Connect with us
Publicitate

Eveniment

Președintele CJ Botoșani, Doina Federovici, despre întâlnirea de miercuri cu Valeriu Iftime, președintele nou ales

Publicat

Publicitate

Astăzi, la ora 12:00, la sediul Consiliului Județean Botoșani, a avut loc întâlnirea convocată de președintele Consiliului Județean Botoșani, Doina Federovici, prin intermediul directorului general al Nova Apaserv, Liviu Ștefan, cu echipa de consultanți Tadeco din cadrul proiectului cu finanțare europeană al Nova Apaserv și președintele ales al Consiliului Județean, Valeriu Iftime.
Întâlnirea a avut două paliere. Primul a constat în analiza stadiului aplicației Nova Apaserv pentru proiectul ce va fi finanțat prin intermediul Programului de Dezvoltare Durabilă, iar al doilea a vizat prezentarea listei măsurilor pe care președintele ales al Consiliului Județean, Valeriu Iftime, le propune, astfel încât în octombrie, când va prelua mandatul, planul pe care îl are în privința îmbunătățirii alimentării cu apă în Botoșani să fie deja în desfășurare.
La finalul întâlnirii, președintele ales al Consiliului Județean, Valeriu Iftime, nu a fost de acord să facă o declarație comună de presă, precizează președintele Doina Federovici.

 

„Din păcate, președintele ales, Valeriu Iftime, nu a dorit să facem o declarație comună de presă asupra temelor discutate astăzi. Vă transmit concluziile la discuțiile pe care le-am purtat cu echipa de consultanți ai Tadeco, cei care au câștigat contractul de consultanță licitat de operatorul de apă în 2019, directorii Nova Apaserv și echipa președintelui ales Valeriu Iftime, din care a făcut parte și Cristina Panait, cea care a gestionat proiectul până în primăvara anului 2023 din partea Nova Apaserv.

Publicitate

În cadrul discuțiilor s-a punctat tot ceea ce s-a făcut până în prezent, stadiul aplicației de finanțare și pașii pe care îi vom face în viitor.

Pentru că de-a lungul timpului s-au spus multe lucruri neadevărate, vă transmit pe scurt istoricul proiectului:

Pe 31.07.2019 a fost semnat contractul de finanțare între  Nova Apaserv și Ministerul Fondurilor Europene pentru proiectul „Sprijin pentru pregătirea aplicației de finanțare și a documentațiilor de atribuire pentru proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată din județul Botoșani”, în valoare de 15.579.070,82 lei din care valoare totală eligibilă 13.091.656,15 lei și TVA =2.487.414,67 lei.

Publicitate

Pe 12.02.2020, deci după 7 luni în care s-a desfășurat procedura de achiziție publică, a fost semnat Contractul de servicii „Sprijin pentru pregătirea aplicației de finanțare și a documentațiilor de atribuire pentru proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată din județul Botoșani”.

Pe 2.03.2020 s-a dat ordinul de începere al contractului, cu o durată de 20 de luni.

Pe 16.11.2021 Nova Apaserv a transmis SF-ul realizat de Tadeco la MIPE. SF-ul a stat în evaluare tehnică la Autoritatea de Management a POIM până la finele anului, iar la BEI PASSA până pe 15.06.2022 (7 luni), după care s-a trimis o primă rundă de clarificări.

Publicitate

Timp de 4 luni, până pe 20.10.2022, Nova Apaserv și Tadeco au lucrat la aceste clarificări și au transmis a doua variantă a SF-ului, la MIPE. Ministerul a răspuns pe partea tehnică a SF-ului în 3 luni, iar pe partea financiară după 6 luni (19.04.2023), cerând noi clarificări.

Pe 22.08.2023 Nova Apaserv a transmis la minister a treia variantă a SF-ului realizat de consultant, iar pe 1.02.2024 MIPE și BEI-PASS au solicitat noi clarificări pe partea tehnică și financiară. Aceste clarificări se referă în principal la adaptarea SF-ului la noul program de finanțare, PDD, pe care va fi depus.

În aprilie în 2024 a fost pus în transparență ghidul PDD, iar imediat am avut o întrevedere la București cu conducerea Ministerului Fondurilor Europene, pentru urgentarea semnării finanțării. În urma acestei întâlniri, Ministerul a solicitat operatului Nova Apaserv o serie de clarificări la proiect, care au fost transmise cu celeritate. Acestea au fost analizate din punct de vedere tehnic. Conducerea Nova Apaserv și reprezentanții Tadeco au fost convocați la Minister pentru o rundă de discuții cu reprezentanții BEI-PASSA, care trebuie și ei să avizeze acest proiect, după care ministerul Fondurilor Europene a solicitat o nouă serie de clarificări. Motivat de aceste clarificări, am convocat prin directorul general al Nova Apaserv, întâlnirea de astăzi cu scopul de a găsi cele mai bune soluții în vederea implementării proiectului regional finanțat din fonduri europene.

Din ghidul de finanțare pus în dezbatere publică, reiese că se poate depune o singură aplicație de finanțare pentru întregul SF, care are o valoare de 287,5 milioane euro, cu o etapă angajantă de 150 de milioane de euro.

Punctul nostru de vedere este că trebuie depus Studiul de Fezabilitate care să reflecte întreaga valoare a proiectului, din care să se finanțeze etapa angajantă, cu posibilitatea ulterioară de finanțare a celei de a doua etape.

Președintele ales al Consiliului Județean, Valeriu Iftime, a susținut depunerea unui SF de doar 150 de milioane de euro.

În aceste condiții, s-a căzut de comun acord ca Nova Apaserv să solicite un punct de vedere de la Minister pe cele două variante discutate, iar între timp consultantul să răspundă ultimelor clarificări cerute de minister pe 17 iulie, cu termen de depunere 14 august.

 

Referitor la cel de al doilea palier al discuției, din păcate, astăzi, domnul Iftime nu a venit cu nicio propunere scrisă. Acele soluții pe care dânsul spunea că le are pe hârtie rămân în continuare un mister și pentru mine și pentru botoșăneni, declarând că nu vrea să le prezinte. Eu sper ca dânsul să aibă totuși aceste soluții și să le prezinte cetățenilor în următoarele zile.

Nu mai poate susține că nu are posibilitatea să le implementeze. I-am oferit această posibilitate. Așa cum i-am spus, nu mai suntem în faza discursurilor electorale. Alegerile s-au încheiat. Dânsul trebuie să treacă de la vorbe la fapte, iar eu îi ofer posibilitatea să se manifeste în această perioadă dintre alegerea dânsului și preluarea oficială a mandatului”, a declat Doina Federovici.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Biserica „Sfânta Cuvioasă Parascheva” din Ibăneasa-Știubieni, sfințită de IPS Teofan

Publicat

Publicitate

Sâmbăta aceasta, credincioșii din comuna Știubieni, județul Botoșani, au luat parte la sfintele slujbe săvârșite cu prilejul sfințirii bisericii Parohiei „Sfânta Cuvioasă Parascheva” Ibăneasa. Slujba târnosirii și Sfânta Liturghie au fost oficiate de Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, dimpreună cu un sobor de preoți și diaconi.

Zeci de oameni din împrejurimile comunei Știubieni, autorități centrale și locale, dar și credincioșii comunității din Ibăneasa s-au adunat în această dimineață la biserica „Sfânta Cuvioasă Parascheva” pentru a lua parte la sfințirea locașului de închinare.

După întâmpinarea ierarhului, clericii au mers în procesiune în jurul sfântului locaș, binecuvântând zidurile exterioare cu Sfântul și Marele Mir și cu apă sfințită. În continuare, cei prezenți s-au îndreptat spre interiorul bisericii pentru a lua parte la rânduiala sfințirii și pecetluirii Sfintei Mese.

Publicitate

După târnosirea bisericii, soborul slujitor și credincioșii au participat la Sfânta Liturghie săvârșită pe o scenă amenajată în vecinătatea sfântului locaș.

În cadrul slujbei, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei a adresat celor prezenți un cuvânt de învățătură în care a explicat că pentru a fi tari în credință avem nevoie de trei lucruri:

Cum putem fi noi receptivi, maleabili, pentru ca puterea lui Dumnezeu să pătrundă în noi, să fim tari și neclintiți, sporind în lucrarea Domnului și având nădejdea în El? Avem nevoie de trei lucruri, să aparținem unor realități sfinte, trei la număr, cum ar fi să aparținem Bisericii, adică să fim membrii într-o parohie, să facem parte dintr-o familie binecuvântată și pentru că Dumnezeu a făcut să ne naștem pe acest pământ, să aparținem unui neam și să avem conștiința acestei apartenențe. Ca să fie tare și statornic, creștinul ortodox adevărat se cuvine să fie adăpat și hrănit din pâine curată și din apă vie. Ce este această apă vie? Să aibă credință, nădejde și dragoste. Omul este chemat să deschidă Sfânta Scriptură, să participe la Dumnezeiasca Liturghie și să aibă o viață de rugăciune.

Publicitate

Spre sfârșitul slujbei, ca răsplată a tuturor eforturilor depuse la lucrările de zidire a sfântului locaș, părintele Ioan Grosu a fost hirotesit întru iconom stavrofor, iar celor care s-au implicat în lucrările de zidire și înfrumuseţare a bisericii, ierarhul le-a acordat diplome și distincții de vrednicie.

Scurt istoric

Între anii 2017-2024, a fost zidită și înfrumusețată biserica parohiei „Sfânta Cuvioasă Parascheva” – Ibăneasa, Protopopiatul Săveni, județul Botoșani.

Publicitate

Piatra de temelie a fost așezată, în data de 5 noiembrie 2017, de către Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, la acea vreme Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor.

Biserica este construită în stil tradițional moldovenesc, având 15 metri lungime și 5 metri lățime, fiind împărțită în trei spații, altar, naos și pronaos.

Lucrările s-a desfășurat sub coordonarea și sub purtarea de grijă a preotului paroh Ioan Grosu, fiind posibile prin jertfa și osteneala credincioșilor din parohie, cu sprijinul consiliului local și al primăriei Știubieni, prin bunăvoința domnului primar Pavel Ștefanache, cu ajutor din partea mănăstirii „Sfânta Treime” Știubieni, precum și din partea altor donatori și binefăcători.

Sursa: Doxologia

Citeste mai mult

Eveniment

Județul Botoșani a fost plasat sub COD GALBEN vânt

Publicat

Publicitate

Cod seCod Galben de intensificări ale vântului astăzi, între orele 12:00 – 20:00.

Potrivit meteorologilor, vântul va sufla cu viteze de 55-65 km/h și izolat 70 km/h.

Atenție pe unde vă deplasați!

Publicitate

Evitați zonele cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți!

Nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt și nu vă adăpostiți aproape de construcții improvizate!

Parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate!

Publicitate

Îndepărtați copacii sau ramurile uscate, care pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale!

Nu atingeți firele căzute la pământ.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit.

Publicitate

🛑App Store ( https://apps.apple.com/ro/app/dsu/id1663813906)

🛑Google Play ( https://play.google.com/store/apps/details?id=com.orson.dsu )

Citeste mai mult

Eveniment

Camerele video auto, fiță sau necesitate? Ce spune Poliția Rutieră

Publicat

Publicitate

Într-un context rutier tot mai complex, camerele video auto au devenit un accesoriu util pentru șoferi, contribuind semnificativ la corectitudinea în trafic. Fostul șef al Direcției Rutiere atrage atenția asupra provocărilor pe care le poate aduce implementarea acestui sistem în România, scrie ADEVĂRUL. Lucian Diniță, fost șef la Direcția Rutieră din Inspectoratul General al Poliției, a vorbit recent despre utilitatea camerelor video auto, un fenomen tot mai răspândit în România și bine cunoscut în țările din vestul Europei. Diniță subliniază că aceste camere, montate pe bordul mașinilor, au un rol important atât pentru șoferi, cât și pentru autorități. În opinia sa, camerele auto sunt o metodă modernă de probă, iar înregistrările pot fi folosite pentru a clarifica situațiile din trafic, fie că este vorba de propria conduită la volan sau de sesizarea comportamentului altor participanți la trafic.

„Este un obicei în vest. Ce fac ele de fapt? Îți probează ție, ca șofer, la un moment dat, că dacă încalci o regulă, poți să o și contești,” a explicat Diniță. Potrivit acestuia, camerele pot deveni un sprijin în trafic, oferind dovezi clare în cazul unor conflicte sau acuzații. „Pe de altă parte, poate să fie o probă pentru alții, mai ales că Ministerul Afacerilor Interne a lansat platforma pentru sesizarea neregulilor din trafic,” a adăugat fostul șef al Direcției Rutiere, referindu-se la recenta lansare a aplicației MAI, unde utilizatorii pot încărca imagini cu abateri în trafic.

Într-o lume a traficului tot mai aglomerată, Diniță consideră că aceste camere sunt esențiale: „În jungla din trafic, îți pot fi de folos la un anumit moment,” susține el, menționând că înregistrările pot constitui probe importante în situații de risc sau litigii.

Publicitate

Totuși, el atrage atenția asupra provocărilor de ordin procedural pe care implementarea acestui sistem le-ar putea aduce. „Interesant este cine va analiza aceste probe. Va fi o mare problemă,” a spus el, subliniind că structurile care vor analiza dovezile video trebuie să aibă experiență profesională solidă. „Trebuie să existe o structură cu profesioniști,” a accentuat Diniță, considerând că o astfel de inițiativă necesită personal calificat pentru a evalua probele și a lua măsuri corecte și bine fundamentate.

Diniță și-a exprimat și îngrijorarea față de posibilele complicații juridice pe care le-ar putea întâmpina șoferii atunci când trebuie să își demonstreze nevinovăția în instanță, bazându-se pe aceste înregistrări. „Să ajungi la stadiul la care să te duci într-o instanță și să trebuiască să îți probezi nevinovăția este deja prea mult pentru instanțe,” a declarat el. În opinia sa, înainte de implementarea unei astfel de măsuri, ar fi fost necesară o analiză mai profundă a modului în care platforma va funcționa și a procedurilor care vor fi urmate pentru a asigura corectitudinea și eficiența.

În final, Lucian Diniță a ridicat întrebarea dacă România este pregătită să implementeze un astfel de sistem la fel ca în țările vest-europene, cunoscute pentru standardele lor ridicate de civilizație rutieră: „Noi suntem pregătiți pentru așa ceva? Să ne gândim dacă putem să aplicăm ce se întâmplă în vest, aici. Oare se poate? E posibil? Dacă e posibil, vom trăi și vom vedea,” a concluzionat el, exprimând totodată o notă de scepticism, dar și speranța că traficul din România va putea beneficia de o reglementare mai strictă și de un control mai eficient al abaterilor.

Publicitate

Utilitatea camerelor auto pentru șoferi

Camerele video auto sunt dotate cu sisteme de prindere și se montează ușor pe parbriz sau bord, iar datele capturate sunt stocate fie pe carduri SD, fie în memorie internă sau chiar în Cloud. Înregistrările pot fi ulterior accesate și folosite ca dovezi în fața autorităților, ceea ce este esențial în situații precum accidentele rutiere, furturile sau actele de vandalism. Mai mult decât atât, camerele auto pot surprinde comportamente periculoase, cum ar fi agresivitatea în trafic, și pot fi folosite ca probe video pentru sancționarea șoferilor indisciplinați.

„Camerele de supraveghere montate în autovehicul își pot dovedi utilitatea în multiple situații. De exemplu, dacă un șofer surprinde un comportament agresiv, poate trimite imaginile către autorități folosind aplicația ESAR. Poliția analizează ulterior aceste imagini prin platforma M.A.I hub.mai.gov.ro și, dacă este cazul, aplică sancțiuni celor vinovați de încălcări ale normelor rutiere”, a declarat Bogdan Ghebaur, purtătorul de cuvânt al Poliției Române.

Poliția Română sfătuiește șoferii să folosească camere video auto, subliniind că acestea reprezintă un real ajutor în documentarea eventualelor incidente din trafic. „Orice eveniment surprins pe camerele de supraveghere auto poate fi transmis către poliție, contribuind la clarificarea circumstanțelor și aplicarea măsurilor necesare. Recomandăm utilizarea camerelor auto pentru a spori siguranța și disciplina în trafic”, a subliniat purtătorul de cuvânt al Poliției Române, mai precizează ADEVĂRUL.

Publicitate

Ce caracteristici sunt importante pentru o cameră auto

Pe piață există o gamă variată de camere auto, cu specificații diferite, dar câteva funcții esențiale fac diferența între o cameră eficientă și una obișnuită. În momentul achiziționării, șoferii trebui să aibă în vedere:

  1. Câmpul Vizual – O cameră de calitate ar trebui să surprindă o zonă extinsă a drumului, acoperind atât vehiculele din față, cât și eventualii pietoni de pe trotuar.
  2. Tehnologie HDR – Aceasta ajută la captarea unor imagini clare, indiferent de condițiile meteorologice, precum ploaia sau soarele puternic, ceea ce asigură o calitate superioară a înregistrărilor.
  3. Stabilizare de Imagine – Deoarece camera funcționează în timpul deplasării, stabilizatorul de imagine previne apariția unor imagini neclare din cauza vibrațiilor drumului.
  4. Rata Cadrelor pe Secundă (FPS) – O cameră cu o rată ridicată de cadre, de minim 30 FPS, asigură înregistrări fluide, fără cadre lipsă sau neclare.
  5. Rezistență la Condiții Extreme – Camerele trebuie să fie robuste și capabile să funcționeze la temperaturi variate, având în vedere expunerea constantă în mașină.
  6. Funcție de Play Back – Aceasta permite vizualizarea instantanee a imaginilor captate chiar pe ecranul camerei, o funcționalitate utilă pentru revizuirea rapidă a evenimentelor.
  7. Capacitate de Stocare Mare – Dispozitivul trebuie să permită stocarea unui volum mare de date, fie prin memorie internă, fie prin carduri SD cu capacitate variabilă.
  8. Conectivitate Wi-Fi – Unele camere permit conectarea cu un smartphone prin Wi-Fi, ceea ce permite vizualizarea sau descărcarea rapidă a clipurilor.

S-au aruncat în fața mașinii

Amintim că două incidente similare s-au petrecut în Năvodari, unde, în zile diferite, doi pietoni au sărit intenționat în fața mașinilor pentru a simula accidente rutiere. Primul caz, înregistrat pe 16 octombrie, surprinde un pieton care se aruncă brusc în fața unei mașini ce se afla pe trecerea de pietoni, încercând să mimeze un accident. Incidentul a avut loc pe strada Albinelor, iar polițiștii Serviciului de Siguranță Rutieră au fost notificați că un pieton ar fi fost lovit pe trecerea de pietoni.

„Din primele cercetări efectuate a rezultat că bărbatul de 37 de ani s-ar fi aruncat cu intenție în fața autoturismului.”, declară polițiștii.

Un al doilea incident similar a fost surprins într-un videoclip realizat de un martor, care arată cum un alt pieton s-a aruncat în fața unei mașini, încercând aceeași schemă de simulare a unui accident. Acest eveniment a avut loc pe 21 octombrie, pe strada Nuferilor, iar polițiștii au fost sesizați că un pieton ar fi fost lovit de un autoturism.

„Din primele cercetări efectuate a rezultat că bărbatul de 51 de ani s-ar fi aruncat cu intenție în fața autoturismului.”, concluzionează autoritățile.

Poliția din Constanța sfătuiește șoferii să fie vigilenți în fața unor astfel de situații și să instaleze camere de înregistrare video pe vehiculele lor. În cazul unor incidente similare, recomandarea este ca șoferii să informeze imediat autoritățile pentru a facilita investigațiile.

Sursă: ADEVĂRUL

Citeste mai mult

Eveniment

O casă din localitatea George Coșbuc a fost în pericol, după ce funinginea din coșul de fum s-a aprins

Publicat

Publicitate

O casă din localitatea George Coșbuc a fost în pericol, în această dimineață, după ce funinginea din coșul de fum s-a aprins.

Pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani au intervenit prompt și au stins flăcările înainte ca acestea să se extindă la acoperiș.

Cauza probabilă a fost stabilită ca fiind coș de fum necurățat de funingine.

Publicitate

Vă reamintim faptul că în sezonul rece multe dintre incendii se produc din cauza coșurilor de fum defecte, necurățate de funingine sau neprotejate termic față de materialele combustibile din structura acoperișului.

Verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.).

Curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare.

Publicitate

Tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn).

Îngroșați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului.

Păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

Publicitate

De asemenea, pentru prevenirea intoxicaţiilor cu fum se recomandă montarea detectoarelor de incendiu în locuințe, în vederea semnalizării din timp a utilizatorilor referitor la eventualele acumulări de fum și gaze toxice.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending