Connect with us

Actualitate

Preșcolarii și elevii vor avea excursii gratuite în „Săptămâna verde”. Când se organizează și cine se poate înscrie

Publicat

Publicitate


Un ordin de ministru publicat recent în Monitorul Oficial stabilește condițiile de participare, mecanismul de alocare a fondurilor și formularul de înscriere și de raportare pentru școli. Programul „Săptămâna Verde” are alocat un buget de 100 de milioane de lei pentru fiecare an, 2024 și 2025. Școlile pot depune cereri de înscriere până în septembrie 2024, urmând ca fondurile să fie acordate în octombrie 2024, scrie alba24.ro.

Excursii gratuite pentru preșcolari și elevi, în „Săptămâna verde”.

Școlile și liceele din țară pot solicita finanțare pentru activitățile desfășurate în cadrul Programului „Săptămâna Verde” pentru anii 2024 și 2025. Astfel, instituțiile de învățământ pot primi fonduri pentru organizarea de excursii cu tematică legată de mediu, urmând să fie acoperite cheltuielile pentru cazare, transport, mese sau bilete. 

 

Programul „Săptămâna Verde” 2024 – 2025

Ordinul pentru aprobarea Metodologiei de implementare a activităților școlare locale din cadrul programului „Săptămâna verde”, pentru anii 2024 și 2025, finanțate din Fondul pentru mediu, a fost publicat în Monitorul Oficial joi, 6 iunie.

Publicitate

Potrivit documentului, schimbările climatice și degradarea mediului sunt probleme cu care ne confruntăm la nivel național și internațional. Abordarea acestora trebuie să aibă în vedere schimbări radicale atât la nivel economic, cât și la nivel social.

„Educația este unul dintre pilonii îmbunătățirii răspunsului la schimbările climatice, prin schimbarea comportamentului uman, în vederea protejării naturii și a resurselor, fiind recunoscut faptul că educația pentru climă joacă un rol fundamental în adaptarea comportamentală și mentală a societății la schimbările climatice.

Educația privind schimbările climatice și mediul are rolul de a contribui la modelarea comportamentelor individuale, de grup și de sistem care duc la degradarea naturii și a mediului înconjurător și de a împuternici oamenii să contribuie la rezolvarea de probleme și la schimbări sistemice.

Scopul educației privind schimbările climatice și mediul este de a contribui la atingerea obiectivelor de sustenabilitate pe termen lung, de a sprijini actorii relevanți (inclusiv autoritățile publice centrale și locale) în lupta cu efectele grave ale poluării, degradării mediului și schimbărilor climatice și de a crește capacitatea lor de intervenție.

Educația privind schimbările climatice și mediul promovează un stil de viață sustenabil prin dezvoltarea de competențe ecosociale, dezvoltarea unui mediu școlar sustenabil, dezvoltarea capacității elevilor de a reflecta și de a acționa în vederea protejării mediului, dezvoltarea competențelor de bază pentru o economie circulară bazată pe o utilizare sustenabilă a resurselor naturale și adoptarea unui stil de viață care favorizează protejarea biodiversității și refacerea ecosistemelor naturale.

Educația pentru mediu și schimbări climatice presupune o abordare integrată la nivelul unității de învățământ (management, director, profesor, elevi, personalul unității de învățământ)”, se precizează în documentul citat.

Programul „Săptămâna verde” este finanțat din Fondul pentru mediu și are ca scop sprijinirea unităților de învățământ în derularea unor activități cât mai interesante și atractive pentru preșcolari și elevi, cu efecte imediate și pe termen lung în formarea la aceștia a unei atitudini protective față de mediu.

Activitățile din cadrul Programului „Săptămâna verde” se adresează preșcolarilor, elevilor din învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

Înscrierea și selecția unităților de învățământ
Finanțarea este disponibilă unităților de învățământ de stat cu personalitate juridică din țară, de nivel preșcolar, primar, gimnazial și liceal, pe baza înscrierii la inspectoratul școlar județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISJ/ISMB), în limitele fondurilor disponibile.

Condițiile de participare sunt următoarele:

a) unitatea de învățământ trebuie să aibă personalitate juridică;
b) unitatea de învățământ trebuie să completeze un formular de înscriere și să îl transmită la ISJ/ISMB, în termenele stabilite, conform calendarului activităților.
Toate unitățile de învățământ care se înscriu conform condițiilor vor primi finanțare. Dacă există unități de învățământ care nu se vor înscrie până la termenul-limită sau în perioada de grație de maximum o săptămână de la expirarea acestui termen, bugetele acestora vor fi alocate altor unități de învățământ din același județ/municipiul București, la decizia inspectoratului școlar.

Excursii gratuite pentru preșcolari și elevi, în „Săptămâna verde”. Activități eligibile
Unitățile de învățământ sunt încurajate să proiecteze, să inițieze și să desfășoare activități adaptate nevoilor preșcolarilor/elevilor și climatului școlar.

Activitățile sunt bazate pe implicarea activă a preșcolarilor/elevilor, pe cooperare și crearea unui spațiu de învățare adecvat pentru fiecare și pot avea un impact semnificativ și pozitiv asupra acestora.

Activitățile eligibile în cadrul programului sunt:

participarea la excursii în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice (transport, cazare și masă — dacă este cazul, intrare la grădini botanice/în parcuri naționale, la muzee, bilete la evenimente sau la cinema — filme documentare etc.), inclusiv deplasări pentru cercetare în teren (rezervații, situri de importanță comunitară — plante/animale ocrotite);
amenajarea spațiului verde al școlii/amenajarea de minigrădini botanice sau minisere/amenajarea de grădini (mobilier de grădină din materiale reciclate/reciclabile sau recuperate, material săditor, pământ, fertilizant, unelte, mănuși, folie de plastic, pietriș, scoarță de copac, gărdulețe, vopsea ecologică etc.);
acțiuni de ecologizare, colectare de deșeuri (mănuși, saci, unelte etc.);
amenajarea unui „colț verde” în interiorul unității de învățământ (mobilă din materiale reciclate sau recuperate, unelte, pufuri și perne, plante în ghiveci, diverse resurse ludice și educative pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice etc.);
participarea la competiții locale, județene sau naționale de ecologie/protecția mediului/educație pentru mediu (consumabile pentru realizare de materiale și proiecte de mediu conform regulamentelor, transport, cazare și masă pentru participanți, dacă nu sunt asigurate de organizatori);
organizarea de minitabere urbane de educație pentru mediu și schimbări climatice (standuri, kituri, materiale reciclabile și reciclate pentru ateliere de crafting, alimente și băuturi pentru participanți, materiale promoționale din materiale reciclate etc.);
participarea și organizarea de schimburi de experiență cu alte unități de învățământ din comunitate sau din țară, în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;
participarea profesorilor la cursuri de formare în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice, urmate de aplicarea noilor cunoștințe și abilități la clasă;
amenajarea de diorame, terarii și acvarii.
Bugetul și mecanismul de alocare a fondurilor
Bugetul total alocat programului pentru anul 2024 și anul 2025 este în valoare de 100.000.000 lei.

Lista cu unitățile de învățământ care vor beneficia de finanțare în anul 2024 sau 2025, după caz, va fi înaintată Ministerului Educației la finalul anului școlar 2023—2024, de ISJ/ISMB.

Tipuri de cheltuieli permise în cadrul Programului de finanțare:

consumabile pentru organizarea de lecții demonstrative și cercuri pedagogice interdisciplinare (biologie, fizică, chimie, geografie), urmate de organizarea de proiecte interdisciplinare interactive de educație pentru mediu și schimbări climatice;
kituri pentru laboratoarele de chimie și biologie, necesare pentru activități de educație pentru mediu și schimbări climatice;
achiziții de truse/instrumente pentru măsurarea unor parametri de calitate (apă, aer, sol etc.);
recipiente pentru colectarea selectivă a deșeurilor;
achiziționarea de auxiliare didactice și mijloace de învățământ multimedia în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;
abonamente la platforme educaționale care conțin materiale pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice (eduboom, twikl, mozabook etc.);
consumabile pentru organizarea unor evenimente artistice/de creație cu teme ecologice sau a unor concursuri locale, județene, regionale și naționale de educație pentru mediu și schimbări climatice;
pentru activitățile eligibile din cadrul programului.
Din fondurile alocate nu sunt permise cheltuielile salariale.

Excursii gratuite pentru preșcolari și elevi, în „Săptămâna verde”. Calendarul activităților

Activitățile finanțate pot fi derulate de unitățile de învățământ pe parcursul anilor calendaristici 2024 și 2025 și vor avea următorul calendar:

Informarea unităților de învățământ privind oportunitatea înscrierii în programul de finanțare – mai—septembrie 2024
Înscrierea unităților de învățământ în programul de finanțare – mai—septembrie 2024
Alocarea bugetelor solicitate – octombrie 2024
Coordonarea/Susținerea și monitorizarea activităților la nivelul unităților de învățământ – 2024 și 2025
Desfășurarea activităților la nivelul unităților de învățământ – 2024 și 2025
Raportarea activităților desfășurate și a rezultatelor obținute la nivelul unităților de învățământ – în maximum o lună de la finalizarea activităților
fiecărei unități de învățământ preuniversitar
Centralizarea rezultatelor obținute la nivel județean și raportarea acestora – decembrie 2024, decembrie 2025
Centralizarea rezultatelor obținute la nivel național și raportarea acestora – martie 2026

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

VIDEO: Profesorii navetiști, călătorii infinitului. Imagini superbe surprind diminețile celor care duc școala mai departe

Publicat

Publicitate

În România sunt mii de profesori care, înainte ca orașele să se trezească, își pornesc drumul spre școlile în care predau. Pe întuneric, pe ceață, în frig sau în lumina unui răsărit care taie respirația, navetiștii — oamenii care duc educația înainte kilometru cu kilometru — devin adevărații călători ai infinitului. Ei sunt cei care, zi de zi, își pun speranțele în rucsac și pleacă spre clasele în care îi așteaptă zeci de copii.

Un profesor de istorie din județul Botoșani, Ovidiu Cherniciuc, a reușit să surprindă în imagini această lume tăcută a navetiștilor. Este doar unul dintre miile de profesori care fac zilnic zeci de kilometri până la școlile din România, iar filmările sale, realizate în zorii dimineții, arată mai mult decât un drum spre serviciu: sunt fâșii de cer incandescent, câmpuri acoperite de aburi reci, sate încă adormite și orizonturi care se deschid parcă special pentru cei care merg să predea. În fiecare cadru se simte un amestec de liniște și sacrificiu, o poezie nevăzută a oamenilor care pornesc la drum cu peste 30 de kilometri în față, înainte de orice oră de curs.

Pentru mulți dintre ei, naveta nu este o alegere, ci o necesitate. În unele zone rurale, școlile nu ar putea funcționa fără dascălii care vin de la distanță. Ei sunt cei care duc manualele, proiectele, grijile și entuziasmul cu ei în fiecare dimineață. Iar drumul — uneori dificil, alteori spectaculos — devine parte din rutina lor, un ritual care vorbește despre dedicare și rezistență.

Imaginile profesorului de istorie arată exact asta: nu oboseala, ci forța. Nu distanța, ci povestea. Nu drumul, ci oamenii. Profesorii navetiști devin astfel personaje ale propriei lor epopei, călători ai unei misiuni care nu se oprește niciodată — aceea de a educa.

Sunt cadre care ar putea sta oricând într-o expoziție. Cadre care îți amintesc că, în spatele fiecărei ore de istorie, matematică sau limba română, există un om care a traversat câmpuri, sate, nopți, ploi și răsărituri ca să fie acolo. Un om pentru care infinitul începe odată cu primul pas în afara casei, în fiecare dimineață.

Și poate că, privind aceste imagini, România ar trebui să își amintească mai des: școala nu începe la clopoțel. Începe cu drumul. Cu navetiștii. Cu oamenii care, indiferent de anotimp, aleg să rămână.

Publicitate

Iată imaginile:

Citeste mai mult

Eveniment

Un fost premier acuză Guvernul de coșmar al lui Bolojan de o „tranzacție bizară”: Datoria ieftină a fost înlocuită cu o datorie mai scumpă

Publicat

Publicitate

Florin Cîțu afirmă că Guvernul transmite zilnic mesaje de alarmă privind situația financiară a țării – de la avertismente privind „aproape incapacitate de plată” până la îndemnuri la „strâns cureaua”. În acest context, fostul premier susține că Ministerul Finanțelor ar fi realizat o operațiune complet contrară acestor avertismente, relatează mediafax.ro

Potrivit acestuia, în octombrie 2025 statul român s-a împrumutat de pe piețele internaționale la o dobândă medie de 6%, utilizând o parte din sumă pentru a răscumpăra înainte de scadență obligațiuni în valoare de 1 miliard de euro.

Obligațiuni vechi, dobânzi mult mai mici

Cîțu subliniază că obligațiunile răscumpărate aveau dobânzi considerabil mai reduse decât cele ale noului împrumut. El enumeră dobânzi de 2% până în decembrie 2026, 5% până în septembrie 2026 și 2,75% până în februarie 2026, ceea ce – susține fostul premier – face inexplicabilă decizia Guvernului.

Statul român a decis, în plină austeritate, să înlocuiască datorie ieftină cu datorie scumpă”, afirmă Cîțu, adăugând că măsura contrazice inclusiv declarațiile Executivului, care susține că dobânzile ar fi în scădere.

„Nu există justificare economică”

Fostul prim-ministru spune că Guvernul ar fi putut aștepta până în 2026 pentru a răscumpăra obligațiunile vechi, moment în care, dacă dobânzile ar fi scăzut, statul s-ar fi putut împrumuta mai ieftin.

„Nu există nicio justificare economică pentru o asemenea decizie”, subliniază el, sugerând că operațiunea ar putea crește artificial deficitul bugetar și, în final, presiunea asupra contribuabililor.

Publicitate

Întrebarea lui Cîțu către Guvern

Fostul premier cere clarificări urgente: „Cine a decis această tranzacție bizară prin care Ministerul Finanțelor crește artificial deficitul bugetar și, implicit, viitoarele taxe ale românilor?”.

În opinia sa, Guvernul nu poate solicita populației să accepte „taxe mai mari, prețuri mai mari și tăieri”, în timp ce statul „arde bani publici într-o operațiune complet nejustificată economic”.

În final, Cîțu ridică și un semn de întrebare cu privire la eventuale beneficii neoficiale: „Dar dacă cineva a avut de profitat personal? Atunci da — are sens”.

Citeste mai mult

Economie

2.680 de botoșăneni și-au găsit un loc de muncă prin AJOFM în primele zece luni ale anului

Publicat

Publicitate

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani a anunțat astăzi că în perioada ianuarie–octombrie 2025, un număr de 2.680 de persoane au fost integrate pe piața muncii prin măsurile active implementate de instituție. Datele arată o creștere constantă a interesului pentru serviciile AJOFM, dar și o nevoie tot mai mare de forță de muncă în județ.

Cei mai mulți dintre cei angajați, respectiv 1.249 de persoane, au peste 45 de ani, categorie considerată adesea vulnerabilă pe piața muncii. Urmează segmentul de 35–45 de ani, cu 387 de persoane încadrate, apoi grupa 25–30 de ani, cu 254 de persoane, și cea de 30–35 de ani, cu 125 de persoane. Un număr important îl reprezintă tinerii sub 25 de ani, în total 665. Din totalul persoanelor ocupate 919 sunt tineri NEETs – înregistrând astfel una dintre cele mai mari ponderi din ultimii ani în rândul beneficiarilor AJOFM.

Repartizarea pe gen confirmă o ușoară predominanță a bărbaților în noile angajări: 1.510 persoane față de 1.170 de femei, ceea ce reprezintă 56,34% respectiv 43,66% din totalul celor încadrați. În privința rezidenței, 1.266 de persoane provin din mediul urban, iar 1.454 din mediul rural, semn că programele AJOFM au impact semnificativ în zonele unde oportunitățile de angajare sunt mai reduse.

Datele arată și nivelul de pregătire al celor integrați în muncă: 981 au studii liceale, 678 provin din învățământul profesional, 662 au studii gimnaziale, 221 au studii superioare, iar 64 au absolvit studii postliceale. Dintre toți cei angajați în perioada analizată, 686 fac parte din categoria persoanelor greu sau foarte greu ocupabile, aspect care subliniază importanța măsurilor de sprijin derulate de instituție.

În total, 8.347 de persoane au beneficiat în acest interval de servicii de înregistrare, consiliere și sprijin în vederea obținerii indemnizației de șomaj sau a cuprinderii în programele active de ocupare. Profilarea acestora, proces realizat de AJOFM Botoșani, stabilește categoria de ocupabilitate și direcționează persoanele către măsurile adecvate situației lor.

„Continuăm să sprijinim angajarea în județ și să oferim soluții pentru toate categoriile de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă”, transmite directorul executiv Anca Apăvăloaie.

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Marius Budăi: Premierul Bolojan nu va mai trece prin Parlament niciun pachet de măsuri fără programul PSD de stimulare economică

Publicat

Publicitate

Deputatul PSD de Botoșani, fostul ministru al Muncii, Marius Budăi, lansează un avertisment ferm către premierul Ilie Bolojan, în contextul noilor politici economice promovate de Guvern.

Social-democratul spune că PSD nu va mai susține niciun pachet de măsuri care nu include programul partidului pentru stimularea economiei, subliniind că există tot mai mulți parlamentari în partid care împărtășesc aceeași poziție.

„Eu personal nu voi mai susține nimic dacă nu se regăsesc măsurile PSD. Și sunt mulți colegi din PSD care gândesc la fel!”, a declarat Marius Budăi, acuzând Cabinetul Bolojan că a împins România spre stagnare economică prin măsuri de austeritate. Deputatul a invocat date ale Băncii Naționale a României, potrivit cărora economia nu a avansat, iar inflația este în creștere, semn că politicile actuale nu funcționează.

Budăi atrage atenția și asupra situației fiscale, amintind că Ministerul Finanțelor a raportat încasări mai mici din TVA, deși taxa a fost majorată la 21%. „Este limpede că austeritatea nu funcționează! Dimpotrivă, transformă o problemă bugetară punctuală într-o criză economică generalizată. Austeritatea înseamnă sărăcie și recesiune!”, a punctat deputatul botoșănean.

În contrapondere, PSD susține că are soluții „realiste și aplicabile” pentru a stimula creșterea economică și pentru a evita declinul. Una dintre măsurile promițate de social-democrați este creditul fiscal pentru investiții, un mecanism prin care noile afaceri ar fi scutite de la plata impozitului pe profit timp de până la șapte ani. Budăi argumentează că statul nu ar pierde bani, deoarece ar încasa venituri din alte taxe generate de activitatea economică: TVA, contribuții și dividende.

„Există impact bugetar, dar pozitiv, nu negativ, cum susțin unii ‘pricepuți’ în economie!”, afirmă fostul ministru, convins că direcția propusă de PSD poate relansa economia și poate proteja veniturile populației. Mesajul său este unul de presiune politică directă asupra premierului Bolojan, în condițiile în care alianța de guvernare traversează o perioadă tensionată privind orientarea economică a țării.

Publicitate

Declarațiile lui Marius Budăi deschid, astfel, un nou episod în disputa dintre PSD și premierul liberal, semnalând că următoarele decizii economice vor trece printr-un filtru mult mai strict în Parlament.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending