Connect with us

Actualitate

Preșcolarii și elevii vor avea excursii gratuite în „Săptămâna verde”. Când se organizează și cine se poate înscrie

Publicat

Publicitate


Un ordin de ministru publicat recent în Monitorul Oficial stabilește condițiile de participare, mecanismul de alocare a fondurilor și formularul de înscriere și de raportare pentru școli. Programul „Săptămâna Verde” are alocat un buget de 100 de milioane de lei pentru fiecare an, 2024 și 2025. Școlile pot depune cereri de înscriere până în septembrie 2024, urmând ca fondurile să fie acordate în octombrie 2024, scrie alba24.ro.

Excursii gratuite pentru preșcolari și elevi, în „Săptămâna verde”.

Școlile și liceele din țară pot solicita finanțare pentru activitățile desfășurate în cadrul Programului „Săptămâna Verde” pentru anii 2024 și 2025. Astfel, instituțiile de învățământ pot primi fonduri pentru organizarea de excursii cu tematică legată de mediu, urmând să fie acoperite cheltuielile pentru cazare, transport, mese sau bilete. 

 

Programul „Săptămâna Verde” 2024 – 2025

Ordinul pentru aprobarea Metodologiei de implementare a activităților școlare locale din cadrul programului „Săptămâna verde”, pentru anii 2024 și 2025, finanțate din Fondul pentru mediu, a fost publicat în Monitorul Oficial joi, 6 iunie.

Publicitate

Potrivit documentului, schimbările climatice și degradarea mediului sunt probleme cu care ne confruntăm la nivel național și internațional. Abordarea acestora trebuie să aibă în vedere schimbări radicale atât la nivel economic, cât și la nivel social.

„Educația este unul dintre pilonii îmbunătățirii răspunsului la schimbările climatice, prin schimbarea comportamentului uman, în vederea protejării naturii și a resurselor, fiind recunoscut faptul că educația pentru climă joacă un rol fundamental în adaptarea comportamentală și mentală a societății la schimbările climatice.

Educația privind schimbările climatice și mediul are rolul de a contribui la modelarea comportamentelor individuale, de grup și de sistem care duc la degradarea naturii și a mediului înconjurător și de a împuternici oamenii să contribuie la rezolvarea de probleme și la schimbări sistemice.

Scopul educației privind schimbările climatice și mediul este de a contribui la atingerea obiectivelor de sustenabilitate pe termen lung, de a sprijini actorii relevanți (inclusiv autoritățile publice centrale și locale) în lupta cu efectele grave ale poluării, degradării mediului și schimbărilor climatice și de a crește capacitatea lor de intervenție.

Educația privind schimbările climatice și mediul promovează un stil de viață sustenabil prin dezvoltarea de competențe ecosociale, dezvoltarea unui mediu școlar sustenabil, dezvoltarea capacității elevilor de a reflecta și de a acționa în vederea protejării mediului, dezvoltarea competențelor de bază pentru o economie circulară bazată pe o utilizare sustenabilă a resurselor naturale și adoptarea unui stil de viață care favorizează protejarea biodiversității și refacerea ecosistemelor naturale.

Educația pentru mediu și schimbări climatice presupune o abordare integrată la nivelul unității de învățământ (management, director, profesor, elevi, personalul unității de învățământ)”, se precizează în documentul citat.

Programul „Săptămâna verde” este finanțat din Fondul pentru mediu și are ca scop sprijinirea unităților de învățământ în derularea unor activități cât mai interesante și atractive pentru preșcolari și elevi, cu efecte imediate și pe termen lung în formarea la aceștia a unei atitudini protective față de mediu.

Activitățile din cadrul Programului „Săptămâna verde” se adresează preșcolarilor, elevilor din învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

Înscrierea și selecția unităților de învățământ
Finanțarea este disponibilă unităților de învățământ de stat cu personalitate juridică din țară, de nivel preșcolar, primar, gimnazial și liceal, pe baza înscrierii la inspectoratul școlar județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISJ/ISMB), în limitele fondurilor disponibile.

Condițiile de participare sunt următoarele:

a) unitatea de învățământ trebuie să aibă personalitate juridică;
b) unitatea de învățământ trebuie să completeze un formular de înscriere și să îl transmită la ISJ/ISMB, în termenele stabilite, conform calendarului activităților.
Toate unitățile de învățământ care se înscriu conform condițiilor vor primi finanțare. Dacă există unități de învățământ care nu se vor înscrie până la termenul-limită sau în perioada de grație de maximum o săptămână de la expirarea acestui termen, bugetele acestora vor fi alocate altor unități de învățământ din același județ/municipiul București, la decizia inspectoratului școlar.

Excursii gratuite pentru preșcolari și elevi, în „Săptămâna verde”. Activități eligibile
Unitățile de învățământ sunt încurajate să proiecteze, să inițieze și să desfășoare activități adaptate nevoilor preșcolarilor/elevilor și climatului școlar.

Activitățile sunt bazate pe implicarea activă a preșcolarilor/elevilor, pe cooperare și crearea unui spațiu de învățare adecvat pentru fiecare și pot avea un impact semnificativ și pozitiv asupra acestora.

Activitățile eligibile în cadrul programului sunt:

participarea la excursii în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice (transport, cazare și masă — dacă este cazul, intrare la grădini botanice/în parcuri naționale, la muzee, bilete la evenimente sau la cinema — filme documentare etc.), inclusiv deplasări pentru cercetare în teren (rezervații, situri de importanță comunitară — plante/animale ocrotite);
amenajarea spațiului verde al școlii/amenajarea de minigrădini botanice sau minisere/amenajarea de grădini (mobilier de grădină din materiale reciclate/reciclabile sau recuperate, material săditor, pământ, fertilizant, unelte, mănuși, folie de plastic, pietriș, scoarță de copac, gărdulețe, vopsea ecologică etc.);
acțiuni de ecologizare, colectare de deșeuri (mănuși, saci, unelte etc.);
amenajarea unui „colț verde” în interiorul unității de învățământ (mobilă din materiale reciclate sau recuperate, unelte, pufuri și perne, plante în ghiveci, diverse resurse ludice și educative pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice etc.);
participarea la competiții locale, județene sau naționale de ecologie/protecția mediului/educație pentru mediu (consumabile pentru realizare de materiale și proiecte de mediu conform regulamentelor, transport, cazare și masă pentru participanți, dacă nu sunt asigurate de organizatori);
organizarea de minitabere urbane de educație pentru mediu și schimbări climatice (standuri, kituri, materiale reciclabile și reciclate pentru ateliere de crafting, alimente și băuturi pentru participanți, materiale promoționale din materiale reciclate etc.);
participarea și organizarea de schimburi de experiență cu alte unități de învățământ din comunitate sau din țară, în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;
participarea profesorilor la cursuri de formare în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice, urmate de aplicarea noilor cunoștințe și abilități la clasă;
amenajarea de diorame, terarii și acvarii.
Bugetul și mecanismul de alocare a fondurilor
Bugetul total alocat programului pentru anul 2024 și anul 2025 este în valoare de 100.000.000 lei.

Lista cu unitățile de învățământ care vor beneficia de finanțare în anul 2024 sau 2025, după caz, va fi înaintată Ministerului Educației la finalul anului școlar 2023—2024, de ISJ/ISMB.

Tipuri de cheltuieli permise în cadrul Programului de finanțare:

consumabile pentru organizarea de lecții demonstrative și cercuri pedagogice interdisciplinare (biologie, fizică, chimie, geografie), urmate de organizarea de proiecte interdisciplinare interactive de educație pentru mediu și schimbări climatice;
kituri pentru laboratoarele de chimie și biologie, necesare pentru activități de educație pentru mediu și schimbări climatice;
achiziții de truse/instrumente pentru măsurarea unor parametri de calitate (apă, aer, sol etc.);
recipiente pentru colectarea selectivă a deșeurilor;
achiziționarea de auxiliare didactice și mijloace de învățământ multimedia în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;
abonamente la platforme educaționale care conțin materiale pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice (eduboom, twikl, mozabook etc.);
consumabile pentru organizarea unor evenimente artistice/de creație cu teme ecologice sau a unor concursuri locale, județene, regionale și naționale de educație pentru mediu și schimbări climatice;
pentru activitățile eligibile din cadrul programului.
Din fondurile alocate nu sunt permise cheltuielile salariale.

Excursii gratuite pentru preșcolari și elevi, în „Săptămâna verde”. Calendarul activităților

Activitățile finanțate pot fi derulate de unitățile de învățământ pe parcursul anilor calendaristici 2024 și 2025 și vor avea următorul calendar:

Informarea unităților de învățământ privind oportunitatea înscrierii în programul de finanțare – mai—septembrie 2024
Înscrierea unităților de învățământ în programul de finanțare – mai—septembrie 2024
Alocarea bugetelor solicitate – octombrie 2024
Coordonarea/Susținerea și monitorizarea activităților la nivelul unităților de învățământ – 2024 și 2025
Desfășurarea activităților la nivelul unităților de învățământ – 2024 și 2025
Raportarea activităților desfășurate și a rezultatelor obținute la nivelul unităților de învățământ – în maximum o lună de la finalizarea activităților
fiecărei unități de învățământ preuniversitar
Centralizarea rezultatelor obținute la nivel județean și raportarea acestora – decembrie 2024, decembrie 2025
Centralizarea rezultatelor obținute la nivel național și raportarea acestora – martie 2026

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Încă 50 de kilometri din Autostrada Moldovei ar putea fi daţi în trafic înainte de Revelion

Publicat

Publicitate

Încă 50 de kilometri din Autostrada Moldovei (A7) ar putea fi dați în trafic înainte de Revelion, între Focșani și Adjud, a anunțat, marți, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, pe pagina sa de Facebook.

‘UMB forțează finalul de an: încă 50 de km pe Autostrada Moldovei înainte de Revelion! Este o cursă contracronometru pe șantierul dintre Focșani și Adjud. Constructorul român (UMB) trage tare, profitând de fiecare moment prielnic, pentru a deschide circulația până la sfârșitul anului. Aștept rezultatele testelor de calitate, iar dacă acestea vor fi conforme voi putea să programez recepția lucrărilor în perioada 23 – 24 decembrie. Dacă totul corespunde standardelor de calitate și siguranță, românii vor primi un cadou binemeritat de sărbători. Odată cu acest lot, adăugăm încă 50 de km Autostrăzii Moldovei’, a notat Pistol.

Șeful CNAIR a subliniat că, în aceste condiții, de la finalul acestui an, se va circula continuu pe aproximativ 250 kilometri, direct de la București până la Adjud.

‘Eforturile constante din 2025, atât ale antreprenorilor, cât și ale colegilor din CNAIR, au făcut ca anul acesta să adăugăm 146 km la rețeaua de drumuri de mare viteză a României. Anul viitor trebuie să finalizăm A7, de la Ploiești la Pașcani. Moldova are o mare nevoie de dezvoltare, iar mobilitatea rapidă și sigură este cheia care va debloca potențialul economic al regiunii’, a transmis el. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Modificări la reevaluarea permisului auto pentru persoanele cu handicap. Abuzuri semnalate și ce schimbări anunță ANPDPD

Publicat

Publicitate

În primele luni ale anului 2025, mii de persoane cu dizabilități au fost chemate la reevaluare, după intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență nr. 5/2025. Pentru mulți, notificarea a venit cu teamă și confuzie: îmi pierd gradul de handicap? mi se taie indemnizația? îmi ia cineva permisul auto?Ordonanța a introdus posibilitatea reevaluării atunci când există suspiciuni justificate că situația medicală din certificat nu mai corespunde realității sau ridică incompatibilități, explică alba24.ro.

La Școala de Boli Rare pentru Jurnaliști, Monica Solomie, director în cadrul ANPDPD – Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, a explicat public ce a urmărit ordonanța, unde s-a greșit în aplicare și ce modificări se pregătesc, pentru a evita abuzurile semnalate.

Reevaluarea introdusă prin OUG 5/2025 a pornit de la o problemă reală, dar aplicarea defectuoasă a generat abuzuri, teamă și pierderi temporare de drepturi. ANPDPD recunoaște aceste derapaje și promite corecții legislative, pentru ca persoanele cu dizabilități să nu mai fie tratate ca suspecți, ci ca beneficiari ai unui sistem care ar trebui să îi protejeze.

Pentru cei afectați, informația corectă rămâne cea mai importantă formă de apărare.

Ce a vrut, de fapt, OUG 5/2025

Potrivit explicațiilor ANPDPD, OUG 5/2025 nu a avut ca scop sancționarea persoanelor cu dizabilități, ci clarificarea unor situații apărute în timp, în special cazuri în care existau două documente valabile simultan:

  • certificat de încadrare în grad de handicap pentru o afecțiune gravă,
  • permis de conducere auto, obținut legal, dar neactualizat după apariția dizabilității.
  • Important: Reevaluarea vizează încadrarea în grad de handicap, nu dreptul de a conduce.

Ce NU face comisia de handicap

Unul dintre cele mai importante mesaje transmise de reprezentanta ANPDPD este acesta:

Publicitate
  • Comisiile de evaluare NU decid dacă o persoană mai are voie să conducă.
  • Compatibilitatea cu statutul de șofer ține de evaluarea medicală specifică pentru permis, realizată în rețeaua autorizată de Poliția Rutieră.
  • Comisia de handicap verifică doar dacă încadrarea în grad este corectă, raportat la situația medicală actuală.
  • Confuzia dintre cele două proceduri a generat multe dintre problemele semnalate.

Ce abuzuri și aplicări greșite au fost raportate

La nivel național, ONG-urile și pacienții au semnalat situații grave, recunoscute și de ANPDPD:

  • chemări „la grămadă” la reevaluare, ale tuturor persoanelor cu certificat de handicap care figurau cu permis auto, indiferent dacă permisul
  • era expirat, nefolosit sau valabil doar pentru mașini adaptate;
  • suspendarea automată a indemnizației pe perioada reevaluării, deși procedura nu era finalizată;
  • cazuri în care comisii locale au depășit atribuțiile, făcând mențiuni privind incompatibilitatea cu statutul de șofer;
  • persoane nedeplasabile chemate la sediu, fără alternative reale de evaluare.

ANPDPD a admis că a existat o lipsă de comunicare și interpretări eronate la nivelul unor DGASPC-uri și comisii județene.

Ce spune ANPDPD: „Nu asta a fost intenția”

Monica Solomie a precizat clar că:

  • ordonanța nu urmărește retragerea drepturilor în masă;
  • multe cazuri au apărut din aplicarea defectuoasă a textului legal, nu din conținutul lui;
  • ANPDPD a transmis circulare și instrucțiuni către direcțiile județene pentru a limita abuzurile.

De asemenea, autoritatea a recunoscut că întreruperea beneficiilor pe perioada reevaluării a creat situații inumane, mai ales în cazuri grave sau paliative.

Ce schimbări se pregătesc

Un element-cheie anunțat public la eveniment:

Se lucrează la modificarea ordonanței, astfel încât:

  • beneficiile să nu mai fie suspendate pe perioada reevaluării;
  • întreruperea indemnizației să se facă doar dacă, la final, se constată neîncadrarea în grad de handicap;
  • procedura să fie mai scurtă și mai clară, cu evaluare medicală accelerată și evaluarea nevoilor făcută separat.
  • ANPDPD a subliniat că nu se dorește repetarea situației din 2025, când mii de persoane au fost puse pe drumuri inutil.

Cum se face reevaluarea, în practică

  • Primești notificare de la DGASPC.
  • Te prezinți la Serviciul de Evaluare Complexă, nu direct la comisie.
  • Se analizează documentele medicale + situația actuală.
  • Dosarul ajunge la Comisia de Evaluare, care decide menținerea, modificarea sau neîncadrarea.
  • Procedura durează, în medie, până la 60 de zile (termen recunoscut oficial).
  • Pentru persoanele nedeplasabile, ANPDPD spune că evaluarea la domiciliu trebuie aplicată, acolo unde situația o impune.

Ce trebuie să facă persoanele chemate la reevaluare

  • Nu ignora notificarea – lipsa prezentării poate duce la suspendarea drepturilor.
  • Cere clarificări scrise, dacă motivul reevaluării nu este explicit.
  • Pregătește documente medicale actualizate, relevante pentru afecțiunea din certificat.
  • Dacă ești nedeplasabil, solicită evaluare la domiciliu.
  • Nu renunța automat la permis: reevaluarea handicapului ≠ anularea permisului.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: ,, Școala altfel” petrecută alături de pompierii botoșăneni

Publicat

Publicitate

O nouă zi de „școală altfel”, petrecută alături de pompieri

 

Programul „Școala altfel” continuă, în această săptămână, în mai multe instituții de învățământ din județ, iar cadrele didactice și elevii își doresc să se întâlnească cu pompierii pentru a învăța cum să-și protejeze viața.

Astăzi, în activitățile de informare și educare preventivă, care s-au derulat la Școala Gimnazială nr. 1 Cândești și Școala Gimnazială „Academician Alexandru Zub” Vârfu Câmpului, au fost angrenați peste 300 de elevi, cadre didactice și personal auxiliar.

Pornind de la exemple concrete, pompierii le-au vorbit copiilor despre comportamente aparent inofensive, dar care pot implica riscuri majore, oferindu-le totodată recomandări pentru a fi în siguranță. Printre acestea se numără:

– nu vă jucați cu chibrituri, brichete și nu aprindeţi lumânări;

Publicitate

– nu vă cățărați în copacii aflați în apropierea liniilor de înaltă tensiune deoarece există pericol de electrocutare;

– nu vă jucați în zona căilor ferate electrificate și nu vă urcați pe vagoanele staționate, nici măcar pentru a face un selfie;

– dacă vedeți un cablu electric căzut la pământ sau un panou de electricitate deschis, îndepărtați-vă și chemați un adult să vadă despre ce este vorba.

Totodată, elevilor le-a fost explicat modul corect de comportare în situația în care o persoană are nevoie de ajutor medical, precum și în cazul producerii unui incendiu, fiind implicați și în exerciții practice de evacuare.

Activitățile au avut ca scop familiarizarea copiilor cu pașii corecți de urmat în cazul izbucnirii unui incendiu: anunțarea imediată a unui adult, păstrarea calmului, părăsirea clădirii sub supravegherea cadrelor didactice, urmarea căilor de evacuare marcate, fără a se întoarce după bunuri personale, viața având prioritate.

Odată ajunși în curtea școlii, elevii s-au deplasat către locurile de adunare stabilite, unde cadrele didactice au efectuat prezența.

Evacuarea s-a desfășurat în mod organizat, demonstrând că elevii și cadrele didactice cunosc și pot aplica procedurile necesare pentru a acționa eficient în situații de urgență.

Activitățile de informare și educare preventivă au fost organizate în baza Protocolului de colaborare încheiat între ISU Botoșani și unitățile de învățământ implicate.

Informații suplimentare privind modul de comportare în situații de urgență pot fi accesate pe portalul fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, disponibilă gratuit în Google Play Store și App Store.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Gest de solidaritate pentru preșcolarii din grupa „Fluturașii”, Todireni, datorită Asociației „Nectarie și prietenii”

Publicat

Publicitate

Un moment emoționant a fost trăit de preșcolarii din grupa mixtă „Fluturașii”, a Liceului Tehnologic Todireni, care au beneficiat de o acțiune caritabilă organizată cu sprijinul Asociației „Nectarie și prietenii”. Copiii au primit ghetuțe și dulciuri, daruri strânse prin implicarea comunității și oferite cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

Activitatea s-a desfășurat sub coordonarea profesorului pentru învățământ preșcolar  Elena Liliana Brașoveanu, care a facilitat desfășurarea acestei inițiative menite să aducă sprijin și zâmbete celor mici. Distribuirea darurilor a fost posibilă și datorită implicării  Florentinei Melinte și Alexandrei Gîtman, care au contribuit la buna organizare a evenimentului.

Pentru copii, întâlnirea cu „Moș Crăciun” a fost un moment deosebit emoționant, iar entuziasmul debordant se reflectă în fotografiile trimise redacției

Reprezentanții școlii adresează mulțumiri Asociației „Nectarie și prietenii” pentru sprijinul oferit și pentru implicarea constantă în acțiuni cu impact social, care aduc bucurie în viețile copiilor din Todireni.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending