Connect with us

Eveniment

Polițiștii încep protestele în forță. Urmează încetarea activității

Publicat

Publicitate

În aceste zile, subiectul principal este reprezentat de greva personalului din învățământ. Toată atenția este îndreptată spre această acțiune care durează deja de mai bine de o săptămână și se pare că există suficientă voință din partea membrilor sindicatelor din învățământ pentru a continua până la momentul în care vor primi o ofertă decentă în legătură cu revendicările lor.

Este de apreciat și susținut demersul cadrelor didactice, mai ales în condițiile în care, fiecare zi de grevă pentru ei înseamnă diminuări salariale și pierderea vechimii în muncă. Conform Legii 367/2022 privind dialogul social, greva generează suspendarea contractului de muncă, neplata orelor în care a avut loc încetarea activității, fiind asigurate doar plățile din partea angajatorilor pentru contribuțiile de sănătate.

Un prim pas din partea Guvernului a fost realizat în sensul revendicărilor organizațiilor sindicale din învățământ, doar pentru personalul auxiliar, prin adoptarea unui OUG care a introdus o normă derogatorie de la ordonanța austerității, și prevede ca salariile personalului din familia ocupațională „Administrație” – Anexa VIII din Legea 153/2017 să fie plătite la nivelul maxim prevăzut de grila pentru anul 2022. Totuși, cadrele didactice au atins grila din 2022 prevăzută de Legea 153/2017 încă din ianuarie 2023 iar cerința lor este de acordare a unor măriri salariale prin creșterea coeficienților de salarizare.

Această decizie însă, de punere în plată a întregului personal din Anexa VIII, ascunde în fapt și creșteri pentru „clientela politică” plasată prin instituții publice. De asemenea, prin acest ultim OUG toți angajații din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională au fost lăsați în off-side, fiind ultima categorie căreia nu i se aplică grila din Legea 153/2017. Practic, după această nouă ipostază putem spune fără nicio exagerare că suntem „fraierii sistemului”. Cei care au fost de fiecare dată, din 2010 și până în prezent, au fost sacrificați pentru alte „priorități” politice.

Distrugerea sistemului de poliție este deja o chestiune atât de vizibilă încât avem două situații sumbre: cei din sistem vor să plece (pensie sau demisie) iar în instituțiile de învățământ aparținând MAI, de la concurență de 10 pe un loc, am ajuns la 0,5 candidați pe un loc. Cu alte cuvinte, se vor ocupa doar jumătate din locurile în școli de agenți de poliție, iar multe dintre ele în urma unor note de 5 la proba scrisă.

Avem așadar următoarele informații relevante pentru ceea ce urmează să anunțăm:

Publicitate

–       Polițiștii și militarii sunt ultima categorie cărora nu li se aplică Legea 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;

–       Media venitului salarial în MAI este de 3500 lei, sumă ce include toate sporurile, inclusiv  sporul de noapte sau de repaus/sărbători legale;

–       Plata drepturilor privind decontarea transportului la și de la locul de muncă a fost amânată pe perioadă nedeterminată;

–       Norma de hrană nu se plătește la nivelul actualizat ci a fost plafonată la nivelul anului 2018;

–       Sporurile care se calculează chiar și la salariul din 2009;

–       Suprasolicitarea polițiștilor în activitate care ajung să facă muncă a 2-4 polițiști care lipsesc din cauza deficitului de personal;

–       Intenția de modificare a vârstei de pensionare la 65 de ani în condițiile în care, conform datelor furnizate de Casele de Pensii Sectoriale, fără să fie luați în considerare colegii decedați până la pensionare, speranța de viață este de 68 ani. Asta va însemna că un polițist se va putea „bucura” de pensie pentru doar 3 ani;

–       Lipsa unor norme ce vizează cariera în MAI, aspect ce a generat dezastrul care va urma, cu mii de șefi analfabeți funcțional sau cu polițiști care nu au specializarea necesare pentru munca pe care sunt puși să o facă;

–       Politizarea excesivă a sistemului de poliție.

În consecință, liderii Sindicatului Polițiștilor Europeni EUROPOL împreună cu liderii Sindicatului Național al Polițiștilor de Penitenciare – SNPP, sub coordonarea reprezentanților Federației PUBLISIND și ai Blocului Național Sindical la care suntem afiliați, au hotărât organizarea unui calendar comun de proteste, inclusiv prin acțiuni de încetare voluntară a activității.

Astfel, în urma analizării juridice a cadrului legislativ, în contextul în care polițiștii nu au voie să declanșeze „grevă”, pentru a atrage atenția decidenților politici, am identificat două forme de protest pe care le vom pune în aplicare prin implicarea activă a tuturor polițiștilor. Este vorba despre:

1. Sincronizarea polițiștilor pentru ca la nivelul fiecărui inspectorat, aceștia să lipsească MOTIVAT de la serviciu pentru 1 zi în cursul lunii iunie, ca urmare a donării de sânge la centrele de transfuzie sanguină. Conform Legii 282/2005 și HG 1364/2006, persoanele care donează sânge beneficiază printre altele, de o zi liberă plătită (în ziua donării). Avem semnale până la acest moment că 30% dintre polițiștii de la nivelul fiecărui inspectorat sunt de acord să doneze, ceea ce înseamnă între 100 și 500 polițiști la nivelul fiecărei unități de poliție.

2. Sincronizarea demersului privind întârzierea de la serviciu pentru 4 sau 6 ore. Vom stabili o zi în care polițiștii, în special cei operativi din zona ordinii publice și rutierei, să întârzie de la serviciu pentru 4 ore, cei care lucrează în schimburi de 8 ore și pentru 6 ore, cei care lucrează la program de 12 ore. Această faptă nu este incriminată ca fiind abatere disciplinară. Pentru a fi reținută ca abatere disciplinară conform art. 57 lit. e din Legea 360/2002, fapta trebuie să aibă un caracter repetat, ceea ce înseamnă că dacă întârzii o singură dată, 30 minute sau 6 ore, nu poți fi sancționat disciplinar:

Constituie abateri disciplinare, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracțiuni, următoarele fapte săvârșite de polițist, comise cu vinovăție:

e) absenta nemotivată ori întârzierea repetată de la serviciu;

De asemenea, ca urmare a rezultatelor sesiunii de admitere, care este în desfășurare, apreciem că vinovați de producerea acestei situații sunt Lucian Bode, ministrul de interne și Bogdan Despescu, secretarul de stat cu competențe atribuite pe zona de ordine publică. Din acest motiv, marți 30.05.2023, în fața MAI vom organiza primul protest pentru a scoate în evidență din nou colapsul sistemului de poliție, lipsa de personal și bătaia de joc la adresa profesiei de polițist.

Totodată, lipsa de personal din cadrul instituțiilor de apărare, ordine publică și securitate națională, ar trebui să reprezinte o problemă de siguranță națională, motiv pentru care ne vom adresa și Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT).

În zilele ce urmează, vom anunța calendarul tuturor acțiunilor de protest din luna iunie, pe care le vom realiza împreună cu colegii sindicaliști SNPP. Din păcate, de la ultimul protest organizat de SNPPC în care ne-am arătat formal (în scris) și informal (telefonic) disponibilitatea de a ne alătura protestului din 24 martie 2023, aceștia nu ne-au răspuns solicitărilor, nu ne-au invitat la întâlnirea pe care au avut-o cu alte organizații înainte de protest și nici măcar nu s-au ținut de programul de protest declarat (în fața MAI au stat 15 min și au renunțat să se mai deplaseze la Ministerul Finanțelor, la Ministerul Justiției). Precizăm aceste detalii pentru a înțelege că, din păcate, în MAI, unii lideri și organizații sindicale nu pun pe primul loc interesul polițistului pe care îl reprezintă, așa cum de altfel vedem că se întâmplă în educație sau sănătate, unde liderii tuturor federațiilor sindicale reprezentative stau la aceeași masă, au aceleași revendicări și reprezintă o singură voce.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Prezidențiale2025/AEP: Începe campania pentru turul 2. Competitorii să contribuie la desfășurarea unei campanii corecte, integre, transparente

Publicat

Publicitate

Autoritatea Electorală Permanentă a precizat că vineri începe campania electorală pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale și îi îndeamnă pe competitorii electorali să contribuie la desfășurarea unei ‘campanii corecte, integre și transparente, care să răspundă așteptărilor democratice ale cetățenilor’.

Potrivit unui comunicat al AEP, de la începerea campaniei electorale pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale, respectiv 9 mai – data validării și aducerii la cunoștință publică a rezultatului primului tur de scrutin de către Curtea Constituțională a României – și până la încheierea acesteia, în data de 17 mai, ora 7:00, trebuie respectate toate prevederile legale în vigoare.

AEP precizează că în această perioadă sunt permise doar anumite tipuri de activități și materiale de publicitate politică (materiale de propagandă electorală), precum afișele electorale, materialele de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condițiile legii, publicitatea în presa scrisă, materialele de propagandă electorală online, broșurile, pliantele și alte materiale tipărite din aceeași categorie.

‘Competitorii politici au obligația înlăturării, până la data începerii campaniei electorale, a tuturor materialelor de propagandă utilizate până la acel moment și care nu respectă regulile premise de legislația în vigoare’, mai transmite AEP.

De asemenea, Autoritatea Electorală Permanentă reamintește competitorilor electorali că în campania electorală este interzisă folosirea mesajelor sau a sloganurilor discriminatorii, a mesajelor de incitare la ură și intoleranță și a oricăror forme, mijloace, acte și acțiuni de defăimare și învrăjbire religioasă sau etnică.

În același timp, potrivit legii, este interzisă utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie sau cu imagini ale candidaților, precum și cu alte referiri la competitorii electorali, utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar, organizarea de spectacole, serbări, focuri de artificii, utilizarea de bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.

Publicitate

Totodată, pe durata campaniei, materialele publicitare politice distribuite de actorii politici trebuie să conțină următoarele informații (eticheta):

a) o indicație privind faptul că reprezintă un material publicitar politic;

b) candidatul sau formațiunea politică la cererea căreia sau în numele căreia este pregătit, plasat, promovat, publicat, distribuit sau difuzat materialul publicitar politic, respectiv numele și adresa de e-mail, precum și adresa poștală a candidatului, atunci când aceasta este dezvăluită public de către acesta, sau adresa sediului, în cazul formațiunilor politice;

c) o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art.3 pct.11 și 12 din Regulamentul (UE)2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică, atunci când este cazul;

d) o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

e) după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite;

f) codul unic de identificare a mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă.

Conform Autorității Electorale Permanente, regulile de etichetare a acestor materiale publicitare politice au fost stabilite prin Hotărârea AEP nr. 9/2025, care clarifică modul de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală la alegerile pentru Președintele României din anul 2025.

AEP mai precizează că plângerile cu privire la campania electorală prin intermediul platformelor online foarte mari se adresează Biroului Electoral Central pentru alegerea Președintelui României din anul 2025 (BEC).

Modelul orientativ al plângerii, lista platformelor online foarte mari conform prevederilor Regulamentului (UE) 2024/900, precum și lista birourilor electorale competente să soluționeze plângerile cu privire la campania electorală, altele decât cele care vizează platformele online foarte mari, pot fi regăsite în Anexele Deciziei BEC nr. 54D/26.03.2025, disponibile la următorul link: https://prezidentiale2025.bec.ro/decizii-in-aplicarea-unitara-a-prevederilor-legii/.AGERPRES

Citeste mai mult

Cultura

Noaptea Muzeelor: „Mai aproape de oameni într-o noapte de mai” – ediția 2025

Publicat

Publicitate

„Mai aproape de oameni într-o noapte de mai” este genericul ediției 2025 a Nopții Muzeelor, organizate de Rețeaua Națională a Muzeelor, cu sprijinul Ministerului Culturii. Memorialul Ipotești și-a asumat același generic, propunând anul acesta o serie de a activități care  presupun o deschidere spre comunitatea largă.

Memorialul Ipotești invită elevii să petreacă o zi sau câteva ore alături de muzeografi, custozi, conservatori și restauratori, să se implice în activitatea lor, altfel spus să fie muzeograf, custode, conservator sau restaurator pentru o zi. Înscrierea pentru aceasta activitate se face prin trimiterea unui mesaj pe m.ipotești@gmail.com. Prin acțiunea „Muzeograf, custode, conservator sau restaurator pentru o zi”, Memorialul Ipotești oferă posibilitatea de a înțelege cum funcționează un muzeu, cu ce se ocupă personalul de specialitate, cum decurge o zi în culisele unui muzeu.

 

O vânătoare de carte va avea loc în aceeași zi. Copiii, dar și adulții sunt invitați să identifice semne și să găsească cărțile pe care Memorialul le oferă în dar.

 

Obișnuita colaborare a Memorialului Ipotești cu cafenelele și pub-urile din oraș va continua și în acest proiect: vor fi expuse 30 de copii din grafica lui Spiru Vergulescu în diferite locuri din Botoșani, creionând un traseu, care se finalizează la Ipotești. Copiile sunt însoțite de coduri QR, iar la accesarea acestora derulează un film despre un moment din viața lui Mihai Eminescu. Amintim, în acest context, că în 2024, Memorialul Ipotești a obținut finanțare externă, prin AFCN, pentru derularea proiectului „Tabloul povestește”. A fost organizată o tabăra de pictură în care elevii de la liceele de artă din țară au lucrat la detalierea unui tablou  de Spiru Vergulescu, deținut de Memorialul Ipotești. Desenele elevilor, fotografii de epocă, fotografii actuale au fost folosite pentru digitalizarea, augmentarea a 101 desene de Spiru Vergulescu – Pe urmele lui Eminescu, acestea fiind însoțite de un text sonorizat. În prezent tablourile au un cod QR, care permite animarea, deschizându-se o povestire despre o etapă sau alta din viața lui Mihai Eminescu.

Publicitate

 

O altă expoziție – Patrimoniul Memorialului Ipotești – se va regăsi în spațiile de la Cornișa, cu care Memorialul Ipotești începe un parteneriat în vederea organizării în comun a unor activități culturale.

 

Spațiile de vizitare ale Memorialului Ipotești vor fi deschise pentru public în data de 17 mai în intervalul orar 9:00 – 22:00.

Citeste mai mult

Eveniment

Zeci de controale ale comisarilor Gărzii de Mediu Botoșani, în luna care a trecut. Amenzi și o sesizare penală

Publicat

Publicitate
În perioada 01.04-2025-30.04.2025, Comisariatul Județean Botoșani al Gărzii Naţionale de Mediu a efectuat un număr total de 32 acțiuni de inspecţie și control, conform planului anual de inspecții, 29 de inspecţiile fiind neplanificate și 3 inspecții planificate.
Au fost efectuate acțiuni de inspecție și control neplanificate, astfel:
– 8 controale de verificare a respectării măsurilor din actele de reglementare,
– 1 controale în urma autosesizării,
-10 controale în urma sesizărilor,
– 8 controale dispuse de Comisariatul General
– 1 control pentru identificarea unui obiectiv nou
Urmare a acestor inspecții, pentru neconformitățile constatate au fost aplicate 8 sancțiuni contravenționale, din care: 2 avertismente și 6 amenzi contravenționale, în valoare totală de 160.500 lei. Nu a fost aplicată nici o sancțiune complementară de suspendare a activității, confiscare bunuri, desființări lucrări, închidere activitate.
S-au înregistrat 10 sesizari din care 9 au fost soluționate, iar una este în termenul legal de soluționare,
S-a înaintat organelor de cercetare penală plângere pentru săvârșirea faptelor prevazute de OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice art. 33 (1) Pentru speciile de plante şi animale sălbatice terestre, acvatice şi subterane, prevăzute în anexele nr. 4 A şi 4 B, cu excepţia speciilor de păsări, şi care trăiesc atât în ariile naturale protejate, cât şi în afara lor, sunt interzise: lit. a) orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic; și lit. f) deţinerea, transportul, vânzarea sau schimburile în orice scop, precum şi oferirea spre schimb sau vânzare a exemplarelor luate din natură, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic.

Citeste mai mult

Educație

FOTO: Concursul„Let’s Play”, etapa județeană, limba engleză, nivel preșcolar, la Botoșani. „Un eveniment plin de curaj și inovație”

Publicat

Publicitate

Pe 9 mai 2025, în Sala CDI a Liceului „Alexandru cel Bun” din Botoșani, s-a desfășurat etapa județeană a concursului regional Let’s Play – limba engleză, nivel preșcolar. Evenimentul face parte dintr-un proiect educațional coordonat de Grădinița Nr. 4 Iași, inclus în calendarul CAER (poziția 1112) și avizat de Inspectoratul Școlar Județean Iași.

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 19 Botoșani s-a alăturat în acest an proiectului în calitate de partener educațional, asumându-și rolul de organizator al etapei județene și deschizând astfel calea unei inițiative cu adevărat inedite pentru județul nostru.

Concursul Let’s Play este, în prezent, singurul concurs de limba engleză din județ dedicat exclusiv copiilor de grădiniță. Evenimentul a reunit echipaje de grupă mare din mai multe unități de învățământ botoșănene, într-un cadru cald, jucăuș și încurajator, unde accentul nu a fost pus pe performanță, ci pe curaj, exprimare liberă și plăcerea de a învăța prin joc.

Atmosfera lipsită de presiune, structura accesibilă și încurajările primite din partea cadrelor didactice și a părinților au creat un mediu ideal pentru micii participanți, aflați adesea la primul lor contact cu o activitate în limba engleză desfășurată în public.

Evenimentul a fost deschis oficial de domnul inspector școlar general Bogdan Suruciuc, care a adresat un mesaj de susținere și apreciere pentru implicarea educatoarelor și curajul copiilor.
De asemenea, aducem mulțumiri speciale doamnelor Achihăiței Mihaela Cornelia și Olteanu Brândușa Doina, directori ai Liceului „Alexandru cel Bun” Botoșani, care au sprijinit proiectul punând la dispoziție un spațiu modern și generos pentru desfășurarea activității.

Organizarea concursului a fost coordonată cu profesionalism și dăruire de doamna Muraru Florentina, profesor pentru educație timpurie și director al Grădiniței cu Program Prelungit Nr. 19 Botoșani. Efortul echipei sale a contribuit decisiv la succesul acestei ediții.

Publicitate

Transmitem de asemenea felicitări conducerii tuturor grădinițelor participante, care au demonstrat deschidere și curaj în a susține o activitate inovatoare pentru nivelul preșcolar — o alegere care pune în lumină importanța limbilor străine în educația timpurie.

Beneficiile introducerii limbii engleze de la vârste fragede sunt multiple și recunoscute internațional, de la dezvoltarea cognitivă și încrederea în sine, până la deschiderea către alte culturi și moduri de gândire.

În cadrul proiectului, Cambridge Star Botoșani – centru educațional cu peste 12 ani de experiență în predarea limbii engleze – a fost implicat în calitate de consultant educațional, oferind sprijin metodologic, resurse și motivație pentru buna desfășurare a concursului. Implicarea Cambridge Star reflectă angajamentul său față de o educație modernă, bazată pe respect, progres și încredere în potențialul fiecărui copil.

Grădinițele participante la ediția 2025 a concursului Let’s Play au fost:

  • Grădinița cu Program Prelungit Nr. 19 Botoșani
  • Grădinița cu Program Prelungit Nr. 6 Botoșani
  • Grădinița cu Program Normal Nr. 20 Botoșani
  • Grădinița cu Program Prelungit Nr. 23 Botoșani
  • Grădinița cu Program Prelungit „Micii Cercetași” Botoșani
  • Grădinița „Sandy Belle” Botoșani
  • Grădinița cu Program Normal Concești

„Felicităm toți copiii pentru curajul cu care au rostit primele lor cuvinte în limba engleză în fața unui public, dar și părinții pentru deschiderea și încrederea cu care au susținut această inițiativă.

Concursul Let’s Play este o pledoarie pentru educație prin blândețe, curaj și încredere – valori esențiale în formarea viitorilor cetățeni activi și comunicativi ai unei lumi în continuă transformare”, au transmis cadrele didactice într-un comunicat remis redacției.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending