Connect with us

Eveniment

Prenumele cel mai lung din România conţine 9 cuvinte. De luna aceasta sunt permise doar două

Publicat

Publicitate

Modificarea legii cu privire la actele de stare civilă a intrat în vigoare, anunță alba24.ro Ministerul Afacerilor Interne a anunţat că începând din 2 mai românii nu pot avea mai mult de trei prenume.  Până acum, cel mai lung prenume din România avea nouă cuvinte.

„Mama, tata, cei patru bunici, nașa, nașul și poate moașa. În total 9. Probabil așa a apărut cel mai lung prenume al unei persoane din România care conține 9 cuvinte. NOUĂ CUVINTE”, transmite MAI pe Facebook.

„Ne gândim că fiecare dintre cei enumerați au vrut să contribuie.

Nu ne întrebați care este acest prenume, dar vă asigurăm că nu toate cuvintele care îl compun sunt și date onomastice.

Tot ce putem să vă spunem este că începând cu 2 mai, prenumele unei persoane nu poate fi format din mai mult de trei cuvinte”, au mai transmis reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne.

Actele de stare civilă se modifică. Câte prenume poţi să pui unui copil

Actele de stare civilă vor fi modificate conform unui act normativ care modifică legea prin care este reglementată starea civilă, promulgată de către președinte. Demersul aduce mai multe schimbări în procedura privind eliberarea actelor de naștere, căsătorie sau deces.

Publicitate

Actul normativ vizează modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, precum şi abrogarea Ordonanței Guvernului nr. 41/2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice și aduce mai multe schimbări în procedura privind eliberarea actelor de stare civilă.

Aceeași lege prevede că modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea certificatelor de stare civilă, adică a celor de naștere, căsătorie sau deces, va duce automat la anularea lor.

Sunt introduse restricții privind numele date copiilor, precum și interdicția de plastifiere a unor acte civile precum certificatul de căsătorie.

Părinții nu le pot da copiilor mai mult de trei prenume

Prenumele declarat la data înregistrării nașterii nu poate fi format din mai mult de trei cuvinte.

Dacă părinții nu au nume de familie comun sau există neconcordanță între prenumele copilului trecut în certificatul medical constatator al nașterii și declarația verbală a declarantului ori prenumele este format din mai mult de trei cuvinte, întocmirea actului de naștere se face pe baza declarației scrise și semnate de ambii părinți, din care să rezulte numele de familie și prenumele copilului.

În lipsa acordului părinților cu privire la numele de familie, instanța de tutelă hotărăște și comunică de îndată hotărârea rămasă definitivă serviciului public comunitar local de evidență a persoanelor sau, după caz, primăriei unității administrativ-teritoriale care a înregistrat actul de naștere.

Plastifierea certificatelor de stare civilă duce automat la anularea lor

Se interzice modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea certificatelor de stare civilă.

Certificatele de stare civilă plastifiate ori modificate sau completate fără drept sunt nule. Nulitatea se constată de către ofițerii de stare civilă, funcționarii din cadrul D.E.P.A.B.D. sau din cadrul serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor ori ofițerii de stare civilă din cadrul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare de carieră ale României.

Cererile privind procurarea și eliberarea certificatelor de stare civilă/extraselor multilingve ale cetățenilor străini ale căror acte și fapte de stare civilă s-au produs și s-au înregistrat în România, adresate misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale acestor țări, acreditate în România, precum și ale cetățenilor români aflați în străinătate, adresate misiunilor diplomatice și oficiilor consulare de carieră ale României sau Ministerului Afacerilor Interne, sunt soluționate de către D.E.P.A.B.D.

  • Transmiterea certificatelor de stare civilă/extraselor multilingve se face, după caz, prin Ministerul Afacerilor Externe, dacă acestea au fost solicitate prin misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră ale României sau prin misiunile diplomatice și oficiile consulare acreditate în România.
  • Certificatele de stare civilă eliberate de serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor sau, după caz, de primăria unității administrativ-teritoriale care a înregistrat actele și faptele de stare civilă sunt valabile și în străinătate.
  • Extrasele multilingve sunt valabile numai în statele părți ale Convenției nr. 16 a Comisiei Internaționale de Stare Civilă.
  • Certificatele de stare civilă/extrasele multilingve se completează în sistem informatic, sau, după caz, cu cerneală specială de culoare neagră, în condițiile legii

În ce condiții se eliberează actele de stare civilă

Actele de stare civilă sunt înscrisuri autentice prin care se dovedește nașterea, căsătoria sau decesul unei persoane. Acestea se întocmesc în interesul statului și al persoanei de către ofițerii de stare civilă și servesc la cunoașterea numărului și structurii populației, a situației demografice, la apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor.

  • Actele de naştere, de căsătorie şi de deces se întocmesc în registre de stare civilă, în două exemplare, ambele originale, şi se completează manual, cu cerneală specială de culoare neagră.
  • Exemplarul I al actelor de stare civilă întocmite la misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră ale României pot fi completate și în sistem informatic.
  • Prin excepţie de la dispozițiile alin. (1), exemplarul II al actelor de stare civilă se întocmește în format electronic, dacă autoritățile publice locale au emis electronic exemplarul II al actelor de stare civilă.
  • În caz de forță majoră care face imposibilă completarea în sistem informatic, actele de stare civilă exemplarul I se completează olograf, urmând ca după încetarea forței majore acestea să fie completate informatic.
  • Mențiunile ulterioare se înscriu în exemplarul II în format electronic de către ofițerul de stare civilă emitent și se transmit informatic la primăria care are în păstrare registrele de stare civilă exemplarul I, pentru a fi operate pe actele de stare civilă.
  • Cetățenii români și apatrizii sunt obligați să solicite înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă produse în țară la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor sau, după caz, la primăria competentă.
  • Cetățenii străini și cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și cetățenii Confederației Elvețiene care au domiciliul sau se află temporar în România pot cere înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă în aceleași condiții ca și cetățenii români.
  • Cetățenii români aflați în străinătate sunt obligați să solicite înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă la misiunile diplomatice, la oficiile consulare de carieră ale României sau la autoritățile locale străine competente.
  • Dacă un cetăţean străin s-a căsătorit sau a decedat pe teritoriul României, ofițerul de stare civilă care a întocmit actul trimite, în termen de 5 zile de la înregistrare, un extras de pe actul respectiv D.E.P.A.B.D., care îl transmite misiunii diplomatice sau oficiului consular al ţării respective acreditate și rezidente în România, potrivit obligaţiilor izvorâte din tratate la care România este parte sau pe bază de reciprocitate.
  • În situația misiunilor diplomatice sau oficiilor consultare acreditate, dar nerezidente în România, D.E.P.A.B.D. transmite, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, un extras de pe actul respectiv.
  • Pentru cetățenii statelor semnatare ale Convenției nr. 16 a Comisiei Internaționale de Stare Civilă referitoare la eliberarea extraselor multilingve ale actelor de stare civilă, semnată la Viena la 8 septembrie 1976, la care România a aderat prin Legea nr. 65/2012, se transmit extrase multilingve ale actelor de căsătorie şi deces.
  • Înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă și înscrierea mențiunilor se fac la cerere, pe baza declarației solicitantului, sau din oficiu, în condițiile prevăzute de prezenta lege.
  • În caz de mobilizare, război, participare a forțelor armate la misiuni în afara teritoriului statului român, Ministerul Apărării Naționale sau, după caz, Ministerul Afacerilor Interne, pentru efectivele proprii, desemnează ofițerii de stare civilă care înregistrează actele și faptele de stare civilă ale militarilor, ale personalului civil, precum și ale altor categorii de participanți și le comunică serviciului public comunitar local de evidență a persoanelor sau, după caz, primăriei unității administrativ-teritoriale competente.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Prezența Poliției și a Jandarmeriei va fi crescută în zona școlilor

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat miercuri că prezența Poliției și a Jandarmeriei va fi una crescută în zona școlilor care au primit mesaje de amenințare, după ce un al doilea astfel de mesaj a fost trimis în școli din București și șapte județe.

‘Mesajul dat este foarte grav, de aceea sunt convins că autoritățile își vor face datoria și va fi și un exemplu pentru alții din societate care cred că se pot juca cu astfel de mesaje, fie doar ca o joacă, fie ca mesaj serios. Să nu creadă cineva că dacă trimite un email de pe o adresă care i se pare că va fi greu de identificat va scăpa. (…) Știu că autoritățile își fac datoria. Suntem în contact cu Ministerul de Interne. Procesul educațional trebuie să se desfășoare normal, cu doza aceea de îngrijorare responsabilă’, a afirmat ministrul la Digi 24.

Întrebat dacă a cerut pază suplimentară în școlile care au primit amenințarea, Daniel David a răspuns: ‘Da, în discuțiile noastre cu Ministerul de Interne ni s-a spus că în zona școlilor care au primit astfel de mesaje prezența jandarmilor și a Poliției va fi crescută’.

Potrivit ministrului, cel de-al doilea mesaj de amenințare a fost trimis în școli din șapte județe.

‘Din analizele noastre, acest al doilea mesaj a ajuns la unități școlare din aproximativ șapte județe. Mesajul nostru și acțiunile noastre au fost foarte clare. Pe de o parte, suntem în contact strâns cu Ministerul de Interne. Ne consultăm, ne informăm reciproc, iar în același timp, prin intermediul inspectoratelor, avem legătura cu unitățile care au primit emailul, unități cărora li s-a cerut să facă sesizare la Poliție din orașul, localitatea unde se află. De asemenea, mesajul nostru pe care l-am dat încă de acum două zile a fost că informațiile trimise prin acest email reprezintă informații și amenințări foarte grave’, a arătat Daniel David.

În opinia sa, atitudinea trebuie să fie una de ‘îngrijorare responsabilă’, nu de panică.

Publicitate

Ministrul Educației și Cercetării a mai spus că școlile au fost instruite să fie ‘mai vigilente’, inclusiv prin aplicarea Regulamentului de ordine interioară, iar directorii și diriginții, acolo unde simt că trebuie discutat și cu elevii și cu părinții, să facă acest lucru.

‘Mesajul meu nu poate să fie decât cel pe care l-am mai dat și înainte: îngrijorare responsabilă, dar procesul educațional trebuie să se desfășoare în mod obișnuit. Nu am primit nicio sesizare, nu am primit niciun sfat, sugestie de la autorități care se ocupă de securitate, ordine publică să interferăm cumva sau să blocăm procesul educațional. Mesajul meu este: procesul educațional trebuie să continue, să fie încredințați că și Ministerul Educației își face datoria și că în zonă sunt echipe de Poliție și de Jandarmerie, care sunt mai prezente tocmai pentru a preveni aceste amenințări, dacă sunt reale’, a mai arătat ministrul.

Un nou mesaj de amenințare privind comiterea unui atac a fost trimis miercuri dimineață, prin mail, către mai multe școli din București și din țară, a anunțat Poliția Română. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 2.200 de persoane angajate prin intermediul AJOFM Botoșani, în perioada ianuarie-august 2025

Publicat

Publicitate

În perioada ianuarie-august 2025, au fost integrate pe piața muncii datorită măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă implementate de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani un număr total de 2.222 persoane.

Din totalul persoanelor ocupate până la data de 31 august 2025, 1.046 au peste 45 de ani, 318 au vârsta cuprinsă între 35 și 45 de ani, 103 au între 30 și 35 de ani, 211 au între 25 și 30 de ani, iar 544 sunt tineri sub 25 de ani. Din totalul persoanelor ocupate, 755 sunt tineri NEETs.

Numărul femeilor încadrate este de 939, iar al bărbaţilor de 1.283, ponderea acestora în totalul persoanelor încadrate fiind de 42,26%, respectiv de 57,74 %.

În funcţie de rezidenţă, 991 persoane angajate în perioada de referinţă provin din mediul urban, iar 1.231 persoane sunt din mediul rural.

Nivelul de pregătire al persoanelor pentru care a fost identificat un loc de muncă arată cele mai multe au studii liceale (805), profesionale (576), gimnaziale (557), postliceale (49) iar (170) fiind cu studii universitare. Din totalul persoanelor încadrate prin intermediul AJOFM Botoșani la data de 31.08.2025, un număr de 553 persoane fac parte din categoria celor greu şi foarte greu ocupabile .

Precizăm încadrarea într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele AJOFM Botoşani.

Publicitate

În perioada de referință, numărul persoanelor care au beneficiat de asistenţă pentru înregistrarea în evidenţă ca persoane în căutare de loc de muncă, în vederea asigurării protecţiei sociale privind acordarea indemnizaţiei de şomaj sau cuprinderea în măsuri active, a fost de 6.739 persoane.

Citeste mai mult

Economie

DJS Botoșani: Prețurile au crescut cu aproape 10% față de anul trecut. Alimentele și serviciile, tot mai scumpe

Publicat

Publicitate

Românii au resimțit în luna august 2025 prețuri semnificativ mai mari față de anul trecut, potrivit datelor oficiale privind indicele prețurilor de consum.

Comparativ cu decembrie 2024, prețurile au urcat în medie cu 8%, iar față de august 2024 creșterea este de aproape 10%.

Alimentele s-au scumpit cu 6,7% față de sfârșitul anului trecut și cu aproape 9% față de aceeași lună din 2024. Mărfurile nealimentare au înregistrat cele mai mari creșteri, cu aproape 9% față de decembrie și peste 10% în comparație cu august 2024. Nici serviciile nu au rămas pe loc: tarifele sunt mai mari cu 8% față de începutul anului și cu aproape 10% față de anul trecut.

Statisticile confirmă astfel că presiunea asupra bugetelor familiilor rămâne ridicată, în special pe fondul scumpirilor la produsele de bază și la serviciile curente.

Citeste mai mult

Eveniment

S-a produs declicul: Valeriu Iftime, criticat dur pentru susținerea față de Bolojan. Botoșănean: „Ai fumat leuștean!”

Publicat

Publicitate

Unul dintre cei mai iubiți botoșăneni, după rezultatele FC Botoșani, echipă care de peste zece ani se menține cu demnitate în prima ligă a fotbalului românesc, președintele Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, s-a trezit pentru prima dată, în mandatul său, cu un val de critici publice extrem de dure din partea botoșănenilor.

Totul, după ce a ieșit pe rețelele sociale pentru a-i încuraja pe oameni să susțină politicile premierului Ilie Bolojan.

„Ce nu înțeleg mulți români e că nu avem prea multe opțiuni. Dacă nu strângem acum cureaua și nu reducem cheltuielile statului, nu facem altceva decât să prelungim instabilitatea în care ne învârtim de ani de zile. Și asta ne costă pe toți – salarii, pensii, prețuri mai mari, mai puține investiții. E nevoie de mai multă înțelegere și focus pe soluții. Și, poate mai important, e nevoie să ne asumăm ÎMPREUNĂ aceste schimbări”, a scris Valeriu Iftime pe Facebook.

Mesajul, care s-a dorit unul de responsabilitate, a aprins spiritele. Pentru prima dată de la alegerile locale din 2024, când a devenit șef al CJ, Iftime a fost pus la zid nu doar de opoziție, ci chiar de proprii alegători.

Un botoșănean i-a răspuns tăios:
„Din 1990 tot strângem cureaua, dar burta nu mai avem. Și cureaua o strâng cei necăjiți. Se compară un salariu de 800 de euro cu unul de 15.000–20.000 de euro? Se taie de la cei cu 800, iar la cei cu 15.000 se măresc. E bine așa? Să strângă și ei cureaua!”.

Altul i-a transmis tranșant:
„Greșit, domnule Iftime. Nu prin impozite se rezolvă ceea ce spuneți, ci prin crearea locurilor de muncă pentru toți”.

Publicitate

Au urmat mesaje și mai dure:
„Unde sunt banii cu care ne-au îndatorat în ultimii 35 de ani? Unde sunt banii din ultimii 5 ani? Nu ne mai dați lecții motivaționale de doi lei. Prima dată aduceți în fața legii pe cei vinovați de furt, apoi veniți să ne cereți sacrificii”.

Tonul a devenit și mai direct: „Ai fumat leuștean, cred!”, a scris un botoșănean, în timp ce altul a continuat: „Rămâneți voi cu măsurile voastre. Ați sărăcit lumea, iar mafioții țării, asemenea vouă, se îmbogățesc”.

Nici soluțiile propuse de cetățeni nu au întârziat să apară: „Cântați la altă masă. Puneți multinaționalele să plătească și veți avea bani”.

Până acum, Valeriu Iftime s-a confruntat doar cu critici venite din partea adversarilor politici. Susținerea publică pentru măsurile considerate nepopulare ale guvernului Bolojan pare însă să fi declanșat un adevărat declic la Botoșani, unde liderul județean al PNL se lovește pentru prima dată de furia alegătorilor săi.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending