Connect with us

Eveniment

Prenumele cel mai lung din România conţine 9 cuvinte. De luna aceasta sunt permise doar două

Publicat

Publicitate

Modificarea legii cu privire la actele de stare civilă a intrat în vigoare, anunță alba24.ro Ministerul Afacerilor Interne a anunţat că începând din 2 mai românii nu pot avea mai mult de trei prenume.  Până acum, cel mai lung prenume din România avea nouă cuvinte.

„Mama, tata, cei patru bunici, nașa, nașul și poate moașa. În total 9. Probabil așa a apărut cel mai lung prenume al unei persoane din România care conține 9 cuvinte. NOUĂ CUVINTE”, transmite MAI pe Facebook.

„Ne gândim că fiecare dintre cei enumerați au vrut să contribuie.

Nu ne întrebați care este acest prenume, dar vă asigurăm că nu toate cuvintele care îl compun sunt și date onomastice.

Tot ce putem să vă spunem este că începând cu 2 mai, prenumele unei persoane nu poate fi format din mai mult de trei cuvinte”, au mai transmis reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne.

Actele de stare civilă se modifică. Câte prenume poţi să pui unui copil

Actele de stare civilă vor fi modificate conform unui act normativ care modifică legea prin care este reglementată starea civilă, promulgată de către președinte. Demersul aduce mai multe schimbări în procedura privind eliberarea actelor de naștere, căsătorie sau deces.

Publicitate

Actul normativ vizează modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, precum şi abrogarea Ordonanței Guvernului nr. 41/2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice și aduce mai multe schimbări în procedura privind eliberarea actelor de stare civilă.

Aceeași lege prevede că modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea certificatelor de stare civilă, adică a celor de naștere, căsătorie sau deces, va duce automat la anularea lor.

Sunt introduse restricții privind numele date copiilor, precum și interdicția de plastifiere a unor acte civile precum certificatul de căsătorie.

Părinții nu le pot da copiilor mai mult de trei prenume

Prenumele declarat la data înregistrării nașterii nu poate fi format din mai mult de trei cuvinte.

Dacă părinții nu au nume de familie comun sau există neconcordanță între prenumele copilului trecut în certificatul medical constatator al nașterii și declarația verbală a declarantului ori prenumele este format din mai mult de trei cuvinte, întocmirea actului de naștere se face pe baza declarației scrise și semnate de ambii părinți, din care să rezulte numele de familie și prenumele copilului.

În lipsa acordului părinților cu privire la numele de familie, instanța de tutelă hotărăște și comunică de îndată hotărârea rămasă definitivă serviciului public comunitar local de evidență a persoanelor sau, după caz, primăriei unității administrativ-teritoriale care a înregistrat actul de naștere.

Plastifierea certificatelor de stare civilă duce automat la anularea lor

Se interzice modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea certificatelor de stare civilă.

Certificatele de stare civilă plastifiate ori modificate sau completate fără drept sunt nule. Nulitatea se constată de către ofițerii de stare civilă, funcționarii din cadrul D.E.P.A.B.D. sau din cadrul serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor ori ofițerii de stare civilă din cadrul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare de carieră ale României.

Cererile privind procurarea și eliberarea certificatelor de stare civilă/extraselor multilingve ale cetățenilor străini ale căror acte și fapte de stare civilă s-au produs și s-au înregistrat în România, adresate misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale acestor țări, acreditate în România, precum și ale cetățenilor români aflați în străinătate, adresate misiunilor diplomatice și oficiilor consulare de carieră ale României sau Ministerului Afacerilor Interne, sunt soluționate de către D.E.P.A.B.D.

  • Transmiterea certificatelor de stare civilă/extraselor multilingve se face, după caz, prin Ministerul Afacerilor Externe, dacă acestea au fost solicitate prin misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră ale României sau prin misiunile diplomatice și oficiile consulare acreditate în România.
  • Certificatele de stare civilă eliberate de serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor sau, după caz, de primăria unității administrativ-teritoriale care a înregistrat actele și faptele de stare civilă sunt valabile și în străinătate.
  • Extrasele multilingve sunt valabile numai în statele părți ale Convenției nr. 16 a Comisiei Internaționale de Stare Civilă.
  • Certificatele de stare civilă/extrasele multilingve se completează în sistem informatic, sau, după caz, cu cerneală specială de culoare neagră, în condițiile legii

În ce condiții se eliberează actele de stare civilă

Actele de stare civilă sunt înscrisuri autentice prin care se dovedește nașterea, căsătoria sau decesul unei persoane. Acestea se întocmesc în interesul statului și al persoanei de către ofițerii de stare civilă și servesc la cunoașterea numărului și structurii populației, a situației demografice, la apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor.

  • Actele de naştere, de căsătorie şi de deces se întocmesc în registre de stare civilă, în două exemplare, ambele originale, şi se completează manual, cu cerneală specială de culoare neagră.
  • Exemplarul I al actelor de stare civilă întocmite la misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră ale României pot fi completate și în sistem informatic.
  • Prin excepţie de la dispozițiile alin. (1), exemplarul II al actelor de stare civilă se întocmește în format electronic, dacă autoritățile publice locale au emis electronic exemplarul II al actelor de stare civilă.
  • În caz de forță majoră care face imposibilă completarea în sistem informatic, actele de stare civilă exemplarul I se completează olograf, urmând ca după încetarea forței majore acestea să fie completate informatic.
  • Mențiunile ulterioare se înscriu în exemplarul II în format electronic de către ofițerul de stare civilă emitent și se transmit informatic la primăria care are în păstrare registrele de stare civilă exemplarul I, pentru a fi operate pe actele de stare civilă.
  • Cetățenii români și apatrizii sunt obligați să solicite înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă produse în țară la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor sau, după caz, la primăria competentă.
  • Cetățenii străini și cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și cetățenii Confederației Elvețiene care au domiciliul sau se află temporar în România pot cere înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă în aceleași condiții ca și cetățenii români.
  • Cetățenii români aflați în străinătate sunt obligați să solicite înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă la misiunile diplomatice, la oficiile consulare de carieră ale României sau la autoritățile locale străine competente.
  • Dacă un cetăţean străin s-a căsătorit sau a decedat pe teritoriul României, ofițerul de stare civilă care a întocmit actul trimite, în termen de 5 zile de la înregistrare, un extras de pe actul respectiv D.E.P.A.B.D., care îl transmite misiunii diplomatice sau oficiului consular al ţării respective acreditate și rezidente în România, potrivit obligaţiilor izvorâte din tratate la care România este parte sau pe bază de reciprocitate.
  • În situația misiunilor diplomatice sau oficiilor consultare acreditate, dar nerezidente în România, D.E.P.A.B.D. transmite, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, un extras de pe actul respectiv.
  • Pentru cetățenii statelor semnatare ale Convenției nr. 16 a Comisiei Internaționale de Stare Civilă referitoare la eliberarea extraselor multilingve ale actelor de stare civilă, semnată la Viena la 8 septembrie 1976, la care România a aderat prin Legea nr. 65/2012, se transmit extrase multilingve ale actelor de căsătorie şi deces.
  • Înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă și înscrierea mențiunilor se fac la cerere, pe baza declarației solicitantului, sau din oficiu, în condițiile prevăzute de prezenta lege.
  • În caz de mobilizare, război, participare a forțelor armate la misiuni în afara teritoriului statului român, Ministerul Apărării Naționale sau, după caz, Ministerul Afacerilor Interne, pentru efectivele proprii, desemnează ofițerii de stare civilă care înregistrează actele și faptele de stare civilă ale militarilor, ale personalului civil, precum și ale altor categorii de participanți și le comunică serviciului public comunitar local de evidență a persoanelor sau, după caz, primăriei unității administrativ-teritoriale competente.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Pompieri pentru o zi – peste 90 de copii din comuna Hilișeu-Horia au descoperit tainele meseriei de salvator

Publicat

Publicitate

Astăzi, comuna Hilișeu-Horia a fost cuprinsă de emoție, curiozitate și voie bună, odată cu desfășurarea unei noi ediții a „Taberei din pridvorul satului”, găzduită de Parohia „Sfântul Nicolae” din localitatea Iezer. Evenimentul a avut loc în baza protocolului de colaborare dintre Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani, Arhiepiscopia Iașilor și Protopopiatul Dorohoi.

Cei peste 90 de copii și adolescenți prezenți au primit informații esențiale despre prevenirea incendiilor și comportamentul corect în situații de urgență. Pe înțelesul lor, pompierii le-au explicat:
▪️ să nu se joace cu chibrituri, brichete sau lumânări;
▪️ să nu umble la prize sau aparate electrice;
▪️ să evite urcarea în copaci din apropierea liniilor de înaltă tensiune;
▪️ să nu se joace în zona căilor ferate electrificate și să nu urce pe vagoane;
▪️ să se îndepărteze și să anunțe un adult dacă observă un cablu electric căzut sau un panou de electricitate deschis;
▪️ să nu atingă muniția rămasă neexplodată;
▪️ să meargă doar în locuri special amenajate pentru înot și să nu intre singuri în apă dacă nu știu să înoate.

Au fost prezentate și măsurile pe care trebuie să le respecte înainte, în timpul și după producerea unor evenimente precum incendii, cutremure sau inundații, precum și modul corect de acordare a primului ajutor.

Un moment de interes deosebit pentru adolescenți a fost prezentarea oportunităților de a urma o carieră în domeniul situațiilor de urgență. Pompierii le-au explicat pașii pe care trebuie să îi urmeze pentru a deveni ofițeri – prin Facultatea de Pompieri din cadrul Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” – sau subofițeri – prin Școala de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești.

La final, copiii au avut ocazia să descopere autospeciala de stingere cu apă și spumă, să afle rolul fiecărui accesoriu și să înțeleagă câtă pregătire, disciplină și curaj presupune munca unui salvator.

Această activitate a fost nu doar o lecție de siguranță, ci și o sursă de inspirație pentru cei care, poate, într-o zi, vor îmbrăca uniforma de pompier și vor deveni la rândul lor salvatori.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

GALA de premiere a Festivalului-concurs de muzică folk pentru copii și tineret

Publicat

Publicitate

Seri eminesciene: muzică, film, poezie şi arte plastice

 Gala de premiere a Festivalului-concurs de muzică folk va avea loc pe 10 august, începând cu ora 18:00, în amfiteatrul exterior de la Memorialul Ipotești.

Juriul va acorda următoarele premii:

– Trofeul Mihai Eminescu – marele premiu,

– pentru categoria de vârstă 15-30 ani și pentru categoria de vârstă 7-14 ani se vor acorda separat:

§ două premii I (individual şi grup),

Publicitate

§ două premii II (individual şi grup),

§ două premii III (individual şi grup),

§ două menţiuni (individual şi grup),

– premiul de popularitate.

Festivalul-concurs va fi precedat de o ediție specială Spoken Words pe versuri de Eminescu, susținut de copiii care au participat la atelierele organizate de Memorialul Ipotești pe toată perioada festivalului. Activitatea, coordonată de Cosmin Perța și Iulian Morar, va avea loc în amfitetraul „Laurențiu Ulici” începând cu ora 17:00.

Pe toată perioada festivalului, Memorialul Ipotești organizează o colectă publică pentru ajutorarea sinistraților de la Broșteni.

            Intrarea la orice activitate din programul, care poate fi consultat pe pagina Memorialului Ipotești, este liberă.

Citeste mai mult

Eveniment

Se oprește apa la Ștefănești și Săveni și în mai multe comune din județ. Anunțul Nova APASERV

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani informează consumatorii că, pentru remedierea unei avarii survenite pe conducta din material OL, cu diametrul de 500 mm, localizată în zona Stației de epurare a apei brute din localitatea Stânca-Costești, este necesară întreruperea furnizării apei potabile, astăzi, 09 august 2025, începând cu ora 09:00, pentru o perioadă estimată de 12 ore.

Vor fi afectați consumatorii din orașele Ștefănești și Săveni, respectiv din comunele: Adășeni, Albești, Avrămeni, Călărași, Coțușca, Dângeni, Dobârceni, Durnești, Drăgușeni, Hănești, Hlipiceni, Manoleasa, Mihălășeni, Românești, Răuseni, Santa Mare, Știubieni, Todireni, Trușești, Ungureni și Vlăsinești.

De asemenea, precizăm că umplerea și reechilibrarea sistemului vor fi realizate treptat și controlat, pentru a preveni apariția unor noi avarii. Ținând cont de configurația terenului din zonele de distribuție, reluarea furnizării apei potabile va fi resimțită în momente diferite de către utilizatori.

Citeste mai mult

Eveniment

Guvernul prelungește programul de vaccinare gratuită împotriva HPV până la vârsta de 26 de ani. Noi norme pentru prevenirea și controlul infecțiilor

Publicat

Publicitate

Guvernul a aprobat un set de măsuri propuse de Ministerul Sănătății pentru sprijinirea pacienților și a personalului medical, printre care se numără și extinderea vaccinării gratuite împotriva HPV până la vârsta de 26 de ani.

Potrivit Ministerului Sănătății, una dintre principalele schimbări este crearea cadrului legal care permite accesul gratuit la vaccinul anti-HPV pentru tineri, inclusiv băieți, cu vârste cuprinse între 11 și 26 de ani. Vaccinarea va fi finanțată prin Casa Națională de Asigurări de Sănătate, ceea ce va facilita un acces mai rapid și mai eficient la acest tratament preventiv.

„Mulțumesc colegilor din Comisia de Sănătate din Camera Deputaților pentru modificarea legislativă care a permis extinderea și creșterea accesului la vaccinarea anti-HPV”, a declarat ministrul Alexandru Rogobete.

În același timp, Executivul a aprobat patru categorii de norme esențiale pentru prevenirea și controlul infecțiilor asociate asistenței medicale:

  • reguli privind organizarea activităților de prevenire și limitare a infecțiilor în unitățile sanitare;

  • metodologia de raportare a infecțiilor asociate asistenței medicale;

    Publicitate
  • atribuții legate de accidentele de expunere la produse biologice pentru personalul sanitar;

  • proceduri pentru supravegherea infecțiilor și gestionarea accidentelor de expunere la produse biologice.

„Aceste măsuri sunt esențiale pentru îmbunătățirea calității serviciilor medicale și pentru protejarea pacienților și a personalului. Prin aceste schimbări, Ministerul Sănătății și Guvernul României fac pași importanți spre un sistem sanitar mai sigur, mai accesibil și mai eficient pentru toți cetățenii”, au subliniat reprezentanții ministerului.

sursa: alba24.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending