom face în viitor.

Pentru că de-a lungul timpului s-au spus multe lucruri neadevărate, vă transmit pe scurt istoricul proiectului:

Pe 31.07.2019 a fost semnat contractul de finanțare între  Nova Apaserv și Ministerul Fondurilor Europene pentru proiectul „Sprijin pentru pregătirea aplicației de finanțare și a documentațiilor de atribuire pentru proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată din județul Botoșani”, în valoare de 15.579.070,82 lei din care valoare totală eligibilă 13.091.656,15 lei și TVA =2.487.414,67 lei.

Publicitate

Pe 12.02.2020, deci după 7 luni în care s-a desfășurat procedura de achiziție publică, a fost semnat Contractul de servicii „Sprijin pentru pregătirea aplicației de finanțare și a documentațiilor de atribuire pentru proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată din județul Botoșani”.

Pe 2.03.2020 s-a dat ordinul de începere al contractului, cu o durată de 20 de luni.

Pe 16.11.2021 Nova Apaserv a transmis SF-ul realizat de Tadeco la MIPE. SF-ul a stat în evaluare tehnică la Autoritatea de Management a POIM până la finele anului, iar la BEI PASSA până pe 15.06.2022 (7 luni), după care s-a trimis o primă rundă de clarificări.

Timp de 4 luni, până pe 20.10.2022, Nova Apaserv și Tadeco au lucrat la aceste clarificări și au transmis a doua variantă a SF-ului, la MIPE. Ministerul a răspuns pe partea tehnică a SF-ului în 3 luni, iar pe partea financiară după 6 luni (19.04.2023), cerând noi clarificări.

Pe 22.08.2023 Nova Apaserv a transmis la minister a treia variantă a SF-ului realizat de consultant, iar pe 1.02.2024 MIPE și BEI-PASS au solicitat noi clarificări pe partea tehnică și financiară. Aceste clarificări se referă în principal la adaptarea SF-ului la noul program de finanțare, PDD, pe care va fi depus.

În aprilie în 2024 a fost pus în transparență ghidul PDD, iar imediat am avut o întrevedere la București cu conducerea Ministerului Fondurilor Europene, pentru urgentarea semnării finanțării. În urma acestei întâlniri, Ministerul a solicitat operatului Nova Apaserv o serie de clarificări la proiect, care au fost transmise cu celeritate. Acestea au fost analizate din punct de vedere tehnic. Conducerea Nova Apaserv și reprezentanții Tadeco au fost convocați la Minister pentru o rundă de discuții cu reprezentanții BEI-PASSA, care trebuie și ei să avizeze acest proiect, după care ministerul Fondurilor Europene a solicitat o nouă serie de clarificări. Motivat de aceste clarificări, am convocat prin directorul general al Nova Apaserv, întâlnirea de astăzi cu scopul de a găsi cele mai bune soluții în vederea implementării proiectului regional finanțat din fonduri europene.

Din ghidul de finanțare pus în dezbatere publică, reiese că se poate depune o singură aplicație de finanțare pentru întregul SF, care are o valoare de 287,5 milioane euro, cu o etapă angajantă de 150 de milioane de euro.

Punctul nostru de vedere este că trebuie depus Studiul de Fezabilitate care să reflecte întreaga valoare a proiectului, din care să se finanțeze etapa angajantă, cu posibilitatea ulterioară de finanțare a celei de a doua etape.

Președintele ales al Consiliului Județean, Valeriu Iftime, a susținut depunerea unui SF de doar 150 de milioane de euro.

În aceste condiții, s-a căzut de comun acord ca Nova Apaserv să solicite un punct de vedere de la Minister pe cele două variante discutate, iar între timp consultantul să răspundă ultimelor clarificări cerute de minister pe 17 iulie, cu termen de depunere 14 august.

 

Referitor la cel de al doilea palier al discuției, din păcate, astăzi, domnul Iftime nu a venit cu nicio propunere scrisă. Acele soluții pe care dânsul spunea că le are pe hârtie rămân în continuare un mister și pentru mine și pentru botoșăneni, declarând că nu vrea să le prezinte. Eu sper ca dânsul să aibă totuși aceste soluții și să le prezinte cetățenilor în următoarele zile.

Nu mai poate susține că nu are posibilitatea să le implementeze. I-am oferit această posibilitate. Așa cum i-am spus, nu mai suntem în faza discursurilor electorale. Alegerile s-au încheiat. Dânsul trebuie să treacă de la vorbe la fapte, iar eu îi ofer posibilitatea să se manifeste în această perioadă dintre alegerea dânsului și preluarea oficială a mandatului”, a declat Doina Federovici.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Măsuri speciale de siguranță în județul Botoșani de sărbători: Polițiști, jandarmi și pompieri mobilizați în tot județul

Publicat

Publicitate

Autoritățile din județul Botoșani au anunțat măsuri speciale de ordine publică și siguranță pentru perioada sărbătorilor de iarnă. Polițiștii, jandarmii, pompierii și polițiștii de frontieră vor acționa cu efective suplimentate, atât în mediul urban, cât și în mediul rural, pentru prevenirea faptelor antisociale și intervenția rapidă în situații de urgență.

Polițiștii botoșăneni vor desfășura acțiuni cu efective mărite pe raza întregului județ, având o prezență activă în zonele unde se organizează evenimente cultural-artistice, în locurile aglomerate, dar și în cluburi și discoteci. Scopul acestor acțiuni este prevenirea infracțiunilor, menținerea ordinii publice și intervenția promptă în cazul unor incidente.

Efectivele de poliție sunt adaptate permanent situației operative, iar în funcție de necesitate vor fi constituite echipe de rezervă, pregătite să intervină pentru siguranța cetățenilor. Polițiștii recomandă populației să fie atentă la persoanele necunoscute care solicită acces în locuințe, mai ales în contextul obiceiurilor tradiționale din această perioadă.

Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani a suplimentat, la rândul său, efectivele care vor acționa atât independent, cât și în sistem integrat, împreună cu polițiștii. Jandarmii vor acorda o atenție deosebită zonelor aglomerate și vor verifica respectarea legislației privind regimul materialelor pirotehnice, unul dintre obiectivele prioritare ale acestei perioade.

Peste 100 de pompieri sunt pregătiți zilnic să intervină pentru gestionarea situațiilor de urgență. Reprezentanții ISU atrag atenția asupra riscului crescut de incendii în sezonul rece, cauzate de scurtcircuite electrice, coșuri de fum defecte sau necurățate, jar căzut din sobe ori utilizarea necorespunzătoare a instalațiilor electrice și a lumânărilor.

Măsuri speciale au fost dispuse și la nivelul Poliției de Frontieră. În contextul vacanței de iarnă, efectivele vor fi suplimentate în punctele de trecere a frontierei, pentru fluidizarea traficului și reducerea timpilor de așteptare. Autoritățile recomandă călătorilor să se informeze din timp și să utilizeze puncte de trecere alternative, acolo unde este posibil.

Publicitate

Reprezentanții structurilor MAI transmit într-un comunicat că vor fi permanent la datorie pentru ca botoșănenii să se bucure de sărbători liniștite, în siguranță.

Citeste mai mult

Eveniment

Bolnavii de cancer nu vor mai putea retrage toți banii deodată. Legea privind plata pensiilor private, ADOPTATĂ.

Publicat

Publicitate
Legea privind plata pensiilor private a fost adoptată definitiv de Parlament, după ce Camera Deputaților a dat votul final proiectului inițiat de Guvern. Actul normativ prevede că beneficiarii vor putea încasa inițial doar 30% din sumă, restul de 70% urmând să fie plătit eșalonat pe o perioadă de opt ani, relatează alba24.ro.

A fost eliminată și excepția care le permitea bolnavilor oncologici să retragă integral sumele, după ce Curtea Constituțională a decis că prevederea este discriminatorie.

Proiectul a fost adoptat în plenul Camerei Deputaților, for decizional, cu 199 de voturi „pentru”, 87 de voturi „împotriva” și 12 abțineri.

Acum, proiectul merge la promulgare în varianta actuală, fără prevederile atacate de AUR la Curtea Constituțională.

Inițial, legea prevedea că bolnavii de cancer își pot retrage toți banii deodată de la Pilonul 2, dar AUR a atacat prevederea pe motiv de discriminare.

Curtea a decis, pe 25 noiembrie, că această diferențiere nu se bazează pe criterii obiective, întrucât alte afecțiuni grave nu beneficiau de aceeași abordare.

În motivarea deciziei, CCR a arătat că regula generală, plata a maximum 30% din sumă într-o singură tranșă, restul fiind achitat lunar pe cel puțin opt ani, este constituțională.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a depus jurământul și a preluat mandatul de primar al comunei Mihai Eminescu

Publicat

Publicitate

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a depus jurământul de învestire și a preluat oficial mandatul de primar al comunei Mihai Eminescu, în cadrul unei ședințe a Consiliului Local. Noul edil a transmis un mesaj de responsabilitate și angajament față de comunitate, subliniind că funcția pe care o ocupă reprezintă atât o onoare, cât și o obligație majoră.

Primarul a arătat că își asumă continuarea dezvoltării comunei într-un context dificil, marcat de măsuri de austeritate la nivel național, blocarea unor programe de finanțare și lipsa fondurilor pentru proiectele aflate în derulare. Cu toate acestea, Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a dat asigurări că va face tot ceea ce ține de atribuțiile legale pentru a duce la îndeplinire angajamentele asumate în fața cetățenilor.

„Faptul că am fost aleasă primar al comunei Mihai Eminescu este o mare responsabilitate pe care mi-o asum cu maximă seriozitate. Am obligația de a continua dezvoltarea comunității în ritmul cu care oamenii sunt deja obișnuiți”, a transmis noul edil.

Aceasta a subliniat că își propune să construiască, alături de echipa din primărie, o administrație eficientă, corectă și transparentă, bazată pe colaborare și dialog. În acest sens, primarul a anunțat că va lucra în mod egal cu toți consilierii locali, indiferent de apartenența politică, precizând că în Consiliul Local prioritare vor fi soluțiile pentru comunitate, nu disputele politice.

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a menționat că face parte din Partidul Social Democrat și că se bazează pe sprijinul unei echipe cu experiență în administrația publică, convinsă că acest lucru va contribui la finalizarea proiectelor propuse pentru comună.

Mesajul de învestire s-a încheiat cu un apel la unitate și încredere, noul primar exprimând speranța că, prin muncă și colaborare, comuna Mihai Eminescu va continua să se dezvolte în beneficiul tuturor locuitorilor.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Propuneri legislative pentru TVA. Senatorul Cătălin Silegeanu anunță reguli mai clare pentru firme și facturile la utilități

Publicat

Publicitate

Două proiecte de lege care vizează regimul TVA au fost depuse recent în Senat și propun schimbări cu impact direct atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra consumatorilor. Inițiativele aparțin senatorului Cătălin Silegeanu și urmăresc reducerea birocrației pentru firmele mici, dar și clarificarea modului de calcul al TVA în cazul facturilor la utilități și servicii prestate continuu.

Anunțul a fost făcut de senator într-un comunicat trimis la redacție, în care acesta a vorbit despre necesitatea unui „pachet de măsuri legislative” într-un context marcat de instabilitate fiscală și interpretări diferite ale Codului fiscal.

Prima propunere legislativă vizează creșterea plafonului de scutire de TVA pentru microîntreprinderi la 500.000 de lei cifră de afaceri anuală. În prezent, multe firme sunt obligate să intre în regim de TVA la un nivel considerat prea scăzut, raportat la inflație și la costurile actuale de funcționare.

Potrivit documentelor depuse la Senat, pragul propus este compatibil cu legislația europeană și cu nivelurile aplicate în alte state membre ale Uniunii Europene. Măsura ar permite firmelor aflate la început de drum să se concentreze pe dezvoltare și investiții, fără a fi împovărate prematur de obligații administrative complexe.

Inițiatorul susține că majorarea plafonului ar putea reduce practica fragmentării artificiale a afacerilor și ar contribui la o conformare fiscală mai bună, în locul unei presiuni birocratice constante asupra antreprenorilor.

Al doilea proiect de lege vizează modul de aplicare a TVA în cazul serviciilor prestate continuu, precum furnizarea de energie electrică, gaze, apă, servicii de telefonie sau chirii. În forma actuală, Codul fiscal permite interpretări diferite privind momentul aplicării cotei de TVA, fie la data facturării, fie la data consumului efectiv.

Publicitate

Propunerea legislativă clarifică explicit faptul că TVA trebuie aplicată în funcție de momentul consumului, indiferent de data emiterii facturii. Potrivit inițiatorului, lipsa acestei precizări a dus, în ultimii ani, la practici neunitare, facturi diferite pentru situații similare și controale fiscale contradictorii.

Modificarea urmărește alinierea legislației românești la principiile europene privind faptul generator al TVA și eliminarea arbitrariului din relația dintre furnizori, consumatori și autoritățile fiscale.

Cele două proiecte depuse în Senat își propun să introducă reguli mai previzibile în materie de TVA. Pe de o parte, firmele mici ar beneficia de costuri administrative mai reduse, iar pe de altă parte, consumatorii ar avea garanția unor facturi calculate după criterii clare și uniforme.

„Cele două proiecte de lege proaspăt depuse înseamnă predictibilitate fiscală, reguli coerente și respect pentru munca cinstită. Exact lucrurile de care economia românească are nevoie”, a transmis senatorul Cătălin Silegeanu.

Proiectele urmează să intre în dezbatere parlamentară, iar aplicarea lor este prevăzută la câteva luni după un eventual vot final, pentru a permite adaptarea sistemelor administrative.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending