Connect with us

Actualitate

Preșcolarii și elevii vor avea excursii gratuite în „Săptămâna verde”. Când se organizează și cine se poate înscrie

Publicat

Publicitate


Un ordin de ministru publicat recent în Monitorul Oficial stabilește condițiile de participare, mecanismul de alocare a fondurilor și formularul de înscriere și de raportare pentru școli. Programul „Săptămâna Verde” are alocat un buget de 100 de milioane de lei pentru fiecare an, 2024 și 2025. Școlile pot depune cereri de înscriere până în septembrie 2024, urmând ca fondurile să fie acordate în octombrie 2024, scrie alba24.ro.

Excursii gratuite pentru preșcolari și elevi, în „Săptămâna verde”.

Școlile și liceele din țară pot solicita finanțare pentru activitățile desfășurate în cadrul Programului „Săptămâna Verde” pentru anii 2024 și 2025. Astfel, instituțiile de învățământ pot primi fonduri pentru organizarea de excursii cu tematică legată de mediu, urmând să fie acoperite cheltuielile pentru cazare, transport, mese sau bilete. 

 

Programul „Săptămâna Verde” 2024 – 2025

Ordinul pentru aprobarea Metodologiei de implementare a activităților școlare locale din cadrul programului „Săptămâna verde”, pentru anii 2024 și 2025, finanțate din Fondul pentru mediu, a fost publicat în Monitorul Oficial joi, 6 iunie.

Publicitate

Potrivit documentului, schimbările climatice și degradarea mediului sunt probleme cu care ne confruntăm la nivel național și internațional. Abordarea acestora trebuie să aibă în vedere schimbări radicale atât la nivel economic, cât și la nivel social.

„Educația este unul dintre pilonii îmbunătățirii răspunsului la schimbările climatice, prin schimbarea comportamentului uman, în vederea protejării naturii și a resurselor, fiind recunoscut faptul că educația pentru climă joacă un rol fundamental în adaptarea comportamentală și mentală a societății la schimbările climatice.

Educația privind schimbările climatice și mediul are rolul de a contribui la modelarea comportamentelor individuale, de grup și de sistem care duc la degradarea naturii și a mediului înconjurător și de a împuternici oamenii să contribuie la rezolvarea de probleme și la schimbări sistemice.

Scopul educației privind schimbările climatice și mediul este de a contribui la atingerea obiectivelor de sustenabilitate pe termen lung, de a sprijini actorii relevanți (inclusiv autoritățile publice centrale și locale) în lupta cu efectele grave ale poluării, degradării mediului și schimbărilor climatice și de a crește capacitatea lor de intervenție.

Educația privind schimbările climatice și mediul promovează un stil de viață sustenabil prin dezvoltarea de competențe ecosociale, dezvoltarea unui mediu școlar sustenabil, dezvoltarea capacității elevilor de a reflecta și de a acționa în vederea protejării mediului, dezvoltarea competențelor de bază pentru o economie circulară bazată pe o utilizare sustenabilă a resurselor naturale și adoptarea unui stil de viață care favorizează protejarea biodiversității și refacerea ecosistemelor naturale.

Educația pentru mediu și schimbări climatice presupune o abordare integrată la nivelul unității de învățământ (management, director, profesor, elevi, personalul unității de învățământ)”, se precizează în documentul citat.

Programul „Săptămâna verde” este finanțat din Fondul pentru mediu și are ca scop sprijinirea unităților de învățământ în derularea unor activități cât mai interesante și atractive pentru preșcolari și elevi, cu efecte imediate și pe termen lung în formarea la aceștia a unei atitudini protective față de mediu.

Activitățile din cadrul Programului „Săptămâna verde” se adresează preșcolarilor, elevilor din învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

Înscrierea și selecția unităților de învățământ
Finanțarea este disponibilă unităților de învățământ de stat cu personalitate juridică din țară, de nivel preșcolar, primar, gimnazial și liceal, pe baza înscrierii la inspectoratul școlar județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISJ/ISMB), în limitele fondurilor disponibile.

Condițiile de participare sunt următoarele:

a) unitatea de învățământ trebuie să aibă personalitate juridică;
b) unitatea de învățământ trebuie să completeze un formular de înscriere și să îl transmită la ISJ/ISMB, în termenele stabilite, conform calendarului activităților.
Toate unitățile de învățământ care se înscriu conform condițiilor vor primi finanțare. Dacă există unități de învățământ care nu se vor înscrie până la termenul-limită sau în perioada de grație de maximum o săptămână de la expirarea acestui termen, bugetele acestora vor fi alocate altor unități de învățământ din același județ/municipiul București, la decizia inspectoratului școlar.

Excursii gratuite pentru preșcolari și elevi, în „Săptămâna verde”. Activități eligibile
Unitățile de învățământ sunt încurajate să proiecteze, să inițieze și să desfășoare activități adaptate nevoilor preșcolarilor/elevilor și climatului școlar.

Activitățile sunt bazate pe implicarea activă a preșcolarilor/elevilor, pe cooperare și crearea unui spațiu de învățare adecvat pentru fiecare și pot avea un impact semnificativ și pozitiv asupra acestora.

Activitățile eligibile în cadrul programului sunt:

participarea la excursii în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice (transport, cazare și masă — dacă este cazul, intrare la grădini botanice/în parcuri naționale, la muzee, bilete la evenimente sau la cinema — filme documentare etc.), inclusiv deplasări pentru cercetare în teren (rezervații, situri de importanță comunitară — plante/animale ocrotite);
amenajarea spațiului verde al școlii/amenajarea de minigrădini botanice sau minisere/amenajarea de grădini (mobilier de grădină din materiale reciclate/reciclabile sau recuperate, material săditor, pământ, fertilizant, unelte, mănuși, folie de plastic, pietriș, scoarță de copac, gărdulețe, vopsea ecologică etc.);
acțiuni de ecologizare, colectare de deșeuri (mănuși, saci, unelte etc.);
amenajarea unui „colț verde” în interiorul unității de învățământ (mobilă din materiale reciclate sau recuperate, unelte, pufuri și perne, plante în ghiveci, diverse resurse ludice și educative pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice etc.);
participarea la competiții locale, județene sau naționale de ecologie/protecția mediului/educație pentru mediu (consumabile pentru realizare de materiale și proiecte de mediu conform regulamentelor, transport, cazare și masă pentru participanți, dacă nu sunt asigurate de organizatori);
organizarea de minitabere urbane de educație pentru mediu și schimbări climatice (standuri, kituri, materiale reciclabile și reciclate pentru ateliere de crafting, alimente și băuturi pentru participanți, materiale promoționale din materiale reciclate etc.);
participarea și organizarea de schimburi de experiență cu alte unități de învățământ din comunitate sau din țară, în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;
participarea profesorilor la cursuri de formare în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice, urmate de aplicarea noilor cunoștințe și abilități la clasă;
amenajarea de diorame, terarii și acvarii.
Bugetul și mecanismul de alocare a fondurilor
Bugetul total alocat programului pentru anul 2024 și anul 2025 este în valoare de 100.000.000 lei.

Lista cu unitățile de învățământ care vor beneficia de finanțare în anul 2024 sau 2025, după caz, va fi înaintată Ministerului Educației la finalul anului școlar 2023—2024, de ISJ/ISMB.

Tipuri de cheltuieli permise în cadrul Programului de finanțare:

consumabile pentru organizarea de lecții demonstrative și cercuri pedagogice interdisciplinare (biologie, fizică, chimie, geografie), urmate de organizarea de proiecte interdisciplinare interactive de educație pentru mediu și schimbări climatice;
kituri pentru laboratoarele de chimie și biologie, necesare pentru activități de educație pentru mediu și schimbări climatice;
achiziții de truse/instrumente pentru măsurarea unor parametri de calitate (apă, aer, sol etc.);
recipiente pentru colectarea selectivă a deșeurilor;
achiziționarea de auxiliare didactice și mijloace de învățământ multimedia în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;
abonamente la platforme educaționale care conțin materiale pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice (eduboom, twikl, mozabook etc.);
consumabile pentru organizarea unor evenimente artistice/de creație cu teme ecologice sau a unor concursuri locale, județene, regionale și naționale de educație pentru mediu și schimbări climatice;
pentru activitățile eligibile din cadrul programului.
Din fondurile alocate nu sunt permise cheltuielile salariale.

Excursii gratuite pentru preșcolari și elevi, în „Săptămâna verde”. Calendarul activităților

Activitățile finanțate pot fi derulate de unitățile de învățământ pe parcursul anilor calendaristici 2024 și 2025 și vor avea următorul calendar:

Informarea unităților de învățământ privind oportunitatea înscrierii în programul de finanțare – mai—septembrie 2024
Înscrierea unităților de învățământ în programul de finanțare – mai—septembrie 2024
Alocarea bugetelor solicitate – octombrie 2024
Coordonarea/Susținerea și monitorizarea activităților la nivelul unităților de învățământ – 2024 și 2025
Desfășurarea activităților la nivelul unităților de învățământ – 2024 și 2025
Raportarea activităților desfășurate și a rezultatelor obținute la nivelul unităților de învățământ – în maximum o lună de la finalizarea activităților
fiecărei unități de învățământ preuniversitar
Centralizarea rezultatelor obținute la nivel județean și raportarea acestora – decembrie 2024, decembrie 2025
Centralizarea rezultatelor obținute la nivel național și raportarea acestora – martie 2026

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Noi reguli pentru temele elevilor: Maximum o oră la învățământul primar, 2 ore la gimnaziu și liceu. Proiect în dezbatere publică

Publicat

Publicitate

Noi reguli pentru temele elevilor: Directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de o oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă, informează alba24.ro

Aceste reguli se regăsesc într-un proiect de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar, pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării, miercuri, 19 noiembrie, transmite Edupedu.ro.

Nu se mai pot da teme ”grele”. Proiectul de ordin mai prevede că tema obligatorie trebuie să aibă un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevii clasei.

Tema suplimentară, care este facultativă, cu caracter general sau individual – diferențiată, pentru activități de recuperare sau de pregătire pentru performanță, presupune că elevul nu este obligat să o facă.

La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați.

În prezent, cu orele de curs și temele pentru acasă se poate ajunge ca un copil să muncească zilnic

Publicitate

pentru școală mai mult de 8 ore.

Temele pot afecta atât sănătatea fizică, cât și cea psihică a elevilor. Potrivit unui studiu realizat de Universitatea Stanford, 56% dintre elevi au considerat temele o sursă principală de stres.

După o zi întreagă de învățare la clasă, elevii pot deveni epuizați dacă au prea multe teme. Când se întâmplă acest lucru, copilul poate înceta să-și facă temele sau să se bazeze pe un părinte pentru a-l ajuta cu temele, arata studiul celor de la Oxford.

Ca urmare, notele pot începe să scadă, iar efectul este invers față de cel așteptat.

Prea multe teme pot duce, de asemenea, la o învățare mai puțin activă, un tip de învățare care are loc în context și încurajează participarea.

Citeste mai mult

Educație

Educația globală, trăită cu sens: Elevii Liceului „Demostene Botez” Trușești, inspirați de părintele Cătălin Postolache

Publicat

Publicitate

În cadrul Săptămânii Educației Globale, elevii Liceului „Demostene Botez” Trușești au avut parte de o activitate aparte, desfășurată sub îndrumarea preotului Cătălin Postolache, de la Parohia Sulița II, în care care valorile, dialogul și speranța s-au transformat în lecții vii, cu impact direct asupra modului în care tinerii privesc lumea și rolul lor în ea.

Atmosfera caldă a întâlnirii a creat cadrul ideal pentru ca elevii să descopere ce înseamnă responsabilitatea globală și cum pot contribui, prin gesturi mici, la construirea unei lumi mai drepte, mai pașnice și mai durabile. Părintele Cătălin Postolache i-a provocat să reflecteze asupra importanței fiecărei acțiuni, explicând că dreptatea este asemenea unei semințe ce trebuie cultivată zilnic, pacea o respirație comună care ne unește, iar durabilitatea o promisiune tăcută pe care o lăsăm moștenire generațiilor viitoare.

Prin discuții deschise, exemple inspirate și activități interactive, elevii au fost încurajați să privească dincolo de granițele personale și să își înțeleagă poziția în comunitatea globală. Activitatea nu a fost doar o lecție, ci o experiență transformațională în care vocea copiilor a fost ascultată, iar ideile lor au prins contur.

Potrivit profesoarei Cătălina Gania, tinerii au dezbătut ideea că viitorul este un proiect colectiv și că fiecare dintre ei are puterea de a contribui la schimbare.

Liceul „Demostene Botez” Trușești și Parohia Sulița II își reafirmă astfel angajamentul comun de a sprijini educația pentru cetățenie globală, într-o încercare perpetuă de a zidi punți solide între generații.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (405)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DICȚIONAR SPECIAL

 

„GĂINAŢUL” LUI PAUL VERLAINE: Comparaţia vrea să pună în evidenţă incongruenţele multiple între „omul creator” şi „creatorul trăitor”, adică între creaţia individului şi viaţa sa. Explică universitarul Codrin Liviu Cuţitaru în articolul său, „Detalii complicate”, din „Dilema veche” nr. 955 din 2022: „…subtilul simbolist francez denunţă incompatibilitatea extremă între ceea ce experimenta psihic, pe plan creator-oniric şi ceea ce reuşea să exprime concret, prin scris, în realitatea imediată. Mărturisea, cât se poate de franc poetul, că el plutea, imaginar, pe un cer plin de stele, de unde doar „GĂINAŢUL” cădea , parcimonios în răstimpuri pe „bietele” sale „caiete” de compoziţie literară”.

 

Publicitate

OBSERVAŢIA EUGEN SIMION: Am întâlnit-o în „Ziua” nr. 4149 din februarie 2008: „Tinerii sunt cei care vin în literatură cu programe incendiare şi, tot de regulă, le abandonează după oarecare vreme şi trec la altceva. Unii abandonează chiar poezia şi rămân în literatură, dacă rămân, doar prin literatura lor de programe nerealizate. George Călinescu nu greşea prea mult când ironiza tinerii avangardişti români zicând că ei s-au realizat în măsura în care au trădat programele avangardei, iar cei care nu le-au trădat au atins performanţa pe care au atins-o, de pildă faimosul Taşcu Gheorghiu, traducătorul eminent al „Ghepardului” şi al poemului „Un anotimp în infern„. El nu tipărise, ca autor nemijlocit, decât 17 pagini şi era mândru de această performanţă pentru că, explica el, este singurul dintre români care respectă în chip absolut programul suprarealist”.

 

DOUĂ NOI LIMBAJE DE CAUCIUC: Au fost identificate de Octavian Hoandră şi prezentate în „Ziua” nr. 4167 din 2008:

a) limbajul POLITICO – AVOCĂŢESC – RUGINIT;

b) limbajul SIMANDICOS INTELECTUALIST, de dicţionar.

 

 

METAFORA ATLETISMULUI ÎN LITERATURĂ: Aparţine scriitorului italian Antonio Tabucchi. Am întâlnit-o în „România liberă” din 26 aprilie 2008: „Dacă folosim metafora atletismului, mass-media este ca o cursă de 100 de metri, pe care literatura o pierde. Literatura poate însă câştiga maratonul, cartea rămâne şi are o influenţă mai mare în timp. Dar nu ne putem aştepta ca o carte, chiar şi cu foarte mare succes, să opereze o schimbare imediată în societate.”

 

 

EXPRESIONISMUL ARHETIPAL: Concept inventat de pictorul Constantin Severin pe care l-am întâlnit explicat în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 7 din 2022: „De obicei istoricii şi criticii de artă spun că există doar două paradigme în artă: arta FIGURATIVĂ şi arta ABSTRACTĂ. Eu zic că există o paradigmă mult mai veche, încă de la peşterile rupestre, care este arta ARHETIPALĂ. (…) Mă simt apropiat de Brâncuşi şi eu zic că el e fondatorul „expresionismului arhetipal” şi creaţia sa este alcătuită practic din arhetipuri. Chiar în jurnalele sale scrie şi vorbeşte despre arhetipurile lui Jung. Deci, el era conştient, era atras de arhetipurile lui Jung şi eu zic că, în acelaşi timp, formele sale şi cizelările exact asta spun. Parcă e un strigăt a lui Munch „Pasărea în spaţiu”, deci e vorba de forme expresioniste. Adevăratul întemeietor al expresionismului arhetipal e Brâncuşi”;

 

SINDROMUL ANTEU: L-am găsit explicat de artistul plastic Mircia Dumitrescu într-un interviu acordat lui Ionuţ Vulpescu şi publicat în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 7 din 2022 şi se traduce prin „pierderea pământului de sub picioare”: „Nu trebuie să mimezi ceea ce tu nu simţi în realitatea ta. Acest transfer exterior te înfundă. Îţi pierzi pământul de sub picioare. Exact aşa cum face Anteu. pe care Hercule îl ridică în aer şi îl sugrumă în aer, căci dacă stătea cu picioarele pe pământ, mama lui îi dădea forţe să poată să lupte cu el. Aşa se întâmplă şi la noi. Trebuie să stăm legaţi de această atmosferă. Eu cred aşa: cu cât te ancorezi mai mult în atmosfera naţională, cu cât devii mai înţelegător al locului unde te afli, cu atât poţi să atingi valori universale. Sigur că e o bătălie mult mai grea, mai ales că noi avem un mare defect: nu ştim să ne apreciem valorile”.

 

 

UNIVERSUL UTOPIC JEAN DEBUFFET: Într-o lucrare publicată în 1968 şi intitulată „Omul obişnuit şi creaţia”, autorul, Jen Debuffet, elaborează un univers utopic în care arta brută ar oferi tuturor celor care găsesc energia de a-şi manifesta capacităţile creatoare, un loc alături de artiştii titraţi. Cităm din J. D.: „Nu vor mai exista PRIVITORI în cetate. Nimic în afară de actori. Fără cultură, deci fără privire”. (Obs.: Cuvântul PRIVITOR l-a împrumutat de la Duchamp pentru a desemna vizitatorul, spectatorul prin acţiunea lui. Duchamp foloseşte cuvântul pentru a accentua existenţa unei relaţii perceptive, specifică picturii RETINIENE, spre exemplu);

 

 

DOUĂ CELEBRE TEORII GEOPOLITICE ALE ANILOR `90: Sunt reluate de Andrei Cornea în „Dilema veche” nr. 963 din 22 – 28 septembrie 2022. Ele anticipau starea lumii în următoarele decenii ale secolului XXI: 1. cea a lui Francis Fukuyama – „credea că succesul democraţiilor liberale, după încheierea în favoarea lor a Războiului Rece, anunţă o lume liberală paşnică şi cam plictisitoare, descrisă în termeni hegelieni de „sfârşit al istoriei”; 2. cea a lui Samuel Huntington – „vedea dimpotrivă viitorul în termeni de conflicte, dar nu între ideologii sau interese de stat tradiţionale, ci în termeni de „civilizaţii”, adică de mari unităţi socio-politice definite mai ales în funcţie de religiile dominante, precum civilizaţia catolică – protestantă, slav – ortodoxă, civilizaţia islamică etc. Analiza lui Andrei Cornea: „Acum, la 25-30 de ani de la acele „predicţii”, nu putem decât constata că ambele s-au înşelat profund sau, dacă vreţi, au descris nişte lumi care nu seamănă cu lumea noastră”,

 

 

 

ŞCOALA DE PRODUS ŢOPENIE: Descrierea aparţine lui Dan Stanca într-un articol din „România literară” nr. 33 din 2022: „De mai bine de jumătate de veac, dacă nu chiar de trei sferturi de secol, în România a funcţionat şi funcţionează o şcoală exemplară de produs ţopenie. Comunismul, la urma urmei, aşa ceva a creat: promoţii peste promoţii de ţoape care au pus stăpânire pe societate şi au distrus-o. În felul acesta nu am mai avut elite în niciun domeniu. Ţoapa nu reprezintă neapărat neamul prost, ţoapa este şi tipul leneş, incompetent, specimenul care face totul de mântuială, dar care, prin tupeu şi obrăznicie, adică printr-o propagandă împinsă spre ultimele consecinţe, închide gura acelora care îndrăznesc s-o critice”.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Tentativă de mituire filmată cu body-cam în Botoșani. Polițiștii au refuzat 200 de euro și 2.000 de lei

Publicat

Publicitate

Luni, în jurul orei 13:25, ofițerii de poliție din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani au fost sesizați de către un echipaj de poliție din cadrul IPJ Botoșani – Poliția  Municipiului  Botoșani – Biroul Rutier cu privire la faptul că, în aceeași zi, în timp ce se afla în exercitarea atribuțiilor de serviciu pe raza localității Victoria, comuna Stăuceni, județul Botoșani, au constatat că șoferul unei autoutilitare a efectuat o manevră de depășire pe linie continuă.

Având în vedere cele constatate de polițiști, conducătorului auto, un cetățean în vârstă de 55 de ani din localitatea Trușești, județul Botoșani, i s-a adus la cunoștință contravenția săvârșită și că urmează să fie sancționat contravențional, cu amendă și reținerea permisului de conducere. În acest context, pentru a nu lua măsurile legale care se impuneau, conducătorul auto i-a promis unuia dintre polițiști suma de 200 de euro.

Agentul de poliție a refuzat propunerea, procedând la sancționarea contravențională a conducătorului auto și la reținerea permisului de conducere pe o perioadă de 60 de zile. Cu ocazia prezentării procesului-verbal de constatare a contravenției în vederea semnării, șoferul a promis din nou o sumă de bani agentului de poliție, respectiv 2.000 de lei, pentru a nu dispune măsurile legale față de acesta.

Polițiștii  au refuzat categoric propunerile conducătorului auto și au sesizat Direcția Generală Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani. Interacțiunea a fost filmată cu dispozitivul body-cam din dotarea agentului de poliție constatator.

Cercetările continuă pentru clarificarea tuturor împrejurărilor și stabilirea măsurilor legale ce se impun, sub coordonarea procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Botoșani.

Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

Publicitate

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending